Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
Výměna nevhodného dárku Křišťálová lupa 2021

Fallout 76 (TÉMA) – Co je špatně na největším propadáku minulého roku?

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

Krátce po oznámení Fallout 76 ho řada novinářů považovala za jednoho z jasných kandidátů na RPG roku. Velké naděje do něj zřejmě vkládala i samotná Bethesda. Ta skrze něj chtěla světu přinést nový díl oblíbené série, jenž by tentokrát hráčům nabídl vedle postapokalyptického světa také možnost zahrát si s přáteli, po čemž komunita bažila už od vydání dodnes hraného Skyrimu. Kde přesně udělali vývojáři chybu, co vše se nám na jejich titulu nelíbí a co by bylo dobré změnit, vám poví náš tematický článek.

i Přečtěte si také, jak jsme Fallout 76 hodnotili v recenzi
Alza Magazín

Fallout 76 (hra) | Fallout (IP)

Akční RPG, survival Fallout 76 je prequel k předchozím dílům herní série Fallout. Hru vyvíjí Bethesda Game Studios a vydává společnost Bethesda Softworks. Fallout 76 vyšel 14. 11. 2018 na PC, PS4 a Xbox One bez českého překladu. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze Fallout 76 | Recenze Fallout 76: Wastelanders | Recenze Fallout: Desková hra | Téma: Co je špatně na největším propadáku loňského roku?

Fallout 76 – obsah

  1. Když B.E.T.A. prezentuje stav finální verze, nikdy to nedopadne dobře
  2. Sterilní zadavatelé úkolů nemohou ve Fallout 76 klasická NPC plnohodnotně zastoupit
  3. Sólové hraní nového projektu od Bethesdy si skutečně užijí jen sadomasochisté
  4. PR sekce Bethesdy při řešení situace okolo Fallout 76 zcela selhala
  5. Časem se možná z Fallout 76 stane obstojná hra, moc v to však nedoufejte

Když B.E.T.A. prezentuje stav finální verze, nikdy to nedopadne dobře

• Téma: 31. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Ještě dnes si živě vybavuji E3 2018, na které byl Fallout 76 poprvé detailně představen. Sám Todd Howard prezentoval jejich novinku jako hru, na jejímž vývoji se bude moci do jisté míry poprvé podílet komunita, což bylo u AAA projektů něčím neslýchaným. V rámci předběžného přístupu, který Bethesda označila jednoduchým názvem B.E.T.A., měl být Fallout 76 dlouhodobě testován a laděn ve spolupráci se samotnými hráči. Osobně jsem počítal s tím, že nám vývojáři dodají rozdělaný kousek, u nějž bude jasně řečeno, že se nejedná o finální, nýbrž jen o testovací produkt, a to bez jasného data vydání vytvářejícího na autory permanentní tlak kvůli nutnosti dodržení předem daného termínu.

Fallout 76; screenshot: cover, helma, pustina

Na počátku vypadal Fallout 76 nadějně, nakonec se z něj bohužel stal projekt, který tuto značku zřejmě na pár let pohřbí.

Před vydáním Fallout 76 jsem měl možnost absolvovat většinu testů, skrze něž Bethesda umožnila hráčům navštívit jejich herní svět. Už v rámci těchto krátkých epizod jsem si všiml neskutečného množství nedodělků, kterými toto dílo trpělo. Vizuál stál za starou bačkoru, celek přetékal různými technickými nedostatky a optimalizace také nestála za moc. Vývojáři se však neustále dušovali, že při vydání už bude většina nešvarů jen reliktem minulosti, po němž neštěkne ani pes. Popravdě jsem si vůbec nemyslel, že by komplet mohli ve zmíněném stavu vypustit do světa. Hodně jsem doufal v odklad, nebo vydání v předběžném přístupu, k němuž se v poslední dekádě uchýlil nejeden slavný vývojářský tým.

Fallout 76 – West Tek Research Center Part 1 (gameplay)

Určité úrovně jde ve Fallout 76 projít i bez pomoci jiných hráčů, slušně se však při jejich průzkumu zapotíte.

Jakmile byl Fallout 76 vypuštěn, dočkali se všichni studené sprchy. Namísto slibovaného hotového díla byl hráčům do rukou vložen polotovar, jehož stav od hraní vyloženě odrazoval. Kdybych řekl, že se v minulých týdnech na tomto faktu něco zásadně změnilo, lhal bych. Největším problémem tohoto díla stále je, a zřejmě také ještě po řadu následujících měsíců bude, jeho celková nedodělanost, která v člověku sledujícím vývoj od samého začátku vyvolává dojem, že prakticky nikdy nebylo dokončeno. Ze všech, kteří si Fallout 76 koupili, se stali nedobrovolní testeři, jenž museli za testování tohoto polotovaru zaplatit nemalé peníze, protože dřívější přístup byl dán jen těm, kteří si hru od Bethesdy koupili v rámci předobjednávek.

Nyní už je samozřejmě pozdě na to udělat krok zpět. Je však neskutečná škoda, že Bethesda nepřesunula vydání na rok 2019, v jehož prvních měsících by Fallout 76 připravila na vydání, nebo jej odladila na přijatelnější úroveň. Ačkoli to říkám nerad, jsem vskutku potěšen tím, že se následně na tento kus snesl zasloužený hněv komunity, které se stejně jako recenzentům nelíbil stav, v němž byl vypuštěn. Snad se do vydání příští hry Bethesda ze své chyby poučí a znovu se nám nepokusí naservírovat něco, co není ani zdaleka tak hotové, jak prezentuje.

Fallout 76; gameplay: smrt Fallout 76; gameplay: bratrstvo Fallout 76; gameplay: oblek

Obrázek 1: Smrt je ve Fallout 76 častým společník většiny hráčů zápasících nejen s prostředím, ale také s vysokou nedodělaností. Obrázek 2: Základny různých frakcí je možné nalézt prakticky všude, jejich obyvatelé jsou však už dávno pryč. Obrázek 3: Speciální skelet se stane velmi rychle součástí vaší výstroje.

Sterilní zadavatelé úkolů nemohou ve Fallout 76 klasická NPC plnohodnotně zastoupit

Několik let po vydání prvních sandbox survivalů nám chtěla Bethesda dopřát podobný zážitek v kulisách kultovního Falloutu. Během prezentace Fallout 76 na E3 se Todd Howard holedbal tím, že dílo jeho společnosti umožní každému hráči zformovat svůj vlastní herní příběh, jenž si bude pamatovat ještě dlouho poté, co postapokalyptický svět Fallout 76 opustí. Ti z vás, kteří měli možnost hrát nebo sledovat situaci okolo Sea of Thieves, jistě ví, jak většinou dopadnete, když na vás vývojáři vyrukují s takovýmto tvrzením. Pokud si v takto laděné hře nevytvoříte příběh sami, což není pro každého, čeká vás permanentní nuda, jíž se s vysokou pravděpodobností už nezbavíte.

Nikdo při tvorbě tohoto herního světa bohužel nepomyslel na hráče, kteří o formování vlastního příběhu nestojí, jinak by si vývojáři řádně rozmyslel návrh jednotlivých herních aktivit zacílených primárně na fanoušky sandboxové hratelnosti. Kdyby se tvůrci více zajímali o názor komunity, velmi rychle by jim došlo, že bez kvalitních dějových linií to v současnosti prostě už nejde. Herní svět Fallout 76 nelze označit za vyloženě prázdné univerzum, nejedná se však o vesmír, který by chtěl současný milovník RPG žánru prozkoumávat, protože postrádá duši, bez níž se jeho objevování rychle omrzí. Osobně si stojím za myšlenkou, že je tu Pustina vyplněna podobně jako ve Skyrimu či nových dílech série Fallout od Bethesdy, jež byly skutečně obstojně hratelné až po přidání komunitních modů. 

Fallout 76 – West Tek Research Center Part 2 (gameplay)

Hlavním problémem Fallout 76 je nízká efektivita zbraní, které nepřátelům s obrovským počtem životů prakticky nic nedělají.

Nemalé procento herních úkolů je ve Fallout 76 navrženo podobně jako v klasických MMORPG, která se většinou moc nesnaží prezentovat osudy světa, v němž se pohybujete. Velké množství informací je tu předkládáno na útržcích papíru, počítačových discích nebo skrze krátké nahrávky, jejichž poslech si dokáže člověk užít jen za předpokladu, že krajinou putuje sám bez spoluhráčů nutících jej ke spěchu a ignoraci těchto útržků. Lepší variantou by bylo vytvoření krátkých videí, dočasně zastavujících všechny až do momentu, než by skončila. Příběh by se touto cestou dostal ke všem, takže by se už ani ti největší ignoranti déle nemohli vymlouvat na to, že tento kus postrádá dějové pozadí, jež je aktuálně dostupné všem, kteří se nebojí důkladně pátrat v ruinách civilizace.

Celku by podle mého hodně pomohla přítomnost živých postav. Přestože nejsou robotičtí obyvatelé Pustiny vyloženě špatnou náhražkou, normálním živáčkům se prostě rovnat nemohou, protože jsou to stále jen plecháči, jimž chce jen málokdo pomáhat. Když vezmu v potaz fakt, že klasická NPC jsou ve Fallout 76 od samého počátku, nechápu, proč je vývojáři po přečtení prvních reakcí hráčů nezačali pomalu vypouštět ven ze své tajné místnosti. Kdyby se v herním světě objevovali po menších skupinkách, jejich výskyt by se dal vcelku snadno obhájit příběhem o tom, že byl spolu s Vaultem 76 otevřen ještě další kryt. Jeho obyvatelé by samozřejmě nebyli tak přátelsky naladění jako právě osvobození hráči, což by časem vedlo k šarvátkám oživujícím toto skomírající univerzum.

Fallout 76; gameplay: list Fallout 76; gameplay: robot Fallout 76; gameplay: počítač

Obrázek 1: Příběh je ve Fallout 76 prezentován skrze listy papíru, na nichž se můžete leccos dočíst. Obrázek 2: Občas vám budou některé linky nastiňovat také roboti, většinou z nich však spíše půjde hrůza. Obrázek 3: Asi největším vypravěčským nástrojem jsou počítače plné dat, čekajících na to, až si je někdo přečte.

Sólové hraní nového projektu od Bethesdy si skutečně užijí jen sadomasochisté

Na poslední E3 Todd Howard prohlašoval, že si chystaný Fallout 76 užijí nejen fanoušci klasických survivalů, ale také hráči, kteří po hraní s ostatními živáčky moc netouží. Už ve dnech, kdy tyto myšlenky vypouštěl do světa, nám v redakci bylo jasné, že to u hry zastupující žánr zaměřený na přežívání není reálné. Tento typ produktů je totiž od základu založen na principech spojujících přeživší do silných skupin, jež následně bojují s hrozbami, které jsou jim stavěny do cesty, což dělá z osamocených jedinců snadnou kořist málokdy schopnou odolat přesile. Komplet mimoto převzal většinu aspektů Fallout 4, takže i zde funguje systém navyšující obtížnost zvyšováním životů protivníků.

Stejně jako ve zmíněném Fallout 4 si nejvíce užijete počáteční fáze hry, které před vás předkládají protivníky na střední úrovni, což v praxi znamená, že když budete dobře mířit, na několik ran je složíte. Čím dále však postupujete, tím vyšší je bojová zdatnost nepřátel, takže časem nebudete schopni nepřítele zabít ani stálou palbou do hlavy, díky čemuž se v určitých fázích hry stanou z palných zbraní neskutečně neefektivní žrouty munice, jež bude hodně těžké nakrmit. Fallout 76 vás tímto způsobem bude nutit ke stabilnímu obletování zón pro slabší hráče, kde budete schopni eliminovat protivníky plné nábojů jen s pomocí pěstí a elementární výstroje. Jakmile získáte dostatek zdrojů, opět se vydáte vstříc zábavnějším aktivitám v lokalitách, jež jsou hodny vašich dovedností.

Fallout 76 – Armáda příšer (gameplay)

Po překročení určité úrovně se z eliminace nepřátel stane ve Fallout 76 dosti otravná záležitost, která si vyžádá nechutné množství munice.

Finální etapy hry jsou vyloženě zaměřeny na skupinky hráčů, protože téměř devadesát procent lokací před vás postaví výzvu, s níž se sami s vysokou pravděpodobností nevypořádáte, ani kdybyste chtěli sebevíc. Nejedno monstrum vás totiž po spatření zabije na jeden úder, ať na sobě máte zbroj či nikoliv. Jejich samotná eliminace je naopak natolik náročná, že se setkání s nimi raději vyhnete obloukem, jelikož vám bude vždy předem jasné, jak by střet ve finále skončil. 

Za sebe musím říct, že mi tento návrh obtížnosti nepřátel absolutně nesedí. Samotnou obtížnost beru vždy jako plus, musí však být vždy nastavena tak, aby testovala mé schopnosti, nikoliv mou dovednost skladovat tuny munice jen kvůli jedné akci, během níž všechny náboje vyplýtvám při čištění prvních pater prozkoumávaného komplexu. Vývojáři by dle mého názoru měli fungování tohoto aspektu nastavit tak, že by zdraví a odolnost nepřátel definovalo to, jak moc velká skupina hráčů proti nim aktuálně stojí. Kdyby došlo k takovéto úpravě, objevování herního světa by si jistě více užili jak členové větších partiček, před které by byla postavena výzva, tak i sólisté, pro něž je aktuální design tuhosti protivníků špatně poživatelný. Snad se jednoho dne dočkáme vyladěnějšího konceptu.

Fallout 76; gameplay: monstrum Fallout 76; gameplay: tunel Fallout 76; gameplay: město

Obrázek 1: V pozdních fázích hry se budete moci s klidem postavit jen malému počtu nepřátel. Obrázek 2: Tunely plné monster jsou ideálním místem pro skupinky hráčů, sólisté si v nich moc legrace neužijí. Obrázek 3: Ideálním místem na výpravy pro jednotlivce nejsou ani města, která doslova přetékají nepřáteli.

PR sekce Bethesdy při řešení situace okolo Fallout 76 zcela selhala

Kdybych řekl, že Fallout 76 trápí jen technické nedostatky a problematický koncept, nemluvil bych tak úplně pravdu. Medvědí službu mu prokázala také PR sekce Bethesdy, která tomuto kousku svým jednáním též slušně zatopila. Nejvýraznější byl zřejmě spor ohledně sběratelských edic, v nichž byla prezentovaná taška nahrazena podřadným zbožím, o němž vývojáři chvíli tvrdili, že se jedná o představený kus. Po hrozbě soudním sporem se tvůrci nakonec omluvili a dali vlastníkům speciální verze své hry malý obnos herní měny, za niž si nebylo možné koupit prakticky nic, za což je fanoušci „překvapivě“ slušně strhali. Nyní je v plánu dodání skutečných batohů, kdy však dorazí, není jasné.

PR sekce řádila i v jiných sférách. Zpočátku bylo kupříkladu slíbeno, že komunita před nahozením záplat do Fallout 76 vždy dostane jejich výpis. Ani ne měsíc po vydání úplně zmizela veškerá otevřenost. Když se začali hráči pídit po tom, proč se Bethesda rozhodla k tomuto nelogickému kroku, na hladinu vyplavala slušná dávka informací, které vývojáře neprezentovaly v nejlepším světle. Chystány byly podle všeho různé úpravy nutící vlastníky tohoto kousku trávit ve hře více času kvůli snížení šance na získání různých surovin. Stejně tak měla být snížena výdrž energetických jader nutných k pohánění energo zbrojí, bez nichž se Pustinou putovalo skutečně těžko. Z úprav nakonec sešlo, z paměti fanoušků však snaha o tento zrádný tah nezmizela.

Fallout 76 – VaultTech (gameplay)

Pokud si budete chtít průzkum světa Fallout 76 řádně užít, nezbude vám nic jiného než čas od času navštěvovat lokace pro nižší úrovně, kde si doplníte munici a lékárničky, bez kterých to nejde.

O nedostatcích sekce zaměřené na komunikaci s tiskem a veřejností by se dalo mluvit vcelku dlouho, jelikož se nejedná o část Bethesdy, která by svou práci dělala na sto procent, nebo, zdá se, u ní více přemýšlela. Poslední situací, již se jí povedlo absolutně zvorat, byla etapa, v níž se Bethesda rozhodla, že hráčům umožní požádat o vrácení peněz za nákup Fallout 76. Nikoho z našich čtenářů jistě nepřekvapí, že ani tato fáze se neobešla bez různých problémů, jež nakonec vedly k dalšímu zhoršení vztahů vývojářů s nespokojenou komunitou. Za sebe si stojím za myšlenkou, že kdyby Fallout 76 vyšel na Steamu, podobné peripetie by se mu vyhnuly obloukem, stejně tak by měla komunita větší informace o jeho stavu zprostředkované hráči, což Bethesda nemohla dovolit.

Časem se možná z Fallout 76 stane obstojná hra, moc v to však nedoufejte

Bylo by samozřejmě nesmyslné prezentovat stav Fallout 76 jako cosi nezvratného. Když se podíváme do minulosti, máme možnost vidět řadu podobně laděných děl, která se po několika měsících či letech od vydání dostala do stavu, v němž už je šlo považovat za obstojné projekty hodné pozornosti. Na některých krocích Bethesdy jde vidět, že se snaží dát svůj nejnovější titul do pořádku stabilně dávkovanými záplatami opravujícími technické nedostatky a bugy, jichž stále není ve hře málo. Vytvářen je také nový obsah expandující herní svět o nové lokace, protivníky a zbraně. Pokud se zadaří, časem se možná dočkáme i zmíněných klasických NPC, která by mohla pomoci celku odrazit se ode dna, z něhož se v současnosti není schopen za žádných okolností dostat.

Fallout 76; screenshot: tlak

Při hraní Fallout 76 se vám nejednou stane, že vás hra bude tlačit do nakupování nových kosmetických prvků, jež stojí měnu, jíž lze pořídit za peníze.

Osobně doufám v to, že Bethesda v následujících měsících na Fallout 76 ještě řádně zapracuje. Jejich dílo mělo dle mého názoru neskutečně velký potenciál, který by bylo škoda zahodit jen kvůli neschopnosti vývojářů přiznat, že takto hotové hry rozhodně nevypadají. Upřímně však moc nevěřím, že se tak skutečně stane, protože herní průmysl je nezastavitelný kolos, který slabší kusy odepisuje rychleji než dávní obyvatelé Sparty. Namísto opraveného titulu nakonec dostaneme za pár let jeho pokračování, které nám nabídne původní osvědčený koncept zaručující úspěch za všech okolností, jenž se multiplayerové verzi Fallout 4 nedostal.

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.

i Mohlo by vás zajímat
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Fallout 76 vyšlo 14. listopadu 2018 na PC, PS4 a Xbox One.

Fallout 76 - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční, RPG a FPS/Střílečky, pro online hraní vyžaduje předplatné Xbox Live Gold

999,- bez DPH 826,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0849
Fallout 76 - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, žánr: akční, RPG a FPS/Střílečky, pro online hraní vyžaduje předplatné PlayStation Plus zasazená do populárního postapokalyptického světa. Tentokrát se ocitneme ve Vaultu 76, kde bylo umístěno celkem 500 obyvatel. Vault se otevřel jako první po dopadu bomb a je jen na vás znovu vybudovat USA. Hra bude online a nabídne možnost hrát buď sám nebo s kamarády, přičemž ve světě budete potkávat další hráče, jakožto obyvatele Vaultu 76.

299,- bez DPH 247,-
Koupit
Akční cena
Můžete mít dnes od 8:00
Skladem > 10 ks
Objednací kód: MSX522
Fallout 76: 500 Atoms - PS4 CZ Digital
Herní doplněk / DLC - PS4/PS4 Pro, elektronická licence, klíč pro CZ PS Store, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra - určeno pouze pro české SEN a PlayStation Store účty

136,- bez DPH 112,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MSXESDCZ230
Fallout 76: 1000 (+100 Bonus) Atoms - PS4 CZ Digital
Herní doplněk / DLC - PS4/PS4 Pro, elektronická licence, klíč pro CZ PS Store, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra - určeno pouze pro české SEN a PlayStation Store účty

269,- bez DPH 222,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MSXESDCZ234
Fallout 76: 2000 (+400 Bonus) Atoms - PS4 CZ Digital
Herní doplněk / DLC - PS4/PS4 Pro, elektronická licence, klíč pro CZ PS Store, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra - určeno pouze pro české SEN a PlayStation Store účty

549,- bez DPH 454,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MSXESDCZ231
Fallout 76: 500 Atoms - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční a RPG, pro uplatnění je vyžadována základní hra

129,- bez DPH 107,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0888
Fallout 76: 2000 Atoms - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční a RPG, pro uplatnění je vyžadována základní hra

499,- bez DPH 412,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0886
Fallout 76: 4000 Atoms - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční a RPG, pro uplatnění je vyžadována základní hra

999,- bez DPH 826,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0887
Fallout 76: 1000 Atoms - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční a RPG, pro uplatnění je vyžadována základní hra

259,- bez DPH 214,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0885
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB23
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi