Metro Exodus (PREVIEW a NOVINKY) – Nová videa z E3 2018 a další informace

Prostřednictvím posledního updatu zacíleného na Metro Exodus jsme vám prezentovali informace z traileru představeném na E3 2018, v němž toho vývojáři z 4A Games ukázali na poměry podobně laděných videí relativně hodně. Dnes tu pro vás máme aktualizaci, ve které si vezmeme do parády nové záběry z hraní plné zajímavých prvků, jimž jsme se rozhodli dát kvůli velkému zájmu o detaily víc prostoru.

Žánr: FPS | Vývojář: 4A Games | Vydavatel: Deep Silver | Datum vydání a Platformy: PC, PS4 a Xbox One (22. února 2019) | Homepage: metrothegame.com/en-gb/ |

Metro Exodus – Novinky

1. (14. 6. 2018) V Metro Exodus naleznete crafting, otevřenější svět a chytré nepřátele
  2. (11. 6. 2018) Nejnovější záběry z hraní Metro Exodus prezentují lokaci Volga
  3. (8. 2. 2018) Metro už nebude metro?
  4. HW nároky pro Metro Exodus PC

V Metro Exodus naleznete crafting, otevřenější svět a chytré nepřátele

(Update 14. 6. 2018) Nejnovější záběry pochází z nedávno představené lokace Volga, která dostala nemalý prostor v traileru z E3 2018. V aktuálně vypuštěném videu máme možnost vidět hlavního hrdinu této série Arťoma v akci. Po krátké procházce krajinou se spolu se svou družkou ocitá v kostele plném fanatiků zavrhujících všechny technologické vymoženosti. V praxi je nám prezentována tichá eliminace spolu s chováním umělé inteligence, která reaguje velmi aktivně na všechny vyvstalé podněty. Když se vývojáři kupříkladu několikrát netrefí, vyvolají vojáci poplach, čímž je odstartován masakr, na jehož konci lze spatřit vzdávajícího se muže, jenž je ušetřen od osudu svých druhů.

Po vyčištění kostela plného fanatiků se tvůrci Metro Exodus v traileru z E3 2018 vrací zpět na základnu, aby nám ukázali propracovanou výrobu a úpravu předmětů. Prakticky vše tu půjde rozložit a přeměnit v užitečné součástky, které následně využijete k produkci munice, potravin, filtrů, lékárniček a různých typů vylepšení, jimiž lze obohatit zbraně a výstroj. Celkové spektrum je minimálně dle prezentovaných záběrů hodně rozsáhlé, takže se máme na co těšit.

Zapomenuto není ani střídání dvacetičtyřhodinového cyklu. Chvíle strávená na posteli vám umožní vybrat si denní dobu. V traileru máme možnost vidět noční postapokalyptické ruiny, anomálii a temnotou zalité tunely plné monster, která změnila radiace k nepoznání. Komplet nám v mnoha ohledech připomněl první díly série S.T.A.L.K.E.R., na něž vzpomínáme s láskou v srdci dodnes.

Nejnovější záběry z hraní Metro Exodus prezentují lokaci Volga

(Update 11. 6. 2018) Při svých toulkách univerzem Metro Exodus zavítáme zřejmě do řady různě laděných lokací (což dokazuje i gameplay ukázka z minulé E3, viz níže), jež budou svou velikostí značně přesahovat území, které jsme dostali k dispozici v minulých dílech této úchvatné FPS série. Každá herní mapa by nám měla nabídnout rozsáhlý prostor vyplněný specificky navrženými úkoly, strukturami, postavami a protivníky, s nimiž budeme moci naložit dle svého uvážení.

První lokace, kterou nám vývojáři z 4A Games představili, nese název Volga a pod kontrolou ji má fanatický kazatel, jenž se svými věrnými obývá polorozpadlý železniční most. Jelikož se nejedná o moc velkého fanouška cizinců, budete se s ním i jeho ovečkami nuceni vypořádat. K dispozici máte naštěstí pořádné spektrum modifikovatelných zbraní a staré přátele, kteří vás budou na této cestě doprovázet.

