Monster Hunter: World je nejnovější díl slavné série akčních RPG, který oplývá krásně zpracovaným otevřeným světem a unikátní monstry, které se možná stanou vaší kořistí. Na co všechno se v tomto ambiciozním titulu pro platformy PS4 a Xbox (na podzim i pro PC) můžete těšit, se dozvíte v naší recenzi.
• Žánr: Akční RPG • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Capcom • Vydavatel: Capcom • Platformy a Datum vydání: PS4, Xbox One (26. ledna 2018), PC (9. srpna 2018) • Homepage • Čeština: Ne
• Recenze: 5. 2. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Příběhu v Monster Hunter: World rozhodně nelze upřít slušné nastolené tempo už v prvních pár minutách hry. Jste součástí Páté Flotily, jež byla slovutnou Výzkumnou Komisí povolána k asistenci průzkumu nového kontinentu, takzvaného Nového Světa. Poklidnou plavbu po moři strávenou pitím a hodováním s ostatními lovci ovšem rázně ukončí Zorah Magdaros – gigantické monstrum, které v mžiku potopí lodě Flotily a nerušeně pokračuje směrem k pobřeží.
Většině přeživších se podaří dostat na břeh a posléze i do Astery – hlavní základny Výzkumné komise na ostrově. Po rychlé aklimatizaci se Komise začne zajímat o to, co vlastně Zoraha Magdarose na tento svět přilákalo. Všichni dostupní lovci tedy dostanou za úkol zjistit co nejvíce informací o zdánlivě neporazitelném nepříteli, vystavit výzvědné kempy a při té příležitosti potlačit co nejvíce potenciálních hrozeb (čti ulovit co nejvíce monster).
Na něco takového prostě v džungli narazit nechcete, ani s tou největší sekerou pod sluncem v rukou.
Hlavní dějová linie je zábavná, plná epických momentů a její dokončení vám ze života ubere několik desítek hodin. A ačkoli jsem se dobře bavil, nemohl jsem se ubránit pocitu, že slouží pouze jako kulisa a hlavně záminka pro všechno to neutuchající stopování a zabíjení krvežížnivých drakodinosaurů. Troufám si ale tvrdit, že kvůli příběhu si Monster Hunter: World drtivá většina lidí pořídit nehodlá. Prim tu totiž hraje hlavně vzrušení z lovu samotného.
Obrázek 1: Astera je krásné město stojící na úpatí vodopádu. Obrázek 2: Zorah Magdaros je gigantické monstrum, které budete pronásledovat po většinu hry.
Monster Hunter: World je akční RPG odehrávající se v otevřeném světě rozděleném do několika regionů. Nemůžete se mezi nimi ale pohybovat zcela volně, jen prostřednictvím fast travelu. V rámci jednotlivých oblastí (o velmi slušné rozloze) již ale můžete pobíhat s absolutní svobodou. Přibližně uprostřed mapy se pak nachází zmíněná Astera, která slouží jako centrální hub a budete ji navštěvovat poměrně často. Je to živoucí metropole stojící na úpatí vodopádu, složená z několika lodí propojených můstky a výtahy. Především zde ale najdete kováře, botanika, ekologický výzkum, Středisko zdrojů (Resource Center – správa většiny vedlejších questů), kantýnu, vaši kajutu, bojovou arénu a mnoho dalších věcí.
Jakmile ovšem vykročíte branou Astery do světa „tam venku”, zůstanete pravděpodobně stát s otevřenou pusou. Takhle přesvědčivě zpracovanou krajinu jsem totiž viděl naposledy snad u Uncharted: Lost Legacy. Mnohovrstevný terén plný lián, travnatých porostů, jeskyní, pouští, jezírek, ptactva, zvířat a pochopitelně i monster vám na první pohled prostě vyrazí dech. Každý region je vizuálně zcela odlišný, já osobně jsem nejraději prozkoumával pralesní Ancient Forest a pak oblast Coral Highlands, která vypadá jako kdyby oceány vyschly a z korálových útesů se stala nová pevnina. Jedním slovem nádhera.
Obrázek 1: Ve své vlastní kajutě si můžete na chvíli odpočinout od lovení monster. Obrázek 2: Kantýnu v Asteře doporučuji navštívit před každým lovem. Obrázek 3: V kovárně strávíte spoustu času. Právě zde si upgradujete (nebo vyrábíte nové) zbraně a zbroje.
Když už se přestanete kochat okolní krajinou Monster Hunter: World, můžete se směle pustit do lovu nějakého toho dinosaura. Každý lov pak začíná stejně: znáte jméno vaší kořisti a časový limit na její zdolání. Základem je vždy najít první stopu, aby měly s čím pracovat vaše průzkumné mušky (neboli Scout Flies). Pro ty zvídavější – nejedná se o žádnou erotickou pomůcku, ale o zcela zásadní nástroj každého lovce. Tento zeleně zářící hmyz se chytí první stopy a přes další indicie vás tak postupně směřuje cíli.
Většina monster vizuálně alespoň částečně připomíná reálné druhy zvířat či dinosaurů okořeněných trochou fantasy. Dočkáte se tedy oheň plivajícího T-Rexe, obřího leguána s hřívou schopného svou kořist slupnout na jedno sousto jako malinu, blesky metající poletuchu s šupinatým ocasem a tak podobně. Design většiny monster je fenomenální a pohybové animace jsou snad ještě lepší. Ty bestie prostě opravdu vypadají jako živá zvířata a stejně tak se i chovají. Je žádoucí se na střetnutí s těmito bytostmi dobře připravit, proto se před každou výpravou stavte do kantýny na něco dobrého k snědku. Krom efektní a třeskutě vtipné animace přípravy jídla vám každý pokrm po omezenou dobu zaručí i nějaký ten boost navíc (silnější útoky či obrana, větší stamina či zdraví atd.). Takže místní závodku rozhodně nepodceňujte.
Obrázek 1: Anjanath pro vás bude na začátku hry téměř nezabitelnou potvorou, které se vyplatí vyhýbat obloukem. Obrázek 2: Great Jagras je schopen pozřít zvířata téměř své vlastní velikosti. Obrázek 3: Tobi Kadachi je děsivě rychlá potvora připomínající poletuchu metající blesky, která vám ze života udělá peklo.
Samotné souboje na život a na smrt s obřími zvířaty jsou nadmíru zábavné, obtížné a hlavně dynamické. Ať už si nad krb chcete pověsit trofej kohokoli, stále se pohybujete v otevřeném světě obývaném dalšími zvířaty a monstry, do vašeho souboje se tedy velmi jednoduše může přimotat i mnohem větší predátor, který šel náhodou kolem, což z každého lovu dělá jedinečný a neopakovatelný adrenalinový zážitek. No a když na sebe náhodou narazí monstra tři, budou padat stromy a celý Nový Svět se otřese v základech...
Všechna monstra mají silné a slabé stránky, které postupně odhalujete sbíráním dalších stop. Všechny dostupné informace si pak můžete pročíst v lovecké příručce, která se postupně aktualizuje, doporučuji do ní tedy čas od času nahlédnout. Zajímavý je i fakt, že příšery v Monster Hunter: World ve skutečnosti ani nemusíte nutně zabíjet. Mnohdy je stačí pouze uspat, za což vám výzkumníci z Komise ke standardní odměně přihodí ještě nějaký ten bonus navíc. Uspat takové zvíře je ovšem často náročnější než ho prostě skolit.
Obrázek 1: Scout Flies, neboli průzkumnické mušky, vás po chvíli hledání stop spolehlivě nasměrují k vašemu cíli. Obrázek 2: Loveckou příručkou doporučuji listovat o nejčastěji. Právě zde se totiž dozvíte silné a slabé stránky monster.
Základy Monster Hunter: World stojí pevně na několika bodech – stopování a lovu monster, sběru surovin a následného upgradu vlastní výbavy. Crafting zde hraje opravdu zásadní roli, jelikož útočná a obranná čísla svého charakteru lze zvyšovat jedině prostřednictvím upgradu zbroje a zbraní. K tomu slouží především materiály získané ze skolených monster.
