Cenové bomby jsou tady! Vyber si z produktů za extrémně nízké ceny a přesvědč se sám!

vega PS summer P

Fall Guys: Ultimate Knockout (RECENZE) — Neposedná fazolka na bojišti battle royalů

• Autor: Štěpán Lenk

Ztřeštěná battle royale Fall Guys od studia Mediatonic původně vyšla už v roce 2020, po dvou letech působení na herní scéně se ovšem tvůrci rozhodli svoji hru předělat z placeného na free-to-play titul. Jestli toto rozhodnutí Fall Guys prospělo, či naopak, se dozvíte v naší recenzi.

Recenze PS5Recenze PS4

Fall Guys: Ultimate Knockout ve zkratce

Fall Guys: Ultimate Knockout

• Žánr: Battle royale
  • Vývojář: Mediatonic
  • Vydavatel: Epic Games
  • Čeština, česká lokalizace: Ne

• Datum vydání a platformy: 4. 8. 2020 na PC a PS4 | 21. 6. 2022 na PS5, Xbox Series X/S, Xbox One a Switch

Fall Guys: Ultimate Knockout (RECENZE PS5) – Obsah článku

Fall Guys – Neotřelý battle royale

Obří úspěch Fall Guys v roce 2020 nečekal asi nikdo. Na první pohled primitivní hříčka s křiklavě barevnou grafikou začala ihned po svém vydání lámat rekordy ve sledovanosti na Twitchi a jiných platformách. Když navíc tyto ohlasy podpořily i pozitivní recenze, bylo jasné, že se nám do rukou dostal překvapivý hit, který posouvá mantinely battle royale žánru netušeným směrem.

Fall Guys Free for All Season Pass Trailer

zdroj: Mediatonic

Fall Guys: Ultimate Knockout v roce 2022 přesedlalo na free to play model.

Nemalé zásluhy na tom všem má nepochybně samotný princip hry, který je až geniálně jednoduchý. V roli malé roztomilé fazolky jste po boku dalších desítek hráčů postaveni na start překážkové dráhy a následně se v sérii několika závodů snažíte umístit na prvním místě a získat cennou korunku vítězství. Do každého kola se ale může kvalifikovat jen určitý počet hráčů a zbytek je nemilosrdně eliminován, úprk k cílové pásce tak nepostrádá určitou míru naléhavosti.

Podobně jako základní myšlenka je jednoduchá i hratelnost. Vaše fazolka umí běžet, skákat, rychle se vrhnout na podlahu, přichytit se něčeho nebo někoho, a to je vlastně vše. Díky relativně prostým mechanismům jsou ovšem Fall Guys okamžitě přístupní téměř každému, nemusíte se zdlouhavě učit mnoho funkcí, zkrátka naskočíte do hry a můžete se hned začít bavit.

Učící křivka přijde na přetřes akorát v rámci jednotlivých map, které jsou plné nejrůznějších zkratek, odboček a skrytých fíglů. Ty vám teoreticky mohou usnadnit cestu k cíli a ušetřit pár cenných vteřin, vtip je ovšem v tom, že ani dokonalé zapamatování nástrah všech map není automatickou zárukou úspěchu. Faktor nepředvídatelnosti je zde totiž velmi vysoký, stačí drobné škobrtnutí či chvilka nepozornosti a nějaká zákeřná překážka vás v mžiku vystřelí do stratosféry, společně s veškerou nadějí na vítězství.

Fall Guys: Ultimate Knockout; gameplay: eliminated

Stačí drobná chybička a naděje na vítězství se ve vteřině rozplynou.

To ale zároveň dělá z Fall Guys až nečekaně zábavný zážitek. Každá hra totiž působí jedinečně i díky tomu, že jednotlivé úrovně, kterých je ve hře víc než 60, jsou vybírány náhodně. Nikdy tak dopředu nevíte, jaké levely budete muset pokořit, a už vůbec nevíte, jak bude samotný závod probíhat. Zkrátka klátivým pohybem nemotorné fazole vyrazíte ze startu a děj se vůle boží.

Ztřeštěný boj o přežití

Standardní zápas čítá 4 až 5 kol pro 60 hráčů, přičemž na konci každého kola určitý počet účastníků vypadne, přesně v duchu battle royale žánru. Ve finální fázi zápasu padají hlavy jak za dob francouzské revoluce a boj o korunku je tak tím správným mixem chaosu a frenetického boje o přežití, který vám adrenalin vyžene do nebeských výšin.

Nabídka úrovní je opravdu pestrá. Najdete zde klasické překážkové dráhy, úrovně s propadající se podlahou či arény, ve kterých musíte přežít co nejdéle nebo unikat před stoupající hladinou růžového slizu. Jindy zase k postupu musíte nasbírat určitý počet penízků nebo proskakovat pohybujícími se objekty, o překvapení zde zkrátka není nouze.

To všechno dává dohromady třeskutě zábavnou a originální battle royale hru, která působí svěžím a neotřelým dojmem, ačkoli je na scéně už téměř dva roky. Faktor legrace samozřejmě ještě stoupá, pokud hrajete v týmu s kamarády. Nejenže se můžete navzájem hecovat nebo si utahovat ze vzájemných nezdarů, ale vaše finální umístění se průměruje z celého týmu a můžete se tak navzájem podržet v disciplínách, které nejsou vaší silnou doménou.

Fall Guys: Ultimate Knockout PS5 gameplay: Squad win (NO COMMENTARY) I Alza Magazín

Tato výhra je jasným důkazem, že stačí věřit sám v sebe a úspěch se dostaví… Jo a taky je potřeba mít spoluhráče, co to umí hrát.

Momentálně ve hře najdete režimy jak pro osamělé vlky, tak i pro dua a squady pro čtyři hráče. Trochu překvapivě tedy v nabídce chybí mód pro tři, ale předpokládám, že dříve či později dorazí i ten. Co ale vnímám jako trestuhodně nevyužitou příležitost, je nepřítomnost splitscreen režimu. Fall Guys jsou totiž ukázkovou párty hrou, kterou s bandou kamarádů můžete zapnout prakticky při jakékoli příležitosti, třeba jen na pár kol. A možnost hrát v několika lidech na jednom gauči by zrovna v tomto případě byla úplně perfektní.

Splitscreen ve Fall Guys je tedy bohužel jen zbožným přáním, útěchou nám v tomto ohledu ale může být alespoň podpora funkcí cross-play a cross-save, můžeme tedy hrát opravdu s kým a na jaké platformě chceme, byť momentálně jen online. Ale i tak tato možnost potěší.

Fazolky z vás peníze netahají

Jako u každého free-to-play titulu je zásadním otazníkem použitý model monetizace, respektive jeho férovost či neférovost k samotnému hráči. V případě Fall Guys se naštěstí jedná o ten kladný příklad. Ve hře jsou dvě herní měny: Show-Bucks a Kudos, které v omezené míře získáváte hraním, Show-Bucks si ale můžete pořídit i za skutečné peníze.

Za oboje penízky si ovšem lze koupit jen kosmetické předměty, jako jsou oblečky pro vašeho panáčka, emoty, jmenovky a další záležitosti. Samozřejmě nechybí spousta výzev a úkolů, které vás motivují k dalšímu hraní, ani obligátní battle pass se 100 úrovněmi a item shop nacpaný herními předměty.

Mikrotransakce zde přítomné se ale zatím jeví pozitivně a žádné pay-to-win mechaniky či loot boxy nikde nečíhají. Kosmetické předměty se každopádně nesou čistě v duchu atmosféry hry – jsou barevné, vtipné a na první pohled signalizují, že se Fall Guys neberou moc vážně a jde zde především o zábavu.

Grafika jako (fazolový) lusk

Co se audiovizuální stránky týče, Fall Guys jsou podle mého názoru povedenou záležitostí. Grafika hýří barvami a nemotorní panáčci padající na zem jsou na první pohled k popukání. Výtečný je design úrovní a vůbec navržení jednotlivých miniher, které jsou nápadité a zároveň rafinované. Na první pohled sice vypadají jednoduše, ale velmi brzy zjistíte, že dostat se na konec leckdy vyžaduje pořádnou dávku koncentrace a především zručnosti.

Fall Guys: Ultimate Knockout; gameplay: grafika

Hlavní předností Fall Guys jsou skvěle navržené tratě, jejichž nápaditý design ještě podporuje veselá barevná grafika.

Z technického hlediska ovšem v barevném světě Fall Guys ale není vše tak sluníčkové, jak by se na první pohled mohlo zdát. Největším zádrhelem je občas poněkud dlouhý matchmaking a následné načítání hry, u kterého máte někdy pocit, že vaše fazolka dříve vyklíčí, než se vůbec dostane do zápasu.

Lehce na pováženou je i taneční hudba v hlavním menu, která vás v prvních minutách hry sice správně naladí na následující klání, po několika hodinách už ale hudební smyčka začne působit poněkud otravným dojmem. Upřímně bych si tedy přál, aby v následující sezóně přišla lehká obměna hudebního motivu.

