• Autor: Filip Němec
FlatOut se svezl na vlně popularity arkádových závodů plných destrukce a pomačkaných plechů, ke kterým přidal vlastní prvek – režim FlatOut Carnage, kde dáváte co proto nejen autům, ale i nebohému řidiči. A právě šílené vystřelování řidiče skrze čelní sklo se stalo ikonou série FlatOut, na jejíž historii se podíváme v tomto článku.
zdroj: Nacon
Série FlatOut je úžasným příkladem toho, jak kopírování něčeho již dobře známého může vytvořit něco úplně nového. Zatímco autoři série Burnout se inspirovali značkou Need for Speed a přidali realistický destrukční model, FlatOut zase vzal koncept série Burnout a přidal pořádnou dávku šílenosti. FlatOut je totiž kombinací klasických arkádových závodů, kde z vašeho vozu může být za pár minut jen koule nepojízdného šrotu, brutální destrukční derby a oblíbené minihry s vystřelováním řidiče skrze čelní sklo třeba s cílem srazit jeho tělem co nejvíce kuželek.
Série FlatOut má na svém kontě 4 hlavní díly a 4 menší či větší odbočky. Bohužel sláva této značky už pomalu vyhasíná – zatímco první tři díly od původních autorů ze studia Bugbear Entertainment patří dodnes k těm nejoblíbenějším, ty novější jsou spíše smutnou kapitolou černé kroniky herního průmyslu. Pojďme si společně projít celou historii značky od posledního dílu FlatOut 4: Total Insanity až po první FlatOut z roku 2004. A pokud byste po přečtení článku dostali chuť na FlatOut v moderním provedení, původní autoři série v roce 2018 vydali povedené arkádové destrukční závody Wreckfest.
FlatOut 4: Total Insanity - Launch Trailer
zdroj: GameSpot
Prozatím poslední díl série FlatOut vytvořilo finské studio Kylotonn, které má se závodními tituly bohaté zkušenosti. Ani to ale nestačilo na to, aby z FlatOut 4: Total Insanity byla dobrá hra. Požitek ze hry kazí zastaralá grafika, malý počet tratí i otřesná fyzika. Hra alespoň nabízí poměrně širokou škálu herních režimů od těch ryze závodních až po klasické flatoutovské destrukční derby s cílem zdemolovat vše, co vám přijde do cesty.
Jediným důvodem, proč byste měli nad pořízením Total Insanity přemýšlet, je zábavný party režim, ve kterém si až 12 hráčů před jednou obrazovkou postupně předává ovladač a snaží se ve dvanáctce rozličných disciplín nárazem vystřelit řidiče co nejdál nebo si s jeho tělem zahrát golf.
FlatOut 4: Total Insanity (2017)
Flatout Stuntman for Android
zdroj: Team6 Game Studios
V roce 2013 zavítala série FlatOut také na mobilní telefony, kam přinesla svůj charakteristický mix závodů a kaskadérských vylomenin s cílem co nejvíce poničit vůz a ideálně i v něm sedícího řidiče. Původně FlatOut Stuntman vyšel pouze na iOS, posléze si ale titul mohli stáhnout i majitelé Android zařízení s výkonným čipem Nvidia Tegra. Šlo tedy na svou dobu o hru velmi náročnou na výkon, čemuž odpovídalo i povedené vizuální zpracování. Dnes už bohužel FlatOut Stuntman není oficiálně dostupný.
FlatOut Stuntman (2013)
FlatOut 3 Chaos & Destruction Trailer 1
zdroj: Strategy First
Třetí díl série FlatOut vyvinuli vývojáři z Team6 Game Studios a po vydání hry už začínalo být nad slunce jasné, že tudy cesta nevede. Že předání žezla novým autorům nedopadlo vůbec dobře, naznačovala už kvalita FlatOutu pro Nintendo Wii z roku 2010, ale v případě třetího dílu bylo ještě hůře. FlatOut 3: Chaos & Destruction je jediná ze dvou her, které respektovaný magazín Edge dal pouze jednu hvězdičku z deseti.
Hře byla vyčítána velmi špatná umělá inteligence, otřesný fyzikální model i nemotorné ovládání. Naprostou absenci nových či alespoň zajímavých nápadů vynahrazoval snad jen široký výběr herních režimů poděděný po předchozích dílech.
FlatOut 3: Chaos & Destruction (2011)
FlatOut Wii Trailer - Stunt
zdroj: Team6 Game Studios
Verze pro Nintendo Wii do značné míry předznamenala pomalý a bolestivý konec série FlatOut, vývoj totiž dostali na starost noví a nezkušení vývojáři z Team6 Game Studios. FlatOut pro Nintendo Wii byl úplně novou hrou, jež měla být vytvořena na míru této unikátní konzoli s pohybovým ovládáním. Přesto co se obsahu týče šlo pouze o nekvalitní kopii předchozích dílů, která se navíc velmi špatně ovládala.