Váš arzenál v Monster Hunter: World čítá přesně 14 typů zbraní, přičemž všechny z nich mají zcela odlišné útoky, komba i rychlost. Nabídka zahrnuje těžké meče, sekery, kladiva, kopí, ale také luk a kuši. Co budete používat, je tak ve finále jen na vás a vámi preferovaném stylu boje. Soubojový systém je celkově povedený, nemohl jsem se ale ubránit dojmu, že je místy poněkud neohrabaný, nezávisle na typu zbraně, kterou zrovna používáte. Nasměrovat útok kýženým směrem mi prostě občas dalo zabrat více, než by mi bylo milé. Naštěstí povětšinou bojujete s obřími zvířaty, takže šance, že úplně minete svůj cíl, je relativně malá.
Obrázek 1: Wildspire Waste je pouštní lokace plná samých roztomilých zvířátek, jako je třeba tady Barroth. Obrázek 2: Kestodoni jsou menší ještěři, kteří vám i přes svou tvrdou lebku příliš problémů dělat nebudou.
Mezi další vychytávky ve vašem arzenálu patří i pláště se speciálními vlastnostmi, či Palico – kočku připomínající bytost a váš věrný pomocník v boji, jehož výstroj a výzbroj máte plně na starosti. Za zmínku stojí také víceúčelový zápěstní prak, kterým můžete střílet různé druhy munice a zároveň si prostřednictvím zabudované kotvy ulehčit cestování terénem.
Ostatní předměty typu léčivých lektvarů, pastí a protijedů si vyrábíte ze surovin posbíraných v přírodě. Těchto podpůrných předmětů je opravdu hromada, a pokud už teď obracíte oči v sloup ve vidině neustálého craftování a otevírání inventáře, mám pro vás dobrou zprávu. Monster Hunter: World totiž nabízí funkci „autocrafting”, takže si stačí jednoduše zaškrtnout, jaké předměty chcete vyrábět automaticky a po nasbírání surovin potřebných je okamžitě máte v inventáři. Boží, co?
Kromě plnění příběhové linie můžete ve světě Monster Hunter: World třeba také rybařit, v přírodě odchytávat drobná zvířátka a chovat je jako domácí mazlíčky nebo se pustit do stovek vedlejších questů, jejichž plněním ziskáváte sféry (Armor Sphere) potřebné k upgradu brnění. Náplň těchto misí se točí od zabíjení či odchytu monster až po sbírání určitého počtu konkrétních surovin. Nejrůznějších aktivit je zde tedy opravdová spousta a v prvních pár hodinách hry se klidně můžete cítit až zahlceně. Pokud se ale nenecháte zastrašit, postupně do tajů tohoto výjimečného titulu proniknete a jeho bizarně fantaskní svět vás dočista pohltí.
Obrázek 1: Rybolovem si můžete zpříjemnit putování krásnou přírodou. Obrázek 2: Před každou výpravou se nezapomeňte dobře najíst. Odměnou vám bude dočasné zlepšení některých vlastnosti. Obrázek 3: Wildspire Waste dokáže i přes svůj převážně písčitý charakter překvapit krásnou přírodou.
Lovení monster v jednom je skvělá zábava, v kooperativním multiplayeru až pro 4 hráče Monster Hunter: World ovšem dostává úplně nový rozměr. Spolupracovat na skolení jednoho monstra s dalšími 3 lovci (často se zcela odlišnou výbavou, než máte vy) je prostě strašně cool a je až fascinující být takové bitvy součástí. Výpomoc ostatních hráčů navíc ze hry ani v nejmenším nedělá triviální záležitost. Obtížnost se totiž automaticky upravuje přímo úměrně počtu hráčů ve hře.
Jen matchmaking je zpočátku poněkud matoucí, jelikož se nemůžete k jiným hráčům připojit přímo. Sice se připojíte do jejich hry, objevíte se však sám v Asteře, a dokud vedoucí výpravy neodstartuje nějaký quest, nemáte šanci se nijak potkat. Je to trochu zvláštní, jakmile si ale tento systém párkrát vyzkoušíte, zvyknete si poměrně rychle. Online část Monster Hunter: World mi ale jinak fungovala zcela bez problémů, ani jednou mi hra během kooperace nespadla, doba načítání byla únosná a všechno fungovalo tak, jak by mělo.
Grafika je velmi povedená, Monster Hunter: World ale okouzluje především designem jednotlivých světů a hlavně monster samotných. Dalším plusem je skvělá hudba, jež výtečně doplňuje mnohdy zběsilou řež na obrazovce. Jen hudebních motivů by mohlo být víc, trochu se obávám, že těch pár melodií se časem omrzí. Zvlášť, když v této hře plánujete strávit stovky hodin jako já.
Menším zádrhelem by pro někoho mohl být i fakt, že naprostá většina rozhovorů ve hře není nadabovaná. Já osobně jsem s tím problém neměl, navíc těch pár namluvených dialogů je provedeno kvalitně. V zásadě se tedy jedná pouze o drobnou vadu na kráse a audiovizuálnímu zpracování celkově nemám moc co vytknout.
Když se dva perou, třetí se směje.
Monster Hunter: World je výtečné akční RPG, jehož základní herní náplň se točí převážně kolem lovení monster, craftování a upgradu výbavy, prozkoumávání rozlehlých exteriérů a sběru surovin. Hlavními hvězdami tohoto titulu jsou jednoznačně souboje s titulními monstry, která uchvacují designem a nápaditostí, a také fantasticky zpracovaný otevřený svět, jež působí dojmem skutečně funkčního ekosystému plného zvěře a rostlin.
Nezáleží na tom, jestli jste fandové předchozích dílů, anebo o této sérii slyšíte vůbec poprvé. Pokud máte rádi akční RPG a holdujete titulům, kde crafting hraje podstatnou roli, Monster Hunter: World si bezpochyby zamilujete. Jestliže jste naopak příznivci klasičtejších RPG, doporučujeme vám vyzkoušet české Kingdom Come: Deliverance. Vyrazit na lov monster můžete už od 26. ledna 2018. Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.
Po náročném dni plném zabíjení monster se každý potřebuje odreagovat pohledem na západ slunce.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
• Novinka: 9. 10. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Studiu Capcom se v posledních letech daří, za což vděčí především posledním dílům již zaběhnutých značek. Jak Monster Hunter World, tak Resident Evil 7 (potažmo remake Resident Evil 2) v prodejích dosahují velmi vysokých čísel, není proto tak velkým překvapením, že se chystá crossover obou slavných sérií.
Monster Hunter World: Iceborne – Leon & Claire (trailer)
Crossover sérií Monster Hunter a Resident Evil bude asi dosti bizarní záležitostí.
Do Monster Hunter World: Iceborne by v nejbližší době měli zaskočit na návštěvu Leon a Claire, tady páreček ostrých policistů, kteří se od dob Resident Evil 2 pravidelně vypořádávají se zombie apokalypsou. Konkrétních informací o jejich výletu do teritoria lovců obřích monster zatím mnoho neznáme, měli bychom se ale dočkat skinů právě těchto dvou postav, navíc se v podobě volitelného kostýmu objeví i záporák Mr. X, který svou vizáž propůjčí vaší sličné a usměvavé handlerce.
Za zmínku stojí i zombie verze jednotlivých lovců, kteří se v několika záběrech objevili v traileru. Dočkáme se snad halloweensky laděného eventu, kdy oblast Hoarfrost Reach zaplaví hordy nemrtvých? To se dozvíme už v listopadu, kdy ke crossoveru sérií Monster Hunter a Resident Evil dojde.
