• Autor: Filip Němec
PlayStation 4 se již připravuje na odchod do konzolového důchodu, úsvit svého života však zpestřuje hráčům tituly jako je The Last of Us Part II, Ghost of Tshusima či pro fanoušky virtuální reality právě vycházejícím Marvel‘s Iron Man VR. Studio Camouflaj od začátku vystupovalo velmi ambiciózně a slibovalo plnohodnotnou hru, která nám dovolí stát se Iron Manem, tedy splnit si sen nejednoho fanouška komiksů. Jestli hra zazářila jako repulsory Iron Mana či naopak pohořela jako jejich cíl, zjistíte v naší recenzi.
• Recenze PS4 Pro • Dojmy z hraní • Dojmy z Gamescomu 2019 •
Marvel's Iron Man VR (hra) | Iron Man (IP) | Marvel (IP)
FPS Marvel's Iron Man VR vychází z komiksů společnosti Marvel a příběhů o superhrdinovi jménem Iron Man. Titul vyvíjí studio Camouflaj a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Hra vychází 3. 7. 2020 na PS VR bez české lokalizace a nebude obsahovat multiplayer . | Homepage
Články: | Recenze
Pokud jste vyzkoušeli alespoň pár her, při nichž jste měli na hlavě nasazenou helmu pro virtuální realitu, jistě mi dáte za pravdu, že VR je ideálním prostředkem zejména pro vtělení se do někoho jiného, popřípadě co se týče žánru, pro hraní leteckých simulátorů. Pravděpodobně už vám došlo, že tímto neohrabaným oslím můstek mířím právě na nejnovější PS VR exkluzivitu Marvel‘s Iron Man VR, která vám dovolí nejen stát se Tony Starkem, ale také v jeho obleku létat nad Malibu v hi-tech obleku.
Marvel’s Iron Man VR – Launch Trailer | PS VR
Marvel's Iron Man VR nemá ani zdánlivou konkurenci. Poslední pokusy o hru s Železným mužem v hlavní roli svou kvalitou patří spíše do kategorie dárkové balíčky ke krabičkám cereálií.
Navození pocitu, že vy skutečně jste Iron Man, se autorům povedlo na jedničku. Pokud vaše srdce alespoň trošku tíhne k marvelovkám, po prvním spuštění hry budete chtít vykřičet do světa, respektive vašeho obývacího pokoje, ikonickou větu „I'm Iron Man!“. Autorům přitom hraje do karet spousta věcí, zejména to, že Iron Man má na hlavě helmu svého obleku, takže fakt, že i vy jakožto hráč musíte mít něco na hlavě, vlastně není v tomto případě vůbec nepřirozené. Naopak, když se spustí animace, jež vám před očima zobrazí interface obleku, načež se zaklapne přední kryt helmy, nebudete pochybovat o tom, že skutečně jste Iron Man.
Podobně jako autoři Marvel's Avengers nebo Marvel's Spider-Man také studio Camouflaj stojící za Marvel's Iron Man VR sáhlo po vlastní příběhové lince, avšak opět stejně jako v případě zmíněných her i zde si autoři více či méně pomohli komiksovými předlohami. Znalci kreslených sešitů si pravda postěžují nad tím, že příběh nakonec zase tak originální není, ale tento škraloup odhalí jen mizivá část hráčů, většina bude naopak potěšena vcelku zajímavou story, v níž musí Tony Stark bojovat se svou minulostí.
Vzhledem k relativně krátké herní době, kdy se pomyslné stopky herní zábavy zastaví na zhruba devíti hodinách, nelze očekávat origin Iron Mana, přesto autoři tento vždy přítomný problém vyřešili vcelku šikovně. Samotný příběh začíná nedlouho poté, co Tony Stark po svém únosu dojde k prozření, zastaví zbrojní výrobu ve své firmě Stark Industries a zaměří se naopak na čistou energii. Vypne umělou inteligenci vyvíjející zbraně a vůbec dá vale svému dosavadnímu životu, což završí dosazením Pepper Potts do pozice ředitelky celé firmy.
Uběhne ale pár let a Tonyho jeho minulost stejně dožene. Hlavním záporákem hry je totiž Ghost, tajemná osoba, jejímž cílem je jediné – pomstít se ve jménu všech nevinných, které zbraně Stark Industries zabily. Trošku zamrzí, že scénáristé moc dlouho nebalancovali na hraně toho, jak moc si Stark zaslouží potrestat za výrobu smrtících zbraní (aniž by často věděl, komu je prodává) a jestli pohnutky záporáků nakonec nejsou oprávněné. Z Ghosta se však rychle stane zabiják a nebezpečný terorista, takže dynamika hlavních postav je vcelku obyčejná. I přesto ale příběh nabízí několik zajímavých zvratů a pomrknutí, ze kterých budou vrnět blahem zejména znalci MCU či marvelovských sešitů.
Byť je u komiksů příběh tím hlavním, v případě Iron Man VR jde především o samotnou hratelnost, tedy ono vtělení se do Železného muže. Tomu skvěle napomáhá vyladěné ovládání pomocí dvou Move ovladačů (na rozdíl od jiných PS VR her v tomto případě nelze využít jiné periferie, jako je Dualshock nebo Aim controller), které sice v konkurenci příslušenství pro HTC Vive nebo Oculus už značně zaostávají, ovšem pro potřeby hry slouží perfektně.
Veškerý pohyb zahrnující zejména létání a boj ovládáte pouze pomocí rukou. Po krátkém úvodním tutoriálu nebudete mít problém pohybovat se po bojišti s relativní ladností, ovládání totiž funguje velmi intuitivně. Řítíte se ve vysoké rychlosti přímo proti zdi? Stačí obě ruce dát dlaněmi před sebe a zastavíte se téměř na místě. Potřebujete se odněkud rychle dostat, ale zároveň střílet? Není problém! Zatímco jednou rukou udáváte směr letu, druhou můžete střílet po protivnících. Jinak řečeno, snad vše, co jste viděli Iron Mana dělat ve filmech, můžete i ve hře.
Marvel's Iron Man VR - helicarrier defense | Alza Magazín
Záběry nahrané přímo z PS VR logicky nedokáží vyvolat stejné pocity jako při hře samotné, můžete se však alespoň podívat, jak pohyb a boj v obleku Iron Mana vypadá.
Virtuální repulsory v dlaních jsou navíc velmi citlivé na pohyb, takže stačí opravdu nepatrné natočení dlaně a ihned měníte směr. To se samozřejmě hodí nejen při létání, ale i střelbě, kterou obstarávají obě vaše ruce. Základní (ale stále velmi ničivé) repulsory v dlaních rychle doplní naváděné rakety na předloktí, jejichž zaměřování spustíte skloněním dlaní dolů a jež lze později vyměnit třeba za plamenomet či hi-tech brokovnici. Ono přepínání mezi repulsory a sekundárními zbraněmi probíhá neuvěřitelně rychle, intuitivně a navíc je velmi efektní.
V Iron Manově garáži pak lze oblek upravovat a vylepšovat. Za úspěšné dokončení misí získáváte body, jež vám odemknou novou výbavu umožňující například rychlejší střelbu z repulsorů, vyšší zdraví či nové zbraně. Fandy Iron Mana jistě potěší vcelku široká upravitelnost obleku, kterému můžete měnit i barvy a dokonce si vytvořit dvě verze s rozličným nastavením a před misí si vybrat nejvhodněji model.
Úprava obleku, množství zbraní či propracovaný příběh dává jasně najevo, že se zhruba poloviční cenou běžných her dostáváme plnohodnotný titul, alespoň co se VR her týče. Stejně jako život Tonyho Starka ani zde ale není vše ideální. Dva největší problémy Iron Man VR jsou grafické zpracování a dlouhé nahrávací časy. Už jsme si zvykli, že PS VR tituly neoplývají nádhernou grafikou, nicméně v tomto případě je potřeba počítat s texturami a jednoduchým prostředím na úrovní PS2. Výsledek nakonec ale zachraňuje vynikající vtažení do hry a zábavná hratelnost, takže si oškubaných rohů a domů ve formě obarvených plochých krabic až tak moc všímat nebudete.
Bohužel je tu ještě výraznější problém, a tím jsou zmíněné nahrávací časy. Na nahrávací obrazovku budete koukat až příliš často, loadingy navíc trvají klidně dvě minuty a po nich často přichází monolog Tonyho Starka, při němž koukáte na černé pozadí a po jeho skončení si v naprosté tmě ještě chvíli pobudete. Nejde ale jen o loadingy na začátku a konci mise, stačí se přesunout z jedné místnosti domu do druhé a ani zde vás nemine nahrávací obrazovka, byť o něco kratší. U běžné hry by nešlo o tak extrémní přešlap, ovšem u titulu, který je založený na vtažení do hry, jde bohužel o nepřekonatelný problém. Každý loading vás totiž vrátí zpět do reality a vy si rázem uvědomíte, že stojíte v papučích ve svém obývacím pokoji s propocenou helmou na hlavě a rozhodně nejste Tony Stark.
