Éra, během níž dominovali herní scéně zástupci série Might and Magic či Dungeon Master, je dnes už dávno minulostí. Někteří vývojáři se však přesto snaží tvořit podobně laděná díla, se kterými chtějí navázat na odkaz slavných značek. Tvůrci dungeon crawler RPG Conglomerate 451 k tomuto konceptu navíc přidávají tématiku cyberpunku, aktuálně značně proslavenou hrou Cyberpunk 2077. Zda to stačí k úspěchu, vám poví naše recenze.
• Mini Recenze •
• Žánr: RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: RuneHeads • Vydavatel: 1C Entertainment • Platformy a Datum vydání: PC (20. února 2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 20. 2. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Píše se rok 2099. Gigantické futuristické město Conglomerate se ocitá ve válce, která pohlcuje jednu jeho část za druhou. Primárním bojištěm je však sektor 451, v němž bojují o moc různé kriminální živly placené korporacemi, kterým jde jen o to, aby si získaly co největší vliv. Situace se nakonec stane natolik kritickou, že se vládní představitelé rozhodnou k nasazení speciální agentury, která se nebojí společností nepříliš schvalovaného klonování, díky čemuž si může dovolit nasazovat své lidi i do míst, jimž se ostatní širokým obloukem vyhýbají z obavy ze ztrát. Shodou okolností k tomuto uskupení patří i váš hrdina, jehož prvním úkolem je vést svůj tým do oblasti 756, kde leží teroristy napadená laboratoř, v jejichž útrobách se nachází smrtící virus, jenž nesmí být vypuštěn.
Počáteční akce se nakonec nevyvede úplně dle vašich představ, nadřízení jsou s vámi však spokojeni, a tak vás vysílají do genetické laboratoře, ve které si máte zformovat svůj nový tým tvořený prakticky jen různě specializovanými klony. Pokud počítáte s tím, že vám Conglomerate 451 hned ze startu nabídne komplexní tvorbu postavy, možná vás nyní trošku zklamu. Přestože hra samotná nabízí osm povolání, v úvodu vám budou nabídnuty pouze tři specializace, protože k vytvoření zástupců ostatních tříd potřebujete reputaci, kterou jinak než plněním zakázek nezískáte. Osobně se mi tento koncept jakožto hráči, jemuž k srdci přirostl Legends of Grimrock či série Might and Magic, moc nezamlouvá, chápu však, proč se tvůrci rozhodli kráčet touto cestou.
V rámci hratelnosti má Conglomerate 451 hodně blízko k již zmíněnému Legends of Grimrock, nebo Might and Magic. Totožně jako ve zmíněných hrách se i zde touláte víceméně koridorovým světem, který vás občas vezme do otevřenějších prostor. Primární mise se však většinou odehrávají v jasně definovaných destinacích, jimiž se pohybujete a hledáte cíl, jenž je nutné eliminovat, nebo předměty potřebné ke zdárnému zakončení celé akce. Stereotyp se tu na scéně objevuje o něco dříve než v jiných titulech, což je způsobeno buď tím, že cyberpunk tématika není ve finále až tak zajímavá, nebo nedostatečnou schopností tvůrců vytvořit zajímavou škálu destinací. Osobně si myslím, že je problém spíše ve druhém bodu, protože existují futuristická díla držící si tempo po celou dobu hraní.
Do jisté míry za rychle nastupující stereotyp jistě může také elementární koncept Conglomerate 451. Vaším cílem je totiž v této hře minimálně po dobu několika úvodních hodin škodit korporacím. Ty se tu i přes svůj vliv nezmohly na více než na jedno či dvě působiště, což v praxi znamená, že se na některá místa podíváte častěji, než je zdrávo, takže vás jejich průzkum velmi rychle omrzí. Je vcelku škoda, že se tvůrci nerozhodli pro komplexní systém náhodného generování map, jehož pomocí by se leccos vyřešilo. Celek v mých očích zachraňuje primárně dobře fungující soubojový systém spolu s detailním návrhem nepřátel, na nichž si vývojáři dali jistě hodně záležet. Špatná popravdě není ani tvorba postav, jen by mohla být propracovanější.
Když jsem uviděl Conglomerate 451 poprvé, byl jsem nadšen. Těšil jsem se totiž na to, že na konci vývoje dostanu do rukou řádný dungeon crawler, jehož autoři se poučí z chyb starších projektů, díky čemuž se jim nakonec povede stvořit aktuální, konkurenceschopný titul, k němuž se budu rád vracet. Finální verze jejich projektu je pro mě mírným zklamáním, namísto skutečně komplexního díla jsem dostal hru, které se úplně nedaří úspěšně bojovat se stereotypem, jenž začnete pociťovat kvůli absenci náhodně generovaných úrovní a nutnosti se do lokací vracet kvůli formování reputace, příliš brzy. Za určitou záchrannou páku lze považovat obstojné vytváření postav a plně fungující soubojový systém, stavící vám do cesty jednoho zajímavého nepřítele za druhým.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Conglomerate 451 je ucházející dungeon crawler RPG, ale postrádá schopnost hráče pohltit, jelikož mu schází hloubka, kterou naleznete třeba v Legends of Grimrock. Pokud vám tato skutečnost nevadí, nebo vyloženě toužíte si zahrát cyberpunk RPG, zkuste jej. V případě, že jste fanoušky propracovanějších úrovní a nenávidíte stereotyp, poohlédněte se jinde, protože zde se mu nevyhnete. Investici do Conglomerate 451 za sebe nedoporučuji, jelikož mi přijde, že jsou tu i zajímavější díla než tento kus.
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows Vista SP1/7/8/10 | Windows Vista SP1/7/8/10 |
Procesor | Intel 2.5 Ghz Intel Core 2 Duo Processor | Intel 3.5 Ghz Intel i5 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 500 series 1GB | NVIDIA GeForce GTX 960 2 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 6 GB | 16 GB |
Pevný disk | 10 GB | 10 GB |
• Zdroj: store.steampowered.com (20. 2. 2020)
Conglomerate 451 vychází 20. února 2020 exkluzivně na PC.