Výměna nevhodného dárku Windows 11

Kirby Star Allies (RECENZE) – Kirby a jeho parta vrací úder

Kirby je zpět! Možná se to nezdá, ale tahle roztomilá růžová koule už na videoherním nebi září více než dvě dekády. Za tu dobu se tato skákačka objevila na bezpočtu platforem, a i když se na ní vyřádilo hned několik vývojářských týmů, všechny díly vyšly pod hlavičkou japonského Nintenda. Je proto logické, že 16. března 2018 Kirby docupital na jednu z nejnovějších konzolí vůbec – Nintendo Switch. Vývoj Kirby Star Allies si vzalo na starost studio HAL Laboratory, pojďme se tedy podívat, jak se jim povedlo představení starého známého na novém systému.

• Žánr: Skákačka • Multiplayer: Ano (co-op, local) • Vývojář: HAL Laboratory • Vydavatel: Nintendo • Platformy a Datum vydání: Switch (16. března 2018) • Homepage: kirby.nintendo.com/star-allies • Čeština: Ne

Obsah recenze Kirby Star Allies

1. Kirby Star Allies má srdce na správném místě
  2. Kirby Star Allies je typická skákačka s atypickými prvky
  3. Variabilní růžová koule
  4. Kirbymu to sluší jako nikdy předtím
  5. Kirby Star Allies – vidím to růžově
  6. Recenze Kirby Star Allies: závěrečné hodnocení

Kirby Star Allies má srdce na správném místě

• Recenze: 30. 3. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Stovky světelných let daleko od Kirbyho domoviny se nachází planeta Jambastion. Zde během záhadného rituálu exploduje krystalické srdce a jeho úlomky se rozletí do všech koutů vesmíru. Tyto fragmenty se nazývají Srdce Jamba a mnoho bytostí je posedlé touhou je najít.

Kirby Star Allies; Wallpaper: hrdinové

Kirby a jeho přátelé jsou veselá banda.

Jedno takové srdce doletí i na planetu Pop Star – domov samotného Kirbyho. Ten po kontaktu s ním získá schopnost házením růžových srdíček ovlivňovat nepřátele a dělat z nich své spojence. Srdce Jamba ovšem má na některé bytosti vyloženě neblahý vliv a probouzí v nich krutost a bezohlednost. Kirby se tedy vydává zjistit, kdo všechno je pod nadvládou těchto prapodivných předmětů a co se s tím dá dělat.

Příběh Kirby Star Allies je jednoduchoučký a vlastně jen dává záminku Kirbymu postupovat skrz nové a nové levely a postavit se mnoha bossům. Osobně s tím nemám problém, příběhové pozadí bylo ve skákačkách vždy spíše okrajovou záležitostí (i když se samozřejmě najdou výjimky), a když je povedená hratelnost, kvalitní příběh je v tomto žánru už jen pomyslnou třešničkou na dortu. Kirbyho dobrodružství ale prostě baví, i přes své minimalistické podání.

Kirby Star Allies; Gameplay: boss Kirby Star Allies; Gameplay: louka Kirby Star Allies; Gameplay: pátrání

Obrázek 1: Jeden z prvních tužších nepřátel, na které narazíte. Obrázek 2: Na planetě Pop Star by chtěl žít každý. Obrázek 3: Kirby se svými kumpány jde do akce.

Kirby Star Allies je typická skákačka s atypickými prvky

Už na první pohled je jasné, že Kirby Star Allies je skákačkou do morku kostí. Procházíte krásně navrženými levely, skáčete, řešíte jednoduché puzzle, bojujete s nepřáteli a čas od času narazíte i na nějakého toho bosse. Potud nic zásadně nového. Základní prvek hratelnosti zde ovšem tvoří proměna nepřátel ve spojence pomocí zmíněných růžových srdíček. Kirby sám o sobě je relativně mírumilovné stvoření, obklopit se partou užitečnějších přátel je tedy téměř nezbytné. Prostě protivníkům hodíte na hlavu srdíčko a voilá! Rázem jste nejlepší kámoši. Škoda, že to tak nejde i v reálném životě.

Tímto způsobem je i elegantně vyřešený kooperativní mód. Kirby Star Allies mohou najednou hrát až 4 hráči. Stačí si prostě nasbírat 3 další kamarády a kdokoli s jedním Joy Conem se k vám může snadno přidat. Na určitých místech pak budete mít příležitost plně využít potenciál všech členů vaší partičky a společně tvořit třeba mosty (a překlenout tak nepřekonatelné propasti) či spojenými silami vytvořit vzdušné plavidlo a zablbnout si v létacích pasážích.

Pokud ale k sobě nikoho neseženete, nezoufejte. Ovládání ostatních charakterů se klidně zhostí počítač. A dělá to dobře, jen jsou umělou inteligencí pohánění spojenci občas možná až moc horliví. Často totiž pošlou na onen svět i ty nepřátele, jež byste si bývali chtěli přidat do party. Celkově ale kooperativní mód vystřeluje hratelnost do výšin až někam k planetě Jambastion. Hraní s kamarády nebo ještě lépe s dětmi jsou ty nejlepší momenty, jaké vám Kirby Star Allies může nabídnout a já celou dobu hořekoval, že má dcera není ještě tak velká, abychom mohli hrát spolu. Velmi rád si ale počkám a znovu prožiji pátrání po úlomcích Srdce Jamba po jejím boku.

Kirby Star Allies; Gameplay: ozubené kolo Kirby Star Allies; Gameplay: plavidlo Kirby Star Allies; Gameplay: srdce

Obrázek 1: U Kirbyho jednoznačně platí „čím víc hráčů, tím líp”. Obrázek 2: Společně se svými přáteli můžete na určitých místech utvořit efektní hvězdoplach. Obrázek 3: Kirbyho můžete hrát klidně sami, po boku svých přátel si ho ale užijete mnohem víc.

Variabilní růžová koule

Jak už jsem říkal, Kirby toho sám o sobě sice příliš nezmůže, úplně bezbranný ale přeci jen není. Umí totiž plivat. Jedním mocným nádechem dokáže nasát menší předměty či nepřátele do úst a ty pak vrhat kolem sebe. Ale nebojte, nejedná se o nic nechutného, stejně jako zbytek Kirby Star Allies je i onen jediný útok hlavního hrdiny proveden vkusně a roztomile.

Kirby Star Allies; Gameplay: partička Kirby Star Allies; Gameplay: taneček

Obrázek 1: Roztomilé a hravé animace se nikdy neomrzí. Obrázek 2: Vtipným tanečkem se uzavírá každý absolvovaný level.

A ačkoli se jedná o zábavný mechanismus, nedá se vždy počítat s tím, že se bude poblíž povalovat něco stravitelného. Naštěstí je Kirby učenlivý a je schopný vstřebat dovednosti ostatních jako houba. Jako malá, růžová, roztomilá houba.

Když totiž pozře nějakého nepřítele, je mnohem efektivnější ho prostě spolknout (podržením analogové páčky směrem dolů) a vstřebat jeho schopnosti. Kirby tak může z ničeho nic metat plameny, ohánět se mečem, vše okolo mrazit jediným dotekem nebo třeba zuřivě zametat koštětem. Na každou takovou změnu „povolání” hlavní hrdina patřičně vizuálně reaguje a vždy se mu alespoň částečně změní kostým, asi aby uctil památku spolknuté postavičky. Malý detail, ale potěší.

A aby to nebylo málo, jednotlivé schopnosti mezi sebou můžete i kombinovat. Pokud Kirby v ruce třímá třeba meč, podržením analogové páčky nahoru může tuto zbraň vylepšit schopnostmi některého člena vaší party. Pokud vám společníka dělá třeba plamenný Burning Leo, můžete počítat s ohnivým upgradem, ať už kolem sebe máváte čímkoli. A podobných možností nabízí hra spoustu.

Kouzelné je, že Kirby Star Allies obsahuje i relativně slušnou řádku komb a útoků, unikátních pro každou zbraň nebo postavičku, což jsem rozhodně nečekal. Tohle všechno hře dává úžasnou variabilitu a můžete se jednotlivými úrovněmi probíjet stokrát jinak. Na druhou stranu je celý tento systém přejímání schopností a jejich kombinování zpočátku poněkud matoucí a než jej pořádně „strávíte”, nějakou chvíli to zabere. Pak už vám ale nic nebrání si hru pořádně užít.

Kirby Star Allies; Gameplay: blizzard hammer Kirby Star Allies; Gameplay: meč Kirby Star Allies; Gameplay: sizzle

Obrázek 1: Kombinací schopností jednotlivých postav se dá docílit zajímavých výsledků – třeba ledové palice. Obrázek 2: Pokud máte v partě plamenného Lea, jakoukoli zbraň můžete vylepšit ohnivým útokem navíc. Obrázek 3: Ohnivá katana. Co víc si přát?

Kirbymu to sluší jako nikdy předtím

Level design a grafika vůbec jsou parádní. Kirby Star Allies je rozhodně jednou z nejhezčích her, co jsem zatím na Switchi hrál. Úrovně jsou krásně detailní, barevné, různorodé a vypadají výborně jak v handheld módu, tak i na velké televizní obrazovce. Začínáte v travnaté domovině Kirbyho nazvané Dream Land, ale podíváte se i do podvodního světa, vyprahlých oblastí, fantaskně vypadajících vesmírných úrovní nebo do západem slunce zalité krajiny. Z vizuálního hlediska se stále je na co dívat a hra jen tak nespadne do stereotypu.

Kirby Star Allies; Gameplay: západ slunce Kirby Star Allies; Gameplay: tropy

Obrázek 1: Level design je prostě parádní. Obrázek 2: Pohled na sluncem zalité tropické ostrovy po dlouhé zimě přijde vhod.

Úrovně doporučuji prolézat opravdu důkladně, jelikož často obsahují poschovávané díly puzzlů, ze kterých si pak stavíte… no… puzzle s obrázky Kirbyho a přátel. Ty si poté můžete prohlédnout v menu a kochat se dle libosti. V jednotlivých lokacích ale naleznete i speciální tlačítka, jejichž stisknutím si otevřete přístup do tajných levelů. Jen škoda, že hra je objektivně velmi lehká a umírat budete opravdu výjimečně. Samozřejmě chápu, že cílovou skupinu v tomto případě představují hlavně děti, dospělí by ale možná ocenili trochu větší výzvu.

Kirby Star Allies; Gameplay: most Kirby Star Allies; Gameplay: led Kirby Star Allies; Gameplay: pod vodou

Obrázek 1: Ve čtyřech můžete utvořit i velmi užitečné mosty. Obrázek 2: Prostředí se mění často a Kirby Star Allies jen tak do stereotypu neupadne. Obrázek 3: Boss fighty mají mnoho podob, obtížnost ale není příliš vysoká.

Kirby Star Allies – vidím to růžově

Celkově vzato je Kirby Star Allies povedená skákačka pro všechny generace. Studio HAL Laboratory dokazuje, že Kirby má i přes svůj vysoký věk stále co nabídnout a září jako Srdce Jamba i na Nintendu Switch. Povedený kooperativní mód a přejímání vlastností ostatních charakterů pak ze hry dělá velice variabilní záležitost, kterou si rádi projdete vícekrát. A ať už se budete kochat krásně zpracovanými úrovněmi, nebo se pídit po všech dílcích puzzlů či skrytých levelech, nepochybuji o tom, že si to budete užívat. Kirby Star Allies vychází 16. 3. 2018 na Nintendo Switch a pro tuto verzi byla také napsána recenze.

Kirby Star Allies; Wallpaper: velké srdce

Pravda a láska nad lží a nenávistí zvítězí i zde.

Recenze Kirby Star Allies: závěrečné hodnocení