• Autor: Jiřina Formánková
Survival hry nejsou běžným artiklem studia Obsidian, známého hlavně díky osobitému RPG Pillars of Eternity. O to překvapivější byl úspěch, kterého se svým sandboxem Grounded dosáhli už v předběžném přístupu a ze kterého dokázali díky dodávání obsahu udělat zajímavou a zábavnou alternativu v neobvyklém pojetí a originálním prostředí. Jak vypadá hra s kompletním příběhem a jestli se vyplatí do ní investovat čas, se dozvíte v naší recenzi.
zdroj: Ubisoft
Na zdánlivě obyčejném zahradním dvorku budete jako jeden ze čtyř teenegerů zjišťovat, co stojí za vaší proměnou z velikosti běžného smrtelníka na pidižvíka, vedle kterého vypadá i obyčejná beruška jako kolos. Už to samo o sobě dává tušit, že tahle hra bude tak trochu jiná, a co je hlavní, nebere se příliš vážně… Nadhled a vtípky jsou její neodmyslitelnou součástí už od momentu, kdy se se svou postavičkou snesete v opadákovaném kufříku k zemi.
Zahrada najednou nabývá monumentálních rozměrů, kde i naštvaný mravenec může představovat problém a stéblo trávy plní roli stromu. Abyste se měli možnost dopátrat záhady svého zmenšení a vrátit se zpět domů (v normální velikosti samozřejmě), čeká vás nelehký úkol. Přežít ve zdejším originálním světě totiž není prvních pár hodin úplně snadné, a než se zblízka seznámíte s většinou převážně hmyzích obyvatel, bude lepší se postarat, abyste měli kde složit hlavu, získali rozumnou výstroj a měli v ruce něco lepšího než kamennou sekyrku.
V Grounded budete mít jako v každém survivalu i úplně přízemní starosti, jako nenechat postavu vyhladovět k smrti, nebo padnout žízní. Zpočátku to bude znamenat obyčejné opékání kusů breberek nad ohněm a sběr kapek rosy ze stébel trav, než se dostanete k sofistikovanějšímu vybavení, které umožní klohnit na peci recepty z několika surovin. Ty kromě zaplnění žaludku využijete nejen k léčení postavy, ale přidávají i nejrůznější bonusy. Díky vylepšenému vaku na vodu s filtrací si zase můžete posloužit u jakékoliv louže bez obav, že se vám z ní udělá nevolno a museli byste zajídat pokažený žaludek. Dalším užitečným artiklem jsou smoothies, které dokáží vyléčit nebo na omezenou dobu přidat nejrůznější boosty.
Co do survival mechanik, není Grounded až tak komplexní jako některé jiné tituly (namátkou třeba Project Zomboid), které po hráčích vyžadují starost nejen o fyzické, ale i duševní zdraví. V tomto případě to ale nijak zvlášť nevadí, protože se nesnaží hrát na realistickou notu a vše je tu spíše nadsázka. Úplně stačí, když se arachnofobickému hráči orosí čelo hrůzou při pohledu na obřího pavouka, takže asi není úplně třeba, aby jeho postavu v ten samý moment jako bonus ještě trefil šlak. Naštěstí autoři zakomponovali do hry i arachnofobický mód, který dokáže udělat z osminohého obyvatele zahrady úsměvný slepenec dvou koulí s pouhopouhým jedním párem rudých oček.
Grounded si můžete zahrát jak z pohledu z první, tak třetí osoby nebo mezi nimi libovolně přepínat podle toho, co se zrovna víc hodí. Přestože se jedná o víceméně klasický survival v netypickém prostředí, přináší i několik zajímavých mechanik, které nebývají úplně obvyklé. Například po sběru i běžných materiálů, jako je třeba obyčejný kámen, je potřeba zaběhnout do jedné z malých výzkumných stanic a předmět nejprve „prozkoumat“, aby se tím pádem odemkly výrobky z něj. Nezní to možná moc zajímavě, ale v případě vzácnějších surovin parádně funguje moment překvapení, kdy se třeba najednou odkryje několik receptů na skvělou zbroj a zbraň.
Když už tu budete, na stole čekají další dvě udělátka. Jedno nabízí mapu, která dokáže lokalizovat místa, kde nejsnáze najdete už prozkoumané suroviny, což je skvělé, jelikož odpadá sáhodlouhé hledání zdrojů na „pas blink“ a můžete vyrazit najisto. Druhá krabička slouží k vybírání dodatečných úkolů, za které dostanete tzv. „raw science“, což jsou bodíky, které kromě plnění úkolů získáte i při prozkoumávání světa – obvykle se nacházejí na hůř přístupných a skrytých místech, jak jinak… Díky nim můžete nakupovat nejrůznější recepty a vychytávky.