Fall Guys jsou skvělou alternativou battle royale žánru

Celkově jsou ale Fall Guys nadmíru zábavným titulem a svěžím závanem větru na lehce přeplněné battle royale scéně, která ve většině případů spoléhá především na zbraně a násilné konflikty. Zápolení fazolek na překážkových drahách je i po dvou letech od původního vydání pekelně chytlavé, přechod na free-to-play model navíc hře může jen prospět a Fall Guys tak zcela nepochybně získá spoustu nových hráčů, kteří by jinak o placenou verzi ani nezavadili.

Fall Guys: Ultimate Knockout (RECENZE)

Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry.

Hodnocení8/10 VELMI DOBRÉ

Přechod Fall Guys: Ultimate Knockout na model free-to-play se povedl. Hra sice ztratila cenovku, naštěstí ale neztratila nic ze své zábavnosti a chytlavosti. Zápasy barevných fazolek jsou až nečekaně zábavným zástupcem battle royale žánru, který se může pyšnit dosti unikátní hratelností a jen dokazuje, že v jednoduchosti je krása.

Fall Guys: Ultimate Knockout; recenze

• Zábavná hratelnost
  • Jednoduché herní mechanismy
  • Příjemná barevná grafika
  • Výborně navržené mapy
  • Cross-play, cross-save
  • Free-to-play

• Dlouhé loadingy
  • Nefunkční pozvánky do hry
  • Stereotypní hudba
  • Absence splitscreen režimu

Fall Guys: Ultimate Knockout (Mini RECENZE PS4) – Obsah článku

1. Šedesátka na startu, ale vítěz je pouze jeden
  2. Celosvětový hit s rychlou dobou spotřeby
  3. Roztomilost na prvním místě
  4. Mini Recenze Fall Guys: Ultimate Knockout: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro Fall Guys: Ultimate Knockout PC

Šedesátka na startu, ale vítěz je pouze jeden

Fall Guys: Ultimate Knockout patří mezi hry, které dokáží svou jednoduchostí a návykovou hratelností přikovat k obrazovce na celé hodiny, i když je to v jádru vlastně úplná blbina. Představte si svět, v němž se fazolkoidní stvoření v pestrobarevných kombinézkách snaží překonat záludné nástrahy překážkové dráhy, aby mohly ukořistit korunku pro vítěze. Jestli vám to připomíná poťouchlé japonské soutěže ve stylu Takešiho hradu, nejste daleko od pravdy. Společně s dalšími 59 hráči se pustíte do souboje s gravitací, záludnými pastmi a naschvály ze strany oponentů.

Fall Guys: Ultimate Knockout; gameplay: dav Fall Guys: Ultimate Knockout; gameplay: rotace Fall Guys: Ultimate Knockout; gameplay: dveře
Překážky a arény ve Fall Guys: Ultimate Knockout dají pořádně zabrat nejen vašim schopnostem, ale také bránici.

Musím jasně deklarovat, že ve Fall Guys: Ultimate Knockout nemůžete čekat férový přístup. Spravedlnosti se nedočkáte, protože i když budete hrát sebelépe, nemusíte se stát postupujícím do dalšího kola, protože osud a vaši protihráči se proti vám spiknou. Občas je to pěkný nápor na nervy, když vás v poslední vteřině někdo vyšťouchne z bezpečné plošiny dolů do hlubin nebo vám ukradne ocas, čímž vás obere o možnost bojovat v dalším klání. Na druhou stranu podobné kulišárny můžete provádět svým soupeřům i vy, takže si nemáte nač stěžovat. Jednotlivé „pořady“ trvají maximálně deset minut, čili si hned můžete pustit další okolo a snažit se dosáhnout na první příčku.

Celosvětový hit s rychlou dobou spotřeby

Zběsilý průběh každého kola, neskutečná mela na obrazovce i poťouchlost jednotlivých překážkových drah a úkolů udělaly z Fall Guys: Ultimate Knockout okamžitě jeden z nejhranějších titulů minulého týdne. Nezastírám, že konání hrdinů je maximálně roztomilé a že jsem se u hraní bavil, přičemž úspěchy i nezdary jsem prokládal hlasitým smíchem (a mnohdy také hromadou nadávek na vlastní neschopnost a záludnost soupeřů). V průběhu jednotlivých kol se budou bavit také vaši přátelé v místnosti (či na streamu), čímž se může Fall Guys: Ultimate Knockout řadit mezi párty hry, i když v jednu chvíli drží v rukou gamepad pouze jeden šťastlivec.

Fall Guys: Ultimate Knockout 1st Place | Alza Magazin (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Úprk vstříc cíli tvoří základ vítězství ve Fall Guys: Ultimate Knockout, ale musíte v sobě najít také trochu šikovnosti a vyčůranosti.

