Velkolepé finále série Metro dorazilo do naší redakce před několika dny, díky čemuž jsme měli možnost vydat se na pouť postapokalyptickým Ruskem pěkně v předstihu, řádně Metro Exodus otestovat a dokonce absolvovat některé pasáže více než jednou. Jaké pocity v nás další část příběhu statečného Arťoma zanechala, v čem nám hra od 4A Games nesedla a co je naopak jejím hlavním trumfem, si přečtete v následujících odstavcích naší recenze.
zdroj: Deep Silver
Metro Exodus (hra) | Metro (IP)
FPS Metro Exodus je třetí díl herní série Metro. Hru vyvíjí studio 4A Games a vydává společnost Deep Silver. Metro Exodus vychází 15. 2. 2019 na PC, PS4 a Xbox One, 19. 11. 2019 na Stadii, na 18. 6. 2021 na PS5 a Xbox Series X/S s oficiálním českým překladem (text). Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze Metro Exodus | Recenze DLC The Two Colonels | Recenze DLC Sam's Story | Téma: Nabízí Metro Exodus skutečně otevřený svět?
• Recenze: 13. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Od prvního okamžiku, kdy se musel Arťom uchýlit do temných podzemních tunelů moskevského metra, snil o tom, že se jednoho dne opět vrátí na povrch, který lidstvo před válkou obývalo. Přestože si v podzemce zažil své, nikdy zcela nepřestal věřit, protože mu bylo jasné, že na světě rozhodně zůstali přeživší, a tak chodil každý den na vysílací věž. Ta mu sloužila jako komunikační bod, z něhož chtěl kontaktovat ty, kteří přežili děsivý jaderný konflikt. Jednoho odpoledne, když byl opět na své radistické pochůzce, byl spolu se svou drahou polovičku Annou zajat neznámou skupinou a převezen do přísně tajného zařízení, v němž nachází pravdu o situaci ve světě a plně funkční lokomotivu.
Finální část Arťomova příběhu je v Metro Exodus vyprávěna velmi intenzivně, jakmile hru pustíte, jen tak se od ní neodtrhnete.
Kdyby to mělo záležet jen na Arťomovi, vydal by se do světa jen s Annou. Předtím, než se mu však podaří odjet ze stanice Moskva, dostihne ho otec jeho milované spolu se skupinkou věrných vojáků. Po několika vypjatých minutách se všichni shodnou na tom, že by bylo dobré odjet, a tak se pospolu vydají na cestu po Rusku, která by měla být za ideálních okolností zakončena v krytu obývaném zbytkem ruské vlády. Každému z týmu je jasné, že se s vysokou pravděpodobností jedná o cestu bez návratu, přesto se na ni ale vydávají s nadějí na lepší zítřek pro sebe i své druhy ve zbrani.
Metro Exodus – xxx (gameplay)
Hlavní pasáže děje Metro Exodus jsou vám vyprávěny v nepříliš rozsáhlých koridorech, které jsou ideálním místem pro dynamické šarvátky.
Příběh je totožně jako u předchozích dílů série Metro srdcem této FPS. Autoři si dali skutečně záležet na tempu vyprávění, takže se můžete těšit na stabilně dávkovaný zážitek plný zvratů, emotivních momentů a vypjatých situací vyžadujících rychlou reakci. Pro ty, kteří zastávají cestu pacifismu, mám špatnou zprávu, hru bez jediného zabití zřejmě neprojdete, stále je však možné počítat s tím, že na ty šikovnější z vás na konci čeká jiný konec než na ostatní. Ano, Metro Exodus má opět více než jeden závěr. Podobu finále stejně jako formování některých událostí v průběhu hraní definují především reakce na morálně laděné situace, chování ve světě, jímž procházíte a to, zda volíte při eliminaci většiny nepřátel omráčení namísto chladnokrevné vraždy.
I když se příběh Metro Exodus přesunul do otevřeného světa, některé jeho pasáže jsou prezentovány v předem vybraných koridorech, při jejichž průchodu si často vzpomenete na temné tunely moskevského metra nedávající vám mnoho prostoru k manévrování. Přestože se řadím mezi skalní fanoušky prvních dvou dílů této vydařené série, byl jsem skutečně rád, že jsem se mohl po většinu času pohybovat mimo uzavřené, minimalisticky navržené mapky. Nepatřím totiž mezi milovníky dynamických přestřelek a šíleného tempa oblíbeného u fanoušků Call of Duty či nejnovějšího dílu série Doom, které zcela ignoruje aspekt tiché eliminace nepřátel. Otevřená prostranství této FPS nebývale svědčí, ať už se jednalo o les, poušť, mrtvé město nebo bažinu, vždy to stálo za to.
Postavy vystupující v příběhu Metro Exodus mají vždy něco do sebe, nebál bych se dokonce říct, že určitým způsobem dokáží člověka zaujmout i monstra.
Takřka všechny otevřené herní lokace, do kterých jsem v Metro Exodus zavítal, představovaly úctyhodná hřiště, jejichž průzkumem šlo strávit skutečně hodně času. Novinka od 4A Games se po stránce návrhu jednotlivých map dost podobá nejnovějším dílům série Far Cry, se všemi jejich klady i zápory. V každé destinaci lze nalézt řadu bodů k průzkumu, bezpečná stanoviště, různé zadavatele úkolů vylepšujících vaši pověst a strategické pozice kontrolované nepřátelskými silami, o něž se můžete v případě chuti postarat. Když se však chcete věnovat čistě jen hlavní příběhové lince, nic vám v tom nebrání, musíte ale počítat s tím, že přijdete o munici, zbraňová vylepšení a mnoho zajímavých zážitků, jež mají díky své výraznosti potenciál utkvět vám v paměti po delší dobu.
Osobně jsem se snažil každé mapě věnovat maximum, takže jsem je nakonec měl možnost projít křížem krážem. Nejvíce se mi líbilo prozkoumávání lesní destinace a mapy rozkládající se u řeky Volha. Při svých toulkách krajinou jsem nejednou narazil na zajímavé výjevy, jež jsem mohl sledovat z jednomístného plavidla. V této polozatopené lokaci mě velmi mě zaujalo zmutované monstrum z vodních hlubin, díky němuž jsem si vzpomněl na legendární Half-Life, ve kterém se bylo možné setkat v jedné z laboratoří s podobným tvorem vyvolávajícím respekt a úctu. Určitou míru nevole jsem naopak pociťoval při putování vcelku nezajímavou pouštní oblastí na první pohled připomínající svět Mad Max, či jeden z povedenějších dílů filmové adaptace Resident Evil.
Metro Exodus – xxx (gameplay)
Každá herní lokace má své specifické obyvatelstvo, jež až do okamžiku vašeho příjezdu žije v postapokalyptickém světě Metra Exodus svým životem.
Pokud bych se po tomto postapokalyptickém světě pohyboval s holým zadkem, zřejmě bych v něm moc dlouho nepřežil. Vývojáři z 4A Games mi naštěstí nabídli vskutku rozsáhlou paletu různorodých zbraní, které jsem mohl vždy v momentech nejvyšší nouze použít na svou obranu. Při průchodu univerzem Metro Exodus se mi do rukou dostaly různé typy pistolí, pušek, brokovnic, samopalů a smrtících hraček vynalezených pro boj s monstry techniky z hlubin metra. Velmi kvalitně zpracované chování palných nástrojů bylo vždy jedním z poznávacích znamení této značky. Tvůrci ani v tomto případě neslevují ze zavedených měřítek, do jisté míry se dokonce snaží laťku posunout o kus dál skrze různé inovace a úpravy výstroje.
