• Autor: Alexandra Vaníková
Call of Duty je v žánru first person stříleček zvučným jménem a mnozí si u slova FPS vybaví právě tuto populární sérii. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, kam až sahají její kořeny a kdo stojí za jejím zrodem, případně kolik titulů ji tvoří? Odpovědi nejen na tyto otázky naleznete v našem článku, kde jsme si posvítili na historii Call of Duty i zajímavá fakta o jednotlivých hrách.
zdroj: Activision, vlastní
Rivalita je nedílnou součástí herního průmyslu, a zatímco mrštný instalatér Mario od Nintenda soupeřil s bodlináčem Sonicem od SEGY (válečnou sekeru stále nezakopali), na obzoru se začínal rýsovat další odvěký souboj herních značek. Společnost Activision ve snaze konkurovat vydavateli Electronic Arts pověřila studio Infinity Ward vytvořením hry, která by tehdy populární FPS Medal of Honor od EA sesadila z trůnu. A tak vzniklo Call of Duty.
Jeho první díl vydaný v roce 2003 sklidil velký úspěch u hráčů i kritiků, Infinity Ward tak nic nebránilo v tom, aby na úspěch své prvotiny navázali dalšími díly. S přibývajícími léty počet vydaných her i studií na nich pracujících exponenciálně rostl. Sérii momentálně tvoří 20 velkých titulů (plus další free to play hry, spin-offy, remastery či tituly vyvíjené pouze pro konzole), na kterých střídavě pracují studia Infinity Ward, Sledgehammer Games a Treyarch. Ty již stihly předvést bojiště druhé světové i studené války a vyslala nás také bojovat o záchranu světa v moderních konfliktech. Jaké hry psaly historii Call of Duty? Čtěte dál a dozvíte se více.
zdroj: Activision
Příběhová kampaň Call of Duty: Black Ops 6 přináší špionážní akci z počátku 90. let, přičemž v ní potkáme známé hrdiny z Black Ops Cold War (Russell Adler) i Black Ops II (Frank Woods), s nimiž je titul částečně propojen, ale také zbrusu nové postavy, které protagonistům pomohou přijít na kloub nekalým praktikám zpravodajských služeb. Kampaň nejnovějšího CODka je hráči i kritiky označována za nejlepší za poslená léta, a to zejména díky poutavému příběhu, pestrému spektru misí a variabilní hratelnosti.
Black Ops 6 - Gameplay Reveal Trailer
zdroj: Call of Duty
Způsobů, jakým je možné mise v Black Ops 6 splnit, je víc.
Převážně pozitivních ohlasů se dočkal i klasický multiplayer a kooperativní režim Zombies, ve kterých hráči mohou naplno využít nový systém pohybu omnimovement a také intelligent movement usnadňující překonávání překážek. Fanoušci starších COD titulů s nadšením přijali také návrat tradičního fungování prestiže, díky kterému mohou po žebříčku ranků stoupat desítky až stovky hodin. Call of Duty: Black Ops 6 vyšlo 25. října 2024 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S. Jedná se zároveň o první Call of Duty, které se v den vydání dostalo do služby Game Pass. | Info
Call of Duty: Black Ops 6 (2024)
zdroj: Activision
Call of Duty: Modern Warfare III příběhově navazuje na MW II (2022) a mise Task Force 141 zde tak pokračuje, znovu pod vedením Price, Ghosta i Soapa. Stejně jako předešlé dva rebooty, i MW III je výrazně inspirováno původními hrami v MW sérii. Hlavním záporákem je opět Vladimir Makarov a v určité formě se do hry dostala i kontroverzní mise „No Russian“ a další levely z MW 2 (2009) a MW 3 (2011). Krátce po vydání se na příběhovou kampaň MW III snesla vlna kritiky. Hráčům se nezamlouvala nejen její délka, která nepřekročí čtyři hodiny, ale také zakomponování Open Combat misí, které hratelnost nijak neoživily a navíc reyklovaly starou mapu režimu Warzone.
CALL OF DUTY MODERN WARFARE 3 Gameplay Walkthrough Part 1 Campaign FULL GAME [4K 60FPS PS5]
zdroj: MKIceandFire
MW III stále nabídne mix nového a nostalgie, hře však podráží nohy několik špatných rozhodnutí tvůrců.