Taky tu můžete utrácet mléčné zuby vytěžené porůznu po okolí za nejrůznější boosty a vylepšení. Za běžnější bílé stoličky opatříte třeba více života nebo výdrže, zlaté zase slouží k rozšiřování inventáře, resp. zvětšování množství na sebe naskládaných surovin a odemykání dalších slotů pro mutace postavy.
Jsou to vlastně dodatečné schopnosti postavy, které se odemykají prostě tím, že danou věc opakovaně děláte. Pokud například hodně těžíte trávu, brzy se vám zpřístupní mutace „grassmaster“, která celý proces urychlí. Mutací časem nasbíráte habaděj, ale aktivní sloty jsou omezené, a tak budete muset vybírat a přepínat mezi nimi podle aktuální potřeby. Je moc fajn, že vývojáři tuhle mechaniku do hry zahrnuli, protože si sice na startu vybíráte ze čtyř postav, ale žádná z nich sama o sobě nemá žádné vlastnosti ani předpoklady. Je to asi dobrý nápad kvůli multiplayeru a dopředu se tak zamezí přetahování několika hráčů o jednu a tutéž postavu, ale pokud hrajete sólo, je trochu škoda, že z teenegerů vybíráte „jen tak“.
Jednou z věcí, která vás v Grounded bude stát dost času a snahy, je stavba základny. Je jen na vás kde se rozhodnete budovat, (s čestnou výjimkou několika míst, kde nepostavíte nic) jestli v hůř chráněné oblasti plné zdrojů, nebo na vyvýšených, špatně přístupných místech. Druhá varianta je podle mé zkušenosti lepší, jelikož v pozdější fázi hry ušetří čas při stavění zip lineů, kterými se snadno a relativně rychle dostanete i do vzdálených koutů zahrady. Vyvýšená poloha dokáže navíc i částečně chránit domek a jeho vybavení před občasnými nájezdy naštvané havěti. V základním nastavení stavba s reálnou fyzikou a gravitací nepočítá, ale pokud chcete, můžete si zapnout stavitelský mód. Ten už nedovolí lepit k sobě jednotlivé díly jak koho napadne, takže si na své přijdou i hráči, kteří se v projektování sídel vyžívají.
Je skoro neuvěřitelné, kolik různých prostředí se dalo na jednu malou zahradu namačkat a jak skvěle simulují různorodá místa běžného světa. Třeba takové dětské pískoviště si ve dne a bez patřičné výbavy vůbec nezadá se smrtící Saharou a lokace převráceného grilu se žhavými uhlíky a la sopečné pohoří, kde ke střednímu propečení malého svěřence stačí opravdová chvilička, jsou jen malou ochutnávkou. Navštívíte i běžnější místa, jako je úvodní pošramocený laboratorní komplex mezi kořeny starého dubu, kde najdete robota jménem BURG.L (původně určeného k úplně jiným účelům než je průvodcování postaviček po zahradě).
S jeho pomocí zjistíte kam máte jít a co konkrétně hledat, abyste se pohnuli v příběhu a přiblížili svému cíli nestrávit ve zmenšené verzi zbytek života. Cesta povede skrz živý plot z borůvčí, hloubkami zahradního jezírka obývaného majestátním Koi kaprem, skrz podzemní labyrint mraveniště i smrdutým zákoutím zahrady zamořeným toxickými výpary, kde bez plynové masky nedáte ani ránu. Byla jsem trochu překvapená, že právě ono zdánlivě nehostinné prostředí se může stát doslova zlatým dolem a oblíbeným místem, pokud vám nevadí být tak trochu mrchožrout.
Místní brebery totiž nejsou velcí myslitelé a smrtící opar jim nepřijde jako problém, takže se tu dost často bezelstně promenádují. Jsou zde oblasti, připomínající hřbitov zvířátek, která jen někdo zapomněl zahrabat, takže jsem si zvykla sem vyrážet podobně jako do špajzu pro zásoby z mrtvolek hmyzu a vraní péra. Častokrát stačilo vyhlédnutou oběť, která si sem vyrazila na špacír, sledovat, chvíli počkat až puch vykoná své a napakovat si batoh k prasknutí.
