Tahová RPG se zajímavým dějovým pozadím jsou něčím, čím snad žádný fanoušek taktiky nepohrdne. Dnes tu pro vás máme dojmy z hraní nezávislého kousku Dreadlands, který vstoupil před několika dny do předběžného přístupu. Co na něj v tento moment říkáme a zda stojí za pozornost, vám poví následující odstavce, v nichž se dozvíte vše podstatné.
• Žánr: Tahová strategie, RPG • Multiplayer: Ano • Vývojář: Blackfox Studios • Vydavatel: Fatshark • Platformy a Datum vydání: PC – předběžný přístup (4. února 2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Dojmy z hraní: 15. 3. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Zatímco v případě neutěšeně vyhlížejícího univerza Mad Max ovládalo svět černé zlato a voda, ve světě Dreadlands bylo páchnoucí palivo nahrazeno zelenými krystaly, které na první pohled neskutečně připomínají chaotitovou rudu z Total War: Warhammer II. Stejně jako kusy měsíce Morrslieb představují i tyto malé úlomky něco, s čím jste schopni vykonat skutečně velké věci. Pohánět lze s jejich pomocí motory aut, generátory energie či dokonce některé zbraně. Všichni je proto velmi aktivně hledají, což z nich dělá komoditu, pro níž jsou schopni v pustině žijící lidé bez většího rozmýšlení položit život. Kdo by přeci nechtěl mít auto s nekonečnou nádrží nebo pušku, u níž si není třeba dělat starosti s municí.
V rámci aktuálně dostupné příběhové linie se máte možnost ujmout jedné ze dvou přístupných frakcí. Převzít otěže vlády lze u apokalyptických lovců užívajících v boji ochočená zvířata a odstřelovací pušky, či u sběračů odpadu schopných díky své vysoké technické zdatnosti vytvořit z odpadu smrtící nástroje. Abych pravdu řekl, bylo mi trošku líto, že nebyla přístupná i poslední frakce Dreadlands. Obr v masce totiž vypadal oproti dvěma aktuálně dostupným bojovníkům skutečně zajímavě. Jeho tělo bylo navíc očividně vylepšeno, díky čemuž upoutal mou pozornost více než milovníci zvířátek a techniku vyznávající šílenci, jejichž herní styl mi bohužel zrovna dvakrát nesedl.
Základní myšlenka Dreadlands mi přišla relativně jednoduchá. Do rukou mi v něm byla dána mnou sestavená skupinka žoldáků, s níž jsem putoval vcelku slušně zastavěným herním světem a plnil různorodé úkoly. Většinou se však jednalo o zakázky zacílené na nalezení a následnou eliminaci nepřátelsky smýšlejícího kmene nebo jednotlivce, se kterým měl problémy některý ze zadavatelů. Do jisté míry mi Dreadlands po stránce putování světem připomnělo první díly série Fallout, totožně jako v ní jsem tu totiž vedle jasně viditelných výzev mohl narazit také na náhodné události, z nichž se většinou vyklubala přepadení, při nichž jsem se byl nucen bránit proti rabiátům bažících po mé výbavě a mase mých věrných válečníků.
Dreadlands – Humans | Alza Gaming (Gameplay)
Humanoidní protivníci v Dreadlands představují typ nepřátel, který vám díky své výstroji dokáže slušně zatopit.
Bitvy samotné tu mají obstojné tempo. Přestože nejsou bojiště nikterak složitě rozvrstvená, jejich elementární koncept hodně připomíná XCOM 2 či jiné tahové strategie. Na každé z map můžete nalézt různá defenzivní postavení, odstřelovačské pozice či otevřená prostranství, na něž své muže rozhodně poslat nechcete. V úvodu se každý z týmů nachází na odlišné straně lokace, o níž bojují, obě strany mají díky tomu dostatek prostoru, kam se rozestavit, popřípadě přesunout tak, aby jejich věrní byli co nejblíže nepřátelům. Vítězem je ve finále samozřejmě ten, který nejprve zcela porazí, nebo zažene protivníka. Za zdolání sil oponenta jste v Dreadlands odměňováni výstrojí, penězi, odpadem a zelenými krystaly sloužícími k vylepšování reputace a předmětů.
Celkově by se dalo říct, že je Dreadlands tradičním tahovým RPG. Musím však připustit, že se jedná o kousek, který je v několika ohledech jedinečný či velmi specifický. Prvním prvkem, jímž se Blackfox Studios snaží vymanit ze stínu konkurence, je přítomnost různě laděných karet fungujících na bázi speciálních schopností, jež budete užívat primárně v momentech nejvyšší nouze. K dispozici máte kupříkladu vyloženě útočné kartičky umožňující vám seslat na zem vybuchující totem. Jejich defenzivní varianty vám naopak dávají možnost nepřátelům ucpat hlaveň a znemožnit jim tak střelbu, zvednout k zemi sraženého společníka nebo dát vašim věrným akci k dobru, díky čemuž se mohou dostat z dosahu nepřátel.
Druhou inovací, jež Dreadlands do tohoto nepříliš se měnícího žánru přináší, je přítomnost nepřátelských družin vedených hráči. Zatímco konkurence většinou sází primárně na umělou inteligenci, která není vždy úplně tím nejbystřejším oponentem, vývojáři z Blackfox Studios se rozhodli, že vás postaví proti sobě rovným. Nebo lépe řečeno, když budete chtít, máte možnost se aktivně střetávat s inteligentními bytostmi majícími po ruce velmi podobnou sestavu, jako máte vy. V budoucnu by měla být navíc přidána kooperace spolu s kompetitivním režimem, po němž aktuálně volají hlavně soutěživější jedinci, jimž prosté chození po mapě a navyšování osobní prestiže nestačí.
Tahová RPG založená primárně na hře pro více hráčů to nemají vůbec jednoduché. O jejich úspěchu totiž vždy rozhoduje především často dosti nestálá komunita schopná odepsat titul i kvůli sebemenším prohřeškům či vyšší komplexnosti. Dreadlands je kouskem sázejícím dlouhodobě na multiplayer, jenž se má stát jeho hlavním tahounem. Teoreticky je však možné, že se nakonec tvůrci v průběhu vývoje zaměří více na hru pro jednotlivce, která je přeci jen větší sázkou na jistotu. Pokud bych měl kompletu něco vytknout, zřejmě jsou to pády hry a bugy, s nimiž je ovšem nutné u předběžného přístupu, ve kterém se toto dílko aktuálně nachází, počítat.
Dreadlands – Rats | Alza Gaming (Gameplay)
V Dreadlands se nebudete střetávat jen s lidmi, ale také se zmutovanými zvířaty.
Dreadlands je tahové RPG, v němž se máte možnost se skupinkou šíleně vypadajících žoldáků vydat vstříc pustině plné podobně narušených jedinců bojujících nejen o přežití, ale také o magickou rudu. Hledáte-li dočasnou náhradu za XCOM, tento kus není špatnou volbou, pokud se však pro něj rozhodnete, musíte počítat s tím, že jeho vývoj je ještě v plenkách, takže se nejednou střetnete s pády hry a různými nedodělky. Nákup samotný doporučuji jen odolnějším povahám a veteránům, jimž toto dílko jistě udělá radost.
• Zdroje: Vlastní
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows Vista / Windows 7 | Windows 10 64-bit |
Procesor | Dual Core 2.4GHz Processor | Quad-core Intel or AMD CPU |
Grafická karta | Nvidia GeForce 8xxx, AMD Radeon 2xxx | ATI Radeon HD6870 nebo lepší, Nvidia GeForce GTX nebo lepší |
DirectX | Verze 11 | Verze 11 |
Operační paměť | 2 GB RAM | 4 GB RAM |
Pevný disk | 16 GB volného místa | 16 GB volného místa |
• Zdroj: store.steampowered.com (14. 3. 2020)
Dreadlands vychází 10. března 2020 v předběžném přístupu exkluzivně na PC. O novinkách vás budeme informovat.