Paradox Development Studio se nikterak netají tím, že jejich nejnovější grandstrategie nebude kouskem, který by extrémně redefinoval pořádky, jež nastolil jeho předchůdce. Stále se však má jednat o pokračování, takže pár změn rozhodně přinese. Čím přesně se bude Crusader Kings III lišit od Crusader Kings II kupříkladu po stránce kontroly vašeho dvora, a s jakými postavami se na něm setkáte, vám řekneme v naší dnešní novince.
Hledáte recenzi na Crusader Kings 3? Klikněte na odkaz.
• Žánr: Grand strategie • Multiplayer: Ano • Vývojář: Paradox Development Studios • Vydavatel: Paradox Interactive • Platformy a Datum vydání: PC (2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Novinka: 6. 1. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Základním kamenem každého správného panovnického dvoru má být v Crusader Kings III, podobně jako v Crusader Kings II koncil, který bude totožně jako v předchozí hře od Paradox Development Studio tvořen pěti primárními pozicemi, do nichž bude možné dosadit vámi vybrané osoby. Zvolit si budete moci svého kancléře, stevarda, maršála, špiona, a dvorního kaplana. Každá ze specializací má ve hře svou roli, takže je lze zaúkolovat jen specifickými zadáními. Mnich tím pádem může šířit víru, zatímco zkušený voják bude trénovat vaše muže, či povede některé z vojsk do pole. Všech se však dle potřeby můžete v případě nutnosti zbavit, a nahradit je vám více vyhovujícími adepty, ochotnými pro vaší věc obětovat více, než jejich předchůdci.
Minulostí mají být dle blogu tvůrců vládnutí definující schopnosti z Crusader Kings II, namísto nich se vývojáři plně zaměřili na hlubší zpracování charakterových vlastností postav, které budou mít v Crusader Kings III daleko větší dopad než v jeho předchůdci. V praxi má tato inovace hraní ovlivnit především tak, že skutečně kvalitní správce se při výběru daní moc nezapotí, a aby toho nebylo málo, rolníci na něj nebudou tolik naštvaní. Špatný kancléř naopak moc nevybere, a ještě k tomu kolem sebe udělá nemalý nepořádek, jenž po něm následně budete muset uklízet klidně i několik let. Celkově má být formování koncilu o něco více náročné než v minulosti, protože jeho členem se bude chtít stát prakticky každý, na vás však bude, zda si naklonit idiota, nebo dosadit kvalitního člověka.
Za ideálních okolností by měl být koncil tvořen primárně těmi nejschopnějšími jedinci. Proč? No, kromě toho, že budou schopni odvádět vámi zadané úkoly minimálně na sto procent, budou jakožto celek také mírně posilovat postavu, která jim vládne, takže správně navolená skupina lidí dokáže z nepříliš schopného panovníka udělat obstojného vládce. Volba je však vždy na vás, což v praxi znamená, že můžete mít blbce obklopeného řadou podobně naladěných osůbek, pokud se ovšem přikloníte k této možnosti, nebude existence říše, jíž bude panovat příliš dlouhá, protože brzy po svém nástupu vytočí některého silného vazala. Právě mocní poddaní představují další inovaci, jíž chtějí tvůrci odlišit Crusader Kings III od Crusader Kings II.
Už v Crusader Kings II jste mohli na svém dvoře najít postavičky mající k dispozici nemalé území, spolu s armádou, schopnou za jistých okolností dělat nemalé problémy. V Crusader Kings III dostávají vyloženě výrazní vazalové daleko větší práva než kdy dříve, jsou to prostě lordi, jejichž hlas musí být slyšet, takže hned od startu vyžadují místo v radě, území, a hlavně moc, které nemá člověk v podstatě nikdy dost. Pokud jim některou z jejich tužeb upřete, můžete se těšit na to, že vám začnou dělat problémy, díky nimž si třeba nebudete moci zvolit svého nástupce, či změnit zákony v zemi, protože je prostě za žádnou cenu nenechají projít. Nepříjemným situacím tohoto rázu se bude možno vyhnout dvěma způsoby, buď problémistům vyhovíte, nebo se jim postavíte.
