Knack je zpět! Japan Studio přichází s pokračováním své skákačky/mlátičky a slibují mnohem více skákání, hezčí lokace, poutavý příběh a propracovanější bojový systém. Celkově se tedy můžeme těšit na lepší hru. V naší recenzi si přečtěte, jestli tato PS4 exkluzivita dostála slibům svých tvůrců a jestli Knack 2 stojí za vaši pozornost.
• Žánr: Skákačka • Multiplayer: Ano (local, co-op) • Vývojář: SIE Japan Studio • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment • Platformy a Datum vydání: PS4, (5. září 2017) • Homepage: playstation.com/cs-cz/games/knack-2-ps4 • Čeština: Ne
• Recenze: 9. 8. 2017 • Autor: Štěpán Lenk
Původní Knack byl jedním z prvních titulů, které doprovázely uvedení na trh tehdy nové konzole PS4. Hra v jádru nebyla špatná, ale jednalo se pouze o průměrnou hopsačku, jež ani v nejmenším nevyužila potenciál svůj, ani nové generace PlayStation. Vývojáři z Japan Studio jsou ale přesvědčeni, že Knack a jeho přátelé si zaslouží pokračování.
Hlavní hrdina Knack je bytost složená z úlomků prastarých artefaktů. Ta hromada kamení se ale jen tak nezvedla ze země a nezačala pochodovat, k životu ji probudil dr. Vargas za účelem obrany světa proti povstání goblinů. Ti v tomto světě nejsou pouze klasickými tupými skřety, jak je známe z většiny fantasy – existuje zde ještě technologicky vzdělaná a vyspělá vyšší vrstva, takzvaní Vznešení goblini. Ti kdysi v Krystalových válkách (spor o magické nerosty, ze kterých čerpá sílu i Knack) vybudovali obří útočné roboty a měli v plánu vyhladit lidstvo. Jak už to tak ale bývá, lidem se pomocí svého důvtipu a odvahy nakonec podařilo gobliny porazit.
Události popsané v předchozím odstavci se ale staly dlouho před úvodními titulky Knack 2. V aktuálním dílu se hlavní hrdina společně se svým přítelem Lucasem a jeho strýcem vydávají obhlédnout starobylé ruiny gobliního města, přičemž náhodou zjistí, že bývalí obyvatelé jsou až podezřele aktivní a kují něco nepěkného. Dokáže Knack zachránit svět stejně jako v prvním dílu?
Na sepsání scénáře pro Knack 2 pánové ze Sony vytáhli těžký kalibr – Marianne Krawczyk. Její jméno vám možná nic neřekne, ale tato dáma je zodpovědná za scénář hry God of War II, za který obdržela prestižní cenu BAFTA. Bohužel, zde si nejspíš vybrala slabší chvilku, jelikož příběh je spíše průměrný. Ano, musíme brát v potaz, že se jedná především o hru pro děti, přesto si myslím, že by naši potomci klidně snesli i něco složitějšího.
Největší slabinou příběhové části jsou ovšem charaktery. Lucas a jeho strýc jsou hrozivě nezajímaví, stejně tak samotný Knack moc charismatu nepobral. Z jeho chování, hlášek a nátury je hrozně cítit snaha “být cool”, ale bohužel se to nedaří ani omylem. Všechny jeho pokusy o něco efektního či vtipného tak působí nuceně, až trapně.
Příběh ale nakonec u skákaček není zas tak důležitý, pokud je v pořádku hratelnost. A jak se povedl Knack 2 v tomto ohledu? Tvůrci si můžou oddechnout, Knack se hraje dobře. Během vašich dobrodružství v kůži dobráckého obra budete skákat jako o závod, bojovat se stovkami goblinů a řešit jednodušší puzzly. Knack je navíc dost všestranný charakter a díky tomu, že je tvořen úlomky artefaktů, dokáže měnit svou velikost, přejímat vlastnosti různých materiálů (led, kámen, kov) a měnit tak své schopnosti.
Měnit velikost budete opravdu často. Knack prostě podle potřeby odhodí většinu svého těla a zbyde z něj malá postavička schopná protáhnout se úzkými prostory. Absorbování materiálů vám zase na chvíli propůjčí nové útoky (například ledové drápy), většinou ale nějak souvisí s řešením puzzlů. Kupříkladu po absorpci vodivého kovu umíte propojovat vzdálené elektrické okruhy a zapínat tak různá zařízení nutná k dalšímu postupu.
Krom u skákačky obligátního přeskakování z plošinky na plošinku a překonávání podobných překážek se v Knack 2 dočkáte i spousty soubojů. Úrovně se gobliny jenom hemží a Knack nejde pro ránu daleko. Na začátku oplýváte klasickým úderem pěstí, kopem, úskokem a blokem, tím vaše možnosti ale zdaleka nekončí. Vybírat můžete z poměrně bohaté nabídky nejrůznějších skillů, které lze postupně odemknout.
Bojový systém v Knack 2 je na hru určenou primárně dětem až překvapivě propracovaný a chlubí se slušnou řádkou útoků a jiných vylepšení. Během šarvátek a průzkumu herních lokací získáváte speciální energii, za kterou po dosažení určité hodnoty dostanete jeden skillbod. Ten pak můžete investovat podle svého uvážení. Chcete snad o 50 % silnější úder, anebo si raději odemknete nějaký nový útok? Nebo tajně pokukujete po rychlejším úskoku? Je to na vás, možností je dost a jsou rozděleny do čtyř větví po devíti skillech.
Jedinou nevýhodou tohoto systému je, že jednotlivé větve se odemykají postupně. Pokud si tedy chcete otevřít novou, musíte nejdřív nacpat určitý počet bodů do té předchozí. I když to není nějaký zásadní zádrhel, je to trochu škoda. Knack 2 by tím mohl získat na hloubce a nabídnul by tak hráči větší svobodu si hlavního hrdinu přizpůsobit svému hernímu stylu. Celkově je ale bojový systém nejnápaditější částí hry.
Knack 2 vás provede poměrně širokou paletou nejrůznějších prostředí. Od moderního města po starobylé ruiny gobliní civilizace, horské město obydlené bojovými mnichy, továrnu na obří roboty, muzeum a tak podobně. Jakkoli to zní rozmanitě, jejich grafické zpracování je mdlé a málokterá lokace vás něčím ohromí. Na konci hry se vám všech patnáct kapitol slije dohromady do jednoho jednotvárného celku a těžko si vybavíte nějaký výraznější moment nebo lokaci.
Přitom grafika jako taková není špatná (až na lidské postavy, jejichž stylizace je takřka odpudivá) a některé přírodní exteriéry jsou vyvedeny hezky detailně. Celkový dojem ale zabíjí nevýrazná barevná paleta a lineární level design, který stěží něčím překvapí. Knack 2 vás tak nedokáže pořádně vtáhnout a hraní budete dávkovat spíše do kratších úseků.
Knack 2 ale obsahuje jednu funkci, která v poslední době bývá u konzolových her opomíjena, a tou je lokální, chcete-li gaučový, co-op mód. Pokud máte druhý ovladač, neostýchejte se zapojit do hry i své bližní, nejlépe děti. Nebudete litovat, protože v této oblasti Knack 2 vyniká a v režimu dvou hráčů je také výrazně zábavnější.
Připojení a odpojení druhého hráče je krásně jednoduché a bezproblémové. Dobrá zpráva je, že odemknuté skilly prvního hráče platí i pro hráče číslo dva. Nehrozí tedy hádky o to, kdo bude hrát za toho “silnějšího”. Oba obři pak můžou kombinovat své útoky, když například svého společníka udeříte sérií rychlých úderů za sebou, vyletí z něj sprcha kamenných úlomků ve stylu kulometu a zasype vaše nepřátele. Podobných útoků a kombinací je víc, důležité ale je, že jejich použití je jednoduché, zábavné a funkční.
A jak vlastně Knack 2 dopadl celkově? Není to špatná hra, ale stejně jako její hlavní hrdina postrádá charisma. Svého předchůdce sice zcela jistě překonává, ale svůj potenciál opět nevyužila naplno. Propracovaný bojový systém a lokální co-op jsou jednoznačnými plusy tohoto titulu, k zemi ho ale sráží nezajímavý příběh, postavy a nevýrazné vizuální zpracování. Jako oddechová hra na společné odpoledne s rodinou je ale Knack 2 ideální. Uvidíme, jestli se někdy dočkáme třetího dílu, vzhledem k vzestupné tendenci v kvalitě této série bych si to snad i přál. Třeba se Knackovi příště už konečně podaří vystoupit z vod lehkého nadprůměru. Zachránit svět v kůži kamenného obra můžete už od 5. září 2017, tato recenze byla napsána pro PS4.
Klady
Zápory
Knack 2 je nadcházející akční skákačkou/mlátičkou, na které momentálně pilně pracuje SIE Japan Studio. Tvůrci slibují hezčí a variabilnější prostředí, propracovanější bojový systém a co-op až pro dva hráče. Datum vydání pro tuto PS4 exkluzivitu je stanoveno na 5. září 2017, pojďme se tedy podívat, na co se za pár týdnů můžeme těšit.
Když se v roce 2013 začala prodávat nová generace herní platformy PlayStation s číslovkou 4, Knack byl jedním z prvních titulů, které její uvedení na trh doprovázely. Hra v jádru nebyla špatná, ale v zásadě se jednalo jen o lehce nadprůměrnou hopsačku, která ani v nejmenším neukázala (a také nevyužila) potenciál tehdy zbrusu nové konzole. Tvůrci jsou ale zjevně přesvědčeni, že si jejich hra zaslouží pokračování a samozřejmě slibují, že Knack 2 bude lepší, hezčí a zábavnější než jeho předchůdce. To o sobě ale tvrdí většina pokračování, bude Knack 2 tou světlou výjimkou, kdy následovník zastíní svého předchůdce?
Hlavní hrdina Knack je bytost složená z úlomků prastarých artefaktů, kterou jistý Dr. Vargas uměle probudil k životu za účelem obrany světa proti povstání Goblinů. Příběh prvního dílu nebyl nikterak složitý, na sepsání scénáře pro Knack 2 ale pánové ze Sony vytáhli těžký kalibr - Marianne Krawczyk.
Její jméno vám možná nic neříká, ale tato křehká dáma je držitelkou ceny BAFTA za nejlepší videoherní scénář, konkrétně za God of War II. Po příběhové stránce je tedy Knack 2 v dobrých rukou. Marianne se ale bude muset držet trochu zkrátka, aby Knack netrhal nepřátelům hlavy jako Kratos v God of War.
Původní Knack sice byl označován jako skákačka, samotného skákání ale nakonec ve hře tolik nebylo. Spíše se jednalo o přímočarou mlátičku okořeněnou občasným povyskočením a jednoduššími puzzly. Knack 2 už by ale měla být hopsačka každým coulem.
Herní ukázky totiž potvrzují rozsáhlé úrovně doslova našlapané různými můstky, žebříky a jezdícími platformami, které vaše skákavé schopnosti prověří na maximum. Krom toho čas od času narazíte i na křižovatku, kde si budete moci vybrat mezi jednodušší a složitější cestou. Tento prvek přidává levelům na členitosti a prohlubuje ve hráči dojem svobodnějšího pohybu úrovní, což je skvělé. Samotná hra tímto taktéž získává slušnou porci znovuhratelnosti.
Knack je navíc schopný i libovolně měnit svou velikost, aby se mohl pohodlně protáhnout stísněnými prostorami, kam by se jinak ve svých standardních rozměrech nikdy nemohl vejít. Jak tedy sami vidíte, hratelnost vypadá velmi různorodě a to jsme ještě ani nezmínili 4 volitelné obtížnosti. Nuda by tedy v Knack 2 hrozit neměla.
Dalším vylepšením je rozšířený a částečně přepracovaný bojový systém. Kromě běžných útoků si užijete širší palety smrtících pohybů, počínaje přitažením nepřátel pomocí vašich prodlužovacích paží a konče odrážením vystřelených projektilů štítem složeným z úlomků artefaktů.
Soubojový systém by tedy v Knack 2 měl být mnohem komplexnější. Tomu napomáhá i fakt, že s postupem času si budete moci odemykat další a další schopnosti a stávající naopak upgradovat. Opravdové grády ale potyčky s gobliny dostanou až s příchodem druhého hráče.
Knack 2 totiž plně podporuje „gaučový”, (lokální, chcete-li) co-op až pro 2 lidi naráz. SIE Japan Studio chtějí tento režim udělat co možná nejjednodušší, připojit se nebo odpojit z již začaté hry prý bude pro dalšího hráče přímo triviální záležitostí. A jaké výhody vlastně plynou z takové malé párty ve dvou?
Vzájemná výpomoc nabízí, kromě obligátní psychické podpory a konzultací v případě náročnější hádanky, především možnost společně kombinovat své útoky. Pokud do svého parťáka například udeříte, z jeho těla vystřelí proud již zmíněných fragmentů. Vlastně tak jednoduše vytvoříte malý přenosný kulomet, který budete mít neustále k dispozici. Tedy pokud do sebe váš kolega nechá neustále mlátit. A pokud ne, prostě ho popadněte (ať už se svolením nebo bez) a jako dálkově ovládanou pěst s ním mrskněte přes celou obrazovku do hloučku nepřátel, kde nadělá pěknou paseku.
Souboje tedy v Knack 2 vypadají náramně. Jsou zábavné, veškeré mechanismy si osvojíte velmi rychle a oproti prvnímu dílu se zdají být výrazně propracovanější. Už se nemůžeme dočkat, až se s Gobliny pustíme do pěstního souboje v plné hře. Snad ten dobrý dojem nezkazí třeba nepovedené ovládání.
Knack 2 se jeví jako po všech stranách vychytanější pokračování akční skákačky z roku 2013. Vývojáři ze SIE Japan Studio se usilovně snaží napravit nedostatky původní hry a podle uvolněných ukázek se jim to daří. Připravili si pro nás propracovanější a méně lineární úrovně, rozšířený soubojový systém a lokální co-op pro dva hráče. O kvalitách této hry se budete moci přesvědčit již 5. září na platformě PS4.
Legendární adventura předělaná pro konzole nové generace! N. Sane Trilogy obsahuje legendární hry Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back a Crash Bandicoot 3: Warped. Všechny tři byly přetvořeny na nové konzole s pomocí nejnovější technologie a úplně nových zvukových efektů od původních dabérů. Předěláno bylo také grafické zpracování, které nyní působí ještě vtipněji a dodává hře skvělou atmosféru. Více v recenzi Crash Bandicoot N. Sane Trilogy.
Zažijte tu pravou fotbalovou atmosféru u vás doma díky detailnímu zpracování nejslavnějších stadionů celého světa. Ve FIFA 21 se ukáží největší hvězdy současnosti, jejichž osobnost se tvůrci z EA sports pokusili přenést na digitální trávníky díky zavedení nového systému statistik. Více v recenzi FIFA 21.
Nejnovější komiksová akční adventura od studia Insomniac Games přináší osvědčenou hratelnost, kterou ovšem osvěžuje novým pavoučím hrdinou v hlavní roli a jeho unikátními schopnostmi. Hráči se tak mohou těšit na zábavnou hratelnost, výborný soubojový systém a povedenou příběhovou kampaň, která by ovšem mohla být o něco delší. Více v recenzi Marvel´s Spidar-Man: Miles Morales.
Prožijte na vlastní kůži pokračování jednoho z nejvýraznějších příběhů herní historie. Vžijte se opět do mladičké Ellie přežívající ve smrtícím postapokalyptickém světě, který jí nutí k činům, nad nimiž se vám bude tajit dech. Co vše dokážete pro to, abyste zůstali další den naživu? Více v recenzi The Last of Us Part II.
Assassin's Creed Valhalla je typickým předělovým titulem mezi současnou a budoucí generací konzolí. Podařené mechaniky, uvěřitelný příběh a zážitek z vikingského tažení tak na starších herních strojích brzdí technické chyby, grafické bugy a pokažená optimalizace. Více v naší recenzi: Assassin´s Creed Valhalla.
Call of Duty: Black Ops Cold War navzdory jistým nedostatkům dokázalo převážit misky vah ve svůj prospěch. Některé prvky se ve hře neosvědčily nebo nedostaly větší prostor a multiplayer revoluci nepřináší. Přesto dokáže hra pro více hráčů zajistit hodiny zábavy, podobně jako Zombie mód a kvalitně zpracovaná příběhová kampaň. Více v recenzi Call of Duty: Black Ops Cold War.
Cyberpunk 2077 od studia CD Projekt Red je vynikajícím akčním RPG, které hráče zavede do atraktivního prostředí futuristického velkoměsta. Výborná hratelnost vás chytne a nepustí, stejně tak i povedený příběh a zajímavé postavy. Skvělý dojem ze hry ovšem kazí technické nedostatky a nestabilita hry. Více v naší recenzi Cyberpunk 2077.