Lví podíl na dvou zmíněných nedostatcích má samozřejmě stáří konzole PlayStation 4 i PS VR samotného, mé výtky tak nejsou ani tak kritikou autorů jako prostým konstatováním toho, s čím musíte v případě pořízení hry počítat. Jako celek však funguje hra dobře, nízká cenovka vynahrazuje kratší herní dobu, která je nakonec v porovnání s jinými VR tituly slušná. Postupně si navíc odemknete jednotlivé výzvy, v nichž lze soutěžit na čas v průletu branami nebo střelbě na terč, a pokud vás Iron Man VR alespoň trochu osloví, věřím, že se stejně jako já po dohrání příběhu ve hře ještě nějakou tu hodinku zdržíte a možné některé výzvy vytáhnete na nějaké vaší VR párty s přáteli.
Hluboce smeknout musím před celkovou optimalizací VR zážitku, protože kinetóza mě nedostihla ani po více než hodinovém hraní bez jediné přestávky, a to je na hru, kde svištíte vysokou rychlostí po obloze, hodně dobrý výsledek. Závěrem je férové zmínit, že i přes snahu co největší objektivity se na hru dívám jako skalní fanoušek Iron Mana, ale musím uznat, že okamžiků, kdy se pohybujete po sídle Tonyho Starka a zkoumáte co má v ledničce, by mohlo být méně, protože mají hodnotu jen pro opravdové nadšence. Zároveň autoři mohli méně recyklovat, do mnoha lokací se totiž několikrát vrátíte.
To však ve výsledku nemění nic na tom, že Iron Man VR je jediná hra svého druhu. Jediná hra, která vám skutečně dovolí stát se Železným mužem, popovídat si s Pepper Potts, Nickem Furym, zničit pár teroristů a samozřejmě… znovu a znovu zachraňovat svět (potom, co ho ohrozíte). K naprosté spokojenosti bych si přál nějakou vylepšenou PlayStation 5 verzi, která by dokázala zatočit se zmíněnými problémy a pro fanoušky Iron Mana by se stala skutečnou nirvánou.
• Zdroje: Vlastní
Iron Man VR není hrou bez chyby. Opravdu hodně zamrzí slabší grafika i otravné a dlouhé loadingy, ten zbytek je ovšem pravý a nefalšovaný Tony Stark. Playboy, miliardář a filantrop, kterým se nyní můžete stát vy a věřte mi, že ten pocit rozhodně stojí za to.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Hrdinové podle komiksů společnosti Marvel táhnou. Snímky s příběhy oblíbených postav vyprodávají kina, po celém světě se prodávají sešity s jejich dobrodružstvími, trh je zavalen spoustou sběratelských předmětů a samozřejmě se stávají ústředními charaktery počítačových her. V poslední době jsme měli štěstí na více (Marvel's Spider-Man) či méně (Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order) povedené tituly, a to ještě napjatě čekáme na podzim, kdy se objeví týmovka Marvel's Avengers od studií Crystal Dynamics a Eidos Montreal. Zkrátka, komiksový fanoušek se má na svých herních zařízeních čím zabavit, nastal tak čas uspokojit také vlastníky headsetu pro virtuální realitu od společnosti Sony.
Marvel's Iron Man VR – Demo Trailer | PS VR
Záběry z traileru k Marvel's Iron Man VR jsou řádně „vypucované“, aby vypadaly pěkně na obrazovce, ve VR helmě vás bude čekat vizuálně o něco méně působivější zážitek, který vás však okamžitě pohltí svou atmosférou.
Tvůrci ze studia Camouflaj se totiž již delší čas chystají vydat Marvel's Iron Man VR exkluzivně pro helmy PS VR. Po nuceném odkladu víme, že jejich projekt s Tony Starkem v hlavní roli vyjde 3. července, ale vývojáři si nechali jedno eso v rukávu, které vytasili až v posledních dnech – demoverzi. Na nic jsme nečekali, stáhli hratelnou ukázku, okamžitě nasadili helmu, chopili se ovladačů PS Move a vydali se do oblak v hypermoderním exoskeletu. Už od úvodních vteřin na vás dýchne atmosféra filmů s Železným mužem v hlavní roli, protože prvním úkolem není nic menšího než se pomocí repulsorů odlepit od pláže v Malibu.
Od té chvíle se cítíte jako geniální miliardář, který mimo své vynálezy vyniká břitkým humorem a ironií. První momenty v cvičné misi budou pro některé možná trošku krušné, protože ovládání rudozlatého brnění pomocí trysek je dost nezvyklé. Navíc při něm budete muset stát, protože let dopředu znamená nastavit rukavice směrem dolů od těla, v čemž vám bude pravděpodobně překážek gauč (pokud nehrajete sedící obkročmo na židli). Jenže zkoušet fyzikální model hry je zábava a za chvilku prosvištíte časovkou mezi skalisky jedna báseň. Navíc se seznámíte s ovládáním zbraní (pulsy rukavic, rána pěstí), takže směle vyrazíte vstříc prvnímu (a v demu jedinému) úkolu.
Marvel's Iron Man VR Tutorial I Alza Gaming (Gameplay, PSVR, No Commentary)
Začátky v každé VR hře jsou krušné, protože si musíte navyknout na systém ovládání. V Marvel's Iron Man VR je vše o něco složitější, protože se musíte naučit létat v prostoru pomocí trysek v rukavicích. Nebojte, po pár minutách už si budete svištění vzduchem užívat.
V něm se ocitnete v letadle s Pepper Pottsovou a umělou inteligencí F.R.I.D.A.Y. (J.A.R.V.I.S. se bohužel neukáže), když vaše vzdušné plavidlo přepadne arcilotr Ghost, který vám hackne letadlo a vypustí na vás desítky agresivních dronů. To je samozřejmě práce pro Iron Mana, který bez bázně a hany vyskočí z letadla, v pádu na sebe naroubuje kovový oblek a jde do akce. Během ní poopraví letadlo, sestřelí pár nebezpečných útočníků a ještě při tom zvládne sypat jednu hlášku za druhou. Prostě typický den v práci superhrdiny, znáte to. Jenže tím superhrdinou jste vy, protože virtuální realita vás přátelsky obejme a stáhne přímo doprostřed adrenalinové bitvy.
Pokud nenarazíte do zdi pokoje nebo se nepřerazíte o židli, dostane se vám plnohodnotného zážitku. Zběsile kolem sebe budete máchat rukama, uhýbat pomocí repulsorů a sestřelovat vše v nepřátelské v okolí letadla. Občas možná ztratíte pojem o prostoru, ale naštěstí si můžete pomoci tlačítkem na PS Move, které vás v letu okamžitě zastaví, a vy se tak v klidu zorientujete. Může se stát, že vám první průchod demem úplně nesedne, ale věřte mi, že když se do něj pustíte podruhé, budete se už cítit „lepším“ Iron Manem. Po necelé půlhodině najednou ukázka skončí a vy si řeknete, že chcete nášup – studiu Camouflaj se tak možná povedlo nalákat desítky nových fanoušků.
Marvel's Iron Man VR 1st Mission I Alza Gaming (Gameplay, PSVR, No Commentary)
První mise v Marvel's Iron Man VR předvede v dobrém světle interakci s prostředím a také akci, díky níž si budete připadat jako komiksový superhrdina.
Pokud nebudete mít dost, můžete se ještě pustit do letecké a střelecké výzvy, díky níž se s exoskeletem zcela sžijete. S helmou na hlavě vydržíte docela dlouho bez příznaků kinetózy (v případě, že jí netrpíte hned po nasazení headsetu, to je potom marný boj), protože se tvůrcům podařilo ustálit snímkovou frekvenci tak, že je příjemná pro oko. Dokázali to osekáním grafiky, takže nemůžete čekat grafické orgie jako v Half-Life: Alyx a neblíží se ani dalšímu hitu The Walking Dead: Saints & Sinners. Autoři ze studia Camouflaj si poradili tak, že vás nechají zírat na oblaka či vodu, neostré textury objektů a přitom z dálky ničit několik nepřátel, kteří vybuchují v gejzírech ohně, což nakonec nevypadá vůbec zle.
Z vlastní zkušenosti můžu říct, že mě Marvel's Iron Man VR velmi příjemně překvapil. Pocit síly zprostředkovaný technickým skvostem Tonyho Starka je velmi návykový a ve chvíli, kdy jsem zvládnul létání pomocí trysek, létal jsem po obloze jako splašený. Rozhodně jsem si to užil více než absolutní VR průšvih se Spider-Manem, který sloužil jen jako promo k poslednímu filmu s Peterem Parkerem v hlavní roli. Do útrob brnění Iron Mana se v plné parádě dostaneme od 3. července exkluzivně na PS VR. Pokud nevlastníte těžko sehnatelné PS Move, nemusíte smutnit, hra vyjde i ve speciální verzi za 2790 Kč, u níž budou kýžené ovladače přibaleny.
• Zdroje: vlastní, tisková zpráva
• Dojmy z GC 2019: 11. 9. 2019 • Autor: Filip Němec
Většina dojmů z hraní, které jsme v uplynulých dnech vydali, byla z předem domluvených schůzek, jež jsme absolvovali v klidné a útulné části pro novináře a byznys návštěvníky. Čas od času jsme se však museli vydat na showfloor a stativem kamery si klestit cestu mezi tisícovkami fanoušků. Iron Man VR byla jedna z her, jež bylo třeba poctivě si vystát, a přestože ukázka trvala jen něco kolem deseti minut, ty křečové žíly, které ve stáří budu mít z dlouhého stání ve frontě, za to rozhodně stojí.
Autoři s podklady zacházejí velmi citlivě a na fanoušky Iron Mana tak čeká spousta příjemných překvapení, včetně Starkovy rezidence v Malibu.
Iron Man VR se totiž nezdráhám označit jako nejvýraznější titul pro PS VR, jenž nás v následujících měsících čeká, byť není zatím jisté, kdy titul vyjde a osobně bych předpokládal spíše až začátek roku 2020. Jde však o hru, která z dnes už zastaralého HW ždímá naprosté maximum a to nejenom graficky, ale především technologicky. Co se totiž vývojářům ze studia Camouflaj podařilo, je nevídané.
Pokud jste někdy viděli jakýkoli film s Iron Manem, patrně víte, že v případě vzdušného boje jde o velmi dynamické souboje, kde se Tony Stark chová jako malá kompaktní stíhačka. To byl jistě z počátku velký zádrhel, PS VR je totiž ze všech headsetů pro virtuální realitu technologicky nejvíce pozadu. V tomto případě je největším limitem pouze jedna jediná kamera, jež snímá pohyb, na rozdíl od celé soustavy kamer u HTC Vive. Vývojáři se však nezalekli a namísto toho, aby herní zážitek osekali na vcelku obvyklou mini hru, problém lišácky vyřešili.
Vůbec se nedivím tomu, že v tomto případě autoři mluví o jakési černé magii, protože se jim povedlo nevídané. Při hraní se totiž lze pohybovat plně kolem své osy, přestože PS kamera zabírá pouze 180stupňové pole. Během ovládání Iron Man VR se můžete klidně otočit zády ke kameře a pokračovat v hraní, což byl pro mě v případě PS VR naprosto nový zážitek. Toho autoři docílili hned několika triky, které z pochopitelných důvodů kompletně neodhalují, ale jde na o prediktivní algoritmus propojený s gyroskopem v Move ovladačích.
Marvel's Iron Man VR Gameplay at SDCC 2019
Prozatím nejlepší záběry z hraní ukázali autoři na Comic-Conu v San Diegu.
Také Move ovladače totiž ztratí vizuální kontakt s kamerou v případě, že jste k ní zády, svítící „bambulky“ zde ale zastoupí poměrně přesné gyroskopy a díky technologii odhadující vaše pohyby dokáží autoři tyto problémy šikovně řešit. Je pravdou, že ne úplně vždy musí tato finta fungovat bezchybně, těžko však říct, jestli za občasnými výpadky stojí právě hraní zády ke kameře, nebo prozatím raná fáze vývoje, která čas od času ukázala své mouchy právě v případě trackování pohybu.
Z rozplývání se nad technologií jste už patrně pochopili, že mě hraní Iron Man VR opravdu bavilo a hlavní podíl na tom má právě pocit z létání. Pohyb ve vzduchu ovládáte pomocí rukou, ve kterých držíte Move ovladače. Ty suplují thrustry v Iron Manových dlaních, s nimiž nejen zatáčíte, ale také zrychlujete. Vše je velmi intuitivní, takže když dlaně natočíte za sebe, zrychlíte na maximální rychlost, zatímco položením dlaní před sebe naopak zastavíte. Stejně pohodlně probíhá i zatáčení, které mě překvapilo svou citlivostí.
Celkový zážitek jen z pouhého pohybu je velmi vtahující a ono přetížení okamžitě pocítíte. Dost těžko zde můžu provést nějaké srovnání, protože ačkoli jsem velký fanoušek Iron Mana, svůj oblek se mi ještě nepodařilo sestavit, a tak mohu pouze hádat podobně jako v případě VR hraní Ace Combat 7, kde simulované přetížení lidský mozek okamžitě zaregistruje a přijme ho jako skutečné. Nejlépe jsem si tento efekt potvrdil v době, kdy PS VR začínalo. Shodou okolností jsem byl na horské dráze v Disneylandu a krátce po mém návratu vyšlo Until Dawn: Rush of Blood, kde taktéž jezdíte na horské dráze – nedokážu ani slovy popsat, jak moc byly oba zážitky podobné.
Herní zpracování Iron Mana je jako dělané právě pro PS VR. V jaké jiné hře totiž nasazujete helmu jak virtuálně, tak i ve skutečnosti?
Mozek si zkrátka nedokáže dostatečně uvědomit, že stojíte v klidu u sebe doma, když registruje vizuální vjemy, které mu jasně říkají, že zrovna letíte třistakilometrovou rychlostí nad Malibu. A věří tomu. Autoři to vysvětlují jejich kompletním respektováním Newtonových pohybových zákonů. Kdykoli programovali nějaký pohyb, propočítávali i všechny možné síly v ten moment působící na letící objekt, jako je setrvačnost či gravitace.
Samozřejmě ale ne pouze létáním je Iron Man živ. Po úvodním tutoriálu přišel vzdušný souboj, který skvělý herní zážitek završil. Vyzkoušel jsem si ránu pěstí za letu a pak samozřejmě střelbu z repulsorů v dlaních. Jak asi tušíte, oba útoky se provádí přesně tím samým pohybem, jako by to dělal Iron Man v komiksech či filmech, nejde jen o mačkání tlačítka. A protože jste už tak vtaženi do hry skvělým pocitem z létání, střílení z natažených dlaní, které vidíte i ve hře sami před sebou, je to minimálně pro fanouška Železného muže fantastický zážitek.
Občas sice pozlobilo sledování pohybu, takže se ruce podivně zakroutily, ale po rychlé rekalibraci vše běželo opět, jak mělo, a tyto problémy připisuji spíše rozpracovanosti hry. Celkový zážitek jinak předčil má největší očekávání a to mám v PS VR nahráno opravdu hodně. Bylo vidět, že si autoři místy pomáhají neviditelnými bariérami – například kolem budov či objektů, do kterých byste mohli vrazit, vidím v tom ale spíše výhodu. Takové berličky totiž přispívají k plynulému chodu hry a opravdu máte pocit, že jste skutečný Iron Man.
Graficky samozřejmě Iron Man VR nedokáže nijak výrazně oslnit, na poměry her pro headset PS VR však jde o lepší průměr.
Z příběhu jsem zatím nic okusit nemohl, ale věřím, že autoři využijí zejména skvělé vtažení do hry a nebudou nás nudit zbytečnými filmečky. Jistě také dojde na úpravu výbavy a doufám, že si budeme moci vyzkoušet i rozličné obleky. Ihned po sundání helmy jsem si také vzpomněl na nedávné spekulace nad novým patentem Sony, podle kterého firma pracuje mimo jiné na jakýchsi VR rukavicích s haptickou odezvou. To by bylo pro Iron Man VR vyloženě ideální. I bez nich je však pro mě nejnovější počin studia Camoflaj nejslibnějším titulem, který se na PS VR teprve chystá.
• Zdroje: Endgadget, Vlastní (Gamescom 2019)
• Novinka: 8. 10. 2019 • Autor: Filip Němec
Iron Man VR patří v současnou chvíli mezi nejočekávanější PS VR tituly, což potvrdily i naše gamescomové dojmy z hraní. V nich jsme zároveň psali, že ačkoli je hra ve velmi dobrém stavu, autoři připomínají, že cíl je ještě daleko. Nyní už přesně víme, kdy onu cílovou pásku protnou. Marvel na newyorském Comic Conu oznámil, že Iron Man VR vyjde 28. února 2020, což je jen týden po pravděpodobně největším hitu příštího roku The Last of Us: Part II. Marvel zároveň ukázal publiku nový trailer, na který se můžeme podívat níže.
Marvel's Iron Man VR – Story Trailer | PS VR
Hned z počátku se dostane Iron Man do úzkých, protože záporačka Ghost dokáže hacknout grafické rozhraní jeho obleku. To dává autorům do rukou zajímavé zbraně, jak hráče s nasazenou VR helmou originálně překvapit.
Video má výrazně temnější nádech, než by většina z nás čekala, a někteří novináři, jež byli přítomni přímo na Comic Conu, označují hru na základě tohoto traileru za survival horror. Podle všeho se totiž autoři inspirovali u komiksové série Demon in a Bottle, ve které Stark prochází těžkým obdobím a snaží se zbavit závislosti na alkoholu. V traileru pak můžeme slyšet, jak je obviňován z prodeje zbraní, jež ve světě působí zkázu. S tím však podle všeho skončí, a tak se možná dočkáme alespoň mírného originu, přestože autoři původně prohlašovali, že dostaneme již „hotového” Iron Mana brázdícího nebesa ve svých futuristických oblecích. Kromě Železného muže se ve hře objeví také Pepper Pots, umělá inteligence Friday a k mé radosti také Nick Fury.
Deluxe edice bude bohužel k dostání jen v digitální podobě.
Kromě klasické verze bude k dostání také deluxe edice, obsahující čtyři exkluzivní obleky: Golden Avenger, Black Centurion, Sun Stinger a Stealth Armor. Balíček pak bude obsahovat také oficiální soundtrack a dynamické pozadí pro PlayStation 4. Podle dostupných informací však bude deluxe edice dostupná pouze v digitální podobě. Iron Man VR vychází 28. února 2020 pro headset PlayStation VR.
• Zdroje: IGN, Marvel, YouTube (PlayStation)
• Novinka: 10. 4. 2019 • Autor: Filip Němec
Pokud jste četli úvodní oznámení, nezakrýval jsem mírné zklamání z toho, že nová hra s Železným mužem v hlavní roli je “jen” VR titulem. Ryan Payton ze studio Camouflaj však tvrdí, že od začátku je jejich cílem vytvořit opravdu velkou VR hru a ne pouze nějaké technologické demo, jak se často stává. A přestože Camouflaj není příliš známým studiem, Payton se významně podílel na hrách, jako je Halo 4 nebo Metal Gear Solid 4 a jeho slova tak není radno brát na lehkou váhu. O Iron Man VR se navíc rozpovídal v obsáhlém interview, které prozrazuje mnoho o hře samotné a jejím vývoji.
Na Iron Man VR se začalo pracovat už v roce 2016. Zhruba v době, kdy byla představena na E3 hra Marvel's Spider-Man, se Payton přes své kontakty z doby, kdy ještě stál na druhé straně barikády a o hrách „pouze” psal, dozvěděl, že Marvel hledá vývojáře pro několik nových VR her. Na tuto výzvu prý okamžitě kývl a během krátké doby ve studiu vytvořili prototyp, který se Marvelu velmi líbil. Z rozhovoru to není úplně zřejmé, ale počáteční proces probíhal pravděpodobně tak, že studio dostalo na výběr několik konceptů, přičemž si okamžitě vybrali VR hru s Iron Manem v hlavní roli. To Payton komentuje tím, že pokud jde o VR hru, volba Iron Mana je naprosto přirozená, vzhledem k tomu, jakým způsobem se pohybuje (létání) a co vše dokáže.
Míra oblíbenosti superhrdinů od Marvelu díky vyvrcholení filmového vesmíru dosahuje crescenda a nové hře od Camouflaj nezbývá nic menšího, než se na této vlně svézt.
Díky rozhovoru tak máme neoficiálně potvrzeno, že by Marvel mohl s pomocí jiných studií připravovat i další hry, o nichž prozatím nevíme. Iron Man VR by se mohl rovněž odehrávat ve stejném vesmíru jako Spider-Man od Insomniac Games a Marvel by si tak vedle filmového univerza (MCU) mohl pomalu, ale jistě budovat také svůj vlastní herní vesmír. Na to Payton nereaguje nijak určitě, jejich cílem totiž bylo vytvořit vlastní a originální příběh, který samozřejmě staví na základech vybudovaných komiksy i filmy, jde si však svou vlastní cestou. To se jim bohužel úplně nepodařilo, ne však jejich vinou.
Hlavním záporákem je totiž Ghost a jak už jsme mohli vidět v traileru, ten je oproti komiksům ženskou postavou. Fanoušci filmového Marvelu tak jistě vědí, že tentýž nápad měli i autoři filmu Ant-Man and The Wasp, kde je původně mužská postava Ghosta ztvárněna herečkou Hannah John-Kamen. To bylo pro celý tým menším zklamáním, protože s touto novinkou nakonec nevyrukovali na veřejnost jako první, na druhou stranu je ale prý potěšilo, že jsou na správné cestě a jejich uvažování není úplně bláznivé. Co se hlavní postavy týče, Iron Man VR nebude vyprávět původ postavy, Tony Stark tak bude již nějakou dobu Iron Manem, díky čemuž se prý mohli soustředit více na jeho problémy, neřešit zrod samotného charakteru a více se zaměřit na nepřátele, které si za ty roky nadělal. Že by tedy Ghost nebyla jediným záporákem?
Zajímavým aspektem hry bude také optimalizace. Jakékoliv létání je totiž pro mnoho hráčů trpící kinetózou často i úplně zapovězeno. Novináři, kteří si Iron Man VR vyzkoušeli, však popisují svůj žaludeční zážitek ve stylu „dá se to přežít“.
Vybraná zahraniční média si mohla již vyzkoušet část hry a je velmi potěšující, že nešetří chválou. Magazín Game Revolution například označil Iron Man VR za první hru s Iron Manem, kterou si skutečně zasloužíme, čímž nepřímo naráží na dva Iron Man propadáky od Segy. O pochvalné dojmy z hraní se podělil i server IGN, jenž zmiňuje, že první minuty hraní připomínaly začátek filmu Iron Man, kde se Tony Stark sžívá s oblekem. Po počátečních karambolech však následovala překvapivě zábavná jízda díky intuitivnímu a svobodnému létání, které má opravdu evokovat, že jste Železný muž.
Samotné pohyb ve vzduchu má být poměrně intuitivní, létání totiž ovládáte oběma pažemi velmi podobně, jako to dělá Iron Man ve filmech či komiksech. Pro rovný let vzhůru stačí obě ruce přitisknout tělu dlaněmi směřujícími k zemi (hra využívá PlayStation Move ovladače), a podobně například funguje střelba z repulzorů. Že nejde jen o nějakou ukázku, podtrhuje například to, že lze jednou rukou ve vodorovné poloze udržovat výšku, zatímco druhou můžete střílet po nepřátelích. Paleta útoku a pohybů je však daleko větší, včetně třeba melee úderu na blízko.
Iron Man VR má nabídnou třistašedesátistupňový pohyb bez omezení a rozhodně nejde o žádnou on-rail střílečku. Vnímání prostoru bude hodně důležité, přičemž tím nejhorším, co prý můžete udělat, je být statičtí a jen vyset ve vzduchu. Zajímavý náznak příběhu z demo ukázky navíc dává naději, že i po této stránce půjde o plnohodnotný přírůstek do rodiny Marvel her, story by totiž měla odhalit také Tonyho potlačované strachy a démony. Dojmy z hraní se navíc shodují v tom, že jde o velmi silný a autentický zážitek, co se vtělení se do Iron Mana týče.
Památným momentem je prý okamžik, kdy podobně jako ve snímku Iron Man 3 na váš obličej přiletí maska a kolem vás se rozprostře z filmů tolik známé grafické rozhraní Starkova obleku. Při těchto slovech musejí všichni fanoušci Iron Mana (včetně mě) vrnět blahem. Iron Man VR by mělo vyjít ještě v letošním roce na PS VR, a přestože to zatím nebylo potvrzeno, pravděpodobně půjde o PlayStation exkluzivitu.
• Zdroje: IGN, GameRevolution
• Oznámení: 29. 3. 2019 • Autor: Filip Němec
První epizoda pořadu State of Play, prostřednictvím kterého nás plánuje PlayStation seznamovat s novinkami, nebyla příliš bohatá na zajímavé tituly, fanoušky Marvelu však jistě potěšilo oznámení nového titulu Iron Man VR. Než však začnete radostí střílet do vzduchu repulsory a přetěžovat obloukový reaktor, je třeba zmínit, že jak už název napovídá, jde o titul určený pouze pro virtuální realitu a dost možná pouze té od Sony.
Oznamující trailer toho o Iron Man VR příliš neprozradil, dle obsažených gameplay záběrů ale pravděpodobně půjde o jednoduché, ne snad pouze vzdušené, souboje. Ze zbraní jsme viděli v akci zejména klasické repulsory, ale určitě dojde i na naváděné rakety a další zbraně. Z prvního traileru působí Iron Man VR jako menší titul, ředitel studia Camouflaj Ryan Payton však na PlayStation blogu zdůrazňuje, že půjde o hluboce osobní a místy vtipný příběh Železného muže, snad nás tedy autoři mimo jiné survival hororu Republique ještě překvapí. Právě Republique dostalo po vydání i podporu PS VR, takže s touto platformou virtuální reality mají autoři již nějaké zkušenosti.
Iron Man VR – oznámení (trailer)
I přes jednodušší vizuál se traileru nedá upřít cit pro dobrou hudbu, zvukové efekty a Starkův sarkastický humor.
Pro skalní fandy Marvelu je potěšující, že hra pravděpodobně reflektuje aktuální dění v MCU, v úvodu traileru totiž můžeme vidět a slyšet Friday, jakožto Starkovu umělou inteligenci/asistentku. Ta vystřídala Jarvise poté, co se z něj stal Vision, na druhou stranu Iron Manův oblek ve videu vylétá z kufříku, takže jde o nějaký starší model (tipuji Iron Man Mark V). Rozhodně by se mi však líbilo, kdybychom si v průběhu hry mohli odemykat nové a lepší obleky. Iron Man VR navíc nemůže být nějakým zásadním propadákem, pod hrou je totiž podepsaný samotný Marvel.
I když jste stejně jako já mírně rozmrzelí z toho, že nejde o velký titul, podobně jako byl loňský Marvel's Spider-Man, nestahoval bych superhrdinskou kombinézu daleko před brodem. Iron Man VR totiž není jediným titulem, který v současnosti vzniká pod dohledem Marvel Games a třeba se nakonec dočkáme i něčeho většího. Minimálně je v přípravě nespecifikovaná Avengers hra od Square Enix. Mezitím se ale můžeme alespoň těšit na dobrodružství Železného muže, jehož helmu si budeme moci alespoň virtuálně nasadit někdy v průběhu letošního roku.
• Zdroje: blog.us.playstation.com, YouTube (PlayStation)