Po sebemenší zprávě o případném pokračování God of War z roku 2018 jsme hladoví, podobně jako býval Kratos lačný po pomstě, než pozabíjel celý řecký pantheon. Na rozdíl od Krata jsme však klidu nedošli, a tak nás hodně těší výrok Coryho Barloga, duchovního otce série God of War a režiséra posledního dílu, který by prý moc rád odvyprávěl příběh Krata a jeho ženy Faye. Proč jsme z toho tak nadšení a jaká je šance, že právě o tom bude druhý díl, se dozvíte v dnešním článku.
Update 17. 9. 2020: Podrobnosti o pokračování série God of War s podtitulem Ragnarok najdete zde.
• Spekulace •
• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne? • Vývojář: SIE Santa Monica Studios • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment • Platformy a Datum vydání: (PS4, PS5)? • Čeština: ?
• Spekulace: 15. 1. 2020 • Autor: Filip Němec
V minulé novince jsme si zaspekulovali, kde by se mohl příští díl odehrávat. Stále platí, že o pokračování hitu z roku 2018 zatím oficiálně nic nevíme, ale nic zkrátka nenasvědčuje tomu, že by se taťulda Kratos neměl vrátit. Ba co víc, vzhledem k tomu, že studio má již hotový engine, můžeme živě spekulovat o tom, že by pomyslné God of War 2 mohlo být úvodním titulem nové generace PlayStationu.
Je to právě režisér God of War a kreativní ředitel studia Cory Barlog, kdo čas od času vypustí něco, čeho se fanoušci ihned chytnou a není tomu jinak ani tentokrát. Barlog v dokumentu Recreating Kratos prohlásil, že v nějaké příští God of War hře by chtěl vyprávět příběh o tom, jak se potkal Kratos s matkou svého syna Atrea, kterou na začátku hry společně pohřbí. Podle Barloga se to do prvního dílu restartované značky příliš nehodilo, zatímco v případném pokračování už hráči budou vědět, kdo Faye byla, a protože mají nyní vztah i k jejímu synovi Atreovi, mnohem více by je její příběh zajímal.
Pozor: Zásadní spoilery z konce God of War!
„Nevím jak a kdy, ale opravdu moc chci vyprávět příběh Faye a Krata,“ zakončil Barlog část o Kratově družce. A proč si vlastně myslíme, že je opravdu velká šance, že se Faye ukáže už v případném God of War 2? Vše vysvětluje závěr příběhu, ve kterém se Kratos a Atreus dozvídají, že celou jejich pouť plnou nástrah, nebezpeční, ale i rodičovských povinností a osobnostního růstu, Faye dopředu předpověděla, a to včetně neuvěřitelných detailů. Něco takového dokáže opravdu jen velmi mocná bytost.
Vzpomínáte si na zlatavé otisky rukou, jež nás provázely celou hrou? Nejspíše jste si podobně jako já mysleli, že jde pouze o obvyklý vizuální jazyk akčních adventur, pomocí něhož nám autoři dávají najevo, kam se máme vydat dále, což nutno dodat vypadá lépe, než prosté šipečky visící ve vzduchu. Byly to však skutečné otisky, které zde zanechala Faye před svou smrtí. Nejen, že předpověděla cestu Krata a Atrea, ale také ji v podstatě naplánovala a do jisté míry se nejspíše i zasadila o to, aby ji skutečně dokončili, protože až na jejím konci Atreus zjistí úplnou pravdu o svém původu.
„Pro mě je zjištění, že Faye je neuvěřitelně mocnou, skoro až všudypřítomnou, bytostí, hlavním zjištěním celé hry,“ reagoval Cory Barlog v rozhovoru pro magazín Polygon. „Ne jen pro Kratose a Atrea, ale i pro hráče. Byla celou tu dobu o krok napřed. Šla tou cestou ještě dříve než my,“ dodal.
Opravdu tak jde možná o úplně největší příběhový zvrat celé hry. Není to pravá identita Atrea nebo ikonická dvojice čepelí, jež se do God of War dostaly z předešlých dílů. Je to fakt, že Kratova zesnulá družka byla neuvěřitelně mocnou bytostí, a proto je nesmírně zajímavé jen uvažovat nad tím, že v některém z příštích dílů se s ní setkáme. Osobně se mi však nezdá příliš pravděpodobné, že v případném pokračování bude Faye jednou z hlavních postav.
Pokud by se tak stalo, šlo by o prequel, kde by logicky nemohl být přítomný Atreus, který se stal pevnou součástí hratelnosti. Pokud tedy někdy uvidíme, a já věřím, že ano, jak se Kratos s Faye setkali, půjde spíše o vedlejší příběhovou linku ve formě flashbacku, či přinejlepším o příběhové rozšíření. Na druhou stranu, kdo jsme, abychom hádali, co má dnes už legendární scénárista a duchovní otec série God of War Cory Barlog pravděpodobně v plánu. Navíc se tu bavíme o bozích, takže možné je opravdu vše.
Zásadní je, že zatím žádný další díl z restartované série God of War není oficiálně oznámen, protože se však na hře již pravděpodobně pracuje, stále je aktuální i ta možnost, že půjde o úvodní titul PlayStationu 5. Pravděpodobnější se však zdá, že další Kratovo dobrodružství započne až v roce 2021 či možná ještě později.
• Zdroje: Polygon, YouTube (PlayStation Access), vlastní
• Spekulace: 29. 11. 2019 • Autor: Filip Němec
Nalijme si čistého vína. Ostatně přesně to by udělal Kratos ještě předtím, než se přestěhoval na sever a stal se z něj taťulda Kratos. Nalil by si plnou číši Retsiny a jal se oddávat milostným radovánkám s bohyní Afroditou a jejími pomocnicemi. Jenže tato doba už je dávno pryč, a zatímco se někteří hráči ještě nesrovnali s tím, že Kratos nyní masakruje severské božstvo (není se ale čemu divit, když už celý řecký pantheon padnul, včetně Kratova otce Dia), dost možná se v dalším díle podíváme zase někam úplně jinam.
Alespoň to naznačují nové nabídky práce ve studiu v Santa Monice. Autoři loňského God of War hledají zaměstnance se zkušenostmi s bojovým uměním. Obě vypsané pozice mají ve svém popisu motion capture natáčení, přičemž inzerát zmiňuje, že ideální kandidát by měl mít zkušenosti s bojovým uměním, anglicky „martial arts“, což v tradičním slova smyslu zahrnuje asijské bojové styly, jako je karate, judo nebo kung-fu. To nás může vést k domněnce, že se příští Kratovo dobrodružství nebude odehrávat v prostředí mrazivého severu, ale kdesi v Asii.
To by nebylo zase takovým překvapením, loňský díl dokázal, že série umí změnit mytologii i kulturu velmi šikovně. Ředitel studia Cory Barlog již dříve prozradil, že původně uvažovali hned o několika různých světech, přičemž nechybělo mnoho a restart série se mohl odehrávat v Egyptě. Je tu ale ještě něco dalšího, co nás nutí myslet si, že příštím terčem sekery Leviathan bude třeba čínská obdoba Fénixe, pták Fenghuang. V rámci příběhu God of War totiž Kratos s Atreem navštívili svatyni, na jejíchž zdech je znak bájného japonského bojovníka Hachimana. A aby spekulační skládačka byla úplná, i Hachiman je nositelem označení bůh války (god of war).
Ačkoli znak přesně odpovídá Hachimanově symbolu, je vyobrazen spolu s egyptskými hieroglyfy, řeckým písmenem omega (logo série God of War) a keltským triskelionem. Možná nám touto kresbou chtělo dát studio najevo, jaké světy v budoucnu navštívíme. Řecko jsme v mnoha předchozích dílech zmasakrovali hned několikrát, a jak jsme již zmínili, realizace Egypta byla tak blízko, že se možná studio v budoucnu rozhodne původní materiály a nápady využít. No a Keltové? Božské síly a Kratova surovost by do tohoto prostředí zapadly naprosto dokonale. Možná to ale bude právě asijská mytologie, která bude příští zastávkou.
Pravděpodobně si v tento okamžik říkáte, že asijská bojová umění jsou spíše o dobře mířených úderech pěstí a svižných kopech, což do Kratova stylu boje příliš nezapadá. Přinejmenším podle wikipedie však bojová umění zahrnují boj beze zbraně i s ní, většinou se však má jednat o boj s tradičními zbraněmi jako je tyč, meč nebo kopí. Navíc nesmíme zapomenout, že Kratos to s pěstmi také umí a tradiční „hand to hand combat“ mu není úplně cizí. Je tedy možné, že se dočkáme Kratose bojujícího s mečem či katanou? Nabízí se samozřejmě i varianta, kdy Kratos s Atreem sice zamíří do Asie, ale vypsané pozice poslouží pouze pro vytvoření nových protivníků a Kratův styl boje se zase tolik nezmění.
Možná se divíte, že jsme v úvodu článku alespoň chvíli nechodili kolem horké kaše, když pokračování God of War z roku 2018 ještě není ani oficiálně oznámeno, ale jako horkokrevný Kratos jsme skočili do chřtánu nepřítele a chrlili jednu spekulaci za druhou. Je sice pravda, že oficiálně zatím nemáme nic potvrzeno, avšak nemůže být pochyb, že se na dalším díle skutečně pracuje. Nepovést se loňský restart série, studio v Santa Monice by dnes již s největší pravděpodobnosti neexistovalo a i strastiplný vývoj měl za následek to, že studio mělo před vydáním hry velmi blízko k sebedestrukci. Z důvodů nedostatku času, financí i lidí museli autoři vyškrtnout například některé boss fighty a další původně zamýšlené části hry. Jestli vás znovuzrození studia a průběh vývoje God of War zajímá, podívejte se na velmi zajímavý dokument Raising Kratos, jehož nejzajímavější pasáže jsme shrnuli i textově.
Dnes probíraná nabídka práce navíc nebyla první, která zažehla plamínek naděje na další díl. Už v loňském roce začalo studio hledat grafika, jenž by uměl vytvářet „postavy, bohy, monstra a podobně“. Kromě dvou zmíněných pozic navíc aktuálně Santa Monica Studios nabízí celkem 51 volných pracovních míst, takže je evidentní, že studio nabírá pracovní sílu na další projekt. Tím nemusí být nutně God of War, na druhou stranu jde o malé studio a i kdybychom připočetli oněch 51 pozic, vydalo by to na dva malé týmy, které by pravděpodobně nemohly samostatně pracovat na velkých AAA titulech.
Ředitel studia Cory Barlog se rovněž v loňském roce pochlubil na svém Twitteru, že má za sebou čtyřhodinové sezení, na němž připomínkoval nový scénář. Barlog je do série podle všeho nesmírně zapálený a dalo by se říci, že tak, jak je Kratos otcem Atrea, je Cory Barlog otcem samotného Krata. Touha vytvořit další díl tak u něj musí být nezměrná. Již dříve Barlog navíc prohlásil, že má nápady na dalších pět her z God of War univerza. Jistou indicií, že se na pokračování začalo pracovat hned po vydání God of War v dubnu 2018, je absence DLC, která jinak u úspěšných PlayStation exkluzivit často následují. Ve prospěch našich velkých očekávání pak hovoří také fakt, že nový engine má již studio hotový, a tak se mohou autoři soustředit především na obsah. Nicméně i engine ale bude potřebovat vylepšit, protože s dalším dílem God of War se počítá až na PlayStationu 5.
• Zdroje: Gamespot, Kotaku, Santa Monica Studio, Twitter (Cory Barlog), VGR, Wikipedia
Příští díl série God of War zatím nemá oficiální název ani datum vydání, je však velmi pravděpodobné, že půjde o exkluzivitu pro PlayStation 5. O novinkách vás budeme informovat.