Slotů v něm ale zase není bůhví kolik, a tak hlavně střelci, kteří s sebou vláčejí několik „stacků“ šípů budou nejspíše lamentovat nad tím, co všechno nemůžou najednou pobrat, což byl koneckonců i můj případ. Co je zpracováno naprosto skvěle a dokáže ušetřit hromady času a otravy, je třídění věcí do beden, kde stačí jednou dát materiál a výrobky, které chcete uskladnit, a příště jen vysypete obsah batohu, který se sám roztřídí.
Přestože se dá Grounded projít od začátku do konce sólo, je celkem jasné, že o něco zábavnější i praktičtější je zahrát si ho ve více lidech (můžete pozvat až tři spoluhráče). Asi nejvíce oceníte pomocnou ruku v momentech, kdy vás něco (obvykle hmyz nebo pavouci) srazí k zemi. Spoluhráč vás může během poměrně velkorysého časového limitu zvednout a ušetřit vám sprintování k odhozenému batohu, který zůstává na místě smrti jako smutné memento. Bohužel úplně stačí, aby vám v něm zůstalo jedno kazící se maso a máte ho na mapě na věky věků. Moje počáteční hloupá ignorace zbytků výbavy se mi v tomhle směru dost nevyplatila a při pohledu na množství nepotřebných batohů válících se ke konci hry po celé zahradě, byl celkem problém najít ten poslední správný.
Dobrou zprávou je, že si můžete zahrát i s přáteli na jiných platformách, jelikož hra podporuje cross-play mezi PC a Xbox konzolemi. Přestože se dá co-op považovat za velkou devizu hry, bohužel se mu nevyhýbají ani problémy, jako je nahodilé odpojování pozvaných hráčů. Což může být pro někoho problém, zvláště když se to třeba přihodí uprostřed rozjetého souboje, jinak se ale nejedná o nic až tak zásadního, aby bylo třeba lámat nad hrou příslovečnou hůl.
Co se týče bugů ve hře, sice tu na nějaké určitě narazíte – kapky rosy, které nespadnou ze stébla trávy a zůstanou si hovět v prostoru, beruška propadlá umělohmotným obalem od bonbónů a podobné hlouposti nebo, a to je celkem častý úkaz, větší zvířata, zasekávající se o nejrůznější překážky. Vzhledem k rozsáhlosti prostoru a množství obsahu, který v Grounded najdete, mi ale nepřijde, že by se jednalo o závažné problémy.
Vizuální stránka je silně stylizovaná, víc než jen povedená a navozuje skoro až hravou atmosféru, která ovšem může ostře kontrastovat s místy tuhými souboji. Nádherné západy slunce mezi stébly trávy mají hodně co do sebe a neobvyklá perspektiva miniaturních postaviček i zpracování hmyzáků jsou prostě skvělé. Podobně je to i se zvuky, které brebery vydávají. Od zoufalého kvíkání bezbranných mšic, chrápání včel, které se zrovna uložily k odpočinku, po nespokojený mrmlot malých otravných mušek, když je trefíte zbraní. Trochu jinak je to z hudebním podkresem, který by si určitě zasloužil trochu víc péče. Ne že by přímo vadil, ale u hry, kde bez potíží strávíte x desítek hodin, je pár stále stejných stop po čase celkem nuda.
Závěrem by se slušelo říct, že Grounded urazil od dob vydání v předběžném přístupu dlouhou cestu a až neuvěřitelně nabobtnal co do obsahu, zatímco zábavnost mu zůstala. Za sebe můžu titul studia Obsidian vřele doporučit i hráčům, kterým tento žánr není zas až tak blízký, právě kvůli hromadě zábavy a trochu odlišnému pojetí. Navíc ho najdete i v knihovně služby Game pass, takže pokud si stále nejste jistí, zda v něm chcete utopit moře času, minimálně ho tu vyzkoušejte.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry.
Grounded nabízí všechno, co byste od sandbox survivalu očekávali s trochou nadhledu a vtipu, jako bonusy. Na zdánlivě malém dvorku, můžete strávit hodiny a hodiny zábavy, mezitím co odhalujete příběh čtyř teenegerů uvězněných v zahradním mikrokosmu.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
Dojmy z hraní: 6. září 2020 • Autor: Štěpán Lenk
Jestli má Grounded šanci něčím na první pohled hráče oslovit, pak je to určitě netradiční námět a prostředí. V solo režimu nebo kooperaci až pro čtyři hráče se totiž chopíte role jednoho z puberťáků (na výběr jsou dva kluci a dvě holky), kteří byli uprostřed vlastní zahrady za poněkud nejasných okolností zmenšeni do velikosti několika málo centimetrů, váš vlastní dvorek se tak během několika vteřin stává nehostinným místem plným smrtících nástrah.
Každý nicotný brouček, kterého byste jinak bez milosti zašlápli, je najednou divokým zvířetem, jehož provokace může vyústit ve velmi nepříjemná zranění. Obyčejná stébla trávy se najednou velikostí vyrovnají plně vzrostlým stromům, přes které tu a tam k zemi proniknou nějaké ty sluneční paprsky. Jakmile si ale zvyknete na změnu perspektivy, z jaké najednou nahlížíte na problémy obyčejného puberťáka, je načase se rychle adaptovat na pravidla mikrosvěta a naučit se v něm přežít. Protože Grounded je v první řadě především starou dobrou survival hrou.
Pokud jste příznivci žánru survival her, v Grounded se budete pravděpodobně cítit jako doma, respektive na svojí vlastní zahradě. Hratelnost je totiž relativně klasickou smyčkou hledání potravy, sbírání materiálů, budování vlastní základny a vyrábění nové a stále lepší výbavy, která vám pomůže přežít stále složitější situace. Jídlo se kazí, nástroje se opotřebovávají, nepřátelé jsou na každém kroku a hlad a žízeň přichází rychle. No, znáte to.
Z hlediska hratelnosti vás nejnovější titul od Obsidian Entertainment v rámci svého žánru asi příliš nepřekvapí, je ale bezesporu zábavné postupně prozkoumávat terén, nacházet lokality s potřebnými materiály, zjišťovat, z jakých brouků „co padá” a především objevovat nové informace o záhadné organizaci Ominent, na jejíž základny a zbytky technologie budete ve hře postupně narážet.
V jedné z těchto základen také natrefíte na přátelského robota jménem BURG.L, který slouží nejen jako váš rádce, ale zadává vám i všemožné úkoly a výměnou za vědecké bodíky (Raw Science – obdoba zkušeností) rozšiřuje nabídku craftovacích receptů. Kromě vyrábění předmětů potřebných k přežití je ale velkou složkou hratelnosti i obstarávání základních životních potřeb – tedy jídla, vody a spánku.
Hlad můžete zažehnat pojídáním houbiček (bohužel ne těch halucinogenních) či pečeného broučího masa, vodu nacházíte jako kapky rosy na stéblech trávy (nebo v loužích, ale špinavá voda vám moc dobře nedělá) a po náročném dni ve hmyzí říši můžete spočinout ve spacáku, čímž si do dalšího dne obnovíte zdraví. A věřte, že budete ve světě Grounded plný počet hitpointů potřebovat.
Na první pohled mírumilovná zelená zahrada je totiž z pohledu dvoucentimetrového kluka (nebo dívky) značně nevlídným místem, kde se vás téměř vše snaží zabít. Narazíte samozřejmě i na neškodné broučky sloužící primárně jako zdroj potravy, ovšem mouchy, roztoči, ploštice, mravenci, berušky a další druhy se tak lacino nedají.
Titul největších kazisvětů získávají zcela bez debat pavouci, kteří v Grounded stojí na vrcholu potravního žebříčku. A zkazí vám den pokaždé, když na ně narazíte. Tihle osminozí šupáci si cestují po zahradě, jak se jim zlíbí, a jakmile o vás jen očkem (jedním z mnoha) zavadí, už se chystají k útoku. Žel bohu jsou ale jejich pavučiny vcelku potřebným materiálem, takže chtě nechtě se s nimi budete muset pustit do křížku.
Musím ale tvůrce z Obsidian Entertainment pochválit, že každý druh hmyzu Grounded má odlišné vzorce chování. Mravenci si většinou hledí svého a dělají si své skupinové aktivity... pokud je nevyprovokujete. V takovém případě velmi rychle do akce povolají své vojáky, a když už nějakého zabijete, je dosti pravděpodobné, že jeho druzi to ucítí a vyrazí mu na pomoc.
Pavouci, jak už jsem zmínil o pár řádek výše, jsou čistokrevní kokoni (pro nedostatek vhodných slov), kteří udělají všechno proto, aby vám zničili život, případně základnu. Berušky jsou roztomilé a nechají vás být, pokud si nezačnete. Mouchy jsou otravné jako ve skutečnosti, ploštice smrdí a tak podobně. Zkrátka, každý druh se chová trochu odlišně a zajímavé je, že stejně jako v přírodě se vzájemně napadají, pronásledují a požírají. Prostě koloběh života.