Nejspíše i díky nízké kvalitě byla hra vydána tak, aby si ji média, pokud možno, vůbec nevšimla, což se podařilo. Dohledat recenze FlatOutu pro Wii je téměř nemožné a pokud nějakou najdete, není to pěkné počtení. Přesto někteří hráči byli se hrou vcelku spokojeni, do té doby totiž na Nintendu Wii nic podobného nevyšlo.
FlatOut Wii (2010)
Flatout Head On - Trailer
zdroj: PSPMODDER18
Série FlatOut v roce 2008 zamířila také na v té době nesmírně populární handheld PlayStation Portable. FlatOut: Head On je tím nejlepším z posledních dvou dílů, takže zatímco například hratelnost vychází ze skvělého FlatOutu 2, soundtrack je z novějšího FlatOut: Ultimate Carnage.
PSP díl nabízel klasické kombo konzervativnějších silničních závodů a režimu FlatOut Carnage, kde jde o co největší destrukci a ublížení na zdraví řidiče. FlatOut: Head On zaznamenal pozitivní přijetí, ale v konkurenci Burnoutu, který na PSP také vyšel, nezářil tolik jako velké díly na PC a konzolích. FlatOut: Head On byl poslední díl série vyvíjení původními autory z Bugbear Entertainment.
FlatOut: Head On (2008)
FlatOut: Ultimate Carnage Xbox 360 Trailer - I'm In
zdroj: IGN
Autoři chtěli využít dobrého přijetí FlatOut 2, a tak hned o rok později vydali jeho vylepšenou verzi s názvem FlatOut: Ultimate Carnage. Celková hratelnost sice doznala minimálních změn, Ultimate Carnage však přineslo spoustu nového obsahu a technických vylepšení. Kromě nových povedených tratí jste se mohli kochat detailnějšími vozy, které šlo díky novému fyzikálnímu enginu ještě lépe ničit – na svou dobu měl každý vůz spoustu samostatných částí (až 40) schopných deformovat se podle kontaktu s okolím.
FlatOut: Ultimate Carnage patří k nejlépe hodnoceným dílům série, a to i kvůli podpoře online multiplayeru, který byl díky využití sítě Xbox Live, respektive Games for Windows Live, daleko spolehlivější než bylo do té doby zvykem.
FlatOut: Ultimate Carnage (2007)
FlatOut 2 trailer
zdroj: GoG
Druhý velký díl se k překvapení některých fanoušků jedničky o něco více zaměřil na samotné závodění, takže představil více tratí, závodních režimů a množství vozů rozdělených do několika tříd. Nezapomnělo se ale ani na zábavnou destrukci a ubližování postavě řidiče.
Právě hadrová maketa šoféra vylétající z vozu při prudkých nárazech dostala úplně nový fyzikální model. Dodnes zůstává legendou například bowling, při kterém je třeba rozjet auto co nejrychleji z kopce a po čelním nárazu vymrštěnou postavičkou řidiče shodit co nejvíce kuželek. FlatOut 2 vyhrál několik cen za nejlepší závodní hru roku a spolu se svým následovníkem FlatOut: Ultimate Carnage patří k nejlepším dílům série.
FlatOut 2 (2006)
FlatOut intro [HD]
zdroj: JJ
V roce 2004 se zrodila série FlatOut, která se snažila konkurovat v té době nesmírně populárnímu Burnoutu. Ten spojil arkádové závodění ve stylu Need for Speed s na svou dobu detailním systémem poškození vozu. Prostá kopie Burnoutu by ale nestačila, a tak vývojáři ze studia Bugbear Entertainment přidali ke klasickým závodním režimům takzvaný FlatOut Carnage… opravdu šílený mód nabízející ještě vcelku normální destruction derby, ale i ujeté minihry, které se staly ikonou série.
S vystřelováním řidiče na desítky způsobů přišel právě první díl, kde jsme mohli soutěžit třeba v tom, jak daleko hadrový panák simulující řidiče doletí, nebo kolik terčů s ním zvládneme trefit. FlatOut zaujal ale také povedenou grafikou, zábavným ovládáním a fyzikálním modelem poškození vozu. Nadprůměrné přijetí hry a zejména hlad po dalším katapultování řidiče do dálav tak rychle vyústilo v tvorbu druhého dílu.
FlatOut (2004)
• Zdroje: Vlastní