Kickstarter je už nějaký ten pátek platformou, skrze niž si vývojáři plní své sny, které jim velké produkční společnosti odmítají zafinancovat. Když na něj členové studia WOLCEN Studio před více než čtyřmi lety dorazili se svým projektem Wolcen: Lords of Mayhem, nebyly jejich šance vysoké. Nakonec se jim ale podařilo vybrat dostatek financí, a tak se pustili do práce. Jak vypadá jejich výtvor po několika letech vývoje, vám poví naše recenze.
• Recenze •
• Žánr: Akční RPG • Multiplayer: Ano (online co-op) • Vývojář: WOLCEN Studio • Vydavatel: WOLCEN Studio • Platformy a Datum vydání: PC (13. února 2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Recenze: 20. 2. 2020 • Autor: Ondřej Zeman
Každý fantasy vesmír je svým způsobem unikátní. Některá univerza jsou plná tolerantních a přátelských živočišných druhů, kterým vadí jedna či dvě zlé rasy. Jiná naopak trpí tím, že jsou rasismem a nesnášenlivostí vůči pokroku vyloženě prostoupeny, což z nich dělá místa, kde se k mágům, vědcům ani jiným po vědění toužícím jedincům nechová nikdo moc pěkně, protože je většinová společnost považuje za problémisty ohrožující její existenci. Svět Wolcen se řadí mezi skutečně temné destinace, takže je v mnohém podobný Warhammer Fantasy, jen s tím rozdílem, že v něm není přítomno tolik druhů, jež by se mohly svářit. Démoni a zlo jsou tu však stále, kvůli čemuž jednoho dne dojde k vypálení města Castagath, jež přežijí jen tři malé děti. Valerie, Erik a váš nepojmenovaný rek.
Ihned po masakru se jich ujme zástupce sil Spojené lidské republiky, nejvyšší inkvizitor Heimlock, který děti adoptuje a během následujících let z nich udělá své elitní válečníky ochotné pro něj udělat fakticky cokoliv, co jim přikáže. Při jedné z ofenzivních akcí se však váš hrdina ztratí z dohledu svých sourozenců i adoptivního otce a zjistí, že má magické schopnosti. Moc velkou radost z toho ale nemá, protože doposud takto nadané jedince spolu se svým zbožným tatíkem a fanatickým bráchou posílal na hranici. Moc alternativ mu život ovšem nenabízí, a tak se k situaci staví čelem s tím, že každý problém se přeci dá vyřešit, když je snaha. Ne všichni bohužel k nastalé situaci přistupují stejně jako on, čímž se dává do pohybu příběh Wolcen: Lords of Mayhem.
Kampaň Wolcen: Lords of Mayhem je rozdělena do tří rozsáhlých aktů, v jejichž rámci máte možnost poznávat herní svět a budovat si vztahy s jednotlivými herními protagonisty, které na své cestě tímto univerzem potkáte. Samotné prezentování příběhu je tu na poměry žánru vcelku propracované, takže se lze těšit na bezpočet kvalitně navržených videosekvencí, skrze něž vám bude prezentován osud hlavního protagonisty a jeho rodiny, která zjištění, že mu v krvi koluje magie, nese nesmírně špatně. Je celkem škoda, že se vývojáři neodhodlali k vložení alternativních cest či komplexnějšímu designu dialogů. Prakticky by tak totiž svému dílu dali další rozměr a odlišili jej tak výrazně od ostatních diablovek, jež se vlastně ani nesnaží pracovat s dějem tak, aby se hráči zaryly do paměti.
Častým problémem ARPG, k nimž se Wolcen: Lords of Mayhem řadí, je neschopnost jejich autorů vytvořit svět, z něhož by byl cítit život. Výtvor WOLCEN Studio naštěstí tímto nedostatkem netrpí. Právě naopak o něm lze říct, že univerzum, ve kterém se odehrává, je tvořeno pestrou škálou detailně navržených lokací s poutavým pozadím, jejichž průchod si skutečně užijete, protože vám nabídnou bezpočet strhujících momentů, které vám konkurence k dispozici nedá. Podívat se budete moci do nádherně zdobených krypt hyzděných nemrtvými, za válečníky kontrolovaných infekcí, mezi barbary užívající magii bez skrupulí, nebo do močálů zamořených různorodým hmyzem bažícím po krvi příchozích.
Každá destinace, do které při hraní Wolcen: Lords of Mayhem zavítáte, samozřejmě disponuje unikátním obyvatelstvem, což jsem již mírně naznačil v předchozím odstavci. Ve světlem prozářených lokacích se budete kvůli této skutečnosti střetávat primárně s lidmi zastupujícími různé herní frakce, jež bojují o dominanci nad světem Wolcen. Setkávat se díky tomu budete s různě vyzbrojenými skupinami válečníků, vždy sázejícími na trošku jiné bojové metody a taktiky. Republika kupříkladu do boje nasazuje především těžkou pěchotu a mírně futuristicky vyzbrojené střelce. Domorodci naopak spíše pracují s jednoduchými nástroji a magií. Temná zákoutí tohoto univerza jsou zase plná monster, na jejichž designu musel pracovat skutečně kreativní jedinec.
Do jisté míry by se dalo říct, že jsou monstra ve Wolcen: Lords of Mayhem zpracována lépe než normální lidské jednotky. Mají totiž k dispozici rozsáhlejší spektrum schopností, jež člověka vyloženě vybízí k tomu, aby si s nimi před smrtí vždy trošku pohrál. Když jsem kupříkladu procházel hrou za mága ovládajícího nekromancii, posedl jsem nemrtvého nekromanta. Ten se následně obklopil armádou mrtvých, jež jemu i mně sloužila jako živý štít schopný udržet díky stabilnímu přísunu těl k transformaci prakticky jakýkoliv nápor obyčejných nepřátel. Když však došlo na bosse či elitní oponenty, většinou jsem si musel vystačit sám, protože se jednalo o kousky, které bylo kvůli jejich tuhosti a enormní síle neskutečně těžké složit.
Bossové ve Wolcen: Lords of Mayhem představují hřeb každé větší úrovně. Absolvovat střety s nimi můžete buď osamoceni nebo v kooperaci. Osobně jsem však měl v době hraní problémy se servery, takže jsem byl nucen všechny primární soky udolat bez jakékoli pomoci, díky čemuž jsem si souboje s nimi užil možná více, než kdyby mi někdo pomáhal. Každý obří netvor, jehož bylo třeba nutné odstranit z cesty, disponoval prakticky nekonečným počtem životů a unikátní škálou kouzel, která se vůbec nebál použít. Někteří giganti byli silnější, jiní naopak slabší, všichni však měli kromě životní energie také lištu ukazující schopnost přijímat rány. Když jsem ji vyčerpal, stali se z nich dočasně snadné cíle neschopné reagovat na výpady. Celkově se mi tu aspekt nepřátel hodně líbí.
Způsob, jakým budete nepřátele v Wolcen: Lords of Mayhem zabíjet, bude definovat především to, jakou si zvolíte herní třídu. Zpočátku vám hra nabídne tři specializace. Vybrat si můžete meč, luk nebo kouzelnou hůlku. Pokud vám počáteční spektrum smrtících nástrojů nepřijde dostatečně rozsáhlé, nesmutněte. Jakmile opustíte první lokace, dostanou se vám do rukou další hračky, na něž budou protivnici reagovat trošku jiným způsobem, než na zpočátku přístupný trojlístek. Těšit se můžete třeba na pistole, sekery, válečná kladiva, dýky a jednoruční mečíky, ke kterým si je možno vzít štít značně navyšující vaši obranu proti útokům. Výběr zbraně neurčuje jen formu vašeho základního útoku, ale také škálu schopností, jež můžete používat.
V průběhu příběhu si můžete osvojit prakticky všechny schopnosti a kouzla, která ve Wolcen: Lords of Mayhem existují. Užívat však můžete vždy jen ty dovednosti, jež náleží k aktuálně vybavené zbrani. Pokud se kupříkladu vybavíte kouzelnou holí, automaticky se vám otevřou elementární zaklínadla, kletby, vyvolávání monster a éterická umění. Jakmile ji však odložíte a vyměníte třeba za luk, ihned se vám zmíněná zaklínadla znepřístupní, a naopak dostanete k dispozici speciální výpady určené pro palné nástroje. Samotné schopnosti časem procházejí určitým vývojem, jehož tempo je definováno tím, jak často je používáte. Stabilní užívání povolávací magie vám po nějaké době umožní vyvolávat více monster, nebo jim značně navýšit sílu spolu s životní energií, a to se vyplatí.
Vedle aktivně užívaných schopností prochází vývojem také hlavní protagonista, jehož rozvojový strom je nebývale rozsáhlý. Prakticky v něm máte k dispozici rovnou jednadvacet specializací, z nich si můžete na něž se můžete zaměřit. Kouzelníka je možné transformovat do nekromanta, jehož doménou je kontrola monster, elementárního mága zdatného v ovládání živlů, uživatele kabaly, nebo okultistu sázejícího více než na sebe samého na sílu temné magie. Na své si ve Wolcen: Lords of Mayhem přijdou i fanoušci hybridních kombinací. Hra jim totiž nabízí možnost rotovat s evolučním mechanizmem tak, aby dosáhli mixu, který bude nejvíce vyhovovat jejich hernímu stylu.
Doposud jsem Wolcen: Lords of Mayhem prezentoval v hodně pozitivním světle, komplet však úplně nezvládl opuštění předběžného přístupu, což není u her, jež jím procházejí, úplně neobvyklý jev. Jeho největším nedostatkem jsou v současnosti problematické servery, které po většinu času nefungují, jak mají, což bylo hlavním důvodem toho, proč jsem hru hrál po celou dobu v offline režimu. Mimoto nebylo aktuálně možné v takto vytvořeném módu převést postavu do onlinu, což považuji za fatální nedostatek, protože si tak řada hráčů nemůže celek řádně vychutnat s kamarády.
Dalším hodně výrazným problémem Wolcen: Lords of Mayhem jsou bugy, s nimiž se vývojáři v průběhu předběžného přístupu nedokázali zcela vypořádat. Osobně jsem se setkal primárně se zasekáváním o předměty a se špatně zvládnutou teleportací, kvůli níž se má postava ihned po proskočení portálem octla v textuře, ze které se nemohla dostat, a tak jsem byl nucen vrátit se do města a využít jiný vstupní bod. Stejně tak občas dělali problémy společníci, jejichž reakce na příchod nepřátel nebyla dostatečně aktivní, někdy dokonce neútočili vůbec, nebo se rovnou zasekli v některé z neviditelných překážek. Optimalizace je naštěstí bezproblémová, takže si hraní vychutnáte i na slabších strojích, přestože je CryEngine jedním z náročnějších herních pohonů.
Na počátku vývoje byl Wolcen: Lords of Mayhem prázdnou hrou, která sázela primárně na vizuál a pár inovací, což bylo zřejmě hlavním důvodem, proč jsem ji po většinu času její produkce ignoroval. Vývojáři z WOLCEN Studio na ní však hodně zapracovali, díky čemuž je z jejich díla aktuálně kvalitní akční RPG se slušným příběhem plným překvapivých momentů, rozsáhlým vývojem postav, dynamickým soubojovým systémem, krásnou grafikou, perfektním soundtrackem a živoucím světem, jehož průzkum je radost. Kdybych tento odstavec ukončil předchozí větou, tento kus by dostal jistě krásných 80–90 %, vše ovšem není úplně v pořádku. Největším nešvarem Wolcen je rozhodně špatné fungování serverů, jež v konečném důsledku zastiňuje i z předběžného přístupu zbylé bugy.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hledáte ARPG, které by vám ukrátilo čekání na Diablo IV? Pokud ano, Wolcen: Lords of Mayhem je rozhodně kouskem, jehož kvality z něj dělají dílo, které by na vašem případném seznamu kandidátu zaručeně nemělo chybět. V případě, že se jeho tvůrci vypořádají s problematickými servery a bugy, by se z něj časem mohl dokonce stát konkurent čtvrtého pokračování kultovní herní série. Nákup Wolcen: Lords of Mayhem za sebe doporučuji, je to totiž AAA titul s indie cenovkou, u nějž je však zatím nutno překousnout diskutabilně fungující online režim, na jehož opravě autoři pracují.
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4570T 2.9GHz / AMD FX-6100 | Intel Core i7-4770S 4-Core 3.1GHz / AMD FX-8320 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 560 Ti / Radeon HD 6850 | NVIDIA GeForce GTX 770 / Radeon HD 7970 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 16 GB |
Pevný disk | 18 GB | 18 GB |
• Zdroj: game-debate.com (20. 2. 2020)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
Wolcen: Lords of Mayhem vychází v plné verzi 13. února 2020 exkluzivně na PC. O novinkách vás budeme informovat.