NHL 22 - Hidden empty L Far Cry 6 - Hidden empty P

Blood will be Spilled (Mini RECENZE a ROZHOVOR) – Western, kde místo Kolaloky teče hmyzí krev

Fanoušci Limonádového Joea musí prominout, v tahové strategii Blood will be Spilled od slovenských Doublequote Studio se totiž nesetkáte s ničím jiným, než s hmyzem. Včela střílející z koltů, kudlanka nábožná jako reverend a komár v hlavní roli. V tomto případě ale nebudou pít krev vám, ale sobě navzájem, protože v tomhle spaghetti westernu si jdou všichni po krku. Jak se podařil port již loni vydané PC verze, se dozvíte v naší recenzi.

Přečtěte si také rozhovor s tvůrcem hry, kde se kromě zajímavostí z vývoje dozvíte třeba i to, jak náročné je pro malé indie studio získat pro svůj projekt světoznámého dabéra nebo proč spojení Divokého západu a hmyzu... vlastně dává smysl.

Mini Recenze (Switch)Rozhovor s vývojáři

• Žánr: Tahová strategie, plošinovka • Multiplayer: Ne • Vývojář: Doublequote Studio, Attu Games • Vydavatel: Doublequote Studio • Platformy a Datum vydání: PC (29. května 2019);  Switch (20. února 2020) Homepage • Čeština: Ne

Obsah mini recenze Blood will be Spilled (Switch)

1. Slovenské Blood will be Spilled míří z PC na Switch
  2. Hmyzí XCOM z divokého západu
  3. Ferda mravenec, zbraně všeho druhu
  4. Mini Recenze Blood will be Spilled: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro Blood will be Spilled PC

Slovenské Blood will be Spilled míří z PC na Switch

• Mini Recenze: 21. 2. 2020 • Autor: Filip Němec

Blood will be Spilled není v herním světě novinkou, už v loňském roce totiž hra vyšla na PC, jak už to ale u indie titulů bývá, musíte udělat něco opravdu převratného, abyste se v té záplavě AAA her podporovaných milionovými marketingovými kampaněmi neztratili. Obávám se, že přesně to se Blood will be Spilled stalo. PC verze hry totiž nebyla vůbec špatná, a kdo ji vyzkoušel a má rád podobný styl her, neprohloupil. Nijak výrazně se ale neprosadila.

Blood will be Spilled; screenshot: cover
Kdo by čekal, že hmyz v prostředí Divokého západu bude působit tak přirozeně a zábavně.

Troufnu si ale říci, že právě až s vydáním Switch verze (se kterou pomáhalo české studio Attu Games, autoři RPG Feudal Alloy), se hra dostala na platformu, kam opravdu patří. Blood will be Spilled je totiž v jádru jednoduchou skákačkou, kdy se volně pohybujete, v tomto případě po 2D světě jako v klasické side scrolling hopsačce, avšak při střetu s protivníky se hra přepne do taktického módu a náhle se změní v tahovou strategii. Hra si tak lépe rozumí s gamepadem než s myší a klávesnicí.

Hmyzí XCOM z Divokého západu

Skákačkové úrovně jsou většinou snadné, nezaberou mnoho času a určitě by někdo mohl autorům vyčítat přílišnou jednoduchost. Prostorové puzzly by si kolikrát zasloužily více originality i obtížnosti. Tím hlavním jsou ale již zmíněné souboje, které jsou klasickou variací na sérii XCOM, byť s tím rozdílem, že se pohybujete pouze ve dvourozměrném prostředí. V každém kole máte dva tahy a je pouze na vás, na co je využijete. Možnosti jsou klasické: můžete střílet po protivnících, přesunout se do krytu, vyléčit se přebít, nebo využít jeden ze skillů.

Blood will be Spilled; gameplay: přesun do krytu Blood will be Spilled; gameplay: míření
Obrázek 1: Jedním ze základních úkolů je přesouvání se z krytu do krytu. Obrázek 2: Zajímavým oživením vcelku klasické hratelnosti je nutnost při střelbě ručně mířit. S Pro ovladačem nebudete mít potíže, u malých analogů na Joy-Conech je ale míření stejně jako u jiných akčních her problematické.

Pokud jste hráli jakýkoli průměrný „turn-based tactical“ titul, budete ihned jako doma. Souboje jsou rozhodně zábavné, a i když po čase mohou omrzet, protože variabilita bojišť není nijak závratná, nikdy se nezačnete vyloženě nudit. Podobně jako u PC verze ale chybí namapování nejčastějších úkonů na ostatní volná tlačítka (kterých zůstalo opravdu hodně). Nejčastější rozkazy jako střelba či přesun mohly být klidně navoleny na šipkách, neustále otevírání kruhové nabídky a potvrzování akcí je totiž po čase otravné.

Problémem je také umělá inteligence nepřátel, jejíž nedostatky tak hra vynahrazuje množstvím protivníků. Tupost nepřátel poznáte zejména v momentě, kdy omylem provedete nějakou naprostou hloupost. Po naběhnutí do jejich řad by stačilo jedno kolo k vaší popravě, oni se však rozprchnou do všech směrů a zbaběle se skryjí. Jindy zase zcela nepochopitelně zůstávají stát na vybuchujícím dynamitu, i když je kolem nich spousta jiných krytů k přesunu.

Blood will be Spilled; gameplay: skilly
Souboje postupně ozvláštní řada pasivních i aktivních skillů.

Ferda mravenec, zbraně všeho druhu

Kde naopak Blood will be Spilled příjemně překvapuje, je vizuální styl a zejména dabing. Autoři sice vnadí na zajímavý příběh, ale ten je podobně jako u jiných spaghetti westernů vlastně nepodstatný. Rozhodně si však budete užívat dialogy, kterých není mnoho, ale o to více jsou povedené. Blood will be Spilled se totiž může chlubit perfektním dabingem, jemuž vévodí Elias Toufexis. Jméno vám možná příliš neřekne, jde však o na herní scéně provařeného dabéra, který stojí například za namluvením Adama Jensena ze série Deus Ex.

Blood will be Spilled; gameplay: barman Blood will be Spilled; gameplay: dynamit Blood will be Spilled; gameplay: hmyz
Kolty proklatě nízko u pasu nosí v tomto případě hmyz, jehož přetvoření do odvážných pistolníků, ukecaných barmanů a bujným poprsím vyzbrojených děv dopadlo naprosto skvěle.

O to více pak zabolí technické chyby, kterých bohužel není zrovna málo. Z těch větších musím zmínit fatální záseky hry, kdy po skončení kola nelze pokračovat a je nutné hru vypnout. Jindy se zase můj hmyzák nedokázal vyšplhat na určené místo, a tak se zasekl v nekonečné křeči a opět bylo třeba restartovat hru. Z menších problémů pak zamrzí zejména problematické animace postav, které někdy přestanou hýbat končetinami nebo po zabití zůstanou stát. Problémů není tolik, aby vám vyloženě pily krev (jako to umí hlavní hrdina), ale vzhledem k jednoduchosti celé hry bych přeci jen očekával lepší technický stav.

Nedokonalosti, které podle všeho PC verze nemá, rozhodně zamrzí, ale pokud vám není žánr tahových strategií cizí a netrpíte fobií z hmyzu, s chutí se do Blood will be Spilled pusťte. Vzhledem k ceně totiž nabízí solidní herní dobu, originální vizuál a zavedenou hratelnost, která sice nepřináší příliš nového, ale funguje dobře.

Tato mini recenze byla napsaná pro Nintendo Switch verzi.

Mini Recenze Blood will be Spilled: závěrečné hodnocení

Hodnocení 66 % Alza Magazín
65 %
85 %
40 %
Blood will be Spilled; mini recenze

• Osobitý vizuální styl a dabing
  • Klasická, přesto zábavná hratelnost
  • Nutnost ručního míření při střelbě je příjemným zpestřením
  • Dlouhá herní doba a sympatická cenovka

• Řada technických chyb
  • Slabší umělá inteligence
  • Skákací pasáže jsou často bez nápadu
  • Malé analogové páčky Switche komplikují míření

Blood will be Spilled (Switch) – Verdikt:

Blood will be Spilled kombinuje léty prověřený žánr tahových strategií s místy až moc jednoduchou skákačkou, zabalenou do originálního a skvěle nakresleného světa, ve kterém Divoký západ neovládají lidští kovbojové, ale po zuby ozbrojený hmyz. Řada technických chyb sice výsledné hodnocení sráží o pěkných pár procent dolů, verze pro Nintendo Switch je i přesto dobrou volbou také proto, že jednoduchá hratelnost je šitá na míru přenosné konzoli.

Rozhovor se scénáristou, animátorem a designérem Ivanem Kozmonem

• Rozhovor: 21. 2. 2020 • Autor: Filip Němec

(Filip Němec): Můžete, prosím, našim čtenářům své studio krátce představit?

