Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
Mastercard Obchodník roku 2021 Ochranné pomůcky

MediEvil (RECENZE) – Lehce zkostnatělý návrat hrdiny z Gallowmeru

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Série akčních adventur MediEvil po 20 letech polehávání v rakvi vstává z mrtvých a hodlá se představit zcela nové generaci hráčů v remasterované podobě. Studio Other Ocean Emeryville vdechlo této PS1 klasice z konce 90. let nový život a obdařilo ji kompletně předělanou grafikou, dokáže ale kostnatý rytíř svým příběhem a hratelností zaujmout i dnes? Dozvíte se v recenzi MediEvil.

Recenze (PS4)Dojmy z hraní (PS4)Novinky

Alza Magazín

MediEvil (remake) (hra) | MediEvil (IP)

Akční adventura, hack and slash MediEvil je remake stejnojmenného titulu z roku 1998 a součást herní série MediEvil. Hru vyvíjí studio Other Ocean Emeryville a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Hra vychází 25. 10. 2019 na PS4 s českou lokalizací (dabing a text). Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze

Části článku


Obsah recenze MediEvil (PS4)

  1. Sir Daniel Fortesque dostává druhou šanci…
  2. MediEvil přichází v brnění přeleštěném na maximum
  3. Starý rytíř ze staré školy
  4. MediEvil – Pouhým přeleštěním škrábance neschováte
  5. Stal se Daniel Fortesque nakonec hrdinou, nebo ne?
  6. Recenze MediEvil: závěrečné hodnocení

Sir Daniel Fortesque dostává druhou šanci…

• Recenze: 23. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Rytíř Sir Daniel Fortesque je opravdovým hrdinou. Kdysi dávno se mu podařilo v obří bitvě porazit zlého čaroděje Zaroka, který se rozhodl ovládnout říši Gallowmere, Sira Daniela to ovšem stálo jeho vlastní život. Od té doby odpočívá v hrobce, kde se na jeho kosti pomalu snáší prach, zatímco si o něm obyvatelé Gallowmeru u praskajících kamen vyprávějí tiché legendy.

MediEvil; screenshot: cover
Zkostnatělý rytíř je sympaťák od pohledu.

Nikdo ale neví, že Fortesque ve skutečnosti žádným hrdinou není. To není spoiler, vyzvoní vám to už úvodní animace hry. Bitvy se chrabrý Dan sice zúčastnil, zemřel ale už v první zteči, když ho zbloudilý šíp zasáhl přímo do levého oka. Řízením osudu se ale zrovna tento padlý rytíř stal symbolem celé bitvy, i když vítězství nad Zarokem mu je připisováno neprávem. Ale detaily nikoho nezajímají a historie se na nic neptá.

Zarok se ale po 100 letech rozhodl zkusit ovládnout Gallowmere ještě jednou, pomocí svých kouzel si vytvořil armádu nemrtvých a vyráží opět dobývat svět. S oživováním mrtvých se ovšem přepočítal, protože zároveň omylem oživil i jistého jednookého rytíře. Sir Fortesque tak dostává šanci zlého černokněžníka porazit „podruhé" a zároveň dokázat, že je opravdu tím hrdinou, za kterého ho všichni mají.

Příběh je fajn, i když ve své podstatě není kdovíjak komplikovaný a dal by se klidně shrnout slovy: Támhle je zlý čaroděj, běž ho zabít! Ničemu to ale nevadí. Stejně jako zbytek hry se hlavní dějová linie nebere nijak vážně a má dostatek šarmu a humoru na to, aby vás motivovala jít stále kupředu. Nečekejte ale zástupy filmově pojatých, bombastických cut-scén, MediEvil je přeci jen původem hrou z 90. let, kde se na efekt ještě příliš nehrálo a filmečky kromě vyprávění story hry sloužily především pro navození atmosféry. A tento přístup evidentně funguje i dnes.

MediEvil; gameplay: titul
Podaří se Siru Danielu Fortesqueovi dokázat, že je opravdovým hrdinou?

MediEvil přichází v brnění přeleštěném na maximum

Jak už jsem zmínil, MediEvil se na scénu vrací po 20 letech, kdy se poprvé objevil na stařičké PS1 a za jeho vývojem tehdy stálo britské studio Guerrilla Cambridge. V té době jsem měl možnost se do kostí Daniela Fortesquea vžít pouze v demoverzi na půjčeném PlayStationu od kamaráda mého bratra, ale už tehdy mi kostnatý rytíř učaroval. Ze hry jsem ale tenkrát viděl jen pár úvodních levelů na hřbitově, a co se skrývalo dál za pomyslnou branou demoverze, jsem si představoval téměř celé 2 dekády. Takže když se objevily zprávy o chystaném remasteru MediEvil, zacloumalo mou osobou pravé a nefalšované nadšení.

Možná než o klasický remaster se ale jedná spíše o plnohodnotný remake, tvůrci ze studia Other Ocean Emeryville totiž kompletně předělali všechny úrovně do nové grafiky, HUD a většina menu se dočkala nového designu, mnoho postav bylo předabováno původními herci a krásná orchestrální hudba byla kompletně nahrána znovu, dokonce přímo Pražským Symfonickým Orchestrem. A když už jsem tu zmínil naše hlavní město, české patrioty určitě potěší i solidní český dabing a titulky.

MediEvil; gameplay: dýně MediEvil; gameplay: hřbitov MediEvil; gameplay: město
Poněkud primitivní grafiku ze stařičké PS1 nahradilo detaily oplývající a moderní vizuální zpracování.

Po vizuální stránce udělal MediEvil ohromný skok kupředu, přeci jen hry za těch 20 let prošly významnou evolucí. A je to vidět. Grafika je naprosto současná, textury jsou krásně ostré, levely asi tak o bilion procent detailnější a Sir Daniel Fortesque ještě o něco kostnatější. Navzdory zcela zásadnímu audiovizuálnímu upgradu se ale ani v nejmenším neztratila jedinečná komiksová stylizace tolik typická pro sérii MediEvil – všechno je takové jako před dvaceti lety, pouze o poznání hezčí. V tomto ohledu tedy studio Other Ocean Emeryville odvedlo vynikající práci.

Starý rytíř ze staré školy

Hratelnost MediEvil z roku 2019 je takřka totožná se svým předobrazem z roku 1998. Procházíte slušnou řádkou rozmanitých levelů, řešíte logické hádanky, hledáte runy, které vám odemykají další postup úrovní a samozřejmě bojujete s poskoky kouzelníka Zaroka, ať už se jedná o řadové zombíky či náročnější bosse. Což samo o sobě není až tak jedinečnou nebo originální náplní, je ale fascinující, jak odlišně tato hra působí ve srovnání s většinou současné herní produkce.

MediEvil – Dýňový Král Boss Fight (Gameplay)

Souboje s obyčejnými nepřáteli čas od času prostřídají i zajímavější bossfighty.

V MediEvil totiž nejsou žádné checkpointy, uzdravovacích lektvarů je pomálu, zbraně a štíty se postupně opotřebovávají a pokud náhodou zemřete, byť jen centimetr od konce levelu, začínáte hezky od začátku. Hra vás tak přirozeně nutí si postupně zapamatovat rozložení jednotlivých nepřátel, pastí a dalších nástrah a hledat ta nejlepší řešení, abyste s omezeným zdravím vyšli co nejlépe, než najdete místo, kde si ho budete moci doplnit.

Což je dosti tvrdý přístup, zvlášť pokud si uvědomíte, že se jedná o hru primárně cílenou na menší děti. To byli caparti v devadesátkách vážně o tolik drsnější, nebo jsme se všichni nechali postupně rozmazlit autosavy, automatickým doplňováním zdraví, volitelnou obtížností a dalšími zlehčováky, které nám horem dolem cpou současné AAA hry? Já snad ani nechci znát odpověď...

Musím říci, že jak MediEvil vypadá díky své stylizaci poměrně neškodně, některé levely představují opravdovou výzvu. Nebudu lhát, když jsem asi po sedmé od začátku procházel level Okolo Blázince (Asylum Grounds), po sedmé plnil 4 rébusy Hádankáře (jak já ho nenávidím), sledoval, jak mi nepřátelé postupně ubírají zdraví a s posledním jedním hitpointem se plížil úrovní, aby mě nakonec zabila nějaká divná vystřelovací rostlina, měl jsem chuť praštit ovladačem o zem, hru odinstalovat, prokopnout TV a ty zbytky plastu polít benzínem a zapálit. No, prostě se o mě pokoušel takový ten klasický rage quit, kterému jsem jako psychicky vyrovnaný dospělý člověk plně odolal. Tak trochu.

MediEvil; gameplay: hádankář
Hádankář je jednou z postav, které byste nejraději okamžitě vrazili pěstí. Tedy kdyby neměl obličej z kamene.

Potěšující ale je, že vás hra za bojování a trpělivé prolézání úrovní, jakkoli je to místy frustrující a obtížné, odměňuje. Pokud totiž porazíte určitý počet nepřátel v levelu, dostanete možnost sebrat Kalich duší, který pak v Síni hrdinů směníte za novou a silnější výbavu –  například ostřejší meč, či kladivo, které se použitím neopotřebuje, luk, nebo třeba jen zlaťáky. Což je podle mého názoru super mechanismus, který jen dokazuje, jak moc byly videohry ještě před pár lety nevinné a šlo v nich především o zábavu.

Jsem přesvědčený, že kdyby MediEvil vyšel poprvé v roce 2019, Kalichy duší by šly koupit za reálné peníze. Což je samozřejmě vtip a narážka na mezi vydavateli čím dál populárnější Pay to Win mikrotransakce, ale… já tomu vlastně dost věřím.

MediEvil – Pouhým přeleštěním škrábance neschováte

Po vizuální stránce MediEvil prošel obdivuhodnou proměnou, to samé bohužel nejde prohlásit o soubojovém systému, který se žádného updatu nedočkal a je stále tak chaotický jako před 20 lety. Akce v MediEvil postrádá eleganci, prostě jen pobíháte okolo nepřátel, mačkáte tlačítko útoku a doufáte, že je praštíte jako první, případně podle potřeby střídáte lehký s těžkým útokem. Prostě svého protivníka uklikáte, kvůli čemuž souboje velmi brzy začnou trochu nudit.

Akční pasáže nijak nevylepšuje ani poměrně tristní kamera. Ano, nově ji sice můžete pravou analogovou páčkou natáčet dle libosti, hra vás ale často přepíná do pevně daných úhlů, takže vám tato funkce mnohdy bude úplně k ničemu. V užších nebo uzavřených koridorech vám navíc výhled často zastírají všemožné objekty (včetně nepřátel) a zorientovat se v prostoru je v takovém případě prostě a jednoduše peklo. Kolikrát jsem díky tomuto nešvaru zemřel, protože mi kus stropu zrovna zakrýval ke mně běžícího se zombíka, vám snad ani nebudu vyprávět.

MediEvil; gameplay: kamera
Takhle nějak to vypadá, když kamera nemá svůj den. Nevidíte ani ťuk.

A zamrzí to ještě více, protože stejnými neduhy trpěla i originální hra. Tam se to ale ještě dalo trochu omluvit, jelikož 3D hry v té době nebyly ani zdaleka na takové úrovni, jako jsou dnes. Je proto škoda, že se studio Other Ocean Emeryville na napravení těchto technických problémů více nezaměřilo. Abych byl ale fér, musím přiznat, že i přes všechny tyto nedostatky jsem se při hraní MediEvil dobře bavil. Příběh Sira Fortesqua je ve své podstatě totiž tak okouzlující, že nad spoustou věcí dobrovolně přimhouříte oči.

Stal se Daniel Fortesque nakonec hrdinou, nebo ne?

Abych to ale celé shrnul, MediEvil je technicky famózní převedení staré klasiky do moderní podoby, které si bohužel zachovalo většinu nešvarů původní verze. Soubojový systém by si určitě nějaký moderní update zasloužil, stejně tak kamera, která se občas vaši rytířskou výpravu snaží ze všech sil sabotovat. Krásná grafika a detailně zpracované úrovně, solidní hratelnost, humor a kompletní česká lokalizace vás ale do hry spolehlivě vtáhnou.

Pokud jste MediEvil hráli v jeho původní verzi, neváhejte, při remaku této legendy počáteční éry konzole PlayStation na vás dýchne naprosto identická atmosféra, navíc okořeněná velkou porcí nostalgie. A pokud jste mladšího data narození, Sir Daniel Fortesque vám názornou, leč uvolněnou formou předvede, jak vypadaly videohry před 20 lety.

