• Autor: Filip Němec
V letošním roce má vyjít jedna z nejočekávanějších PlayStation exkluzivit God of War Ragnarok, není proto divu, že Sony vydává předchozí díl na PC právě nyní. Akční adventura God of War z roku 2018 majitele stolních počítačů láká kromě nevšedního herního zážitku, který jim byl do této chvíle zapovězen, také na vylepšené vizuální zpracování. Jak se řecký bijec Kratos zabydlel na PC, zjistíte v naší recenzi.
zdroj: Santa Monica Studio
Pokud jste nikdy v životě nevlastnili konzoli PlayStation, vžít se do role spartského válečníka Krata vám nejspíš nikdy nebylo dopřáno. God of War z roku 2018 je však tzv. soft reboot, nezahazuje tedy předchozí tři díly (a řadu příběhových odboček), ale nepřímo na ně navazuje novým příběhem. Znát Kratovu minulost tak nutně nemusíte, přesto je dobré být alespoň trochu v obraze co se příběhového pozadí celé série týče. Od první chvíle se totiž jako nenápadná nitka line kolem hlavního příběhu, aby se z ní v určitý moment stalo lano, jež fanoušky série God of War začne neúprosně omotávat jako minulost, které neunikne ani silák Kratos.
zdroj: vlastní
Nové God of War už k nevoli některých fanoušků není tak spektakulárním masakrem, kde se trhají vnitřnosti a protivníci jsou porcováni zaživa, Kratos však stále ví, jak zabíjet mytologické stvůry a nešetřit při tom krví.
Ten je totiž původně z bájné Sparty, kde si užíval vcelku spokojený život úspěšného velitele armády a také manžela krásné Lysandry a otce malé Calliope. I ti nejlepší ale občas selžou a Kratos v jedné z bitev tváří v tvář smrti slíbí věrnost bohu války Áreovi výměnou za svou záchranu. Tím se ovšem rozjede vychytralý plán samotného Dia, Kratos je totiž jeho potomkem – polobohem, kterého zplodil se smrtelníci a jenž ho (Dia) podle věštby má jednou zabít. Áres si mezitím užívá téměř dokonalých služeb Krata, snad jen kdyby ho nevázala ke světu smrtelníků jeho žena s dcerou, kvůli nimž si zachovává poslední zbytky lidskosti. Áres proto jeho rodinu zavraždí. Jenže Kratos nakonec zjistí, kdo za vším stojí a rozhodne se vyvraždit celý řecký pantheon, což se mu na konci třetího dílu konečně podaří a mizí neznámo kam.
Až právě v God of War z roku 2018 se dozvídáme, že Kratos skončil až kdesi na severu, autoři hry tak vyměnili ohranou řeckou mytologii za tu severskou. Zdá se však, že Kratos bude vždy přitahovat božskou pozornost, a tak ho čeká další dobrodružství, které s ním tentokrát absolvuje jeho syn Atreus. Zatímco příběh předchozích dílů byl často nepřehledně zamotaný a ve výsledku sloužil jen jako záminka k masakrování řeckých bohů a jejich pohůnků, ústřední linka God of War je daleko přímočařejší, ve výsledku je však nejvíce strhujícím, nejzajímavějším, ale i nejemotivnějším příběhem z celé série. A může za to právě syn Atreus.
zdroj: vlastní
Kratos v nové roli otce pochopitelně zrovna dvakrát nevyniká, mají však už pouze jeden druhého a s tím se musejí oba naučit pracovat.
Atreus je totiž pro sérii úplně novým prvkem jak po stránce příběhu, tak i hratelnosti. Je důkazem, že Kratos do značné míry dospěl a tak trochu se zklidnil (i když pořád dokáže holýma rukama rozervat vejpůl během pár sekund celý zástup nepřátel), zároveň jsme ale svědky toho, že ve své staronové roli otce neumí moc chodit. Čeká vás tak (na poměry série) celá řada momentů, kdy byste nejraději myš s klávesnicí vyměnili za papírový kapesníček. Ovšem cesta, na kterou se naši dva hrdinové vydávají, není jen o jejich sbližování, je také o Atreově výcviku.
Synátor totiž bude vaší prodlouženou rukou, v níž třímá šikovný luk. Díky němu se Atreus většinou nepřiplete přímo do centra boje, což je příjemně konzistentní i s příběhem, v němž minimálně z počátku nepůsobí jako rozený válečník. Stiskem tlačítka však můžete dát kdykoli Atreovi povel ke střelbě na vámi zaměřeného nepřítele a tím ho například omráčit. Jak ale bude výprava pokračovat, Atreus se naučí novým trikům, dostane lepší zbroj i šípy a jakmile ho Kratos trochu pocvičí, získá odvahu i skočit protivníkovi na hřbet, když zrovna taťka nestíhá.
zdroj: vlastní
Atreus je cenným parťákem nejen v boji, ale i dobrým průvodcem jednotlivých světů, které zná lépe než Kratos.
Díky šikovně vyřešenému ovládání sice hrajete pouze za Krata, ale současně ovládáte i Atrea, což působí až nečekaně svěže a zejména zábavně. God of War je tak trochu „buddy movie“ – jen s tím rozdílem, že v ústředních rolích se nachází otec a syn. Jejich rozbitá, postupně se však stmelující chemie funguje jak při soubojích, tak i ve filmových sekvencích či během prozkoumávání Midgardu i ostatních severských světů. Oba chlapáci nudnější chvíle vyplňují tlacháním o svém původu, božsko-rodinných problémech, ale také o severské mytologii a vy tak hltáte každé jejich slovo.
Vylepšování Atreovy zbroje a luku jsem zmínil záměrně, jednou z mnoha změn v sérii God of War je totiž silnější příklon k RPG žánru a podle skvělých recenzí původní hry asi tušíte, že stejně jako ostatní prvky i tato změna sedla God of War přímo dokonale. Kratos při průzkumu severského světa nachází nejrůznější runy, které může zasadit třeba do topůrka své sekery Leviathan, nebo materiály jako je svartalfheimská ocel či niflheimská slitina, z níž vám trpasličí kováři ukovou novou zbroj nebo vylepší statistiky té stávající. Pochopitelně ale nechybí ani možnost za získané zkušenosti odemykat nová komba v několika stromech dovedností. Tento mix mnoha druhů brnění spolu se solidním množstvím úžasných a kreativních komb nabízí skvělou možnost upravit si svého Krata (a částečně i Atrea) podle svého herního stylu.
zdroj: vlastní
Paleta nepřátel je vcelku pestrá a jak je u série God of War zvykem, na každý druh protivníka platí něco trochu jiného.
Celý systém vylepšování postavy má jen jednu stinnou stránku, z počátku totiž může být trochu komplikovaný a matoucí. I já, přestože jsem v roce 2018 prošel hru na PS4 a loni si průchod kvůli platinové trofeji zopakoval na PS5, jsem byl (opět) trochu zmatený z robustnosti nabídek. I díky úvodnímu tutoriálu a povedeným českým titulkům se však rychle rozkoukáte. Co bych na God of War i dnes změnil, je ale možná až příliš velké množství surovin. Každý kus výbavy vyžaduje jiné komponenty a zorientovat se v nich není jednoduché, natož zjistit, kde je najít.
