• Autor: Ondřej Zeman
Příchod nové generace konzolí je něčím, od čeho si nejeden hráč slibuje přísun nových projektů, které prostě Xbox One a PS4 nebyly schopné rozjet. Jedním z prvních projektů, jež mohou s příchodem PlayStation 5 zakusit, je akční RPG Godfall, sázející na oslnivý grafický kabátec. Jak na tom očekávaný next-gen titul ve finále je a co říká naše PC na jeho optimalizaci, si můžete přečíst v následujících odstavcích této recenze.
Godfall (hra)
Akční looter-slasher Godfall vyvíjí studio Counterplay Games a vydává společnost Gearbox Publishing. Hra vychází na 12. 11. 2020 na PC a PS5 – (19. 11. v ČR/SK), na ostatní konzole nedorazí dřív než 12. 5. 2021. Hra vychází bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: Recenze | Speciál: Vše, co víme
Před řadou let byl magický svět Aperion místem plným klidu a míru a svými obyvateli byl považován takřka za ráj. Jak už to tak ale v takto laděných univerzech bývá, na scéně se objevil antagonista, jenž se rozhodl vše zničit jen proto, aby si mohl podrobit vše živé. Postavit se mu pokusil řád valoriánských rytířů v čele s udatným válečníkem Orionem. Střet s šíleným záporákem Macrosem však nedopadl úplně dle představ dobro vyznávajících rytířů. Všichni až na jejich vůdce skončili pod mečem tyrana. Samotný velitel ovšem nedopadl o moc lépe, protože neobstál při duelu, který mohl situaci zvrátit na stranu jeho mužů, za což zaplatil tak, že byl svržen z věže a dočasně zapomenut.
Hrdinové však neumírají, díky čemuž se Orion vzchopí a vydá se vstříc Macrosovi, který už netrpělivě čeká na vrcholu gigantické věže na druhé kolo. Sám ovšem poslední přeživší valoriánský rytíř nic nezmůže, což jej vede do tajemného chrámu, v jehož útrobách se nalézá entita, jež mu má pomoci v boji. To, co následuje po prozkoumání svatyně, připomíná scénář většiny jednodušších akčních RPG. Váš hrdina v rámci příběhu Godfall obráží jednotlivé části herního světa, eliminuje monstra a snaží se dostat ke svému sokovi, který ho stabilně zásobuje hordami svých tupých pohůnků. Osobně bych se nebránil lepšímu propracování děje nebo přítomnosti širšího spektra postav, s nimiž lze prohodit nějaké tu slůvko.
Aperion totiž nepatří v rámci rozsahu mezi úplně malá místa. Jedná se o svět, který je složený ze čtyř sfér. Vaši výpravu odstartujete na mapě zasvěcené zemi, z níž následně poputujete do říše vody, která vás po čase pustí do teritoria ovládaného věrnými vzdušného elementu. Každá z částí Macrosova impéria je navržena velmi pěkně. Vlastně se vždy jedná o středně otevřené lokace, jejichž průzkum jsem si celkem užíval... do chvíle, než mě tvůrci Godfall začali nutit k tomu, abych je navštěvoval proti své vůli. Příběh je tu totiž postaven na tom, že si jeho kapitoly musíte otvírat za pomoci klíčů získatelných pouze plněním úkolů v jednotlivých destinacích, s čímž bych popravdě neměl až takový problém, kdyby elementární mechaniky tohoto díla byly více propracovány.
Godfall – Proto-drake | GEM (Gameplay)
Herní svět Godfall je plný různě skrytých předmětů, které je nutné hledat proto, abyste si mohli zdokonalit své zbroje a zbraně.
Hlavním problémem Godfall je špatně navržený systém úrovní. Na počátku jeho nedokonalost hráč nepociťuje. Když se však začnete vracet do jednotlivých lokací kvůli nutnosti získat klíč náležící určitému elementu, velmi rychle zjistíte, že je něco v nepořádku. Vaši protivníci totiž nejsou na stejné úrovni jako vy, ale často mají o několik levelů nižší rank, díky čemuž je jejich eliminace asi tak zábavná jako mlácení předškoláků. Celé situaci moc nepomáhá ani skutečnost, že cíle, jež máte zavraždit, se v dané lokaci výrazně neobměňují, takže ve výsledku dáváte na frak stále stejným chudákům, protože náhradníci prostě neexistují. Moc nechápu, proč se tvůrci nevydali cestou elitních variací obyčejné pěchoty.