Na to, abyste se jim však mohli v Crusader Kings III postavit budete potřebovat schopnou postavu, s výraznými osobnostními rysy, jež případným problémistům jasně řeknou, že si s ní není radno zahrávat. Celkově mají tyto výrazné charakterové aspekty vašeho protagonisty definovat jeho osud daleko více, než v předchozím díle. Když si kupříkladu stvoříte skrze své činy chamtivce, velmi rychle poznáte, že tyhle osůbky peníz jen tak nepustí, střádání na velkolepé projekty pro vás však bude snazší než pro dobráka ochotného pomoci každému. Definovat zástupce rodu nebudou jen vaše volby, vliv na ně bude mít také genetika, kterou jim zajistíte třeba úroveň jejich inteligence, fyzickou zdatnost, či vzhled, jenž nemusí být v případě přílišného křížení zrovna ideální.
Pokud se vám ovšem podaří vytvořit atraktivního vládce, jeho dvůr bude šťastným místem, v němž se dveře netrhnou. Jeho kostra však bude vždy tvořena rodinnými příslušníky, kteří prozatím nemají svou vlastní říši. Vedle nich se na něm budou pohybovat vám věrní rytíři, a dvořané čekající na příležitost. Vyloženou novinkou mají být v Crusader Kings III poutníci. Tyto postavy budou putovat herním světem, a čas od času se přidají na pár let k některé z herních frakcí. V případě, že se vám určitá postava zalíbí, máte možnost jí naverbovat natrvalo. Ocitnout se vám touto cestou mohou mezi vašimi věrnými zneuctění členové panovnických rodů, bývalí vůdci bojovných bratří, nebo dívky bojující proti zavedenému společenskému řádu, na než se skutečně těším.
• Zdroje: YouTube (Paradox Interactive), crusaderkings.com
• Novinka: 2. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Získat trůn není v Crusader Kings III za určitých okolností vůbec náročné. Stačí jen narodit se jako jedináček a hned máte vystaráno. Udržet si hlavu na krku však už tak jednoduché není, protože ani král to nemá v životě úplně jisté. Pokud chcete panovat dostatečně dlouho na to, aby vám zešedly vlasy stářím, je nutné se stabilně zajímat o dění na vašem dvoře, je to totiž semeniště intrik, plné lidí toužících po moci bez ohledu na to, jakou za ni budou muset zaplatit cenu. Naštěstí pro vás nejste jediným dostupným cílem. Prakticky každý se tu může stát obětí úkladů těch, kteří mu náhodou závidí pozici u dvora, nebo vnadnou manželku. K tomu, abyste ovšem akt vraždy mohli provést, je nezbytné, abyste na svou stranu získali několik lidí, jejichž pomoc vám navýší šance na úspěch.
Ideální je najít co nejvíce jedinců, kterým váš nepřítel také určitým způsobem vadí, a přesvědčováním je dotlačit k tomu, aby vás ve vašem konání podpořili. Nemálo bude šance na úspěch formovat také čas, čím déle si počkáte, tím víc se navýší, protože budete znát zvyky oběti daleko lépe, než kdybyste se ji pokusili odpravit hned první den. Když se vám podaří uspět, nikdo se nedozví, kdo za eliminací stál. Problém nastává v momentu, kdy se přidáte ke spiknutí a ono se nepovede, jelikož se automaticky stanete jedním z odhalených spiklenců, čímž se značně sníží hodnota vztahu s osobou, proti níž jste ho osnovali. Podobně jako v předchozím díle i v Crusader Kings III bude možné vyhnout se intrikám jako takovým, a zkusit daný problém vyřešit jen skrze sex.
Svádění je něco, na co mohou spoléhat jen postavy s vysokou úrovní šarmu. Pokud je váš šampion ošklivec, je úplně zbytečné se snažit dostat někoho do postele. Stejně tak nemá smysl snažit se za ženu svést muže, který má trošku jiné preference. Když se vám náhodou stane, že máte prostě smůlu na hlavního protagonistu vašeho příběhu, nemáte jinou možnost než se uchýlit k diplomacii, jež je více založena na tom, jak jste informovaní. Každý má totiž nějakého toho kostlivce ve skříni, a jen málokdo chce, aby se o jeho tajemství dozvěděli ostatní, takže vám za mlčení rádi pomohou v lecčem. Za sebe musím říct, že se mi koncept intrik v Crusader Kings III hodně líbí, už se nemohu dočkat, až znovu eliminuji všechny své bratry, a usednu na uvolněný trůn jakožto poslední z dědiců mého rodu.
