• Autor: Ondřej Zeman
Masivní RPG Pathfinder: Kingmaker, tedy první řádný výtvor Owlcat Games, je titul, který svým tvůrcům nedělá žádnou ostudu. Vznik další hry zastupující tuto sérii není tím pádem žádným velkým překvapením. Jak se vývojářům Pathfinder: Wrath of the Righteous povedlo a jestli se jedná o stejně kvalitní kus, jakým byl jeho předchůdce, najdete v následujících odstavcích naší recenze.
zdroj: Owlcat Games
Pathfinder: Kingmaker před hráče postavil příběh, v jehož rámci museli budovat království a následně jej bránit proti různým hrozbám. Pathfinder: Wrath of the Righteous se odehrává v o něco dynamičtější etapě dějin tohoto vesmíru. Problémy totiž tentokrát nepůsobí nějaká podřadná cháska, ale démonická invaze. Té se obyčejný lid samozřejmě snaží čelit, ale monstra z pekelných hlubin byla příliš silná, což zakusil i vámi vytvořený protagonista, který byl kreaturami semlet, avšak zázrakem se mu podařilo přežit. Kdo čekal, že po téměř smrtelném boji si hlavní rek na chvíli odpočine, bude zřejmě zklamán, protože jakmile se trošku rozkoukáte, pekelníci udeří vší silou na brány městečka Kenabres a začnou zdatně masakrovat vše v okolí.
zdroj: vlastní
Při průchodu příběhem zažijete řadu impozantních bitev, které se vám zaryjí do paměti.
V počátečních momentech to vypadá tak, že vás Pathfinder: Wrath of the Righteous nechá pustit se do boje s jedním z hlavních démonických vůdců. Ten však o konfrontaci moc nestojí, a tak vás pošle do hlubin, kde fakticky startuje vaše dobrodružství, protože právě v temných tunelech si získáte ostruhy, poznáte některé ze svých budoucích společníků a především odstartujete epickou příběhovou linku zacílenou na boj dobra se zlem, nebo lépe řečeno andělů a pekelníků. Startovní kobka totiž i přes řadu dechberoucích momentů představuje jen jednu z mnoha zastávek na vašem dobrodružství. Tou první skutečně zásadní jsou až ulice démony sužovaného Kenabresu.
Ten je ve své podstatě takovým velkým startovním hřištěm určeným primárně k tomu, aby si hráč osvojil vše, co potřebuje k přežití. Nejedná se však o žádnou mateřskou školku, tvorové potulující se ulicemi města dokáží dát řádně zabrat, stejně tak dovedou zaměstnat i vedlejší úkoly stavící vám občas do cesty nějakou tu morální volbu zkoušející, jak moc pevné zásady máte. Zajímavě mi přišla zpracovaná kupříkladu série, v jejímž rámci jsem měl pomoci trojici přátel, aby se znovu sešli. Na první pohled jednoduše vypadající zakázka, kdyby ovšem neprobíhala démonická invaze, při níž křižáci volají všechny muže do zbraně a démoni masakrují vše, co se jim postaví do cesty.
Pathfinder: Wrath of the Righteous - Traveling
zdroj: vlastní
Herní svět Pathfinder: Wrath of the Righteous vám nabídne řadu míst k průzkumu. Většinou na žádném z nich však nebude bezpečno.
Nebyla by to však série Pathfinder, kdyby rozsáhlým městem celé dobrodružství končilo. Poté, co splníte všechny své povinnosti, se před vámi otevře rozsáhlý svět, do něhož tentokrát ale nepřicházíte jakožto panovník, nýbrž jako velitel křížové výpravy vybraný samotnou královnou. Ten má za povinnost vést tažení, což v praxi znamená, že kromě putování herním světem, budování vztahů se společníky a plnění úkolů musíte též dbát na to, aby válečné tažení šlapalo jako hodinky. Pokud totiž tuto úlohu zanedbáte, obdobně jako v Pathfinder: Kingmaker se vám to vrátí jako bumerang v podobě konce hry, znepřístupnění některých cestovních tras nebo zvýšení obtížnosti tažení, již definuje třeba i to, jak moc univerzum zaplavují pekelné síly.
Ještě předtím, než se vydáte vstříc dobrodružství v nebývale propracovaném světě Pathfinder: Wrath of the Righteous, si musíte vytvořit svého šampiona. Zatímco v jiných RPG vám vývojáři nabízí pouze pár specializací a povolání, tady se můžete těšit na „nechutně“ pestrou škálu zaměření a ras. Vybírat si je tu vskutku z čeho. Nejjednodušší volbou, kterou v této fázi učiníte, je navolení portrétu, pak už však přichází na řadu profese. Těch tu na počátku naleznete rovnou 25, což je samo o sobě slušné číslo. V pestré škále neschází různé typy kouzelníků, válečníků a zlodějů. Každá z tříd má navíc vždy několik podtříd umožňujících hráči více se specializovat na určitý směr a vytvořit si tak unikátního hrdinu.
zdroj: vlastní
Některé vedlejší úkoly jsou postaveny na hodně humorných základech.
Volbou specializace však tvorba hrdiny v Pathfinder: Wrath of the Righteous zdaleka nekončí. V podstatě je to pouze začátek procesu, během něhož si zvolíte jednu z dvanácti dostupných ras. Vytvořit si lze člověka, trpaslíka, elfa, míšence různých kultur, gnóma, nebo jednu z řady dalších dostupných ras. Obdobně jako v případě specializací se lze těšit na to, že vám všechny druhy nabídnou možnost vybrat si odkaz a svou minulost. Obě zmíněná rozhodnutí automaticky přináší vašemu hrdinovi bonusy, ale občas také penalizace, takže je třeba volit obezřetně, protože zvolením špatné rasové větve můžete klidně přijít o bodíky, jež se vaší profesi hodí více než jiné. Rozdělení základních statistik, jež následuje, je postaveno na tradičním RPG konceptu.
Aby však nováčci nepřidělili cenné bodíky do špatných kategorií, je tu přítomna malá nápověda v podobě zelených a rudých palců jasně hráči říkající, co je pro jeho postavu dobré, a do čeho se mu naopak investovat moc nevyplatí. Tato pomocná ruka je zelenáčům podána také v dalších fázích, za což je tvůrce třeba pochválit. Tento svět totiž nabízí neskutečně pestrou škálu možností a není vůbec náročné se během chvíle ztratit v rozsáhlém spektru alternativ, jež si lze zvolit. Sám jsem se o tom při hraní měl možnost přesvědčit, když jsem si řádně neprošel všechny detaily svého prvního protagonisty, načež jsem v boji zjistil, že léčivé lahvičky pro něj nejsou to pravé ořechové a dal se do tvorby nového reka více zapadajícího mezi živé společníky, z nichž byla parta tvořena.
Pathfinder: Wrath of the Righteous – Battle for Inn
zdroj: vlastní
Některé bitvy jsou v Pathfinder: Wrath of the Righteous nebývale náročné.
To, jakého hrdinu si na počátku stvoříte, je zásadní. O něco důležitější je však pro samotnou hratelnost podoba vaší party. Na vaší cestě herním světem lze totiž potkat řadu postav, jež je možné naverbovat. Celkem ale můžete mít v jeden moment kontrolu pouze nad šesticí hrdinů, takže si ve finále musíte vybrat, kdo s vámi půjde a koho naopak necháte dřepět mimo dosah bitevního pole. Důležité je vždy myslet primárně na efektivitu skupiny. I když banda plná čarodějů či barbarů vypadá na první pohled impozantně, v boji až tak efektivní není, protože jedni nemají výdrž, zatímco druzí ji sice mají, avšak bytosti s fyzickou odolností jim dělají nepředstavitelné potíže. Nezbytné tudíž je kombinovat třídy do funkčního celku, s nímž uspějete na bojišti.
Bitvy tu máte možnost absolvovat ve dvou režimech. Přítomná je dlouho žádaná tahová varianta, která vám dává maximální kontrolu nad tím, co vaše postavičky udělají, nebo kam se vydají. Prostě něco, co mi v Pathfinder: Kingmaker nebývale chybělo, protože přehlednost střetů nebyla zrovna jedním z trumfů daného díla. Pokud se rozhodnete pro tuto variantu, pak na vás čekají bitky, v nichž se střídají jednotliví válečníci podle toho, jak vysokou mají iniciativu. Vývojářům však bylo naprosto jasné, že ne všem vyhovuje koncept založený na tazích, a tak tu vedle něj naleznete také šarvátky v reálném čase. Ty sice nejsou až tak přehledné jako jejich alternativa, avšak pokud absolvujete boj většího rozsahu, jedná se minimálně do zredukování počtu bojovníků o lepší volbu.
zdroj: vlastní
Při střetech s některými protivníky je lepší vsadit na tahový soubojový systém, protože za normálních okolností jsou schopni útočit tak rychle, že vás zabijí dříve, než se pořádně rozkoukáte.
Přestože souboje probíhající v reálném čase zajištují plynulejší zážitek, mají jeden zásadní nedostatek, který vám nejednou dokáže zvednout tep. Hlavním problémem Pathfinder: Wrath of the Righteous je v tomto ohledu chování AI, jež je často dosti nepředvídatelným faktorem. V určitých střetech funguje jako hodiny a nedopouští se zbytečných chyb, zatímco v jiných dělá kroky vedoucí do záhuby celou partu. Určitou cestou, jak se potížím s umělou inteligencí vyhnout, je vypnout ji, jenže následné ovládání šesti postav naráz není během šarvátky žádná legrace, i když je tu přítomna kompletní pauza umožňující hráči rozdělit příkazy a boj opět spustit.
Jak již bylo řečeno v pasáži orientované na příběh, válka se tu vede na dvou frontách. Jednu mají na starosti hrdinové v čele s hlavním protagonistou. Druhá vám dá k dispozici o něco větší sílu. Velet totiž nebudete moci pouze několika šampionům, ale celým vojskům složeným ze stovek válečníků odhodlaných démony zatlačit zpátky do pekel za každou cenu. Nečekejte však, že dostanete klasickou RTS. Namísto ní je vám tu nabídnut koncept připomínající v mnohém kultovní sérii Heroes of Might and Magic. Celé šiky jsou natěsnány do jednotlivců, kteří následně odvádějí práci za kamarády patřící k jejich třídě. Škála profesí je tu relativně pestrá. Vojsko lze poskládat z kontaktních i střeleckých jednotek. Jakou bude mít podobu, je na vás.
Pathfinder: Wrath of the Righteous – Tactical Battle
zdroj: vlastní
Bitvy armád nabírají grády až po absolvování několika desítek hodin ve hře. Zpočátku jsou spíše odlehčením, nad kterým se nedá příliš plesat.
Stejně tak je na vás volba generála, který vojáky do bitvy povede. Jeden umí čarovat, jiný zase sází na obranu, zatímco jeho kolega je spíše útočníkem. Možností je opět mnoho, takže je z čeho vybírat. Armád je navíc možno mít více, tím pádem se v případě, že máte dostatek surovin a zdrojů, nemusíte příliš krotit. Pokud jde o samotné zpracování bitev, lze říci, že tvůrci odvedli dobrou práci. Sice se nejedná o žádné taktické zázraky, nedá se ovšem říci, že by byly v něčem zásadním problematické.
Staromilská RPG rozhodně nejsou něčím, co na naše obrazovky míří každý den, o to méně máme možnost vidět skutečně kvalitní kusy, na které hráč jen tak nezapomene. Pathfinder: Wrath of the Righteous je hrou plnící fanouškům tohoto neumírajícího žánru nejeden sen. Dostávají v něm perfektně navržený příběh plný zajímavých postav, nebývalé množství dobře napsaných textů, stabilně se transformující herní svět, propracovaný vývoj postav, tahové souboje a vedení armád představující vedlejší taktickou aktivitu, která i přes svou nenáročnost má něco do sebe. Jediným zásadním problémem, který tento kus trápí, je občas zlobící AI, jež své slabiny ukazuje hlavně v bitvách odehrávajících se v reálném čase. Bugy se mi naštěstí zcela vyhnuly.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Pathfinder: Wrath of the Righteous je RPG z dílen studia Owlcat Games, které se spolu s META Publishing stará také o vydavatelské povinnosti. Hra vyšla na PC 2. září 2021.
Kopii pro k recenzi poskytlo vývojářské studio Owlcat Games.
Pathfinder: Wrath of the Righteous je jedním z nejlepších RPG posledních let. Do příliš se neměnícího žánru přináší řadu zajímavých nápadu bez toho, aby se vydal vyloženě inovativní cestou jako Baldur's Gate 3. Pokud hledáte poctivé dobrodružství, Pathfinder: Wrath of the Righteous by vám nemělo za žádných okolností utéct. Jedná se totiž o brilantní kus.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2310M 2.10GHz | Intel Core i7 CPU 920 2.67GHz |
Grafická karta | Intel HD Graphics 620 | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti |
Operační paměť | 6 GB | 8 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Zdroj: Steam (5. 9. 2021)
• Novinka: 29. 1. 2020 • Autor: Jiřina Formánková
Hlavní důraz by tentokrát chtěli vývojáři dát na větší srozumitelnost a přehlednost pravidel, která se sice stále mají co nejvíce inspirovat stolní hrou, ale mnohé hráče Pathfinder: Kingmaker nemálo potrápily. Proto by pokračování mělo nabízet kromě možnosti nastavení obtížnosti od jednoduchého story módu až po hardcore obtížnost (pro veterány RPG žánru kteří se nebojí výzev) i nový podrobnější systém výuky. Pathfinder: Wrath of the Righteous se tak stane přístupnější, aniž by hra přišla o atmosféru předlohy.
Místo správy království se tentokrát pustíme do ovládání najaté armády při snaze zastavit démonickou invazi. Její složení bude skoro jistě závislé na přesvědčení vaší postavy (jako paladin určitě nebudete šéfovat srocení nemrtvých nebo jako lich andělskému zástupu). Armádu můžete navíc využít například k obsazení strategického bodu na mapě, nebo vyslat obstarat artefakt, který využijete ve své výbavě.
Kromě těchto novinek vývojáři slibují větší spolupráci s komunitou. Prozatím se bohužel nechystá zařazení tahových soubojů do základní hry, přestože by to mnozí hráči určitě uvítali. 4. února (v den startu kickstarterové kampaně) by vývojáři chtěli zveřejnit také první gameplay video.
• Zdroje: owlcatgames.com PC Games News
• Oznámení: 9. 12. 2019 • Autor: Jiřina Formánková
Pokud jste neměli možnost hrát Pathfinder: Kingmaker, vězte, že se jedná o klasické RPG a la Baldur's Gate či Icewind Dale. Na rozdíl od nich ale Pathfinder: Kingmaker nabídl navíc propracovaný způsob správy vlastního království (v okleštěné míře se podobná kratochvíle objevila třeba v prvním Pillars of Eternity) a přesně tohoto konceptu se chtějí tvůrci držet i nadále. Na hráče čeká střet s démony, jež se po letech věznění v magické bariéře osvobodili a terorizují zemi. No a jak už to tak bývá, je na vás pekelnickou invazi zastavit.
Na pomoc si můžete vybrat ze společníků různých ras, povolání i přesvědčení. Jako novinku hodlají autoři nabídnout classy, které se do předchozí hry nedostaly. Jedná se o čarodějnici (Witch) a věštce (Oracle). Tím rozšíření možností ale ani zdaleka nekončí. Na výběr dostanete tentokrát i postavy nemrtvého licha, nebeského anděla nebo třeba podvodníka (Trickster), které se přímo vážou s tzv. „Mythic Path”. Jedná se o další způsob vývoje charakteru, což by hře mohlo dodat další rozměr a variabilitu.
Jedním z hlavních cílů by mělo být zachování kombinace RPG a strategie, tentokrát však s větším důrazem na přání fanoušků, jak tvrdí Alexander Mishulin, kreativní ředitel společnosti Owlcat. Vše tedy nasvědčuje tomu, že nový Pathfinder má být oproti svému předchůdci o něco přístupnější, a to nejen pro D&D příznivce. Můžeme jen hádat, zda tentokrát budeme mít na výběr mezi bitvami v reálném čase a na tahy, nebo se autoři rozhodnou držet předchozího konceptu (real-time a pauzování). Datum vydání nebylo zatím zveřejněno. Hru budeme i nadále sledovat a jakmile něco zjistíme, přihlásíme se vám s novinkami.
• Zdroje: PC Gamer, Owlcat Games