Ihned po vydání patřilo Kingdom Come: Deliverance mezi středně dodělané tituly. Vývojáři z Warhorse Studios naštěstí věděli, že se vypuštění jejich díla zrovna dvakrát nepovedlo, a tak se ihned dali do práce na opravách, jimiž nás stabilně zásobovali v průběhu minulých měsíců. Před pár dny k nám dorazila aktualizace 1.6, která základní hru obohatila vedle hardcore režimu také o placený obsahový balíček From the Ashes, jemuž se v rámci této recenze pořádně podíváme na zoubek.
• Žánr: RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: Warhorse studios • Vydavatel: Warhorse studios, Deep Silver • Datum vydání a Platformy: PC, PS4, Xbox One (5. července 2018) • Homepage: www.kingdomcomerpg.com/cs • Čeština: Ano (oficiální)
• Recanze: 10. 7. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
V řadě RPG jsou příběhy dějově laděných DLC započaty tak, že vám některá z primárních postav zadá úkol, jenž vás zavede na cestu vedoucí do osady či města, kde právě přidaná linka startuje. Skutečně rád bych řekl, že se Vávrovo Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes od většiny liší. Jenže to bych lhal, což rozhodně nechci.
Své dobrodružství zahájíte konverzací s Divišem z Talmberka, jenž vás pošle hledat svého lokátora Martina. Ten se podle všeho ztratil při mapování ruin vzniklých po srovnání Přibyslavic se zemí, jež chce jeho pán nyní znovu osídlit. Po jeho nalezení vás dobrotivý šlechtic jmenuje rychtářem polorozpadlé díry, jež tu zůstala po kdysi prosperující vesnici, kterou musíte nyní na vlastní náklady znovu vybudovat.
Za nemalé peníze můžete v From the Ashes vybudovat z ruin relativně slušně fungující vesnici.
Přibyslavice jsou danajským darem, za nějž Divišovi z Talmberka zpočátku rozhodně nepoděkujete, protože od prvního momentu, kdy do nich zavítáte a podiskutujete s lokátorem, z vás začnou vysávat těžce vydělané peníze. Prakticky se dá říct, že dokud nebudete mít po ruce slušný obnos, nemá velký smysl úkolovou linku přidanou v rámci Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes vůbec startovat, jelikož na to prostě nebudete mít a dlouhodobě by zatížila vaši už tak poloprázdnou kapsu. Pustit byste se do ní měli dle mého názoru až v okamžiku, kdy budete mít dostatek peněz na rozhazování, což se vám ale za normálních okolností zřejmě nepoštěstí ani ve finální etapě základní hry.
Pokud vás zarazila myšlenka se stabilním vysáváním kapes, objasním vám ji vcelku jednoduše. Každý pracovník tu požaduje určitý plat. Peníze po vás chce dokonce i neustále se flákající lokátor a uprchlíci, jimž jste de facto poskytli nový domov. Kam se zatraceně poděla vděčnost? Vždyť jste jim umožnili začít znovu. Jak po vás nyní vůbec mohou chtít groše? Copak nechápou, že s takovou si zbroj či koně prostě nebudete moci dovolit? Celkově mi From the Ashes v tomto ohledu nepřijde moc promyšlené. Chátra by měla pracovat zadarmo, popřípadě jen za jídlo a platit by se mělo jen specialistům, kteří budou pro vývoj a chod celé vesnice něco skutečně dělat.
Obrázek 1: V Přibyslavicích se budou hromadit různé typy lidí. Obrázek 2: Někteří uprchlíci ve městech dostanou nová dialogová okna, jiní naopak nikoliv.
Jeden by si řekl, že stabilně dávkované výplaty nebudou až takový problém. Bohužel pro vás platy nebudou představovat jediný výdaj. Investovat budete muset také do vystavění struktur, jimiž zajistíte bezproblémový chod vesnice jako celku. V okamžiku, kdy si otevřete knihu stavbyvedoucího, však zjistíte, že pověsti o cenách rytířského vybavení byly asi hodně přehnané.
Ani po prodání veškeré výstroje si s vysokou pravděpodobností nebudete moci dovolit zafinancovat postavení většiny budov, jež jsou vám v budovatelském deníčku nabízeny. I ta nejmenší struktura totiž ve From the Ashes stojí nekřesťanské peníze, které budou schopni zaopatřit snad jen zloději a vrazi neštítící se pro pár grošů zabít klidně i svého bratra či nejlepšího přítele s pořádně naditým měšcem.
S pomoci uprchlíků vybudujete osadu, kterou vám bude leckdo závidět.
Nejlevněji vás vyjdou včelíny, za něž zaplatíte „jen“ patnáct set grošů. Předtím, než je však budete moci postavit, musíte vybudovat chatrč dřevorubce, která má podobnou hodnotu jako norimberský kyrys, jehož výrobou si jsou kováři schopni vydělat slušné jmění a vy sami se k němu dostanete až ve finálních etapách hry. Po vystavění struktury produkující dřevo se vám zpřístupní relativně rozsáhlá škála výrobních budov, jež budou poskytovat vám i obyvatelům osady různé typy benefitů. Zlatým hřebem budovatelského snažení bude ve From the Ashes kostel, do nějž můžete vrazit klidně pětatřicet tisíc, což je suma, s jejíž pomocí si kupříkladu snadno vybudujete menší armádu plně vybavených rytířů.
Obrázek 1: Většinu lidu k vám budou směřovat rychtáři okolních vesnic a měst, snažící se zbavit hladových krků. Obrázek 2: Rychta vám bude v From the Ashes sloužit jakožto útočiště a kontrolní centrum, z něhož budete určovat, co se kde postaví. Obrázek 3:Po vystavění mostu, je vám umožněno postavit kupecký dům.
Samotný vliv jednotlivých budov na chod Přibyslavic pocítíte až po vystavění finančně náročnějších struktur. Vybudováním hospody a vařením piva například mírně navýšíte morálku obyvatelstva. Kovárna vám naopak umožní mít specialistu na práci s kovy schopného vyrábět kvalitní meče a zbroje. Ty lze následně prodat za dobrou cenu v kupeckém domě obývaném kupcem platícím pravidelné poplatky do vaší pokladnice.
Ano, čtete správně. Po čase se vám peníze investované do osady začnou pomalu, ale jistě vracet zpátky do měšce. Avšak než se tak stane, budete muset postavit celou síť navzájem propojených stavení, jež zafinancují jak svůj chod, tak i částečně pokryjí náklady zbytku vesnice, s nimiž se budete muset vypořádat do zkonstruování zmíněných staveb sami.
Do základních, finance neprodukujících budov budete moci nasadit klidně i obyčejné uprchlíky ze Skalice, kteří se vám do vesnice nahrnou poté, co splníte jeden z primárních úkolů DLC From the Ashes. Do specializovaných výroben bude však vždy dobré sehnat profesionály, jež svou efektivitou značně přesahují podprůměrné či průměrné řemeslníky. Ty obstará váš lokátor Martin, na něhož se můžete spolehnout alespoň v tomto ohledu.
Když už nebudete vědět, za co utratit finance nabídne vám From the Ashes rekonstrukci kostela, do nějž vrazíte nekřesťanské peníze.
Život ve vesnici je občas složitý, ne každému totiž budou vyhovovat pravidla, která ctí společnost jako celek, a tak budete muset čas od času na náměstí rozsuzovat znesvářené členy komunity stěžující si jeden na druhého. Abych zde neprozradil moc z toho, co budete moci ve From the Ashes zažít, uvedu zde jeden z prvních případů, jenž byl přede mne postaven v podstatě ihned poté, co jsem od Diviše z Talmberka převzal do péče celou osadu.
Místní správce měl problém s jedním z obyvatel kálejícím všude, kde se mu zachtělo, a já jsem jejich spor musel rozseknout. Za pravdu jsem nakonec dal úředníkovi požadujícímu, aby se vyměšovalo co nejdále od potoka, z něhož všichni čerpali vodu, čímž jsem zajistil čistý zdroj tekutin, za což mi byli všichni vděční.
Obrázek 1: Bez dřevorubce toho v From the Ashes moc nepostavíte.Obrázek 2: U ohniště tu na vás bude vždy čekat hotové jídlo. Obrázek 3:Přestože je Kingdom Come: Deliverance venku už nějaký ten pátek, stále je v něm možné nalézt řadu různých nedodělků, jež jen tak nezmizí.
Když jsem poprvé uviděl From the Ashes na papíře, byl jsem nadšen. Představa toho, že si vybuduji svou vlastní středověkou vesnici, jež bude pulzovat životem, byla skutečně pěkná. Nakonec se však něco šeredně zvrtlo. Do rukou jsem dostal koncept založený na hromadění zlaťáků, který je určen především pro bohatší hráčskou vrstvu a jedince, jež baví střádat groš ke groši, mezi něž bohužel nepatřím. Samotné stavění je fajn, než se k němu však za normálních okolností dostanete, uplyne skutečně hodně vody, což osobně považuji za problém, protože ne každý má třeba deset až dvacet hodin jen na to, aby si naškudlil a následně stavěl. Spořivější typy v něm naopak nenachází uspokojení, protože když na to máte, jste schopni jej dohrát do necelých dvou hodin.
Už v době vydání naší recenze Kingdom Come: Deliverance jsem tvrdil, že se jedná o specifickou hru, která není určená pro každého. Stejnou myšlenku si dovolím dnes pronést o placeném obsahovém rozšíření From the Ashes, jež cílí především na spořivé stavitele a obdivovatele středověkého života bažící po tom, aby mohli na vlastní oči spatřit, jak vlastně fungovala vesnice minulosti. Po novinkách toužící hráči a hledači nového obsahu by se mu naopak měli vyhnout, protože jim za pár stovek nenabídne nic, co by je mohlo skutečně zaujmout. Tvůrci v něm totiž prakticky jen recyklují elementární mechanizmy hry a snaží se je znovu prodat. Snad na tom ostatní DLC budou v tomto ohledu lépe.
Bohatší hráči jsou schopni Přibyslavice do takového stavu uvést během dvou hodin.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2500K 3.3GHz / AMD Phenom II X4 940 | Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 6 GB | 8 BG |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Kingdom Come: Deliverance vyšlo na PC, Xbox One a PS4 13. února 2018. Placené DLC From the Ashes vychází 5. července 2018.