Kromě příběhové kampaně v MW III naleznete tradiční multiplayer spolu s remasterovanými oblíbenými mapami z původních MW 2 a MW 3. Po gameplayové stránce se multiplayer také vrátil ke kořenům, což bylo hráči přijato velmi dobře a mnozí slaví návrat starého dobrého Call of Duty. Celkem pozitivně je vnímán i kooperativní režim Zombies, který se v Modern Warfare titulu objevil poprvé a rovnou přinesl mnoho změn v čele s obrovským otevřeným herním světem. Lov na zombíky se nyní také více podobá extrakčním střílečkám, konkrétně režimu DMZ z Warzone. | Info | Zombies (TÉMA)
Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
zdroj: Activision
Modern Warfare II navazuje na události rebootu z roku 2019, populární jednotka Task Force 141 vedená kapitánem Pricem je tak již kompletní. Kromě v MW (2019) představeného seržanta Kylea „Gaze“ Garricka zde tak hráči konečně potkali Soapa i Ghosta. Novou posilou týmu je operátor mexických speciálních jednotek Alejandro Vargas bojující proti mocnému drogovému kartelu Las Almas, jehož členové napomáhají teroristovi usilujícímu o útok na USA.
CALL OF DUTY MODERN WARFARE 2 Gameplay Walkthrough Part 1 Campaign FULL GAME
zdroj: MKIceAndFire
V Modern Warfare II se do popředí dostaly osobnosti postav a vzájemné popichování mezi Soapem a Ghostem v jedné z misí (3:14) se již stalo kultovním.
V příběhové kampani dostalo prostor několik čerstvých gameplayových prvků, jako například batoh umožňující nést mnohem víc smrtícího či taktického vybavení. Poprvé v sérii zde byla představena také mechanika craftování, kdy bylo možné z nalezených materiálů vyrobit provizorní zbraně. Do multiplayeru si pak našlo cestu plavání, potápění a boj ve vodě, čemuž byly přizpůsobeny i mapky (mnohé s většími vodními plochami), visení na římse umožňující jednou rukou zpoza ní střílet i rozšířené možnosti interakce s vozidly. Mezi novinky patřila i Gunsmith 2.0 prohlubující kustomizaci zbraní, 3rd person režim a další. V MW II naleznete také kooperativní režimy Raids a Spec-Ops. | Info
Call of Duty: Modern Warfare II (2022)
zdroj: Activision
Call of Duty: Vanguard od Sledgehammer Games sleduje osudy čtyř vojáků, kteří vytvoří speciální jednotku Task Force Vanguard za účelem odhalení tajného nacistického projektu Phoenix. Sledgehammer Games engine dostal košem a tvůrci při tvorbě Vanguard použili IW 8.0 engine. Bojová pole ve Stalingradu, Libyi, Papuy Nové Guineji či Berlíně tak sršela detaily, stejně jako animace v cutscenách a chování zbraní. Gameplayovými novinkami byla částečně zničitelná prostředí, možnost slepé palby i šplhání, přičemž tyto se přenesly i do multiplayeru.
CALL OF DUTY VANGUARD Gameplay Walkthrough Part 1 Campaign FULL GAME
zdroj: MKIceAndFire
Vanguard je jednou z mála her v sérii, kde ani jeden z hlavních komponentů, tedy Kampaň, Multiplayer a Zombies, nedopadl v hodnoceních nejlépe.
Hráči se zde navíc mohli pustit do zcela nových režimů Patrol a Champion Hill, které se rychle staly nejvíce opěvovanými aspekty multiplayeru. Dobře přijatou byla také nově představená funkce Combat Pacing umožňující zvolit si tempo multiplayerového zápasu. Multiplayer ani příběh COD: Vanguard se ale nevymanily ze sevření slabších hodnocení a nezazářil ani režim Zombies, a to i přesto, že ho měli na starosti odborníci na slovo vzatí z Treyarch. | Info
zdroj: Activision
Věděli jste o tom, že COD: Black Ops Cold War původně nemělo být další hrou v Black Ops sérii? Na titulu dokonce ze začátku nepracovalo studio Treyarch. Spory mezi studiemi Raven Software a Sledgehammer Games však nakonec donutily Activision vývojem hry pověřit právě Treyarch. Vzniklo tak fanoušky vymodlené pokračování prvního Call of Duty: Black Ops. COD: Black Ops Cold War se odehrává mezi původním BO (2010) a BO II (2012) a točí se kolem populárních postav Alexe Masona, Franka Woodse a Jasona Hudsona pronásledující sovětského agenta Persea.
CALL OF DUTY BLACK OPS COLD WAR Gameplay Walkthrough Part 1 Campaign FULL GAME
zdroj: MKIceAndFire
Dobře známé gameplayové prvky Cold War ozvláštnilo stealthovými pasážemi, které hru přiblížilo ke špionážnímu thrilleru, což značce vdechlo nový život.
Multiplayeru Cold War se na úspěch Modern Warfare (2019) navázat nepodařilo, a i přes uspokojivou práci se zbraněmi hráči titulu vyčítali zejména minimum inovací a příliš jednoduše nadesignované mapy. Naopak Zombies režim díky Cold War chytil druhý dech, a i když při vydání obsahoval pouze jednu mapu, možnost poprvé si přinést do módu vlastní loadout a později představený režim Outbreak, kde hráči vlnám zombíkům čelili na do té doby největší Zombie mapě, si získaly řadu fanoušků. | Info
Call of Duty: Black Ops Cold War (2020)
zdroj: Activision
Po vlažně přijatém Call of Duty: Black Ops 4 se v Infinity Ward rozhodli vsadit na jistotu a oživili populární podsérii Modern Warfare. Reboot prvního dílu představil zcela nový příběh soustředící se na konflikt mezi Ruskem a fiktivní zemí Urzikstan. Jednou z klíčových postav je zde však opět kapitán Price, který pod svá křídla vzal nově představené operativce – CIA agenta Alexe, člena britských speciálních jednotek Kylea a velitelku urzikstanského odboje Farah. Na konci rebootu pak kapitán Price založí ikonickou jednotku Task Force 141. Podobně jako původní Modern Warfare i jeho reboot byl do určité míry přelomovým titulem pro Call of Duty.
CALL OF DUTY MODERN WARFARE Gameplay Walkthrough Part 1 Campaign FULL GAME
zdroj: MKIceAndFire
Navzdory většinou pozitivním hodnocením se Modern Warfare nevyhnulo kontroverzi. Kritizováno bylo používání bílého fosforu jako killstreaku v multiplayeru, stejně tak připsání útoku na dálnici mezi Kuvajtem a Irákem ruské armádě, přičemž ve skutečnosti za útokem stály americké ozbrojené síly.
V příběhové kampani zasazené do současnosti se tvůrci nebáli ukázat hrůzostrašné důsledky války, šlo zároveň o návrat ke kořenům, který byl po posledních méně povedených hrách tak potřebný. MW (2019) okouzlilo i realistickou grafikou (za kterou vděčí IW enginu 8.0), a to jak v kampani, tak v cross-play multiplayeru (v rámci značky vůbec prvnímu) plném nových režimů v čele s Realism playlistem, který hráče zbavil veškerých HUD prvků. Do posledního decibelu i šroubku propracovaný arzenál zde navíc bylo možné kustomizovat více než kdykoli předtím díky tzv. Zbrojnici (Gunsmith).
Call of Duty: Modern Warfare (2019)
zdroj: Activision
Black Ops 4 je dodnes jedinou Call of Duty hrou, která neobsahuje příběhovou kampaň, což bylo pro mnohé fanoušky Black Ops titulů obrovským zklamáním. Mnozí totiž doufali, že po neuspokojivém příběhu BO III, se tvůrci opět rozhodnou oživit ikonické charaktery a naservírují další zdařilou kampaň. Black Ops 4 bylo ovšem nakonec vydáno pouze s multiplayerem, Zombies režimem a battle royale módem. Čtyři roky po vydání hry pak vyplulo na povrch, že Black Ops 4 mělo obsahovat kampaň (zachycující události po BO III) podporující kooperativní hraní i unikátní kompetitivní prvky.
Call of Duty Black Ops 4 - Gameplay Walkthrough Part 1 - Story Mission
zdroj: Shirrako
Jakékoliv prvky příběhu se v případě Black Ops 4 scvrkly pouze na filmečky představující jednotlivé třídy hratelných postav, tzv. specialisty.
Jak ale ze zákulisních informací vyplynulo, negativní zpětná vazba od testerů a blížící se vydání hry nakonec tvůrce donutilo úplně se vzdát plánů na ambiciózní kampaň. Naopak battle royale mód původně nebyl v plánu vůbec, tvůrci se jej rozhodli zakomponovat na poslední chvíli jako náhradu za příběhovou kampaň. Proč battle royale? Ve stejné době se světovým fenoménem stalo PUBG, tvůrci se tak pochopitelně chtěli svést na vlně popularity tohoto žánru. Ani dosud nepoznaná svoboda, kterou přinesl battle royale režim, ani kvalitní Zombies mód ale nezachránily Black Ops sérii před úpadkem a veškerá pozornost se začala obracet na Infinity Ward, které v té době pracovalo na dalším Call of Duty titulu.
Call of Duty: Black Ops 4 (2018)
zdroj: Activision
Po ne právě nejvřeleji přijaté trojici titulů bylo na tvůrcích ze Sledgehammer Games získat si opět důvěru fanoušků Call of Duty. Jelikož zakladatel studia Michael Condrey už déle toužil vytvořit hru z prostředí druhé světové války pomocí vylepšeného enginu Sledgehammer Games, vývojáři vsadili na návrat do minulosti, jak pro značku samotnou, tak zasazení titulu. Vzniklo tedy Call of Duty: WWII, v jehož příběhu jste se po boku poručíka Danielse a jeho čety zúčastnili nejznámějších operací druhé světové války.
Call of Duty WW2 FULL Game Walkthrough - No Commentary
zdroj: NRMwalkthroughHD
V COD: WW II zažila návrat mechanika léčení pomocí lékárniček, která byla přítomna dosud pouze v úplně prvním Call of Duty (ostatní hry již využívaly automatickou regeneraci zdraví).
COD: WW II kromě logické změny arzenálu hratelností nějak nevybočilo ze zajetých kolejí předešlých her. Novinkou ale bylo rozšíření schopností vašich bratrů ve zbrani, kteří byli nově schopni hodit vám lékárničku, náboje nebo označit nepřátele v dosahu. Multiplayer představil nový herní režim War, kde soupeřily dva týmy hráčů v plnění úkolů na obrovských mapách. War, spolu se Zombies režimem a slušně napsanou kampaní nakonec WWII vynesly shovívavější hodnocení i lepší prodeje, sázka na druhou světovou se tak Sledgehammer Games vyplatila.
zdroj: Activision
Není žádným tajemstvím, že z futuristického pojetí Advanced Warfare nebyla hráčská obec právě dvakrát nadšená. O to nepochopitelněji působí rozhodnutí studia Infinity Ward svou další hru – Infinite Warfare – zasadit do ultra futuristického prostředí. Hra tak už při oficiálním oznámení čelila kritice fanoušků požadujících Call of Duty, které by nohama stálo pevněji na zemi.
CALL OF DUTY INFINITE WARFARE Full Game Walkthrough - No Commentary
zdroj: RabidRetrospectGames
Ani vylepšená grafika a obstojný příběh Infinite Warfare k popularitě nepomohly. Bylo posledním hřebíkem do rakve futuristickým Call of Duty pod taktovkou Infinity Ward.
Tu v Infinite Warfare ale hráči opouštějí úplně a v roli vesmírného mariňáka se snaží ochránit planety solárního systému, které se staly jediným zdrojem nerostných surovin, před radikálními militaristickými skupinami. Titul se po gameplayové stránce příliš neliší od Advanced Warfare či Black Ops III, vyznačuje se ale zakomponováním meziplanetárních soubojů, které lze absolvovat ve vesmírných bojových lodích. Multiplayer se také nesl ve znamení minima změn a novinek a Zombies režim opět nedosáhl úspěchu toho v Treyarch titulech.
Call of Duty: Infinite Warfare (2016)
zdroj: Activision
Call of Duty: Black Ops III se odehrává 40 let po událostech Black Ops II. Třetí studená válka mezi světovými mocnostmi je v plném proudu a v ozbrojených konfliktech se staly alfou a omegou kyborgové. Zajímavostí je, že příběhová kampaň (kterou lze projít v co-opu) nijak nenavazuje na události BO II, a kromě několika odkazů na svého předchůdce s ním nemá nic společného. Mnoho fanoušků předešlých Black Ops her bylo proto zklamaných, koneckonců, zapamatovatelné charaktery Masona, Hudsona a Woodse k BO do té doby neoddělitelně patřily.
Call of Duty Black Ops 3 FULL Game Walkthrough - No Commentary
zdroj: NRMwalkthroughHD
Black Ops III bylo posledním Call of Duty, které vyšlo pro PS3 a Xbox 360. Na těchto konzolích ale nebyla dostupná kampaň, pouze multiplayerové módy.
Po vzoru Advanced Warfare Black Ops III hráčům umožňuje zužitkovat řadu sci-fi vybavení, narazíte také na úplnou novinku v podobě tzv. Cyber cores, tedy soubor ofenzivních abilit hlavního hrdiny. Ty mu umožňují hackovat nepřátelské systémy nebo roboty, proti lidským nepřátelům vypustit vybuchující nano roboty nebo je doslova vyvést z rovnováhy silným úderem do země. Podobné vychytávky si našly cestu i do multiplayeru společně s v příběhové kampani využívanou schopností běhat po vybraných stěnách. Zombies režim Black Ops III poté představil mnoho gameplayových novinek a opět posunulo celý režim o kus dál.