(Ivan Kozmon): Hovoríme si Doublequote studio, čo doslova znamená v úvodzovkách štúdio, keďže sa na to väčšinou ozaj veľmi necítime. Založili sme ho s bratom Martinom niekedy v druhej polovici roku 2014 a sídlime v Bratislave. Počas vývoja BWBS sa tím rôzne menil, podľa toho, čo sme práve potrebovali. Najviac nás bolo v určitom bode projektu 5, väčšinu času sme boli traja, ešte s programátorom Michalom.

Blood will be Spilled je vaše první hra, kterou jste před rokem vydali na PC. Měli jste předem daný nějaký cíl, co do počtu prodaných kusů nebo obratu? Dokážete už nyní zhodnotit, jestli z vašeho pohledu hra uspěla?

Keďže je to naša prvá hra a nikdy predtým sme v tomto priemysle nepôsobili, mali sme veľmi skreslené predstavy o tom, čo očakávať a ako to všetko prebieha. Naším cieľom od začiatku bolo dokončiť a vydať túto konkrétnu hru a urobiť ju najlepšie ako vieme a čo najviac si pri tom vyskúšať a naučiť sa. Financie pri tomto projekte nikdy neboli veľmi motivátorom, keďže pre peniaze sa asi dá robiť množstvo oveľa jednoduchších, ale zase menej zaujímavých, vecí. Pri vývoji sme porobili kopec chýb, z ktorých sa do budúcnosti budeme snažiť poučiť, ale celkovo projekt považujeme za celkom úspešný. Z finančného hľadiska trochu menej, ale hra napríklad získala cenu za najlepší vizuál na CEEGA 2019 a nomináciu v kategórii najlepší narativ, čo považujeme pri prvej hre za obrovský úspech.

Blood will be Spilled; screenshot: vlak
Autorům hry Blood will be Spilled se Divoký západ vždy líbil, volba prostředí pro první hru tak podle všeho nebyla příliš složitá.

Proč jste se rozhodli vydat hru po PC právě na Switchi? Šlo o hratelnost, která se podle vás na hybridní konzoli hodí nebo šlo třeba o obtížnost schvalování nových her, která může být na Xboxu nebo PlayStationu pro menší studia odrazující? Nebo v tom bylo něco jiného?

Rozhodujúce boli v podstate hlavne dve veci. Prvá je, že hrateľnosťou hra veľmi dobre pasuje na túto platformu a hry podobného žánru sú na Switchi už celkom doma. Druhá je, že sa na tejto platforme malým indie hrám darí väčšinou lepšie ako na veľkých konzolách a zároveň, ako tomu rozumiem, je aj proces portovania a certifikácie o niečo jednoduchší.

Nelze nezmínit spolupráci s českým studiem Attu Games. Proč jste se rozhodli s pomocí oslovit jiné studio?

Ak mám byť úprimný, po vydaní hry na PC sme boli relatívne dosť unavení a vyšťavení a hľadali sme partnera, ktorý by nám pomohol hru portnúť na Nintendo Switch. S Evou a Lukášom z Attu Games sme sa poznali už predtým, či už z Twitteru alebo rôznych konferencií, a v rámci jednej debaty nám v tomto priateľsky ponúkli pomoc. Mali sme z toho obrovskú radosť, lebo celá spolupráca bola naozaj výborná a veľmi plynulá a je vždy super robiť s niekým koho už poznáš, radšej než s inou, úplne neznámou firmou.

Blood will be Spilled; screenshot: RPG prvky
Blood will be Spilled velmi jemně koketuje s RPG prvky. Na výběr je z několika zbraní s odlišnými charakteristikami a v průběhu hry lze také vylepšovat pasivní i aktivní schopnosti.

Existuje něco jako komunita slovensko-českých vývojářů, anebo máte pocit, že si každý spíše hledí svého? Jak moc je pro malé začínající studio těžké sehnat nějakou podporu, spolupráci či jen radu?

Neviem úplne presne povedať ako je to v Čechách, ale na Slovensku je viacero vývojárov združených v SGDA (Slovak Game Developers Association) a najmä v poslednom roku som mal pocit, že komunita slovenských vývojárov je relatívne silná, hlavne medzi menšími štúdiami. Na relatívne pravidelnej báze sa konajú rôzne stretnutia a aj asociácia samotná sa v rámci svojej agendy snaží riešiť, ako vývojárom čo najviac pomôcť riešiť problémy, s ktorými sa stretávajú, a uľahčiť im ich prácu či networking. Každý rok sa celkom tradične stretneme viacerí na pražskej konferencii GDS, kde sa stretneme aj s vývojármi z Čiech. Nejaká formálnejšia a ucelenejšia komunita československých vývojárov ale myslím nie je.