• Zdroje: YouTube (Monster Hunter), monsterhunter.com
• Novinka: 20. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Beta DLC Iceborne by měla být rozdělena do dvou termínů a umožní vám vyzkoušet si 3 úkoly, kde bude vaším cílem ulovit nějaké to nebezpečné monstrum. To první a nejsnadnější z nich je tzv. Great Jagras, fanouškům základní hry dobře známá ještěrka trochu větších rozměrů. Wyvern zvaný Banbaro má představovat středně náročnou výzvu, Tigrex ovšem prověří na maximum schopnosti i těch nejzkušenějších lovců. Pokud se vám podaří ulovit tato 3 monstra a splnit tak zadané úkoly, titul vás odmění balíčkem herních předmětů, jenž na vás budou čekat v plné verzi expanze Iceborne hned po vydání.
V rámci beta verze si ovšem také budete moci vyzkoušet všech 14 zbraní, které hra nabízí, včetně upraveného Slingeru a nového přitahovacího háku zvaného Clutch Claw Grappler. První část bety poběží v termínu od 21. do 24. června 2019 a ta druhá od 28. června do 1. července. Obě fáze tohoto betatestu jsou ovšem exkluzivní pouze majitelům platformy PS4. K dispozici bude včasný pre-load, takže po spuštění bety nebudete muset marnit čas stahováním, ke spuštění bety expanze Iceborne není nutné vlastnit základní verzi hry. Pokud jste tedy zatím neměli možnost si Monster Hunter: World zahrát, nyní máte jedinečnou příležitost alespoň nahlédnout do připravovaného rozšíření.
• Zdroje: Gamespot, vlastní
• Novinka: 8. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Jedním z největších lákadel expanze Iceborne je, mimo nových druhů monster, zcela určitě razantní změna podnebí. Z převážně tropických džunglí se přesunout na zamrzlé pláně tajemného ostrova, tomu říkám pracovní nasazení a loajalita. Tuto výpravu do neznáma má samozřejmě na svědomí váš zaměstnavatel – Výzkumná komise, toužící objevit a probádat dosud nepoznané druhy monster.
Monster Hunter World: Iceborne – příběh (trailer)
Nejnovější ukázka z expanze Iceborne poodhaluje příběhové pozadí.
Podle nejnovější ukázky to vypadá, že během pobytu na zamrzlém ostrově zřejmě narazíte na stopy staré výzkumné expedice, která nenávratně zmizela před několika desítkami let. Vy tak budete mít jedinečnou příležitost vypátrat, co se vlastně s touto expedicí stalo a jaký osud potkal její členy. Navíc budete mít jedinečnou příležitost dokončit započatý výzkum a zajistit tak, aby jejich úsilí nepřišlo vniveč. Což mně osobně přijde jako poměrně vznešený cíl. To, že přitom budete obřím obouručním mečem kosit nespočet agresivních dinosaurů, je už vedlejší.
• Zdroje: YouTube (PlayStation), vlastní
• Novinka: 14. 5. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Parafrázovat v nadpisu Hru o trůny může být možná lehce zavádějící, tato nesmrtelná hláška Eda Starka si ale u DLC Iceborne přímo žadoní o použití. Sbírání poznatků o neznámých a nebezpečných druzích monster pro Výzkumnou komisi vás totiž zavede až na neprobádaný zamrzlý ostrov, kde o napínavé chvilky během lovu smrtící zvířeny jistě nebude nouze. Dost už ale těch řečí, podívejte se nejdřív na zbrusu nový gameplay trailer.
Monster Hunter World: Iceborne – Gameplay Reveal Trailer
Nahlédněte na krásný, sněhem pokrytý ostrov plný zvířat, co se vás budou neustále snažit zabít.
Jako první, co vás pravděpodobně na první pohled trkne, je překrásně zpracovaný hluboký sníh, kterým se budete v roli lovce monster brodit se svým kočičím parťákem Pallicem. Už základní verze Monster Hunter World vynikala skvěle zpracovanou přírodou, DLC Iceborne tedy v této oblasti plynule naváže na již nastolenou kvalitu.
To samé platí i o nových druzích monster, jenž opět ohromují svým designem a jen při sledování traileru se dostavuje onen „a tohle mám jako zabít?” pocit, pro sérii Monster Hunter tolik typický. Za zmínku určitě stojí obří kozlodinosaurus, který s pomocí svých rohů po lovcích s oblibou vrhá rovnu celé kmeny stromů, a jakási sněžná ryba ladně plovoucí hlubokými závějemi. Třešničkou na dortu na loveckém bále je pak elder dragon Velkhana, jehož ulovení vám dá určitě pořádně zabrat.
DLC Iceborne by s sebou mělo přinést i zcela nové sety brnění, zbraně a drobné úpravy stávajících mechanismů, můžeme se tedy těšit na pořádnou porci nového obsahu. Toto rozšíření má datum vydání stanovené na 6. září 2019 pro platformy PS4 a Xbox One (PC hráči se dočkají o něco později), přičemž bude k dostání jako samostatná expanze za 39,90 USD, případně v balíčku se základní hrou za 59,99 USD.
• Zdroje: YouTube (Playstation), Polygon, vlastní
• Novinka: 15. 12. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Japonské studio Capcom na internetu zveřejnilo krátký teaser, jež ohlašuje plánované rozšíření nesoucí název Iceborn. Pravděpodobně se tedy podíváme do nového, sněhem zavátého prostředí za účelem lovu zbrusu nových druhů monster. A to vše, co zatím víme, kromě velmi obecného data vydání – podzim 2019. Na mrazivou expanzi si tak bohužel počkáme ještě necelý rok…
Monster Hunter: World – Witcher (trailer)
Světy Monster Hunter a Zaklínačů se propojují v krátké ukázce.
Mnohem více vzrušující zprávou je ale to, že Monster Hunter: World do hry přidá Zaklínače Geralta jako hratelnou postavu! Něco podobného už v PS4 verzi provedli s Aloy z Horizon: Zero Dawn, zaklínač Geralt je ale snad ještě o vlkodlačí chlup větší senzace! Do světa obývaného obřími monstry, z jejichž částí si pak lovci craftují vlastní výbavu, totiž Geralt padne jako ulitý. A to nejen svou vizáží, ale i náturou.
Capcom na tomto crossoveru pracuje ve spolupráci s CD Projekt RED, těšit se tedy můžeme na aktuální podobu ze hry Zaklínač 3: Divoký hon. Je vysoce pravděpodobné, že si Geralt zachová i svůj typický styl boje, tedy kombinace rychlých útoků mečem, lektvarů a magických znamení. Přesné datum, kdy Geralt do světa Monster Hunter dorazí, ovšem zatím není známo. Mělo by to ale být už někdy na začátku příští roku.
• Novinka: 10. 7. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Značka Monster Hunter se na platformě PC objeví vůbec poprvé v historii a hned se uvede pěkně zostra – vůbec nejprodávanějším dílem této série vůbec. A podle Capcomu tento výtečný titul plný nebezpečných monster můžeme očekávat o mnoho dříve, než se původně plánovalo. Začněte si tedy brousit své obří meče a nabijte svůj slinger, protože Monster Hunter: World na počítače dorazí už v druhé polovině léta, přesněji 9. srpna.
PC verze bude stát úplně stejně jako ty předchozí konzolové – 60 euro v základní edici a 70 euro ve variantě Deluxe, která vás sice přijde o 10 euro dráž, na druhou stranu vám ale zajistí extra sety brnění navíc, gesta a další kosmetické záležitosti. Jakou ale zvolíte variantu je vlastně ve finále irelevantní, důležité je, že si PC hráči konečně mohou Monster Hunter: World zahrát na svých nadupaných mašinách a to už za necelý měsíc. Věřte nám, že to stojí za to.
• Dojmy z hraní: 10. 9. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Vydáním Dark Souls Remastered si u mě jeho tvůrci dosti napravili pověst, protože jeho předchůdce (edice Prepare to Die z roku 2012) mě zrovna dvakrát nepotěšil. Monster Hunter: World je naštěstí podobně jako nově vydaná verze kultovního japonského RPG hodně slušně odladěn. Ihned jak vstoupíte do herního světa, čeká na vás pro PC hráče přístupné rozhraní, které vám umožnuje si užít jeho hraní nejen na ovladači, ale také na myši a klávesnici bez toho, abyste byli jakýmkoliv způsobem znevýhodněni, což považujeme za nemalé plus.
Monster Hunter: World – PC start (gameplay)
Příběh Monster Hunter: World je prezentován skrze krátká videa, jejichž průběh nelze citelně ovlivnit.
Spektrum možností, jimiž lze ovlivnit vizuální stránku hry v Monster Hunter: World, rozhodně není nikterak chudé. Definovat je možné anti-aliasing, úroveň stínů, kvalitu textur či propracování vody, v níž máte možnost při aktivaci vidět detailní obraz vašeho hrdiny a okolí. Nastavit můžete též fps, jež vám nejvíce vyhovují. Ideální je samozřejmě možnost šedesát a více. Fandové konzolí si však mohou klidně snížit hodnotu na třicet snímků, na kterých hra šlape na Xbox One a PS4.
Třebaže vypadá celek na vysokých nastaveních skutečně pěkně, stále si dokáže udržet stabilní počet snímků. Rozhodně se tu nesetkáte s efektem horské dráhy, kdy by vám fps ve vypjatějších situacích skákala z šedesáti na třicet či ještě méně. Vzhledem k tomu, jak hra vypadá, lze říct, že mou maličkost Monster Hunter: World v tomto ohledu vskutku velmi příjemně překvapil. Čekal jsem totiž, že bude podobně jako řada jiných trpět problematickou technickou stránkou, která je u takto laděných projektů častým nedostatkem.
Obrázek 1: Zvířata se v herním ekosystému navzájem loví, jen málokteré druhy se tu snesou. Obrázek 2: Některá monstra bude možné ulovit snáze než jiná. Obrázek 3: Obří příšery jsou v Monster Hunter: World výzvou, jíž nelze odmítnout.
Ne každý hráč má samozřejmě dostatek financí na zástupce připravované řady karet NVIDIA RTX či aktuální GTX 1080. Pokud se mezi tuto skupinu řadíte, nesmutněte, zahrát si Monster Hunter: World totiž můžete i na strojích, které disponují slabšími grafikami. Na střední nebo dokonce vysoké detaily jsme si hraní tohoto kousku užili s kartou GTX 970, na níž nedáme dopustit, protože i přes určitou opotřebovanost stále zvládá náročnější tituly bez větších obtíží.
PC verze Monster Hunter: World je skutečně odladěné dílko, jež si zaslouží vaši pozornost. V případě, že jste doposud neměli možnost tento kousek otestovat a rádi lovíte monstra, rozhodně se tomuto projektu podívejte na zoubek, protože vám nabídne vše, po čem toužíte v jednom balíčku s vyladěnou technickou stránkou, s níž si tvůrci popravdě vyhráli více, než bývá u podobných portů obvyklé. V rámci hodnocení se plně shoduji s kolegou Štěpánem Lenkem, který byl hrou stejně jako já skutečně zaujat.
• Tipy a triky: 19. 2. 2017 • Autor: Štěpán Lenk
Monster Hunter: World je hra založená na stopování a následném lovu monster. Střetnutí s těmito smrtelně nebezpečnými tvory ale rozhodně nejsou jen tupými bitvami, kde svou kořist prostě „uklikáte”. Naopak. Často od vás vyžadují velkou porci taktizování a využívání slabin zvířete ve svůj prospěch.
Naštěstí se do těchto soubojů nevrháte s prázdnýma rukama, k dispozici máte slušný počet zbraní a nepřeberné množství dalších nástrojů či pastí, v jejichž stínu se trochu neprávem krčí i na první pohled nenápadná lovecká příručka (Monster Field Guide). Tuto knížečku opravdu doporučuji neopomíjet, najdete v ní totiž veškeré dostupné informace o daných monstrech a jejich silných i slabých stránkách
Při souboji s naštvaným Rathalos vám žádný tip nepomůže. Pokud na boj nejste připraveni, utečte. Pokud ano, alespoň se krátce pomodlete.
Příručka ovšem nepřetéká informacemi hned od začátku. Pokud se o monstrech chcete něco dozvědět, musíte se o to také přičinit. Každý zvířecí druh má totiž svůj „informační level“, který zvyšujete hledáním stop a absolvováním soubojů s jednotlivými monstry. Tímto způsobem si pak u konkrétních zvířat shromažďujete body pro postup na další úroveň, čímž si odemykáte nové a nové informace.
Aby se vám ale tyto poznatky načetly a příručka se updatovala, musíte si čas od času promluvit s vedoucím oddělení Ecological Research v Asteře, který získané informace doplní. Pak svou věrnou příručku můžete znovu otevřít a podívat se, co jste o fauně Monster Hunter: World zjistili nového.
Obrázek 1: Chcete znát silné a slabé stránky všech monster? Náš tip je často si pročítat loveckou příručku, která se pravidelně updatuje. Obrázek 2: Tato nenápadná knížečka (Monster Field Guide) obsahuje detailní popis všech monster, se kterými jste měli tu čest.
Lov monster je skvělá zábava plná napínavých momentů, to je bez debat. Věděli jste ale, že v Monster Hunter: World nemusíte zvířata nutně zabíjet a stačí je prostě odchytit? A že se za to leckdy dočkáte i štědřejší odměny? Není se čemu divit, vaši zaměstnavatelé jsou koneckonců výzkumníci a živý exemplář ocení daleko více než nějakou mršinu.
Odchytu monster vždy předchází lítý boj. Bez Shock Trap a Tranq Bomb se o to raději nepokoušejte.
Jak ale onoho odchytu docílit? Zde je návod: v první řadě potřebujete dva předměty – Shock Trap a Tranq Bomb. Než ale tyto itemy použijete, musíte svůj cíl nejprve dosti oslabit, jinak nebudou mít žádný efekt. Problém je v tom, že monstra nemají žádný viditelný ukazatel zdraví, během souboje tedy musíte míru zranění vyčíst přímo z jejich chování. Pokud jsou stále agresivnější, kulhají a snaží se utéct do svého doupěte, přišla vaše chvíle.
Rychle je doběhněte a pod nohy jim položte Shock Trap. Ta vaši oběť na pár vteřin paralyzuje, což vám poskytne spoustu času na položení Tranq Bomb. Obyčejně stačí 2 a monstrum se kácí k zemi se sladce omámeným výrazem na tváři. Odměnou vám bude nejenom více craftovacích materiálů, ale i dobrý pocit z ušetřeného života.
Obrázek 1: Odchycené zvíře vždy najdete spící na malém prostranství v Asteře, kde si jej můžete v klidu prohlédnout. Obrázek 2: Takto vypadá omámené monstrum po zdárném odchytu. Menší rada na závěr – pro jistotu do něj nešťouchejte, co kdyby se probudilo? Obrázek 3: Spící Jagras vypadá tak mírumilovně… Člověk by do něj ani neřekl, že ho může slupnout jako malinu!
Slinger je víceúčelový nástroj, který v Monster Hunter: World funguje jako prak i kotva s navijákem zároveň. Jeho používání je ovšem poněkud komplikované, alespoň co se munice týče. Ta by se dala rozdělit dvou kategorií – munice craftovaná a nalezená v přírodě. Ta craftovaná sestává hlavně z vystřelovacích nožů a speciálních tobolek (Pods) s různými účinky. Tyto druhy máte uloženy v inventáři a můžete mezi nimi libovolně přepínat.
Jízda na wingdrakovi je skvělý způsob, jak se rychle přesunout krajinou. Bohužel je také dost nepředvídatelné, kde vás nakonec vysadí. Pro tip: pokud chcete cestovat načas, raději si počkejte na autobus.
Druhý typ munice získáváte sběrem přírodnin a jejich variant je nepřeberné množství. Kameny či Redpits působí veskrze menší poškození a hodí se hlavně k omráčení. Scatternuts už bolí o něco víc a po zásahu se roztříští na několik menších projektilů tvořících rázové vlny. Brightmoss vašeho protivníka na chvíli oslepí, zatímco Watermoss nepotěší zvířata citlivá na vodní útoky. Tuto „přírodní” munici ovšem nenosíte v inventáři, aktivní je totiž vždy jen poslední sebraný druh, náboje proto „sklízejte” podle vašich záměrů v nadcházejícím lovu.
Slinger lze v Monster Hunter: World také používat i jako dopravní prostředek. Stačí se podívat nahoru do větví a hledat oranžově zářící brouky – wedge beetle. Pokud na ně namíříte a stisknete akční tlačítko, během vteřiny už se budete houpat na laně jako Tarzan. Tím ale možnosti slingeru zdaleka nekončí. V přírodě často narazíte i na poletující ještěry připomínající pterodaktyly. Ty stačí omráčit libovolným projektilem (kameny, Redpits), načež je budete moci zaháknout a na jejich křídlech se nechat odnést o pěkný kus dál.
Máte rádi Tarzana? Stačí pomocí svého slingeru zahákovat oranžově zářící brouky ve větvích a můžete se houpat džunglí jako on.
Pravdivost tohoto rčení ve skutečném životě je diskutabilní, ve světě Monster Hunter: World ovšem platí jednoznačně. Výkaly (Dung) lze totiž sebrat a přetvořit je do takzvaných Dung Pods, které poté můžete použít jako munici do svého věrného slingeru. Pokud vám to přijde trochu nechutné, nejste sami, věřte ale, že vám tyto páchnoucí projektily leckdy mohou zachránit krk, byla by proto chyba je do našich tipů nezařadit.
Při lovu se vám totiž do cesty často přimotají i další monstra, která mají neodvratnou touhu si na vaší zamýšlené kořisti dokazovat svou nadřazenost. Nejlepším způsobem, jak tuto neplánovanou párty ukončit, je vystřelit slingerem po nezvaném hostu jeden Dung Pod. Přímý zásah exkrementem do obličeje většinou zvířeti jednoznačně napoví, že není vítáno a samo se raději urychleně odebere do svého doupěte lízat si zraněnou důstojnost. Pokud tedy příště narazíte na nějaký zvířecí trus, neostýchejte se ho sebrat a už vůbec se neostýchejte ho v případě nutnosti použít.
Obrázek 1: Během lovu se vám do cesty často přimotá i další nezvaný host, který má spadeno na vaši kořist. Naštěstí je možné tuto neplánovanou párty předčasně ukončit. Obrázek 2: Dung Pod je malá tobolka zvířecího trusu, která dokáže zaplašit i to největší monstrum. Stačí jej namířit potvoře na hlavu a vystřelit. Nesnesitelný odér se postará o zbytek.
Astera je krásné město, které slouží jako centrální hub. Mezi všemi těmi palubami, výtahy, schodišti a jinými zákoutími ale snadno minete i jedno důležité místo – vlastní kajutu. Zde si v rámci tréningu i můžete vyzkoušet všech 14 zbraní, které Monster Hunter: World nabízí, změnit svůj vzhled, spravovat výbavu svého kočičího parťáka Palica, případně posílat skupinky průzkumníků na takzvaná Tailrider Safari, kde za vás loví monstra a sbírají suroviny. Také zde lze nechat volně pobíhat zvířátka vlastnoručně odchycená v přírodě pomocí sítě (Capture Net) a udělat z nich tak své domácí mazlíčky. Pokud tedy jako lovem znavený hráč zatoužíte po chvíli soukromí, vaše vlastní kajuta představuje ideální útočiště.
Obrázek 1: Astera je krásné a rozlehlé město, kde se nachází i vaše soukromé útočiště – osobní kajuta. Obrázek 2: Po náročném dni plném lovení monster není od věci mít kde složit hlavu a na chvíli si odpočinout. Obrázek 3: Z vaší kajuty můžete také vysílat průzkumníky na speciální výpravy – takzvané Tailrider Safari. Odměnou vám bude spousta kořisti a materiálů pro crafting.
Monster Hunter: World je hra z větší časti založená na sbírání surovin a následného craftování užitečných předmětů. Neustálé navštěvování Crafting Listu ovšem začne být po chvíli trochu otravné, naštěstí zde existuje i možnost automatické výroby. Jednoduše si zaškrtnete často užívané předměty (třeba uzdravovací Mega Potion) a v momentě, kdy seberete všechny suroviny potřebné pro jeho craftování, se vám lahvička lektvaru automaticky objeví v inventáři. Užitečné, že? Pokud vám ale toto automatické řešení nevyhovuje a raději čas od času do Crafting Listu zavítáte osobně, můžete si alespoň seznam nejčastěji vyráběných položek srovnat podle svého vlastního pořadí.
Autocrafting je veledůležitá funkce, jež vám ulehčí spoustu návštěv inventáře.
Kruhové menu (Radial Menu) je pravděpodobně nejrychlejší způsob, jak se během souboje s monstry dostat k potřebným předmětům. Vyvoláte jej podržením tlačítka L1 (na PS4) a pravou páčkou si v kruhovém menu vybíráte předmět podle aktuální potřeby. Věděli jste ale, že si jej můžete poměrně detailně nastavit k obrazu svému?
V hlavním menu hledejte položku System a Controls, kde vás budou zajímat řádky Radial Menu Settings a Item Control Settings, které nabízejí 3 možnosti nastavení. Experimentujte a najděte si to vám nejpohodlnější. Osobně mám nastavený výběr předmětu na stisknutí pravé páčky a přepínání mezi jednotlivými záložkami přes akční tlačítka, takže během souboje nemusím přehmatávat na D-Pad. Každému ale samozřejmě vyhovuje něco jiného.
Pokud ovšem hledáte správu předmětů přímo v Radial Menu ve hře, musíte stisknout Options a poté zvolit Customize Radial Menu. Zde si můžete třídit předměty, dávat je do skupin a jednotlivé záložky pak přejmenovat podle libosti. Léčivé předměty k sobě, pasti do druhé skupiny a boostovací itemy do třetí? Vašim organizačním schopnostem se meze nekladou.
Obrázek 1: Radial Menu je nejlepším způsobem, jak se uprostřed boje dostat k důležitým itemům. Díky bohu je i plně nastavitelné. Obrázek 2: Pokud si vezmete naše tipy k srdci, manipulace s předměty bude o mnoho jednodušší.
Stejně jako ve skutečném životě, ani v Monster Hunter: World se nevyplácí opomíjet dobré jídlo. Každý chod vám totiž zajistí hezký bonus k vašim statistikám, ať už je jedná o zvýšení útoku, obrany nebo třeba elementární rezistence. Před každou výpravou do nemilosrdné přírody tedy nezapomeňte navštívit kantýnu (ať už v Asteře, nebo v kempech) a pořádně se nadlábněte. Výhody získané z jídla se vám při obtížném lovu monster určitě budou hodit.
Jednou za čas si také promluvte i s místním šéfkuchařem, přichystá si pro vás totiž pár vedlejších questů, jejichž splněním se rozšíří nabídka pokrmů v menu kantýny. V drtivé většině případů se jedná o sbírání surovin, což teoreticky není nic moc složitého, v praxi to ovšem často znamená třeba kradení vajec z hnízd obřích ještěrů. Buďte si jisti, že mamka a taťka dinosauři to neuvidí rádi a budou se svých budoucí dětí dožadovat zpět, za vaječnou omeletu v jídelním lístku ta námaha ovšem stojí, ne?
Obrázek 1: Snídaně je nejdůležitejší jídlo dne. Ačkoli dát si k snídani hromadu pečeného masa si říká o celodenní pálení žáhy. Obrázek 2: Chcete opravdu dobrou radu? Před každou výpravou se nezapomeňte najíst v kantýně. Bonusy získané z jídla jsou v během soubojů k nezaplacení. Obrázek 3: Animace přípravy jídla jsou naprosto boží a už jen kvůli nim se vyplatí si v kantýně něco objednat.
Většinu questů v Monster Hunter: World začínáte standardně v kempu. Zde se můžete najíst a v Item Boxu si vyzvednout léčivé lektvary, případně další věci užitečné během vašeho putování. Také se zde nachází stan, který sice na první pohled vypadá jako pouhá dekorace (což jsem si myslel cca 15 hodin hry), po bližším prozkoumání ovšem zjistíte, že uvnitř můžete libovolně měnit výbavu nejen sobě, ale i svému Palicovi. Pokud tedy uprostřed rozdělaného questu zjistíte, že by se vám mnohem lépe bojovalo v jiném brnění nebo s jinou zbraní, nemusíte quest rušit a vracet se do Astery, stačí skočit do nejbližšího kempu a rychle se převléknout.
Obrázek 1: Před každým questem si v Item Boxu můžete vybrat nějaké uzdravovací lektvary. Pozornost podniku. Obrázek 2: V každém kempu je stan, který není jen pouhá dekorace, jak jsem si myslel prvních 15 hodin hry. Obrázek 3: Uvnitř stanu můžete měnit výzbroj sobě i svému parťákovi Palicovi. A to se vyplatí.
Jak už jsem mnohokrát zmínil, Monster Hunter: World je ve velké míře postavený na sběru surovin v přírodě. Bez toho se prostě neobejdete. A co byste řekli na to, kdyby vám za tuto aktivitu ještě někdo platil? Pokud se vám tato představa zamlouvá, čtěte naše tipy dále.
Bounty jsou malé vedlejší úkoly typu: 8x nasbírej med, pobij 2 monstra, najdi 5 hub, splň 3 questy na dané mapě a tak podobně. Na jejich splnění můžete pracovat kdykoli se vám zachce (klidně i během ostatních questů), přičemž odměnou za zdárné dokončení vám budou sféry (Armor Sphere) potřebné pro upgrade veškerých zbrojí. To zní přeci skvěle, ne?
Abyste ovšem Bounty mohli začít plnit, musíte si je nejdříve zaregistrovat v Resouce Center v Asteře. Zde hledejte záložku Register Bounties, kde jich můžete aktivovat až 6 najednou. Nejsou vázány časovým limitem, po úspěšném splnění ovšem ze seznamu zmizí, doporučuji se tedy pravidelně vracet a registrovat si nové. A protože Armor Sphere není nikdy dost, proč nezabít 2 mouchy jednou ranou a neplnit questy, zatímco plníte jiné questy?
Obrázek 1: Bounty jsou drobné vedlejší úkoly, které můžete plnit i během standardních questů. Odměnou vám budou super potřebné Armor Sféry. Obrázek 2: Resource Center v Asteře je místo, kde si nejprve musíte dané Bounty zaregistrovat, jinak jsou neaktivní. Pravidelně se sem tedy vracejte.
Jak sami vidíte, Monster Hunter: World je hra natřískaná obsahem, která ovšem trpělivé hráče odmění vynikající hratelností a skvělými zážitky během loveckých výprav. Pokud jste se v našich tipech dozvěděli něco nového, určitě už hoříte nedočkavostí nově nabyté vědomosti použít v praxi. Směle do toho, nemíním vás zdržovat. A pokud ne, jste pravděpodobně ostřílení mazáci a my nižší lovci vám tak maximálně můžeme brousit meče a leštit brnění. Ať tak či tak, přeji vám na příští lovecké výpravě hodně štěstí. A teď mě, prosím, omluvte, mám s několika monstry nevyřízené účty.
Monster Hunter: World podporuje také kooperativní multiplayer až pro čtyři hráče. Pokud vám tedy nějaké monstrum bude dávat zabrat, neváhejte si přivolat na pomoc další lovce.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4460 3.2GHz / AMD FX-6300 | Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD Ryzen R5 1500X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760 / Radeon R7 260X v3 | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 570X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Novinka: 9. 1. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
První beta (exkluzivně pro předplatitelé služby PlayStation Plus) Monster Hunter: World byla ukončena na začátku prosince a po ní následovala beta otevřená již pro všechny majitele konzole PS4. Ta obsahovala dvě oblasti a tři monstra – Great Jagras, Anjanath a Barroth, na kterých jste si mohli vyzkoušet své lovecké schopnosti. Ostatně naše dojmy z hraní si můžete přečíst zde. Ve třetím (a také finálním testu) opět najdete zmíněné ještěry, ale přibude zde i „vlajkové“ monstrum titulu Monster Hunter: World – takzvaný Nergigante.
Elder Dragons jsou v podstatě monstra se spoustou „nej“. Největší, nejsilnější, nejstrašlivější a tak dále. S jedním z těchto draků se budete moci pustit do křížku v nadcházející betě.
Nergigante patří do skupiny Elder Dragon a je to také jeden z fešáků, jenž je vyobrazen na obalu hry Monster Hunter: World. V této instalaci se vracejí někteří Elder Dragons z Monster Hunter 2 (viz trailer níže). Konkrétně jde o Kushala Daora a Teostra. První zmíněný je v podstatě ocelí pokrytý drak, jenž dovede vytvořit větrnou bouři, pomocí které si drží lovce od těla. Teostra na druhou stranu vládne plamenům. Žije v oblastech s vysokou vulkanickou aktivitou, a jak jste už jistě uhodli, dovede plivat oheň, což bychom od draků vlastně očekávali.
Trailer navíc poskytl náhled na jedno nové monstrum, které se nazývá Dodogama. Jde o wyvernu schopnou plivat explozivní šutry do dálky, a to díky unikátní struktuře jejích slin. Těžko říct, jak to vlastně funguje, ale to vás vlastně coby lovce ve světě Monster Hunter: World nemusí zajímat – pro vás je důležité se těmto smrtícím projektilům vyhnout. Teď už jen stačí vydržet do 26. ledna, kdy se brány otevřou pro všechny a vypukne to doopravdy. PC hráči nemusejí zoufat, jelikož i na ně v budoucnu přijde řada (někdy na podzim), o čemž jsme informovali v předchozím updatu. Lovu zdar!
• Novinka: 4. 1. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Před několika dny dostali předplatitelé služby PlayStation Plus zcela exkluzivní možnost vyzkoušet si betaverzi připravovaného akčního RPG Monster Hunter: World. Beta běžela přesně od 9. do 12. prosince, což sice není příliš dlouhá doba, přesto nám z plné hry ukázala poměrně dost.
V rámci bety byly k dispozici tři „lovecké zakázky” odstupňované podle obtížnosti – obří leguán, čtyřnohá obrněná bestie a konečně částečně ochlupený ještěr s vizáží a rozměry tyranosaura. Všechny questy ovšem začínaly stejně. Z kempu se vydáte do slušně rozlehlého světa plného vegetace, říček, skalisek a další zvěře a hledáte stopy kořisti. Když jich posbíráte dost, vaše pátrací mušky (scout flies) zachytí pach a dál už vás tím správným směrem navedou ony. Poté už nezbývá než naostřit si zbraně, protože se velmi brzo půjde do akce.
Maminka mi sice vždycky říkala, že dráždit obří ještěrky se nevyplácí, ale práce je práce, ne?
Samotný proces lovu v Monster Hunter: World je zábavný a monstra vás dovedou pořádně potrápit. Ovládání na mě zpočátku působilo trochu těžkopádně, po nějaké chvíli ho ale dostanete do ruky. Určitě bych ale uvítal i nějaký ukazatel aktuálního zdraví vaší kořisti. Momentálně prostě příšera po několika minutách úporného boje padne, a než se tak stane, nemáte absolutně ponětí, jak si vlastně vedete.
Monster Hunter: World nabízí možnost vyrazit na lov až ve čtyřech lidech. A je to skvělá zábava, přivítal bych ale určitě jednodušší matchmaking. Momentálně totiž nemůžete do hry pozvat své přátele přímo. Je nutné založit vlastní lobby, jejíž vygenerovaný kód pak musíte nějak předat svým budoucím spoluhráčům, a až prostřednictvím tohoto klíče se k vám mohou připojit. Samotný kód je kombinace 12 (!) čísel a písmen, což ze startu multiplayeru dělá poměrně otravnou záležitost. Na tomto místě bych se tedy přimlouval za nějaké elegantnější řešení.
Monster Hunter: World už od prvních trailerů láká na krásně zpracovanou přírodu a zdařilou simulaci živoucího ekosystému. A vypadá to, že tvůrci splní, co slíbili. Příroda působí opravdu velmi realisticky, je detailní, plná vegetace, ale i býložravé a masožravé zvěře, které si můžete, ale také nemusíte, všímat.
Během soubojů s místní zvířenou se lámou stromy, do zápasů se přirozeně zapojují ostatní predátoři, jejichž kořist je zároveň i vaše kořist, zraněná zvířata se utíkají schovat do svých doupat a tak podobně. Iluze skutečně žijícího ekosystému tedy funguje na jedničku a já se už nemůžu dočkat, až se mi do rukou dostane plná hra a budu se moci procházet světem Monster Hunter: World bez jakýchkoli omezení.
Exkluzivní beta Monster Hunter: World nám také poodhalila spoustu lovecké výbavy a zbraní. Uživatelské prostřední je ale místy poměrně nepřehledné, obrazovka je často nahuštěná různými menu, nápovědami a ukazateli. Chvíli to trvá, ale časem si zvyknete. Přesto bych uvítal, kdyby se počet informací na obrazovce trochu omezil.
Monstra často bojují proti sobě navzájem, při extra tuhé lovu se tak často vyplatí proti sobě poštvat dva ještěry a částečně si tím ulehčit práci.
Co se týká loveckého arzenálu, zde si pravděpodobně nebudeme mít na co stěžovat. Zbraní, brnění, pastí a lektvarů je spousta, jejich silnější verze si navíc budeme moci craftovat z materiálů posbíraných v džungli, případně získaných lovem. Každá zbraň má svá vlastní komba a útoky, jednoduše proveditelné dvěma až třemi tlačítky. Mimo jiné lze u zbraní i přepínat mezi dvěma módy (podobně jako třeba v Bloodborne) a drasticky tak změnit styl boje.
Celkově můžu říci, že ač mám k hratelnosti pár výhrad, má očekávání díky této ukázce jen vzrostla. Vypadá to, že se k nám rychle blíží výživné akční RPG, jež by neměl minout žádný příznivec tohoto žánru. Oficiální datum vydání je stanoveno 26. ledna 2018, hra bude k dispozici pro platformy PS4 a Xbox One. O něco později se chystá také PC verze. Herní doba příběhové kampaně se bude podle jednoho z vývojářů pohybovat okolo 40 až 50 hodin.
Monster Hunter: World je oproti minulým instalacím vyvíjen také pro PC, ovšem majitelé stolních počítačů si budou muset na hru počkat o něco déle. Titul pro PS4 a Xbox One sice vychází za pár týdnů (26. ledna), jenže co slibovaná verze pro PC? O tom nás blíže informuje Ryozo Tsujimoto v krátkém videu postutém na oficiálním twitterovém účtu série Monster Hunter.
Podle Tsujimotových slov se na PC verzi tvrdě maká a v současné době se tvůrci zaměřují hlavně na optimalizaci. Zatím není jasné, jak moc se bude počítačová verze lišit od té konzolové, ale zřejmě můžeme očekávat minimálně hezčí grafické zpracování. Zásadní je také novinka o bezplatných updatech, které vývojáři pro Monster Hunter: World plánují, což například zahrnuje i další a neokoukané ještěrky.
• Novinka: 6. 12. 2017 • Autor: Jiří Fait
Testovací hon započne 9. listopadu v sobotu v 6 hodin odpoledne a beta poběží až do 12. listopadu (úterý) – konec se očekává na stejnou hodinu, tedy v 6 hodin odpoledního času. K přístupu do bety budete muset být členy předplatitelské služby PlayStation Plus, jak už to bývá v podobných případech zvykem. Tato verze bude vyžadovat 5,1 GB volného místa na disku a nutnost být neustále online. Dříve se mluvilo o možnosti být offline a užívat si lovu sólo (což stále platí), ovšem u bety je podmínka být připojený k internetu.
Beta bude obsahovat tři hratelné questy. Jejich plnění vás zavede do zelení prorostlého a prastarého lesa (Ancient Forrest) nebo do vyprahlé a spalující pustiny (Wildspire Waste). První mise nese název „Great Devourer, Great Jagras“. Odehrává se v již zmíněném lesním prostředí a vaším cílem je zde samotný Jagras – takový přerostlý leguán se schopností téměř okamžitě spolknout kořist, jež je téměř stejně velká jako tato ještěrka.
„The Ancient Forest Menace“ je název dalšího úkolu a stejně jako v předchozím questu, i zde budeme lovit v pralese. Kořistí má být Anjanath, což je menší verze T-Rexe se vším všudy, plus se schopností sem tam plivnout spršku ohně. Poslední mise, pojmenovaná „Wildspire Rampage“, se odehrává v pouštní lokaci, v níž se zaměříte na Barrotha. Jde o písečného tvora se stylovou „čapkou“, který si rád krátí své chvíle zahrabaný v chladném bahnu nebo tím, že zadupává všetečné lovce do země.
Na lov se budete moci vydávat jako vlk samotář, nebo se skupinou ostatních hráčů. Někdy mohou být ještěrky prostě až příliš i pro zkušeného lovce, takže vám nic jiného nezbude. Ovšem podle Capcomu půjde Monster Hunter: World projít, aniž byste si jedinkrát přivolali pomoc.
Podle Capcomu budeme moci všechny questy prolézt sólo, nebo až se čtyřmi dalšími hráči. Týmy lze vytvořit s lidmi po celém světě, což je sice fajn, jenže skupina lovců, kteří nemluví stejným jazykem a nedorozumí se spolu, je většinou rychle odsouzená k záhubě. Naštěstí zde bude přítomná předvolba jazyka, která pomůže k nalezení stejně mluvících hráčů. V betě Monster Hunter: World chybí také některé prvky, jež nalezneme až v plné hře. Například půjde o možnost připojit se do již probíhajícího questu nebo z něho hráče vykopnout. V betě nepůjde ani konkrétního spoluhráče pozvat.
Co se postav týče, zde si pro nás Capcom přichystal 6 přednastavených mužských a ženských lovců a stejný počet Palico, což jsou („překvapivě“) kočičí společníci. Samozřejmě jen nepředou a nenahánějí klubka na pletení, ale skutečně dovedou v boji výrazně pomoct. V betě bude také dostupná tréninková oblast, kde si můžete vyzkoušet všech 14 typů zbraní, než vyrazíte na skutečný lov. Pokud v betě splníte všechny tři úkoly, v plné verzi se vám odemkne přístup k pár pomocným předmětům, mezi kterými lze nalézt lektvary, pasti či léčivé prášky. Jako bonus obdržíte čistě kosmetickou barvu na obličej.
Na závěr je třeba zmínit, že charaktery vytvořené v betě se nepřenesou do plné hry. Navíc bychom doporučovali betu dohrát na jeden zátah, jelikož je vaše jméno, vzhled a vybavení smazáno v okamžiku, kdy zavřete aplikaci. Ukládá se pouze postup misemi.
(Update 01.11.17) Paris Games Week jako vždy přinesl nálož herních trailerů. Jedním z nich byla i dvouminutová ukázka na Monster Hunter: World, která nám představuje opravdu velkou kupu nových záběrů – především nových monster a prostředí. Mezi nimi jsme si mohli všimnout i zřejmě jedné z vašich domovských základen v podobě obří lodi. Odtud se pravděpodobně budete vydávat na lov, případně nakupovat výbavu, craftovat zbraně a brnění a tak podobně. Více v updatu. Nový trailer Monster Hunter: World.
Hlavní hvězdou traileru (a potažmo i samotné hry) je ale funkční ekosystém plný navzájem se požírajících monster. Ta se navzájem loví tak, jak jim velí jejich instinkty, útočí ve smečkách, brání svá teritoria, prostě se chovají jako živoucí zvířata, která si vás dost často nebudou všímat, pokud si nezačnete první. Já osobně se na ten krásně zpracovaný svět Monster Hunter: World nemůžu vynadívat.
Trailer Monster Hunter: World z Paris Games Week 2017 ukázal řadu nový záběrů a potvrdil, že datum vydání se nemění. 26. ledna 2018 by se však hráči na PlayStationu 4 mohli dočkat příjemného bonusu, hlavní hrdinky z úspěšného akčního RPG Horizon Zero Dawn, Aloy.
Trailer ukázal ale i jednu zásadní věc. Podle kratičkého sestřihu na konci videa to vypadá, že budeme v Monster Hunter World moci hrát i za Aloy – hlavní hrdinku povedené akce Horizon Zero Dawn. Zda se jedná o zbrusu novou hratelnou postavu, bonus k předobjednávce či pouhý skin, zatím není známo, každopádně se tato možnost týká pouze majitelů konzole PS4. Ostatní platformy bohužel ostrouhají. Důležité ale je, že lovit větší i menší monstra budeme moci již 26. ledna 2018.
• Novinka: 19. 8. 2017 • Autor: Štěpán Lenk
Na rozdíl od porostem bohatě pokryté džungle z předchozích trailerů a ukázek se zde dočkáme především vyprahlých kaňonů a hlubokých jeskyní, nehostinných pouštních planin a nových druhů smrtících monster.
Navzdory nehostinným podmínkám se můžeme těšit na živoucí ekosystém, kde se prohání například obří pták Kulu-Ya-Ku kradoucí vejce z hnízd ostatních opeřenců, nebo hrozivý Barroth, kterého si fanoušci série Monster Hunter jistě pamatují z předchozích dílů.
• Novinka: 5. 8. 2017 • Autor: Štěpán Lenk
Stejně jako v předchozích dílech, i v Monster Hunter: World se hráč ujme role lovce najatého skupinou výzkumníků. Vaším úkolem bude ulovit (živé či mrtvé) obří ještěry za účelem jejich zkoumání a katalogizace. Naštěstí nebudeme s těmi monstry bojovat jen holými pěstmi, k dispozici budeme mít ucházející repertoár zbraní a výbavy.
Ta bude razantně ovlivňovat jak vaše atributy, tak i styl boje, speciální pohyby a schopnosti, které může hráč používat ve svůj prospěch. Jednotlivé části brnění pak přináší výrazné bonusy, pokud si na sebe obléknete kompletní set.
Určité kousky výzbroje půjde koupit za herní měnu, jádro Monster Hunter: World je ale vystaveno okolo vyrábění své vlastní výstroje z materiálů vypadlých z ulovené dinosauří kořisti. Což vede k oblíbenému kolečku aktivit, kdy hráč opakovaným lovem, případně sběrem přírodnin, postupně získává potřebné věci pro vylepšení stávajícího brnění nebo zbraně. To je samozřejmě zásadní, pokud máte v úmyslu se postavit silnějším zvířatům a jejich trofeje si pak pověsit nad krb.
Znalci předchozích her v Monster Hunter: World určitě s radostí přivítají své staré známé, neboť se v tomto titulu objeví všech 14 zbraní z dílů Monster Hunter 4 a Monster Hunter Generations. Hráči mají stále možnost si osedlat a následně skácet velká zvířata a v některých případech toho lze docílit i za pomoci své primární zbraně, což je v rámci série novinka.
Lovci budou mít k dispozici nástroj Slinger, vzhledově připomínající kuši, který lze použít jako hák při zdolávání strmých skalních stěn, či jako prak sloužící k odlákání nepřátel.V inventáři také najdete i speciální plášť (v originále zvaný Mantle), díky kterému se můžete před zraky nelítostných bestií schovat, nebo naopak divoké ještěry nalákat do teritoria jejich přirozených nepřátel a přimět je k vzájemnému souboji.
A jelikož by lokace v Monster Hunter: World měly být obrovské, při stopování divé zvěře vám pomůžou „pátrací” mušky. Úplně samostatné ale také nejsou, musíte jim nejdříve poskytnout dostatek informací o vašem cíli – pár stop nebo vzorků slizu postačí. Přátelský hmyz vás poté snadno nasměruje k tomu, co zrovna hledáte. A to není všechno – své drobné průzkumníky můžete naučit hledat i suroviny pro craftování, případně je vycvičit a zvýšit tak jejich efektivitu.
Také na svém monitoru neradi často vidíte nápis „LOADING”? Pokud jste odpověděli kladně, máte štěstí. Monster Hunter: World totiž bude prvním dílem v sérii odehrávajícím se v plně otevřeném světě. Předchozí hry byly vždy rozděleny na několik zón, mezi kterými nešlo cestovat, aniž byste se vyhnuli nahrávací obrazovce.
V Monster Hunter: World na vás konečně čeká obrovská plocha k prozkoumání bez loadingů a dalších záležitostí narušujících plynulost hry. Tvůrci navíc slibují živý, dýchající ekosystém s pravidelným střídáním dne a noci, což je ve hrách jeden z mých oblíbených elementů.
Jednotlivé druhy zvířat mají své vlastní biorytmy a jsou aktivní v různou dobu. Je nutné s tím tedy během lovu počítat, abyste neběhali půl dne džunglí a ještěr si v klidu nespal někde v doupěti. Stejně tak můžete být svědky spontánních útoků. Predátoři se v Monster Hunter: World totiž opravdu chovají jako predátoři a zvesela pronásledují a požírají svoji kořist, jak jim velí virtuální instinkty. Za zmínku stojí také vizuální zpracování monster a přírody obecně – je totiž naprosto boží.
Až se před vámi rozestoupí džungle, z ní se vyřítí cosi s vizáží hodně přerostlé agamy, na dvě sousta pozře menšího ještěra a stejně rychle se zase ztratí v pralese, zůstanete zírat s otevřenou pusou a přát si, aby se nikde poblíž nevyskytoval jeho stejně hladový bratříček.
Dinosauři se pohybují krásně realisticky, zároveň jsou ale okořenění špetkou fantasy – takže například plivou oheň. Střetnutí s nimi proto budou opravdu napínavá a prověří vaše schopnosti na maximum. Když dodám, že prostředí Monster Hunter: World je částečně zničitelné, můžeme se těšit na spoustu dynamických soubojů plných zlámaných stromů a létajících třísek.
Asi nejvýraznější novinkou nového Monster Huntera ale bezesporu bude kooperativní režim až pro čtyři hráče. To je pro mě jedním z největších lákadel, protože lovit obří dinosaury je sice cool, ale lovit obří dinosaury po boku dalších tří přátel je cool mnohem, mnohem víc.
Zatím nejsou známy podrobnější informace a není tedy jasné, zda budete moci s dalšími lidmi projít celou hru, anebo půjde pomoc přivolat pouze v některých situacích. Já jsem ale všemi deseti pro možnost absolvovat příběh od začátku do konce v doprovodu partičky patřičně drsných lovců.
Monster Hunter: World se jeví jako návrat známé série ve velkém stylu. Nový díl tohoto akčního RPG přichází se značně vylepšenou grafikou, možností kooperace až pro čtyři hráče, zničitelným prostředím a skutečně živoucím, otevřeným světem, ve kterém bude radost se klidně jen procházet a kochat okolní faunou a florou. Vydavatel Capcom slibuje, že přidat se do řad Monster Hunterů budete moci už 26. ledna 2018, a to na platformy PS4 a Xbox One, později i na PC. Dobrý lov!