• Autor: Jiří Fait
Od vesmírného titulu Chorus (stylizováno jako Chorvs) jsem toho, upřímně, příliš nečekal. Studio Fishlabs mělo na svém kontě hlavně tituly pro mobilní zařízení a Chorus byl v podstatě jejich první pokus o vstup do světa „dospěláků“. Kromě zajímavého traileru z minulého roku, jenž nastínil příběh, mi Chorus vždy unikal z radarového dosahu, jelikož si vývojáři ukázky z hratelnosti schovávali až na poslední chvíli. Nakonec se ukázalo, že čím méně jsem o hře věděl, tím lepší dojem na mě nakonec udělala. Jestli Chorus padne do noty i vám, možná zjistíte v naší recenzi.
zdroj: Deep Silver
Určitě to už někdo někdy řekl – vesmírných arkádových stříleček je už příliš dlouho skutečný a překvapivý nedostatek. Kdysi počítačovému světu dominovaly hry jako X-Wing a Descent: Freespace, které upouštěly od realistické fyziky ve prospěch vyhazování věcí do vzduchu pomocí laserů v „nereálném“ sci-fi prostředí. V posledním desetiletí se objevilo jen málo titulů, které by se snažily tento prostor zaplnit, a většina vesmírných her upřednostňuje pokusy o realismus nebo klade důraz na jiné prvky a zábava a výbuchy jdou trochu stranou. Chorus od Fishlabs je tak v tomto případě závanem čerstvého vzduchu ve vesmírném vakuu. Je to skutečný pokus o vytvoření klasické vesmírné střílečky s moderní troškou do mlýna.
zdroj: vlastní
Nikdy nevěřte sektám a podobným organizacím, jinak dopadnete jako tady Nara – rozbijete planetu na kusy a jelikož jste všechny své statky darovali sektě, ani svůj osud nemůžete zapít.
Jelikož se jedná o nový titul usilující o místo v panteonu vesmírných oper, je třeba konstatovat, že primární příběh by Oskara sice nezískal, ale ve hře Chorus funguje víc než dobře. Hráči se ujímají role Nary, zotavující se fanatičky, která bývala členem kultu známého jako Circle (Kruh). Členové Circle věří, že bojují za sjednocení celého lidstva s pomocí prapodivné rasy známé jako Faceless. Akolyté Kruhu pod vlivem svého vůdce (The Great Prophet) křižují vesmírem, aby všem přinesli konečné poselství míru: Přidej se, nebo zemři.
Nara byla považována za jednoho z velikánů tohoto řádu, disponovala fantastickými schopnostmi (tzv. Rites), které jí umožňovaly provádět úkony, jež jsou pro obyčejného smrtelníka nedostupné. To vše se změnilo, když vyhodila do vzduchu obydlenou planetu. Sužována pocitem viny opustí sektu, uloží svou vnímající loď Forsaken (na chvíli) „na odpočinek“ a dává se na nové životní poslání: tentokrát před kultem ostatní naopak chránit.
zdroj: vlastní
Místa, kterých se dotkly pařáty sekty a rasy Faceless, působí dostatečně děsivě a záhadně, což Chorusu dodává tu správnou atmosféru.
U arkádové střílečky, jako je tato, je zvláštní, že hlavní hrdina má tak děsivou motivaci. Tituly s hratelností založené na krkolomných soubojích, které mají působit hlavně „cool“, sice hrdinům tragické příběhové pozadí dávají celkem běžně, obvykle však daní klaďasové nebývají viníky daných katastrof z minulosti. Nara jako postava neustále vyzařuje vinu – projevuje se v její tváři během cutscén i v jejím hlase, aniž by zabředávala do sebelítosti. Zatímco s jejími předešlými činy se určitě nikdo z nás neztotožní, s její snahou o nápravu rozhodně ano. Díky tomu mají rozhovory Nary se sebou samou i s ostatními (včetně její lodi) překvapivou hloubku. Když už nic jiného, příběh dokáže zůstat zajímavý po celou dobu od začátku až do konce.
