• Autor: Filip Němec
Společnost Sony oznámila nákup studia Bungie, původních autorů Halo, kteří v současnosti pracují na multiplatformové sérii Destiny. Jak toto nové spojenectví ovlivní současné i budoucí hry od Bungie a jde snad o začátek akviziční války mezi Sony a Microsoftem? To a ještě více se dozvíte v článku.
zdroj: blog.playstation.com
Nejde o tak gigantickou částku jako v případě nedávného nákupu Activision Blizzard Microsoftem, mnozí analytici a novináři se také shodují na tom, že vzhledem k odhadované hodnotě Bungie je částka 3,6 miliardy dolarů (necelých 80 miliard korun) velmi dobrým, až spíše nadstandardním oceněním společnosti, která má v současnosti přes 900 zaměstnanců a kromě Destiny 2 pracuje na další doposud neoznámené hře. Nové partnerství je však o to zajímavější, že Bungie patřilo již dvakrát pod křídla velké herní korporace a pokaždé z partnerství vycouvalo.
V roce 2000 po devíti letech samostatné existence koupil studio Microsoft, kterému Bungie sneslo své první zlaté vejce – ultimátní system-seller jménem Halo. V roce 2007 ovšem autoři opět zatoužili po nezávislosti, znovu se osamostatnili, a od Halo se posunuli ke své nové značce Destiny. Později se Bungie spojilo s Activision, který Destiny vydával, ovšem v roce 2019 se Bungie znovu vydalo na sólovou dráhu... aby nyní opět zakotvilo u dalšího giganta herního světa, tedy Sony.
zdroj: Bungie
„V SIE jsme našli partnera, který nás bezvýhradně podporuje ve všem, čím jsme, a který chce urychlit naši vizi vytvářet zábavu pro celé generace, a to vše při zachování tvůrčí nezávislosti, která bije v srdci Bungie,“ komentuje společnou vizi ředitel Bungie Pete Parsons.
Nás ovšem zajímá především jaké tato akvizice bude mít následky pro nás hráče a krátká odpověď je, že vůbec žádné. Bungie bude i po odkoupení Sony kreativně nezávislé na svém majiteli, studio si tedy bude samo rozhodovat o tom, jaké hry bude vytvářet, a dokonce si je bude i nadále samo vydávat.
Nejen Destiny 2, ale také další hry studia budou i nadále multiplatformové, to znamená, že budou vycházet i na konkurenčních platformách jako je PC či konzole Xbox. Čekat nemáme ani žádný exkluzivní obsah pro PlayStation konzole či jakékoliv další zvýhodnění této či jiné platformy. Zůstává také cross-play, cross-progression nebo cross-save podpora napříč platformami. Tedy ještě jednou, hráči Destiny 2, ale i nadcházejících her, nebudou změnou majitele studia nijak ovlivněni.
„Zůstáváme zodpovědní za svůj osud. Budeme i nadále nezávisle vydávat a kreativně rozvíjet naše hry. Budeme i nadále řídit jednu, společnou komunitu Bungie. Naše hry budou i nadále tam, kde je naše komunita, ať už se rozhodne hrát kdekoli,“ stojí v oficiálním prohlášení studia. Zatímco Sony tak získá silného partnera, který společnosti může předat své bohaté zkušenosti s tvorbou live service titulů, Bungie jako jednu z prvních výhod nového partnerství zmiňuje zrychlený nábor nových talentů, který pomůže mimo jiné s tvorbou nové hry, jež by měla vyjít v roce 2025. Pochopitelně zůstává otázkou, jak dlouho takto nastavené podmínky budou trvat a současně jestli je Bungie, respektive Sony, dodrží.
zdroj: Bungie
Bungie je známo zejména díky sériím Halo a Destiny, do herní historie se však zapsalo také povedenými tituly jako byla FPS Marathon nebo strategickou sérií Myth.
Byť může působit ironicky, že se Bungie od Microsoftu dostalo až právě k Sony, tedy k hlavnímu konkurentovi na poli konzolí, rozhodně nelze vnímat tuto skutečnost jako odvetu za nákup společnosti Activision Blizzard. Jednak by něco takového bylo samo o sobě neskutečně malicherné, zároveň se ovšem tento obchod údajně domlouval 5 až 6 měsíců dopředu a jak doplňuje respektovaný novinář Jason Schreier, celá akvizice byla tak dobře utajena, že někteří zaměstnanci Bungie se o ni dozvěděli až v den jejího oznámení. To stejné přitom platí o nákupu Microsoftu.
Z pohledu Sony navíc nejde o zase až tak velké překvapení, podle analytiků totiž chce japonský výrobce konzolí a her zlepšit své znalosti a postavení na trhu live service a free-to-play titulů. To potvrzuje i samotná Sony, která chce vydat do roku 2026 rovnou 10 live-service her a Bungie má PlayStation Studios poskytnou potřebné know-how. Zaměření na tento typ her ale není úplně překvapením, už v roce 2020 chtěla Sony koupit čínskou společnost Leyou, jež vlastní studio Digital Extremes, tedy vývojáře dalšího live-service gigantu jménem Warframe.
Současně může jít také o jasný náznak toho, co nás v roce 2022 a i v letech následujících může čekat. Microsoft je co se nákupů týče dlouhodobě při chuti a prezident společnosti Sony Jim Ryan v rozhovoru pro magazín gameindustry.biz u příležitosti nákupu studia Bungie prohlásil, že i když Sony nemá tak nadité kapsy jako její konkurence, rozhodně máme očekávat další nákupy. „V žádném případě nekončíme,“ zakončil Ryan rezolutně svůj proslov.
• Zdroje: blog.playstation.com, bungie.net, gamesindustry.biz
Jsme Alza Magazín
Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu.