Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká

Během svátků 5.7. a 6.7. mají všechny naše pobočky otevřeno.

Sdílej a ušetři Apple Music

Sekiro: Shadows Die Twice (RECENZE) – samurajská řežba vystupuje ze stínu Dark Souls

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Když studio FromSoftware v roce 2017 oznámilo začátek prací na nové hře, většina z nás tak nějak automaticky předpokládala pokračování Dark Souls či Bloodborne. Čas ovšem ukázal, že jsme byli vedle jak ta sakura a místo toho jsme se dočkali samurajské akce Sekiro: Shadows Die Twice. Bude tento titul kráčet svou vlastní cestou, nebo se vydá po hedvábné stezce vyšlapané svými předchůdci?

Recenze (PS4)Novinky


• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: FromSoftware • Vydavatel: Activision • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (22. března 2019) • Homepage: http://www.sekirothegame.com/ • Čeština: Ne


Části článku:


Obsah recenze Sekiro: Shadows Die Twice (PS4)

  1. Příběh osamělého Vlka s katanou
  2. Sekiro to má na háku!
  3. Kotoul? Ne, děkuji, raději blok.
  4. Sekiro: Shadows Die Twice je zdrcující zábava, která nepustí
  5. Sekiro místy překvapí až poetickými momenty
  6. Sekiro: Shadows Die Twice nebude sedět v koutě
  7. Recenze Sekiro: Shadows Die Twice: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro Sekiro: Shadows Die Twice PC

Příběh osamělého Vlka s katanou

• Recenze: 27. 3. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Bylo by jednoduché Sekiro: Shadow Die Twice zatratit jako pouhý klon Dark Souls a osočit ředitele FromSoftware Hidetaku Miyazakiho z vykrádání své vlastní tvorby. Internet byl před vydáním hry těchto prohlášení plný a já se jim ani nedivím. Rukopis studia FromSoftware je jasně čitelný z každého záběru, Sekiro se ale svůj původ vlastně ani nesnažilo zapírat.

Jakmile ovšem Sekiro poprvé spustíte, už po pár minutách zjistíte, že v tomto případě příslovečné jablko od stromu padlo celkem daleko. Ale popořadě. Sekiro: Shadows Die Twice se odehrává ve středověkém Japonsku, v takzvané éře Sengoku, tedy v období válčících států, sociálních převratů, politických intrik a téměř nepřetržitého válečného konfliktu, které trvalo zhruba od poloviny 15. až do počátku 17. století.

Sekiro: Shadows Die Twice; wallpaper: skok v plamenech

Vystřelovací hák vám dává úžasnou volnost při pohybu zdejším světem.

Na FromSoftware, tedy studio mimo jiné proslulé fantaskním, až morbidně kreativním designem jednotlivých monster a lokací, to všechno zní až podezřele realisticky, že ano? Sekiro sice pro inspiraci sáhlo do japonské historie, velmi brzy ale pochopíte, že na čistý realismus se zde tak úplně nehraje a pro motivy vypůjčené z japonských mýtů, odpudivé příšery a další nadpřirozené záležitosti tvůrci vážně nejdou daleko.

Vy se chopíte role shinobiho zvaného Vlk (nebo také Sekiro), jenž má za úkol ochraňovat mladého lorda a dědice trůnu. To se vám bohužel nepovede, v souboji s jiným samurajem přijdete o ruku a zatímco umíráte v tratolišti vlastní krve, dědic je unesen neznámo kam. Takhle nějak by skončil Osobní strážce, kdyby scénář vznikal v Japonsku.

O pár dní později se Vlk probouzí ve starobylém chrámu, s primitivní protézou místo useknuté ruky, vytvořenou mužem zvaným Sochař (Sculptor), který Sekira zachránil před jistou smrtí. A protože u shinobiho je loajalita na prvním místě, vydává se svého uneseného pána zachránit, i kdyby u toho měl zemřít. Opakovaně.

Děj Sekiro je podaný mnohem srozumitelněji než v ostatních titulech studia FromSoftware. Stále je zde spoustu prostoru pro vlastní interpretaci, příběh už však není tak kryptický jako v případě Dark Souls či Bloodborne. I zde stále platí, že spoustu detailů a doplňujících informací můžete vyčíst z popisků jednotlivých předmětů v inventáři, především ale slouží k tomu, abyste mohli donekonečna šermovat mečem a zabíjet nespočet druhů nepřátel a jiných monster. A daří se mu to na jedničku.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: had Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: duch Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: houba

Sekiro: Shadows Die Twice si bere inspiraci v historickém Japonsku, z výhradně realistické cesty ale uhne velmi brzo.