Příběh bez hratelnosti, která by jí podpořila, nic neznamená. Naštěstí Fishlabs tuto nejdůležitější část zvládli na jedničku. Hra je koncipována jako otevřený svět, ve kterém budete poletovat sem a tam mezi jednotlivými oblastmi, plnit vedlejší a hlavní úkoly a hledat poklady. Každá rozsáhlá oblast je poseta činnostmi, jako je průzkum anomálií, pronásledování zlodějů, obrana základen a tak dále. Chorus se, podobně jako většina open-world her, pohybuje na tenkém ledě: hra by měla mít k dispozici slušnou škálu činností a zároveň by měla zajistit, aby byly všechny tematicky vhodné – což se Chorusu ve většině případů daří. Ne vždy se však trefí do černého, ale o tom až později.
Během hraní jsem měl neustále pocit, že narážím na něco nového. Jistě, je možné hrou jednoduše prolítnout a příliš se u toho nenadřít, ale stejně tak je pravděpodobné, že zachytíte nouzový signál a budete v pokušení ho prověřit. Pár závodních nebo honičkových misí může být otravných, ale celkově je to prostě zábava, když se svou lodí brázdíte po galaxií, svádíte souboje a ochraňujete bezbranné.
Pilotovat myslící loď Forsaken je navíc skutečně skvělý zážitek. Stroj citlivě reaguje na zatáčení a míření a rychlost je dostatečně vysoká, aby omezila prostoje a zároveň neubírala na rozlehlosti oblasti, ve které se nacházíte. Loď nese tři různé druhy výzbroje. Gatlingová děla se skvěle vypořádávají se základními nepřáteli, lasery jsou tu pro prořezávání energetických štítů, a konečně rakety umožňují uspokojivě bušit do silně obrněných nepřátel. Každou z těchto zbraní lze vylepšovat novými verzemi, které lze koupit nebo najít.
Navíc jsou k dispozici nejrůznější modifikace, kterými můžete získat různé bonusy. V této hře je běžné, že přijmete výzvu a máte pocit, že na ni Forsaken nestačí, a to i při základní obtížnosti. V takových situacích je dobré jít dál, protože je pravděpodobné, že se objeví nové vylepšení, které onu situaci učiní zvládnutelnější. Vlastní vinou jsem si to uvědomil až po několika hodinách hraní a přistihl jsem se, že mlátím hlavou o zeď déle, než bych měl – přistupoval jsem ke hře jako ke striktně arkádové vesmírné střílečce, kde by měly stačit všechny přítomné nástroje, jež máte momentálně k dispozici. Chorus je v tomto ohledu však o něco hlubší, takže nemusíte zoufat, pokud vám jistá mise dělá z počátku problémy.
zdroj: vlastní
Je sice pěkné, že můžete vylepšovat svou loď a schopnosti Nary, ale určitě by neuškodil nějaký kodex. Existují zde různé druhy lodí a nepřátel a každý má své silné a slabé stránky. Pokud si je nezapamatujete, budete mít s protivníky o to více práce.
Kromě zbraní a vylepšení získá Nara také tzv. Rites, takovou vesmírnou magii. Oblíbil jsem si například Rite of the Hunt, schopnost, při jejímž správném použití se hráč warpem dostane přímo za nepřítele, čímž si zkrátí část pronásledování. V kombinaci s Drift Trance, který umožňuje létat jedním a zároveň střílet jiným směrem, dává pocit obrovské síly.
Sami zjistíte, jak děsně uspokojivé je se mrsknout za nepřítele, rozmetat ho na prach a pak zpětným chodem profrčet přes částečky jeho ostatků, a přitom jiného pronásledovatele kropit palbou z Gatlingu. Akce je rychlá, řádně odvázaná a občas překvapivě náročná. Dalším skvělým momentem je útok na kapitální loď, rozebrání její obrany, vlétnutí dovnitř, zničení jejího jádra a vystřelení (se) ven, než to celé vybuchne. Prostě lahůdka.
Výtvarná část hry také zaslouží z větší části pochvalu. Každá oblast je plná zajímavých zákoutí a detailů, které je třeba prozkoumat. Chvála grafiky je však spojena s určitými výhradami. Chorus zdaleka není ošklivá hra, ale je třeba říct, že se hodně spoléhá na nádherné, avšak statické pozadí (skyboxy). Abych lépe vysvětlil, proč by to mohlo být vnímáno jako nedostatek: představte si hru jako Dark Souls. Téměř ke všemu, co hráč vidí v dálce, se nakonec přiblíží a prozkoumá – nic není „jen na oko“. V Chorusu v dálce vidíte spoustu skvěle vypadajících věcí, ale vždy jsou pouze v dálce a tam taky zůstanou.
zdroj: vlastní
Chorus je sice open-world titul, ale není to žádný No Man's Sky – objekty v dálce jsou spíše dekorace než místa, na které se můžete vydat.
