• Autor: Alexandra Vaníková
Vývojáři z francouzského studia Spiders nás prostřednictvím jejich nového titulu Steelrising zvou do hlavního města své domoviny, abychom se stali účastníky alternativní verze Velké francouzské revoluce, během níž král Ludvík XVI. poštval proti revolucionářům armádu vraždících automatonů. S jakými pocity jsme se ze zdecimované Paříže vrátili, se dozvíte v naší recenzi.
zdroj: Nacon
Příběh Steelrising zachycuje události Velké francouzské revoluce, která měla na konci osmnáctého století za cíl odstranit královu absolutistickou moc. V novince od studia Spiders ale revoluce probíhá jinak, než jsme se učili na hodinách dějepisu. Zde král Ludvík XVI., který byl i ve skutečnosti intelektuál a fascinovala ho věda či mechanika, do ulic Paříže vyslal zástupy nemilosrdných automatonů s jasným rozkazem – zlikvidovat jakýkoli náznak povstání.
Paříží tak pochodují zástupy mechanických kolosů, proti kterým jakákoli lidská armáda nemá nejmenší šanci. Porazit je můžete jen vy coby mechanická tanečnice Aegis ve službách manželky Ludvíka XVI., Marie Antoinetty. Jak totiž brzy vyjde na povrch, Aegis je i velmi schopnou bojovnicí a Marie vás ve strachu o život svůj i svých dětí vyšle zjistit, co se vlastně v Paříži děje.
zdroj: vlastní
Ve Steelrising se představí několik skutečných postav Francouzské revoluce v čele s králem Ludvíkem XVI. a jeho manželkou Marií Antoinettou.
Na své cestě ve Steelrising potkáte i různé francouzské osobnosti, například generála La Fayetta, politika a právníka Maximiliána Robespierra či zakladatele moderní chemie Antoina Lavoisiera. Příběh Steelrising má sice pomalejší rozjezd, postupně však začnete odhalovat pohnutky jednotlivých postav, jejichž snaha o ukončení revoluce nemusí být vždy nezištná, což mě nakonec připoutalo k obrazovce (a ovladači). V naprostém vychutnání jinak zajímavého příběhu mi ale bohužel trochu překážela zastarale působící grafika a mimika postav, která odváděla pozornost i od velmi povedeného dabingu.
Kde naopak Steelrising po grafické stránce září, je zpracování herního světa, nepřátel a v konečném důsledku i samotné Aegis. Virtuální Paříž sužovaná krveprolitím pod taktovkou kovových monster působí autenticky díky výborně zvládnutému osvětlení a také vysoké míře detailů.
Nutno dodat, že ne vždy šlo o příjemný pohled, koneckonců, tvář města změnily nelítostné boje k nepoznání. Častokrát se mi ale stalo, že jsem se během průzkumu zastavila, kochala se okolím a na chvíli jsem tak působila spíš jako turistka než ničitelka automatonů.
zdroj: vlastní
Pohled na herní svět Steelrising jen tak neomrzí.
Z tohoto transu mě ale většinou velmi rychle vytrhl úder od jednoho z nepřátel, kteří za herním světem svou pestrostí a propracováním také nezaostávají. Cestu vám zde zkříží mechaničtí psi, plazi, k nebesům se tyčící strážci vybavení štítem a oštěpem i nepřátelé z kategorie extra těžkých vah. Punc propracovanosti navíc jednotlivým kategoriím dodává jejich detailní design v podobě různých slitin, gravírování či přítomnost různých ozdobných prvků.
Steelrising kombinuje prvky akčních RPG a soulslike titulů. Děj zde tak posouváte rozhovory s vybranou skupinou postav a plněním misí. Zatímco těm příběhovým nelze vytknout nic zásadního, side-questy mohly být zpracovány mnohem originálněji. Jejich splnění vám sice dokáže odemknout nové dialogové volby a nabídnou také další drobky informací o jednotlivých postavách. Škoda jen, že jsou postaveny na stereotypním cestování z místa na místo, nalezení specifického předmětu či dopisu a jeho následné donesení zadavateli, který vás vyšle na další cestu nebo side-quest uzavře.
Ať už ale budete plnit hlavní nebo vedlejší mise, zaručeně se v nich postavíte proti ničivým automatonům, kteří celou Paříž proměnili v hotová jatka. V jejích ulicích se můžete pohybovat vcelku svobodně a nacházet další drobky informací o příběhu, prohledávat po městě roztroušené truhlice s vybavením i zbraněmi, nebo se pustit do potyčky s jedním či více automatony hlídajícími danou část města. Souboje jsou ve Steelrisingu jako vystřižené z populárních soulsovek, při tom vyhýbání se nepřátelským ranám a protiútokům si tak budete hlídat i ukazatele zdraví a výdrže.
Systém výdrže (staminy) je ve Steelrising přirovnán k nadměrnému zahřátí mechanismu, které u Aegis nastane při intenzivním boji. Namísto obyčejného čekání na zchlazení však tvůrci přidali praktickou možnost okamžitého zchlazení, které vám po stisku tlačítka ve správný čas navrátí část nebo celou staminu. Jedná se o příjemné zpestření soubojů, kdy vám například včas aktivované ochlazení umožní nepříteli zasadit poslední ránu. Stejný prvek najdeme například v akčním RPG Nioh 2 pod názvem Ki Pulse.
Mezi prvním cinknutím zbraně o kovové tělo a posledním dunivým dopadem kopy šrotu na zem je třeba pozorovat soupeřovy útoky a přizpůsobit jim Aegisiny výpady. Nepřátelé se totiž neliší pouze provedením, ale také stylem boje. Někteří z nich tak vyšlou vaším směrem projektily z ručního děla, budou si vás držet od těla rotujícími závažími nebo zaútočí pěkně zblízka. No a připravit se musíte i na spršku mrazu, ohně či elektřiny.
zdroj: vlastní
Před ohnivými, elektrickými či mrazivými útoky se Aegis může obrnit pomocí svých vějířů.
Odlišné druhy nepřátel, kteří nejednou brázdí ulice v různě „namíchaných“ skupinkách, se postará o to, že se během soubojů nebudete nudit a do každého z nich nepůjdete s dopředu namemorovanou sekvencí útoků.
Aegis unese dvě smrtící hračky, které si můžete navolit z nabídky 9 základních zbraní a jejich dalších 40 variací (pokud všechny objevíte). Zbraně lze libovolně kombinovat, což společně se zmiňovaným různými druhy nepřátel tvoří skvělý základ pro experimentování s bojovými styly, a tedy zábavnou hratelnost, která jen tak bavit nepřestane.
Množství nepřátel či zbraní se některým možná bude zdát nízké, novinka od Spiders ovšem není tak rozsáhlá jako například současný král soulslike žánru – Elden Ring. Dohrání Steelrising mi zabralo přibližně 20 hodin a na této časové ploše se mi zdálo množství nepřátel i zbraní vcelku adekvátní. I když je pravda, že jsem očekávala více střetů s tuhými bossy, takzvanými titány, kterých nebylo ani deset.
Poražením nepřítele získáte tzv. Anima Essence, kterou lze i s dalšími materiály využít k upgradu zbraní, samotné Aegis a jejích perků nebo k zakoupení dodatečného vybavení v podobě granátů a ochranných lektvarů. Pokud však po smrti (tedy poruše) o těžce nasbíranou Anima Essence přijdete a nemíníte se jí vzdát, budete se muset po ni vrátit od jednoho ze stanovišť rozmístěných na mapě. Jedná se o jeden ze základních principů soulsovek, který se zasloužil o tuny v hněvu rozbitých ovladačů.
zdroj: vlastní
Upgradovat nebudete jen zbraně, ale i samotnou Aegis, které můžete vylepšit například odolnost, sílu nebo zvýšit účinnost jejího vybavení.
Tím se dostáváme k obtížnosti. Steelrising nedisponuje jejím výběrem a nabízí pouze možnost (de)aktivace asistenčního režimu, který hráčům umožňuje upravit si míru výzvy podle svých schopností. Odhodlána se popasovat s vysokou náročností jsem režim ani nezapnula a tohoto rozhodnutí jsem nelitovala i přesto, že v žánru soulslike nepatřím mezi zkušené hráče.
Nepřátelé mě sice dokázali potrápit, ale přesto jsem cítila vhodný balanc mezi výzvou a odměnou. Hra je vcelku benevolentní i co se týče množství esence padající z nepřátel či té roztroušené v herním světě. Neměli byste tak mít problém si postupně zajistit dostatek opravných olejů, které Aegis navrátí ztracenou kondici, a vylepšit schopnosti udatné tanečnice tak, abyste byli pro nepřátelské automatony téměř rovnocenným nepřítelem.
Úpravu by si však zasloužily granáty, které dokážou být velmi silné, zejména pokud jsou použity proti na ně citlivým nepřátelům. Jejich zásoba tak může představovat až příliš lehkou cestu ze spárů i jinak náročnějších bossů. Sama jsem se je v zájmu zachování výzvy v některých soubojích rozhodla nepoužívat.
Některé aspekty Steelrising hráče určitě nepotěší. Mimiku postav v cutscénách lze přirovnat k voskovým figurínám, side-questy mohly nabídnout mnohem víc než jen přesouvání se z bodu A do bodu B a některé skalní fanoušky možná zklame i mírnější obtížnost.
Steelrising by však byla rozhodně škoda obejít jen kvůli těmto nedostatkům. Hra totiž nabízí jedinečné zasazení v alternativní historii poznamenané tyranií automatonů. Hratelnost beroucí si to nejlepší ze soulslike žánru do tohoto nádherného, přesto krutého světa skvěle zapadla, a i když nepřináší žádnou revoluci, klasickou formulku osvěžuje mechanická hlavní hrdinka sekající řady zástupců svého druhu v rytmu smrtícího kankánu.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Klíč k recenzi poskytl distributor Playman.
Ve Steelrisingu to kvůli strnulé mimice postav a nezajímavým side-questům skřípe. Podat si řady nebezpečných automatonů pěkně po „soulsovsku“ v alternativní verzi Francouzské revoluce a zavítat do pečlivě vymodelované virtuální Paříže ale stojí za to.
Klady
Zápory
Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i7-3770 | AMD Ryzen 5 1400 | Intel Core i7-8700 | AMD Ryzen 5 3600X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce RTX 2060, 6 GB | NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER | NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 67 GB | 67 GB |
• Zdroj: Steam (7. 9. 2022)