• Autor: Filip Němec
Studio KT Racing se ve stínu britské konkurence od Codemasters v průběhu let vypracovalo v odborníky na rally závodění. S každým dalším dílem série WRC vývojáři vylepšovali jízdní model, fyziku vozidel i návrh jednotlivých tratí a začala se rýsovat rally obdoba série FIFA, také WRC totiž vychází každý rok s železnou pravidelností. Bohužel pro studio KT Racing to jsou právě Codemasters, kteří od roku 2023 získali WRC licenci, pojďme se tedy společně podívat na to, jak WRC 10 od francouzských vývojářů KT Racing dopadl.
zdroj: Kylotonn
Největším kladem desátého výročního dílu není žádná převratná novinka, ale samotný jízdní model, na kterém úspěch všech závodních simulátorů stojí. Loňský devátý díl ho výrazně vylepšil, zatímco WRC 10 ho jen nepatrně posouvá, skoro by se dalo říct, téměř k dokonalosti. Oproti takřka tragickému jízdnímu modelu ještě z WRC 8 mají auta skutečnou váhu, komunikují s vámi v závislosti na daném povrchu či počasí a nabízí solidně vybalancovanou obtížnost v rámci tzv. „sim-cade“ závodů.
zdroj: vlastní
Není překvapením, že nejlepší možný zážitek z hraní i přesnost ovládání vám zpřístupní hraní na volantu, ovšem i s konzolovým ovladačem je WRC 10 bez problémů hratelné.
WRC 10 je totiž rally simulátor, který hned v první zatáčce proškolí každého frajírka odkojeného sérií Need for Speed. Jízdní model je náročný, vyžaduje trpělivost, preciznost, a především ochotu učit se. Přesto nečekejte takové galeje jaké v případě do jisté míry konkurenčního Dirt Rally 2.0 od Codemasters. WRC 10 vám dokáže leccos odpustit, nejdřív vám ale vymáchá ústa v bahně a vyjetém oleji.
Rozdílů oproti WRC 9 je velmi málo, ale nemám pocit, že to je vyloženě na škodu, protože sám nevím, jak by se chování vozidel dalo ještě vylepšit. Přijde mi, že se autoři ještě více zaměřili na fyzické vlastnosti vozů, jako je například jejich váha a její rozložení, takže projíždění zatáček působí ještě o chlup lépe, ale jde o tak jemné nuance, že bude záležet na pocitu každého hráče, zda je zaznamená. Oceňuji také propracovanější práci s ruční brzdou, která už není tak samospasná jako dříve.
WRC 10 - Catalunya-costa rally
zdroj: vlastní
Úzké šikany, ostré zatáčky a minimum rovinek, to jsou tratě WRC 10.
Středobodem hry je i nadále kariéra, jejíž hodnocení bude záležet na tom, jestli jste majiteli loňského WRC 9. Pokud ne, budete vrnět blahem jako právě čerstvě servisovaná Škoda Fabia, která samozřejmě ani letos v nabídce vozů nechybí. V opačném případě se však budete marně dívat po zásadnějších novinkách, které se ale musí vývojářům horko těžko vymýšlet, protože kariéra jako celek funguje velmi dobře a její citlivé vybalancování managementu a samotného závodění by mohly jakékoliv novinky lehce narušit. Přesto mě osobně chybí alespoň drobné úpravy již známých neduhů – určitě vás například nebude bavit každých pár minut chodit do kalendáře a plánovat jen příštích 14 dní. Závodníci jistě znají svůj program dopředu na déle než jen na dva týdny.
zdroj: vlastní
Rozdíl ve výkonu a chování vozů v kategorii Junior WRC a vyšších soutěží je okamžitě znát, což dodává hře na opravdovosti. Zkrotit bestie ve WRC je totiž daleko složitější než pomalou předokolku Ford Fiesta.
Podobně jako ta loňská také letošní kariéra začíná výběrem nejnižší třídy Junior WRC či možností rovnou naskočit do vyšší soutěže WRC 3. Zatímco pravidelní rally hráči nejspíše sáhnou hned po silnější kubatuře WRC 3, nováčkům důrazně doporučuji začít v nejnižší soutěži, kde vás slabší Ford Fiesta s předním náhonem naučí základům. Pokud byste totiž byli až příliš dychtiví a pustili se rovnou do WRC 3, po třech nepovedených kvalifikacích končíte. Jako pravidelnému hráči série mi však vadí, že i letos chybí možnost závodit rovnou ve WRC 2 či přímo nejvyšší soutěži, ale chápu, že smyslem tohoto režimu je právě onen kariérní postup z naprostého závodnického dna.
