Vydavatel THQ Nordic nám 30. dubna přinesl hru vývojářského studia Black Forest Games charakterizovanou jako RPG Survival – zajímavě vypadající projekt, který právě opustil early access. Fade to Silence je pozvánkou do postapokalyptického světa, kde nic není, jak má být. Kolem vládne třeskutá zima, příroda je ničena neznámou nákazou a ke všemu zlému se v ní pohybují monstra jako vystřižená z hororu. Přečtěte si, jak si hra vedla v naší recenzi.
• Recenze (PC) •
• Žánr: RPG survival • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Black Forest Games • Vydavatel: THQ Nordic • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (30. dubna 2019) • Homepage: fadetosilence.com • Čeština: Ne
• Recenze: 7. 5. 2019 • Autor: Jiřina Formánková
Do nehostinného prostředí Fade to Silence zavítáte jako chlapík jménem Ash, jehož motivaci přežít a zjistit, co se to kolem ksakru děje, umocňuje přítomnost malé dcerky, o kterou se musí postarat a udržet ji v bezpečí. Postupem času se k vám při různých příležitostech přidávají další přeživší, kteří si spočítali, že ve větší skupině jejich šance přežít prudce stoupne. Je jen na vás, zda se rozhodnete brát takříkajíc všechno, co se vám mihne cestou, nebo hned ze startu provedete menší selekci. Někteří zájemci jsou totiž mírně řečeno dosti svérázní, což může, ale taky nemusí být zábava.
Hned na začátku máte na výběr ze dvou obtížností, a to jednodušší Explorer, nebo obtížnější Survival variantu. První zmíněná je určitě vhodnější pro hráče, kteří si chtějí vychutnat pohodovější verzi přežívání – jelikož o tyto principy zde rozhodně nepřijdou, jen jimi nebudou tlačeni do kouta každou minutu hry: suroviny na výstavbu základny nejsou omezeny na minimum a také, což je zásadní rozdíl oproti druhé možnosti, vám dá do vínku neomezený počet životů. A o ty jde v první řadě.
Obtížnost Survival naproti tomu nabízí, nebojím se říct, až hard core obtížnost a pouhopouhé tři životy do začátku. Což, jak nejspíš při hraní brzy zjistíte, je uboze málo. Fade to Silence vám samozřejmě zpočátku nabídne základní návod, jak bídně nezhynout během prvních pár minut, opatřit si základní komodity jako dřevo a jídlo, ale i tak je možné, že než se trochu porozhlédnete po okolí, život či dva udělají PUF….a jsou víte kde.
V momentě, kdy vyčerpáte ony tři počáteční životy, totiž hra končí, a to včetně veškerého předchozího progresu. Ve Fade to Silence je tak úplně jedno, kam až jste se dostali, kolik lidí jste do osady přivedli a co vše vybudovali. Prostě smůla, začínáte od píky. Jako chabou cenu útěchy získáte možnost vybrat si jeden z bonusů, z nichž se mi jako nejpraktičtější jeví navýšení života na čtyři body. Existují i další místa, kde se k bodíku navíc dostanete, např. po vyčištění věží, na které při průchodu hrou narazíte. I tak se ale nejedná o žádný sběr hub po dešti.
Přestože je hra žánrově řazena i do RPG, v tomto konkrétním případě survival válcuje vše kolem, včetně příběhového pozadí, jelikož určuje každý váš krok a čin. Může se klidně stát, že mezitím, co vedete „seznamovací” rozhovor s novým adeptem vaší rozrůstající se komunity, pomalu, ale jistě umrzáte a jen se modlíte, aby dotyčná osoba mluvila pokud možno rychleji a zbavila vás tak nutnosti potupně prchnout opodál a postavit si přístřešek, v němž se dáte trochu dohromady.
S atmosférou hry je to bohužel podobné, od momentu, kdy mi poprvé začaly na hlavu padat vraky aut z po nebi se vznášejícího kulového šrotiště jako vystřiženého z béčkového filmu, šla uvěřitelnost i touha dobrat se podstaty příběhu poněkud do kopru. Nehledě k tomu, že postupem času se z tohoto prvku (kulovitého nesmyslu a deště aut) stává dosti otravný kolorit.
Hra nabízí kromě klasické singl player akce také co-op variantu. Zní to sice lákavě, nicméně to, že vám jednu potenciální pracovní sílu v osadě zabere spoluhráč, aby s vámi chodil na výpravy, je v konečném důsledku kontraproduktivní. Především proto, že vaši osadníci mohou mít problém zvládnout množství přidělené práce a postarat se tak o hladký chod základny. Každý jednotlivec zde má jisté specializace, což vám při výrobě nezbytností neumožní nahradit kohokoli kýmkoli.