Call of Duty: Black Ops III (2015)
zdroj: Activision
Advanced Warfare je prvním titulem v COD sérii, při jehož vývoji mělo otěže v rukou studio Sledgehammer Games v čele s Glenem Schofieldem (tvůrce hororovky Dead Space). V Advanced Warfare se stanete členem soukromé vojenské organizace ATLUS vedené Jonathanem Ironsem (hlas i vizáž mu propůjčil americký herec Kevin Spacey), která usiluje o dopadení teroristy s přezdívkou Hades. Studiem vyvinutý Sledgehammer Games engine umožnil realističtější animace jak v příběhových cutscenách, tak gameplayových sekvencích.
CALL OF DUTY ADVANCED WARFARE PS5 Gameplay Walkthrough Part 1 Campaign FULL GAME
zdroj: MKIceAndFire
Přidání exo obleků a futuristických zbraní gameplay COD: Advanced Warfare odlišilo od svých předchůdců, ne všichni fanoušci předchozích her však tuto změnu vítali.
Hratelnost byla do velké míry přizpůsobena futuristickému zasazení titulu. Gameplay nejvíce okořenilo používání exo-obleku upgradujícího fyzické schopnosti hlavního hrdiny, ale také high-tech gadgetů (drony, neviditelné obleky, magnetické rukavice, vznášedla…). Tyto nové prvky se přenesly i do multiplayeru, kde šlo kustomizovat funkce exo-obleku. Ve snaze přilákat fanoušky Zombies módu, byl do hry zakomponován tzv. Exo Zombies režim, nepodařilo se mu však zapsat do historie tak, jako jeho staršímu předchůdci od Treyarchu. Advanced Warfare nepřineslo požadované výsledky, a i když se stalo nejprodávanější hrou v USA, prodalo téměř o 30 % méně kopií než nepříliš úspěšné COD: Ghosts.
Call of Duty: Advanced Warfare (2014)
zdroj: Activision
I když si mnozí fanoušci přáli, aby COD: Ghosts poodhalilo historii ikonické postavy Modern Warfare série – Simona „Ghosta“ Rileyho, nestalo se tak. V Ghosts hraje hlavní roli konflikt mezi Jižní Amerikou, která se po zničení Středního východu stala jediným dodavatelem ropy pro celý svět a chce si uzurpovat kontrolu nad střední i severní Amerikou. Eskalaci konfliktu se snaží zabránit speciální jednotka amerických operativců s názvem Ghosts, která se zaměřuje na tajné operace za nepřátelskou linií.
Call of Duty Ghosts - Full Game Walkthrough
zdroj: GameArmy
COD: Ghosts nebylo propadákem v pravém slova smyslu, hráči si však stěžovali na nedostatek inovací. Zejména ve srovnání s Black Ops II působilo Ghosts jako krok zpět.
Příběhová kampaň obsahovala několik originálních gameplayových sekvencí, kdy jsme bojovali ve stavu beztíže nebo pod vodou, a dokonce bylo možné ovládat i trénovaného německého ovčáka Rileyho doprovázejícího jednotku. Nouze zde není ani o bombastické mise jako vystřižené z akčních kasových trháků. I přes tento rukopis Infinity Ward ale Ghosts nedosáhlo takového úspěchu jako série Modern Warfare. V multiplayeru se pak hráči dočkali mnoha novinek v čele s obrovskými otevřenými mapami s částečně zničitelným prostředím i vyšší mírou interaktivity.
Call of Duty: Ghosts (2013)
zdroj: Activision
Příběh Black Ops II tvoří události dvou rozdílných časových linek (80. léta a rok 2025), které spojuje hon na jednoho z nejpozoruhodnějších antagonistů série Call of Duty – obchodníka se zbraněmi Raula Menendeze, který rozpoutal druhou studenou válku. Hrdiny prvního Black Ops, Franka Woodse, Alexe Masona a Jasona Hudsona potkáte i zde, avšak zejména prostřednictvím vzpomínek již značně zestárlého Franka, jehož partičku ve snaze dopadnout Menendeze v roce 2025 vystřídá Alexův syn, David.
Call of Duty Black Ops 2 (II) - Full Game Walkthrough
zdroj: GameArmy
Raul Menendez byl výrazně inspirován postavou Tonyho Montany z filmu Zjizvená tvář a kolumbijským narkobaronem Pablem Escobarem.
Black Ops II sérii Call of Duty v mnoha ohledech vyvedlo z komfortní zóny. Mohli jsme si zde vyzkoušet high-tech futuristický arzenál zbraní, příběhová kampaň navíc kladla do té doby nepoznaný důraz na hráčova rozhodnutí. Možnost vybrat si loadout podle svých představ nebo dějové volby ovlivňující příběh zabezpečily titulu vysokou míru znovuhratelnosti. Multiplayer se pyšnil ještě vyšší mírou kustomizovatelnosti, představil také kompetitivní režim League Play a kooperativní Zombie režim nabídl ještě otevřenější levely i čtveřici nových postav.
Call of Duty: Black Ops II (2012)
zdroj: Activision
Call of Duty: Modern Warfare 3, které (zatím) ukončilo příběh rivality mezi Task Force 141 a Vladimirem Makarovem, přímo navazovalo na události MW 2. Konflikt Spojených států a Ruska vypukl naplno a hráč se zde zúčastnil bojů v New Yorku, Berlíně, Praze i Paříži. MW3 pak snoubilo dosud představené gameplayové mechaniky v ještě grandióznějších misích. Multiplayer MW3 se z větší části držel zajetých kolejí, z předešlého MW2 se vrátily i kooperativní Spec-Ops mise, novinkou však byl Survival režim, kde jste sólo nebo v kooperaci čelili sílícím vlnám nepřátel.
Call of Duty Modern Warfare 3 FULL Game Walkthrough
zdroj: NRMwalkthroughHD
Call of Duty: Modern Warfare 3 vydělalo miliardu dolarů během 16 dnů, čímž překonalo velkofilm Avatar Jamese Camerona, kterému se to podařilo během 19 dnů.
Modern Warfare 3 bylo, co se týká prodejů i přijetí hráčskou obcí, velkým úspěchem, v zákulisí však nebylo všechno růžové. Už samotný vývoj hry byl totiž poznamenán krizí. Krátce po vydání MW 2 byli společností Activision (vydavatel Call of Duty) propuštěni zakladatelé studia Infinity Ward – Jason West a Vince Zampella. Napjatost vztahů mezi Activision a Infinity Ward se tak ještě více prohloubila a s Westem a Zampellou ze studia odešla i řada dalších vývojářů, čímž byl vývojářský tým MW 3 výrazně oslaben. Activision proto na pomoc povolal studio Sledgehammer Games.
Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011)
zdroj: Activision
Druhá světová válka už sice byla minulostí, další Call of Duty od Treyarchu nás do historie ale přece jen vzalo, a to konkrétně do období studené války. V roli CIA agenta Alexe Masona se zde spolu s dnes již legendárními postavami Franka Woodse, Jasona Hudsona a Viktora Reznova (ano, ten Reznov z COD: World at War) zúčastníte Invaze v zátoce Sviní, bitvy o Khe Sanh i mnoha tajných misí v Sovětském svazu či Hong-Kongu. Ve snaze vylepšit animace postav tvůrci využili technologii motion-capture, která zachycovala pohyby i mimiku herců. Tyto motion-capture záběry byly natočeny ve studiu, které využil i James Cameron při tvorbě filmu Avatar (2009).
Call of Duty: Black Ops - Cela hra Návod
zdroj: Bolloxed
Black Ops bylo inspirováno skutečnými událostmi, potkat jste zde tak mohli například bývalého amerického prezidenta Johna F. Kennedyho či kubánského diktátora F. Castra.
S Cameronovým velkofilmem Black Ops sdílí také hlavní hereckou hvězdu – Sama Worthingtona, který zde nadaboval hlavního hrdinu Alexe. Slyšet jste zde mohli i Eda Harrise (Apollo 13) a Garyho Oldmana, opět v roli Reznova. Black Ops hratelností připomínalo Modern Warfare 2, pouze s dobovými zbraněmi. Kooperativní režim Zombies byl výrazně rozšířen a umožnil hráčům prostřednictvím vlastní dějové linky odhalit příčinu invaze nemrtvých, stejně jako minulost čtyř hratelných postav tohoto co-op módu.
Call of Duty: Black Ops (2010)
zdroj: Activision
Po obrovském úspěchu prvního Modern Warfare překvapilo vydání jeho pokračování jen málokoho. Příběh navazuje na první MW a členové Task Force 141 zde zkřížili zbraně s teroristickou skupinou vedenou ruským ultranacionalistou Vladimirem Makarovem. Mise dostaly ještě filmovější nádech a mnohé z nich patří mezi nejzapamatovatelnější v celé sérii. Tou nejkontroverznější je pak „No Russian“, kde jste pozorovatelem (nebo přímo aktérem) masového vyvraždění civilistů na ruském letišti, což v některých zemích vedlo k úpravám mise nebo jejímu úplnému odstranění ze hry.
Call of Duty: MODERN WARFARE 2 - Full Game Walkthrough
zdroj: Bolloxed
Modern Warfare 2 vyslalo hráče na cestu kolem světa v misích, kde nebyla nouze o zběsilou akci, ale také stealthové pasáže.
Ve srovnání se svým předchůdcem bylo Modern Warfare 2 lepší v mnoha ohledech, o což se přičinil i vylepšený engine IW 4.0. Ten vývojářům umožnil vytvořit otevřenější i detailnější levely, realisticky jednající AI, autentičtější fyziku, stejně jako řadu čerstvých gameplayových prvků v podobě nového vybavení (snímač srdečního tepu, nálože na zničení dveří,…). Multiplayer MW 2 stavěl na dobře fungujícím základě svého předchůdce, výrazně ale rozšířil možnosti kustomizace zbraní i výběr perků či killstreaků. V MW 2 se poprvé objevil kooperativní režim Spec-Ops, kde hráči usilují o získání co nejlepšího hodnocení při plnění různých úkolů.
Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)
zdroj: Activision
COD: World at War od Treyarchu sérii opět vrátilo na frontu druhé světové války, konkrétně do Pacifiku a na východní frontu, kde se bojů zúčastníte jako americký a sovětský voják. Příběhová kampaň World at War patří mezi ty nejtemnější a nejbrutálnější celé série. Kromě toho, že se zde hráči poprvé setkali s Viktorem Reznovem, který je po kapitánu Priceovi jednou z nejikoničtějších postav COD, události v ní jsou inspirovány populárními filmy jako Nepřítel před branami (2001) nebo Zachraňte vojína Ryana (1998).
Call of Duty: World At War - Full Game Walkthrough
zdroj: Bolloxed
Velké péče se v případě World at War dostalo nejen grafické, ale také audio stránce hry. Použitá nová „technologie okluze“ zajistila autentičtější zvukové efekty.
Ve hře navíc můžete slyšet hlasy Kiefera Sutherlanda (24 hodin) i Garyho Oldmana (Nejtemnější hodina). Po vzoru Modern Warfare bylo do hry zakomponováno více filmových sekvencí pro umocnění atmosféry a inspiraci COD 4 bylo možné zpozorovat i na autentičtějším chování zbraní a zpracování multiplayeru (obě hry sdílejí tentýž engine IW 3.0). Šlo navíc o první hru v sérii, jejíž kampaň bylo možné zdolat v kooperaci. World at War však patří ještě jedno prvenství – právě zde bylo totiž poprvé představen co-op režim Zombies, kde se hráči snaží odolat sílícím vlnám nemrtvých.
Call of Duty: World at War (2008)
zdroj: Activision
Call of Duty 4: Modern Warfare od Infinity Ward je považováno za zlomový bod v historii značky. Titul byl totiž odpovědí na v té době „přetlak“ her z druhé světové války. Poprvé v sérii tak byli hráči vrženi doprostřed moderního fiktivního konfliktu, v němž se členové dnes již legendární jednotky Task Force 141 v čele s kapitánem Johnem Pricem, Simonem „Ghostem“ Rileyem a Johnem „Soapem“ MacTavishem poprvé postavili proti ultranacionalistickému Rusku.
Call of Duty 4: Modern Warfare Full Campaign Walkthrough
zdroj: GamingAbsolute
Zástupci vydavatele Activision byli zpočátku vůči COD 4 skeptičtí a nechtěli dát šanci střílečce zasazené do současnosti. Modern Warfare ale krátce po vydání začalo trhat rekordy v prodejnosti i vysokých hodnoceních. Překonalo tak své předchůdce a daleko za sebou nechalo i konkurenci.
Nové zasazení titulu dalo vývojářům svobodu vytvořit mnohem variabilnější mise. Hráči si tak mohli vyzkoušet ovládání bojového letadla AC-130, ale také nelítostné boje na nákladní lodi v Beringově průlivu, Iráku, Saúdské Arábii i v pohoří Altaj. Akčnější mise zde pak střídali jejich na stealth zaměřené variace. Mezi ty nejznámější dodnes patří právě stealth mise All Ghillied Up, ve které jako odstřelovač čistíte nepřáteli obsazené ukrajinské město Pripjať.
Obrovský úspěch mezi hráči i kritiky sklidila nejen příběhová kampaň, ale také multiplayer, který prošel mnoha vylepšeními a soustředil se na progres a kustomizaci. Díky možnosti získávání XP a odemykání zbraní i attachmentů si najednou každý hráč mohlo svůj arzenál přizpůsobit preferovanému hernímu stylu, v multiplayeru COD 4: MW také byly poprvé představeny killstreaky.
Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)
zdroj: Activision
Call of Duty 3 se stejně jako předchozí tituly odehrává během druhé světové války, konkrétně na západní frontě a prolínají se zde příběhy amerických, britských, kanadských a polských jednotek. COD 3 bylo velkým krokem vpřed v oblasti grafiky, mezi gameplayové novinky zase patřila mechanika odhození nepřátelského granátu, která se od té doby objevila v každém dílu série, i quick-time eventy. Zatímco příběhová kampaň COD 3 v sérii revoluci nezpůsobila, titulu se opět podařilo kritiky i hráče okouzlit kvalitním audio designem.
Call of Duty 3 Full Movie
zdroj: AFGuidesHD
I přes časový pres, kvůli kterému museli ve studiu Treyarch zdvojnásobit počet zaměstnanců, si tvůrci s vývojem COD 3 poradili bravurně.
Výraznějším upgradem prošel i multiplayer, ve kterém si mohli hráči poprvé zvolit jednu ze sedmi tříd. Dojem na hráčskou obec udělal také design multiplayerových map, které se pyšnily vyšším množstvím detailů. Call of Duty 3 ale i přes své kvality nedosáhlo úspěchu svých předchůdců. Mnozí to připisují faktu, že studio Treyarch, které se v tomto případě vývoje hry v hlavní sérii Call of Duty zhostilo poprvé, mělo na produkci titulu pouhých 8 měsíců. I kvůli nedostatku času se například Call of Duty 3 jako první hra v sérii nedostala na počítače.
Call of Duty 3 (2006)
zdroj: Activision
Po úspěchu prvního dílu na sebe ty další nenechaly dlouho čekat a o dva roky později vyšlo Call of Duty 2. V příběhové kampani tvůrci zvolili přístup, který fungoval i u prvního dílu. Na bojové pole druhé světové války se zde hráči tedy vydali postupně jako člen (členové) rudé, americké a britské armády. Dva roky vývoje se na COD 2 podepsaly v tom nejlepším slova smyslu a v oblasti grafiky, zvukových efektů, gameplaye i umělé inteligence se hra dočkala mnoha vylepšení.
Call of Duty 2. Full campaign
zdroj: GamePlayShare
Call of Duty 2 bylo v mnoha ohledech obrovským skokem vpřed, nejen v rámci vlastní série, ale také žánru.
Oproti Call of Duty 1 například nabídla otevřenější a rozlehlejší levely a představila také automatickou regeneraci zdraví, indikátor vybuchujícího granátu a mnohem autentičtější zpracování zbraní. Příběhová kampaň pak zaujala hereckým obsazením, hráči zde totiž mohli slyšet řadu herců z úspěšného seriálu Bratrstvo neohrožených (2001). Šlo zároveň o první Call of Duty, které bylo vydáno zároveň na PC i konzoli (konkrétně Xbox 360).
Call of Duty 2 (2005)
zdroj: Activision
Málokdo možná ví, že vůbec první díl Call of Duty mohl vypadat úplně jinak. Jelikož mělo konkurovat tehdy populárnímu FPS Medal of Honor, tvůrci se ho snažili od této na akci zaměřené značky co nejvíce odlišit. Těžištěm prvního Call of Duty tak měl být původně stealth a jeho hlavním hrdinou tajný agent á la James Bond vyslaný na misi překazit plány nacistů během druhé světové války.
Call of Duty 1 FULL Game Walkthrough - No Commentary
zdroj: NRMwalkthroughHD
Na prvním Call of Duty kritici ocenili propracované audio i gameplay, stejně jako možnost sledovat události druhé světové války ze tří úhlů pohledu.
Na podnět studia Spark Unlimited (pracovalo na prvním konzolovém titulu COD: Finest Hour) se však tvůrci z Infinity Ward, z nichž mnozí pracovali na Medal of Honor: Allied Assault, nakonec rozhodli pro akčnější přístup. Do hry si ale našly cestu i nápady a mise z předešlého „Bondovského“ konceptu. Možnost střídavě bojovat v kůži amerického, britského a sovětského vojáka pak Call of Duty v době svého vydání odlišilo od konkurence a do určité míry definovalo i další příběhové kampaně v sérii. I za tímto nápadem stojí studio Spark Unlimited.
Call of Duty (2003)
• Zdroje: Vlastní