Vyzkoušeli jsme v únoru vycházející konzolovou verzi budovatelské strategie Two Point Hospital, která se už v roce 2018 usídlila na osobních počítačích. Nyní však vychází i na PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch, autoři se tak museli poprat se zcela odlišným ovládáním. Jak se jim to povedlo, se dozvíte v našich dojmech z hraní.
• Žánr: Budovatelská strategie • Multiplayer: Ne • Vývojář: Two Point Studios • Vydavatel: SEGA • Platformy a Datum vydání: PS4, Xbox One, Switch (25. 2. 2020); PC (30. 8. 2018) • Homepage • Čeština: Ne
• Dojmy z hraní: 24. 2. 2020 • Autor: Filip Němec
Strategie to ze své podstaty nemají na konzolích jednoduché, výjimkou potvrzující pravidlo jsou však ty budovatelské, které se více než na rychlé rozhodování zaměřují spíše na strategii a plánování. Achillovou patou je zde samozřejmě ovládání, respektive chybějící myš a klávesnice. Je pravdou, že některé tituly i na konzolích podporují PC hráči tolik oslavovanou kombinaci „M+K“, ale to nebude dnešní případ.
Jak už naznačil kolega Ondra, loňské oznámení konzolových verzí vlastně nebylo zase takovým překvapením, protože už původní hra nabízela mnoho zjednodušení a nikdy hráče nezahnala tak do úzkých, že museli jezdit kurzorem po obrazovce jako smyslů zbavení. I přesto však autoři loni v říjnu oznámili odložení konzolových verzí až na rok 2020 a to z jednoduchého důvodu – s ovládáním zkrátka nebyli spokojeni tak, jak si představovali. V oznámení přitom předělání ovládacího schématu popsali jako „složité programátorské puzzle“.
Už z kraje článku ale můžu prozradit, že poskládat všechny části této složité skládačky se autorům povedlo skvěle. Čas navíc je rozhodně znát, protože způsob ovládání se výrazně změnil. Pomyslný kurzor se teď nepohybuje volně prostorem, ale je pevně ukotven ve středu obrazovky. Nepohybujete tak jen šipkou myši, ale celým obrazem, čímž odpadá nutnost posouvat kurzor i obraz zároveň, což by na konzoli nebylo moc komfortní. Myslím, že tento styl ovládání ocení i kovaní PC hráči, protože je velmi intuitivní. Práce s kamerou je jednoduchá a příjemná, díky dvojici analogů lze totiž pracovat s posunem obrazu i přiblížením či oddálením současně.
Oproti PC verzi se změnilo ale i vše následující. Troufnu si dokonce říci, že základní úkony, jako je stavění budov či rozmisťování inventáře (pítka na vodu nebo letáky s popisy nemocí), je ještě více přátelské a vtahující do hry než v případě hraní na PC. Při navrhování místností totiž musíte v případě PC verze jezdit myší po stole a sledovat na obrazovce, co vaše pohyby rukou vytvářejí, jako když pracujete v grafickém programu. Zatímco při ovládání pomocí konzolového ovladače jen intuitivně šmejdíte palci po analogových páčkách a připadáte si jako všemohoucí bůh zhmotňující v reálném čase vaše představy.
Two Point Hospital – PlayStation 4 Pro gameplay footage, no commentary | Alza Gaming
Některé činnosti jsou s konzolovým ovladačem velmi komfortní, jiné potřebují trochu cviku. Rozhodně si však hraní konzolové verze užijete a ovladač v ruce nebude překážkou.
Až tak je ovládání jednoduché, alespoň co se základních úkonů týče. Samozřejmě se může stát, že se vám před ordinací vytvoří fronta, primář si bude dávat šlofíka a do toho se vám rozbijí oba přístroje na výrobu základních léků, protože údržbář honí po chodbách duchy zemřelých pacientů. Pokud kdykoli začnete mít pocit, že toho je na vás moc, hra jde stejně jako na PC zpomalit nebo rovnou zastavit a vy získáte čas na rozmyšlenou a rozdání úkolů personálu. Samozřejmě nemohu zpochybnit, že s myší v ruce je vaše počínání přesnější, ale protože se prakticky vše v rámci vaší nemocnice děje na neviditelné čtvercové síti, která k sobě objekty přitahuje jako magnet, hraní s konzolovým ovladačem je velmi příjemné.
Kde se vám naopak po myšce bude stýskat, jsou okamžiky, kdy se vydáte do nabídek zahrnující vaše zaměstnance, jejich náladu, pracovní vytížení, či spokojenost s platem. Zde už je orientace v detailním tabulkovém managementu nemocnice přeci jen obtížnější, stále však nejde o nic, čeho byste se měli vyloženě bát. I zde si totiž autoři pomohli klávesovými zkratkami a dalšími zjednodušeními.
Podobně jako tomu bývá u jiných, později vydaných verzí, i v případě konzolového Two Point Hospital je čekání vyváženo přibalením doposud vydaného dodatečného obsahu. Součástí hry tak jsou dvě rozšíření Bigfoot a Pebberley Island. Hra tím pádem obsahuje kompletní nabídku zahrnující všech 21 druhů nemocnic a také 119 onemocnění. Osobně se mi líbí také jemné nuance, které dokazují, že si vývojáři dali s konzolovou verzí opravdu práci. Ve většině případů totiž bude konzolová verze hrána na podstatně větších obrazovkách, a tak se hodí nová úroveň oddálení obrazu, jež vám zobrazí celou nemocnici ve formě živého plánku, kde můžete lépe sledovat příliv a odliv pacientů.
Pokud uvažujete o konzolové verzi Two Point Hospital, ode mě máte rozhodně zelenou, stejně jako autoři dostávají pochvalu za něco, co se v dnešním herním světě příliš nenosí. Jednak si dali opravdu práci, protože dodatečné verze vydané po „hlavní“ platformě nejsou odfláknuté, a navíc měli dostatek odvahy hru odložit, aby se za svůj produkt následně nemuseli stydět.
Tyto dojmy z hraní byly psány z PS4 Pro verze hry.
• Zdroje: Vlastní
Two Point Hospital vychází 30. srpna 2018 na PC a 25. února 2020 na PS4, Xbox One a Switch. O novinkách vás budeme informovat.