Mastercard Obchodník roku 2021 Bridgestone

Life is Strange: Before the Storm (RECENZE) – nesnesitelná lehkost dospívání

Life is Strange je kritiky i hráči opěvovaná epizodická adventura, která si od doby svého vydání (2015) vybudovala téměř kultovní status. Tvůrci ze studia Dontnod Entertainment proto rychle začali pracovat na druhém dílu, ale ještě předtím jsme dostali příležitost zahrát si prequel k původní hře nazvaný Life is Strange: Before the Storm, jež si vzalo na starost studio Deck Nine Games.

Tento díl vyšel v průběhu roku 2017 postupně po jednotlivých epizodách, během kterých sledujeme osud dívek jménem Chloe a Rachel. Life is Strange: Before The Storm ovšem nyní vychází v podobě kompletní edice obsahující všechny části najednou a i nějaký ten bonusový obsah navíc. Vyplatí se tedy znovu prožít příběh dvou mladých slečen žijících na americkém maloměstě?

Life is Strange: Before the Storm (hra) | Life is Strange (IP) |

Adventura Life is Strange: Before the Storm je prequelem k prvnímu dílu Life is Strange. Titul vyvíjí studio Deck Nine a vydává společnost Square Enix. Hra vychází 31. 8. 2017 na PC, PS4 a Xbox One s fanouškovskou českou lokalizací. Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage

Články: | Recenze

Obsah recenze Life is Strange: Before the Storm

1. Cesta z maloměsta
  2. Life is Strange: Before the Storm – příběh Chloe a Rachel
  3. Jak se hraje Life is Strange: Before the Storm
  4. Jak vypadá a zní Chloe a Rachel?
  5. Nový obsah v Life is Strange: Before The Storm
  6. Šťastný konec v Arcadia Bay?
  7. Recenze Life is Strange: Before The Storm: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro Life is Strange: Before The Storm PC

Cesta z maloměsta

• Recenze: 13. 3. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Life is Strange: Before the Storm popisuje počátek přátelství mezi Chloe Price a Rachel Ember – dvěma dívkami žijícími v malém městečku zvaném Arcadia Bay. Hlavní hrdinku Max z předchozí hry zde nehledejte, do záře reflektorů vstupuje Chloe – rozervaná rebelující teenagerka, která svými hlasitými revoltami proti jakýmkoli autoritám přehlušuje smutek ze smrti vlastního otce. Svou zranitelnost skrývá za drsňáckými pózami, nejistotu utápí v drogách a alkoholu, život na maloměstě ji k smrti nudí a nemůže vystát svého otčíma Davida – přísného vysloužilého vojáka.

Oproti tomu Rachel se zdá být naprostým opakem divoké Chloe. Je nejoblíbenější studentkou místní střední školy, pochází z téměř ideální rodiny, její otec je státní návladní a pro svou dceru chce jen to nejlepší. I přes toto idylické rodinné zázemí cítí Rachel uvnitř sebe sama zvláštní prázdnotu, kterou se jí nedaří ničím zaplnit.

Life is Strange: Before The Storm; Wallpaper: Rachel, Chloe, dračí doupě

Mikey je jednou z poněkud šablonovitých vedlejších postav, jenž většinu přestávek tráví hraním dračího doupěte.

Tyto dvě slečny zmítané vnitřními démony na sebe náhodou narazí na rockovém koncertu, kde se díky Chloe připletou do rvačky s několika přiopilými individui. Společně zvládnou utéct a o pár prohozených slov později je jasné, že jsme svědky počátku celoživotního přátelství. A možná i něčeho víc.

Musím říct, že jsem občas Chloeiny rebelie nemohl vystát. Když už ale ukáže svou citlivější stránku, začnu vaše sympatie k této postavě rychle sílit. Obecně většina charakterů je v Life is Strange: Before the Storm dobře napsaná, i když u těch vedlejších se občas sklouzává až k poněkud stereotypním šablonám. Najdeme zde tedy drsného hráče fotbalu, který rád rýpe do ostatních, brýlatého fanouška Dračího doupěte, přísného ředitele školy a tak podobně. I prvoplánové charaktery tady vcelku fungují, hlavně kvůli dobře postavenému ději.

Life is Strange: Before The Storm; Wallpaper: Rachel, Chloe, ředitelna Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: Rachel, Chloe, přátelství

Obrázek 1: Chloe se díky své bouřlivé povaze snadno dostává do problémů. Obrázek 2: Baseballová pálka v dospívání vyřeší naprostou většinu problémů.

Life is Strange: Before the Storm – příběh Chloe a Rachel

Příběh Before The Storm není vůbec špatný a ono přátelství mezi oběma dívkami scénář buduje s patřičnou péčí. První epizoda je velmi dobrá, i když by jí slušelo trochu svižnější tempo, chvíli trvá, než se začne dít něco pořádného. Na druhou stranu vás pak Life is Strange: Before The Storm odmění opravdu hezkými a emotivními momenty. Třeba takový výlet nákladním vlakem do neznáma je díky slunečnému počasí a citlivým rozmluvám Rachel s Chloe místy až éterický.

Druhá epizoda je suverénně nejpovedenější, jelikož se v největší míře soustředí na nejlepší část hry – stále sílící vztah mezi dvěma dospívajícími dívkami. Najdete zde vzácně vyvážený mix mezi zásadními odhaleními, uvěřitelnými zvraty a intimními momenty, kterým jasně vévodí osobité vyznání nenápadně zakomponované do školního představení.

V samotném závěru ovšem Life is Strange: Before The Storm sám sobě podráží nohy, když děj zbytečně komplikuje kriminální zápletkou, která působí jako z úplně jiné hry. Z ničeho nic se začínají objevovat nelogičnosti, klišé a záporné postavy naplno odhalují svou jednorozměrnost. Výsledný dojem z poslední epizody napraví až úplné finále a obrazová montáž uzavírající dějové linie většiny postav. I přes mé výtky jsem si ale příběh Chloe a Rachel vlastně užil víc, než jsem čekal.

Jak se hraje Life is Strange: Before the Storm

Herní náplň se v Before The Storm z naprosté většiny skládá z rozhovorů s jednotlivými postavami, sem tam zpestřenými jednoduchými hádankami. Při jejich řešení pak klasicky hledáte potřebné předměty roztroušené po vždy striktně stanovené lokaci. Například při opravě auta na vrakovišti se pohybujete pouze po bezprostředním okolí a v rezavých vracích pátráte po náhradních dílech. Žádné zásadní volnosti se zde nedočkáte, ničemu to ale nevadí. Tvůrci se prostě soustředí na vyprávění svého příběhu a vše ostatní jde stranou.

Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: motor Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: dialog Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: smetiště

Obrázek 1: Ukázka jednoduššího puzzlu. V tomto případě se jedná o opravu auta. Obrázek 2: Chloe díky dialogovým možnostem může přesvědčit ostatní postavy o své pravdě. Obrázek 3: Místní vrakoviště se během hry stane útočištěm mladé Chloe.

V původním Life is Strange měla hlavní hrdinka Max schopnost určité manipulace s časem. Chloe nic takového neumí, na druhou stranu dokáže v jistých momentech prostřednictvím dialogových možností ovlivňovat ostatní a „navádět” je tak ke svým záměrům. V praxi to funguje tak, že v závislosti na předchozí větě toho, s kým právě hovoříte, se ze tří nabídnutých možností snažíte vybrat nejvíce odpovídající reakci.

Na svou odpověď máte ovšem poměrně krátký časový interval, a pokud to nestihnete (nebo odpovíte špatně), konverzace se otáčí ve prospěch vašeho oponenta. Je to risk, do kterého se nemusíte vždy pouštět, ale v zásadě se jedná o zábavný mechanismus, jenž konverzacím přináší nějaké ty možnosti navíc.

Jak vypadají a zní Chloe a Rachel?

Co se audiovizuální stránky Life is Strange: Before The Storm týče, zvukovou část si užijete rozhodně více než tu obrazovou. Dabing jednotlivých postav je výborný, parádní soundtrack je našlapaný svižnými kytarovkami i pomalejšími rockovými baladami, které skvěle podbarvují emotivní momenty. Po zvukové stránce tedy všechno šlape na jedničku.

Zastaralá grafika na druhou stranu asi nikoho neoslní. Díky enginu Unity se vizuální podoba hry dá částečně vnímat jako úmyslná stylizace, která místy navodí dojem lehce zasněné malby, pak na vás ale někde vybafne vyloženě hnusná textura a dojem nějakého uměleckého záměru je dočista pryč. Animace postav a jejich mimika občas také vypadají dosti podivně a docela narušují ponoření se do hry. Nezbývá než doufat, že Life is Strange 2 už dostane pořádný grafický upgrade.

Life is Strange: Before The Storm; Wallpaper: koncert Life is Strange: Before The Storm; Wallpaper: pomalované záchody

Obrázek 1: Příběh Chloe a Rachel začíná na koncertu ve starém mlýně. Obrázek 2: Graffiti a tagování je oblíbenou činností hlavní hrdinky.

Nový obsah v Life is Strange: Before The Storm

Jak už jsem zmiňoval v předchozích odstavcích, kompletní edice Life is Strange: Before the Storm oplývá i nějakým tím dodatečným obsahem. Sice toho není moc, ale snaha se tvůrcům rozhodně upřít nedá. Nejlepším přídavkem je zcela jednoznačně bonusová epizoda nazvaná Farewell, kde se znovu setkáváme nejen s výrazně mladší Chloe, ale také s její nejlepší kamarádkou Max – hrdinkou původního Life is Strange.

Ta se ale bohužel s rodiči stěhuje do Seattlu, i přesto se obě dívky snaží užít si poslední společné odpoledne, jako by vše bylo při starém. Neodkladné loučení a vlastně i konec bezstarostného dětství se ale nezadržitelně blíží...

Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: bezstarostné dětství

Mladá Chloe a Max v době bezstarostného dětství.

Farewell je sice krátké, ale přesto výborné rozšíření a ta hodinka a čtvrt na mě ve finále emocionálně dolehla více než všechny 3 základní epizody Before The Storm. Rozhodně tedy tuto epizodku ze života Chloe neopomíjejte.

Dalšími novinkami je i kompletní soundtrack k poslechu a několik volitelných outfitů, do kterých můžete Chloe převlékat dle libosti. Novinek tedy v konečném výčtu není moc, myslím si ale, že žádného fanouška série Life is Strange neurazí.

Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: loučení Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: Max

Obrázek 1: Bonusová epizoda je krátká, ale o to emočně vydatnější. Obrázek 2: Jak vysvětlit nejlepší kamarádce, že se natrvalo stěhujte do jiného města?

Šťastný konec v Arcadia Bay?

Life is Strange: Before The Storm je povedený díl série, který svému předchůdci ostudu nedělá, jeho kvalit ale tak úplně nedosahuje. Může za to především slabší třetí epizoda a zastaralá grafika. Na druhou stranu přátelství Chloe a Rachel je zde vykresleno velmi pěkně a nabízí spoustu emotivních momentů. Kompletní edice navíc obsahuje zbrusu novou bonusovou epizodu, soundtrack a několik nových outfitů pro samotnou Chloe. Life is Strange: Before the Storm vychází 9. 3. 2018 pro PC, PS4 a Xbox One. Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.

Life is Strange: Before The Storm; Gameplay: vlak

Jedna z nejlepších scén v Life is Strange se odehrává ve vagonu nákladního vlaku.

Recenze Life is Strange: Before The Storm: závěrečné hodnocení

Hodnocení 70% Alza Magazín
70%
60%
60%
Life is Strange: Before The Storm; recenze

• Hezky ztvárněný vztah mezi Chloe a Rachel
  • Výborná bonusová epizoda
  • Povedený dabing a hudba
  • Soundtrack

• Slabší třetí epizoda
  • Zastaralá grafika
  • Stereotypní vedlejší postavy

Jak se na Chloe dívá její „nový hlas“, Rhianna Devries?

(Update 24.07.17) Jak už víme, pozornost se v prequelu Life is Strange: Before the Storm obrací k nejlepší kamarádce Max Caulfieldové (kterážto se zde objeví pouze v bonusové kapitole). Chloe Price je komplikovaná holka a svůj nevšední životní příběh prožívá v komplikovaném věku. Její nová dabérka, Rhianna Devries, si k ní (stejně jako velké množství fanoušků prvního dílu) našla cestu snadno, neboť trable mladé Chloe a způsob, jakým se s nimi (ne)vyrovnává, je něčím, co spousta z nás zná, anebo si to pamatuje ze svých školních let.

Ashly Burch, hlasová protagonistka Chloe v původní hře, se v Before the Storm ujala role konzultantky scénáře, a jak je vidět z uveřejněných záběrů, její vztah k oblíbené potížistce je poměrně osobní. Každopádně i v této nové pozici je její přínos, můžeme-li věřit slovům hlavního scénáristy Zaka Garrisse, neocenitelný. Ostatně, podívejte se na video, kromě postoje obou hereček ke Chloe Price se zde probírá i Rachel Amber, o níž se v připravované hře konečně dozvíme vše podstatné.

Before the Storm nabídne pohled do minulosti Chloe

V Before the Storm se vrátíme tři roky před události původní hry, avšak namísto plaché a opatrné Max Caulfield se vžijeme do teprve šestnáctileté rebelky Chloe Price. Dozvíme se tak mnohem více informací o Rachel Amber, která byla v Life is Strange už pohřešovaná, a ačkoli ji všichni znali a každý k ní měl co říct, nikdy jsme se s ní nesetkali. To se nyní změní, neboť nečekané přátelství Chloe a Rachel tvoří ústřední téma celého příběhu.

Life is Strange: Before the Storm - Chloe a Rachel

Pracuje se na dvou hrách Life is Strange

Tým, který stojí za vývojem Before the Storm, si říká Deck Nine Games. Ano, čtete správně, na tomto prequelu nebude dělat studio Dontnod – to má momentálně plné ruce práce s Life is Strange 2. Není se však čeho bát, protože Dontnod nováčkům důvěřuje, pravidelně s nimi konzultuje a hlavně lidi z Deck Nine „Life is Strange milují a věří, že svoji lásku dokážou promítnout do samotné hry“. Navíc oba tituly zůstávají pod záštitou společnosti Square Enix. Jedna velká změna tu ale je: k nelibosti mnoha fanoušků bude Chloe dabovat jiná herečka – Ashly Burch, jež si tentokrát střihne roli scénáristky, nahradí Rhianna DeVries.

Life is Strange: Before The Storm, prequel

V Life is Strange: Before The Storm se objeví změny v hratelnosti

V Life is Strange měla Max možnost vracet čas, což Chloe pochopitelně nedokáže, a tak bude třeba být při volbě toho, co řekneme, daleko opatrnější. Jak fanoušci jistě vědí, Chloe jde do všeho po hlavě a moc se neohlíží na následky. A těmito jejími vlastnostmi se Deck Nine při snaze nahradit Maxinu chybějící superschopnost inspirovali. Nakonec přišli s dialogovým systémem zvaným „backtalk“, tedy hezky česky odmlouváním. Jde o to, že v konverzaci můžete zariskovat a prosadit si pomocí důvtipu či drzé provokace svou. Další změnou je možnost měnit si oblečení, na které pak budou ostatní postavy patřičně reagovat. Stejně jako v původní hře budou mít naše rozhodnutí přímý vliv na to, jakého konce příběhu (z několika možných) se dočkáme.

Vše, co zatím víme o příběhu

Příběh Before The Storm se bude odehrávat v době, kdy se Chloe vyrovnávala se ztrátou svého otce a nastoupila na střední školu Blackwell Academy. V těžké životní situaci jí pomůže nečekané kamarádství s krásnou a populární studentkou Rachel Amber. Když se Rachel dozví o děsivém tajemství její rodiny, je to právě přátelství s Chloe, co jí dává sílu. A tak se jejich vztah utvrzuje a kamarádky proti démonům každodenního života mohou bojovat společně. Příběh bude vyprávěn ve třech kapitolách, z nichž první vychází 31. srpna, a to pro Windows, Xbox One a PS4.

Life is Strange: Before The Storm, Chloe

Deluxe edice Before The Storm nás vrátí ještě dále do minulosti

Pokud se rozhodnete zakoupit si deluxe edici, získáte mimo jiné bonusovou kapitolu s názvem „Farewell“ (Sbohem), v níž si můžete naposledy zahrát za Max. Její superschopnosti ale nečekejte, vrátíte se totiž do jejích dětských let, kdy byly s Chloe ještě nerozlučné kamarádky. Edice také přinese speciální oblečení pro Chloe a možnost přizpůsobit si herní hudbu. Uvidíme tedy, jak si tento prequel povede v porovnání s původní hrou.

Life is Strange Before the Storm Deluxe

HW nároky pro Life is Strange: Before The Storm PC

Procesor Intel Core i3-2100 / AMD Phenom II X4 945 Intel Core i3-6100 / AMD Athlon X4 845