Na nejnovějších záběrech vypadá Metro Exodus jako klasický zástupce této série. Od svých předchůdců se zřejmě odkloní primárně tím, že se namísto v tunelech bude odehrávat více na povrchu. Zda je to dobře, či špatně, je prozatím brzo soudit, protože se leccos může v následujících měsících změnit. Datum vydání je totiž určeno až na 22. února 2019, kdy Metro Exodus vyjde na PC, Xbox One a PS4.

Metro: Exodus, AnnaMetro: Exodus, enemy

Obrázek 1: Jedním ze „starých známých“ bude i Anna, toho času Arťomova žena. Obrázek 2: Další starý známý... s tímhle byste se ale za studených moskevských večerů tulit u ohníčku nechtěli.

Metro už nebude metro?

(Update 8. 2. 2018) Už je to tak. Poslední dva trailery nenápadně naznačily, že se budeme muset rozloučit s klaustrofobními tunely, kde za každým rohem čekáte nějakého zmutovaného příšeráka. Arťom, jeho žena Anna a další nespecifikovaní členové posádky se vydají na nebezpečnou a dlouhou cestu za nadějí. To samozřejmě znamená, že můžeme očekávat otevřenější a rozsáhlejší prostory k prozkoumávání.

Metro Exodus; Povrch

Přišel čas opustit relativně bezpečné tunely metra a vydat se hledat štěstí na povrchu. Jen abychom tam nahoře nezjistili, že člověk už dávno nesídlí na vrcholu potravního řetězce.

Sem tam pravděpodobně na nějaké pozůstatky ruského metra natrefíme, ale Metro Exodus již neklade tak velký důraz na procházení uzavřenými prostorami. Možná narazíme na nějakou opuštěnou stanici, nebo rozbořenou část metra, jenže to bude tak vše. Tento titul se zaměří hlavně na otevřené oblasti na povrchu.

Otevřenější, ale ne open-world

Jak jsme již dříve psali, 4A Games chtějí Metro Exodus rozšířit a obsahově zvětšit. Ovšem několikrát fanoušky a novináře upozorňovali, že se nebude jednat o hru s otevřeným světem. Místo toho lze očekávat několik obrovských oblastí, jež budeme libovolně prozkoumávat a které jsou spolu propojené lineárními částmi pro příběhové mise.

Metro Exodus; OutdoorMetro Exodus; railroad

Obrázek 1: V průběhu hry Metro Exodus se vystřídají všechna čtyři roční období. Obrázek 2: Samozřejmě to vše bude „okořeněno“ atomovým prvkem.

Jakmile v některém tomto místě splníte vše, co splnit lze, a rozhodnete se vydat se dále, již se nepůjde vrátit zpět. To je oproti titulu s otevřeným světem, kde se můžete vydat kamkoli, velký rozdíl. Vývojáři ovšem chtějí, aby Metro Exodus bylo hlavně o poutavém příběhu, a jak už jsme se několikrát přesvědčili, otevřený svět dovede hráče od hlavní dějové linky poměrně snadno odlákat. Takové to, když vám unesou syna a vy se místo toho věnujete farmařině nebo budování osad (zdravíme Sole Survivora z Falloutu 4), že ano. Oblasti jsou ale prý skutečně velké a rozmanité (některé mají kolem 2 kilometrů čtverečních), což Game Informer potvrzuje.

S municí už není třeba tolik šetřit

Tedy neberte mě doslova. S tou je třeba šetřit vždy, ale v Metro Exodus již nebude zastupovat univerzální měnu, jako tomu bylo v předchozích dílech. Už si tak nebudete muset dávat pozor, jestli jste náhodou omylem nenaládovali do samopalu předválečnou vojenskou munici a nevystříleli ji do nějakého trhana. Pokud jste hráli na těžší obtížnosti, možná jste se mnohdy některým konfliktům spíše vyhnuli pomocí plížení a munici jste tak ušetřili.