Hodně dlouho šlo ve hrách o normu. V dnešní době však pěkný skybox s dobře navrženými texturami na lokálních objektech prostě nestačí tak jako dřív. Když se zamyslím nad tím, co většina hry nabízí, je to hlavně spousta vesmírných stanic a asteroidů, což není mnoho. Autoři se naštěstí postarali o to, aby i to málo vypadalo skvěle. Škoda jen té velké části, jež působí pouze jako líbivá třpytka a nemůžu ji označit za pravé zlato.
I když je dění v Chorusu pochopitelné, malé nedostatky zde přeci jen existují – větší část postav se zde objeví bez jakéhokoli vývoje nebo představení; Chorus očekává, že je budete znát nebo že se o ně budete dále zajímat vzhledem k jejich postavení nebo pozici v tomto fiktivním vesmíru. U jiných charakterů Chorus chce, abychom zabředli do jejich životních zkoušek, útrap, a dokonce i smrti, ale kvůli nedostatečnému vývoji je prostě nemožné se o ně zajímat a vůbec tomu nepomáhá ani fakt, že Chorus nemá žádný typ kodexu, který by vám popsal minulost a pohnutky postav, frakcí a podobně. Je pak celkem smutnou realitou, že Nara a její loď Forsa (zkratka pro Forsaken) jsou jediné věci, které mají nějaký hlubší význam.
zdroj: vlastní
Věřím tomu, že kdyby si Chorus ještě tak rok pobyl ve vývoji a tvůrci se zaměřili na příběhový prvek, šlo by hodnocení klidně i o stupeň či dva nahoru.
Právě tento nedostatek dále brzdí zbytek hry. V několika vedlejších misích budete muset sledovat vzpomínky na minulé události, což téměř vždy vede k soubojům. Jelikož tomu chybí prakticky jakákoli emocionální investice, boje pak působí, jako by se odehrávaly jen tak pro nic za nic. Téměř všechny působí jako náhodně generované mise, do kterých je vhozena trocha scénáře, aby se neřeklo. Je to škoda, protože je vidět, že někde tady byla myšlenka na vesmír plný příběhu a zajímavých postav. Přijde mi, jako by Fishlabs při zpracování něco ořezali, aby stihli Chorus vydat ve stanoveném datu.
Přes to všechno je Chorus zajímavý příběh o krutosti, o faktorech, které k ní vedou, a o tom, zda výčitky svědomí mohou někoho přimět k tomu, aby učinil dostatečné kroky k nápravě. Způsob, jakým Chorus na tyto otázky odpovídá, má u hlavní hrdinky překvapivou hloubku a složitost. I ty nejjednodušší sběratelské mise mohou vést Naru k zamyšlení nad tím, jak její činy v kultu vedly ke ztrátě tolika životů v celé galaxii. Nejde sice o nejpromyšlenější scénář, ale plní svůj účel více než dobře.
Pokud si k tomu přidáte frenetický a hlavně kvalitní gameplay, Chorus se pro vás (stejně jako pro mě) může stát takovým malým překvapením roku. Až na několik výtek se jedná o parádní vesmírné dobrodružství, které by nemělo uletět žádnému fanouškovi žánru.
• Zdroje: vlastní
Závěrečné hodnocení
Vesmírnou arkádovou střílečku Chorus vyvíjí studio Fishlabs a vydává společnost Deep Silver. Titul vychází 3. 12. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia.
Tato recenze byla napsána pro PC verzi. Kopii pro recenzi poskytl Comgad.
Chorus je arkádová vesmírná střílečka jako řemen s překvapivě zábavným příběhem. Líbil se vám například Everspace 2, ale neměli jste motivaci pokračovat v hraní? Chorus by pro vás mohl být výbornou náhradou. Není to zrovna revoluční dílo, ale to mu vůbec nic neubírá na zábavnosti. Jednoduše jde o solidně odvedenou řemeslnou práci, jež by fanoušky žánru mohla překvapit.
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i3-2120 | AMD FX-4100 | Intel Core i3-7350K | AMD FX-8350 |
Grafická karta | Intel Iris Xe Graphics | GeForce GTX 750 | Radeon HD 7770 | GeForce GTX 960 | Radeon R9 285 |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 36 GB | 40 GB |
• Zdroj: Steam (7. 12. 2021)