• Autor: Štěpán Lenk
Vývojáři z japonského studia Arc System Works se opět vydávají na pole akčních bojovek s anime estetikou a ve svém nejnovějším titulu z hibernace probouzejí dlouholetou sérii Guilty Gear, jejíž aktuální díl pojmenovaný Guilty Gear -Strive- přichází 11. června 2021 na PC, PS4 a PS5. Mají se příznivci tohoto žánru nač těšit, nebo se jedná o další z řady bojových her, které nemají čím překvapit? Dozvíte se v naší recenzi.
• Recenze PS5 • Dojmy z hraní PS5 (otevřená beta) • Dojmy z hraní PS4 (uzavřená beta) •
zdroj: Arc System Works
Guilty Gear -Strive- (hra) | Guilty Gear (IP)
Bojovka Guilty Gear -Strive- je součást herní série Guilty Gear. Titul vyvíjí a vydává studio Arc System Works. Hra vychází 11. 6. 2021 na PC, PS4 a PS5 bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze
Příběh vás zavede na Zemi 22. století, kdy lidstvo objevilo nevyčerpatelný zdroj energie a odstartovalo tím Věk magie. Průmysl a věda byly zakázány a s pomocí magie byly časem stvořeny bytosti zvané „Gear”, jež měly posunout lidskou evoluci o notný kus kupředu. Celý projekt se ovšem trochu zvrtnul, Geary se v mnoha případech vymkly kontrole, což vedlo k masivním vojenským konfliktům po celém světě. To je velmi obecné načrtnutí příběhu série Guilty Gear.
Guilty Gear -Strive- je vyvrcholením děje všech předchozích dílů v sérii, pro nováčky (jako jsem například já) tak není vůbec jednoduché do tohoto komplikovaného světa proniknout. Studio Arc System Works naštěstí v tomto ohledu šlo neznalým hráčům naproti a připravilo si pro ně rozsáhlou databázi obsahující charakterizace všech postav, včetně podrobné časové osy zásadních událostí, které dění Guilty Gear -Strive- předcházely.
Díky tomu si tak budete moci doplnit případné mezery, i když to bude trochu připomínat učení se na zkoušku z historie ve školní knihovně. Ze strany tvůrců se ovšem jedná o obdivuhodné a velmi ohleduplné gesto, nicméně ze samotného příběhového režimu jsem byl poněkud rozpačitý. Ten totiž tvoří do několika kapitol rozdělený animovaný film, který není proložen žádnými herními sekvencemi. A když říkám žádnými, myslím tím ani vteřinou. Toto řešení je sice pro sérii Guilty Gear typické, z pozice hráče mi ale přišlo poněkud podivné zapnout konzoli, hru, a pak s ovladačem v ruce koukat na film, byť vcelku zábavný a řemeslně velmi dobře provedený.
Guilty Gear -Strive- Launch Trailer
Bojovka Guilty Gear -Strive- disponuje zajímavým příběhem, který je ovšem zcela oproštěn od všech herních prvků.
zdroj: Arc System Works
Samozřejmě se jedná především o osobní preference, v bojovkách mi ale mnohem více vyhovují příběhové režimy plynule střídající animované cut-scény s jednotlivými zápasy, jako to dělá například NetherRealm Studios u sérií Injustice či Mortal Kombat, nebo koneckonců i samotní Arc System Works, třeba u Dragon Ball FighterZ. U Guilty Gear -Strive- jsem ale měl neustále pocit, že sledování příběhu mě zdržuje od hraní a hraní zdržuje od sledování příběhu.
Guilty Gear -Strive- je bojovka každým coulem, jejíž hratelnost bezesporu uspokojí i ty nejnáročnější fanoušky žánru. Hra nabízí 15 vizuálně, ale i stylem boje značně odlišných bojovníků, mezi kterými najdete mimo jiné upíra-samuraje jménem Nagoriyuki, dobráckého obra v brnění Potemkina, superrychlého ninju Chippa Zanuffa, bezstarostnou May ozbrojenou kotvou a ochočenými delfíny, agentku Giovannu ovládající přízračného vlka nebo třeba znovuzrozeného zabijáka Zato–1.
Celkově vzato se jedná o dosti různorodou chásku, ze které si vybere opravdu každý. A i když mi z hlediska hratelnosti přišli zábavnější spíše ti rychlejší bojovníci, ti pomalejší oproti nim nejsou nijak znevýhodněni, naopak. Jakmile se vám dostanou k tělu, dokážou být v těch správných rukách na ovladači velmi nepříjemní.
Guilty Gear -Strive- May vs Chipp PS5 | (Gameplay)
Lehkomyslná May versus superrychlý ninja Chipp Zanuff. Kdo asi vyhraje?
zdroj: vlastní
Každý bojovník má k dispozici standardní portfolio defenzivních i ofenzivních pohybů, jako je úder, kop, těžký úder, blok, speciální útoky (komba) a ultimátní úder (zde zvaný Overdrive), který dokáže nepříteli během chvilky (a velmi efektní animace) ukrojit opravdu velký kus zdraví. Jako v ostatních hrách z tohoto žánru chvíli trvá, než si osvojíte jednotlivá komba a přijdete na to, jak je efektivně řetězit za sebou, Guilty Gear -Strive- naštěstí oplývá několika tréninkovými režimy, kde tomu všemu můžete bez větších obav přijít na kloub.
Souboje jsou v Guilty Gear -Strive- ďábelsky rychlé a hlavně neskutečně zábavné. Je vidět, že tvůrci preferují spíše kontaktní styl boje a jednotlivé postavy (až na pár výjimek) neoplývají zrovna širokou zásobou úderů na dálku, dostat se nepříteli k tělu je tak klíčovým faktorem každého zápasu. Agresivní přístup podporuje i fakt, že přemíra blokování vám ve skutečnosti snižuje hodnoty energie (zde zvané „Tension”), kterou jinak používáte na speciální pohyby typu Psych Burst (výboj sloužící k odhození protivníka) nebo extrémně silné Overdrive útoky.
Nabídka režimů v Guilty Gear -Strive- nijak zásadně nepřekvapí. Pro jednoho hráče tu máme klasický souboj proti AI protivníkovi, Arcade, kde se postavíme několika bojovníkům za sebou, a Survival, ve kterém se s jedním zdravím budete snažit porazit co nejvíce nepřátel bez vlastní smrti. A samozřejmě zde máme gaučový (lokální) multiplayer pro dva hráče.
Potemkin je sice pomalý tank, jakmile si ho ale pustíte k tělu, máte o zábavu postaráno.
zdroj: vlastní
Pokud rádi poměřujete síly s cizími hráči (čti: rádi dostáváte přes tlamu od přehrocených veteránů série), můžete se směle vrhnout do online multiplayeru, po jehož spuštění se poměrně nečekaně objevíte v lobby vyvedené v 8bitové grafice, kde si vyrobíte svého online pixelového (a customizovatelného) avatara. S touto postavičkou pak pobíháte po lobby a můžete jejím prostřednictvím vyzývat na souboj další hráče ve stejné místnosti.
Podle toho, jak se vám v online soubojích povede, budete stoupat do vyšších pater lobby (obdoba vyššího ranku), čímž pádem budete čelit čím dál silnějším hráčům. Zde musím pochválit velice stabilní net code, který se autorům od posledního beta testu zjevně podařilo odladit a během mého online hraní vše fungovalo naprosto bez problémů.
Odměnou za vyhrané zápasy vám bude herní měna, kterou můžete utrácet za výlov rybiček (nedělám si legraci), čímž si odemykáte nové art worky, koncept arty, hudební stopy a další podobné záležitosti. Což je ve své podstatě fajn, jen je škoda, že se vám o této možnosti nikdo neobtěžuje zmínit a navíc je pohřbená v hlavním menu pod položkou Collection…
V poněkud utajeném režimu Fishing si můžete za herní měnu odemykat koncept arty, více hudebních stop a další věci tohoto typu.
zdroj: vlastní
Z hlediska nabídky režimů je papírově vše v pořádku, Guilty Gear -Strive- má všechno, co od bojovky potřebujete, na druhou stranu jsem se nemohl ubránit pocitu, že herních módů by mohlo být přeci jen o trochu víc, zvlášť když příběhový režim je vlastně jen několikahodinové video. Třeba ale tvůrci v průběhu času nabídku herních módů rozšíří.
Jestli Guilty Gear -Strive- něčím ohromí na první pohled, je to bezesporu překrásná kreslená grafika a výrazný vizuální styl inspirovaný japonským anime. Postavy i jednotlivé arény přetékají detaily a je radost na ně pohledět, i když v tom rychlém tempu soubojů je na kochání čas málokdy. Arény jsou mimochodem víceúrovňové, takže svého protivníka můžete extra silným úderem vymrštit do jiné části ringu a částečně tak během zápasu změnit prostředí, což je funkcionalita, kterou v každé bojovce vítám s otevřenou náručí.
Víceúrovňové arény jsou krásně zpracované a plné detailů.
zdroj: vlastní
Ač je anime estetika jednoznačným kladem, autoři to podle mého názoru poněkud přepískli s nejrůznějšími efekty, výbuchy a ukazateli, které se během zápasů objevují v hojném počtu a dění na obrazovce je kvůli tomu místy značně nepřehledné. To je ale jediná věc, kterou můžu jinak vynikajícímu vizuálu vytknout.
Za zmínku stojí i nadupaná rocková hudba, jejíž první tóny se rozezní už po spuštění hry a během soubojů z vašich nadledvinek vymačkají ještě trochu toho adrenalinu navíc. Řízné kytarové riffy ovšem z mého pohledu po nějaké době hraní začaly působit poněkud monotónním dojmem, je ale pravda, že nejsem úplným fanouškem tohoto hudebního žánru. Nepochybuji ale o tom, že rockeři tělem i duší budou při hraní Guilty Gear -Strive- v sedmém nebi.
Studio Arc System Works odvedlo s Guilty Gear -Strive- skvělou práci a naservírovalo hráčům výborně hratelnou bojovku se zajímavými postavami, povedeným soubojovým systémem a krásným vizuálem. Výtečný dojem ze hry kazí možná jen příběhový mód, který je ve své podstatě pouze několikahodinovým animovaným filmem, menší nabídka herních režimů a občasné zahlcení grafickými efekty během soubojů. I přes určité výhrady jsem ale přesvědčen, že Guilty Gear -Strive- bude za pár měsíců horkým kandidátem na titul „bojovka roku”.
Akční bojovka Guilty Gear -Strive- od studia Arc System Works vychází 11. června 2021 pro PC, PS4 a PS5.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Kopii poskytl český distributor Cenega.
Výborná bojovka od studia Arc System Works disponuje skvělou hratelností, povedeným soubojovým systémem, různorodými postavami a krásným vizuálem ve stylu anime. Jinak výborný dojem ze hry trochu kazí poněkud zvláštně pojatý příběhový mód, omezené množství herních režimů a místy až přílišné zahlcení grafickými efekty při soubojích.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
V pořadí již druhý beta test Guilty Gear -Strive- probíhal velmi podobně jako ten předchozí, tentokrát jsme ovšem měli možnost si osahat hned šest nových bojovníků (Nagoriyuki, Millia Rage, Ramlethal Valentine, Zato-1, Giovanna, Leo Whitefang), celkový počet hratelných postav se tak vyšplhal na šťastných třináct. Z nové šestice mi nejvíce přirostli k srdci samuraj-hromotluk Nagoriyuki s rozvážnými, ale o to nebezpečnějšími údery ostrou katanou, a superrychlá osobní strážkyně Giovanna s démonickým vlkem za zády.
Guilty Gear -Strive - I-no Character Reveal Trailer
Plná verze Guilty Gear -Strive- nabídne ještě víc hratelných postav, než ukázala beta. O tom svědčí i nedávno vydaný trailer věnovaný rockové čarodějce I-no.
zdroj: Sony
Jak jsem již psal v původních dojmech, GGS se jeví jako nadějný zástupce bojovkového žánru, aktuální beta ovšem tento názor nikam neposunula, jelikož kromě nových postav nepředvedla téměř nic nového. Bojový systém je stále povedený, nezaregistroval jsem ovšem žádné zásadní vylepšení či změny.
Jakožto úplný nováček v sérii Guilty Gear jsem zde ovšem citelně postrádal nějaký obšírnější tutoriál. Ten, který beta obsahovala, představil jen ty nejnutnější mechanismy tím nejstručnějším možným způsobem a zbytek se, hošánku, nauč svépomocí. Po chvíli hledání v hlavním menu a nabídkách hry se sice člověk mohl proklikat až ke command listu jednotlivých postav, upřímně ale doufám, že plná verze hry bude v tomto ohledu poněkud vstřícnější.
Obratná bojovnice Giovanna se rychle stala mou vyvolenou postavou.
zdroj: vlastní
Audiovizuální stránka je parádní, kreslená grafika boží a bojové arény i samotní válečníci přímo kypí nejrůznějšími detaily. Jen jsem si občas přál, aby tvůrci místy trochu ubrali na všemožných výbuších, záření, fireballech a dalších efektech, kvůli kterým je občas dění na obrazovce značně nepřehledné. Nutno ovšem podotknout, že na testovací PS5 se vše hýbalo krásně plynule a jednotlivé zápasy se navíc načítaly až ďábelsky rychle, takže zírání na nahrávací obrazovky v Guilty Gear Strive vás od hraní zřejmě zdržovat nebude.
Co ale během bety poněkud zdržovalo, byly poměrně časté problémy se servery. Do hry se docela často nešlo vůbec připojit, případně komunikace se servery trvala až podezřele dlouho a přihlášení tak zabralo hned několik pokusů. Tyto potíže ve finále vyústily až k prodloužení trvání beta testu o dva dny, snad se tedy studio Arc System Works do vydání hry podaří tyto nešvary doladit. Potenciál na kvalitní a výborně vypadající bojovku zde totiž určitě je, snad tedy 9. dubna na PC, PS4 a PS5 dorazí bezproblémová záležitost.
Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PS5 verzi hry.
• Zdroje: Vlastní
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
Přiznám se rovnou a bez mučení, že jsem o existenci série Guilty Gear ještě před několika dny vůbec nevěděl. A i když se jedná o dlouholetou značku bojovek (první díl vznikl už v roce 1998) oplývající slušnou řádkou pokračování, nemluvě o komiksových adaptacích a dokonce i rádiových inscenacích, nějakou záhadou se jí více než 2 dekády dařilo unikat mému videoherního radaru.
Do uzavřeného online beta testu Guilty Gear: Strive jsem tedy vstupoval prakticky nepolíben, z trailerů jsem pouze věděl, že se má jednat o bojovku s výrazným vizuálním stylem inspirovaným japonským anime, dynamickým soubojovým systémem a řízným rockovým soundtrackem.
GUILTY GEAR -STRIVE- Trailer#3 - March 21st, 2020
Že nevíte, co je série Guilty Gear -Strive- vlastně zač? Z traileru si uděláte poměrně jasný obrázek.
O to více mne po spuštění a příchodu do lobby překvapila jednoduchá 2D grafika plná ostře řezaných pixelů, kde po moderním vyhlazeném 3D enginu, natož nějaké anime stylizaci, nebylo ani vidu, ani slechu. Velmi brzy jsem ale zjistil, že takto nezvykle je řešeno pouze lobby, kde jsem si v jednoduchém, ale poměrně bohatém editoru navrhnul svého herního avatara, a mohl se směle pustit do bojů.
V rámci online bety Guilty Gear -Strive- byl pochopitelně přístupný jen online režim, což znamenalo nutnost postavit se tváří v tváří živým hráčům. Přiznejme si, že u bojovky, kterou jste nikdy předtím nehráli, to není zrovna nejlepší výchozí situace, ale co se dalo dělat. 2D lobby byla plná dalších hráčů, které jsem mohl pozvednutím své zbraně vyzvat na souboj. A když konečně došlo k přijetí mé drzé pobídky na duel, hra se přepla do moderní grafiky a mohla začít lítá řež.
Nutno podotknout, že servery Guilty Gear -Strive- během testování neměly zrovna své nejlepší dny. Ostatní hráče se mi i přes úpornou snahu nedařilo vyzvat k zápasu, a když už na nějaký opravdu došlo, velmi často se ukončil předčasně kvůli problémům s připojením. Což nebyla ideální situace vzhledem k faktu, že beta byla přístupná jen ve třech několikahodinových intervalech.