Metro Exodus; GunMetro Exodus; Reloading, gun

Obrázek 1: Zbraně a jejich vlastnosti. Obrázek 2: Co bude v Metru Exodus důležitější než munice a zbraně? Ještě více munice a zbraní.

Místo toho Metro Exodus představí sbírání harampádí, součástek a jiných použitelných cenností. Tyto pak můžete „proměnit“ ve dva základní zdroje: chemikálie a materiál. Pomoci těch pak budeme moci vyrábět různé nářadí, zbraně a ostatní důležité předměty. A ještě k munici – tu budeme moci taky craftit, a to pomocí řady pracovních stanic (workstations), jež jsou rozeseté po jednotlivých oblastech.

Metro Exodus nabídne upravený systém boje

Ano, pořád budeme střílet, vrhat nože a tiše mordovat nepozorné nepřátele, ale v Metru Exodus se nám dostane na výběr, jestli protivníka pouze „uspíme“, nebo jej jednoduše sprovodíme ze světa. Pacifisti mezi námi z této informace mají jistě radost (a já také), poněvadž i když je to Metro a jeho svět je nemilosrdný, možnost nenechat za sebou cestu pokrytou mrtvolami mi občas připadá jako zajímavější volba.

Samozřejmě to neznamená, že se z nás všech najednou stanou mírumilovní Arťomové. Zabíjet se v Metru Exodus bude a hodně. Do hry přibydou nové animace při tichých „sejmutí“ a liší se třeba podle toho, kde se vůči nepříteli nacházíte a jakou zbraň zrovna máte v rukou. A ještě jedna důležitá novinka – ve hře na vaše jednání (zabíjení/nezabíjení) budou reagovat frakce, s nimiž můžete přijít do styku. Takže pokud se nějaký Ivan z Nové Vesnice doslechne, že jste pokropili olovem celou jeho loveckou výpravu, pak od něj a jeho komunity nečekejte vřelé přijetí.

Metro Exodus; City, winterMetro Exodus; Metro, tunnel

Obrázek 1: Počasí se na povrchu může měnit z minuty na minutu. Obrázek 2: Dole v metru sice nukleární zima nevládne, ale už jsme tam pobyli dost dlouho.

Váš vlak, vaše základna, váš výlet do divočiny

Nyní je to tedy již potvrzená záležitost. Lokomotiva, kterou jsme několikrát viděli v Metro Exodus trailerech, skutečně bude vaším domovským „hubem“ a zároveň dopravním prostředkem napříč zdevastovaným Ruskem. Vlak se nazývá Aurora a kromě toho, že to je parní lokomotiva, o něm zatím není mnoho známo. Kreativní ředitel Andriy Prokhorov ovšem prozradil, že se Aurora v průběhu hry bude neustále měnit a občas k ní přibydou také jiné vagóny, jež poslouží i dalším cestujícím, kteří se k vám připojí.

V Metru si zajezdíme i něčím jiným než jen vláčkem

Podle 4A Games se ve hře budou nacházet i jiná vozidla, která budete moci využít. O jaké půjde a kde přesně je použijeme, zatím není úplně jasné, jelikož v tomto ohledu studio tajemně mlčelo a lakomě si zakrývalo monitory. Někdo z Game Informeru stačil zahládnout pasáž ze hry, kdy si to Arťom vrčel na motorovém člunu přes jakousi řeku, jenže tady další informace o dodatečných vozidlech končily.

Děj ve hře pojme dobu jednoho roku

Zmínili jsme to již dříve, ale opakování je matka moudrosti. V Metru 2033 a Last Light jste s Arťomem vyřešili všechny své problémy během několika dní. Metro Exodus na to jde ze široka, takže čekejme epickou cestu napříč všemi ročními obdobími. V podstatě se každé období bude odehrávat v jedné obří oblasti. Level „fall“ (podzim) se nachází u nádherného pohoří plného zmutovaných medvědů, zatímco oblast „summer“ (léto) se přesune do písčitého prostředí, které svým vzhledem připomíná scenérie z Mad Maxe.

Metro Exodus; Metro, rangerMetro Exodus; Train, inside

Obrázek 1: Neohrožení Stalkeři a jejich výpravy na povrch. Obrázek 2: Vnitřek vlaku Aurory.

Úprava a vylepšování zbraní

Pokud si ještě pamatujete, v Metro 2033 a Last Light jste mohli nalézt zbraně, které již na sobě měly nějaké přídavky a vylepšení. Ty nešlo odmontovat a popřípadě si je plácnout na pušku, do které jste se zrovna zamilovali. Zde si již hledí, rychlonabíjecí zásobník a třeba tlumič v klidu ze zbraně odstraníte a můžete doplňky vesele přilepit na zbraň jinou. Jedinou podmínkou je to, aby byl přídavek kompatibilní s puškou, na kterou jej hodláte připevnit.

Další věc, na kterou si v Metro Exodus budeme muset dát pozor, je údržba zbraní. Pokud sem tam nenavštívíte pracovní stanici a nepustíte se do čištění flinty, čekají vás krušné chvilky. Zbraně se budou zanášet, rezivět a po chvíli doslova uvidíte vylétávat chuchvalce špíny z hlavně vaší pušky. Nenastane sice chvíle, kdy by zbraně přestaly fungovat úplně, ale rozdíl v účinnosti prý bude citelný.

Metro Exodus; Nuclear, winter

Pro někoho bezútěšné místo plné šrotu, pro jiné zase zlatý důl, kde lze nalézt použitelné součástky pro výrobu nových vylepšení.

Vedlejší mise v neotevřeném Metro Exodus?

Ano. Tedy skoro. Sice zde nenalezneme klasické „zadávače questů“ jako v třeba ve Falloutu nebo Skyrimu, ale 4A Games tvrdí, že pro jednotlivé oblasti vytvořilo řadu aktivit, do kterých se můžete pustit, pokud si budete chtít odpočinout od hlavní příběhové linky. Na tyto vedlejšáky narazíme náhodou, dočteme se v zapomenutém notesu, odposlechneme z konverzace lidí poblíž, nebo je vydolujeme při rozhovoru.

Jak už to bývá v postapokalyptickém světě zvykem: kdo lootuje, ten nezlobí. Vydávat se mimo prozkoumané oblasti bude skýtat výhody v podobě nových součástek na craft, zásob na cestu, munice a samozřejmě vzrušující setkání s novou, zmutovanou faunou ruské divočiny.

Metro Exodus; Mutant, demon

S těmito mutanty jsme již měli co dočinění v předchozích dílech a něco nám říká, že se s nimi znovu několikrát shledáme v přátelských přestřelkách.

Frakce v Metro Exodus jsou mnohem soběstačnější

Kdo by nepamatoval na přátelské vztahy komunistických a nacistických stanic z Metro: Last Light? Tedy spíše jejich „kamarádské“ přestřelky, kdy se do všeho ještě zapletla obchodní Hansa a samozřejmě i hraničáři ze Sparty. Původní Metro navozovalo pocit, že jsou všichni blízcí sousedé (ať už dobří, nebo naopak) a že je další stanice hned za zatáčkou. Metro Exodus nabídne mnohem izolovanější ležení a komunity, kdy jedna o druhé vlastně neví.

Na jednom místě tak můžete narazit na poklidnou vesničku, kde se lidé prostě jen snaží přežít a neodvažují se dál než jen na první kopec, kam zrovna dohlédnou, a jinde zase objevíte komunitu fanatiků, kteří uctívají obří rybu žijící v nedaleké říčce. Také je třeba dávat si pozor na to, jak se při úvodním setkání s některou z komunit zachováte. To pak může definovat celkové chování společnosti vůči vaší osobě po celou dobu hry.

Obsah preview Metro Exodus

1. Co prozatím o Metro Exodus víme
  2. Pokračování příběhu a novinky v Metro Exodus
  3. Kdy Metro Exodus vychází?
  4. HW nároky pro Metro Exodus PC

Co prozatím o Metro Exodus víme

(12.06.17) Metro bylo vždy hlavně o klaustrofobních tunelech a stísněných stanicích, kde se zdržovala většina přeživších. Trailer z E3 2017 ale ukázal, že by to v případě Metra Exodus mohlo být trochu jinak. Stále se asi budeme trmácet pro náhradní filtry do masek a bojovat o holé přežití v nebezpečných tunelech metra, ovšem jak ukázalo zmíněné video, nemuseli bychom tam kysnout pořád. Jistě, původní díly nás také zavedly na radiací zamořený povrch, ale Metro Exodus v tomto případě zřejmě posune laťku o něco výše.

Opět na nás čekají lokace, kde doslova nevidíte na metr před sebe, což můžete využít k tichému vyřízení nepřátel (tedy pokud se v temnotě zorientujete). Arťomovi zůstal jeho věrný zapalovač a návrat hlásí také modifikovaná brokovnice, kterou známe z původních dílů. Ve videu z E3 jsme měli možnost vidět sympaticky působící kuši, jež může vystřelovat šipky s různými vlastnostmi (zápalné, výbušné atd.)

Metro Exodus; Gameplay: zbraň, kuše

Metro Exodus nebude jen o temných tunelech a přeplněných stanicích. Podíváme se také ven (ovšem nepůjde o otevřený svět jako třeba ve Far Cry 5) a je možné, že tentokrát nebudeme nutně potřebovat masku. Ovšem zbraně, to je jiná věc. Těch se asi nezbavíme (díky za to) nikdy.

Pokračování příběhu a novinky v Metro Exodus

Zdá se, že v případě lokací bude Metro Exodus mnohem ambicióznější než jeho předchůdci. V roli Arťoma se připojíte ke skupině starých známých, sparťanským hraničářům (Spartan Rangers) a vydáte se na „Vzdálený Východ“. Poputujete kolem řeky Volhy až k uralskému pohoří. Jestli se tvůrcům povede zachovat stejně napínavou atmosféru, která vládla původním dílům, pak se máme na co těšit.

Hlavní dějová linka by měla být zasazená do roku 2036, tedy po událostech z Metro: Last Light. Napříč Moskvou (a v podstatě celým Ruskem) poputujeme v naději na nový život. Společnost by nám kromě Rangerů měla dělat Arťomova žena Anna, kterou si určitě pamatuje z Last Light coby ráznou ženskou s prořízlou pusou (to je ta, co vás označovala jako „malého králíčka“).

Metro Exodus navíc poprvé představí systém dynamického počasí, což by mělo ještě více umocnit prožitek z hraní na povrchu ruské krajiny. Vývojáři slibují, že hra využije hardware nového Xbox One X do poslední kapky, takže můžeme očekávat opravdu povedené grafické zpracování, což vlastně záběry z trailerů jen potvrzují. Ve hře bude možnost vyrábět si předměty a zbraně díky všestrannému craftovacímu systému.

Metro Exodus; Wallpaper: AnnaMetro Exodus; Gameplay: mapaMetro Exodus; Wallpaper: počasí, blíží se bouře

Kdy Metro Exodus vychází?

Cesta to bude dlouhá a zrádná. V rámci příběhu hry by měla zabrat celý rok a začátek se odehrává v počátcích nukleární zimy. Putování zřejmě usnadní parní lokomotiva, kterou jsme měli možnost vidět v obou prezentovaných trailerech. V Metro Exodus se vystřídají všechna čtyři roční období, takže se nemusíme bát, že bychom z té přemíry sněhu oslepli.

Trailer představený na letošním předávaní cen za nejlepší hry roku 2017 (The Game Awards) mnoho nových informací neposkytl. Video to bylo sice hezké, ale popravdě řečeno jsme spíše čekali další záběry z hraní. Alespoň jsme se dočkali menšího upřesnění data vydání – Metro Exodus je momentálně naplánováno na podzim roku 2018.

Metro Exodus; Wallpaper: parní vlakMetro Exodus; Wallpaper: Dostojevskij, citát

Obrázek 1: Vlak bude nedílnou součástí vzdálenějších přesunů. Obrázek 2: Život v Metro: Exodus je náročný.

iPodívejte se na všechny články z herní sekce!