Možnost lokálního splitscreenu by Fall Guys: Ultimate Knockout hodně slušela a také by řádně podpořila znovuhratelnost. Problém hříčky od studia Mediatonic totiž tkví v tom, že se jednotlivé soutěže velmi brzo okoukají, především ty ostře eliminační v prvních dvou kolech. Opakovaně totiž budete probíhat tratí s točícími se plochami, probíjet se zamčenými dveřmi (z nichž některé jsou pouze makety) nebo balancovat na houpacích deskách. Poté přijde na řadu jedna až dvě týmové hry, v nichž musíte hodně spoléhat na dovednosti vašich dočasných přátel v týmu, abyste následně opět soupeřili v jedné z trojice finálních arén.

Pokud u Fall Guys: Ultimate Knockout budete sedět více než dvě hodiny v kuse a nejste nadšeným fanouškem japonských soutěží v podobném duchu, asi se vám začne pobíhání miloučkých fazolek zajídat. Když k tomu přidám ještě občasně nepřesné ovládání, jež vás může stát postup, musím být k aktuálnímu multiplayerovému hitu mírně kritický. Jenže Fall Guys: Ultimate Knockout od začátku není prezentován coby hardcore hráčská záležitost, ale spíše jako rodinná arkáda, u níž si může zablbnout každý bez ohledu na věk či pařanské zkušenosti, takže si můžu dovolit přimhouřit jedno oko.

Fall Guys: Ultimate Knockout; gameplay: kostýmy Fall Guys: Ultimate Knockout; gameplay: mikrotransakce
Kostýmy si ve Fall Guys: Ultimate Knockout otevíráte získáváním zkušeností, ale také v obchodě za interní měnu, kterou můžete mimo hraní pořídit za reálné peníze.

Roztomilost na prvním místě

Projekt Fall Guys: Ultimate Knockout se snaží zaujmout širokou veřejnost nejen herním modelem plným přátelského pošťuchování přerůstajícího v rivalitu čím dál menšího počtu soutěžících, ale také audiovizuálním pojetím. Hrdinové vás okouzlí odzbrojující nevinností a huhňavým mumláním, jež ve vás vzbudí dětskou radost z hraní. Jejich kolébavé pohyby, narážení do nepřátel či překážek a neustálé padání z dráhy vám nahodí úsměv, i když budete prohrávat (nebojte, vztekat se budete taky dost, záleží na nátuře konkrétního pařana). Bohužel vás poměrně brzy začne iritovat opakující se soundtrack, u nějž si na začátku budete říkat, jak se k arkádě skvěle hodí, abyste po hodině raději vypnuli zvuk.

Celkově ale můžu Fall Guys: Ultimate Knockout spíše chválit. Vzhledem k poměru cena/výkon (na PC něco přes 500 Kč, na PS4 tento měsíc zadarmo v rámci PS Plus!) se variace na Takeshiho hrad snadno uchytí v každé domácnosti. Jen se nejedná o titul, s nímž budete chtít strávit celý víkend, ale spíše u něj zablbnete na hodinku až dvě, nejlépe s kamarády po síti. Doufejme, že s příchodem nových sezón se objeví také nové tratě, protože ty stávající si velmi rychle ohrajete. Také by mohly přijít ze strany tvůrců zlepšováky jako škodolibý komentář či opakované záběry největších failů, které jsou pro podobné soutěže typické. Do boje o vítěznou korunku se můžete vydat od 4. srpna na PC a PS4 a kdo ví, třeba na trati společně poměříme své síly.

Fall Guys: Ultimate Knockout; screenshot: vítěz
Získat korunku pro vítěze není ve Fall Guys: Ultimate Knockout pouze otázkou dovedností, ale také štěstí.

Tato mini recenze byla napsaná pro PS4 verzi hry.

Mini Recenze Fall Guys: Ultimate Knockout: závěrečné hodnocení

Hodnocení 77 % Alza Magazín

Fall Guys: Ultimate Knockout dokáže svým pojetím zabavit celou rodinu nenáročnou hratelností a roztomilým vizuálem. Humor a zběsilé překonávání překážek ovšem občas zakalí mírně nepřesné ovládání a časem repetitivní obsah, který se snad bude rozšiřovat vyhlašováním nových sezón. Vlastníci PS Plus však musí tento battle royale zkusit, protože jej dostanou zadarmo.

Fall Guys: Ultimate Knockout; recenze

• Battle royale pro každého
  • Úsměvní tvorečkové bojující o vavříny slávy