Kariérní režim již tradičně nabízí nejen samotné závodění, ale kompletní management kolem celé stáje, včetně najímání členů servisního týmů či dokonce meteorologů, vylepšování vozů skrze košatý strom oddělení výzkumu a vývoje nebo rozhodování se, jestli bude lepší dát týmu volno a vynechat trénink, protože se někteří kolegové cítí už trošku přepracovaní.
zdroj: vlastní
Kariérní režim může na první pohled působit dost robustně, pořád je v něm ale na prvním místě samotné závodění. Rozhodně nejde o tak detailní simulátor vedení závodního týmu, jako třeba v případě série F1.
Autoři však myslí i na ty hráče, kteří hned po narození drželi v rukou volant, a ne kalkulačku a rozhodovat o výdajích na zaměstnance zkrátka nechtějí. Herní režim Season vám umožní soustředit se pouze na jednotlivé etapy sezóny, jak bylo zvykem v předešlých dílech. Stejně tak nechybí další již známé režimy, jako jsou výzvy, kam loni přibyly závody v extrémních podmínkách, testovací aréna, kde si můžete dělat, co chcete, dále tréninkové jízdy a samozřejmě zde najdeme i vytvoření rychlého závodu, kde si během pár kroků navolíte trať, počasí, denní dobu, vůz a další proměnné.
Také výčet režimů pro více hráčů je stejný jako loni. Robustní multiplayer nabízí i loňskou novinku Clubs umožňující vytvářet vlastní online šampionáty a nechybí ani další speciality, jako je například co-driver mód, ve kterém jeden z hráčů řídí a druhý se ujme role navigátora. Opět také nechybí podařený splitscreen, kdy je obrazovka rozdělena vertikálně, nikoli horizontálně jako v jiných závodních hrách, takže oželíte jen nepodstatné okolí trati, zatímco máte ideální výhled na cestu a není třeba zmenšovat celý obraz. V podstatě jedinou novinkou v rámci režimů je Livery editor umožňující vytvářet si nejen vlastní polepy, ale celé designy vozidel, po čemž již delší dobu řada hráčů volala. Bohužel možnosti rozhodně nejsou tak rozmanité jako v jiných hrách, očekávám tedy, že právě tady se autoři příští rok více vyšvihnou.
zdroj: vlastní
Obrázek 1: Závody v extrémních podmínkách jsou příjemným zpestřením. Obrázek 2: Splitscreen funguje jako vždy na jedničku.
Zdá se vám, že WRC 10 nenabízí téměř žádné novinky? Bohužel máte pravdu, i když tu nejzásadnější jsem ještě nezmínil. Desátý díl totiž slaví padesáté výročí tohoto sportu, autoři si tak připravili nejen řadu historických vozů, ale především několik autentických tratí napříč celou historií tohoto závodního odvětví. Z celkem devatenácti tratí, mezi nimiž najdeme třeba Acropolis Rally nebo Rallye Sanremo, dýchá historie na každém metru, projet si je navíc můžete v dobových vozech, jako je zaoblený Alpine Renault A110, naopak pěkné ostrá Lancia Stratos nebo neuvěřitelně nadčasová Toyota Celica.
Bohužel nadšení sráží dostupnost těchto tratí. Mimo několika předem dostupných erzet totiž odemknutí těch dalších probíhá výlučně hraním kariérního režimu, kde se vám postupně zobrazují jako aktivity v kalendáři mimo hlavní sezónu. Ta největší novinka letošního dílu vám tak zůstane zapovězena, pokud se nebudete věnovat kariéře, což je trošku nešťastné řešení.
zdroj: vlastní
Možnost projet si legendární tratě v ještě legendárnějších vozech zaujme i ty hráče, kteří vyloženě nepatří mezi ty největší fanoušky rally.
Autoři si však tak jako každý rok připravili i několik nových etap s množstvím jednotlivých erzet, a jak se stalo dobrým zvykem, nové lokace opět přináší jen a pouze radost. Rally zasazené do Estonska, Chorvatska, Belgie a Španělska jsou skvěle navržené, ostatně právě vynikající design tratí je hlavním důvodem, proč z přechodu série WRC pod křídla Codemasters nejsem zrovna nadšený. „Codies“ sice závody umí, o tom žádná, ale tituly jako Dirt Rally 2.0 a další jasně ukazují, že právě návrh tratí není jejich nejsilnější stránkou.
zdroj: vlastní
Na tratě je radost pohledět jak z dálky, tak i zpoza volantu. Tento pohled navíc konečně není tak tmavý, jako v předchozích dílech, což majitelé volantů, kteří hrají převážně jen v tomto pohledu, nesmírně ocení.
