Série Dark Souls patří mezi značky, které si hráči pamatují primárně kvůli tomu, že jim jejich hraní dokázalo pořádně znepříjemnit den. Do předběžného přístupu nedávno vypuštěné tahové RPG Stoneshard od indie studia Ink Stains Games se podle některých informací snaží překročit stín kultovní akce, jíž se v minulosti už inspirovala řada nezávislých tvůrců. Jak se mu to daří, vám řeknou naše dojmy z hraní.
• Dojmy z hraní •
• Žánr: RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: Ink Stains Games • Vydavatel: HypeTrain Digital • Platformy a Datum vydání: PC (6. února 2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Dojmy z hraní: 22. 2. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
U některých her víceméně čekáte, že budou náročné, někdy vás však překvapí, jak moc vám dá jejich zdolání zabrat. Když jsem viděl Stoneshard poprvé, oslovil mě především konceptem užívaným u starých roguelike RPG, z nichž bych zmínil kupříkladu Ancient Domains Of Mystery, jehož vývoj začal někdy okolo roku 1994. Podobně jako u tohoto postaršího kousku jsem i ve Stoneshard měl dostat do rukou jedince, kterého povedu ke slávě, či bídné smrti. Nevěřil jsem však moc tomu, že hraní tohoto díla bude výzvou. Velmi rychle mě ovšem vyvedlo z omylu, stačila jen úvodní pasáž, u které jsem strávil rovnou čtyři hodiny, a bylo mi jasné, že se u Stoneshard zapotím možná více než u legendárního Dark Souls, protože na rozdíl od kultovního titulu tento kus chyby trestal mnohonásobně více než jen ztrátou duší.
Hlavním hrdinou Stoneshard je minimálně zpočátku dobrodruh Verren, který je se svými druhy napaden upíry a unesen do podzemního komplexu pod opuštěným chrámem. Kobky tu naštěstí pro něj nemají nejlepší zámky, takže se mu nakonec podaří uniknout z cely a probojovat se náhodně generovanou kobkou až k vůdci krvelačných monster, jenž se chystá obětovat šampionovy přátele. Naštěstí pro své společníky není náš primární protagonista žádný třasořitka, a tak se vrhá do boje, který dokáže díky své náročnosti pocuchat vaše nervy, protože protivník, jemuž čelíte, disponuje armádou zombií a možností transformace do gigantického netopýra regenerujícího si životy hodováním na mrtvých tělech. Sám jsem jej zabil jen díky šťastné náhodě, a to po čtyřech hodinách bojů.
Přirozeně jsem se domníval, že následující chvíle hraní strávím s Verren, nicméně hlavní hrdina Stoneshard se po zmiňované poslední akci, při níž málem přišel o život, rozhodl pověsit kabát dobrodruha na hřebík a předat svou práci někomu mladšímu. Výběr primárních protagonistů není velký, prakticky dostanete k dispozici pár postav s předem nastavenou výstrojí a určitou formou příběhového pozadí, jež vám má pomoci si k nováčkovi vytvořit vztah. Samotná tvorba šampiona v aktuální verzi Stoneshard není přístupná, časem bychom se však měli dočkat rozsáhlého systému, jenž nám umožní zformovat si reka přesně dle našich představ. Sám jsem si kvůli absenci definování vybral kouzelnici Jonnan v domnění, že mágové to mají v tomto světě jednodušší než jiné třídy.
Stoneshard – Death I Alza Gaming (Gameplay)
Když budete mít smůlu, nepodaří se vám ve Stoneshard dojít ani k cílové destinaci.
Nakonec jsem se i v tomto případě šeredně spletl. Každá z profesí je nucena čelit určitému typu výzev, takže se ve finále nemá žádný z šampionů lépe než jeho druhové specializující se na kontaktní boj či na střelbu z luku. Vesnice, v níž jsem startoval, nebyla nikterak velká, měla však totožně jako každá středověká osada svého staršího, který mi ihned nabídl několik kontraktů, jež pro něj mohu splnit. Po své zkušenosti s Verrenem jsem si samozřejmě vybral jednodušší zakázku, v jejíž rámci jsem musel ze zříceniny plné banditů dostat kupce, kterého unesli. Přestože se jednalo o jeden z přístupnějších úkolů, ve finále mi dalo zabrat i jeho splnění, protože v náhodně generovaném světě se lze připravit na případné nesnáze jen velmi těžko.
Naštěstí pro mě existovala k první destinaci, v níž se měl nacházet unesený kupec, relativně klidná cesta, takže jsem se k táboru po několika pokusech dostal rychle a bez větších obtíží. Ruiny byly však plné banditů, kterým se moc nezamlouvala myšlenka, že bych si měl odvést jejich kořist bez placení. Boj byl nesmírně tvrdý, štěstí se opět postavilo na mou stranu, díky čemuž jsem odvedl kupčíka s vypjetím všech sil z kobky. Mé tělo však celé dobrodružství slušně poznamenalo, nesmírná bolest, jež mému hrdinovi byla způsobena, u něj začala vyvolávat různé negativní efekty, z nichž mě nejvíce iritovala ztráta orientace, která ovlivňovala to, kam přesně šampion v následujícím tahu půjde. Nakonec se mi podařilo dostat do vesnice a pár hodin si odpočinout v pronajatém pokoji.
Následujícího dne se Jonnan cítila po spánku (uložení pozice) o něco lépe. Vydal jsem se tedy odevzdat kontrakt a přijmout další, který už na první pohled působil citelně náročněji než první zakázka. Když jsem se podíval na mapu, abych věděl, kudy se vydat, moc nadšen jsem nebyl, protože přede mnou bylo několik hustě zalesněných lokací, ve kterých bylo možno vždy počítat s bandity, vlky a jinou lesní zvěří nemající lidi moc v lásce. Moc daleko jsem se kvůli tomu nedostal. Měl jsem totiž smůlu. Namísto tichého, poloprázdného lesíku jsem dostal temný hvozd, jehož obyvatelé roztrhali mou postavu na úrovni tři na kusy dříve, než uplynuly dva tahy, čímž má cesta dočasně skočila.
Stoneshard totiž chce hráče frustrovat, nikoliv však tolik jako Ancient Domains Of Mystery, který vám byl schopen permanentně zabít šampiona klidně i řadu hodin poté, co jste si ho vytvořili. Namísto stálé smrti vám nabízí možnost si čas od času uložit pozici v některé z hospod, a následně se vydat za dobrodružstvím, jež vás v případě neúspěchu pošle zpátky v čase, jehož tok definují akce vašeho hrdiny. Je trošku škoda, že padnutím v bitvě automaticky ztrácí veškeré zkušenosti. Kdyby mu zůstala alespoň část, samotný postup by byl plynulejší, protože by hlavní protagonista mohl procházet vývojem a vylepšovat své dovednosti, jež by mu následně usnadnily další pokusy.
Stoneshard – First Adventure I Alza Gaming (Gameplay)
Plnění kontraktů je v Stoneshard skutečně náročné, s trochou štěstí a taktického smýšlení však nakonec dokážete splnit každou zakázku.
Musím říct, že jsem v minulých dnech strávil ve Stoneshard nemálo času, čehož rozhodně nelituji. Každý průchod hrou mi totiž nabídl unikátní zážitek, jenž ve většině aktuálních RPG nacházím jen málokdy, protože většinou cílí více na samotné vyprávění příběhu než na to, aby nechali hráče formovat jeho vlastní osud za pomoci náhodných střípků tvořících na jeho konci barvitou mozaiku. Třešničkou na dortu byla extrémní náročnost, již hodně definovala všudypřítomná náhoda spolu s mechanizmem bolesti, který občas formuje schopnosti vaší postavy více, než byste si to přáli. Celek je navíc prost bugů a vyloženě závažných technických nedostatků, což je u hry v předběžném přístupu velké plus.
Stoneshard je velmi neobvyklým tahovým RPG, které už v předběžném přístupu nabízí obstojný zážitek, jehož si vychutnají především hráči, jimž schází tituly ze staré školy. Jestliže vám nevadí to, že hra prozatím nenabízí tvorbu postavy spolu s herním světem v celém rozsahu, klidně do něj můžete vrazit své peníze už nyní. Pokud vám moc nesedí vysoká náročnost spolu s absencí ručního ukládání, raději se mu vyhněte. Přestože je Stoneshard v Early Accessu, investici do něj doporučuji už nyní, jelikož si myslím, že bude časem zrát jako víno.
• Zdroje: Vlastní
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8/10 | Windows 7/8/10 |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6320 nebo ekvivalentní | Intel Core 2 Duo E6320 nebo ekvivalentní |
Grafická karta | GeForce 7600 512 MB nebo ekvivalentní | GeForce 7600 512 MB nebo ekvivalentní |
DirectX | Verze 10 | Verze 10 |
Operační paměť | 2 GB RAM | 2 GB RAM |
Pevný disk | 500 MB volného místa | 500 MB volného místa |
• Zdroj: steam.com (20. 2. 2020)
Stoneshard vychází v předběžném přístupu 6. února 2020 na PC. O novinkách vás budeme informovat.