Rapture- Hidden empty L Rapture- Hidden empty P

Ankh: Bohové Egypta (RECENZE) – Vládce nad pouští a Nilem

Prastaří bohové mezi sebou nemají dobré vztahy, alespoň ve světě stolních her podle mustru slavného designéra Erica M. Langa. Ten v rámci své pomyslné trilogie potřetí předvádí nadzemské bytosti zajaté v nekonečných svárech. Tentokráte se podíváme do písečných dun a na břehy Nilu, protože dnes recenzovaná deskovka Ankh: Bohové Egypta vám umožní stát se jediným duchovním vládcem země pyramid.

Ankh: Bohové Egypta; foto: obal

Ankh: Bohové Egypta ve zkratce

• Žánr: Area control, strategie
  • Počet hráčů: 2–5
  • Autor: Eric M. Lang
  • Vydavatel: CMON
  • Herní doba: 90 minut
  • Doporučený věk: od 14 let
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 3,03/5
  • Hodnocení BGG: 8,0/10 (k 30. 1. 2022)

Obsah recenze Ankh: Bohové Egypta

1. Zůstat může jen jeden?
  2. Bez věřících upadne bůh v zapomnění
  3. Nejen Amun-Re, ale třeba taky Anubis-Osiris
  4. Jak se hraje Ankh: Bohové Egypta (pravidla)
  5. Božské síly v ústřední roli
  6. Není to fata morgána
  7. Recenze Ankh: Bohové Egypta: závěrečné hodnocení

Zůstat může jen jeden?

Trilogie Erica M. Langa s božskou tématikou je dotažena do konce. Po vikingských jatkách v Blood Rage: Soumrak bohů a diplomacií prostoupeném zážitku z Rising Sun se podíváme na náboženské půtky ve starověkém Egyptě, kde se schyluje k zavedení monoteismu. Highlanderovská otázka z nadpisu se vám tak bude vkrádat během partie deskovky Ankh: Bohové Egypta velmi často, protože o nic jiného v ní nejde. Chcete odstranit všechny konkurenty a stát se samovládcem panteonu nad Nilem.

Ankh: Bohové Egypta; foto: komponenty

Ankh: Bohové Egypta (Obsah balení):

V krabici deskovky Ankh: Bohové Egypta najdete 80 plastových figur (5 bohů, 30 válečníků, 15 strážců, 30 velbloudů), 20 plastových podstavců, 5 plastových žetonů Ankh, 1 plastový drahokam, 1 hrací plán, 2 hlavní desky, 10 desek bohů, 46 karet, 197 žetonů, 4 stojánky ukazatelů, 1 pravidla hry, 1 knihu scénářů.

Abych se přiznal, trochu mi to nesedí do reálií dané doby, v níž hrálo mnohobožství důležitou roli v životě každého Egypťana (mimo krátký výstřelek Achnatona s bohem Atonem), takže mi občas nedávalo mé snažení tak velký smysl jako jatka v Blood Rage či politické pletichaření v Rising Sunu. Pravděpodobně to však bude jen menšinový (nebo jen můj nerdovsky hnidopišský?) problém, který se v rámci fantasy pojetí deskovky Ankh: Bohové Egypta snadno ztratí, protože se nejedná o příběhový titul.

Bez věřících upadne bůh v zapomnění

Ankh: Bohové Egypta se podobně jako jeho starší sourozenci zaměřuje na kontrolování důležitých políček na mapě (area control), z čehož následně plyne zisk vítězných bodů (v tomto případě zbožnosti). Každý bůh se může pyšnit svou speciální vlastností a věrnými bojovníky, s nimiž vytáhne do boje proti svým příbuzným o přívržence, monumenty a další mýtické zdroje, které je posunou o kousek blíž k samovládě. Ostatní bohové se tak budou krčit v jeho stínu a pomalu se stanou pouhými zmínkami v dějinách.