Za novinku desátého dílu pak lze považovat také vylepšenou grafiku, oproti předchozím dílům jsem totiž nehrál na PS4 Pro, ale na PlayStationu 5 a rozdíl ve vizuálním zpracování je díky tomu poměrně velký. Loňský díl tak jako další podobné tituly narážel na limity tehdejší konzolové generace a WRC 10 to jasně potvrzuje. Zatímco detaily vozu jsou na podobné úrovni, která není špatná, ale ani zdaleka nedosahuje kvalit například již relativně staré Forzy Horizon 4, okolí tratě vypadá skvěle.
Snad poprvé v sérii jsem si vyloženě užíval okolní prostředí. Samozřejmě stále nejde o nic převratného, ale na poměry WRC i žánru je většinou radost pohledět na keře, stromy či bublající potůčky kolem úzkých silnic. Přesto všechno ale zůstaly neduhy, které sérii trápí již léta, v čele s problikáváním některých textur. Roky opakující se chyby rozhodně nejsou pro vývojáře dobrou vizitkou.
zdroj: vlastní
WRC 10 udělalo v grafickém zpracování výrazný skok kupředu a v rámci rally simulátorů patří mezi nejhezčí hry.
Jak už padlo v začátku recenze, jak moc budete z WRC 10 nadšení, se odvíjí od toho, jestli jste majiteli devátého dílu. Nebýt tu nová generace konzolí, rozhodně bych doporučoval dobře zvážit případný nákup, který by stál v podstatě jen na nově přidaných tratích a historických vozech. WRC je totiž jako série FIFA – přestože jde o skvělého zástupce svého žánru a po stránce hratelnosti těžko hledá konkurenci, každý nový díl je velmi podobný tomu předchozímu.
Jenže je tu ještě nová generace konzolí a v mém případě zejména PlayStation 5. Právě PS5 verze totiž nejenom že velmi dobře vypadá, ale využívá také možností ovladače DualSense. Zatímco adaptivní triggery vám cukáním a zasekáváním se dávají najevo řazení či naopak prokluzování kol na blátě či ve vzduchu, haptická odezva obohatí vaše smyslové vnímání o pocit z nejrůznějších povrchů. Oproti například Dirtu 5 ale autoři skvěle vyladili intenzitu obou funkcí, takže nemáte pocit, že vibrační motorky každou sekundou vyskočí z ovladače. Zkrátka a dobře nový ovladač od Sony skutečně přináší do závodních her menší revoluci a WRC 10 je její hrdou součástí.
zdroj: vlastní
Série WRC pod studiem KT Racing míří do cílové rovinky, od roku 2023 už budou hry pod touto značkou vyvíjet britští Codemasters.
Pokud tedy nevlastníte WRC 9 či snad dokonce k této sérii přistupujete poprvé, k výslednému hodnocení si s klidem připočtěte jeden bod a utíkejte do krámu. V opačném případě ale dobře zvažte svou investici, zejména pokud doma nemáte konzoli PlayStation 5 nebo Xbox Series X/S – museli byste být opravdu velký fanda série, abyste si pořídili i WRC 10. Jedenáctý a současně poslední díl od KT Racing totiž vyjde už příští rok a někomu se může vyplatit jednoduše počkat.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Závodní hru WRC 10 vyvíjí studio Kylotonn a vydává společnost Nacon. Titul vychází 2. 9. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S a později také na Switch.
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Kopii pro recenzi poskytl český distributor Comgad.
WRC 10 je skvělá rally simulace s perfektně navrženými tratěmi, propracovaným jízdním modelem a obrovským množstvím herních režimů. Naprostou většinu z toho už však nabízí loňský díl, WRC 10 tak má cenu pořizovat pouze v případě, že jste devítku přeskočili, či jste natolik velký petrolhead, že nevydržíte bez nových historických tratí i vozů, lepší grafiky a v případě PS5 podpory ovladače DualSense.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2300 | AMD FX-6300 | Intel Core i7-4790k | AMD Ryzen 5 2600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti, 2 GB | AMD Radeon HD 7790, 2 GB | NVIDIA GeForce GTX 1070, 8 GB | AMD Radeon RX Vega 56, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | – | – |
• Zdroj: Steam (9. 9. 2021)