Třináct let. Taková doba uplynula od našeho posledního dobrodružství se sličnou newyorskou právničkou Kate Walker v surrealistické adventuře klasického point-and-click střihu Syberia. Pomalu se už ale můžeme chystat odhodit smuteční černé svršky a poohlédnout se po něčem veselejším, protože 20. dubna konečně vychází vytoužené pokračování Syberia 3. I když, spíše než na barvu oblečení bychom měli myslet na to, jestli chrání před chladným počasím. Protože toho si užijeme více než dost.
• Žánr: Adventura• Multiplayer: Ne • Vývojář: Microïds • Vydavatel: Anuman • Datum vydání a Platformy: PC, PS4, Xbox One (21. dubna 2017), Switch (18. října 2018) • Homepage: syberia3.com • Čeština: Ano (oficiální)
• Novinka: 16. 4. 2017 • Autor: Dominik Fait
Ačkoli patřily první dva díly Syberie mezi jedny z nejúspěšnějších v žánru a podařilo se jim vytvořit slušnou komunitu oddaných fanoušků, přichází Syberia 3 až nyní. Jak to? Inu, i když Syberia 2 (2004) přišla minimálně v případě osudu samotné Kate s otevřeným koncem, autor scénářů a známý belgický komiksový výtvarník Benoît Sokal ještě v roce 2011 tvrdil, že práce na trojce ani nezačaly (třebaže původně byla oficiálně oznámena už v roce 2009).
Hlavním důvodem byly finance, s jejichž nedostatkem se francouzské vývojářské studio Microïds, které za adventurou Syberia 3 stojí, potýkalo od začátku do konce. I když jsme rádi, že neustálé odkládání data vydání skončilo, je evidentní, že ty peníze někde chybět budou. Ze zveřejněných videí a screenshotů je patrné, že to trošku odnesla grafika, o které prostě musí každý objektivní hodnotitel prohlásit, že nesplňuje standardy roku 2017, i když je tentokrát Syberia zcela ve 3D. Naštěstí na nižší počet polygonů a trošičku zubatější hrany ještě žádná adventura neumřela. Základem vždy byl a bude dobrý příběh, a o ten se podle všeho bát nemusíme.
Syberia 3 by měla začít tam, kde dvojka skončila. To může v nových hráčích vzbuzovat určité obavy, zdá se ale, že příběh bude do značné míry samostatný a není proto nutné minulé díly znát. Víme, že se Kate po úspěšné misi pro své přítele, výstředního vynálezce Hanse Voralberga, chtěla z mystického ostrova Syberia vrátit domů. Do hry vstupujeme ve chvíli, kdy ji před jistou smrtí zachrání Youkolové, trpasličí nomádský kmen.
Záhy jsou však Kate i její staří přátelé uvězněni ve městě Valsembor, které vypadá hodně východně. Architektura (a prostředí obecně) jistě vykouzlí úsměv na tváři nejednomu obdivovateli socialistického realismu dob naštěstí minulých. Velké továrny, obrovské památníky a celkově nevzhledné stavby – však my s nimi máme vlastní zkušenosti. Ostatně to, že si lidi z Microïds šli pro inspiraci do bývalého východního komunistického bloku, není žádné tajemství.
Snaha dostat z tohoto post-sovětského ráje na zemi bude tedy zřejmě hlavní náplní příběhu. Tím by to ale skončit nemělo, protože Kate se poté rozhodne Youkolům pomoct s jejich prastarým rituálem, při němž doprovází své věrné sněžné pštrosy při sezónní migraci za rozmnožováním. Jak vidno, o zábavu bude v Syberia 3 postaráno.
K tomuto zdárnému konci se ale hráč musí samozřejmě dostat svým vlastním úsilím, žádný interaktivní film Syberia 3 není. Řešení nejrůznějších puzzlů a jistě opět velmi povedené dialogy budou probíhat v tradicí prověřeném stylu přímého ovládání postavy z pohledu při statické kameře. Systém point-and-click fungoval a funguje stále dobře, proč ho tedy měnit, řekli si v Microïds. Stejně jako v minulých dílech nebude klíčem k úspěchu předmětová ekvilibristika, kdy zkoušíte všechno se vším v zoufalé naději, že třeba „ty dveře půjdou otevřít, když spojím mamutí kel, klacek a krém na boty!“
Určité změny ale přijdou právě u kombinování předmětů. To už by nemělo probíhat v inventáři, ale přímo v herním světě – cílem bylo, aby měla každá akce svou vlastní animaci a Syberia 3 působila co nejpřirozeněji. Je otázkou, jak dobře bude tato novinka fungovat. Animace jsou sice hezké, ovšem pravděpodobně ještě důležitější je plynulost. Doufáme tedy, že kromě estetického zážitku nepřidají také zdlouhavé hledání vhodných „míst“ pro kombinování/výrobu.
Co se obtížnosti týče, i zde Syberia 3 naváže na své předchůdce. Hádanky očekáváme znovu striktně logické, a tak výše uvedený příklad řešení s mamutím klem, klackem a krémem na boty pravděpodobně fungovat nebude. Našim myšlenkovým pochodům dopomůže také hudba, o níž se postaral Inon Zur, který má svědomí kromě prvních dvou dílů takové pecky jako Fallout 4 nebo Dragon Age: Origins. Totiž, dostaneme-li se u nějakého puzzlu na správnou stopu, odrazí se to v hudebním doprovodu.
Kromě PC vychází Syberia 3 i na PS4 a Xboxu One, a to ve standardní a sběratelské edici. Později by se také měla objevit na Nintendo Switch.
Tak uvidíme, co z toho nakonec bude. Je jisté, že nějaká procenta Syberia ztratí kvůli zastaralému enginu. Na druhou stranu, slabší technické zpracování má tu výhodu, že se při pohledu na hardwarové nároky snad nikomu studeným potem čelo neorosí. A jak už bylo řečeno, grafika jednoduše není to, na co se u poctivé adventury ze staré školy těšíme. Pokud Syberia 3 nezklame na poli dějovém a nabídne tu správnou výživu pro naši šedou kůru mozkovou, nebude se na ni jistě nikdo za ty možné vady na kráse zlobit.
(Aktualizace 1. 5. 2017) Syberia 3 se prodává už několik dní, ale první recenze se začaly objevovat až nyní. Bohužel se zdá, že i přes velké naděje to příliš nedopadlo. Lépe řečeno, dopadlo to velmi bídně. Musíme poctivě přiznat, že i my jsme od nového pokračování kultovní adventury očekávali podstatně více. Na agrégatoru recenzí metacritic došlo k poměrně vzácnému jevu: hodnocení uživatelů (průměr 6,1 na základě 80 ratingů) je shovívavější než hodnocení recenzentů (56 na základě 12 článků). Většinou to je naopak.
Že technickým zpracováním Syberia 3 zrovna nenadchne, to bylo jasné už několik měsíců. Naneštěstí je zastaralý engine tím nejmenším problémem. Hra je zabugovaná, mizerně optimalizovaná, ale především díky nezvládnutému přechodu do 3D málem neovladatelná. Abyste aktivovali často velmi špatně viditelné a nelogicky umístěné předměty, musíte Kate „natočit“ správným směrem. Chcete-li vystoupat po schodech, musíte k nim přistoupit ze správného úhlu. A to vše se děje za účasti nespolupracující kamery a neskutečně pomalého pohybu vaší postavy, která má navíc ve zvyku zadrhávat se o neexistující překážky.
Hudební doprovod Inona Zura je výborný a pomáhá vytvářet osobitou atmosféru, podle všeho jeden z mála světlých bodů Syberie 3. Velká kritika se však snáší na desynchronizované audio, totálně rozhozený lip-sync a silně podprůměrný dabing, kde voice actoři čtou své linky bez jakéhokoli zaujetí a ještě k tomu často vyprávějí solidní nesmysly, které zřejmě vznikly při překladu z originální francouzštiny. Ani dialogy se příliš nelíbily, hře se vyčítají ploché a klišovité charaktery (zejména hlavní padouši) bez náznaku nějakého vývoje.
K tomu přidejme ne úplně vyvedené řešení hádanek, které vás leckdy nutí jít složitou cestou, přičemž se zcela zjevně nabízí jednodušší možnost, absenci byť jen základního a stručného uvedení do předchozího děje série, přestože hra navazuje a od posledního dílu to už máme opravdu hezkou řádku let, a slušný, avšak nevalně odvyprávěný příběh. To se pak nedá soudům, jež výsledný stav Syberie 3 přirovnávají k betaverzi, anebo litují, že hra nevyšla o pár měsíců později, divit. A my s nimi musíme chtě nechtě souhlasit.
Zdroje: games.tiscali.cz, gamespot.com, metacritic.com, rockpapershotgun.com