Alza PC Alza PC

Munchkin: Podzemí (RECENZE) – Bláznivá karetka dostala figurky

Catalogue

Karetní Munchkin patří ke hrám, o nichž jste alespoň slyšeli, pokud jste se jí přímo neúčastnili. Jedná se o evergreen, který se znenadání objevuje na stolech v hospodě, při táborovém ohni či jiných pohodových akcích, při nichž působí jako oblíbený doplněk zábavy i přes některé své nedostatky. Společnost CMON vzala Munchkinův populární koncept a pokusila se jej převést do klasické deskové podoby. Jak se varianta Podzemí hraje?

Munchkin: Podzemí; foto: cover

• Žánr: Škodící humorná strategie • Počet hráčů: 2–5 • Autoři: Andrea Chiarvesio, Eric M. Lang • Vydavatel: CMON • Distributor v ČR: ADC Blackfire • Herní doba: 60–90 minut • Doporučený věk: od 14 let

Obsah recenze Munchkin: Podzemí

1. Vzhůru na harfyje!
  2. Škodolibost v plné polní
  3. Munchkin: Podzemí – Pravidla
  4. Sranda s ručením omezeným
  5. Recenze Munchkin: Podzemí: závěrečné hodnocení

Vzhůru na harfyje!

Univerzum Munchkin vytvořené Stevem Jacksonem si odjakživa zakládá na několika úspěšných principech, pro něž je hráči vyhledávají – jednoduchá pravidla, poťouchlý humor a škodolibé házení klacků pod nohy spoluhráčům. Všechny tři stavební kameny najdete také v Munchkin: Podzemí, které je navíc doplněno o herní desku a především figurky. Za stolní verzí totiž nestojí nikdo jiný než společnost CMON (autory jsou Andrea Chiarvesio a Eric M. Lang), jež je mezi deskoherními příznivci proslaveno kvalitními plastovými miniaturami. Nepřekvapí tedy, že ve svém vlastním kartonovém domečku leží řada svérázných postaviček inspirovaných původními malůvkami karetní verze.

Munchkin: Podzemí; foto: krabice

Munchkin: Podzemí (Stolní hra)

Rozjuchaný obrázek na krabici Munchkin: Podzemí jasně dává najevo, co vás pod jejím víkem čeká.

Až se vynadíváte na roztodivné tvory pod víkem krabice, zřejmě se pustíte přímo do hry. Munchkin: Podzemí aplikoval mechanismy známé karetky včetně zběsilého humoru, který však nemusí sednout každému. Od půvabných fórků jako harpyje s harfou (harfyje), přes černohumornějšího malomocného leprikóna (leprokón) po usoplený frňák, jenž může být pro mnohé už přes čáru. Bohužel vtipnost po několika partiích vyprchá, protože příšer s plastovou figurkou najdeme pouze dvanáct a pak několik dalších na kartách hrozeb, což se docela rychle okouká (v závislosti na frekvenci hraní). Relativně malý počet nestvůr však neubírá deskovce nic na pohodové hratelnosti, s níž se zavděčí spíše občasným hráčům.

Škodolibost v plné polní

Samotný průběh partie totiž nijak nepotrápí mozkové závity žádného z účastníků rabování dungeonu, který hlídá buď krutý drak, nebo „minotaurovitá“ příšera. Každý hráč se se svým hrdinou vydá do hlubin kobek, aby drancoval se vší pompou jednotlivé místnosti a následně se nachystal na útrapy, jež mu připraví jeho oponenti. Ti totiž na odvážlivce následně uvalí karty hrozeb, s nimiž se musí popasovat, jinak bude na povrch putovat s hanbou a posměchem ostatních. Ve svých pokusech se jednotliví hráči v docela svižném duchu střídají, než některý z nich docílí dvaceti bodů, případně někdo potřetí neporazí hlavního bosse.

Munchkin: Podzemí; foto: hrozby Munchkin: Podzemí; foto: figurky Munchkin: Podzemí; foto: předměty

Munchkin: Podzemí (Stolní hra)

Komponenty Munchkin: Podzemí potěší humorným zpracováním.

Relativně nenáročný průběh partie i pro méně zkušeného hráče z počátku nabourají mírně zmatečná pravidla (nejčastější otázky můžete dohledat na stránkách distributora ADC Blackfire), po jejichž upřesnění už nic nebrání samotné hrdinské výpravě. Na ní se musíte obrnit trpělivostí a být připraveni na vše, protože Munchkin: Podzemí mimo vaše taktické vlastnosti prověří také přízeň Štěstěny. V soubojích se totiž metá kostkami ostošest, takže jestli máte s šestistěnnými nesmysly problém, poohlédněte se jinde. Hody naštěstí můžete mírně regulovat svou výbavou, ale ani ta mnohdy nezabrání katastrofálním (a hodně humorným) momentům. Bohužel v balení je pouze šestice kostek, což je opravdu málo (v jednom tahu házíte vy i jeden soupeř), takže je třeba připravit si tužku a papír na poznámky.

Munchkin: Podzemí – Pravidla

Jak jsem již naznačil výše, pravidla sama o sobě nejsou nijak složitá a až na pár nejasností je pochopí i méně protřelí pařani, kteří k deskovkám sednou jen občas. Zkušení hráči budou samozřejmě ihned ve svém živlu, stejně jako znalci Munchkinova světa. Na začátku partie si každý odvážlivec vstupující do nebezpečného dungeonu vybere svou postavu, nalosují se karty podzemí (ty mají tendenci na plánu trochu rotovat) a určí se hlavní boss. Po rozmístění všech figurek, karet a ostatních komponent se hned můžete pustit do boje. Aktivní hráč v první fázi svého tahu prochází sklepením směrem dolů, dokud nenarazí na příšeru nebo se sám nezastaví. S každou další místností totiž roste jeho potenciální ohrožení ze strany ostatních hráčů.

Munchkin: Podzemí; foto: deska hráče Munchkin: Podzemí; foto: souboj Munchkin: Podzemí; foto: karty

Munchkin: Podzemí (Stolní hra)

Souboje na ostří nože jsou v Munchkin: Podzemí na denním pořádku. Jen se do nich nesmíte pouštět s plnou vervou, nebo si rozházíte karty na stole, protože mají tendenci klouzat a kroutit se, především deska hráče.

Postupně totiž nabírá žetony hrozeb, jež poté jeho soupeři proměňují za škodolibé překážky, s nimiž se v další fázi tahu musí aktivní hráč vyrovnat. Když je překoná, sesbírá odměnu za místnost, v níž aktuálně pobývá, a čeká na svůj další tah. V opačném případě si vezme žeton hanby a se svou zbylou důstojností statečně prchne na startovní pozici. Základem soubojů je hod kostkami, které na základě modifikátorů z vybavení a hrozeb určí, jak střet dopadne. Porovnávají se symboly na kostkách hrdiny a příšer, za něž hraje některý ze soupeřů (bohužel kostek je málo, jak jsem psal výše). Nakonec se za získané zlaťáky zvýší úroveň postavy, z čehož plynou příjemné bonusy do budoucna.

Partie zabere ve dvou hráčích přibližně hodinu, ale zážitek postrádá pletichaření typické pro vyšší počet hráčů. Mnohem lepší pocit budete mít z Munchkin: Podzemí, když si k němu sednete ve třech až čtyřech lidech, což navýší čas u stolu o 30 – 60 minut. Vítězem se stává hrdina s největším počtem bodů získaných za hrdinské činy a získaný loot, případně za nejmenší počet žetonů hanby. Během partie se sympaticky vracejí nestvůry zpět na plán (takže nikdy není úplně prázdný), stále přemýšlíte nad vhodnou výbavou do boje a myšlenky se vracejí k naschválům namířeným na ostatní. Nenáročnost si můžete ověřit v pravidlech zde (anglický originál).

Sranda s ručením omezeným

Munchkin: Podzemí se podle všeho profiluje jako nenáročná zábava, která bude vhodná spíše k občasnému hraní s přáteli, než aby se stala pravidelným účastníkem vašich pařanských seancí. Ve své kategorii však funguje velmi dobře. Grafická stránka odpovídá karetní předloze a potěší spíše mladší hráče (ale starší určitě neurazí). K veselé atmosféře vedle malůvek přispívají také humorné texty, jejichž podstatu se podařilo zachytit i v české lokalizaci od ADC Blackfire. Jejich vtipnost se samozřejmě odvíjí od vašeho vkusu, takže nemusí sednout každému. Na první dobrou však u každého zabodují figurky, které sice nejsou nijak zvlášť detailní, ale svou roztomilostí si vás okamžitě získají.

Munchkin: Podzemí; foto: komponenty

Munchkin: Podzemí (Stolní hra)

Obsah krabice Munchkin: Podzemí potěší především mladší a občasné hráče.

Pominu-li menší počet kostek, tak se v rámci výbavy krabice nedá Munchkin: Podzemí mnoho vytknout. Pokud tedy hledáte nenáročnou, pěkně vypadající hru s hodně specifickým smyslem pro humor, mohl by pro vás výlet do švihlého fantasy sklepení být tím pravým. Když si ujasníte pár nejasností v pravidlech, tak můžete vesele mlátit roztomilé příšery, škodit svým spoluhráčům a doufat ve vavříny slávy. Hlubší prožitek od Munchkina: Podzemí nečekejte, protože slouží spíše k odreagování a pobavení v kruhu přátel.

Kopii pro recenzi poskytl český distributor hry ADC Blackfire.

Recenze Munchkin: Podzemí: závěrečné hodnocení

Munchkin: Podzemí; recenze

Munchkin: Podzemí

Munchkin: Podzemí patří mezi deskovky, které sázejí na humor a pohodovou hratelnost, jež je bližší občasným hráčům. Roztomilé figurky, veselá grafika a specifický smysl pro humor sází spíše na zábavnost titulu, která vás nebude trápit složitými mechanismy.

• Snadno pochopitelná pravidla
  • Svižný průběh
  • Specifický humor (není pro každého)
  • Škození ostatním
  • Zpracování komponent a grafická stránka

• Málo kostek (v jednom tahu se musí půjčovat)
  • Některé detaily v pravidlech nutné dohledat
  • Vyšší míra náhody není pro každého
  • Relativně málo unikátních příšer
  • Karty rády kloužou a deska hráče se kroutí

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.