A pokud náhodou koloběh života semele i vás a v Grounded zemřete, objevíte se u posledního nastaveného respawn pointu, přičemž obsah inventáře zůstal na místě vašeho skonu a musíte se pro něj vrátit, což mi jako fanouškovi Dark Souls způsobilo jakési bizarní potěšení. Já vím, zřejmě potřebuji odbornou pomoc.
Zbraně a brnění se jako v každém správném survivalu samozřejmě opotřebovávají, takže budete neustále nuceni vyrábět nové. Ovšem vzhledem k tomu, že ty silnější a účinnější kousky se často vyrábí z nebezpečných druhů hmyzu, budete nuceni se s nimi utkávat poměrně často.
Ve hře jsou poměrně standardní zbraně typu kopí, luk, palice, ale i řemeslné nástroje (sekera, kladivo, lopata), jež budete využívat k získávání potřebných materiálů pro výrobu, případně k vykopávání larev ze země. Musím ale říci, že neustálé souboje s brouky nejsou nijak extra zábavné, především díky relativně nezajímavému soubojovému systému.
Souboje jsou v Grounded totiž hodně orientované na blokování příchozích úderů a na práci se staminou, kterou vyčerpáváte každým pohybem. Musíte tedy trochu plánovat dopředu a blokovat ve správnou chvíli. Když už ale dojde na nějaký ten váš úder, celé to působí hrozně jednotvárně. Prostě jeden klik myší, jeden sek. Hotovo. Opakujte tak dlouho, dokud vaše budoucí oběť nepadne.
Tím ovšem neříkám, že jsou potyčky s brouky vyloženě špatné, to vůbec ne. Jsou ale provedené poněkud fádně, a tak trochu postrádají napětí. Zkrátka a dobře už jsem za svůj život ve videohrách narazil o poznání záživnější souboje.
Grounded nicméně 27. srpna 2020 získalo první větší obsahový update, který do hry přidává několik zásadních věcí, jako jsou nové způsoby úpravy vašeho charakteru, questy od BURG.L, typy brnění a věci určené ke zvelebení vaší základny (pohodlnější postel, ploty a stůl). Dočkáme se ale i nového obyvatele zahrady z ptačí říše – vrány, tedy z vaší perspektivy obří opeřené monstrum, ze kterého padají pírka (craftovací surovina).
Pokud ale čekáte nějaký nervydrásající boss fight s tímto opeřencem, musím vás zklamat, a vlastně i trochu sebe. Vrána je totiž vůči hráčům zatím naprosto netečná a nijak na vás neútočí, de facto se tedy jedná o pouhou kulisu se zobákem, což je škoda. O co zábavnější by bylo, kdyby neustále (nebo čas od času) přelétávala nad zahradou a vy se museli schovávat pod stébly trávy, jinak by vás sezobla? Mám ale takové tušení, že si tvůrci tuto možnost prozatím uložili do šuplíku pro pozdější použití.
V rámci updatu také do hry přibyly i mutace, což jsou ve své podstatě perky propůjčující vaší postavě speciální vlastnosti, jako je rychlejší sekání trávy, více zdraví, možnost stavět silnější barikády atd. Tyto mutace můžete mít vždy aktivní pouze tři a lze je libovolně kombinovat, tvůrci navíc plánují do hry postupně přidávat další schopnosti.
První obsahový update pro Grounded tak zatím nepůsobí nijak zásadně, i když objektivně vzato nepřidává málo novinek. Nejvíce mne zatím mrzí nevyužitá vrána, nutno ale podotknout, že se ale jedná o první větší aktualizaci z mnoha plánovaných, studio Obsidian tak může svůj titul postupně proměnit k nepoznání.
Z hlediska audiovizuálního zpracování je Grounded povedeným titulem, grafika je silně stylizovaná (čas od času připomene Fortnite) a plná nápaditých detailů, jako jsou ohýbající se stébla trávy, když se blíží nějaký velký brouk. Pobaví také časté landmarky, tedy obří orientační body, které jsou vidět už z dálky, jenže ve světě Grounded se nejedná o obří sochy či budovy, nýbrž o obyčejné předměty typu pohozeného baseballového míčku, krabičky od džusu či ztracené akční figurky.