Výraznou novinkou je také sekyra Leviathan střídající ikonické Čepele Chaosu, které měl ve všech předchozích dílech Kratos připevněné k rukám řetězy jako připomínku jeho dluhu Áreovi. Sekyra Leviathan sice může působit trochu obyčejně, ale opak je pravdou. Požitek ze soubojů tvoří nejenom skvěle navržená komba, jež rozhodně lahodí oku, ale chování samotné zbraně vzbuzuje podobné pocity, jako jsem zažíval při sledování filmového Thora. Ne nadarmo se totiž sekyra Leviathan vrací Kratovi do ruky stejně jako Thorovi jeho Mjollnir.
zdroj: vlastní
Pokud při hodu sekyrou zasáhnete nepřítele a poté si Leviathan přivoláte zpět, společně se sekyrou k vám přiletí také zbytky nepřátelského těla. Podobných detailů, kterých si na první pohled ani nevšimnete, je hra plná.
Ostatně není překvapením, že potkáme třeba právě i Thora. Autoři dle očekávání ždímají severskou mytologii do poslední kapičky, zároveň se ale nemusíte bát, že byste se v ní nezorientovali. Sám Kratos je totiž na severu nováček, a tak mu Atreus a další postavy pravidelně referují o fungování zdejšího světa a jeho historii. Pokud jste však viděli alespoň jednoho filmového Thora, budete mít solidní základ (jen tedy nečekejte toho vysekaného svalnatce z MCU). Na vrcholu potravního řetězce je Všeotec Odin, který buďto válčí, anebo naopak zrovna sjednocuje světy, mezi nimiž lze cestovat pomocí vesmírného stromu Yggdrasilu.
Ten se stane dopravním prostředkem také pro Krata a Atrea, v God of War totiž neprozkoumáte pouze Midgard, tedy svět lidí, ale také svět ledových obrů Jötunheim, zemi temných elfů Svartálfheim či Hel, severskou alternativu podsvětí. Protože severská mytologie je plná pompézních obrazů a scenérií, také světy God of War vypadají nádherně. Jednotlivá prostředí se navíc od sebe odlišují nejen úplně rozdílným vizuálem, ale také svým fungováním.
zdroj: vlastní
Každý ze světů vypadá úplně jinak a jejich objevování vás jen tak neomrzí.
Všechny ale mají něco společného – pro sérii vůbec poprvé otevřené lokace. Pryč jsou lineární úrovně s naskriptovanými událostmi. Příběhové mise mají sice předem jasný postup, kdykoli ale můžete sejít z hlavní cesty a věnovat se jedné z mnoha vedlejších aktivit či prostému objevování světa a hledání desítek sběratelských předmětů. Vedlejší mise navíc nijak nezaostávají za hlavním příběhem a ve výsledku působí jako jeden celek. Pokud se ale budete přeci jen hnát pouze za hlavním questem, k jeho konci doběhnete za zhruba 25 hodin, věřte mi však, že se okamžitě pustíte právě do vedlejších úkolů, protože nebudete chtít úžasný svět God of War opustit – i po dohrání příběhu vám má Kratos, Atreus i okolní svět stále co říct.
God of War je vůbec první hrou z této série vycházející na PC. Titul následuje původně PS exkluzivity Horizon: Zero Dawn nebo Death Stranding a také v tomto případě platí, že jde po vizuální stránce o nejlepší verzi, která je na tom ještě o chlup lépe než God of War na PlayStationu 5. Největší rozdíl poznáte v kvalitě a ostrosti textur, které je radost zkoumat i z naprosté blízkosti, celkový dojem z nádherné grafiky pak dotváří i lepší hra světel a stínů, odrazy nebo částicové efekty. Nechybí ani odemknutí limitu FPS či podpora technologií jako Nvidia DLSS, GTAO a SSDO. Na mém PC s i5-10400F a RTX 3060 Ti běží God of War na maximální ultra detaily bez poklesu snímkování a po technické stránce jsem si jen v několika lokacích výjimečně všimnul opožděného vykreslování některých menších detailů.
zdroj: vlastní
Rozdíly mezi konzolovou verzí pro PlayStation 5 (obrázek č. 1) a PC verzí (obrázek č. 2) jsou znát při přímém srovnání, bez něj ale vypadají obě hry podobně skvěle. V případě původní PS4 verze jsou rozdíly pochopitelně výrazně větší. Kvůli spoilerům je Kratova výbava u PS5 obrázku částečně vyretušována.
