Proč si koupit elektrokolo? Například proto, že váš pravidelný cyklovýlet se rázem výrazně prodlouží. Na plně nabitou baterii totiž ujedete i více než sto kilometrů bez větší námahy a objevíte i místa, kam byste s klasickým kolem nedojeli. Udržíte krok s fyzicky zdatnějšími partnery a kamarády a doprava do práce městem bude na elektrokole rychlejší než hromadnou dopravou. Na trhu jsou různé typy elektrokol, každý z nich je určen pro jiný typ terénu. Nevíte, jaké koupit elektrokolo? Poradíme!
Výsledný dojezd ovlivňuje styl jízdy, hmotnost jezdce a terén, kterým jedete. Pohybuje se od 30 do 200 km podle jízdních podmínek a typu kola. Dojezd je jedním z hlavních parametrů, jaké elektrokolo vybrat. Pokud má kolo speciální režim pro silnější záběr, počítejte s tím, že čím více budete tento režim používat, tím nižší bude dojezd.
Maximálního dojezdu dosáhnete v režimu asistovaného šlapání.
Jednou z klíčových vlastností elektrokol je umístění motoru. V zásadě existují dvě možnosti, motor v náboji zadního kola a motor umístěný ve středu rámu. Každá z možností má své výhody a nevýhody.
Motory elektrokol mají také různý výkon. Silnější jsou určeny do terénu a slabší na pozemní komunikace.
Baterie dodává potřebnou energii, a proto patří vedle motoru k nejdůležitějším komponentům. Nejčastěji se využívají lithium-iontové baterie, které za předpokladu správných skladovacích podmínek nabízejí vysokou kapacitu a dlouhou životnost. Vyžadují však pravidelné nabíjení, a i když je nepoužíváte, je vhodné udržovat je nabité na 50 až 80 % a dobíjet cca jednou do měsíce. Pokud plánujete delší cyklovýlet, je dobré ho naplánovat s ohledem na umístění dobíjecích stanic, jejichž síť v poslední době narůstá. Neméně podstatné je i umístění baterie. Ta jsou v zásadě dvě:
Dle druhu pohonu, výrobce a stupně osazení jízdního kola rozlišujeme tři základní typy ovladačů – s LED displejem, s LCD displejem a s tzv. smart systémem.
Ze zákona musí být omezena maximální rychlost elektrokola na 25 km/h. Směrnice má však 10% toleranci a proto řada výrobců nastavila maximální rychlost na hranici 27,5 km/h. Některá horská elektrokola disponují speciálním off-road režimem, který umožní vyšší výkon motoru, než povoluje směrnice. Tento režim však nesmí být použit na veřejných komunikacích. Většina kol má omezenou maximální rychlost na 25 km/h.
Při výběru kola je jeho velikost jedním z nejdůležitějších parametrů. Nesprávný výběr totiž může výrazně zhoršit celkový jízdní komfort, což sebou nese zvýšené riziko bolesti zad, kloubů i jiných částí těla. Správnou velikost kola poznáme tak, že při stoji rozkročmo nad horní rámovou trubkou zbývá nad rozkrokem ještě asi na pěst místa. Velikost rámu kola se nejčastěji udává v palcích nebo velikostech S, M, L, XL. Orientačně lze konstatovat, že pro postavu 160–170 cm vysokou je vhodná velikost 17" (S-M). Pro postavu 170–180 cm – 19" (M-L) a pro 180–190 cm – 21" (L-XL).
Pokud si nevíte rady s tím, jakou velikost kola zvolit, doporučujeme náš článek s převodní tabulkou, ve kterém se podrobně dozvíte, jak vybrat velikost kola.
Horská elektrokola mají oproti jiným kolům na elektřinu, stejně jako běžná horská kola, pevnější konstrukci a širší kola. Snadno projedou i náročnějším terénem mimo zpevněné povrchy. Spolu s elektrickým pohonem vás tedy horská elektrokola dovezou i na místa, kam byste se dříve nedostali. Nehodí se ale příliš na klasickou silniční cyklistiku. Motor horských elektrokol je běžně chráněn před prachem, bahnem a dalšími nepříznivými vlivy.
Krosová elektrokola se nachází na pomezí horských a silničních modelů. Poradí si s jízdou v terénu, na nezpevněné cyklostezce i na asfaltové silnici. Taková elektrokola jsou totiž univerzální a mnohdy je využívají rodiny, které se na cyklovýletech nemusí omezovat na jeden povrch. I proto patří mezi nejoblíbenější elektrokola.
Skládací elektrokola jsou vhodná na cestování po městě. Jsou lehká a dají se snadno složit. Můžete s nimi jezdit po stezce a když potřebujete, tak i nasednout do tramvaje či metra. V něm vaše elektrokolo nebude nijak překážet, protože je složené. Po vystoupení nasedněte na „skládačku“ a pokračujte do cíle. Se skládacími elektrokoly se tedy poměrně snadno dostanete i tam, kam již MHD či vlak nedosáhne. Mají ale menší kola a jsou vhodnější spíše na kratší jízdy.
Rádi byste cestovali do práce, ale nechcete tam vždy dorazit spocení a uřícení? Pak jsou pro vás vhodná městská elektrokola. Snadno se na ně nasedá a sesedá, takže se hodí i pro starší osoby. Díky vzpřímené poloze při jízdě na městském elektrokole máte navíc dobrý přehled o dění kolem sebe. Zvládnou i kratší cyklovyjížďku s rodinou či přáteli a jsou snadná na údržbu a poměrně odolná.
Značka Ratikon nabízí za dostupnou cenu vše, co potřebujete k aktivnímu životnímu stylu. Výkonná elektrokola Ratikon dokáží inspirovat k pohybu v každém věku a poslouží jak při spalování kil, tak pro relaxaci a aktivní odpočinek v přírodě. Mimo kol najdete v nabídce i spoustu praktického příslušenství a doplňků, které zajistí bezpečnou a pohodlnou jízdu nebo ochrání kolo před odcizením. Servis a opravy jsou zaručeny, klidně přímo u vás doma - spolupracujeme s širokou sítí cykloservisů Kolofix.
Postavit vyvážené elektrokolo za dobré peníze je kumšt. Jízdní kola Sava ale právě v tom vynikají. Výrobce dokáže nabídnout vždy skvělý výkon za rozumné peníze. Není proto náhodou, že dlouhodobě patří na Alza.cz mezi ty nejprodávanější. A to vše platí i pro elektrokola Sava. Bát se nemusíte ani omezené nabídky a náhradních dílů včetně originálních baterií.
Každý výrobce udává orientační počet nabíjecích cyklů na baterii. Standardní baterie jich vydrží 800–1 000. To odpovídá životnosti 3–4 roky při běžném používání elektrokola.
Při koupi nové baterie, která stojí 6 tisíc korun a více, je potřeba se soustředit na shodné napětí (24, 36, 42 V). Tuto hodnotu spolehlivě najdete na informačním štítku kola. Jistotou jsou baterie od výrobce vašeho elektrokola, ale dají se využít také alternativní baterie se shodným napětím a obdobnou kapacitou. Standardně se kapacita baterií pohybuje v rozmezí 300–600 Wh (Watthodin).
Základní údržba elektrokola je téměř stejná jako u standardního jízdního kola. Musíte čas od času dotáhnout výplet a ostatní šrouby, je potřeba vyčistit řetěz, vyměnit ojeté pláště, zkontrolovat řídítka a seřízení vidlice, prověřit pedály. Mimo tuto základní údržbu je třeba dbát na správnou péči o baterii. Nikdy neskladujte baterii v mrazu a i mimo sezónu ji čas od času dobijte, aby se nedostala pod kritickou hodnotu napětí. Pokud se tak stane, bude se snižovat její kapacita a životnost a tím pádem i dojezd elektrokola.
Ostatní údržbu a opravy týkající se elektromotoru a baterie raději svěřte zkušenému technikovi elektrokol.
Bohužel vás musíme zklamat, ale elektrokola rekuperaci nemají. Důvodem je, že jsou příliš lehká a tudíž by rekuperací získala jen minimum energie. Pro porovnání – několikasettunový vlak dokáže rekuperací ušetřit několik desítek procent energie. Dvoutunové auto ušetří rekuperací okolo 10 %. Elektrokolo o váze 100 kg i s jezdcem by ušetřilo jen několik málo jednotek procent.
Takováto elektrokola také existují, ale česká vyhláška povoluje pro volný pohyb po veřejných komunikacích pouze modely s výkonem do 250 W. Pokud by vaše elektrokolo mělo vyšší výkon, bylo by ho ze zákona nutné registrovat jako elektrický motocykl. S tím je samozřejmě spojená nutnost vlastnit řidičský průkaz příslušné kategorie, platit za „elektrokolo“ povinné ručení a registrovat ho na dopravním úřadě jako každý jiný dopravní prostředek.
Existují však způsoby, jak výrobci tuto vyhlášku „obcházejí“. Velká část, zejména horských elektrokol, mají tzv. Off-road režim. Ten zvýší výkon motoru na 350—500 W a je výhradně určen pro použití mimo veřejné komunikace. Pamatujte ale, že časté používání toho režimu rapidně snižuje dojezd elektrokola.
Na elektrokole se můžete unavit stejně jako na kole bez pohonu, pokud nebudete využívat sílu motoru naplno. A když k síle svých nohou přidáte elektromotor, ujedete opravdu dlouhé vzdálenosti a přitom budete trénovat fyzičku. Navíc je skvělé, že za jeden den v terénu můžete díky elektrokolu ujet více kilometrů a poznat tak více míst. Takže tvrzení, že pro hubnutí na kole není elektro varianta vhodná, není tak úplně pravda.
Elektrokolo vám dokáže poskytnout tzv. asistované šlapání neboli přípomoc. Šlapat se vám bude snadněji než bez přípomoci. Její intenzitu si navíc můžete nastavovat. Elektrokola vám pomohou při stoupání do kopce, usnadní pohyb po městě a povezou vás dále, i když dojdou síly. Motor je možné také zcela odpojit a jen šlapat.
Hlavním rozdílem mezi klasickým bicyklem a elektrokolem je způsob pohonu. Nicméně motor a baterie se na hodnotě kola docela projeví a to znamená, že je to potenciálně větší lákadlo pro případné nenechavce. Způsoby zabezpečení kola proti krádeži jsou na místě. Kromě obligátního zámku je doporučené i čipování elektrokol a jejich zapsání do registru. Všechny tyto možnosti vám rozhodně přinesou i lepší podmínky při pojištění.
Vybírejte podle toho, k čemu vám má dopravní prostředek sloužit. Pro řadu lidí je elektrokolo lepší variantou než motocykl. Chtějí si při cestování zasportovat a nejezdí tisícikilometrové vzdálenosti. Část elektrokol má dojezd až 200 km. Navíc za elektrokolo se neplatí pojištění a není nutné ho přihlašovat na dopravním úřadě.
Celkově vychází elektrokolo levněji na 1 km jízdy, a to i při započítání amortizace baterie a počáteční investice do stroje.
Elektrokolo není motorka, tudíž řidičák na kolo není potřeba. Tak jako tak ale i jezdec na elektrokole je účastníkem provozu a musí dodržovat pravidla. Povinná je helma, cyklista musí dodržovat dopravní značky a samozřejmě je zakázána jízda na kole pod vlivem alkoholu.
I elektrokol se týká tzv. povinná výbava jízdního kola. Co je její součástí?
Volitelnými součástmi, které povinná výbava kola může mít, jsou blatníky a zvonek.
Rychlost elektrokol je ze zákona omezena na 25 km/h. A výrobci se tím pochopitelně musí řídit. To je ideální ve městě, ale při cestách mimo město a na dlouhých bezpečných rovinkách už to může být omezující. Některé servisy proto nabízejí možnost tzv. čipování nebo odblokování elektrokol. Postup spočívá ve vložení speciálního čipu do motoru elektrokola, který omezení daná výrobcem odblokuje. Rychlost elektrokola se tak může zrychlit až na 50 km v hodině. Nese to však jistá rizika i s ohledem na případné setkání s policií.
Správná technika jízdy na kole vám ušetří část námahy. Zásadní je v tomto případě posed, který se liší dle typu elektrokola. Na městském a skládacím elektrokole budete sedět v rekreačním posedu – téměř vzpřímeně.
Na horském a krosovém elektrokole se sedí v tzv. neutrálním posedu. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed.
Většina elektromotorů se výkonově pohybuje na hranici směrnice pro elektrokola – 250 W. Hlavní rozdíl tedy není výkon, ale umístění elektromotoru. Může být umístěn v předním nebo zadním náboji, případně, u dražších modelů elektrokol, na sedlové trubce kola.
Zapnutím off-road režimu začne elektromotor produkovat až několikanásobně vyšší výkon, než je jeho jmenovitá hodnota. Pomůže při projíždění náročným terénem a při výjezdu do prudkých kopců. U většiny elektrokol nesmí být použitý na veřejných komunikacích, jelikož při jeho zapnutí elektrokolo nesplňuje směrnicová omezení. Snižuje také celkovou výdrž baterie. Při delším použití klesne dojezd až o 90 %.
Kapacita akumulátoru se udává v ampérhodinách (Ah) nebo watthodinách (Wh). Nejčastěji se u elektrokola pohybuje v rozmezí od 300 do 600 Wh a patří mezi hlavní aspekty, jak vybrat elektrokolo. Délka nabíjení běžných akumulátorů nepřesáhne 6 hodin. Životnost akumulátorů elektrokol se pohybuje od 18 000 do 30 000 km a zvládnou okolo 1 000 nabíjecích cyklů. Konkrétní hodnoty velmi závisí na výrobci.
Slovník pojmů