Vzhledem k tomu, že spektrum nepřátel není v Godfall vůbec chudé, alternativ na silnější soky tu bylo skutečně hodně. Sami tvůrci se o specialisty s vyšší šarží párkrát pokusili, není jich však dostatek, takže se s nimi reálně střetnete jen minimálně, a přitom to mohli být ideální adepti na sekundární cíle, jejichž škála by se díky tomu slušně zpestřila. Navíc by se touto cestou vytvořila obdobně jako kupříkladu v Middle-Earth: Shadow of War pestrá paleta oddílů. Bohužel se vývojáři rozhodli zvolit jednodušší alternativu, která dělá z plnění vedlejších úkolů neskutečně nudnou záležitost, při níž se člověk baví asi tolik jako při rozhovoru s kusem šutru. Jiná možnost, jak se posunout dál, však neexistuje, kvůli čemuž si můžete vybrat mezi stálým opakováním, nebo tím, že Godfall prostě vypnete.
Jak už jsem zmínil v předchozím odstavci, škála protivníků, kteří se vás při hraní pokusí zabít, není úplně nejchudší. Aperion je díky tomu doslova plný různorodých monster, jež mají za cíl zbrzdit váš postup. Ve vodní říši narazíte na Gorgony a sliny plivající kreatury schopné vás slušně potrápit. Zemní sféra je naopak plná různých rytířů a ještěrů, na nichž je vidět, že nepatří mezi nejpokročilejší národy. Jeden by si řekl, že vyplnit herní svět s takovou armádou různorodých příšer nebude až takový problém. Ani po této stránce však autoři Godfall neodvedli dobrou práci. Své univerzum totiž jasně definovali, kvůli čemuž na daném strážním postu najdete vždy stejné vojáky, které jste na něm vymlátili už několikrát předtím, čímž se vlastně plně promarňuje potenciál, jenž Aperion má.
Kvůli uvedeným nedostatkům nepřátele přestanete velmi rychle odlišovat a těšit se budete v podstatě jen na první setkání se sekundárními bossy a jejich nadřízenými, u nichž máte určitou jistotu toho, že se s nimi střetnete skutečně jen jednou. Samotný návrh jednotlivých šampionů šíleného Macrose je relativně povedený. Sice se nejedná o žádné Dark Souls, avšak i přesto si člověk dokáže jejich eliminaci díky designu jejich schopností a vizuálnímu zpracování vychutnat. Jeden by se při těchto na první pohled nesmírně náročných duelech i zapotil. Nesměl by tu však být háček v podobě absence smrti.
Godfall – Bossfight Lunara | GEM (Gameplay)
Vzhledem k tomu, že v Godfall nelze zcela zemřít, se u soubojů (už jen kvůli faktu, že se nemusíte obávat opáčka) nějak zvlášť nezapotíte. Koho proboha napadlo u akčního RPG učinit takový krok, aniž by zde byla kupříkladu vyšší obtížnost či možnost aktivace určité formy penalizace?
Vyvolení přeci nemohou umřít, takže váš hrdina padnout nemůže, nebo minimálně ne tak, jak to bývá v jiných hrách. Namísto toho, aby vás Godfall za vaše chyby určitým způsobem penalizoval, nebo vás poslal minimálně ke vzdálenému kontrolnímu bodu, oživí vás hned u nepřátel či dokonce u rozloženého bosse, který vám před pár sekundami z posledních sil natrhl kaťata. Úplně bych chápal, kdyby celá šarvátka odstartovala nanovo, jenže ono ne. Tohle není Dark Souls, takže si svého nepřítele můžete rozdělat, nechat se od něj srazit na kolena a následně jeho načatému tělu ukázat, zač je toho loket. Hráč v podstatě tímto krokem ztrácí obavu ze ztráty, čímž se redukuje napětí, jež u akčních RPG tolik milujeme.
Abych ale Godfall pouze nekritizoval, musím uznat, že vývoj postav a škála zbrojí odlišujících se od sebe pasivními i aktivními schopnostmi je na poměry žánru překvapivě rozsáhlá. Po shození elementární výstroje, kterou dostanete hned na startu, tu máte možnost nasadit si celkem jedenáct dalších plátových brnění. Ty lze následně obohacovat pomocí pestré škály posilujících krystalů zdokonalujících základní statistiky a obohacujících rekovy útoky o nové typy poškození. Po stránce vylepšení zdatnosti, útoku a duchovna vám tu pomohou také amulety, přívěsky, prsteny a samozřejmě také upravitelné zbraně. Ty neurčují pouze to, jak moc velké údery budete zasazovat svým nepřátelům, ale především bojový styl.
Celkem vám Godfall nabídne pět typů smrtících nástrojů: neskutečně rychlé dlouhé čepele, tradiční meč, agilní kopí, obrovský obouručák a gigantické válečné kladivo, kterým obratnější nepřátele zasáhnete vskutku jen těžko. Každá zbraň má sérii unikátních útoků, vedle nichž je vždy obdařena ještě setem statistik definovaných primárně tím, jak kvalitním předmětem je. Obdobně jako ve většině looter shooter her tu totiž výstroj nemá jednu kategorii kvality, ale dělí se mezi několik barvami rozdělených úrovní. Získávat ji budete hlavně z truhel rozmístěných po světě nebo z pokladen čekajících v nekonečném a nesmírně nudném end-game režimu Tower of Trials.
Největším trumfem Godfall ovšem není soubojový systém ani zpracování vývoje postav, ale oslnivá grafická stránka, která je ve výsledku jediným prvkem, jenž si z hraní tohoto kousku zapamatujete. Herním světem se budete skutečně kochat. Povedená je navíc také optimalizace, díky níž se s propady snímků jen tak nesetkáte. Oba zmíněné prvky mohou však být tahouny na vizuál orientovaných adventur, nikoliv akčního RPG, jehož hlavními esy mají být propracované úrovně a zábavná hratelnost, jimiž bohužel Godfall neohromí.
Godfall – Tower of Trials | GEM (Gameplay)
Čekali jste, že end-game složkou Godfall budou propracované instance? Smůla. Tower of Trials je neskutečně nudným prvkem nutícím vás v neměnících se prostorách k likvidaci stále stejných balíků.
V prvních hodinách se mi Godfall překvapivě zamlouval a upřímně jsem nechápal, proč se na něj ze všech stran snáší taková kritika. Celek totiž na první pohled působil jako neskutečně zábavný kousek, jenž bude obdobně jako dobré víno nabývat pomalu, avšak jistě na kvalitě. Už po zdolání první mapy jsem však zjistil, že není vše zlato, co se třpytí. Zatímco na elementární koncept soubojového systému, vývoj postav a produkci předmětů jsem si nemohl stěžovat, příběh, bossové a samotná herní náplň hraní na tom byly citelně hůře.
Tvůrci totiž jaksi zapomněli na to, že když už chtějí stabilně propojovat jednotlivé instance a hlavně vás nutit, abyste je čas od času všechny obráželi, je třeba zapracovat na systému levelování nepřátel a především na pestrosti škály protivníků. Oba zmíněné prvky jsou tu zpracovány žalostně, takže jakmile opustíte první mapu, začne na vás rychle doléhat stereotyp, protože bez návštěv ostatních světů se prostě nehnete z místa, což je daleko větší problém než absence tradičního konceptu smrti. Ten je ve výsledku i přes svou zásadnost jedním z nejmenších nedostatků Godfall, jenž měl rozhodně na víc než se stát pouze nudnou řežbou bez duše se špatně vyplněným světem. Upřímně doufám, že časem na něm autoři ještě zapracují, moc tomu však vzhledem k neúspěchu celku nevěřím.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytl distributor HYPE.
• Zdroje: Vlastní
Líbivě vypadající Godfall promarnil veškerý svůj potenciál, kvůli čemuž je to tupé stereotypní akční RPG, jehož jedinou silnou stránkou je vizuál a obstojný systém vývoje hrdiny. Určen je primárně pro hráče, kteří nejsou nároční a od her vyžadují především oslnivý vzhled. Hledáte-li něco komplexnějšího, kde se brzy nezačnete nudit, Godfall ignorujte.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i5-6600 / AMD Ryzen 5 1600 | Intel Core i7-8700 / AMD Ryzen 5 3600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1060, 6 GB / AMD Radeon RX 580, 8 GB | NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, 11 GB / AMD Radeon RX 5700 XT, 8 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 12 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB (SSD doporučeno) | 50 GB (SSD doporučeno) |
• Zdroj: epicgames.com (24. 11. 2020)
• Novinka: 21. 12. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Kreativní ředitel a CEO Counterplay Games Keith Lee si po zveřejnění prvního traileru na Godfall sednul na pár slov s magazínem Playstation Lifestyle a z následného rozhovoru pak vyplynula spousta nových informací a detailů. V první řadě, zmíněná ukázka byla sestříhaná a vyrenderovaná přímo v enginu hry, plná verze by tedy měla vypadat opravdu fantasticky. Aby ne, když PS5 bude společně s Xboxem Series X nejvýkonnější konzolí v historii.