V Grounded je navíc možné přepínat mezi pohledem z první a třetí osoby, přičemž když před sebou vidíte celou postavičku, máte lepší přehled o bezprostředním okolí, z první osoby ale lépe vnímáte svoji aktuální titěrnost. A lépe si vychutnáte paprsky světla pronikající skrze vysoká stébla trávy až do hmyzí říše.
Kdybych ale na grafické stránce hry mohl něco změnit, hlasoval bych pro uživatelsky o něco přívětivější menu a inventář, nemluvě o stavebním módu, ve kterém je postavení několika na sebe navazujících stěn hotovým očistcem. Nikdy bych nečekal, že to řeknu, ale budování čehokoli ve Fortnite je proti Grounded hotovým vrcholem intuitivnosti a elegance. Snad tento aspekt studio Obsidian v budoucnu trochu poladí.
Hudba je super, ambientní elektronika vytváří značně mysteriózní atmosféru a skvěle odráží náladu 90. let, ve kterých se Grounded odehrává. Na druhou stranu, během hraní jsem měl četné problému se zvukem, zejména v multiplayeru, kde jsem střídavě slyšel chat, nebo jen zvuky hry, ale bohužel nikdy ne dohromady. Což při hře více hráčů není úplně ideální situace, to si přiznejme.
Celkově vzato je ale Grounded solidním, byť ve své podstatě relativně standardním survival titulem s netradičním námětem a povedeným audiovizuálním zpracováním, který ovšem má nějaké ty mouchy (hahaha). Hra se ovšem stále nachází ve fázi early access, spousta věcí tedy ještě nepochybně projde úpravou, nemluvě o pravidelných updatech, kterými studio Obsidian Entertainment chystá svoji hru vylepšovat.
Pokud jste tedy příznivci žánru survival a neštítíte se hmyzu všemožných tvarů a barev, Grounded si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Hra vstoupila do early access fáze 28. července 2020 pro platformy PC a Xbox One.
Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PC verzi hry.
• Zdroje: Vlastní
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | – |
Procesor | Intel Core i3-3225 | – |
Grafická karta | Nvidia GTX 650 Ti | – |
Operační paměť | 4 GB | – |
Pevný disk | 8 GB | – |
• Zdroj: Steam (25. 10. 2022)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
• Oznámení: 15. 11. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Americké studio Obsidian se zjevně rozhodlo vystoupit ze své komfortní zóny a po vynikajícím a komplexním akčním RPG The Outer Worlds zabrousili do úplně jiného žánru – tentokrát má v plánu kooperativní survival akční adventuru odehrávající se na typickém americkém předměstí. Pokud ovšem očekáváte postapokalyptické scénáře, kdy se ve spolupráci s ostatními hráči budete bránit vlnám krvelačných zombií či skupinkám rabujících spoluobčanů, jste vedle jak roháček jedlový. V Grounded se totiž budeme dívat na svět z hmyzí perspektivy.
V nejnovějším počinu studia Obsidian se totiž vžijete do role dětí zmenšených na velikost našich krovkovaných a otykadlovaných přátel. Děcka se budou pohybovat po známém prostředí vlastních zahrad, což zní naprosto nudně a bezpečně, ale… když na výšku měříte sotva centimetr, i obyčejný mraveneček nebo louže najednou představuje přímo smrtelné nebezpečí.
V celkovém počtu čtyř hráčů se tak budete muset postarat o své vlastní přežití, což znamená výrobu zbraní, shánění jídla, těžení materiálů, stavbu základny, prostě takové ty klasické survivalovské kratochvíle, okořeněné zdánlivě povědomým prostředím amerického předměstí zobrazeným z velmi netradiční perspektivy.
Vaši hmyzí nepřátelé by se měli chovat podobně jako ve skutečné přírodě – budou žít v koloniích, takže když třeba zabijete jednoho mravence, jeho souputníci to brzy ucítí a půjdou svého padlého druha pomstít. Nezanedbatelnou roli bude hrát i střídání dne a noci, přičemž za tmy narazíte třeba na světlušky, ze svých děr ale vylezou ještě smrtelnější nepřátelé typu obřích pavouků. Jak jinak.
Studio Obsidian nejnovějším titulem rozhodně překvapilo, to je bez debat. Po počátečním šoku z razantní změny žánru ale musíme uznat, že se Grounded jeví jako zábavná kooperativní hra se sympatickým barevným vizuálem, které potenciál rozhodně nechybí. Jak moc se tento koncept osvědčí v praxi, se dozvíme na jaře 2020, kdy hra vyjde pro PC a Xbox One.
• Zdroje: Xbox, YouTube (Xbox), The Verge