Že Nintendo se svou konzolí Nintendo Switch udeřilo hřebíček nahlavičku, už snad ani není třeba zmiňovat. Se svým hybridním zařízením úspěšně penetruje trh stolních konzolí i přenosných zařízení, avšak jsou to také samotné hry, kterými exceluje. Už od počátku tu je také vidět nový trend – Nintendo totiž přivádí na svou konzoli i cizí a dosti odlišné značky, jež by se ještě před lety na strojích tohoto japonského výrobce nikdy neukázaly.
Mezi takové tituly se řadí kupříkladu exkluzivita Mario + Rabbids Kingdom Battle, která sice pracuje s klasickými reáliemi Nintenda, jako je Houbičkové Království a jeho postavy v čele s princeznou Peach a Mariem, ale u kormidla jsou zde nezbední králíci Rabbids od Ubisoftu, jenž tuto nesmírně povedenou tahovou strategii vytvořil. Téměř rok od vydání pak vychází DLC Donkey Kong Adventure – stojí přídavek za to? Čtěte naši recenzi.
• Žánr: Tahová strategie/adventura • Multiplayer: Ano (local, co-op) • Vývojář: Ubisoft • Vydavatel: Ubisoft • Datum vydání a Platformy: Nintendo Switch (28. června 2018) • Homepage: rabbids.ubisoft.com/portal/en-us/games/mario-rabbids-kingdom-battle.aspx • Čeština: Ne
• Recenze: 13. 7. 2018 • Autor: Filip Němec
Vzhledem k tomu, jak moc zprofanovaný pojem „DLC“ je, musím hned z kraje recenze zmínit, že Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure je opravdu velkým přídavkem, a nejen nějakým kosmetickým balíčkem či drobným rozšířením. Nespadá však ani do škatulky příběhových rozšíření, protože Donkey Kong Adventure je samostatně fungující přídavek, ke kterému potřebujete původní hru vlastně jen kvůli společným souborům, jinak mohl být tento dodatek k základní hře klidně tzv. stand alone rozšířením.
Hra po vás přitom žádá jediné – mít dohranou první úroveň Mario + Rabbids Kingdom Battle a tím pádem i znát ovládání a ostatní nutné základy. Donkey Kong Adventure totiž funguje zcela samostatně. Jak příběh, tak i hratelné postavy nebo prostředí, vše je zcela nové a neokoukané. Snad jen tedy s výjimkou Rabbid Peach, která byla hvězdou už v původní hře. Zde je vidět, že autoři pečlivě poslouchají zpětnou vazbu, ačkoli totiž titul nabídl takové ikony jako je Mario, Yoshi či princezna Peach, hlavní pozornost si urvala právě králičí verze princezny a snad proto je i jednou z celkem tří hratelných postav Donkey Kong Adventure.
Je to právě Rabbid Peach, která celou šlamastiku započne a ano, slovo šlamastika je opravdu na místě. V Ubisoftu si totiž už v původní hře vůbec nelámali hlavu s tím, aby nám nějakým sofistikovaným způsobem vysvětlili, jak je možné, že se spojil svět jejich Rabbids, naprosto jinak zaměřené Nintendo univerzum a někteří králíci ještě stihli zmutovat a vzít na sebe podobu jiných hrdinů. Podobně stupidně začíná i Donkey Kong Adventure, což vlastně nemyslím jako výtku. Autoři totiž balancují na hraně hlouposti a extrémní vtipnosti tak dobře, že se ve výsledku budete často zalykat smíchy.
Autoři jasně naznačují nutností mít absolvovanou pouze první úroveň původní hry fakt, že Donkey Kong Adventure je zcela osamocené dobrodružství, které ale zároveň funguje naprosto stejně jako základní hra. Rozšíření jako takové totiž nenabízí žádný tutoriál, takže si budete muset osvěžit své možná už trochu zapomenuté znalosti. Pokud si pořizujete hru společně s rozšířením až teď nebo jste za tu dobu hráli už takové kvantum titulů, že jste na originální hru a její fungování úplně zapomněli, odkážu vás na recenzi původní hry, kde jsou veškeré základní principy popsány a vysvětleny.
Pro účely této recenze jen v rychlosti připomeňme, jak Mario + Rabbids Kingdom Battle vlastně funguje. Hra se v podstatně dělí na dvě části, z nichž ta menší, jež je čistě adventurní, zabere podstatně méně času. Postavy běhají za robůtkem Beep-0, se kterým prozkoumáváte zákoutí jednotlivých úrovní a řešíte různé prostorové puzzly a hádanky. V zásadě jde ale jen o zábavně strávený přesun mezi bitevními poli (ty jsou ohraničeny černými vlajkami). Zde se hra přepne do taktického režimu, kde se z roztomilého robota stane kurzor a jednotlivé postavy na čtverečkovaném podloží už ovládáte dle své libosti.
Jádro soubojů spočívá ve velmi jednoduchém, ale neskutečně variabilním a zábavném systému volení tří činností. Můžete jednotlivým postavám přikázat zaútočit, přesunout se po bojišti nebo aktivovat speciální schopnost. Genialita pak spočívá v tom, že tyto akce lze mezi sebou kombinovat a v určitých momentech také řetězit, což přinese rozdílné efekty. Někdy bude protivník daleko na dostřel, a tak se nejprve přesunete a poté zaútočíte. Jindy budete moci vystřelit hned, a ještě se po zdařilém útoku schovat úprkem do ústraní, přičemž stihnete ještě na cestě do krytu zaútočit na nepřítele z blízka a poté aktivovat speciální schopnost, jež kupříkladu zvýhodní ostatní vaše postavy, které jsou ve větším nebezpečí.
Nemluvě o vlivu výše či níže položených míst, zkratek napříč bitevním polem, dvojitými skoky přes hlavy spoluhráčů, zničitelným prostředím nebo řadě speciálních schopností. To vše dokáže pořádně zamíchat kartami. Roztomilá a barevná grafika navíc dává falešný pocit bezpečí a jistoty, jenže i na nejlehčí obtížnost je Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure mnohdy pořádnou výzvou. Mám ale pocit, že z nepochopitelných důvodů autoři na obtížnosti mírně ubrali. U původní hry jsem opravdu častokrát opakoval některé levely a proti svojí vůli snižoval obtížnost, Donkey Kong Adventure je však o něco jednodušší hrou, minimálně z mého pohledu.
Vrhněme se ale na ty největší novinky Donkey Kong Adventure. V samotném začátku jsme svědky toho, jak právě Rabbid Peach propojí svůj telefon (vždycky je čas na nějaké to selfie!) s teleportační pračkou z původní hry, se kterou si zrovna náhodou hraje Rabbid Kong. Ta náhle zmizí a přenese oba zúčastněné do nové dimenze, jež je domovem Donkey Konga a králičí verze Cranky Konga, dvou nových hratelných postav. Zatímco Rabbid Peach obstarává spíše zábavu a je jedinou postavou ze základní hry, jejíž arzenál zbraní i schopností doznal jen menších změn, Donkeyho specifické bojové umění zásadně mění vyznění všech bitev.
Mám velkou radost z toho, že se autoři nebáli přistoupit k velmi zásadním novinkám, které přesahují jakékoli schopnosti původních postav. Donkey Kong kupříkladu může vzít většinu bloků, jež doposud sloužily pouze ke krytí, a hodit je po protivnících, což už samo o sobě absolutně mění zákony všech střetů. Nejen že máte nové prostředky k boji, budete se ale především rozhodovat, jestli si můžete dovolit přijít o tolik důležité krytí i za cenu velkého poškození okolních nepřátel. Díky značné síle pak může Donkey Kong také vzít do rukou jednoho ze spolubojovníků a společně se přesunout po bojišti, či dokonce sebrat i ty nejtěžší protivníky a hodit je po jeho (proti tomuto útoku bezbranných) parťácích.
Zatímco Donkey Kong je v žargonu RPG her spíše tankem s vysokou výdrží, Rabbid Cranky dle očekávání zastupuje roli rozvážného a moudrého bojovníka, který toho sice moc nevydrží, ale svým lukostřílem alternující klasickou brokovnici dokáže nadělat pěknou paseku. I v jeho případě pak autoři nachystali tematické speciální schopnosti v čele s velmi mocnou střelbou za letu. Rabbid Peach pak zastává jakýsi střed mezi oběma postavami a je všehoschopným univerzálem. Soubojový systém tedy zůstává stejný, ale díky novým charakterům a jejich schopnostem jsou ve výsledku střety naprosto novým dobrodružstvím, které rozhodně neomrzí.
Přiznám se, že jsem měl při zjištění, že rozšíření nabídne pouze 3 postavy bez možnosti dalšího výběru, nemalé obavy. Autoři však tento krok nezvolili náhodou. Jednotlivé mapy jsou speciálně připravené právě pro tuto skupinku bojovníků, jejichž schopnosti jsou navíc nejen velmi zábavné, ale hlavně skvěle využitelné v boji. Po nějaké výměně postav z původní hry tak vůbec nebudete tesknit. Level Design je opět bez chyby, dokonce bych řekl, že autoři přistoupili k ještě rozsáhlejším úrovním. Ty se nesou v duchu her s Donkey Kongem a kromě tropického ráje tak navštívíme třeba poušť, zarostlou džungli nebo deštivé pobřeží.
Kromě velmi líbivé grafiky a opět skvělé optimalizace pak kvituji také nečekaně dlouhou herní dobu. Samotnou kampaň jsem dohrál jedním dechem za necelých sedm hodin, avšak Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure podobně jako původní hra nabízí vedle řady vedlejších aktivit také spoustu dodatečného obsahu ve formě nejrůznějších výzev, takže nebudete mít problém atakovat i desetihodinovou hranici, což je na poměry DLC rozhodně vynikající výsledek hodný následování. A to už nemluvím o tom, že podobně jako snad každá hra od Nintenda i Donkey Kong Adventure skrývá spoustu obsahu k dodatečnému objevování, pokud chcete hru vyždímat opravdu na maximum.
Jediné, co bych vytknul, je opravdu jen znatelně nižší obtížnost, což je trochu nepochopitelný krok. Dost možná si ale hráči stěžovali na přílišnou obtížnost základní hry, která rozhodně nerozdávala zlatavé mince (ty aktuální střídají žluťoučké banány) jen tak zadarmo. Všehovšudy je ale Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure příkladným rozšířením nejen s velkým množstvím nového obsahu, ale zejména také svěžím přístupem a dlouhou herní dobou. Tohle se rozhodně povedlo.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure vyšlo 28. června 2018 pouze pro Nintendo Switch..