Zcela pochopitelně vás také bude zajímat, jak se God of War hraje na klávesnici a myši a nemám dobrou zprávu. Hra nezapře své konzolové kořeny a nejde ani tak o to, že by se autoři nesnažili naroubovat ovládání na bájnou dvojici M+K. Nejenom že všechna ta komba je výrazně jednodušší provádět na konzolovém ovladači, ono hraní hack and slash rubaček na myši obecně působí tak nějak toporně. Pokud si tedy budete chtít God of War skutečně užít, budete muset sáhnout po ovladači, přičemž kromě toho xboxového a dalších na PC tradičně podporovaných můžete využít i DualShock 4 nebo DualSense.
zdroj: vlastní
Největší rozdíly jsou znát v kvalitě světel, stínů a zejména odrazů. Některé objekty, především ty v pozadí, mají také více detailů. (Obrázek č. 1: PS5 verze, obrázek č. 2: PC verze). Kvůli spoilerům je Kratova výbava u PS5 obrázku částečně vyretušována.
God of War je nepochybně videoherní klenot vybočující z řady dospělým a nesmírně poutavým příběhem nasáklým nejen severskou mytologií, ale také rodičovskými problémy spartského válečníka, který v jednu chvíli vychovává syna a pár sekund poté holýma rukama drtí na prach lebky nepřátel. Oproti předchozím dílům je vše intenzivnější – i díky kameře posazené těsně za Kratova záda máte pocit, že jste neustále v centru dění. Snahu udělat vše více vtahující dokládá právě kamera: ve hře totiž nenajdete žádný střih, celý God of War je jeden kontinuální záběr bez jediné loadingové obrazovky.
God of War tak musím doporučit všem majitelům stolních počítačů, kteří si sice museli tři roky počkat, ale zato se jim dostává God of War v té nejlepší formě. Zatímco v PS4 recenzi jsem God of War označil za milník ve vizuálním zpracování akčních adventur, na PC jde o jasnou ukázku toho, jak by měly vypadat konzolové porty. God of War je jedním z mála takzvaných system sellerů, tedy her, kvůli kterým si koupíte klidně novou konzoli, jen abyste si mohli zahrát jeden jediný titul a na závěr si tedy neodpustím malé varování: pokud se pustíte do hraní God of War, hrozí opravdu velká šance, že vás hra zasáhne natolik, že kvůli God of War Ragnarok koupíte PS4 nebo PS5.
zdroj: vlastní
Přestože je Kratos pořád trochu bručoun, jeho nové já si rozhodně zamilujete, čemuž výrazně dopomáhají i skvělé modely postav či nový představitel Krata herec Christopher Judge (Hvězdná Brána).
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Akční adventuru God of War vyvíjí Santa Monica Studio (PC verze Jetpack Interactive) a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Titul vychází s českou lokalizací (titulky) 20. 4. 2018 na PS4 a 14. 1. 2022 na PC.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla česká pobočka Sony.
God of War přichází na PC sice několik let po vydání původní hry, ale zato v té nejlepší formě. Majitelé stolních počítačů si tak kromě skvělé grafiky užijí také originální příběh o spartském válečníkovi Kratovi, který se musí porvat s nástrahami rodičovství i severské mytologie.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel i5-2500k (4 core 3.3 GHz) | AMD Ryzen 3 1200 (4 core 3.1 GHz) | Intel i5-6600k (4 core 3.5 GHz) | AMD Ryzen 5 2400 G (4 core 3.6 GHz) |
Grafická karta | NVIDIA GTX 960, 4 GB | AMD R9 290X, 4 GB | NVIDIA GTX 1060, 6 GB | AMD RX 570, 4 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 70 GB | 70 GB |
• Zdroj: Steam (10. 1. 2022)