• Zdroje: YouTube (Paradox Interactive), Tisková zpráva
• Novinka: 13. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Znalci historie u Crusader Kings II často poukazovali na to, že herní svět není zpracován úplně podle reálných historických map, kvůli čemuž v něm některá místa, v nichž se formovaly dějiny určitých národů, úplně schází. Skrze Crusader Kings III chtějí vývojáři z Paradox Interactive napravit nedostatky svého předchozího výtvoru, a tak se můžeme těšit na komplexněji navrženou mapu. Těšit se díky tomu můžeme na desítky nových království a vévodství, na něž se ve dvojce nedostalo. Počítat však podle všeho nemáme s Čínou, namísto ní ovšem dostaneme celou oblast Tibetu, nebo Subsaharskou Afriku, které v Crusader Kings II nebylo dáno moc prostoru, což především fandy vývoje černého kontinentu netěšilo. Celkově se máme v tomto ohledu nač těšit.
Přepracována nemá být v Crusader Kings III jen podoba herního světa. Komplet má podle všeho projít také vizuální úpravou, která má nejen lahodit oku, ale také zpřístupnit hru většímu spektru hráčů, jelikož skrze ní přímo uvidíme, po jakém terénu se budou vojska pohybovat, nebo čemu budou muset zřejmě čelit. Celkově má být ve hře hned trojice úrovní přiblížení. Na počátku budete mít k dispozici graficky velmi pěknou mapku, která vám při detailnějším náhledu nabídne 3D modely s přehledem politické situace a nálad vašich vazalů. Když naopak oddálíte kameru, uvidíte daleko větší prostor s jasně definovanými frakcemi, což má být podle Paradox Interactive ideální především v momentu, kdy se kupříkladu rozhodnete k přesunu armád na cizí teritorium.
Teritoria jako taková mají podobně jako mapa absolvovat citelný vývoj. Každý distrikt bude složen ze dvou až pěti částí, kontrolovaných barony, za něž nebude možno absolvovat kampaň, protože minimální hodností, za kterou půjde hrát, má být hraběcí titul. Zajímavá na zpracování tohoto konceptu je skutečnost, že se baronství nebudou moci odtrhnout od oblasti, k níž náleží, což bylo v Crusader Kings II zcela běžné. Stejně tak mají tentokrát jednotlivé části herního světa více benefitovat z toho, v jaké jeho části se nachází, díky čemuž budou mít třeba provincie v úrodných údolích daleko lepší zásobování než pouštní oblasti.
Prostor v minulých dnech nedali vývojáři z Paradox Interactive jen detailům zaměřeným na zpracování mapy. Vcelku otevřeně se rozpovídali také o konceptu války, v níž se budou střetávat vojska jednotlivých frakcí. Už v Crusader Kings II byla každá armáda složena z odvedenců, což se v Crusader Kings III má změnit, protože celek bude disponovat hned několika typy jednotek. Odvedenci samotní budou představovat úplně tu nejlevnější variantu, jelikož to budou tátové od rodin a farmáři bojující za svou zem. V bitvě však moc velké věci nepředvedou. Pokud chcete skutečné válečníky, musíte si začít platit profesionální armádu tvořenou muži ve zbrani, jejichž škála je tvořena různými typy profesionálů zaměřených na jízdu na koni či střelbu z luku.
Právě profesionálně orientovaní vojáci mají v Crusader Kings III představovat dosti zásadní prvek pro úspěch. Když si armádu složíte ze správných jednotek, jen málokdo jí bude mít šanci porazit, pokud však své vojsko zaměříte jen určitým směrem, nemusí to dopadnout úplně dobře. Třeba taková plně jízdní četa si jen těžko poradí s válečníky vybavenými kopími, schopnými postavit hradbu, o níž se jejich nepřátelé na koních při výpadu rozbijí dříve, než stihnout natropit citelnější škody. Novinkou v rámci specialistů má být přidání válečných strojů, značně urychlujících proces obléhání, který mi popravdě v Crusader Kings II moc neseděl, a tak jsem rád, že konečně došlo ke změně.