Ankh: Bohové Egypta; foto: Osiris

Ankh: Bohové Egypta (Stolní hra):

Figurky bohů nad herním plánem Ankh: Bohové Egypta vypadají patřičně majestátně. Bojovníci se krčí v jejich stínu a jen nejsilnější strážci se mohou přibližovat jejich velikosti, což odpovídá uměleckému zobrazování postav starověkého Egypta dle důležitosti.

Autorovi Ericu M. Langovi se opět podařilo propojit mytologické prvky s hratelností, která je na rozdíl od jeho japonského titulu Rising Sun mnohem vstřícnější k méně zkušeným deskovkářům, protože se vyhýbá zbytečným a složitým komplikacím v rámci bojové fáze. Navíc přichází se zajímavými mechanikami, jež na konci partie mohou dost zamíchat kartami (ale také nemusí být každému po chuti). Pojďme se na ně podívat více zblízka.

Nejen Amun-Re, ale třeba taky Anubis-Osiris

Pravděpodobně nejzajímavěji se jeví možnost spojit přibližně v druhé třetině partie dva nejslabší hráče do jednoho (při hře tři a více hráčů), aby měli šanci dohnat své silnější kolegy (podobně jako se spojila postava Amuna a Re v náboženských dějinách Egypta). Principiálně nejde o nic složitého, zahodí se část komponentů, propojí se síly jednotlivých bohů a dají se do kupy mýtičtí Strážci, načež se může pokračovat ve stíhací jízdě za zbožností. Otázkou je, zda jsou schopni se dva dřívější rivalové dohodnout na společné strategii, když mají každý jednu akci.

Ankh: Bohové Egypta; foto: spojení bohů

Ankh: Bohové Egypta (Stolní hra):

Deskovka Ankh: Bohové Egypta přichází se zajímavou mechanikou propojení nejslabších hráčů, což ovšem nemusí být každému po chuti.

I po několika partiích v Ankh: Bohové Egypta nejsem schopný říct, zda je to super nebo k ničemu, protože jsem se jednou přetahoval s druhým bohem po několik kol, skončil jen jeden bod před ním, spojil se s ním a totálně se mi rozbila koncepce dalšího postupu. Na druhou stranu častější byly partie, kdy se hráči v případě spojení rozumně domluvili a prvního hráče v pohodě dohnali (možnost opakovat akce a využívat dvě speciální vlastnosti je sakra silná věc). Mimo jiné oceňuji zakomponování historického propojení Amuna a Re do jedné osoby a zajímavý nápad pro hratelnost, který dva nesmiřitelné rivaly ovšem požene do záhuby.

Což naštěstí řeší další mechanika, která může působit ještě kontroverzněji. Pokud se totiž při předposledním konfliktu nacházíte v červené stupnici bodů zbožnosti, jste bez milosti vyřazeni ze hry (dokonce se může stát, že jsou vyřazeni všichni a nikdo nevyhraje). V principu to urychlí závěrečná kola, ušetří trápení těch bez možností vyhrát, ale zároveň je dost kruté všechny pobít. Z vlastní zkušenosti vím, že to nerozdýchá každý úplně bez emocí, když je třeba jen políčko od bezpečné modré zóny a najednou musí skončit a dvacet minut nečinně pozorovat ostatní, aby zjistil výsledek partie. Co k tomu říct? Starověký svět dle Ankh: Bohové Egypta se s nikým nemaže, o čemž vás přesvědčí sice relativně jednoduchá, ale občas nekompromisní pravidla.

Jak se hraje Ankh: Bohové Egypta (pravidla)

Už dříve jsem naznačil, že Ankh: Bohové Egypta je k hráčům mnohem vstřícnější než jeho předchůdce Rising Sun. Ostatně všechny zásadní pokyny se vlezly na oboustrannou lama kartu, případně na zadní část manuálu, což také o něčem svědčí. Na začátku každé partie si hráči vyberou svého boha, vezmou si herní desku a všechny komponenty v příslušné barvě (bojovníky, žetony Ankh, podstavce a bojové karty), případně speciální žetony. Vše rozloží, aby následně zvolili scénář, podle nějž budou partii hrát.