Pojďme se ještě vrátit k Blood will be Spilled. Zajímavá je kombinace Divokého západu a hmyzu. Jak jste k takovému spojení došli? Přeci jen si nepamatuji, že bych vůbec něco podobného někdy viděl.

Jedným z možných kreatívnych postupov je, že sa spájajú rôzne prvky, ktoré k sebe možno intuitívne úplne nepatria, ale dokopy vytvárajú niečo, čo je zaujímavejšie ako tieto prvky jednotlivo. Od začiatku sme vedeli, že chceme robiť western, keďže máme tento žáner veľmi radi a prakticky sme s ním vyrastali. Môj brat prišiel s nápadom, zasadiť hru do hmyzieho sveta, keďže nám to prišlo vizuálne zaujímavé a zároveň nám to rozšírilo paletu kreatívnych nápadov, ktoré môžeme používať.

Napríklad už to nie je len klasický westernový gangster, ale je to zároveň aj mucha alebo osa, ktorá v človeku tiež prirodzene vyvolá nejaké asociácie. Druhy rozmer je, že témou hry je pomsta, pri ktorej sa často hovorí, že ten čo chce pomstu chce krv – preto celkom dávalo zmysel, že hlavný hrdina bude v takom prípade komár.

Blood will be Spilled; screenshot: hmyz
Divoký západ v hmyzím provedení se autorům povedl.

Hodně podařený je také dabing. Jak obtížné je pro malé začínající studio sehnat dabéry jako Elias Toufexis? Kolik si vůbec takový dabing ukousne z celkového rozpočtu?

Dabing bol pre nás od začiatku veľmi dôležitý a vedeli sme, že je to niečo, čo v hre nevyhnutne chceme. Pre tak malé štúdio ako sme my bol celý proces relatívne náročný, ale s výsledkom sme celkom dosť spokojní. Mať v hre Eliasa bol pre nás taký malý splnený sen, keďže sme veľkými fanúšikmi Deus Ex série. V jednom momente vývoja sme sa mu skúsili ozvať, či by mal o niečo také záujem, či by mal čas a koľko by to asi stálo. Prikývol nám na to a celkovo bola spolupráca s ním veľmi plynulá a prijemná. Dokopy máme v hre myslím 16 nadabovaných postáv a celkovo dabing odkusol asi tretinu celkového rozpočtu.

Jestli se nepletu, souboje se původně odehrávaly v reálném čase. Jak moc se hra změnila od nějaké první verze? Co vše jste změnili?

Ako som už spomínal, keď sme sa do vývoja pustili, nemali sme s vývojom hier vôbec žiadne skúsenosti a aj naše očakávania a predpoklady sa nie vždy stretli s realitou. To sa časom ukázalo aj počas produkcie, kde sme do hry skúšali dať viacero mechaník, ktoré sami o sebe boli zaujímavé, ale dokopy spolu veľmi nefungovali a celkový výsledok bol veľmi chaotický. Skúšali sme viaceré mechaniky, ktoré by hru spravili dynamickejšou, ale problém to skôr prehĺbilo. Keďže presné mierenie a „cover“ mechanika bolo niečo, čo sme chceli zachovať, prišli sme s nápadom celú hru naopak spomaliť a prerobiť súboje na taktické. To sa ukázalo ako dobrý krok a hre to v tomto smere dosť pomohlo.

Blood will be Spilled; screenshot: souboj
Tahové souboje jsou možná tím úplně nejlepším, co Blood will be Spilled nabízí, a jak sami autoři říkají, na Switch se perfektně hodí.

Zeptat se, jestli už přemýšlíte co dál, by asi byla zbytečná otázka, takže se zeptám jinak: co plánujete dál? Chcete se vrátit do alternativního vesmíru, kde hmyz nosí kolty proklatě nízko u pasu, nebo už chystáte úplně nový titul?

Svet a postavy Blood will be Spilled nám boli veľmi sympatické, ale predsa len sme s nimi strávili 5 celkom dlhých a intenzívnych rokov. Chceli by sme si pri ďalšom potenciálnom projekte vyskúšať zas niečo nové. Nevylučujeme, že sa do tohto sveta ešte niekedy vrátime, ale ak teraz budeme robiť niečo ďalšie, bude to zasadené niekam inam.

Těším se na vaše další hry a přeji hodně štěstí. Děkuji za rozhovor.

HW nároky pro Blood will be Spilled PC

Operační systém Windows 7 Windows 10