Hlavní inovací, kterou Metro Exodus po stránce zbraní přináší, je možnost jednotlivé smrtící hračky rozložit, přeskládat v dílně nebo za pomoci příručního nářadí v batohu vylepšit. Vždy je tu určitý limit definovaný třídou zbraně, upravitelnost je však hodně vysoká, díky čemuž lze z pistole vytvořit efektivní samopal či překovat jednorannou kuši na opakovací samostříl schopný vypálit až šest ran za sebou. Relativně zajímavým, avšak nikoliv inovativním prvkem je též opotřebení odrážející se na funkčnosti a spolehlivosti vašich nástrojů smrti. Pokud se o své zbraně stabilně staráte, nikdy se vám nestane, že by selhaly. Když o ně naopak nepečujete, mohou zradit v momentu, kdy je potřebujete nejvíce, čímž vás prakticky dokáží odsoudit k smrti.
Úprava zbraní je v novince od 4A Games značně vylepšena, namísto předem smontovaných hraček vám hra nabízí součástky, ze kterých lze vytvořit kusy na míru.
Zbraňová rozšíření a munici je možno nalézt především v tělech obyvatel různých lokací. Na Metro Exodus se mi opravdu hodně líbí fakt, že každá mapa má své unikátně vypadající obyvatelstvo vyznávající určitou víru či ideologický směr. Nejednou se mi stalo, že jsem v jedné oblasti potkal dvě odlišně fungující společenství, jež se mezi sebou zrovna dvakrát nemusela. V lesnaté oblasti kupříkladu narazíte na nedávno dospělé muže, které rodiče vyslali na letní tábor, z něhož už se kvůli vypuknutí války nikdy nevrátili. Postupem času se z nich stali příslušníci dvou maličkých frakcí s určitým morálním kodexem, jež se nyní musejí potýkat s bandity beze cti a zmutovanou zvěří řídící se jen svými instinkty.
Chování zvířat se tvůrcům z 4A Games povedlo zmáknout na jedničku. Lidé jsou na tom po této stránce bohužel citelně hůře než jejich chlupatí přátelé. Radioaktivita zřejmě zástupce našeho druhu hodně pokřivila, protože se chovají často neskutečně tupě. Přestože operují v několikačlenných oddílech, v nemalém množství případů své společníky ignorují, nejsou s nimi schopni řádně kooperovat nebo nějak zapomínají na to, že s nimi vůbec partner v tunelu či na strážním stanovišti byl. Sranda je to především v momentech, kdy naběhnete do místnosti a zneškodníte celou četu dřív, než kdokoliv stihne hlesnout. Podobně jako v jiných FPS mají i v Metro Exodus namísto rozumu kouzelnou mušku, vynahrazující absenci poloviny mozku, kterou jim vývojáři už nedodají.
Metro Exodus – xxx (gameplay)
Umělá inteligence nepřátel je v Metro Exodus na mizerné úrovni především mimo souboje, v akci je už schopná reagovat na nastalé situace o kapku lépe.
Už u předchozích dílů série Metro mě iritovala přítomnost vypjatých momentů zdolatelných jen za pomoci zběsilého bušení do předem vybraných částí klávesnice. Pokud jste nebyli dostatečně rychlí, většinou to pro vás znamenalo návrat na předchozí úložnou pozici. Metro Exodus se bohužel nezbavil tohoto otravného reliktu minulosti, k němuž jsem si nikdy nebyl schopen vytvořit vztah. Zcela zbytečná mi tu taktéž přijde minimálně na PC přítomnost různých pohybových eventů, které nejde z neznámých důvodů absolvovat jinak, než za použití určitého tlačítka. Chápu, že hráčům na konzolích zřejmě tento aspekt vadit nebude, já sám bych s QTE také neměl problém, kdyby byla nejvyšší obtížnost zbavena těchto akčních situací, v jejichž průběhu jste nuceni mačkat určitý čudlík.
QTE není jediným nedostatkem, kterým série Metro odjakživa trpí. Když se podíváme zpětně, všichni její zástupci oplývali minimálně na PC hodně nepovedenou optimalizaci, takže si je mohli zahrát většinou jen majitelé výkonných strojů za desítky tisíc korun. Metro Exodus kráčí v tomto ohledu zdatně ve stopách svých předchůdců, což bohužel znamená, že technická vyladěnost tohoto kousku není stoprocentní. Na mém stroji schopným zvládat vyšší až ultra detaily jsem se nejednou setkal s citelnými propady snímků a pády hry, což mě nakonec donutilo k tomu, abych ubral ze svých standardů. Celkem mě mrzí, že 4A Games nedokázali u své novinky více zapracovat na stavu, v němž ji vydají na PC, možná by tak komunitě po předchozích aférách ukázali světlou tvář.
Přestože umělá inteligence v Metro Exodus nepatří mezi žádné velké myslitele, konečně už ví, kdy se má vzdát silnějšímu.
Vzhledem k tomu, že nás Metro Exodus bere do otevřeného světa, je nutné vedle diskutabilní optimalizace počítat s relativně rozsáhlým spektrem technických nedostatků a bugů. Nejvíce jsou jimi zasaženi samozřejmě vaši protivníci, kteří mají často problémy s pohybem, létají ve vzduchu, nebo se zasekávají o své bratry ve zbrani neochotné jim uhnout z cesty. I když ve hře není o různé nešvary nouze, žádný z nich vás naštěstí vyloženě nelimituje v tom, abyste příběh dokončili, díky čemuž lze některé z nich přehlížet, či zcela ignorovat. Osobně doufám, že se vývojářům podaří časem vyladit jak optimalizaci, tak i vymýtit velkou část nedodělků, které jejich mistrovskému dílu moc nepomáhají.
Závěrečná část příběhu série Metro se vývojářům z 4A Games povedla téměř na výbornou. Děj má po většinu času opět slušné grády, otevřený svět dává celku nový rozměr a propracovaná úprava zbraní má také něco do sebe. Zaujmout dokáže Metro Exodus též grafickým zpracováním, hratelností a soundtrackem schopným vtáhnout od děje. Hře nejvíce škodí optimalizace, nepříliš bystrá AI, bugy a zbytečné QTE situace. Za sebe pak ještě musím říct, že mi vedle těchto prvků subjektivně moc nesedla finální etapa příběhu, která mi po dynamickém putování otevřeným světem přišla možná až příliš unylá a zbytečně natahovaná, čekal jsem zřejmě trošku jiné tempo.
I když otevřený svět Metro Exodus svědčí, přináší si sebou klasické nešvary, jimiž série disponující rozsáhlejšími mapami bohužel vždy trpí.
Metro Exodus je nadmíru vydařená příběhová FPS, která rozhodně nedělá svému jménu ostudu. Pokud jste v minulosti měli už tu čest prožít některé z Arťomových dobrodružství, tento kus by vás neměl minout. Dobrý je i pro nováčky bez zkušenosti se značkou, kteří prostě jen touží po tom zahrát si kvalitní first-person střílečku. Ruce pryč by od něho měli dát realismus preferující jedinci a dynamičtěji orientovaní hráči, jež nedokáže zcela uspokojit. Za sebe nákup rozhodně doporučuji už nyní většině fandů, kteří dokáží žít bez achievementů.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Novinka: 16. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Když v roce 2016 vyšla kniha Metro 2035, její autor Dimitry Glukhovsky světu víceméně oznámil, že všechny zásadní otázky byly již zodpovězeny a nadále už moc nelze počítat s tím, že by v budoucnu vyšly další literární díla zacílená na Arťomův příběh. Nepopřel však možnost, v jejímž rámci by dobrodružství mladého průzkumníka pokračovalo ve filmové, či herní předloze. Faktem je, že se něco podobného stalo už u Metro: Last Light, ve kterém se vývojáři plně odklonili od Metro 2034 a raději se zaměřili detailnější rozpitvání osudu životem zkoušeného průzkumníka moskevské podzemky.
