• Autor: Ondřej Zeman
Tvůrci The Elder Scrolls Online patří mezi ty, kteří svá díla stabilně zásobují novým obsahem, díky čemuž se jejich MMORPG dá zařadit do kategorie těch živějších. Naštěstí v něm neputujeme řadu let do Mordoru jako v Lord of the Rings Online, ale jsme nuceni čelit neustále novým hrozbám. Hlavním záporákem The Elder Scrolls Online: Blackwood se stal démonický princ. Zda stojí střet s jeho posluhovači za to, vám poví naše recenze.
zdroj: Zenimax Online Studios
The Elder Scrolls Online: Blackwood (hra) | The Elder Scrolls (IP)
Blackwood je MMORPG a DLC pro The Elder Scrolls Online zasazený do univerza The Elder Scrolls. Titul vyvíjí studio Zenimax Online Studios a vydává společnost Bethesda Softworks. Hra vychází 1. 6. 2021 na PC a Stadia, 8. 6. 2021 na PS4 a Xbox One a 15. 6. 2021 na PS5 a Xbox Series X/S bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: Recenze DLC Blackwood | Recenze DLC Greymoor | Recenze DLC Elsweyr | Recenze DLC Summerset
Na řece Niben ležící provincie Blackwood představovala vždy zásadní strategický bod, o který soupeřila všechna království, vedle nichž se nacházela. Jak by také ne, když se jednalo o námořní uzel vedoucí do nitra kontinentu. Nyní je však tato část Tamrielu i přes svou důležitost v nesnázích, s nimiž si obyčejní smrtelníci nejsou schopni poradit. Někdo totiž nenápadně odstartoval útoky na imperiální úředníky. Šeptanda hovoří o tom, že by za nimi mohli stát kultisté sloužící démonickému princi jménem Mehrunes Dagon, který by rád získal nad tímto místem kontrolu, nic však není zcela jisté. Jediný, kdo dokáže nalézt pravdu, je vámi vytvořený hrdina, jenž je místními povolán na pomoc.
Ne všichni aktéři příběhu The Elder Scrolls Online: Blackwood mají na růžích ustláno.
zdroj: vlastní
Zpočátku se mu jeho úkol ovšem moc dařit nebude. Bude se totiž hnát doslova od čerta k ďáblu a jeho úspěšnost v rámci zachraňování místních se nejednou dostane do záporných hodnot. Vrahové jsou prostě rychlejší než on. Kdyby však všechny zachránil, zřejmě by nakonec se stoprocentní jistotou nezjistil pravdu – že za eliminacemi nestojí nějací mstiví vyděděnci, ale rovnou celý kult, jehož ambice vraždami místních imperiálních držitelů rozhodně nekončí, o čemž svědčí také všude se objevující portály do jiné dimenze. Jejich prioritou je pravděpodobně umožnit příchod Mehrunu Dagonovi do Tamrielu. Démonický pán však nebude sám, spolu s ním se do světa nahrne celá armáda monster z nejhorších nočních můr.
Abych řekl pravdu, po absolvování The Elder Scrolls IV: Oblivion jsem si myslel, že mě příběh na démony obdobně zaměřeného The Elder Scrolls Online: Blackwood nemůže v podstatě v ničem překvapit. V prvních hodinách hraní to tak skutečně i vypadalo. Jenže pak se děj vcelku slušně rozjel a já dostal velmi originální zážitek jasně ukazující, že když tvůrci skutečně chtějí, jsou schopni přijít se zajímavým konceptem plným různorodých překvapení fungujících stejně jako třeba první řada Hry o trůny. Ta se zpočátku také tvářila vcelku čitelně, než začala aktivně pracovat s konceptem zrady a samozřejmě likvidovat zásadní postavy v čele s Nedem Starkem hraným neustále umírajícím Seanem Beanem. Za tuto položku mají tvůrci rozhodně palec nahoru.
The Elder Scrolls Online: Blackwood - Masakr
Některé pasáže The Elder Scrolls Online: Blackwood se s hráčem nemazlí.
zdroj: vlastní
Primární dějová linka The Elder Scrolls Online: Blackwood je bezesporu hodně silnou součástí celku, nelze však říci, že by vedlejší úkoly byly zpracovány o mnoho hůře. Do jisté míry je možné říci, že jsou minimálně stejně tak kvalitní jako hlavní příběhový scénář. Některé samozřejmě nedosahují jeho úrovně, avšak většina je na tom dost podobně. Hodně mě popravdě zaujala zakázka, v jejímž rámci jsem měl možnost spolupracovat s mladou spisovatelkou mající romantické srdce. Ta se rozhodla, že by ráda sepsala tragický příběh plný zrady, vražd a lásky, jenž se vypráví mezi místními. Jak už to ale tak bývá, není to schopná udělat sama, potřebuje hrdinu k tomu, aby jí nosil magickou lampu a spolu s ní odkrýval tajemství dávno mrtvých. Perfektní na této kapitolce byl především závěr se zajímavými možnostmi.
Každá dosud vypuštěná expanze pro The Elder Scrolls Online nám nabídla nové unikátní prostředí, které vždy stálo za to prošmejdit. The Elder Scrolls Online: Blackwood za svými předchůdci po této stránce v ničem nezaostává, provincie Blackwood je totiž poutavým místem, jehož historie je kolem vás doslova hmatatelná. Všude jsou tu různorodé ruiny, podzemní jeskyně se skrytými poklady a opuštěné sály, kudy kdysi procházela vojska dávno zapomenutých impérií. Zajímavý je však též povrch této dosti opomíjené části Tamrielu. Ten připomíná středoevropskou krajinu se vším, co to obnáší, takže se tu budete cítit jako doma. Osobně jsem byl fascinován především schopností tvůrců efektivně propojit přírodu se zbytky toho, co v minulosti postavila ruka některé z inteligentních ras.
Démonická monstra jsou nesmiřitelnými protivníky.
zdroj: vlastní
Pokud jde o celkové ladění lokace, tak to je oproti jiným destinacím dosti ponuré. Blackwood je totiž věrný svému názvu, díky čemuž hráči nabízí pěkný, avšak temný svět, který je obýván z velké části tvory plně zapadajícími do takto stísněné atmosféry. Setkávat se díky tomu budete často s různorodými druhy nemrtvých, jimž kupříkladu v ruinách jasně dominují duchové bývalých vlastníků a posádky nemající moc radost z vaší návštěvy. Nemrtvá cháska ale nepatří mezi jediné obyvatele této slunce potřebující destinace. Neschází tu samozřejmě ani všudypřítomní kultisté, neustále se potýkající ogři a různorodá zvěř podtrhující živost celého místa, které se vám i právě díky této skutečnosti intenzivně vryje do paměti.
Celkovou ponurost této místy mlhami zahalené provincie čas od času narušují pouze oranžovo-rudé portály, jež se v některých jeho částech občas objevují. Příčinou jejich zjevení jsou členové kultu aktivně pracující na tom, aby se démonické entity dostávaly do lidského světa. Hrdinové mají možnost do těchto sfér vstoupit a vyčistit je od všeho zlého, což je fakticky jeden z vašich hlavních úkolů The Elder Scrolls Online: Blackwood, přeci jen je to expanze zaměřená na boj s pekelníky a jejich přisluhovači. V každém portálu, který v průběhu svého putování naleznete, je vždy unikátní místo plné pekelných hrůz. Vaší prioritou je pokaždé probojovat se skrze hordy monster, načež se vám do cesty postaví pán daného místa disponující silou, kterou jediný hráč nezmůže.
The Elder Scrolls Online: Blackwood - Portál
Každý z portálů před vás postaví v The Elder Scrolls Online: Blackwood novou výzvu.
zdroj: vlastní
Pro jeho poražení je kvůli jeho velké odolnosti a ničivým schopnostem nutné sebrat celou partu hrdinů. Když na něj totiž vyrazíte sami, trvá jeho eliminace nesmírně dlouho a aby toho nebylo málo, nesmíte během ní udělat žádnou chybu, protože je vás schopen sundat jediným dobře mířeným útokem. Odměna za jeho likvidaci je vždy velmi štědrá, ve výsledku se dá říci, že výlety do portálů, jež nabízí The Elder Scrolls Online: Blackwood, v mnohém připomínají na skupiny zaměřené akce z předchozích datadisků, jen s tím rozdílem, že namísto želv či draků jsou tu démoničtí lordi, které je třeba řádně vytrestat. Osobně musím říct, že se mi tento formát líbí, jelikož se v jeho rámci stabilně schází komunita hráčů, kteří by jinak možná hráli zcela osamoceni.
Vzhledem k tomu, že nám tvůrci The Elder Scrolls Online přináší novou expanzi téměř každý rok, je logické, že po stránce inovací moc nevynikají a jen málokteré z nich přináší do tohoto MMORPG skutečně zásadní novinky. The Elder Scrolls Online: Blackwood po této stránce výrazně nevystupuje z řady, jeden zásadní prvek však přeci jen přináší. Čerstvým aspektem tohoto DLC jsou společníci, kteří potěší snad každého hráče The Elder Scrolls Online, protože nezanedbatelné procento jich hraje způsobem vlků samotářů, jelikož není moc důvodů se příliš družit. Jedinou věcí, která vás skutečně nutí hrát více s ostatními, jsou dungeony a skupinové eventy, jinak lze v podstatě stabilně cestovat solo.
Nakonec se setkáte i s tímto krasavcem.
zdroj: vlastní
Nepočítejte však s tím, že by vám společníci skočili ihned po přijetí do The Elder Scrolls Online: Blackwood do cesty. Jsou to totiž postavy, které je nutné vyloženě najít, takže pokud chcete putovat s válečníkem kontrolovaným AI, je nezbytné řádně prošmejdit mapu, pokecat si s ním a následně absolvovat linku, která je s ním spojená. Odměněni za to budete hrdinkou či hrdinou následujícím vaše kroky a doslova vám kryjícím záda. V základu se jedná o bojovníka, který vás nejenže doprovází, ale máte také možnost formovat to, jakými schopnostmi bude operovat, čímž máte fakticky příležitost značně ovlivnit to, jak moc se s vámi bude schopen sehrát.
Za sebe musím říct, že mám z přidání hrdinů ovládaných AI upřímnou radost. Jejich škála by sice mohla být větší, avšak i toto spektrum je něco, s čím lze pracovat. Už se nemohu dočkat, až vývojáři přidají v rámci kampaně The Elder Scrolls Online: Blackwood další kousky, které půjde nabrat do party. Další věcí, na niž se opravdu těším, je vylepšení optimalizace, jež není úplně ideální. Při hraní nejednou docházelo k výrazným propadům fps a dokonce i pádům hry na místech, kde by to člověk skutečně nečekal. V minulosti jsem navíc obdobné problémy nezaznamenal, takže jsem zde byl trošku nepříjemně překvapen. Je však pravděpodobné, že brzy dojde k opravám.
The Elder Scrolls Online: Blackwood - Mirri Elendis
Najít společníky je relativně snadné. Nepřidají se k vám však hned, musíte pro ně vždy něco udělat.
zdroj: vlastní
Expanze k The Elder Scrolls Online, jež k nám míří téměř každý rok, rozhodně nemají takovou sílu jako rozšíření pro World of Warcraft vycházející přeci jen s větším časovým odstupem. Nedá se však vyloženě říct, že by se jednalo o špatná DLC. Vždy jsou to nadprůměrné kousky, které fanouškům této značky dělají radost. The Elder Scrolls Online: Blackwood je další z řady balíčků přinášejících nový příběh, skupinové eventy a pár novinek posouvajících celek kupředu. Nejvýraznějším tahounem tohoto datadisku je bezesporu stejně jako u těch minulých čerstvá lokace a vyprávění, které je opět dostatečně komplexní na to, aby zaujalo hráčovu pozornost. Fajn je též přidání společníků. Celkově tu však schází razantní inovace schopné přilákat touto značkou nepolíbeného hráče.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla distributorská společnost Cenega.
Blackwood je další z dlouhé série expanzí pro oblíbené MMORPG The Elder Scrolls Online. V základu je to kvalitní datadisk sázející na příběh a společníky, nic vyloženě nového však nepřináší. Fandové a veteráni se do něj mohou s chutí pustit, pro nováčky ovšem bude trošku hůře stravitelný.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3 540 / AMD A6-3620 | Intel Core i5 2300 / AMD FX4350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce 460 / AMD Radeon 6850 | NVIDIA GeForce GTX 750 / AMD Radeon HD 7850 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 85 GB | 85 GB |
• Zdroj: Steam (24. 6. 2021)