Ankh: Bohové Egypta; foto: dvě města

Ankh: Bohové Egypta (Stolní hra):

Rozložení každé partie v Ankh: Bohové Egypta je určeno knihou scénářů. Rozložení na fotce odpovídá třem hráčům pro scénář Dvě města, v němž do získávání bodů promlouvají také metropole Théby a Memfis.

Scénáře najdou v samostatné brožuře a rozloží herní komponenty přesně podle pokynů a podle počtu hráčů. Může se stát, že navíc přibydou ještě další speciální pravidla, která ovlivní start či průběh partie, případně jejich obtížnost. Součástí základní krabice Ankh: Bohové Egypta je deset scénářů, ale na internetu již nyní lze najít další. Jakmile jsou všechny komponenty rozloženy na herní plán, můžete se pustit do božské přetahované.

V principu si vybíráte dvě ze čtyř akcí (pokud první z nich nespustí událost) – pohyb figur (až o tři pole každou z nich), vyvolání figury (figurka ze zásoby se položí na políčko vedle jiné figury či vedle ovládaného monumentu), získání stoupenců (jednoho za každý ovládaný monument; věřící jsou zdrojem moci boha a základním platidlem hry) a odemknutí schopnosti Ankh (posunutí žetonu na herní desce k vybrané vlastnosti; při odkrytí Strážce jej naverbujete do své družiny, ale ještě nevykládáte na herní plochu). Každou akci lze zahrát nejvýše jednou za kolo a při jejím provedení se posune příslušný ukazatel na stupnici.

Ankh: Bohové Egypta; foto: stupnice

Ankh: Bohové Egypta (Stolní hra):

Správně zvolené akce podle aktuálního stavu na stupnici jsou pro úspěch ve hře Ankh: Bohové Egypta rozhodující.

Pokud s ním dojde hráč na konec řady, tak se spustí událost v pořadí dle druhého ukazatele (je dobré je mít na herní ploše u sebe). Mohou nastat tři možnosti – ovládnutí monumentu (získáte neobsazený monument, u nějž stojí vaše figura – důležité pro zisky stoupenců a bodů zbožnosti), velbloudí karavana (možnost rozdělit některé z území na dvě části, což nabízí širokou škálu taktických možností) a konflikt, na nějž se v podstatě celou „mírovou“ mezihru připravujete.

Střety se řeší v každé vymezené oblasti zvlášť. Pokud jste v ní sami, není nad čím přemýšlet, dostanete bod zbožnosti za dominanci a za každý typ ovládaného monumentu (ostatní nezískají nic, nemají v prostoru figury). V místech, kde jsou alespoň dva soupeři, bude průběh konfliktu komplexnější. Nejdříve se tajně zvolí karty souboje s různými vlastnostmi a modifikátory, jež se následně vyhodnotí. Poté se určí body zbožnosti (vítězné body) podle převahy monumentů, a nakonec se posčítají síly jednotlivých stran konfliktu. Vítězové zůstanou na svých pozicích, poražení odstraní všechny své bojovníky do zásoby mimo plán (kromě figur bohů, ty jsou nesmrtelné).

Ankh: Bohové Egypta; foto: bojové karty

Ankh: Bohové Egypta (Stolní hra):

Správně zahrané karty mohou v Ankh: Bohové Egypta přinést benefity i z předem prohrané bitvy.

Takto se jednotlivé tahy opakují, dokud se neurčí vítěz (nezapomeňte na spojování a vyřazování bohů v jednotlivých konfliktech, které jsou vyznačeny na plánu). Cesta k monoteismu vede třemi směry – dostanete se na konec stupnice zbožnosti, máte nejvíce bodů po posledním konfliktu nebo jsou vyřazeni všichni ostatní hráči. V rámci poslední možnosti se ovšem může stát, že jsou v červené sekci pořadí zbožnosti všichni hráči, nevyhraje tedy nikdo. O nejsilnějším bohu se rozhodne v závislosti na počtu hráčů do 90 minut, maximálně dvou hodin.

Božské síly v ústřední roli

Deskovka Ankh: Bohové Egypta nepatří úplně mezi ty nejlehčí, ale myslím, že po několika tazích se do problematiky začnou dostávat i občasní hráči. Naštěstí totiž nejste zavaleni šíleným množstvím mechanik, ale spíše máte široké působiště toho, co můžete dělat. Schopnosti Ankh mají všichni bohové stejné, jen si je mohou různě namixovat. Rozhodující se tak ukazuje ždímání speciální vlastnosti každého boha.

Ankh: Bohové Egypta; foto: bohové

Ankh: Bohové Egypta (Stolní hra):

Výběr z pětice nadpozemských bytostí je dostatečný. Až po několika (desítkách) partií možná zatoužíte po některém z rozšíření deskovky Ankh: Bohové Egypta.

Osobně fandím Isis, jejíž bojovníci nezemřou v případě, že jsou u nepřítele, ale žádná schopnost není k zahození – Osiris vytváří vyvolávací brány z podzemí, Anubis posiluje svou moc nepřátelskými mrtvolami, Re snadněji získává body zbožnosti a Amun umí vyložit jednou za konflikt dvě karty boje. K tomu připočtěte speciální efekty Strážců, které lze naverbovat, a máte před sebou skvěle vystavěnou taktickou bitvu.

Jako jediný velký problém vnímám kontrast mezi startem a závěrem partie, protože její dynamika se dost změní. Zatímco v první půlhodině odsýpá vše jako na drátkách, ke konci už mohou někteří hráči trpět strategickou paralýzou, snažit se vyspekulovat všechny problémy a jednotlivé tahy se dost protáhnou, což se snaží řešit odstraňování nejslabších bohů (spojování a vyřazování), ale i tak se ve větším počtu můžete dost načekat. Na druhou stranu funguje Ankh: Bohové Egypta velmi slušně jako hra pro dva soupeře (odpadá spojování bohů).

Není to fata morgána

Nebudeme si nic nalhávat, jedním z největších lákadel Ankh: Bohové Egypta je grafická stránka a figurky typické pro vydavatele CMON. Modely bohů jsou nádherné, vypulírované do naprostého detailu. Stejně tak jsou pěkně odlišitelné miniatury válečníků (ne jen barvou). Pochválit můžeme také figurky Strážců, které v mocnějších variantách působí na herní ploše opravdu majestátně. Fantasy pojetí odpovídá také kresba, která je trefou do mého vkusu. Samozřejmě se kvalitní výbava krabice projevuje také do ceny, podobně jako u titulu Bloodborne: Desková hra, ale i v tomto případě opodstatněná.

Ankh: Bohové Egypta; foto: velbloudi

Ankh: Bohové Egypta (Stolní hra):

Z grafického hlediska jde deskovka Ankh: Bohové Egypta do maximálních detailů, což lze pozorovat nejen na velkých figurách, ale i maličkých velbloudech.

Celkově musím Ankh: Bohové Egypta pochválit a doporučit. V rámci božské trilogie Erica M. Langa se jedná o nejpřístupnější titul pro nové hráče (navíc v české lokalizaci od ADC Blackfire), protože mírně osekává diplomacii ve prospěch plynulosti. Přichází také se zajímavou mechanikou propojování slabších hráčů, jež není úplně typická. Z pohledu komponentů se jedná o naprostou špičku. Škoda jen rozvláčnějších konců partie a vyšší ceny, která mnoho zájemců odradí.

Za poskytnutí recenzní kopie Ankh: Bohové Egypta děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.

Recenze Ankh: Bohové Egypta: závěrečné hodnocení

Ankh: Bohové Egypta; recenze

Ankh: Bohové Egypta je strategická hra s area control prvky, která zakončuje božskou trilogii Erica M. Langa. Uvnitř krabice najdete vstřícnou hru i pro relativně méně zkušené hráče, kteří se chtějí pustit do přetahované o místo jediného boha Egypta. Ke kladům musíme počítat i kopu detailních figurek.

• Relativně svižná první polovina partie
  • Nekomplikovaná pravidla
  • Různé scénáře