Tato recenze byla napsaná pro PS4 verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze MediEvil: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 75 % Alza Magazín
Hlavní parametry: Hratelnost
70 %
 Audiovizuální zpracování
85 %
 Znovuhratelnost
70 %
MediEvil; recenze

Klady

  • Stále zábavná hratelnost
  • Krásná nová grafika
  • Kompletní česká lokalizace
  • Humor
  • Hudba

Zápory

  • Nudný soubojový systém
  • Tristní kamera
Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Psaní o videohrách, ať už ve formě samostatných článků nebo recenzí, se věnuji přibližně od roku 2017, kdy jsem svými texty začal přispívat na server Zing.cz, abych posléze napevno zakotvil v redakci Alza Magazínu. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury z pohledu třetí osoby, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech. Obecně ale u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.

Znovuzrozený MediEvil nikdy nevypadal lépe

• Dojmy z hraní: 9. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Sir Daniel Fortesque zkouší oslovit novou generaci hráčů. Titul z roku 1998 na konci října dorazí na poslední generaci konzole PlayStation a od 24. září do 6. října 2019 jsme si mohli díky hratelné demoverzi udělat poměrně solidní obrázek o tom, jak bude tento návrat po dvaceti letech vypadat.

Demoverze ukázala úplný začátek hry, kdy zlý čaroděj Zarok v úmyslu vytvořit si armádu nemrtvých pohůnků a démonů omylem k životu přivedl i svého úhlavního nepřítele – rytíře padlého v boji, sira Daniela Fortesqua. Ten druhou šanci na život nehodlá promarnit a udělá vše proto, aby kouzelníka Zaroka nadobro porazil.

MediEvil Intro a Dabing PS4 | Alza Magazin (Gameplay)

Podívejte se na intro kompletně předělaného MediEvilu, kde uslyšíte i český dabing.

Už od prvních vteřin úvodní animace je jasné, že studio Other Ocean Interactive na remaku MediEvil odvedlo skvělou práci, zejména co se vizuální stránky týče. Vše vypadá přesně tak, jako kdysi (včetně intra), ale kvalita textur, modelů postav a světelných efektů je již zcela současná a působí to skvěle. Siru Fertesqueovi to prostě sekne a lépe už asi nikdy vypadat nebude. Což, vzhledem k tomu, že má pouze jedno oko a tak trochu žádnou kůži nebo svaly, není až takové překvapení.

MediEvil – setkání po 20 letech

Hratelnost zůstala ve své podstatě identická jako v původní hře, v kůži (respektive kostech) nemrtvého hrdiny se potulujete po rozmanitých lokacích (v demu byly k vidění 2 – hrobka a přilehlý hřbitov) království Gallowmere, plníte jednodušší logické hádanky, otevíráte si cestu dále a přitom vracíte poskoky čaroděje Zaroka zpět do jejich hrobů.

MediEvil; gameplay: hrobka MediEvil; gameplay: hřbitov MediEvil; gameplay: krypty

Největší proměnou MediEvil prošel určitě po vizuální stránce.

A kdo by to byl řekl, i po dvaceti letech je to stále zábavné. Soubojový systém sice působí maličko nepřesně a až příliš jednoduše, ale mlácení kostlivců a zombíků mečem po hlavě rukou jednookého rytíře má prostě stále svoje kouzlo. Z velké části za to určitě může i osobitý humor a groteskovitá stylizace, které bez problémů fungují i dnes a MediEvil díky tomu získává až nadčasový charakter.

Největším problémem předělávky MediEvil na základě našich chvil strávených v demoverzi ovšem zřejmě bude kamera. Tou sice můžete nyní volně manipulovat prostřednictvím pravé analogové páčky, je ale zvláštně strnulá a vlastně je použitelná jen v případě, kdy sir Daniel stojí a vy se rozhlížíte kolem. Což osobně beru jako promarněnou šanci na zlepšení, zvlášť, když měla kamera své mouchy už v původní hře.

MediEvil; gameplay: překlad

Česká lokalizace bude obsahovat dabing a titulky, takže si dobrodružství chrabrého rytíře budou moci užít i ti nejmenší.

Demo dokonce poodhalilo i dříve oznámený český dabing a titulky a musím uznat, že lidé zodpovědní za českou lokalizaci odvedli profesionální práci. Reinkarnovaný MediEvil tak kolem a kolem vypadá jako technicky výborně zvládnutý remake staré klasiky, která má stále dostatek charisma na to, aby dokázala oslovit novou generaci pařanů. Držme udatnému rytíři palce, ať se mu jeho návrat mezi živé značky podaří.

MediEvil vychází 25. října 2019 exkluzivně pro platformu PS4.

• Zdroje: Vlastní

MediEvil – Novinky

  1. (21. 6. 2019) Sir Daniel Fortesque se naučil česky

Sir Daniel Fortesque se naučil česky

• Novinka: 21. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Že remake této herní legendy z éry stařičké PS1 dorazí již tento rok na platformu PS4, to už se nějakou dobu ví. Co ale doposud jisté nebylo, byla nabídka jazyků, ve kterých bude MediEvil hratelný. Vzhledem k poměrně dětské grafické stylizaci se daly předpokládat alespoň české titulky, teď se ale ukázalo, že skutečnost je ještě o něco divočejší.

MediEvil | Story Trailer | PS4

MediEvil má ve své podstatě epický příběh plný dramatický momentů, vše je ale podané s nemalou dávkou humoru.

Podle krátkého postu na českém oficiálním facebooku Playstation se totiž excentrický rytíř Sir Daniel Fortesque vrátí v kompletní české lokalizaci, bude tedy obsahovat české titulky a dabing, což je poslední době kombinace vzácnější než jednorožec s rohem plněným šafránem. Je to ale především vynikající zpráva, toto odlehčené dobrodružství přímo vybízí ke hraní s dětmi a díky české lokalizaci si jej tak budou moci užít i ti nejmenší. MediEvil a Sir Daniel Fortesque dorazí na konzoli PS4 už 25. října 2019.

• Zdroje: Facebook, YouTube

i Mohlo by vás zajímat
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

MediEvil vychází 25. října 2019 exkluzivně na PS4. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.

MediEvil – Oznámení

MediEvil – dobří rytíři se vracejí

• Oznámení: 5. 11. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Osobně jsem z tohoto oznámení nadšený, jelikož jsem nikdy neměl možnost si původní MediEvil pořádně zahrát. V roce 1998, kdy tento klenot od SCE Cambridge Studios spatřil světlo světa, jsem žádnou herní konzoli nevlastnil, můj starší bratr ale jednou přinesl od svého kamaráda půjčenou šedou krabičku, ze které se vyklubala PS1. V nabídce disků s hrami jsem objevil i jeden po okraj nacpaný demoverzemi nejrůznějších titulů, kde se krčil i vtipný kostnatý rytíř s jedním okem. Byla to láska na první pohled.

MediEvil – odhalení (trailer)

Sir Daniel Fortesque se vrací ve starém dobrodružství v novém kabátku.

MediEvil je příběhem Sira Daniela Fortesqua, rytíře, který bídně zahynul během souboje se zlým čarodějem Zarokem. O 100 let později se ovšem Zarok se svou armádou nemrtvých vrací, aby se opět pokusil ovládnout svět. Společně s ním se ovšem na scénu vrací i kouzlem oživený Sir Daniel, plně rozhodnut Zaroka porazit jednou provždy.

Zmíněnou demoverzi jsem hrál do zblbnutí, respektive do té doby, než jsme PS zase odevzdali jeho majiteli... a teď, po 20 letech, mám konečně příležitost si zahrát plnou verzi, navíc v kompletně předělané 4K grafice, se stejně krásnou hudbou a ukrutně zábavnou hratelností, jako si ji pamatuji z doby před dvěma dekádami. Tvorbu tohoto remaku klasiky si vzalo na starost studio Other Ocean Interactive a ačkoli přesné datum vydání zatím není známo, uváděno je pouze vágní „v roce 2019”. Doufejme tedy, že se potrhlého rytíře s klátivou chůzí dočkáme alespoň v první polovině.

MediEvil - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, české titulky a dabing, žánr: akční a adventura Remasterovaná verze úspěšné hry z roku 1998. Nyní s podporou 4K.

799,- bez DPH 660,-
Koupit
Můžete mít zítra od 8:00
Skladem > 5 ks
Objednací kód: MSX462
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB03
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi