Dárkové karty Resident Evil 4

Microsoft mění strategii, proč nebude mít Xbox Series X exkluzivity? (TÉMA)

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

Konzole Xbox Series X se ještě ani nezačala prodávat a už v jistém smyslu změnila videoherní historii. Minimálně v prvních letech totiž na ni nevyjde žádná exkluzivita od Microsoftu, což je nejen zcela nový přístup na poli herních konzolí, ale také podivný krok v době, kdy právě Microsoft buduje armádu vlastních studií. V článku se podíváme nejen na to, co tento krok znamená pro hráče a nový Xbox, ale také co Microsoft touto změnou sleduje.

Xbox One X; screenshot: ovladač

Proč nebude mít Microsoft Xbox Series X zpočátku exkluzivity? – Obsah článku

  1. Xbox Series X bude v prvních letech bez exkluzivit
  2. Microsoft není jen konzole Xbox, aneb širší pohled
  3. Xbox jako kontinuální platforma
  4. Microsoft buduje ekosystém herní budoucnosti
  5. Od fyzických produktů ke službám
  6. A co na to PlayStation?
  7. Microsoft vs. Sony

Xbox Series X bude v prvních letech bez exkluzivit

• Téma: 19. 2. 2020 • Autor: Filip Němec

Za posledních téměř třicet let fungoval Xbox a PlayStation naprosto stejně. Vydat co možná nejvýkonnější konzoli za rozumné peníze a připravit na ni exkluzivní hry, aby si ji zákazníci koupili. Po uplynutí několika let a neustávajícím technologickém pokroku opět vydat novou konzoli s vyšším výkonem a donutit majitele předchozí generace k její koupi další plejádou exkluzivit. A tak stále dokola. Ostatně PlayStation to udělá už popáté v řadě. Microsoft se však vydal jinou cestou.

Když šéf Xbox Game Studios Matt Booty oznámil, že žádná z Microsoftem vyvíjených her nebude Xbox Series X exkluzivitou, a to přinejmenším v prvních dvou letech, herní svět byl rázem na nohou a hráči zmatení. Na první pohled jde o velmi sympatický krok, nezamykat obsah jen na jednu platformu. Majitelé Xboxu One, popřípadě jeho výkonnější verze, nebudou muset ihned investovat do nové konzole, aby si zahráli třeba Halo: Infinite nebo Senua's Saga: Hellblade II. Podobně jsou na tom PC hráči, kteří o koupi Xboxu Series X možná uvažovali právě kvůli Xbox exkluzivitám, ale i ti se těchto i dalších her od Microsoftu dočkají.

Halo: Infinite; wallpaper: cover Senua's Saga: Hellblade 2; screenshot: cover
Halo Infinite a Senua's Saga: Hellblade II byly hlavní adepti na Xbox Series X exkluzivity, o tyto hry však nepřijdou ani majitelé stolních počítačů nebo Xboxu One.

Ohlasy jsou samozřejmě i rozporuplné až negativní, rázem je totiž pryč hlavní argument pro pořízení nové konzole. To dává značnou výhodu konkurenci, protože velká část hráčů se bude na konci roku 2020 rozhodovat, kterou next-gen konzoli si koupí, a pokud už mají třeba PC nebo Xbox One, racionální volbou bude PlayStation 5, jenž i tentokrát nabídne, jak bylo doposud zvykem, vlastní exkluzivní tituly. Na první pohled tak Microsoft nachystal Xboxu Series X pořádné porodní bolesti, prodeje totiž mohou nejen v prvních měsících, ale dokonce i letech značně utrpět.

Microsoft není jen konzole Xbox, aneb širší pohled

Možná ale tuto situaci pozorujeme skrze klíčovou dírku, zatímco by stačilo otevřít dveře a podívat se na celou událost z trochu širší perspektivy. Microsoft nám to naznačil už při odhalení nové konzole, my jsme však neměli oči dostatečně dokořán, byť svůj podíl na tom měl i Microsoft. Společnost z amerického Redmondu totiž neoznámila konzoli Xbox Series X. Oznámila konzoli s názvem Xbox. Přídavek Series X je pouze označení modelové řady či typu, se kterým Xbox vstoupí na trh, ale v podstatě vůbec nejde o klíčovou informaci.

Xbox Series X; screenshot: vzhled, logo
Název nové konzole od Microsoftu je zkrátka Xbox. Na konci roku vyjde jeho verze s označením Series X, což může znamenat, že další verze mohou následovat velmi brzy.

To důležité zůstalo naopak schováno pod povrchem. To, že nová konzole je „prostě Xbox“, nám už mělo naznačit, jakým směrem se chce Microsoft vydat. Prozatím to totiž vypadá, že se společnost inspirovala PC platformou, která na žádné generační obměny nehraje. Pravděpodobně se tak můžeme třeba dva roky po vydání Xboxu Series X dočkat vydání třeba Xbox Series X verze 2022, což bude v podstatě stejná konzole, jen s vyšším výkonem.

Microsoft tak názvem Xbox neuzavírá svou platformu, ale naopak ji otevírá a rozšiřuje do zatím pro nás netušených rovin. Slovíčko „Series“ navíc naznačuje, že se můžeme dočkat různých sérií Xboxu, které třeba nabídnou menší výkon, ale lepší cenu, nebo možná tolik diskutovanou bezdiskovou verzi. Širší portfolio výrobků by cílilo na více skupin zákazníků, žádná z nich by však nebyla ochuzena o exkluzivní tituly od Microsoftu. Ostatně o vícero Xboxech lišících se výkonem i výbavou se začalo spekulovat už o mnoho dříve.

Xbox One; screenshot: all digital edition
Bezdiskový Xbox One S vyšel v roce 2019, lze tak očekávat, že v budoucnu na pulty ochodu dorazí také čistě digitální nový Xbox. (recenze Xbox One S All-Digital Edition)

Xbox jako kontinuální platforma

Jsme tak možná svědky zajímavé revoluce konzolového hraní. Ta se zdá být překvapivá, ale při bližším zkoumání se z pohledu Microsoftu jeví více než logicky. Magazín Game Industry tento krok dokonce popisuje jako nevyhnutelný. Pokud se totiž Microsoft chce držet své vize, ve které je Xbox kontinuální platforma a ne jedna jediná konzole, nic jiného mu ani nezbývá.

Nová strategie Microsoftu se zaměřuje na Xbox jakožto platformu, jako jsou počítače nebo mobily, tedy zařízení, která lze postupně upgradovat, ale nikdy nevyloučí ze své „rodiny“ služeb majitele předchozí verze. Podobně jako Apple nebo Samsung vydává každý rok novou vlajkovou loď, může Microsoft prakticky kdykoli vydat 2x tak výkonnou konzoli a prostě říct „tohle je jen nové zařízení z již existující série a nebude mít žádné exkluzivity“.

Microsoft buduje ekosystém herní budoucnosti

To vše Microsoft očividně tvoří v rámci snahy vybudovat ekosystém nabízející kvalitní hráčský zážitek bez ohledu na to, na jaké platformě hrajete. Doposud jsme se zde bavili pouze o Xboxu, ale kroky Microsoftu sahají ještě dále. Kromě herní konzole má totiž společnost k dispozici ještě další dvě platformy: „půjčovnu“ her Game Pass a streamovací službu xCloud. Game Pass nabízí rozsáhlou knihovnu her, které lze za velmi sympatickou cenu hrát na Xboxu One (a v budoucnu i na Xboxu Series X) i na PC, Microsoft se tedy již neomezuje pouze na konzole Xbox. Vedle toho pak stojí streamovací služba xCloud, přinášející nejen nový způsob pořizování her, ale také nové platformy, kam patří zejména tablety a mobilní telefony.

Na první pohled tedy Microsoft svým krokem nevydávat v prvních letech žádné Xbox Series X exkluzivity ztížil této konzoli život, ale výrazně posílil úlohu Game Passu a xCloudu. Tyto služby se navíc mají po oficiálním uvedení xCloudu do provozu spojit, respektive xCloud by měl umět streamovat všechny tituly z knihovny Xbox Game Pass. Herní divize Microsoftu už tak nestojí na jedné noze jménem Xbox, se kterou konzolové vichry v posledních letech nebezpečně lomcovaly. Microsoft si buduje velmi pevnou základnu, jež obsáhne konzole Xbox, hraní na PC, ale i na mobilních telefonech a tabletech – a to vše skrze své služby či hardware.

Xbox Game Pass; screenshot: logo
Microsoftu může být v budoucnu jedno, jestli si koupíte nejnovější Xbox, zůstanete u toho starého nebo budete hrát PC hry prostřednictvím služby Xbox Game Pass pro PC. Pořád budete hrát tituly z dílny Microsoftu a ve všech případech na tom bude firma profitovat.

Od fyzických produktů ke službám

Velkým tématem v byznysu a technologiích je v poslední době přechod od produktů ke službám. Sám Apple přiznává, že svůj potenciální trh mobilních telefonů již téměř zaplnil a prodeje nijak výrazně nerostou. Nyní tedy přichází na řadu majitele hardwaru pevně ukotvit ve svém ekosystému a nabídnout jim služby, ideálně ve formě malého, ale pravidelného předplatného. Posuďte sami, jestli jsou v současnosti hitem Blu-ray přehrávače, filmy na DVD (fyzické produkty) nebo Netflix či Apple TV+ (služby s pravidelným měsíčním poplatkem).

Že má podobnou ideologii také Microsoft, dokazuje služba Xbox All Access (prozatím dostupná pouze v USA), prostřednictvím které si za měsíční poplatek pronajmete konzoli Xbox One, k němuž rovněž dostanete předplatné Xbox Game Pass Ultimate. V případě Xboxu One S vás bude stát měsíční pronájem něco přes 500 Kč a po dvou letech bude konzole vaše, přičemž lze v průběhu pronájmu upgradovat na Xbox Series X. Microsoft ani tak nezajímá, kolik prodá nových Xboxů, jako to, jestli hráči budou využívat jeho služby, tedy Xbox Game Pass, xCloud a třeba i předplatné Xbox Live Gold.

A co na to PlayStation?

Sony sice prokázala, že menším upgradům konzole je taktéž nakloněna, ostatně byl to právě PlayStation, kdo přišel s mezigeneračním vylepšením v podobě PlayStationu 4 Pro. Společnost však stále pokračuje v poměrně razantním oddělení dvou po sobě jdoucích generací, takže PlayStation 5 nabídne exkluzivní tituly, které si v tu dobu nikde jinde nezahrajeme. To je na jednu stranu zásadní argument pro koupi nové konzole, zároveň ale i snazší výchozí bod pro vývojáře, kteří budou nový exkluzivní titul šít na míru jedné konzoli, z níž budou moci správnou optimalizací vymáčknout maximum.

Nedá se zapomenout ani na skutečnost, že punc jedinečnosti dodávají novým konzolím právě exkluzivní tituly. Omezení pouze na nejnovější hardware vzbuzuje silné emoce a je nepochybně jedním z hlavních důvodů při rozhodování o koupi. Naproti tomu argument „tahle nová konzole umí ty stejné hry, jen vypadají lépe,” už nezní tak fantasticky. Rozhodování mezi PlayStationem 4 Pro a Xboxem One X bylo jako rozhodovat se mezi VW Golfem a Seatem Leon. Jinak řečeno, rozdíly byly naprosto minimální. Ovšem PlayStation 5 a Xbox Series X, to je jako tichý elektromobil Tesla Model 3 a benzínový uragán Audi A4. V obou případech skvělé vozy s podobnou konstitucí, ale oba pro naprosto jiné zákazníky s jinou filozofií.

PlayStation Now; screenshot: logo
Sony má také více míčků ve vzduchu. Služba PS Now totiž funguje jako streamovací služba i jako digitální půjčovna, kde si daný titul stáhnete do konzole. Její ambice však zatím nejsou tak velké jako v případě konkurence a v našich končinách dokonce ještě ani nefunguje, přestože ji Sony spustila už v roce 2014.

Microsoft vs. Sony

Možná byste od nás chtěli slyšet, jaký z těchto dvou přístupů je lepší, který v dlouhodobém horizontu vyhraje. Křišťálová koule se nám ale rozbila, zrovna když jsme věštili, kdy dojde k odhalení PlayStationu 5, takže nám nezbývá nic jiného než si srovnat fakta. Sony má nepochybně na své straně velmi silné historické postavení a výchozí pozici jasného vítěze právě dobíhající konzolové generace, a to nejen z pohledu prodaných konzolí, ale také množství a kvality exkluzivních titulů. Na základě prosté extrapolace historie se zdá být nepravděpodobné, že by tento plán Sony tentokrát nevyšel.

Microsoft možná na první pohled některé fanoušky zklamal, ale ve skutečnosti se zdá být jeho krok nesmírně sympatický, prozákaznický až vizionářský. Sony možná vyrazí sebevědomě kupředu a bude vést v prodejích PlayStationu 5, Microsoft si ale bude pomalu budovat videoherní impérium bez hranic. Impérium, které nebude trpět tím, že končící konzolová generace má už slabý hardware nebo že se daný rok nepovedlo vydat dostatek exkluzivních titulů. Klidně se může stát, že Sony jednou usne na vavřínech a stane po boku Nintenda, o němž nechceme říct, že hraje druhé housle, ale musí se soustředit na trochu jiný trh, protože pro třetí konzoli podobného ražení, jako je Xbox nebo PlayStation, už na trhu není místo.

Naopak Microsoft může narazit v okamžiku, kdy bude mít v portfoliu „příliš mnoho Xboxů“ a vývojáři budou bojovat s optimalizací. Už rozdíl mezi hrami na Xboxu One a Xboxu One X je obrovský, co se tedy stane, když se do této rovnice přidá ještě jedna další, výkonnější konzole? Co si aktuálně ještě nemusíme uvědomovat je naopak to, že klasické herní konzole do deseti nebo patnácti let možná vymřou a hry se budou pouze streamovat. To by pro Microsoft transformovaný do své nové podoby nebylo žádným problémem, spíše naopak, ale pro značku PlayStation by to mohlo být v aktuálním nastavení smrtící.

Nakonec si možná v jistém smyslu uleví obě firmy, protože budou nabízet trošku jiný produkt a jinou filosofii. Jestli byl tento krok Microsoftu moudrý, uvidíme až za několik let, prozatím to však vypadá jako chytrý krok pro firmu, která v poslední konzolové generaci očividně tahala za kratší provaz. Rozhodně nás čekají zajímavé časy, jež mohou formovat budoucí tvář nejen konzolového hraní.

• Zdroje: Game Industry, vlastní

i Mohlo by vás zajímat
Vytisknout
P-DC1-WEB18
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací