• Autor: Jiří Fait
Open world RPG Horizon Zero Dawn od talentovaných Guerrilla Games je dalším titulem, kterým společnost Sony znovu boří tradice svých exkluzivit. Po červencovém Death Stranding pro PC, jenž běží mimochodem na stejném (i když upraveném) enginu, jsme měli možnost si vyzkoušet, jak to na osobních počítačích sluší hlavní hrdince Aloy. A hned zkraje můžeme prozradit, že až na pár nedotažeností technického rázu jsme velmi spokojeni. Více v recenzi.
Horizon Zero Dawn (hra) | Horizon Zero Dawn (IP)
Akční RPG Horizon Zero Dawn vyvíjí studio Guerrilla Games a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Hra vychází 28. 2. 2017 na PS4 a 7. 8. 2020 na PC bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage
Články: Recenze (PC) | Recenze DLC The Frozen Wilds
Po dohrání Horizon Zero Dawn byste se hned měli pustit do druhého dobrodružství Aloy v Horizon Forbidden West (a také jeho velkém DLC Burning Shores), které momentálně kraluje žebříčkům nejlepších PlayStation 5 her a dočkají se ho i majitelé PC. A v případě, že byste si chtěli připomenout příběh prvního dílu, v našem článku jsme jej pro vás zrekapitulovali.
Další hry jako Horizon Zero DawnHorizon Zero Dawn není jedinou hrou nabízející lákavé kombo propracovaného otevřeného světa a strhujícího příběhu. Zamilovali jste si v Zero Dawn lov robodinosaurů? Monster Hunter World vám brnkne na tu správnou strunu. S Horizon Zero Dawn sdílejí mnohé kvality i majstrštyky od polského studia CD Projekt RED – futuristický Cyberpunk 2077 a skvělý Witcher 3: Wild Hunt. Dobrodružství podobné tomu Aloy si můžete vychutnat i na Nintendu Switch, konkrétně v The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.
Lidská společnost se zase předvedla. Svět je o několik miliard lidí chudší a ti, kteří přežili, tráví svůj čas v kmenových uskupeních, věří ve sluneční bohy a vzývají ducha hory „All-Mother“, která dohlíží na své věrné, jež jsou navíc obklopení ocelovými monstry připomínající dinosaury. Ti jsou, kromě několika bunkrů a zřícenin starých metropolí, jediným odkazem Old Ones (Starých), tedy předešlé civilizace. Zvířata jako zajíci, kanci nebo lišky stále pobíhají po světě, takže se lidi nemuseli učit pojídat železné zdechliny robotů, ale v tomto světě je člověk až na druhém stupni potravního řetězce. Dinosauři jsou všude a jejich „druh“ rozhodně ve světě Horizon Zero Dawn hraje dominantní roli.
Jak přesně se Země dostala do téhle šlamastyky, není od začátku vůbec zřejmé, ovšem Aloy, osiřelý vyhnanec kmene Nora, která objeví komunikační přístroj ze starého světa, třímá klíč ke všem odpovědím. Díky komunikátoru zvanému Focus může nahlédnout do minulosti a postupně odkrývat tajemství Old Ones. A i když plné porozumění příběhu je během na dlouho trať, Horizon Zero Dawn jej slušně dávkuje, tedy alespoň v druhé polovině hry. Ta první se zaměřuje na (pro mě) poměrně nezajímavou politiku sousedících kmenů, ale neznamená to, že bych se vyloženě nudil.
Ať už vás příběh vezme kamkoli, do cesty se vám nejednou postaví „ocelosauři“, se kterými se budete muset vypořádat. Aloy není žádné ořezávátko a se svými schopnostmi vystřelovat jeden šíp za druhým klidně strčí do kapsy i Laru Croft, jež má, minimálně v aktuální trilogii, s lukem bohaté zkušenosti. Jako munice jí samozřejmě neslouží šípy s kamennými hroty, ale s ocelovou hlavní, jenž dovedou „robotí vysokou“ spolehlivě provrtat.
Horizon Zero Dawn Complete Edition Stealth Fail I GEM (Gameplay, PC, No Commentary)
Jak už to tak chodí, pečlivé plížení se občas (ne)očekávaně pokazí a vám nezbude nic jiného než začít rytmicky brnkat tětivou a všechno postaru vystřílet.
Luk je vaší primární zbraní, se kterou budete odstřelovat důležité součástky nepřátel, trefovat jejich slabá místa a vyřazovat je z provozu. Horizon Zero Dawn klade velký důraz na správné porozumění protivníkovi a využití jeho slabých míst. Nasázet sto šípů do obrněného těla robosaura není nikdy dobrý nápad, jelikož výroba munice něco stojí. Můžete například tělo nepřítele zahřát pomocí několika ohnivých šípů, které způsobí, že robot vystrčí na pár chvil procesovou jednotku k ochlazení, jež po zásahu šípem působí masivní poškození. A to je jen jeden z příkladů – téměř každý nepřítel v Horizon Zero Dawn má svá slabá (a silná) místa, kterých můžete šikovně využít.
V některých okamžicích jsem si říkal, že asi takhle nějak měl vypadat Zaklínač 3 a jeho příprava na setkání s většími monstry. Ne že by na tom nezáleželo, ale Geralt svého soka nakonec utančil a umlátil v podstatě vždy stejně. Jen při tom použil možná místo Igni znamení Aard a na meč si natřel jiný olej. V Horizon Zero Dawn, který klade důraz na slabá místa robotů a vaší mušku, nejlépe uděláte, když svému protivníkovi doslova vystřelíte zbraň z pařátu, přetížíte jeho jádro, nebo zapálíte nádobu s municí. Učení se slabinám, nachystání pastí a následně (dobře) provedený lov vám zde navodí neskutečně uspokojivý pocit, který jsem například v zmiňovaném třetím Zaklínači zažil v bojových sekvencích jen málokdy.
Horizon Zero Dawn PC Complete Edition Sawtooth Hunting I GEM (Gameplay, PC, No Commentary)
Lov větších robotických protivníků si, pokud jej provedete správně, budete opravdu užívat.
Samozřejmě také záleží na zvolené obtížnosti. Těch je na výběr celá řada, takže si zde každý najde tu svou. Pokud hledáte ucelený zážitek s nějakou dávkou výzvy, doporučuji nevolit si nic menšího než Hard. Souboje zde budou dostatečnou výzvou, využijete maximum svých prostředků a každá získaná úroveň hrdinky Aloy bude působit smysluplněji. Navíc máte nyní možnost hrát pomocí myši a klávesnice, což je při podstatě Horizon Zero Dawn už samo o sobě ulehčení – míření je mnohem jednodušší a intuitivnější než při použití gamepadu.
Což znamená již zmíněný vývoj postavy, dialogové volby a samozřejmě questy, kdy ty vedlejší zde poněkud trpí „poslíčkovým“ syndromem, ale vezmeme to popořádku. Nové schopnosti se učíte za body, jež získáváte za každou úroveň. Lepší ability vyžadují investici vícera bodů a umožní vám plížit se tišeji, střílet přesněji, nést více léčivých bylin a podobně. Aloy si za malou úplatu a několik součástek může koupit lepší zbroj a jiné zbraně, ovšem nečekejte mraky lootu na každém kroku. Z nepřátel zbraně nevypadnou, pouze jejich součástky. Za ty si pak u obchodníků můžete koupit lepší variantu zbraní, které už třeba vlastníte a tím jim přidáte možnost vystřelovat jiné druhy šípů, nebo zlepšíte jejich statistiky.
Horizon Zero Dawn není ukecané RPG – dialogové volby zde sice jsou, ale slouží spíše k tomu, abyste se o světě (nebo o questu) dozvěděli něco více, než abyste svými volbami měnili běh světa. Ovšem je příjemné, že každý rozhovor je zde namluven, postavy ve světě jsou dostatečně odlišné a nepůsobí příliš šablonovitě – některé si skutečně oblíbíte. Ovšem všichni tak nějak bledli ve stínu Aloy, jelikož mě její pohnutá minulost a akční současnost prostě zajímaly mnohem více než problémy lidí okolního světa. Může za to jednak výborná práce dabérky Ashly Burch a také fakt, že samotná Aloy je prostě „bad-ass“ postava, která si postupem času každého rádoby banditu nebo robota namaže na chleba.
Většina questů zde nenadchne, ale ani neurazí. Dá se říct, že jsou minimálně lepší a propracovanější než třeba vedlejší úkoly z Assassin's Creed Odyssey, které jste v podstatě plnili jen z nutnosti získání zkušeností a financí. Jak už jsem ale řekl dříve, hlavní úlohu zde hraje nutnost zjistit, proč šel starý svět do háje a kdo Aloy vlastně je. To už ale nechám na vás, jelikož hlavní příběh je v Horizon Zero Dawn něco, co stojí za to prožít na vlastní kůži.
Hry existující v ekosystému konzolí to mají vždy jednodušší – fungují na stejném hardwaru pro všechny a mnohem lépe se u nich zajišťuje stabilita a plynulost. Jakmile se vývojáři rozhodnou portovat titul na osobní počítače, vždy v tomto ohledu hodně riskují. PC je skládačka s řadou odlišných komponentů a optimalizovat hru na desítky různých grafických karet a procesorů je mnohdy boj s větrnými mlýny. Za sebe musím říct, že když hra běžela, šlo o plynulý (a mnohdy dechberoucí) zážitek. Ovšem z nějakého důvodu mi Horizon několikrát spadl (někdy i třikrát za sebou během jedné hodiny), což snížilo mé prvotní nadšení.