Čímž se dostáváme k dalšímu kamenu úrazu. Osadníci mají jakési zvláštní a nepochopitelné nutkání odskakovat k práci, kterou nemají zadanou, mezitím co třeba vyrábějí předmět, bez kterého se neposunete dál... nebo si rovnou hodí šlofíka (nejlépe všichni najednou), aby se pak bylo proč divit, že nemají co jíst a mrznou. Budování základny je jedním ze stěžejních prvků celého projektu a nabídne celkem rozumné množství výrobních stanic na zpracování a výrobu základních komodit. Na rozmístění jednotlivých budov však máte dosti omezený prostor, když přičteme i umístění základních obranných prvků, jako jsou palisády.
Domovské stanoviště je pak doplněno o několik záchytných objektů rozmístěných v různých částech mapy, které musíte nejprve získat pobitím nepřátel. Poté se mezi nimi můžete přemisťovat za pomoci teleportačního krystalu. Další pro mnohé lákavou variantou je přesun pomocí vlčího spřežení (za předpokladu, že se k němu v nějakém rozumném čase dopracujete, případně vám při jeho použití nebude padat hra). Jinak jste odkázáni na zdlouhavé pobíhání, což celé už tak úmorně pomalé tempo ještě více protahuje.
Mapa je ve Fade to Silence rozdělena na několik částí a při bližším prozkoumání zjistíte, že je perfektně přehledná – najdete na ní lokace surovin, lovné zvěře i nejdůležitější místa, která byste neměli minout. K orientaci vám taktéž velmi dobře poslouží speciální schopnost, jež dokáže vysvítit zdroje i nepřátele ve vašem okolí.
O poznání horší pocit budí inventář. Po celou dobu jsem se potýkala s chronickým nedostatkem místa. Nejen že slotů na jednotlivé předměty a suroviny je i po možném rozšíření minimum, ale vše na výrobu toho mála, co můžete vytvořit sami, musíte mít v daný moment fyzicky u sebe. Ve chvíli, kdy si nasadíte jakoukoli věc, můžete ji pouze nahradit, nikoli sundat. Na nějaké údaje o tom, co máte zrovna na sobě, či o zbrani, kterou nosíte, rovnou zapomeňte. Pokud dáváte stejně jako já přednost luku před zbraněmi na blízko, bude vás inventář doslova trestat nedostatkem místa ještě znatelněji. Šípy vám totiž díky jejich skládání po 24 kusech zaberou klidně polovinu volných slotů.
Audiovizuální zpracování Fade to Silence rozhodně nepatří mezi špičku, i když při hraní samotném ruší spíše „kosmetické” chyby, kdy se vám postava zmizí neznámo kam a pohybuje se pouze nasazená zbraň nebo podobné libůstky. Co je zpracováno doslova žalostně, je ovšem úvodní video Ashe probouzejícího se v kryptě. Vzhledem k tomu, že se s ním možná (stejně jako já) potkáte častěji, je mi záhadou, proč působí tak zoufale zastarale. Audio je ve hře zpracováno dobře, meluzína skučí tak, jak má, a i ostatní zvuky jako kručení žaludku jsou uvěřitelné. Občas se bohužel i sem vloudí chybka, takže si můžete na výpravě do sytosti užít jedné hlášky zopakované třeba 350krát.
Co je ovšem ve Fade to Silence vysloveně na pováženou, je optimalizace. Pády hry, jak v co-op, tak singleplayeru jsou bohužel dosti běžné. I pro hru v této cenové relaci mi to přijde jako velký problém a je s podivem, proč ji autoři pustili do prodeje v tomto stavu. Kromě už zmiňovaných občasných chyb v rámci audiovizuálu se zde potkáte i s dalšími, např. když se vám luk rozhodne bůhvíproč střílet tři metry na kteroukoli stranu od zaměřovače a tak podobně.
Bohužel nemůžu Fade to Silence doporučit jako dodělaný a zábavný titul, ve který jsem původně doufala. Množství chyb a místy, troufám si říct až odfláknutá práce, kazí celkový dojem. Zdlouhavé tempo ve vyprávění příběhu a otravné nedodělky (opakované zadávání činností osadníkům, pády hry při jízdě na vlčím spřežení) dělají z potenciálně chytlavé hry únavně rozvleklou záležitost, kterou si užijí opravdu jen skrytí masochisté nebo supertolerantní a trpělivostí oplývající fandové survivalu.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400 3.1GHz / AMD FX-8320 | Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760 / Radeon R9 270 v2 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 480 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 12 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
Fade to Silence vychází 30. dubna 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.