Godfall je zbrusu nová videoherní značka, která se odehrává ve fantasy světě plném rytířů v zářivých zbrojích, magie a zakázaných říší. Ty jsou rozděleny podle základních elementů, tedy na zemní (Earth), vzdušnou (Air), vodní (Water), ohnivou (Fire) a duševní (Spirit) říši. V traileru jsme viděli tu zemní, v úplném závěru ukázky ale hrdinové koukali na říši vodní, jejíž rozbouřená hladina se vlnila vysoko v nebesích, kde by člověk čekal tak maximálně pár obláčků a hejna ptáků. Obří obelisk, jehož špička čeřila obří vodní plochu, se jmenuje Skybreaker Monolith a hráči by se o funkci tohoto objektu měli dozvědět více informací krátce po začátku hry.
Godfall – Reveal Trailer
S tímto trailerem si budeme muset vystačit pravděpodobně až do příštího jara, kdy studio Counterplay Games zveřejní o své hře nové informace.
Godfall je ryze akční hrou primárně zaměřenou na souboje na blízko. Útoky na dálku ve hře najdete též, budou ale podléhat cooldownům. Vaším hlavním dorozumívacím prostředkem tedy budou 2 zbraně na blízko, mezi kterými budete moci kdykoli přepínat. Zbraní by mělo být uspokojivé množství druhů, od rychlých a slabších až po ty těžkotonážní, jejichž úder připomíná srážku s cisternou v plné rychlosti.
Counterplay Games svoji nadcházející hru od prvního momentu popisují jako co-op hru pro tři hráče, která půjde bez problémů hrát i v jednom a ve zmíněném rozhovoru to jen potvrzují. Potěšující zprávou je to, že se tvůrci snaží multiplayer maximálně zjednodušit a zpříjemnit. To znamená, že v jedné partě mohou bez problémů hrát lidé na různých levelech, přičemž hra obtížnost dynamicky balancuje tak, aby se všichni dobře bavili. Připojení do cizí hry by také mělo probíhat takřka okamžitě, bez postávání ve frontě a dlouhých loadingů.
Tomu by také měl napomáhat i výkonný hardware PS5, zejména ultrarychlý SSD disk, který Godfallu umožní dosáhnout neuvěřitelných detailů každého objektu na obrazovce a téměř nepostřehnutelného načítání zdejšího obrovského světa. Studio Counterplay Games také chválí nové ovladače, jejichž adaptivní tlačítka a hmatová zpětná vazba umožní maximální pocítění drsných soubojů na blízko.
To zní velmi dobře. Pokud vás tento článek a nové informace naladily na pozitivní vlnu zájmu o hru Godfall, nezoufejte, podle tvůrců bychom se nových informací o zatím prvním oznámeném PS5 titulu měli dočkat na jaře 2020.
• Zdroje: godfall.com, PlayStation Lifestyle
• Oznámení: 13. 12. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Godfall je první oznámenou hrou pro konzoli PS5, shodou okolností se ale také jedná o zcela novou značku, o které zatím víme jen minimum informací. V zásadě se jedná o fantasy akční hru z pohledu třetí osoby, která je silně zaměřena na kontaktní boj na blízko, respektive na chladné zbraně. Bojem s všemožnými monstry budete získávat stále silnější výbavu, která vám umožní bojovat se silnějšími nepřáteli, ze kterých pak vypadne silnější výbava a zbraně, jež vám umožní… Určitě to znáte.
Godfall – Official PlayStation 5 Reveal Trailer | The Game Awards 2019
Trailer Godfall je sestříhaný ze skutečných záběrů z herního enginu.
Godfall by měl podporovat co-op až pro tři hráče, ovšem neměl by být problém vše absolvovat i sólo. Na tomto titulu pilně pracuje studio Counterplay Games (karetní hra Duelyst), přičemž role vydavatele se chopil Gearbox Publishing, což je skvělá zpráva, jelikož mají s kooperativními hrami letité zkušenosti (například série Borderlands). Přesné datum vydání zatím není známo, Godfall by ale na pulty obchodů měl dorazit přibližně ve stejnou dobou jako zmíněná konzole PS5 – tedy o Vánocích 2020. Nejedná se ovšem o výhradní PlayStation exkluzivitu, hra vyjde i pro PC na Epic Games Storu.
• Zdroje: www.godfall.com, YouTube (PlayStation)