Promáčklé kapoty až k motoru, utrhané nárazníky, ulámaná kola. To je odkaz legendárních destruction derby závodů FlatOut, které Wreckfest hrdě následuje. Vývojáři z Bugbear Entertainment se však nebojí přidat dost vlastních nápadů. Jestli to stačí na překonání legendy, zjistíte v dnešní mini recenzi.
• Žánr: Arkádové závody • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Bugbear Entertainment • Vydavatel: THQ Nordic • Platformy a Datum vydání: PC (14. června 2018); PS4, Xbox One (27. srpna 2019) • Homepage • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 23. 8. 2019 • Autor: Filip Němec
Závodně-demoliční arkáda Wreckfest je typickým zástupcem portfolia vydavatelství THQ. Autoři z Bugbear Entertainment jsou malé studio, jež lze levně koupit, vývoj jejich hry nespolkne mnoho financí a výsledný produkt je kvalitní. Než jsme se ale dostali k finální hře, kterou vychválím v následujících řádcích, je třeba zmínit, že cesta na start byla opravdu trnitá a v THQ měli v tomto případě opravdu velmi dobrý čuch. Wreckfest totiž nejprve pod názvem Next Car Game neúspěšně hledal potřebného investora, poté přišel další neúspěch na Kickstarteru a prodlužovaný model předčasného přístupu také nebyl zrovna to, co od vynikající hry chcete.
Zapomeňte na naleštěné supersporty od hvězdných značek. Ve Wreckfestu není důležité, jaké máte auto, kolik má koní nebo kolik stála ta perleťová barva. Tady se počítají urvané výfuky, promáčkliny ve dveřích a prasklé olejové vany.
Přitom patent na demoliční závody rozhodně autoři mají, stojí totiž za prvním a druhým FlatOutem, což je zároveň předloha Wreckfestu, které se ale vývojáři ne vždy snaží vyrovnat a často se vydávají novou cestou, což je rozhodně dobře. Ačkoli totiž Wreckfest není velkorozpočtovou hrou, o to více budete ohromeni jeho kvalitami. Aby také ne, hra totiž vyšla již minulý rok na PC a vývojáři tak měli dostatečně dlouhou dobu na to, aby konzolové verze běžely v těch nejvyšších otáčkách a vy jste vrněli blahem jako dobře zahřátý osmiválec.
Hlavní nabídka nepřekypuje obsahem a volit můžete z kariéry rozdělené na pět poměrně dlouhých šampionátů, široce nastavitelné volné hry (chybí však jakékoli úpravy počasí) a online multiplayeru. Splitscreen, jenž se vyloženě nabízí, bohužel chybí. Jakékoli nedostatky ale královsky vynahrazuje jízdní model, za který by se rozhodně nestyděly hry typu Need for Speed nebo Forza Horizon. Pokusy jako Gravel nebo V-Rally 4 a další mohou jen blednout závistí. Jakmile totiž vjedete na jednu z dvaceti sedmi velmi povedených tratí, stvořených z mixu asfaltu, kačírku a šotoliny, během pár minut vám ovládání přejde do krve a budete se skvěle bavit.
Wreckfest – závod a vizuální tuning (gameplay)
Už na střední obtížnost je Wreckfest slušnou výzvou. Při soubojích s rivaly jeden na jednoho navíc úplně zapomenete na bláznivý destrukční podtext a plně se oddáte pravému závodění.
Auta neplavou, naopak perfektně kopírují povrch a respektují změnu podloží, arkádový jízdní model navíc dovolí provádět přesné, ale efektivní drifty, zároveň ale není natolik benevolentní, že byste mohli frajeřit hned, jak se dostanete na první místo. Perfektní zážitek z jízdy doplňuje vynikající fyzika, která patří k naprosté špičce. Pneumatiky podél trati se po nárazu rozletí neskutečně realisticky, stejně jako proražené billboardy nebo sloupy s osvětlením. V tomto ohledu překvapí také detailnost jednotlivých tratí a množství míst, kde můžete lehce vyletět z trati či zničit někdy i nečekaně velké objekty.
První zatáčka po startu je vždy kritická. Půjdete do souboje jako lev, nebo takticky počkáte?
Wreckfest by byl velmi zábavnou hrou i v momentě, kdy byste se museli na jednotlivých tratích prohánět sami, autorům se však podařilo vměstnat na startovní rošt celkem 24 vozidel, takže i v případě klasického závodu je o pořádné destrukční derby postaráno. Zde se navíc přihlásí ke slovu největší devíza celé hry, a tou je umělá inteligence. Popravdě netuším, jak se autorům podařilo minimálně dorovnat technologie jako je Drivatar z Forzy a dalších AAA závodních her. Wreckfest má totiž opravdu prvotřídně zvládnutou AI.
Není to závod všech proti vám, jak to často bývá. Ostatní jezdci mezi sebou neustále bojují a zatímco jedni hledají vhodnou stopu k předjetí, další se nezdráhají i s rizikem vlastního vyjetí z dráhy vám zablokovat cestu. Vše působí neskutečně organicky a nejde jen o klasické závody, ale také vyloženě destrukční arény, kde se rovněž umělá inteligence chová velmi věrohodně. Autoři navíc neklesli k rubber bandingu a dalším neduhům, které dlouhodobě trápí třeba sérii Need for Speed.
Autoři nezapomínají ani na bláznivé kratochvíle, jako jsou destrukční derby zahradních traktorů nebo třeba závody motorizovaných gaučů. Chybí snad jen legendární vystřelování řidiče do dálky, známé ze série FlatOut.
Samozřejmě, že někde určité kompromisy vzniknout musely, když ale přijde řeč na chyby, jde o drobnosti. Krom zmíněné absence splitscreenu mě mrzí detaily jako chybějící filtrování při výběrů vozů, či velmi malé možnosti vizuálních úprav. Vyloženě iritující je však nezvykle dlouhé načítání a příliš rychlé závody v kampani, kdy vám hra nabídne jen tři rychlá kola, během nichž jedna chyba znamená definitivní prohru. To jsou však jen drobné kapky vyjetého oleje na jinak precizně vyleštěné karoserii Wreckfestu, který si musí pořídit každý fanoušek legendárního FlatOutu.
Vizuálně se Wreckfest rozhodně nemá za co stydět. I v těch nejvypjatějších situacích navíc hra neztrácí plynulost.
Tato mini recenze byla napsaná pro Xbox One X verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows Vista 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6700 2.66GHz / AMD Athlon X2 7750 | Intel Core i5-655K 3.2GHz / AMD Phenom II X4 805 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 460 v2 / Radeon HD 6850 | NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / Radeon R9 380X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 15 GB | 15 GB |
Wreckfest vychází 14. června 2018 na PC a od 27. srpna 2019 na PS4 a Xbox One.