Metro Exodus – v temnotách (gameplay)
Metro Exodus nabídlo hráčům krom otevřeného světa, také uzavřené koridory, určené primárně pro fanoušky série.
Vyloženě ve stopách knižní série popravdě nekráčelo ani Metro Exodus, jež si od literární předlohy Metro 2035 vzalo skutečně jen minimální množství aspektů. Na příbězích všech her však Glukhovsky aktivně spolupracoval, což nakonec vedlo 4A Games k tomu, že jej pozvali také k práci na dalším dílu, což nakonec potvrdil i sám Dimintry Glukhovsky, který světu oznámil, že opět pracuje na dějové lince z univerza série Metro.
Vývoj hry samotné je podle serveru PC Gamer na samém počátku, protože se vývojáři z 4A Games aktuálně věnují především práci na nadcházejících expanzích pro Metro Exodus, jejichž vývoj jim překvapivě trvá. Metro Exodus – The Two Colonels, jež mělo dorazit už v létě, doposud nemá určené datum vydání a stejně na tom jsou i ostatní DLC. Za sebe doufám v to, že se tvůrci pochlapí a dodají nám nejnovější informace o chystané hře a očekávaných rozšířeních dříve, než ze stromů spadne poslední žlutý list.
• Zdroje: PC Gamer
• Novinka: 20. 5. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Jestliže jste hráli Metro: Last Light, jistě si pamatujete na bonusové mise, ve kterých vám bylo umožněno vtělit se do kůže dalších obyvatel moskevského metra a prožít s nimi některé vyhrocené situace. U Metro Exodus se podle všeho můžete těšit na podobně laděné dodatky, v nichž budete moci sledovat osudy dvou postav, s nimiž se Arťom v průběhu svého putování osobně setkal, nebo o nich měl možnost na svých cestách zaslechnout. Ano, hlavním hrdinou připravovaných expanzí nemá být podle informací z All Games Delta vyvolený Arťom, nýbrž dva zcela obyčejní jedinci.
V nových příbězích Metro Exodus se zcela odpoutáme od Arťoma, jehož příběh už je minimálně v tomto díle série u konce. Jedním z hlavních hrdinů těchto vyprávění má být kupříkladu americký mariňák Sam, který vás doprovázel v kampani.
Úvodní expanze s názvem The Two Colonels k nám dorazí už v létě a zahrát si v ní budeme moci za dlouho pohřešovaného otce Kirilla Chlebnikova, se kterým jste se setkali při průzkumu Novosibirsku. Když jste se ptali, kde jsou jeho rodiče, odpověděl vám, že jeho táta se vydal na výpravu a doposud se nevrátil. Skrze první DLC se budeme moci konečně dozvědět, co se s ním na jeho poslední expedici stalo. Podle Deep Silver by mělo toto rozšíření hráčům nabídnout tradiční hratelnost, jíž je série Metro tolik pověstná. Prim v ní má hrát příběh a dobře dávkované napětí.
Druhé DLC, jež tvůrci pojmenovali Sam's Story, se k nám dostane až na začátku příštího roku. Vyprávěn nám skrze něj bude příběh amerického mariňáka Sama, který sloužil na moskevské ambasádě před válkou a nyní je hrdým členem Sparťanského bratrstva. Jakmile se tento hrdina dozvěděl, že nepřežila nejen Moskva, nýbrž celý svět, rozhodl se vrátit domů. Jelikož letadla moc nelétají, nezbývá mu jiná možnost, než se vydat do Vladivostoku, z něhož se snad dostane rychle do své vlasti. Sam's Story má mít v rámci hratelnosti blíže k Metro Exodus, nikoliv jeho starším předchůdcům. Nabídnuta vám v něm tím pádem bude sandboxová lokace, ve které budete bojovat o život. Obě expanze lze koupit buď samostatně, nebo jako komplet za 25 euro.
• Zdroje: All Games Delta
• Novinka: 30. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Jakmile jsem Metro Exodus dohrál, uvědomil jsem si, že by se mi líbilo jej v budoucnu absolvovat znovu s výstrojí, kterou jsem v průběhu svého putování postapokalyptickým Ruskem nahromadil, což samozřejmě krátce po vydání nebylo možné. Nebyl jsem však zřejmě sám, protože v minulých dnech 4A Games do své hry na žádost komunity přidalo New Game+. To by mělo hráči umožnit zopakovat si celou cestu s výbavou, již ve finále svého dobrodružství nesl ve svém malém batohu, jehož útroby skrývaly výrobní součástky, munici, lékárničky a řadu dalších předmětu usnadňujících mu přežití ve válkou zničeném světě.
Díky New Game+ můžete s touto krasavicí absolvovat celý příběh Metro Exodus.
New Game+ nám podle 4A Games umožní daleko více, než jen startovat s již nalezenou výstrojí. Přidat by do Metro Exodus měla také rozsáhlé nastavení stávajících herních prvků, skrze něž máte možnost zefektivnit bandity a jejich výstroj, výdrž mutantů, nebo upravit chování počasí, které se stane daleko méně předvídatelným než za normálních okolností. Těšit se podle všeho můžeme také na klasický dvacetičtyřhodinový cyklus, v němž bude čas stabilně plynout, takže si budete muset dávat pozor na to, abyste na oběd či do tábora nepřátel přišli ve správnou denní dobu. Vloženy byly do hry také nové sběratelské předměty obsahující komentář tvůrců, jež vedou dialogy o designu jednotlivých lokací a tvorbě světa Metro Exodus.
Skrze New Game+ nebudete v Metro Exodus definovat jen okolní svět. Řádně zatopit s jeho pomocí můžete i vaší postavě zapnutím tradičního Iron režimu, odstraňujícím možnost rychlého ukládání, bez něhož lze strávit v tomto nehostinném univerzu klidně i několik stovek hodin. Navýšení obtížnosti tu má několik podob, vedle zmíněného módu je přítomno také omezení zmenšující počet zbraní, či odstraňující batoh sloužící k výrobě a úpravě předmětů. Vedle vyloženě herních inovací svou hru 4A Games obohatili též o řadu oprav na všech platformách, jejichž celkový výčet lze nalézt na jejich oficiálních stránkách.
• Zdroje: Metrothegame.com
• Novinka: 23. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Herní svět Metro Exodus nám vedle otevřeného světa tentokrát nabídne také skutečně propracovaný design zbraní, s nimiž si budeme moci konečně řádně vyhrát. V hlavní roli budou tentokrát modifikátory, které vám umožní vytvořit z fungujícího nástroje odlišnou hračku, jež bude efektivní jiným způsobem než zpočátku nalezený kvér. Minimálně z aktuálně prezentovaných záběrů usuzuji, že u každé pušky či pistole nalezneme celkem pět elementárních součástek, které půjde vyměnit za jiný komponent.