Vývojáři z Guerrilla Games si problému s optimalizací zřejmě byli vědomí, jelikož rozeslali zprávu o day-one patchi, který by prý měl většinu těchto nešvarů odstranit. Během hraní jsem narazil také na několik grafických artefaktů, jakými bylo třeba bílé problikávání obrazovky a neúplné textury. Aloy se občas pohybovala podivně malátně a někdy „utíkala“ ze záběru kamery do pravé strany, což byl ale i neduh PS4 verze, na který jsem si tak úplně nezvykl. Zaznamenal jsem také občasné sekání obrazu, když hra načítala nové lokace, takže jestli máte možnost, raději si Horizon Zero Dawn nainstalujete na SSD, což hrám v některých případech pomůže. Pokud ovšem tvůrci splní slib a patch tyto nedostatky opraví, nebudete muset tuto část recenze téměř brát v potaz.
Rok 2017 by se v některých případech dal označit za vrchol toho špatného, co otevřené světy nabízely. Tím mám na mysli záplavu bílých ukazatelů na mapě, které většinou skrývají nějaký collectible předmět, místo silnějších robotů, kemp banditů a podobně. Ze začátku se je pravděpodobně budete snažit plnit všechny, ale jakmile se před vámi začne svět otevírat více, zřejmě si začnete vybírat jen z některých a ostatním se, pokud nejste hráči typu „kompletář“, vyhnete, jelikož v podstatě jen natahují herní čas a příběh nikam neposouvají.
V Horizon Zero Dawn naštěstí také existuje možnost fast travelu a můžete cestovat rychleji na hřbetě jedné z robotických bytostí. Kromě bodů na mapě je svět poset různými bylinkami, zvířaty k lovu, zapomenutými artefakty, datovými schránkami a jiných věcí, které před vámi budou stabilně vyskakovat a nutit vašeho sběratelského ducha neustále měnit směr. Za ty nejlepší aktivity považuji zdolávání loveckých challengí a procházení tzv. Cauldronů, ve kterých se vyrábějí ničivější varianty robotů. Projití těchto oblastí vám navíc zaručí možnost „přepisovat“ AI vybraných robosaurů a na nějakou dobu je poštvat proti ostatním plecháčům, což oceníte hlavně v situacích, kdy budete stát proti opravdu kolosálním bestiím.
Horizon Zero Dawn PC Complete Edition First Tallneck I GEM (Gameplay, PC, No Commentary)
Herní mapu můžete odkrývat přirozeným průzkumem, ale občas narazíte také na tyto giganty, kteří vám „nahrají“ mapu oblasti do přístroje, který Aloy nosí nad uchem.
Oblasti v Horizon Zero Dawn jsou dostatečně variabilní a je na ně radost pohledět. Projdete se zarostlými džunglemi, zasněženými horami a proběhnete se po vyprahlých dunách při východu slunce. Ve hře se střídá den s nocí, zvukový design navozuje tu správnou atmosféru a ještě více umocňuje zážitek z tajuplného a přesto nějakým způsobem důvěrně známého světa. Celkově v open-world hrách platí, že pokud budete co nejméně otevírat mapu a svět prozkoumáte přirozeně, víc si to užijete, což platí i v tomto případě. Ona záplava bílých points-of-interests má spíše odrazující účinek.
Nebýt zmíněných pádů hry a několika dalších technických problémů, neváhal bych Horizon Zero Dawn oznámkovat vyšší číslovkou. Hlavní hrdinka je sympatická, okolní svět je působivý, příběh vás nutí k pokračování a lov ocelových monster je natolik uspokojivý, že se k němu (hlavně co se týče těch největších bestií) budete rádi vracet. Pokud day-one patch opraví vachrlatou stabilitu hry, doporučuju dát Aloy šanci a prožít s ní parádní příběh, na který budete ještě nějakou dobu vzpomínat.
Skutečně doufám, že si hra povede v prodejích nad očekávání a Sony dá zelenou i dalším PlayStation exkluzivitám, které by si konverzi na osobní počítače zasloužily. Například série The Last of Us, Final Fantasy VII Remake nebo Ghost of Tsushima bychom si na PC nechali líbit, ale to je zřejmě (pokud vůbec) píseň budoucnosti. Nyní jsem hlavně rád za to, že si další část herní komunity může dopřát tento robotí epos se vším všudy (a že se pro něj už chystá pokračování).
Update 11. 8. 2020: Day-one patch pro spoustu hráčů nic moc nevyřešil a podle posledních zpráv to navíc vypadá, že vychytávání much bude během na delší trať. Pokud patříte mezi ty, kterým Horizon Zero Dawn co chvíli padá, ujistěte se, že máte nainstalované poslední AMD nebo NVIDIA ovládače pro grafickou kartu. Je to sice chabá pomoc, ale některým pomohla.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi. Kopii pro recenzi poskytl vydavatel hry.
• Zdroje: Vlastní
Horizon Zero Dawn je ve své kompletní edici na PC must-have pro všechny milovníky kvalitního příběhu, chytlavých soubojů a postapokalyptické tématiky. Hlavní hrdinku si zamilujete, a pokud překousnete několik chyb technického rázu, dostanete fantastický zážitek, na který budete ještě dlouhou dobu s láskou vzpomínat.
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2500K 3.3GHz / AMD FX-6300 | Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz / AMD Ryzen R5 1500X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 290 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 4GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 100 GB | 100 GB |
• Zdroj: game-debate.com (5. 8. 2020)