Bez okolků ale můžu prohlásit, že ačkoli jsem v sérii Guilty Gear naprostým nováčkem, zápolení s ostatními hráči jsem si i přes problémy s konektivitou užíval, hlavně díky podařenému soubojovému systému. K dispozici bylo na výběr ze sedmi hratelných postav (Sol, Ky, Chipp, Axl, Potemkin, May a Faust), ze kterých mi nejvíce k srdci přirostl bizarně vypadající Faust s papírovým pytlíkem přetaženým přes hlavu, jedním svítícím okem a obřím skalpelem. Ale i takový Ky Kiske se svým mečem a šokovými projektily se často vyhříval ve světle mé přízně.
Souboje byly neúprosně rychlé a dynamické, oproti ostatním bojovkám typu Mortal Kombat mi zde ale papírově přišla o něco menší nabídka jednotlivých komb. Nejspíš to ale byl opravdu jen první dojem, v samotných zápasech už jsem žádný nedostatek úderů nepociťoval, ba naopak. Zkušenější hráči, kteří už evidentně měli se sérií Guilty Gear své zkušenosti, mi názorně vysvětlili, že i se zdánlivě menším repertoárem pohybů se dá odehrát velké divadlo (čti velká přesdržková).
A ačkoli bych i v rámci bety ocenil alespoň nějaký zrychlený tutoriál, pokud jste nějakou bojovku ve svém životě už hráli, zorientujete se poměrně rychle. Bojová komba na mne působila poměrně jednoduše, jsem si ale skoro jistý, že se pod zdánlivou jednoduchostí skrývají hluboké mechaniky, do kterých jsem v omezeném čase bety neměl šanci zcela proniknout.
Jako v každé bojovce, i zde mají všechny postavy své silné i slabé stránky – některá je rychlejší, jiná pomalejší, někdo útočí spíše z dálky, další se zase snaží držet svému nepříteli co nejblíž. Zkrátka takové klasické typy válečníků, Guilty Gear -Strive- ovšem jejich „klasičnost” úspěšně maskuje jejich vzhledem, zbraněmi, potažmo vizuálním stylem obecně.
Hra je nadupaná adrenalinem až na půdu, během zápasů v pozadí burácí heavy metalová hudba a krásná kreslená grafika plná všemožných efektů tomu bojovému chaosu krásně sekunduje. Guilty Gear -Strive- se stejně jako předchozí hra (Dragon Ball FighterZ) studia Arc System Works silně inspiruje estetikou žánru anime, a opět to k bojovce sedí jako pěst na monokl. Prostě to všechno vypadá (a hraje se) parádně.
Musím říci, že ačkoli jsem na začátku nevěděl, do čeho vlastně jdu, má krátkodobá zkušenost s Guilty Gear -Strive- mě příjemně navnadila a „nahypovala” na plnou verzi hry, která mi v nějakém příběhovém režimu doufejme blíže představí bizarní svět této herní série. Je trochu kuriózní, že během beta testu zaměřeného primárně na online složku hry byly největší problémy právě s připojením, ale od toho nakonec beta testy jsou. Doufejme tedy, že se tvůrcům do vydání podaří tyto neduhy odstranit.
Kdy ovšem PS4 exkluzivita Guilty Gear -Strive- vyjde, to je zatím velkou neznámou. Oficiální zdroje uvádí „konec roku 2020”, což se přesně kryje s nástupem dlouho očekávané konzole PS5. Tvůrci by se tedy mohli ještě vytasit i s verzí pro „pětku“ a hráči by se tak u Guilty Gear -Strive- mohli rozloučit s žánrem bojovek na platformě PS4 opravdu ve velkém stylu. Osobně se na to velmi těším.
• Zdroje: Vlastní
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 8/10 64-bit | Windows 8/10 64-bit |
Procesor | AMD FX-4350, 4.2 GHz / Intel Core i5-3450, 3.10 GHz | Intel Core i7-3770, 3.40 GHz |
Grafická karta | Radeon HD 6870, 1 GB / GeForce GTX 650 Ti, 1 GB | GeForce GTX 660 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 16 GB | 16 GB |
• Zdroj: Steam (23. 2. 2021)