Alza.cz
CZ
Zobrazit katalog

Marvel's Avengers (RECENZE) – Jak se marvelovským superhrdinům daří na PS5?

• Autor: Štěpán Lenk

Akční online adventura Marvel's Avengers měla být obřím hitem, minimálně kvůli současné popularitě marvelovských superhrdinů. Bohužel to ale tak úplně nedopadlo a výsledkem byla spíše lehce nadprůměrná akce, která se od svého vydání vinou značně stereotypní hratelnosti potýká s neustále klesající hráčskou základnou. Dokáže tento nepříznivý vývoj zvrátit vydání next-gen verze hry, která je v podobě free upgradu zadarmo pro stávající hráče? Jak se nám Marvel's Avengers hrálo na PS5, se dozvíte v našem článku.

Jak se hraje na PS5Recenze PS4Dojmy z hraní

Marvel's Avengers; screenshot: cover

zdroj: Square Enix

Marvel's Avengers (hra) | Marvel (IP) | Avengers (IP)

Akční adventura Marvel's Avengers je založena na komiksech od společnosti Marvel a jejich superhrdinech, Avengers. Titul vyvíjí studia Crystal Dynamics, Eidos Montreal a vydává společnost Square Enix. Hra vychází 4. 9. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Stadii a 18. 3. 2021 na PS5 a Xbox Series X/S. Titul vychází s českou lokalizací (text) a bude obsahovat multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze | Téma: Proč nejsou fanoušci spokojeni s designem postav?

Části článku:


Marvel's Avengers (RECENZE PS5) – Obsah článku

  1. Co přinesl next-gen upgrade Marvel's Avengers?
  2. Hawkeye je vítanou posilou Marvel's Avengers
  3. Marvel's Avengers stále přešlapují na místě
  4. Recenze Marvel's Avengers: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro Marvel's Avengers PC

Co přinesl next-gen upgrade Marvel's Avengers?


Captain America, Iron Man, Thor a další hrdinové se v rámci bezplatného next-gen upgradu Marvel's Avengers dočkali pěkných vizuálních vylepšení, ať už se jedná o kvalitnější textury, detailnější destrukci prostředí s větším počtem částicových efektů nebo propracovanější světelné efekty a stíny. A nutno podotknout, že dění na obrazovce vypadá velmi dobře, vyniknou hlavně jednotlivé textury a materiály na kostýmech hlavních hrdinů.

Marvel's Avengers - Next Gen Story Trailer | PS5

Spasí Marvel's Avengers příchod na nové konzole?

zdroj: Sony

Hra momentálně nabízí 2 režimy zobrazení – Nejvyšší výkon a Největší kvalita. Nejvyšší výkon preferuje plynulost obrazu a stabilních 60 snímků za vteřinu na úkor některých grafických efektů, zatímco Největší kvalita zapne na plnou palbu všechny dostupné grafické efekty za cenu snížení počtů snímků na 30 za vteřinu. Ať už jste příznivci plynulé superhrdinské akce nebo sázíte na maximální vizuální zážitek, Marvel's Avengers dokáže uspokojit příznivce obou táborů.

Next-gen verze Marvel's Avengers s sebou samozřejmě nese i výhody silnějšího hardwaru, nahrávání mezi jednotlivými misemi je tak o poznání svižnější. Na PS5 navíc přichází na přetřes i funkce nového DualSense ovladače a jeho haptické odezvy a adaptivních triggerů, takže cítíte všemožné vibrace při chůzi, skocích a dalších akcích vašeho hrdiny, plus při prováděných útocích cítíte odpor adaptivních tlačítek.

Hawkeye je vítanou posilou Marvel's Avengers


Marvel's Avengers se tak mohou pyšnit novým next-gen kabátkem, dočkala se ale nějakého vývoje i hratelnost? Ve stejný den jako PS5 a Xbox Series X/S verze do hry dorazila i nová hratelná postava – lukostřelec Hawkeye. Ten samozřejmě disponuje několika typy speciálních šípů a na blízko je vybaven ostrým mečem, který se nebojí použít.

Marvel's Avengers; screenshot: skupinová fotka

Marvel's Avengers na nových konzolích vypadají k světu.

zdroj: vlastní

Celkově vzato se jedná o zábavnou postavu – sice nese určité podobnosti s nedávno přidanou Kate Bishop (obě postavy používají primárně luk a především přezdívku Hawkeye), nakonec ale díky různým skillům působí vcelku odlišně. Člověka to ovšem nutí se zamyslet, proč si proboha tvůrci jako první dvě DLC vybrali mužskou a ženskou variaci stejného charakteru? No nic.

Abyste si Hawkeye přidali mezi plně hratelné postavy, je třeba s ním nejprve absolvovat několik příběhových misí odehrávajících se v postapokalyptické budoucnosti, z čehož jsem se ve vidině nového prostředí, nepřátel a hratelnosti upřímně zaradoval. Po chvíli běhání efektně vypadající pustinou byla ovšem má radost fuč jako košile Bruce Bannera po přeměně na Hulka, velmi rychle jsem si totiž uvědomil, že po stránce hratelnosti nepřináší Marvel's Avengers ani půl roku od původního vydání takřka nic nového.

Jakmile opadlo nadšení z nové postavičky na hraní, dostavil se opět ten známý pocit stereotypu, který jsem v recenzi vyčítal už základní hře – ti samí nepřátelé, ty samé úkoly, ta stejně prázdná prostředí... Jediným výraznějším momentem (krátké) příběhové kampaně Hawkeye tak byl finální boss fight s postapokalyptickou verzí Hulka jménem Maestro, jinak se ale jednalo o veskrze identický zážitek.

Marvel's Avengers Future Imperfect Mission & Maestro Boss Fight PS5 | GEM (Gameplay)

Souboj s Maestrem je zřejmě nejzajímavějším prvkem nového obsahu.

zdroj: vlastní

Marvel's Avengers stále přešlapují na místě


Hawkeye do Marvel's Avengers od svého příchodu přitáhnul 5x více hráčů, než byl dlouhodobý průměr, hra tedy stále disponuje určitým potenciálem. Obávám se ale, že jakmile si hráči novou postavu vyzkouší a zjistí, že kromě nového virtuálního hrdiny do sbírky se žádných novinek nedočkají, začnou jejich počty opět klesat.

Studiu Crystal Dynamics tak další pokus o resuscitaci svého titulu úplně nevyšel. Hezčí grafika a rychlejší načítání jsou sice fajn, pokud ale vývojáři zásadním způsobem nezmění herní náplň, strukturu misí a nepřidají nové zajímavější nepřátele, obávám se, že tenhle komiks brzy otočí svůj poslední list. Marvel's Avengers ve verzi pro konzole PS5 a Xbox Series X/S vyšlo 18. března 2021.

• Zdroje: Vlastní


Marvel's Avengers (RECENZE)


Závěrečné hodnocení

Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry.

        Hodnocení7/10 DOBRÁ
Verdikt:

Marvel's Avengers se na nových konzolích dočkali hezčí, plynulejší grafiky a rychlejších časů nahrávání, hratelnost ovšem zůstala takřka beze změny. Čerstvě přidaná hratelná postava Hawkeye je sice fajn, jakmile ale odezní nadšení z „nového”, začnou se o slovo znovu hlásit hlavní neduhy hry – stereotypní herní náplň, malá variabilita nepřátel a často se opakující struktura misí.

Marvel's Avengers; recenze

Klady

  • Hezčí grafika
  • Rychlejší načítání
  • Hawkeye je zábavná postava

Zápory

  • Všechny problémy základní hry zůstaly
Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.

Marvel's Avengers (RECENZE PS4) – Obsah článku

  1. Jak Avengers padli na dno
  2. Hrdinové, schopnosti a roboti
  3. Do akce nikdy o samotě
  4. Jaká je cena superhrdinského kostýmu?
  5. Marvel's Avengers po audiovizuální stránce
  6. Jak se povedla týmová Marvelovka?
  7. Recenze Marvel's Avengers: Závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro Marvel's Avengers PC

Jak Avengers padli na dno

• Recenze: 8. 9. 2020 • Autor: Štěpán Lenk

Příběh začíná takzvaným Dnem A, kdy se Avengers ve složení Kapitán Amerika, Iron Man, Thor, Hulk a Black Widow chystají ke slavnostnímu otevření nového sídla v San Franciscu, kde má být představen i nový typ jejich vlastní letecké základny helicarrier poháněné terigenovým krystalem. A jedním z mnoha diváků této události je i nadšená fanynka Avengers, Kamala Khan, která už se nemůže dočkat, až potká své idoly.

Velká sláva se ovšem velmi rychle zvrhne ve velkou tragédii, když dojde k teroristickému útoku vedenému padouchem Taskmasterem, během kterého je zničena celá základna a většina města. V důsledku toho přišla spousta lidí o život (včetně Kapitána Ameriky), zatímco další byli vlivem vystavení terigenové mlze proměněni na takzvané „nelidi” (Inhumans), kterých se společnost začne velmi rychle obávat. 

Zavinění této katastrofy ovšem spadne na hlavy právě Avengers, kteří jsou následně přinuceni tým rozpustit a své superhrdinské aktivity ukončit. Nápravu škody a světové bezpečí si bere na starost vědec George Tarleton (rovněž zraněný během Dne A) se svou organizací A.I.M. a armádou humanoidních robotů. 

Marvel's Avengers - Launch Trailer | PS4

Avengers vyráží do boje. Tentokrát o nadvládu nad světem usiluje organizace A.I.M.

O pět let později ovšem Kamala, taktéž poznamenaná účinky terigenu, na vlastní pěst odhalí, že A.I.M. není ta dobrácká organizace, za kterou se vydává, a Avengers byli obviněni omylem. Rozhodne se tedy očistit jejich jméno a dát své oblíbené hrdiny zase dohromady. Nejspíš si ale neuvědomuje, že práce superhrdinů není jen o pestrobarevných kostýmech a heroických pózách na plakátech. To je základní premisa příběhu Marvel's Avengers. 

Příběh Marvel's Avengers se mi líbil, ačkoli se v rámci svého žánru drží poměrně standardní šablony, takže zlý padouch chce ovládnout svět a vyhaslí superhrdinové se musí dát znovu dohromady a všechno a všechny zachránit. Nic objevného, scénář ale dobře pracuje se všemi hrdiny i s hlavním záporákem, obzvláště Kamala je díky svému optimismu a mladickému nadšení ze superhrdinů až roztomilá. Navíc se jedná o zcela originální příběh, který nevychází z žádného filmu či komiksu, i dlouholetí fanoušci Avengers tak mají šanci zažít něco nového.

Marvel's Avengers; gameplay: Kamala Marvel's Avengers; gameplay: Kamala, Thor Marvel's Avengers; gameplay: Taskmaster
Měl to být nejlepší den v jejím životě, naděje na příjemné odpoledne ovšem definitivně překazil padouch Taskmaster.

Ačkoli se mi však dějová linie Marvel's Avengers vcelku líbila, příběhová část hry je pro mě z celkového hlediska poněkud rozporuplná, jelikož ji tvoří v zásadě dvě odlišné složky – solo a kooperativní mise pro více hráčů. Solo mise jsou značně skriptované, leč povětšinou velmi atmosférické úrovně plné strhujících akčních pasáží, kde kolem všechno vybuchuje (třeba únik Iron Mana a neřeknu-koho z útrob vesmírné stanice) a dění na obrazovce vypadá jako scéna vystřižená z komiksového blockbusteru. Je to sice relativně lineární zážitek, ale je to také solidní zábava. 

Na druhou stranu kooperativní příběhové mise vás vyhodí do obřích open-world úrovní, které sice můžete prozkoumávat do nekonečna, kromě lootu a pár collectibles zde ovšem nic moc zajímavého nenajdete. Vyprávění příběhu v těchto misích zcela ustupuje do pozadí a vám tak nezbývá nic jiného, než neustále mlátit ty samé typy robotů (variabilita nepřátel ve hře je téměř nulová) a na konci zmáčknout tlačítko, udržet pozici, nebo splnit nějaký podobně triviální úkol, abyste uzřeli nápis „Mise dokončena” a mohli v ději postoupit zase o něco dál.

Ve výsledku je tak zábavná dějová linie ředěna nezajímavou výplní, která akorát brzdí tempo hry. A je to škoda, protože kdyby se tvůrci pevně rozhodli, co vlastně chtějí, mohli jsme teď mít v rukou vynikající hru s Avengers v hlavní roli. Takhle ale působí značně polovičatým dojmem a nutí vás to přemýšlet, o kolik by mohl být výsledek lepší, pokud by se tvůrci vydali cestou striktně odděleného singleplayeru a multiplayeru, nebo naopak celou hru pojali jako kooperativní zážitek od začátku do konce, a podle toho hru také vyvíjeli.

Hrdinové, schopnosti a roboti

Marvel's Avengers sice spadá do žánru akční adventury, ve své podstatě se ale jedná spíše o klasického představitele looter-shooter her, jen s tím rozdílem, že do robotických poskoků A.I.M.u budete spíš mlátit než střílet. Převedení do videoherní podoby rozličných schopnosti a bojových stylů jednotlivých superhrdinů určitě nebylo nic jednoduchého a musím uznat, že v tomto ohledu studio Crystal Dynamics obstáli se ctí.

Marvel's Avengers; screenshot: Thor při útoku
Jestli se něco tvůrcům z Crystal Dynamics něco povedlo, pak jsou to jednotliví hrdinové, kteří působí opravdu unikátně.

Ať už budete bojovat v solo misích nebo multiplayeru pobíhat po bojišti v červenozlatém brnění Iron Mana, využívat špionské triky jako Black Widow, měnit velikost svých pěstí jako Kamala, válcovat své nepřátele hrubou silou jako Hulk, rozsévat hromy a blesky jako Thor či vrhat štít coby Kapitán Amerika, budete se opravdu cítit jako superhrdina, kolem jehož hlavy létají součástky zničených robotů. 

Jen škoda, že druhů nepřátel je velmi malé množství a prakticky od začátku do konce hry potkáváte ty samé, jen čas od času s novými schopnostmi. Doufal jsem, že tento stereotyp budou narušovat aspoň časté boss fighty s padouchy známými z komiksů, ale chyba lávky. Kromě jednoho souboje se zoufale nevyužitým Abominationem (dostane přes čumák a pak už se neukáže) a závěrečným boss fightem celou hru bojujete pouze s roboty. Ale nebojte, dočkáte se i obřích robotů a někteří budou mít i více noh, což drasticky mění situaci.

Jestli ovšem Marvel's Avengers mají něčeho víc, než typů nepřátel, jsou to rozhodně herní mechanismy. Každý hrdina má svůj vlastní košatý dovednostní strom, který sbíráním zkušeností a skill pointů pozvolna odemykáte, čímž tak svého hrdinu učíte novým útokům či defenzívním chvatům. Nacházením nové a stále silnější výbavy zase posilujete všemožné statistiky, nemluvě o tom, že jednotlivé kousky můžete pomocí devíti (!) druhů materiálů vylepšovat, pokud tedy přímo nenajdete lepší. 

Marvel's Avengers; screenshot: Abomination
Doufal jsem, že bude Abomination sloužit jako sekundární záporák, ale nemohl jsem být dál od pravdy.

Bohužel, ani v plné verzi hry se nasazení nové výbavy nijak neprojevuje přímo na vzhledu vašeho hrdiny, což nás nepotěšilo už v nedávném beta testu a netěší nás to ani zde. Měnit vizáž svých postav tak můžete jen předdefinovanými skiny, které získáváte hraním, nebo si je můžete za reálné peníze natvrdo koupit na Tržišti přímo ve hře (mikrotransakcím se budeme blíže věnovat v druhé části recenze). 

Do toho zde máte i denní výzvy, frakční výzvy, denní mise, charakterové mise a charakterové výzvy, jejichž plněním si odemykáte pro jednotlivé postavy kosmetické doplňky, zkrátka je zde asi miliarda věcí, kterým se můžete věnovat. Nespoléhejte ovšem na to, že se vám podaří vše odemknout během příběhové části hry, ani omylem. Jestli to s Marvel's Avengers myslíte vážně, budete muset strávit pěknou dobu ve hře více hráčů. 

O multiplayerovém režimu, audiovizuálním zpracování a mikrotransakcích se rozepíšeme podrobněji v druhé části naší recenze, kterou vám přineseme v následujících dnech.

Následuje druhá část recenze...

Do akce nikdy o samotě

• Update: 8. 9. 2020 • Autor: Štěpán Lenk

Multiplayer je v Marvel's Avengers určený pro maximální počet čtyř hráčů, kteří se vždy zhostí jednoho z dostupných hrdinů. Pokud nemáte nikoho, kdo by s vámi vklouznul do superhrdinského ohozu, můžete využít služeb náhodných hráčů nebo AI, která sice příliš rozumu nepobrala, ale povětšinou plní svůj účel.

Online část hry je o poznání méně strukturovaná a důvody, proč jste vlastně na misi vysláni, jsou obyčejně popsány pár větami, maximálně krátkým videem. Zkrátka si na holografickém poradním stole zvolíte jednu z dostupných misí, načež si vyberete svoji partu superhrdinů, vypravíte se na místo určení v avengerském tryskáči jménem Quinjet a můžete se pustit do akce. 

V zásadě máte na výběr z několika typů misí – některé jsou složené z více dílčích úkolů a jejich splnění zpravidla zabere více času, jiné zase mají cíl jeden a trvají jen pár minut. Odměnou za vaši námahu při zachraňování světa vám budou zkušenosti, výbava, upgradovací materiály, občas nějaký kosmetický předmět, prostě taková ta online klasika.

Hra více hráčů je v Marvel's Avengers ve své podstatě zábavná, už po pár hodinách si ale všimnete, že silně postrádá variabilitu. Rozbíjení robotů na prvočinitele sice nějakou dobu udrží vaši pozornost, ale vcelku brzy si začnete uvědomovat, že vlastně děláte stále to samé, v těch samých prostředích a proti těm samým nepřátelům. Hra to sice maskuje různými názvy misí, ale v drtivé většině případů prostě prozkoumáváte prázdné open-world mapy, načež se probojujete až do základny A.I.M. a tam něco zničíte/stisknete tlačítko/udržíte pozici a je konec.

Marvel's Avengers Taskmaster Co-op Bossfight PS4 | GEM (Gameplay)

Taskmaster se po úvodní misi ukáže i v online části hry.

Stereotyp čas od času naruší nějaký ten boss fight, například s Taskmasterem nebo obřím kráčejícím robotem Titanem, u kterého nejprve musíte zničit jeho slabá místa, než mu můžete dát definitivně přes jeho plechovou tlamu. Vaším hnacím motorem je zde, ostatně jako v dalších looter-shooter hrách, levelování postavy a hledání lepšího lootu, který padá ze zabitých nepřátel, nacházíte jej v truhlách nebo lze koupit u obchodníků.

Sbírat silnější loot a vylepšovat stávající výbavu samozřejmě potřebujete, abyste se mohli pouštět do stále náročnějších misí. Osobně mě superhrdinské kooperativní řádění bavilo, celou dobu jsem se ale nemohl ubránit pocitu, že to všechno mohlo být o poznání lepší a jedná se zatím o pouhou předzvěst něčeho většího. Což bude asi nakonec i pravda, jelikož tvůrci slibují pravidelné injekce dodatečného obsahu v podobě nových hratelných hrdinů, kteří navíc mají být zcela zdarma. A tím se přirozeně dostáváme k mikrotransakcím.

Jaká je cena superhrdinského kostýmu?

Marvel's Avengers obsahuje mikrotransakce, dobrou zprávou ovšem je, że se ani v nejmenším nejedná o pay-to-win systém. Na druhou stranu, úplně bez poskvrny také nejsou. Za prémiovou měnu zvanou Kredity si v Marvel's Avengers můžete koupit jen kosmetické předměty, jako jsou skiny, emoty, jmenovky či speciální zakončovací údery. Tuto „kosmetiku” lze odemykat i hraním, zejména prostřednictvím takzvaných Hrdinských výzev, postup v rámci těchto výzev je ovšem děsivě pomalý a než odemknete pár skinů pro všech 6 základních charakterů… asi vám nějaká ta šedina přibude.

Karta hrdinských výzev je něco jako battle pass pro jednotlivé hrdiny, jedná se tedy o sérii 40 úkolů (pro každou postavu), jejichž plněním si postupně odemykáte výše zmíněné kosmetické předměty, ale i herní měny, materiály a podobně. Což na první dobrou zní v pořádku, takže se teď možná sami sebe ptáte, kde je háček? Za prvé: některé skiny jsou dostupné jen na tržišti, čili jdou technicky pořídit jen za peníze, a za druhé: všechny nadcházející hratelné postavy budou sice zadarmo, ovšem zmíněné Hrdinské výzvy budou zpoplatněny pod cenovkou 10 amerických dolarů. 

Marvel's Avengers; gameplay: hrdinské výzvy Marvel's Avengers; gameplay: kosmetické doplňky, Hulk Marvel's Avengers; gameplay: kosmetické doplňky, Ms. Marvel
Chcete svým oblíbeným hrdinům pořídit nějaké hezké kostýmy? Pokud do hry nechcete investovat další peníze, možná se trochu nadřete.

Já vím, jedná se pouze i kosmetiku, která nikterak neovlivňuje gameplay, nicméně, kostýmy jsou nesmírně důležitou částí superhrdinské identity a s nimi se často mění i charakter daného hrdiny. Fanoušci mají ke spoustě z nich až emocionální vztah a tím spíše budou náchylnější k otevření vlastní peněženky. Navíc, chvástat se tím, že veškerý dodatečný obsah po vydání hry bude zdarma a pak ke každému charakteru nacpat 10dolarový battle pass? Poněkud nefér.

Takže ano, mikrotransakce v Marvel's Avengers ve své podstatě můžete s klidem ignorovat. Mnohem sympatičtější by mi ovšem bylo, kdyby studio Crystal Dynamics prostě zpoplatnilo veškeré bonusové hrdiny a volitelné skiny k nim dávali zadarmo, než aby na fanoušky Avengers hráli tuto šarádu. Mikrotransakce podle mého názoru do hry prodávané za plnou cenu prostě nepatří.

Marvel's Avengers po audiovizuální stránce

Grafika Marvel's Avengers je ok, některá venkovní prostředí a textury by si ale určitě zasloužily více detailů. Superhrdinové a jejich kostýmy ovšem vypadají velmi dobře, na druhou stranu v akčních scénách je na obrazovce někdy tolik efektů, střelby a výbuchů, až je těžké rozpoznat, co se vlastně děje, nemluvě o poměrně častém klesání počtu snímků za vteřinu, což platí zejména pro základní PS4 a Xbox One. Pořádně poladit by si také zasloužila kamera a systém zamykání cílů, který je natolik nepřesný (často zběsile skáče z jednoho nepřítele na druhého), že jsem jej téměř přestal používat.

Marvel's Avengers; gameplay: Captain America Marvel's Avengers; gameplay: Hulk Marvel's Avengers; gameplay: exploze
Grafika Marvel's Avengers vyniká hlavně co se modelů hlavních postav týče, pozadí a textury by mohly být o něco lepší.

Potěšila mne ovšem zvuková část hry, která patřičně explozivně vybuchuje a laseruje vždy, kdy je potřeba. Obzvláště povedený je dabing jednotlivých charakterů v čele s Nolanem Northem v roli Tonyho Starka (Iron Man). Potěší i přítomnost české lokalizace v podobě titulků a přeložených textů v menu, i když kvalita překladu je lehce kolísavá a některé fráze nejsou přeloženy úplně přesně. Porozumění ději to naštěstí nijak nevadí. Z hlediska audiovizuálního zpracování tak Marvel's Avengers drží laťku se zbytkem hry a na poradní stůl v Helicarrieru přináší lehký nadprůměr. 

Jak se povedla týmová Marvelovka?

Na rovinu, není to tak dobré, jak bych si přál. Z pozice komiksového fanouška je pro mě hra, která mi dovolí si zahrát za jednotlivé členy Avengers, jak v singleplayeru, tak i v online kooperaci, přímo splněným snem, leč nakonec to úplně nedopadlo. Povedenou příběhovou kampaň bohužel sráží k zemi nemastný a neslaný multiplayer, kde děláte stále to samé ve stále stejném prostředí a výsledkem je mírně nadprůměrná akční hra, která ovšem do budoucna skýtá značný potenciál.

Pokud se tvůrci ze studia Crystal Dynamics budou o Marvel's Avengers starat tak, jak slibují, možná se jednoho dne dočkáme opravdu vynikající superhrdinské týmovky. V současné době to ovšem na vysokou známku nevypadá a po zvážení všech pro a proti tak nakonec finální hodnocení Marvel's Avengers padá na 69 % (z původních 72 % při prvním vydání recenze 4. 9. 2020). Hra vychází 4. září 2020 pro PC, PS4, Xbox One a Google Stadia, počítá se ovšem i s verzemi pro PS5 a Xbox Series X.

Tato recenze byla napsaná pro PS4 verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla distributorská společnost Cenega.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Marvel's Avengers: Závěrečné hodnocení

        Hodnocení 69 % GEM
Verdikt:

Nejnovější akční adventura studia Crystal Dynamics hráčům umožňuje převtělit se do členů Avengers – pravděpodobně vůbec nejslavnějšího superhrdinského týmu marvelovského univerza. Hra nabízí několik hratelných postav s odlišným stylem boje, zábavnou příběhovou kampaň, celkový dojem ale sráží poněkud stereotypní multiplayerové mise.

Marvel's Avengers; recenze

Klady

  • Zábavný příběh
  • Solo mise
  • Dostatečně odlišní hrdinové a jejich schopnosti

Zápory

  • Málo typů nepřátel
  • Nudná náplň kooperativních misí
  • Výbava se nijak neprojevuje na vašem vzhledu
  • Průměrná grafika
  • Kamera
Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.

Marvel's Avengers (DOJMY Z HRANÍ PS4) – Obsah článku

  1. Avengers… Assemble!
  2. Příliš mnoho stejné akce?
  3. Loot, to je to, oč tu běží!
  4. Jak se lesknou superhrdinské kostýmy?
  5. Jak se Marvel's Avengers předvedli v akci?
  6. HW nároky pro Marvel's Avengers PC

Avengers… Assemble!

Studio Crystal Dynamics slibovalo v rámci beta testů poměrně velkou ukázku ze hry a hned na rovinu musíme říci, že svým slibům jednoznačně dostálo. Beta totiž obsahovala 4 příběhové mise, tři bojové scénáře ve virtuální simulaci zvané HARM, čtyři větší multiplayerové mise (War Zones) a 5 menších (Drop Zones).

V singleplayerové části bety jsme si mohli vyzkoušeli hru za Captaina Americu, Iron Mana, Thora, Hulka, Black Widow a Kamalu Khan a potěšující je, že všichni hrdinové působí opravdu unikátně a hra za každého z nich je zásadně odlišná. Kromě toho se ale jeví velmi zajímavě i samotný příběh, ve kterém se bude Kamala snažit dát Avengers zase dohromady poté, co byli po tragické nehodě v San Franciscu nuceni odejít do vyhnanství. Roli ochranné ruky nad světem pak v nepřítomnosti superhrdinů převzala vědecká organizace A.I.M., velmi brzy se ale ukáže, že její úmysly nejsou zrovna nejčistší.

Marvel's Avengers; screenshot: Thor, Iron Man
Avengers budou přinuceni uchýlit se do vyhnanství, což otevře dveře zločinecké věděcké organizaci A.I.M.

Příběhová část hry se zatím profiluje velmi slibně, zejména díky práci s jednotlivými charaktery, které ctí své komiksové předlohy. Nejvíce prostoru v ukázaných misích dostala Kamala Khan – zápálená fanynka Avengers a budoucí Ms. Marvel, která bude zřejmě i hlavním hybatelem děje. S čímž nemám nejmenší problém, Kamala je prostě sympaťanda a navíc by se v kampani mělo hraní za jednotlivé hrdiny střídat, každý tedy dostane možnost zazářit.

Multiplayerové mise jsou uzpůsobeny pro čtyři hráče, přičemž v nich najdete jak rozlehlé otevřené prostory s vedlejšími úkoly, tak i přímočaré koridorové základny A.I.M.u, kde budete hotovi za pár minut. Není ovšem možné mít v jednom týmu například dva Iron Many a dva Hulky, každý hrdina má vyhrazený jeden slot a je na vás a vašich spoluhráčích se nějak inteligentně domluvit, kdo si bere koho. Proto se dopředu připravte na nekonečné dohadování, které spuštění každé mise protáhne minimálně o deset minut. A právě proto bych chtěl využít příležitosti a rovnou prohlásit: Kubo, Filipe a Tomáši, Kamala je moje a kdokoli se jí dotkne, ten se se zlou potáže. Děkuji za pozornost.

Marvel's Avengers; screenshot: Hulk Marvel's Avengers; screenshot: Hulk Marvel's Avengers; screenshot: Black Widow
A kámoši jak hrom, jsou Kamala a Hulk!

Marvel's Avengers tedy na papíře zní velmi slibně, silný příběh pro jednoho hráče a kooperativní mulťák zní jako skvělá kombinace, po několika hodinách strávených v beta verzi mám ale trochu obavy ohledně samotné herní náplně. Mimo příběhových animací, ve kterých spolu postavy povětšinou zábavně interagují a posouvají kupředu děj hry, byla hratelnost Marvel's Avengers v betě tvořena z naprosté většiny akcí, což je dobře i špatně zároveň.

Příliš mnoho stejné akce?

Nechápejte mě zle, akční pasáže jsou fajn, především díky odlišným superhrdinům a jejich diametrálně rozdílným schopnostem. Ať už jako Thor metáte blesky nebo kladivo, v zelené kůži Hulka vytrháváte ze země celé kusy betonu, natahujete své končetiny a části těla jako ohebná Kamala, poletujete po bojišti v hi-tech brnění jako Iron Man, nebo svými nebezpečnými chvaty a pistolemi kosíte nepřátele jako Black Widow, budete se dobře bavit. 

Problém je v tom, že struktura misí byla velmi podobná, ať už v multiplayeru, či singleplayeru. Prostě musíte něco najít, zmáčknout, ubránit, udržet pozici, to vše samozřejmě za doprovodu téměř nepřetržitých bitev s A.I.M. poskoky, kterých navíc v betě bylo jen pár druhů. Nezbývá než doufat, že v plné verzi hry bude variabilita nepřátel a typů misí o něco větší, jinak zde silně hrozí nepříjemný stereotyp.

Marvel's Avengers Beta Drop Zone PS4 | GEM (Gameplay)

Soubojový systém je zábavný, poněkud omezená je ale nabídka protivníků a typů misí, tedy alespoň v beta verzi hry.

Soubojový systém není zrovna nejkomplexnější a často se přistihnete, že prostě jen mačkáte lehký a těžký útok a doufáte v co nejlepší možný výsledek, ten „superhrdinský feeling” vám ale hra prodává dobře. Každý z hrdinů oplývá třemi speciálními schopnostmi, přičemž nové útoky, dovednosti a vlastnosti si budete moci postupně odemykat v bohaté nabídce skillů. 

Beta obsahovala sice jen primární větev dovedností, ta však byla slušně obsáhlá a k mé radosti všechny odemknuté skilly měly na chování postavy a hratelnost reálný vliv. Plná verze Marvel's Avengers by navíc měla přihodit ještě další dvě dovednostní větve, tvorba postavy by tedy hráčům měla poskytnou dostatek volnosti, jak si kýženého superhrdinu přizpůsobit vlastnímu hernímu stylu, což je super. Nejen skilly je ale superhrdina živ. 

Loot, to je to, oč tu běží!

Marvel's Avengers je totiž v jádru klasickou lootovačkou, kdy sílu své postavy zvyšujete nejen levelováním a investováním získaných skill pointů do nových schopností, ale i získáváním nové výbavy (gearu) a jejím upgradováním. V tomto ohledu si pro vás tvůrci připravili spoustu mechanismů, které vás zabaví na dlouhou dobu. 

Výbavu můžete následně vylepšovat, nebo (pokud se vám nehodí do krámu) rozebrat na materiály potřebné k dalšímu upgradování vašeho gearu. Na statistiky vaší postavy ale mají vliv i nalezené artefakty, stejně tak i collectibles ve formě komiksů přidávajících pasivní bonusy, které ve hře sbíráte. Zkrátka, pokud máte podobné hry rádi, budete se v Marvel's Avengers cítit jako ryby ve vodě a při stavění svého buildu si budete spokojeně chrochtat blahem.

Samozřejmostí je i kosmetická customizace postav, proto Marvel's Avengers hráčům nabízí spoustu bonusových skinů pro každého z hrdinů, které si můžete přirozeně odemknout hraním, nebo si je koupit za herní měnu. Hra bude obsahovat mikrotransakce, to tvůrci koneckonců plánovali od začátku, momentálně mi ale ekonomický model Marvel's Avengers přijde k hráči férový. Kosmetické předměty (skiny a emoty) získáváte automaticky levelováním postavy, sem tam navíc dostanete i nějakou tu herní měnu, pokud se tedy na tomto systému nic v průběhu času nezmění, nebudu s ním mít vůbec žádný problém.

Na druhou stranu je ovšem poněkud zarážející fakt, že se aktuální výbava na vašich hrdinech vizuálně nijak neprojeví. Podoba superhrdinů v Marvel's Avengers je totiž diktována pouze aktivním skinem a to, jaký druh brnění či rukavic máte zrovna na sobě, bohužel hra zcela ignoruje. Což je u titulu založeném na sbírání lootu dosti zvláštní rozhodnutí a vlastně i škoda, nebylo by super mít možnost si poskládat své vlastní Iron Manovo brnění a vybrat mu nějaké suprkúl barevné schéma a k tomu mít ještě několik předdefinovaných skinů jako bonus? Studio Crystal Dynamics (či spíše Marvel) si to bohužel zjevně nemyslí...

Marvel's Avengers; screenshot: dual Marvel's Avengers; screenshot: dual
Skiny a skilly. Obojího Marvel's Avengers nabízí dostatek.

Jak se lesknou superhrdinské kostýmy?

Co se audiovizuálního hlediska týče, jsem z Marvel's Avengers spíše rozpačitý. Hra bezesporu dokáže vypadat dobře, v akčních pasážích ale často docházelo k propadům počtu snímků za vteřinu a jakémusi „rozpixelování” obrazu, z čehož jsem opravdu nebyl nadšený. 

Během hraní Marvel's Avengers jsem se také nevyvaroval slušné řádce technických problémů, ať už se jedná o zmatečnou kameru, místy poněkud zvláštní animace postav, hloupou umělou inteligenci, případně nesmysly typu: jeden hráč otevře truhlu s lootem, ten ale vypadne pouze pro něj a druhý hráč musí již otevřenou truhlu otevřít také znovu, aby mu také vypadla nějaká ta kořist.

Marvel's Avengers; screenshot: město Marvel's Avengers; screenshot: les
Grafická stránka Marvel's Avengers na mne působila spíše rozpačitě.

Nepotěší ani vcelku tragické české titulky, které kvalitou překladu místy zaostávají i za Google překladačem a působí dojmem, že je někdo rychle spíchnul čistě pro potřeby nadcházejícího betatestu. Překládat totiž v hlavním menu „Continue” jako „Dále”, je přinejmenším... podivné. Na druhou stranu, dabing postav zvuky a hudba mi během hraní přišly naprosto v pořádku.

Jak se Marvel's Avengers předvedli v akci?

Kdybych měl Marvel's Avengers nějak popsat na základě svých zkušeností z beta verze, tak se jedná o solidní akční hru se zábavným soubojovým systémem, unikátními hrdiny, rozporuplným audiovizuálem a lehce stereotypní herní náplní, která je doufejme způsobena výhradně omezeným obsahem beta verze. Spousta menších nedotaženosti ovšem vyvolává otázku, jestli jsou Avengers na záchranu světa už opravdu připraveni. Ve studio Crystal Dynamics totiž na vychytání much příliš času nemají...

Marvel's Avengers oficiálně vychází 4. září 2020 na PC, PS4 a Xbox One, pokud si ale chcete hru vyzkoušet s předstihem, máte ještě dvě šance. 14.–16. srpna totiž započne otevřená beta na PS4, zároveň se ale spustí i uzavřená beta pro majitele předobjednávek na PC a Xbox One. A konečně poslední kolo beta testů proběhne v termínu 21.–23. srpna, kdy bude hra volně přístupná k odzkoušení na všech platformách, tedy na PC, PS4 a Xbox One.

Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PS4 verzi hry.

• Zdroje: Vlastní

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.

HW nároky pro Marvel's Avengers PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor i3-4160 / AMD ekvivalent Intel Core i7 4770K, 3.4 Ghz / AMD Ryzen 5 1600, 3.2 Ghz
Grafická karta NVIDIA GTX 950 / AMD 270 (min 2 GB video ram) NVIDIA GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 480, 8GB
DirectX Verze 12 Verze 12
Operační paměť 8 GB RAM 16 GB RAM
Pevný disk 75 GB volného místa 110 GB volného místa

• Zdroj: game-debate.com (11. 8. 2020)

S jakým herním PC na Marvel's Avengers?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

AlzaPC GameBox Prime - i5 / RTX4060 / 32GB RAM / 1TB SSD

Základní sestava:

AlzaPC GameBox Prime - i5 / RTX4060 / 32GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Prime - i7 / RTX5070 / 32GB RAM / 1TB SSD

Optimální sestava:

AlzaPC GameBox Prime - i7 / RTX5070 / 32GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Elite - i7 / RTX5070Ti / 32GB RAM / 1TB SSD

Sestava pro náročné:

AlzaPC GameBox Elite - i7 / RTX5070Ti / 32GB RAM / 1TB SSD

i Mohlo by vás zajímat

4,3 14×
Marvels Avengers - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, české titulky, žánr: akční, pro online hraní vyžaduje předplatné PlayStation Plus
299,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: MSX640
Vytisknout
P-DC1-WEB01
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon