Před 18 lety vydalo Black Isle Studios RPG pecku s podivným názvem Planescape: Torment. V té době šlo o nedoceněný klenot, který si sice získal přízeň herních recenzentů, jenže čísla z prodejů už tak růžově nevypadala. Hráčům příliš nevoněl koncept, kdy se coby ošklivý humanoid proberete v márnici s těžkou amnézii a společnost vám navíc dělá drzá levitující lebka. Mnoho lidí odradil už jen začátek hry a musím se přiznat, že jsem se počítal mezi ně. Dokonce ani druhý pokus rozehrát Planescape: Torment o několik měsíců později mě nepřesvědčil. Prozření přišlo až s číslem tři a od té doby je u mě titul veden jako jedno z nejlepších RPG všech dob. Dnes zde máme Planescape: Torment: Enhanced Edition od skupiny Beamdog a s tím i poměrně těžký úkol určit, zda se vylepšení povedlo, anebo jej můžeme s klidem minout.
• Žánr: RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: Beamdog • Vydavatel: Beamdog • Platformy a Datum vydání: PC (11. dubna 2017) • Homepage: planescape.com • Čeština: Ano (oficiální)
• Recenze: 13. 11. 2017 • Autor: Jiří Fait
Hodnotit enhanced edici je vždy poměrně ošemetná záležitost. Jak se postavit ke hře, která je mezi námi už hezkých pár roků a její „vylepšená verze“ toho zase tolik nevylepšuje? Přibylo sice několik grafických a uživatelských úprav, jenže ty je možné nalézt na internetu a navíc zdarma. Neznamená to ovšem, že by Planescape: Torment: Enhanced Edition byla vyloženě ztrátou času. Pro ty, kteří jsou hrou nepolíbení, je tato edice skvělá příležitost, jak prozkoumat jeden z nezajímavějších titulů devadesátých let a navíc s úpravami, jež poměrně dobře zakrývají zub času.
Takže co přesně přidává Planescape: Torment: Enhanced Edition? Největší rozdílem je grafické zpracování, díky kterému hra vypadá o fous lépe. Kameru nyní můžete oddalovat a přibližovat a přibyla také možnost zobrazovat název lokace, do které se zrovna chystáte vstoupit. Panel ovládání obdržel několik tlačítek navíc – ubylo tím množství „kliků“ potřebných například k vyvolání kouzla nebo použití předmětu a management vaší party je tak přehlednější. Znázornění okolního lootu a interaktivních objektů pomocí tlačítka TAB je něco, co by dnešní hráč považoval za samozřejmost, ovšem tato funkce přibyla až nyní.
Planescape: Torment: Enhanced Edition upravuje grafické zpracování a přidává několik užitečných tlačítek navíc. Celkové hra „zestárla“ dobře, ale příliš přibližovat kameru na vaši partu bych nedoporučoval.
V Planescape: Torment: Enhanced Edition je nyní dokonce natolik „revoluční“ možnost jako hromadné sbírání kořisti. Pryč jsou doby, kdy jste se každé mrtvole věnovali zvlášť! Největším lákadlem pro tuzemské hráče bude nepochybně čeština obsažená v Enhanced Edition. Autorům překladu se musí nechat, že se snažili téměř pro každou postavu vytvořit unikátní osobnost pomocí použití odlišného způsobu mluvy (Morte je hezky nespisovný a řízně přisprostlý), ale celkově bude chtít češtinu ještě doladit – bohužel téměř v každém dialogu jsem zaznamenal překlepy a občas i vyložené nesmysly (což jsou však, upřímně řečeno, z pohledu úplných neagličtinářů stále celkem podružné věci).
Ostatní pamětníci (jako třeba já) budou zřejmě dost zklamáni, pokud od Planescape: Torment: Enhanced Edition očekávali nová dobrodružství, nebo alespoň výraznější vylepšení herního systému. Musím bohužel konstatovat, že tato verze je v podstatě rychlá instalace pro „lenochy“, kterým se nechce na webu hledat módy, jež by umožnily hru spustit i na dnešních strojích. Což je opravdu škoda, protože například Baldurs Gate II: Enhanced Edition (od stejných vývojářů) se podle mě povedla lépe – rozhodně toho nabídla více. V tomto případě je to prostě krok zpátky.
Musím si trochu rýpnout do jedné z hlavních mechanik Planescape: Torment, soubojového systému. Potyčky se odehrávají v reálném čase s možností hru kdykoli zapauzovat a rozmyslet si tak další akce. Pokud hru z nějakého důvodu neradi zastavujete, může se souboj zvrhnout v chaotický heavymetalový kotel, kde klidně omylem zadáte útok na člena party a než si uvědomíte, co se to vlastně děje, už jej nějakou dobu pižláte skalpelem nebo mu odkusujete cáry kůže pomocí Morteho zoubků. Zastavování hry se zde stává nutností, nikoli možností – což řadě hráčů prostě nebude sedět.
Co mi na dnešní dobu přijde hodně nesmyslné, je možnost zamordovat důležité postavy, které jsou potřeba k dalšímu postupu hrou. Toto byl problém několika starších titulů, což je i Planescape: Torment, ale s Enhanced Edition by tato „překážka“ měla být, dle mého názoru, již vyřešená! Může se pak stát, že omylem kuchnete nějakou postavu, protože se vám zdálo, že „na vás blbě zírá“, vložíte do hry dalších 10 hodin svého času a nakonec zjistíte, že prostě nemůžete pokračovat, protože ten týpek byl důležitý pro hlavní quest.
Planescape: Torment byl vždy znám hlavně pro své umění vyprávět příběh. To byla ta „věc“, která hráče po celém světě (i když to nějakou dobu trvalo) chytla za srdce a nesmazatelně se zapsala do herní historie. Svět Planescape: Torment stále patří mezi ty nejunikátnější, jaké (nejen) žánr RPG nabízí. Coby nesmrtelný Bezejmenný, jenž prožívá stejné situace pořád dokola do té doby, než konečně zemře, putujete okolím a snažíte se zjistit, kdo vůbec jste. Příběh na úrovni knižního románu s tématem amnézie, které vždy přitahovalo široké publikum – to jsou hlavní důvody, proč si hra dodnes uchovává mezi kritiky i hráči tak vysoké postavení.
Jak už to tak bývá s ostatními CRPG (což znamená RPG adaptaci z „papírového prostředí“, čímž je v tomto případě Dungeon & Dragons), i zde si hodně počtete. A tím myslím OPRAVDU hodně. Planescape: Torment umí s textem pracovat, takže i když nemůžete číst řeč těla nebo sledovat animace tváře, vždy díky textu poznáte, jak se charakter „tváří“či jestli si třeba zrovna nervózně neškube za halenu. Rozhovor téměř nikdy nepůsobí jako něco, co by tu bylo jen proto, aby si mohl hráč odpočinout po souboji. Takže si nasaďte čtenářské brýle, na množství nehleďte a písmen se nezalekněte.
Zde přichází ta nejtěžší část. Pokud bych měl hodnotit pouze hru samotnou bez Enhanced Edice, pak by to byla celkem jasná devadesátka. Izometrické RPG zažívají v poslední době nebývalý „boom“ a Planescape Torment rozhodně nevypadá špatně. Navíc díky neotřelému prostředí titul stárne mnohem lépe a může se s klidem zařadit mezi dnešní RPG podobného střihu. Je to také skvělá příležitost pro nové hráče, jak poznat jednu z nejlepší her všech dob (bez přehánění). Ale…
Bohužel zde recenzuji Planescape: Torment: Enhanced Edition, a ta si tak vysoké hodnocení v žádném případě nezaslouží, proto je výsledné hodnocení takové, jaké je. Za nějakých 400 korun dostanete lehce pozměněnou verzi hry, která vlastně nic zásadního nepřidává a je to hlavně jednoduchý způsob, jak produkt bez větších problému rozjet na dnešních systémech. Čeština působí lehce amatérsky, ale díky tunám textu to většina neanglicky mluvících hráčů s klidem přehlédne. Ovšem veteráni této klasiky by si měli dobře rozmyslet, jestli se jim vyplatí investovat do hry, jež mezi sférami a portály nenabídne žádná další dobrodružství. Planescape: Torment: Enhanced Edition je dostupné na PC, iOS a Androidu.
Planescape: Torment: Enhanced Edition občas působí jako promarněná příležitost. Na jednu stranu je dobře, že si tuto legendu může vyzkoušet širší spektrum hráčů, ovšem Plnescape: Torment by si zasloužil o něco víc, než jen pouhý facelift.
|
Minimální HW požadavky |
---|---|
Operační systém | Windows XP, Vista, 7, 8, 10 |
Procesor | Intel Pentium III / AMD Athlon MP |
Grafická karta | NVIDIA GeForce FX 5200 / Radeon Xpress 1200 Series |
DirectX | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 256 MB RAM |
HDD | 3 GB |
Klady
Zápory
Videohry jsou se mnou již od útlého věku a dalo by se říct, že také utvářely velkou část mého života. Díky nim jsem dostal první cheat-kódy k angličtině do školy, hry inspirované skutečnými událostmi ve mně vzbudily zájem o světové dějiny, a nakonec mě v této době také živí, což považuji za velké štěstí – pokud tedy občas mé postřehy sesmolené do recenzí někoho ovlivní a o kvalitách hry přesvědčí, budu za to neskonale rád. Hraní zdar!