Fajn je také skutečnost, že si armáda kromě obléhacích strojů bude moci tahat také zásoby, kvůli čemuž už nadále nebude tolik závislá na tom, zda je na svém teritoriu, či nikoliv, takže už vám nadále nebudou v průběhu obléhání dezertovat vojáci. Přestože Crusader Kings III přinese po stránce válečné řady inovací, trošku mě mrzí, že elementární koncept samotných šarvátek zůstane víceméně nezměněn, nebo to tak minimálně v tento moment vypadá. Pokud vás zajímají novinky o Crusader Kings III rozhodně sledujte naše zpravodajství.
• Zdroje: crusaderkings.com
• Novinka: 25. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Crusader Kings II je jednou z nejosobitějších grand strategií, které lze na trhu nalézt. Není to totiž jen jednoduchý zástupce žánru, ale také simulace formování vlastní rodové větve se vším, co to obnáší. Do rukou je vám tu dáno několik členů rodu, jehož přežití je pro vás naprosto stěžejní, a tak budete plánovat svatby, zabíjet nepohodlné příbuzné a vychovávat své dětičky tak, aby z nich byla co nejlepší partie. Crusader Kings III by měl podle serveru PC Gamer kráčet ve šlépějích svého předchůdce, jen s tím rozdílem, že se na RPG systém zaměří s větší razancí, díky čemuž dostanou větší prostor jednotlivé postavy zastupující vaši krevní linku.
Formovat bude možné jednotlivé členy vaší domácnosti už od jejich prvních dní. Na rozdíl od Crusader Kings II však budou tentokrát hrát navolené charakterové vlastnosti daleko větší roli než v minulosti, kdy jste si sice něco zvolili, ale následně jste mohli relativně beztrestně jednat úplně odlišně, než co určovala nátura vašeho hrdiny. Když se třeba v Crusader Kings III rozhodnete, že váš kralevic bude dobrák, rozhodně není dobré s ním pořádat hromadné popravy politických oponentů, protože to může dramaticky poznamenat jeho mysl a prakticky tak z něj udělat nestabilní osobnost. Přítomny mají být vedle formovatelných vlastností také rysy, které získá protagonista za absolvování určitých situací, čímž Crusader Kings III připomíná klasická RPG, v nichž vás rozhodnutí a specifické momenty také definují.
Myšlenka vývoje se však nemá v Crusader Kings III týkat jen jednotlivců. Evolucí má procházet i rod samotný. Prakticky budete stabilně pracovat na určité formě odkazu, který dlouhodobě definuje statistiky všech postav, jimž koluje v žilách krev vaší dynastie. Problém nastane v okamžiku, kdy budete v rodové lince plné slavných generálů vychovávat učence, který by se věnoval správě financí. Abyste mohli změnit své zaměření, nezbude vám nic jiného než se odklonit od odkazu, což se zřejmě některým členům rodinky nebude líbit, a taky že vám to v následujících tazích dají jasně najevo tím, že jeden z domů patřících ke koruně kupříkladu zavraždí aktuálního vládce.
Dynastie jako taková má být v Crusader Kings III rozdělena na řadu větví, nebo lépe řečeno domů, jež mají svou heraldiku a určitou formu autonomie. Titul se v tomto ohledu nemá moc lišit od Crusader Kings II, takže můžete počítat s tím, že svým níže postaveným příbuzným s odlišným zájmem nebudete moci nikdy pořádně věřit. Prestiží je ovšem budete moci donutit k tomu, aby legitimizovali vaše bastardy nebo udělali jiné ústupky. Nikdy však nesmíte tlačit příliš na pilu, protože jakmile své požadavky přeženete, může vypuknout občanská válka s nedozírnými následky. Komplet má být dle slov vývojářů zbaven zbytečné komplexnosti a obohacen o větší dynamiku. Zda to nepoškodí fungování hry jako takové, je však otázkou, jelikož právě nepřístupnost je pro ni specifická.
Jistou formou redefinice má v chystaném Crusader Kings III projít také náboženství, jež v základní verzi Crusader Kings II nepředstavovalo nic, u čeho by se bylo možné kreativně vyřádit. V novém dílu známé série se má jednat o relativně ohebnou složku, jíž půjde naformovat pohlaví duchovních pastýřů, fungování rozvodů, nebo to, zda je správné konzumovat lidské maso, či nikoliv. Stát se dokonce bude možné, za určitou míru víry, vůdcem celého náboženství, a tak určovat jeho následný směr, který nemusí vždy představovat něco, co by aktuální společnost přijala za své.
Mapa herního světa, v němž budete s vaší dynastií bojovat o přežití, byla tvůrci zpracována více realisticky, takže v rámci tažení budeme vysláni do vizuálně velmi příjemného prostoru s 3D modely značně navyšujícími celkovou velikost univerza. Za sebe musím přiznat, že z aktuálně prezentovaných obrázků moc nadšen nejsem, v chodu však možná hra vypadá lépe než na statických screenech. Upřímně jsem ale v tomto ohledu čekal citelnější posun, vývoj přeci jen trval déle než sedm let. Pominu-li však to, že se mi vizuálně Crusader Kings III příliš nelibí, musím uznat, že v rámci kompletu se jedná o dílo, které budu s očekáváním vyhlížet, protože by se mohlo jednat o hru schopnou upoutat mě k monitoru opravdu na hodně dlouhou dobu.
• Oznámení: 19. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Díky řádné náloži dodatečných balíčků na trhu aktuálně neexistuje komplexnější strategie než Crusader Kings II, která je tu s námi prakticky už od roku 2012. Každá cesta však musí jednoho dne skončit, což bylo všem už nějaký ten pátek jasné, většina komunity proto s napětím očekávala, kdy bude ohlášen nástupce tohoto kolosu. Nakonec jsme se dočkali na akci PDXcon 2019, kde se objevil krátký trailer, v němž vývojáři vystihli vše, čím by podle komunity mělo Crusader Kings III disponovat. V nepříliš dlouhém videu máme proto možnost vidět malého králevice Wildu, jemuž je tajemným vypravěčem slibována velká budoucnost, tedy až do okamžiku, než ho nedaleko stojící strejda přikryje rudou peřinkou.
Minimálně podle toho, co bylo na PDXcon 2019 prezentováno, by nám mělo Crusader Kings III nabídnout fakticky to samé, co jeho předchůdce, jen ve vzhlednějším balení, které bude samozřejmě obsahovat pár citelných vylepšení starých mechanik. Opět si budeme moci vybudovat z ničeho mocnou dynastii, jež časem ovládne svět, nebo minimálně své okolí. Těšit se dle slov tvůrců můžeme na náročné politické machinace, bratrovražedné boje, komplexní kontrolu království a bezpočet dalších prvků, jež si lze v současnosti otestovat v Crusader Kings II zdarma. Na detaily vývojáři bohužel moc sdílní nebyli.
Jisté je v tento moment snad jen to, že by k nám mělo Crusader Kings III dorazit už v průběhu roku. Jak bude vypadat v chodu, a co vše v něm dostaneme k dispozici, ukáží až následující měsíce. Stejně tak budeme zaručeně vědět více o klientech, na něž zavítá, protože aktuálně se pracuje jen s myšlenkou, že si jí zahrajeme pouze skrze Steam a Xbox Game Pass pro PC, což je velmi zajímavé. Další strategie od Paradox Interactive, Surviving the Aftermath totiž namísto na Steam míří ke konkurenčnímu Epic Store Games.
• Zdroje: Tisková zpráva
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | bude oznámeno | bude oznámeno |
Procesor | bude oznámeno | bude oznámeno |
Grafická karta | bude oznámeno | bude oznámeno |
DirectX | bude oznámeno | bude oznámeno |
Operační paměť | bude oznámeno | bude oznámeno |
Pevný disk | bude oznámeno | bude oznámeno |
Crusader Kings III vychází v průběhu roku 2020 exkluzivně na PC. O novinkách vás budeme informovat.