Metro Exodus Trailer Zbraní
I když byla úprava zbraní v Metro už v minulosti, nikdy nebyla zpracována tak detailně jako v Metro Exodus.
U pistolí, s nimiž bude v Metro Exodus muset pracovat snad každý hráč, si budeme moci upravit třeba pažbu, hlaveň, mířidlo nebo zásobník, jehož vyměněním lze z nevinně vypadající zbraně s šesti náboji vytvořit lehký kulomet. Jakmile ze svého koltu či malorážky vytvoříte modifikované monstrum, nepřátelům velmi rychle dojde, že není rozumné se vám stavět do cesty. Hodně zajímavě popravdě vypadá také od základu přeskládaná brokovnice s delším dostřelem, nebo opakovací kuše pálící do nepřátel jeden smrtící projektil za druhým. K redefinici smrtících nástrojů budete samozřejmě potřebovat komponenty, jež získáte z rozložených předmětů, které vám vždy poskytnou minimálně jednu součástku.
Na první pohled vypadá úprava zbraní v Metro Exodus skutečně lákavě. Hodně na něm jde vidět skutečnost, že 4A Games chce původní koncept posunout maximálně kupředu, což se jim dle mého názoru daří. Zajímavé je, že vývojáři nepřichází s extrémními změnami, v jejichž rámci by do své hry přinášeli podobně jako jiní rozsáhlé spektrum smrtících nástrojů. Hlavní je pro ně zpracování redefinice předmětů z předchozích dílů série Metro, které prakticky hráčům vynahrazují absenci nových kousků.
• Novinka: 22. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Ti z vás, kteří sérii Metro trošku znají, jistě ví, že život v podzemních tunelech není zrovna ideální. Není tedy divu, že se Arťom jednoho dne vydá i se svou ženou Annou a partou přátel vlakem vstříc dobrodružství, jehož cílem bude nalezení živáčků. Dle 4A Games bychom měli na našem putování zažít všechna roční období, což naznačuje, že výprava našich hrdinů nebude trvat pár hodin nebo jen několik dní. Celkem bychom podle tvůrců měli na cestách strávit celý rok, jehož průběh nám bude prezentován na oddělených mapách. Těšit se můžeme na tuhou zimu, příjemné jarní oteplení, letní nárůst teplot a samozřejmě na deštivý podzim, který nás zažene do potemnělých lesů.
Metro Exodus – Caspian Desert (gameplay)
Téměř hodinové záběry z hraní Metro Exodus vám ukáží pouštní lokaci se vším všudy. Jejich zhlédnutí však doporučujeme jen těm největším netrpělivcům.
Na aktuálně představených záběrech nám vývojáři z 4A Games ukázali především pustinu, která bude jen jednou z mnoha otevřenějších lokací, jejichž řádné prozkoumání zabere určitě minimálně několik hodin. Ve většině map by mělo být možné nalézt obstojně ztrouchnivělá vozidla, díky nimž se nebudete muset tahat z jedné strany světa na druhou po svých. Dobře vám poslouží také k eliminaci všudypřítomných monster, jejichž přejíždění si minimálně při cestě pouští jistě řádně vychutnáte. Jakmile vás omrzí cestování autem, budete mít možnost vysednout a zapojit do práce pistole, pušky a brokovnice, které lze upravovat natolik, že z nich vytvoříte zcela odlišný typ zbraně, což se vám bude hodit především v situacích, kdy vám do některých kvérů dojdou patrony.
Za sebe musím říct, že jsem si Metro Exodus možná představoval trošku jinak, než jak vypadá na prezentovaných záběrech. Neříkám, že se mi vyloženě nelíbí, nezdá se mi však absence ponuré atmosféry, jíž byla tato série proslavena. Určitým upokojením jsou pro mě dojmy jednotlivých novinářů, kteří měli možnost přeci jen vidět více než my. Většina z nich dílo 4A Games chválila za perfektně navržený postapokalyptický svět, který nám nedá nic zadarmo. Snad mají pravdu, byl bych skutečně smutný z toho, kdyby se z této značky stala další odnož Far Cry, jehož principy jsem měl v minulosti možnost vidět už minimálně v desítce různých projektů.
Metro Exodus – Unedited B-Roll (gameplay)
Pro hráče, kteří netouží po spoilerech, tu máme sestříhané záběry z hraní Metro Exodus, prezentující útržky celé mise.
• Novinka: 15. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Hlavní zprávou z dnešních dní je oznámení Artyom Custom Edition, kterého se ujal autor knižní série Metro, Dmitrij Gluchovskij. Celkem bylo vyrobeno deset kusů této unikátní edice, čímž z ní vývojáři udělali natolik raritní produkt, že jej nemohli jen tak prodávat, protože by se o něj strhla nesmírná mela. Namísto prodeje se rozhodli nabídnout jej komunitě formou různých soutěží, jež Metuo Exodus vytvoří slušnou reklamní kampaň.
Metro Exodus - Artyom Edition
Artyom Custom Edition má nezměrnou hodnotu, proto se jí 4A Games rozhodli hráčům neprodat, nýbrž věnovat.
Do světa bude dle aktuálních informací vysláno celkem devět z deseti vyprodukovaných kusů Artyom Custom Edition. Jednu krabici si prozatím nechají sami tvůrci. O ostatní se budete moci s ostatními fanoušky Metro Exodus utkat v různých soutěžích. První z nich, která započala v těchto dnech, cílí jen na to, abyste od vývojářů z 4A Games začali odebírat jejich novinky.
Pokud vyhrajete, dostanete mohutnou ocelovou bednu od armádní munice, která bude doslova přetékat předměty, jež si každý fanoušek série Metro hravě spojí se svou oblíbenou herní značkou. Přítomny budou psí známky s vašimi údaji, plynová maska s vyměnitelným filtrem a mapa světa, v němž se bude Metro Exodus odehrávat. Asi nejzajímavější relikvií, jíž v útrobách Artyom Custom Edition naleznete, budou dle mého názoru hodinky Nixie s unikátním designem převzatým přímo ze hry, kde máte podobné permanentně na ruce.
The Making Of Metro Exodus - Episode One (Vývojářský deníček)
Každé herní studio má svůj příběh. Skrze tuto sérii videí vám 4A Games chtějí prezentovat ten svůj.
Mimo představení unikátní edice nám tvůrci v minulých dnech prezentovali také první díl ze série dokumentů zaměřených na vývoj Metro Exodus. V případě zájmu naleznete pod tímto odstavcem odkaz na video, v němž uvidíte starší koncepty z vývoje, herní svět a nejzásadnější vývojáře, kteří vám řeknou více o tom, jaké to je pracovat na tak významném projektu. Jestli máte čas nazbyt, určitě se na něj koukněte, rozhodně to stojí za to.
• Novinka: 14. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
O příběhu Metro Exodus nám toho vývojáři z 4A Games po oznámení neřekli mnoho. Ano, bylo tu pár náznaků, kde se hra bude odehrávat, kdo bude hlavním protagonistou, či s kým budete temné univerzum série Metro prozkoumávat. Detaily však zůstávaly až do nedávných dnů skryty. Hodně velkou oporou je nám po této stránce nejnovější příběhový trailer, z něhož si už lze vytvořit obrázek o tom, komu se budeme muset postavit a jakým překážkám budeme nuceni čelit.
Metro Exodus - Příběhový Trailer [Official]
Příběhový trailer nám představuje většinu primárních protagonistů Metro Exodus, kteří nám na naší pouti zkříží cestu.
V Metro Exodus lze prakticky na sto procent počítat minimálně se třemi herními frakcemi. Opět v něm narazíme na po čisté krvi bažící Reich, jenž má hodně blízko k ideálům Adolfa Hitlera. Dle pár obrázků lze též soudit, že nám budou do cesty postaveni komunisté z Rudé trasy, kteří našemu hlavním hrdinovi ještě leccos dluží. Vedle zavedených frakcí se objeví nováčci v kultistických hávech, jimž bude šéfovat podobně vymetená hlava, jako prvním dvěma představeným. Teoreticky lze počítat i s uskupením vědců, vytvářejícím a testujícím nové živočišné druhy, jež pravděpodobně použijí k boji proti vám.
Jak je již v sérii Metro zvykem, bojovat tu nebudete muset jen proti humanoidním nepřátelům. Počítat je nutné se zástupem zmutovaných stvůr. Dle tvůrců představují monstra natolik klíčový prvek, že se na ně rozhodli zaměřit i sběratelskou edici, v níž hraje prim soška prezentující boj muže s příšerou z pekel. Popravdě se nemohu dočkat, až se jí podobným postavím patnáctého února se zbraní v ruce.
Metro Exodus - Sběratelská edice
Sběratelská edice Metro Exodus vypadá na první pohled hodně lákavě, občas lituji toho, že nejsem velkým fanouškem sošek.
Pro ty, kteří moc neholdují speciálním vydáním a spíše touží po možnosti zvěčnit své lovecké výkony a nejpěknější okamžiky z hraní, mají tvůrci z 4A Games skvělé novinky. Ihned po vydání bude Metro Exodus obsahovat fotografický režim, jímž v současnosti disponuje většina AAA projektů. Zachytit s jeho pomocí, budete moci dle slov autorů krásy i hrůzy postapokalyptického Ruska, které bude nabízet vizuál, jenž mi bude nejedna konkurenční FPS závidět. Jak to však bude s optimalizací, vývojáři prozatím mlčí, snad do ní dají vše, protože by byla skutečně škoda, kdyby celek srazila nedoladěná technická stránka.
• Novinka: 18. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Už nějaký ten pátek se velmi aktivně spekulovalo o tom, že bychom se v následujících letech mohli dočkat filmové adaptace kultovního kousku Metro 2033, který si získal jak čtenáře Glukhovského, tak i hráče kvalitních FPS. Na internetu bylo možné najít řadu teorií o ději, hercích či celkovém zpracování této relativně složité tématiky.
Metro Exodus – úvodní sekvence (trailer)
Úvodní sekvence k Metro Exodus nám prezentuje nemilosrdný svět, který chyby nikdy neodpouští.
Když už to vypadalo, že se konečně začne aktivně filmovat, objevil se na scéně vcelku zásadní problém. Namísto Moskvy se měl děj celého filmu odehrávat ve Washingtonu DC, což samozřejmě vůbec nezapadalo do konceptu, s nímž pracují Glukhovskyho knihy. A aby toho nebylo málo, Temné měla nahradit náhodná monstra, která se od inteligentních humanoidů lišila snad v každém možném ohledu. Sám Glukhovsky nakonec prohlásil, že přesouvat jeho svět do Ameriky není dobrý nápad, protože jen v Rusku dávají některé věci smysl v rámci celku. Ve finále kvůli vnitřním sporům nakonec z filmování zatím sešlo.
Vývoj Metro Exodus jde očividně lépe než práce na filmové adaptaci Metro 2033, jejíž produkce byla kvůli zmíněným problémům minimálně prozatím zastavena. Díky permanentní práci nám ji 4A Games dodají dokonce dříve, než bylo původně oznámeno, což osobně považuji za příjemné překvapení, protože jsem trošku čekal odklad. Metro Exodus nakonec vyjde patnáctého února na PC, PS4 a Xbox One. Upřímně doufám v to, že nám tvůrci dodají hru, která na tom bude po stránce optimalizace lépe než její předchůdci, pro jejichž hraní jste vždy potřebovali řádný stroj.
Obrázek 1: Lidé na povrchu prošli hodně nepěknou proměnou. Obrázek 2: V Metro Exodus se vedle zmutovaných humanoidů budete setkávat také s gigantickými monstry.
• Novinka: 14. 6. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Nejnovější záběry pochází z nedávno představené lokace Volga, která dostala nemalý prostor v traileru z E3 2018. V aktuálně vypuštěném videu máme možnost vidět hlavního hrdinu této série Arťoma v akci. Po krátké procházce krajinou se spolu se svou družkou ocitá v kostele plném fanatiků zavrhujících všechny technologické vymoženosti. V praxi je nám prezentována tichá eliminace spolu s chováním umělé inteligence, která reaguje velmi aktivně na všechny vyvstalé podněty. Když se vývojáři kupříkladu několikrát netrefí, vyvolají vojáci poplach, čímž je odstartován masakr, na jehož konci lze spatřit vzdávajícího se muže, jenž je ušetřen od osudu svých druhů.
Po vyčištění kostela plného fanatiků se tvůrci Metro Exodus v traileru z E3 2018 vrací zpět na základnu, aby nám ukázali propracovanou výrobu a úpravu předmětů. Prakticky vše tu půjde rozložit a přeměnit v užitečné součástky, které následně využijete k produkci munice, potravin, filtrů, lékárniček a různých typů vylepšení, jimiž lze obohatit zbraně a výstroj. Celkové spektrum je minimálně dle prezentovaných záběrů hodně rozsáhlé, takže se máme na co těšit.
Zapomenuto není ani střídání dvacetičtyřhodinového cyklu. Chvíle strávená na posteli vám umožní vybrat si denní dobu. V traileru máme možnost vidět noční postapokalyptické ruiny, anomálii a temnotou zalité tunely plné monster, která změnila radiace k nepoznání. Komplet nám v mnoha ohledech připomněl první díly série S.T.A.L.K.E.R., na něž vzpomínáme s láskou v srdci dodnes.
• Novinka: 11. 6. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Při svých toulkách univerzem Metro Exodus zavítáme zřejmě do řady různě laděných lokací (což dokazuje i gameplay ukázka z minulé E3, viz níže), jež budou svou velikostí značně přesahovat území, které jsme dostali k dispozici v minulých dílech této úchvatné FPS série. Každá herní mapa by nám měla nabídnout rozsáhlý prostor vyplněný specificky navrženými úkoly, strukturami, postavami a protivníky, s nimiž budeme moci naložit dle svého uvážení.
První lokace, kterou nám vývojáři z 4A Games představili, nese název Volga a pod kontrolou ji má fanatický kazatel, jenž se svými věrnými obývá polorozpadlý železniční most. Jelikož se nejedná o moc velkého fanouška cizinců, budete se s ním i jeho ovečkami nuceni vypořádat. K dispozici máte naštěstí pořádné spektrum modifikovatelných zbraní a staré přátele, kteří vás budou na této cestě doprovázet.
Na nejnovějších záběrech vypadá Metro Exodus jako klasický zástupce této série. Od svých předchůdců se zřejmě odkloní primárně tím, že se namísto v tunelech bude odehrávat více na povrchu. Zda je to dobře, či špatně, je prozatím brzo soudit, protože se leccos může v následujících měsících změnit. Datum vydání je totiž určeno až na 22. února 2019, kdy Metro Exodus vyjde na PC, Xbox One a PS4.
Obrázek 1: Jedním ze „starých známých“ bude i Anna, toho času Arťomova žena. Obrázek 2: Další starý známý... s tímhle byste se ale za studených moskevských večerů tulit u ohníčku nechtěli.
• Novinka: 8. 2. 2018 • Autor: Jiří Fait
Už je to tak. Poslední dva trailery nenápadně naznačily, že se budeme muset rozloučit s klaustrofobními tunely, kde za každým rohem čekáte nějakého zmutovaného příšeráka. Arťom, jeho žena Anna a další nespecifikovaní členové posádky se vydají na nebezpečnou a dlouhou cestu za nadějí. To samozřejmě znamená, že můžeme očekávat otevřenější a rozsáhlejší prostory k prozkoumávání.
Sem tam pravděpodobně na nějaké pozůstatky ruského metra natrefíme, ale Metro Exodus již neklade tak velký důraz na procházení uzavřenými prostorami. Možná narazíme na nějakou opuštěnou stanici, nebo rozbořenou část metra, jenže to bude tak vše. Tento titul se zaměří hlavně na otevřené oblasti na povrchu.
Jak jsme již dříve psali, 4A Games chtějí Metro Exodus rozšířit a obsahově zvětšit. Ovšem několikrát fanoušky a novináře upozorňovali, že se nebude jednat o hru s otevřeným světem. Místo toho lze očekávat několik obrovských oblastí, jež budeme libovolně prozkoumávat a které jsou spolu propojené lineárními částmi pro příběhové mise.
Obrázek 1: V průběhu hry Metro Exodus se vystřídají všechna čtyři roční období. Obrázek 2: Samozřejmě to vše bude „okořeněno“ atomovým prvkem.
Jakmile v některém tomto místě splníte vše, co splnit lze, a rozhodnete se vydat se dále, již se nepůjde vrátit zpět. To je oproti titulu s otevřeným světem, kde se můžete vydat kamkoli, velký rozdíl. Vývojáři ovšem chtějí, aby Metro Exodus bylo hlavně o poutavém příběhu, a jak už jsme se několikrát přesvědčili, otevřený svět dovede hráče od hlavní dějové linky poměrně snadno odlákat. Takové to, když vám unesou syna a vy se místo toho věnujete farmařině nebo budování osad (zdravíme Sole Survivora z Falloutu 4), že ano. Oblasti jsou ale prý skutečně velké a rozmanité (některé mají kolem 2 kilometrů čtverečních), což Game Informer potvrzuje.
Tedy neberte mě doslova. S tou je třeba šetřit vždy, ale v Metro Exodus již nebude zastupovat univerzální měnu, jako tomu bylo v předchozích dílech. Už si tak nebudete muset dávat pozor, jestli jste náhodou omylem nenaládovali do samopalu předválečnou vojenskou munici a nevystříleli ji do nějakého trhana. Pokud jste hráli na těžší obtížnosti, možná jste se mnohdy některým konfliktům spíše vyhnuli pomocí plížení a munici jste tak ušetřili.
Obrázek 1: Zbraně a jejich vlastnosti. Obrázek 2: Co bude v Metru Exodus důležitější než munice a zbraně? Ještě více munice a zbraní.
Místo toho Metro Exodus představí sbírání harampádí, součástek a jiných použitelných cenností. Tyto pak můžete „proměnit“ ve dva základní zdroje: chemikálie a materiál. Pomoci těch pak budeme moci vyrábět různé nářadí, zbraně a ostatní důležité předměty. A ještě k munici – tu budeme moci taky craftit, a to pomocí řady pracovních stanic (workstations), jež jsou rozeseté po jednotlivých oblastech.
Ano, pořád budeme střílet, vrhat nože a tiše mordovat nepozorné nepřátele, ale v Metru Exodus se nám dostane na výběr, jestli protivníka pouze „uspíme“, nebo jej jednoduše sprovodíme ze světa. Pacifisti mezi námi z této informace mají jistě radost (a já také), poněvadž i když je to Metro a jeho svět je nemilosrdný, možnost nenechat za sebou cestu pokrytou mrtvolami mi občas připadá jako zajímavější volba.
Samozřejmě to neznamená, že se z nás všech najednou stanou mírumilovní Arťomové. Zabíjet se v Metru Exodus bude a hodně. Do hry přibydou nové animace při tichých „sejmutí“ a liší se třeba podle toho, kde se vůči nepříteli nacházíte a jakou zbraň zrovna máte v rukou. A ještě jedna důležitá novinka – ve hře na vaše jednání (zabíjení/nezabíjení) budou reagovat frakce, s nimiž můžete přijít do styku. Takže pokud se nějaký Ivan z Nové Vesnice doslechne, že jste pokropili olovem celou jeho loveckou výpravu, pak od něj a jeho komunity nečekejte vřelé přijetí.
Obrázek 1: Počasí se na povrchu může měnit z minuty na minutu. Obrázek 2: Dole v metru sice nukleární zima nevládne, ale už jsme tam pobyli dost dlouho.
Nyní je to tedy již potvrzená záležitost. Lokomotiva, kterou jsme několikrát viděli v Metro Exodus trailerech, skutečně bude vaším domovským „hubem“ a zároveň dopravním prostředkem napříč zdevastovaným Ruskem. Vlak se nazývá Aurora a kromě toho, že to je parní lokomotiva, o něm zatím není mnoho známo. Kreativní ředitel Andriy Prokhorov ovšem prozradil, že se Aurora v průběhu hry bude neustále měnit a občas k ní přibydou také jiné vagóny, jež poslouží i dalším cestujícím, kteří se k vám připojí.
Podle 4A Games se ve hře budou nacházet i jiná vozidla, která budete moci využít. O jaké půjde a kde přesně je použijeme, zatím není úplně jasné, jelikož v tomto ohledu studio tajemně mlčelo a lakomě si zakrývalo monitory. Někdo z Game Informeru stačil zahládnout pasáž ze hry, kdy si to Arťom vrčel na motorovém člunu přes jakousi řeku, jenže tady další informace o dodatečných vozidlech končily.
Zmínili jsme to již dříve, ale opakování je matka moudrosti. V Metru 2033 a Last Light jste s Arťomem vyřešili všechny své problémy během několika dní. Metro Exodus na to jde ze široka, takže čekejme epickou cestu napříč všemi ročními obdobími. V podstatě se každé období bude odehrávat v jedné obří oblasti. Level „fall“ (podzim) se nachází u nádherného pohoří plného zmutovaných medvědů, zatímco oblast „summer“ (léto) se přesune do písčitého prostředí, které svým vzhledem připomíná scenérie z Mad Maxe.
Obrázek 1: Neohrožení Stalkeři a jejich výpravy na povrch. Obrázek 2: Vnitřek vlaku Aurory.
Pokud si ještě pamatujete, v Metro 2033 a Last Light jste mohli nalézt zbraně, které již na sobě měly nějaké přídavky a vylepšení. Ty nešlo odmontovat a popřípadě si je plácnout na pušku, do které jste se zrovna zamilovali. Zde si již hledí, rychlonabíjecí zásobník a třeba tlumič v klidu ze zbraně odstraníte a můžete doplňky vesele přilepit na zbraň jinou. Jedinou podmínkou je to, aby byl přídavek kompatibilní s puškou, na kterou jej hodláte připevnit.
Další věc, na kterou si v Metro Exodus budeme muset dát pozor, je údržba zbraní. Pokud sem tam nenavštívíte pracovní stanici a nepustíte se do čištění flinty, čekají vás krušné chvilky. Zbraně se budou zanášet, rezivět a po chvíli doslova uvidíte vylétávat chuchvalce špíny z hlavně vaší pušky. Nenastane sice chvíle, kdy by zbraně přestaly fungovat úplně, ale rozdíl v účinnosti prý bude citelný.
Ano. Tedy skoro. Sice zde nenalezneme klasické „zadávače questů“ jako v třeba ve Falloutu nebo Skyrimu, ale 4A Games tvrdí, že pro jednotlivé oblasti vytvořilo řadu aktivit, do kterých se můžete pustit, pokud si budete chtít odpočinout od hlavní příběhové linky. Na tyto vedlejšáky narazíme náhodou, dočteme se v zapomenutém notesu, odposlechneme z konverzace lidí poblíž, nebo je vydolujeme při rozhovoru.
Jak už to bývá v postapokalyptickém světě zvykem: kdo lootuje, ten nezlobí. Vydávat se mimo prozkoumané oblasti bude skýtat výhody v podobě nových součástek na craft, zásob na cestu, munice a samozřejmě vzrušující setkání s novou, zmutovanou faunou ruské divočiny.
S těmito mutanty jsme již měli co dočinění v předchozích dílech a něco nám říká, že se s nimi znovu několikrát shledáme v přátelských přestřelkách.
Kdo by nepamatoval na přátelské vztahy komunistických a nacistických stanic z Metro: Last Light? Tedy spíše jejich „kamarádské“ přestřelky, kdy se do všeho ještě zapletla obchodní Hansa a samozřejmě i hraničáři ze Sparty. Původní Metro navozovalo pocit, že jsou všichni blízcí sousedé (ať už dobří, nebo naopak) a že je další stanice hned za zatáčkou. Metro Exodus nabídne mnohem izolovanější ležení a komunity, kdy jedna o druhé vlastně neví.
Na jednom místě tak můžete narazit na poklidnou vesničku, kde se lidé prostě jen snaží přežít a neodvažují se dál než jen na první kopec, kam zrovna dohlédnou, a jinde zase objevíte komunitu fanatiků, kteří uctívají obří rybu žijící v nedaleké říčce. Také je třeba dávat si pozor na to, jak se při úvodním setkání s některou z komunit zachováte. To pak může definovat celkové chování společnosti vůči vaší osobě po celou dobu hry.
• Dojmy z hraní: 29. 8. 2018 • Autor: Filip Němec
Podobně jako se některé série postupem času odpoutají od svých základů a název hry je pouze vzpomínkou na doby dávno minulé, i Metro Exodus nechává daleko za sebou zásadní fundament prvních dvou dílů. Exodus zkrátka neobsahuje žádné metro, avšak na svůj původ rozhodně nezapomíná (vzhledem k propracovanosti hry bych se ale vůbec nedivil, kdyby nás autoři alespoň na pár minut do nějaké podzemky přeci jen nezahnali). Doba totiž pokročila a povrch už není tak nehostinným místem, jak tomu bylo v předchozích dílech. Dá se tu celkem obstojně dýchat a vlastně i ten výhled není zase tak úplně špatný.
Obrázek z přebalu hry je všeříkající. Metro Exodus definitivně opouští zatuchlé tunely moskevského metra a vydává se vstříc otevřenému prostranství.
Než si ale nasadíte růžové brýle, musím zdůraznit, že Metro Exodus ve všech ostatních ohledech na své předchozí díly navazuje. Základním poznatkem mého téměř hodinového hraní totiž nebylo to, že mám možnost relativně volného pohybu, ale především fakt, že hra je pořád tou pekelně těžkou střílečkou, která označení „casual akce“ vyprovází se zdviženým prostředníčkem kamsi do radiací zamořených dálav. Obtížnost zůstala nastavena minimálně tak vysoko, jak tomu bylo v minulosti, a právě díky otevřenějšímu prostranství a absenci krytů vytvořených z úzkých koridorů moskevského metra je Exodus hrou možná ještě složitější.
Když mi asistující vývojář před začátkem hraní s vážnou tváří připomínal, ať často ukládám, v hlavě jsem si pomyslel cosi o podceňování mého hráčského umu, ale opak byl pravdou. Vedle stále vysoké obtížnosti pak zůstávají i další známé prvky, jako je absolutní minimum nábojů, pro jejichž hrst byste si nechali vrtat koleno, nebo kompas, který v otevřeném prostředí dokáže ještě více zavařit. Při jeho používání je třeba přemýšlet o něco více než při bloudění většinou úzkými chodbami podzemky, což hře ještě více přidává na pocitu surové a nehostinné země, kde smrt číhá na každém kroku.
Metro Exodus – Gamescom 2018 ukázka (gameplay)
Na Gamescomu jsme si Metro Exodus vyzkoušeli v novém demu, které autoři doprovodili i skvěle střiženým trailerem, jež obsahuje právě místa z hratelné ukázky.
Předchozí díly jsem měl rád a oceňoval jsem pěkné zpracování podzemního světa, ale až Metro Exodus plně odhalilo, čeho jsou autoři v rámci level designu schopni. Absolutní špičkou jsou nepřátelské tábory, které jsou plné více či méně ozbrojených banditů, a právě vzhledem k obtížnosti hry můžete na přímý útok zcela zapomenout. Stealth je, minimálně při plně obsazeném táboru nepřátel, naprostou nutností. Vývojáři připravili skvěle designované kempy, které se tu skládají z polorozpadlých budov a rezavějící vodní nádrže, jindy zase z lesního městečka plného dřevěných mostů a hlídkových věží v korunách stromů.
Vždy existuje mnoho způsobů, jak nepřítele infiltrovat bez jeho vědomí, přestože obtížnost takového úkonu je podstatně vyšší než v případě „casual stříleček“ jako je Far Cry, jež ale pracují se stejnými principy. Vzhledem ke zchátralosti prostředí není problém proplížit se do týlu nepřítele: někdy využijete díru v plotu, jindy postačí nestřežená stezka či zády otočený protivník, který po své smrti rázem uvolní nový průchod. Rozhodně je však třeba mít se neustále na pozoru, protože bandité jsou podstatně ostražitější než nepřátelé z jiných titulů, byť s podobnými prvky. Hned několikrát jsem se kupříkladu prozradil drcnutím do zavěšených rezavých plechovek a rázem bylo mé utajení pryč.
Obrázek 1: Tábory nepřátel jasně ukazují, jak těžké je přežít v tak nehostinném prostředí. Obrázek 2: Postapokalyptické ztvárnění světa zvládají autoři naprosto dokonale.
V takovém momentě přišel na řadu úprk někam do ústraní, nepřátelé však své pátrání nevzdávali a jejich pohyb byl velmi logický. Od prvotního zdroje hluku postupovali dále a pročesávali okolní budovy. Naopak při blízkém střetu uvnitř budovy se mi umělá inteligence zdála mírně zmatená. Nepřátelé se ke mně točili zády a jakmile jsem vstoupil do dveří, přes které vedla jediná úniková cesta, přímo panikařili. V otevřeném prostranství se však počítačem řízení protivníci chovají velmi slibně. Živě navíc reagují na klesající počty svých soukmenovců, takže když proti vám zůstanou už jen dva nepřátelé, je šance, že se jeden dá na útěk a ten poslední se třeba rovnou vzdá.
To jsou jemné nuance, které hrají na realistickou notu, jež je v Metro Exodus hodně slyšet. Podobných zážitků jsem měl spoustu, kupříkladu když jsem se blížil k dalšímu táboru. Na mostě před ním jsem potkal trojici banditů, kteří vyslali jasné varování: ještě krok a jsi mrtvý muž. Pak na mě chvíli koukali a s posměšky o mojí zbabělosti se vytratili do okolních budov. Taková představení většinou bývají předmětem filmečků, ale já měl kompletně vše ve svých rukou. Mohl jsem jednomu nečekaně vpálit kulku mezi oči a se zbývajícími dvěma záškodníky se utkat v přímém boji, já jsem ale vyčkal na jejich odchod a pokusil se o zcela opačný přístup.
Obrázek 1: Nejoblíbenějším nástrojem bude zcela jistě kuše, díky tiché střelbě a snadno dostupným šípům. Obrázek 2: Kromě lidských nepřátel nebudou chybět ani větší či menší zmutovaná zvířata. Z těch větších jde opravdu strach.
Vývojáři ze studia 4A Games a jejich kolegové z Techlandu pracující na parkourové akci Dying Light 2 by si mohli podat ruce. Obě studia vytváří uchvacující a samostatně fungující svět, jehož grafické zpracování opět posouvá hranice. Oba tituly navíc excelují i po stránce uměleckého dojmu, Metro Exodus na mě však působí ještě o něco atmosféričtěji a s klidným srdcem mohu hovořit také o jakési duši, kterou vývojáři hře vdechli. Prostředí působí naprosto omamujícím způsobem, jenž magicky kombinuje mrtvolnost zpustošené přírody s krásně zpracovaným světem.
Obrázek 1: Za vizuální zpracování i umělecký dojem si autoři rozhodně zaslouží pochvalu. Obrázek 2: Zatímco den vyvolává alespoň občasné pocity naděje, noc vás bez lítosti uvrhne do deprese. Vizuálně krásné deprese.
Vzduchem poletují mikroskopické částečky prachu a každý detail světa dává jasně najevo, že se tu před pár lety stalo něco opravdu ošklivého. Zároveň se ale příroda snaží probouzet k životu a v tom všem zbytky lidského pokolení bojují o přežití. Je tak vlastně logické, že autoři sáhli po větším důrazu na crafting, který má mít v Metro Exodus nebývale velký vliv na hratelnost. V rámci své ukázky jsem ho využíval zejména k výrobě šípů do neslyšné kuše, protože nábojů jsem měl opravdu velmi málo. Z nalezených součástek si pak můžete vyrábět tlumiče, puškohledy a další příslušenství, v rámci mé krátké ukázky jsem ale více informací o craftingu nenačerpal.
Metro Exodus prozatím vypadá jako krásný motýl, jež se klube z neméně kvalitního kokonu. Až nyní však svůj potenciál rozvíjí do celé své krásy.
Metro Exodus se tváří jako velmi vydařené pokračování, které své předchůdce v mnohém překonává a v jiných ohledech se naopak vydává úplně jinou cestou. Základní rukopis však zůstává stejný, na tom nezmění nic ani otevřené prostředí střídající klaustrofobní útroby moskevského metra a jeho blízkého okolí. Pořád je to však Artyom proti zbytku světa. Doslova.
Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PC verzi.
|
Minimální HW požadavky (1080p, 30 fps) | Doporučené HW požadavky (1080p, 60 fps) | Ultra HW požadavky (1440p, 60 fps) | Extreme HW požadavky (4K, 60fps) |
---|---|---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8/10 | Windows 10 | Windows 10 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i5-4440 | Intel Core i7-4770K | Intel Core i7-8700K | Intel Core i9-9900K |
Grafická karta | GTX 670, GTX 1050 nebo Radeon HD 7870 | GTX 1070, RTX 2060 nebo AMD RX Vega 56 | GTX 1080 TI, RTX 2070, or AMD RX Vega 64 | RTX 2080TI |
DirectX | DirectX 11/12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB | 50 GB | 50 GB |
• Novinka: 12. 6. 2017 • Autor: Jiří Fait
Metro bylo vždy hlavně o klaustrofobních tunelech a stísněných stanicích, kde se zdržovala většina přeživších. Trailer z E3 2017 ale ukázal, že by to v případě Metra Exodus mohlo být trochu jinak. Stále se asi budeme trmácet pro náhradní filtry do masek a bojovat o holé přežití v nebezpečných tunelech metra, ovšem jak ukázalo zmíněné video, nemuseli bychom tam kysnout pořád. Jistě, původní díly nás také zavedly na radiací zamořený povrch, ale Metro Exodus v tomto případě zřejmě posune laťku o něco výše.
Opět na nás čekají lokace, kde doslova nevidíte na metr před sebe, což můžete využít k tichému vyřízení nepřátel (tedy pokud se v temnotě zorientujete). Arťomovi zůstal jeho věrný zapalovač a návrat hlásí také modifikovaná brokovnice, kterou známe z původních dílů. Ve videu z E3 jsme měli možnost vidět sympaticky působící kuši, jež může vystřelovat šipky s různými vlastnostmi (zápalné, výbušné atd.)
Metro Exodus nebude jen o temných tunelech a přeplněných stanicích. Podíváme se také ven (ovšem nepůjde o otevřený svět jako třeba ve Far Cry 5) a je možné, že tentokrát nebudeme nutně potřebovat masku. Ovšem zbraně, to je jiná věc. Těch se asi nezbavíme (díky za to) nikdy.
Zdá se, že v případě lokací bude Metro Exodus mnohem ambicióznější než jeho předchůdci. V roli Arťoma se připojíte ke skupině starých známých, sparťanským hraničářům (Spartan Rangers) a vydáte se na „Vzdálený Východ“. Poputujete kolem řeky Volhy až k uralskému pohoří. Jestli se tvůrcům povede zachovat stejně napínavou atmosféru, která vládla původním dílům, pak se máme na co těšit.
Hlavní dějová linka by měla být zasazená do roku 2036, tedy po událostech z Metro: Last Light. Napříč Moskvou (a v podstatě celým Ruskem) poputujeme v naději na nový život. Společnost by nám kromě Rangerů měla dělat Arťomova žena Anna, kterou si určitě pamatuje z Last Light coby ráznou ženskou s prořízlou pusou (to je ta, co vás označovala jako „malého králíčka“).
Metro Exodus navíc poprvé představí systém dynamického počasí, což by mělo ještě více umocnit prožitek z hraní na povrchu ruské krajiny. Vývojáři slibují, že hra využije hardware nového Xbox One X do poslední kapky, takže můžeme očekávat opravdu povedené grafické zpracování, což vlastně záběry z trailerů jen potvrzují. Ve hře bude možnost vyrábět si předměty a zbraně díky všestrannému craftovacímu systému.
Cesta to bude dlouhá a zrádná. V rámci příběhu hry by měla zabrat celý rok a začátek se odehrává v počátcích nukleární zimy. Putování zřejmě usnadní parní lokomotiva, kterou jsme měli možnost vidět v obou prezentovaných trailerech. V Metro Exodus se vystřídají všechna čtyři roční období, takže se nemusíme bát, že bychom z té přemíry sněhu oslepli.
Trailer představený na letošním předávaní cen za nejlepší hry roku 2017 (The Game Awards) mnoho nových informací neposkytl. Video to bylo sice hezké, ale popravdě řečeno jsme spíše čekali další záběry z hraní. Alespoň jsme se dočkali menšího upřesnění data vydání – Metro Exodus je momentálně naplánováno na podzim roku 2018.
Život v Metro: Exodus je náročný.