Sekiro to má na háku!

Jakmile se chopíte ovládání hlavního hrdiny Sekira, do očí vás trkne až nezvykle velká míra pohyblivosti, kterou hlavní hrdinové her studia FromSoftware obyčejně neoplývají. K dispozici máte skok a úhyb, můžete se krčit a plížit, největší peckou je ale vystřelovací hák, díky kterému lze létat z větve na větev a z pagody na pagodu jako Batman-ninja.

Tato schopnost je jednou z mála vymožeností vaší umělé ruky a na hru samotnou má přímo nedozírné následky. Úrovně jsou mnohem více orientované vertikálně, střechy chrámů, vysoké stromy a okraje útesů se tak prakticky stanou vaším druhým domovem. Při této příležitosti musím rovnou vyzdvihnout i fantastický level design, kdy jsou jednotlivé lokace na sebe organicky navázány a díky spoustě zkratek a odboček pak tvoří jeden velký celek.

Ruku v ruce s vertikalitou jde i značné množství řešení, jakými lze přistupovat k jednotlivým situacím (rozuměj nepřátelům). Budete se opatrně plížit, odlákávat nepřátele a jednoho po druhém potichu zabíjet svou věrnou katanou, vrhnete se přímo do víru boje nebo se střetům prostě vyhnete a pomocí svého háku protivníkům rychle prosvištíte nad hlavou? Sekiro: Shadows Die Twice nabízí spoustu alternativních cestiček a nikde nemá jednoznačné řešení, což hře dává slušný potenciál pro opakované hraní.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: stealth Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: deathblow Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: střecha

Plížení, zabíjení ze zálohy a hledání alternativních cest je jedním z hlavních způsobů, jak si obtížné konflikty s nepřáteli trochu ulehčit.

Mimochodem, v Sekiro: Shadows Die Twice můžete i PLAVAT! V Dark Souls nebo Bloodborne málem stačilo, abyste si jen namočili špičku boty do vody a už jste se poroučeli ke dnu jako mafián, který neumí držet jazyk za zuby. Což bylo u neohroženého hrdiny, který umí mečem skolit draky a démonické bytosti o velikosti středně rostlého paneláku trochu trapné.

Kotoul? Ne, děkuji, raději blok.

Hry od studia FromSoftware jsou proslulé svou obtížností a Sekiro si v tomto ohledu v ničem nezadá s ostatními tituly. Pokud máte při hraní sklon k cholerickým záchvatům, tomuto kusu se vyhněte velkým obloukem, jelikož by vaše nezdary klidně mohl odnést ovladač/televize/myš/manžel(ka). Jakožto hrdý vlastník platinových trofejí z Bloodborne a Dark Souls 3 jsem si neskromně myslel, že mé předchozí soulsborne zkušenosti budou jako průprava dostatečné, opak byl ale pravdou.

Domnívám se, že kovaní hráči soulsborne série mají ještě o něco horší výchozí pozici než naprostí noobové, jelikož se budou muset pracně přeučovat postupy, které mají pod kůži zaryté jako tradiční tetování japonské mafie. Kupříkladu obdobu klíčového kotoulu v Dark Souls a úskoku v Bloodborne lze v Sekiro: Shadows Die Twice efektivně používat proti relativně malému množství nepřátel, stěžejní roli zde totiž hraje odrážení úderů (Deflect) a hodnota zvaná Posture.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: madam butterfly

Zdání klame, u protivníků v Sekiro to platí dvojnásob. Tato neškodná starší dáma z vás bez problému udělá tatarák z lososa, pokud si nedáte pozor.

Posture je veličina společná pro vás i vaše nepřátele. Precizním odrážením úderů a zraňováním svých protivníků hodnoty jejich Posture zvyšujete a pokud dosáhne maxima, otevře se vám příležitost uštědřit brutálně silný, krvavý a neskutečně efektní útok zvaný Deathblow, který řadového zlořáda instantně zabije a bossovi ubere klidně jeden celý health bar. Vtip je v tom, že pokud jste defenzivní a jen pasivně blokujete (mezi odrážením a blokováním je velký rozdíl) přicházející rány, posture se rychle naplňuje i vám. Budete tak muset neustále plynule přecházet mezi ofenzívou a defenzívou, což v konečném důsledku vytváří napínavý, dynamický tanec smrti, kde vás každá nepřesnost může stát život.

Pokud máte trochu cit pro rytmus, po pár hodinách budete prolétávat bojištěm jako učiněný nástroj zkázy, odrážet nepřátelské útoky levou zadní a udělovat Deathblow na všechny strany. Anebo budete neustále dostávat strašně, ale strašně po držce v každém druhém náročnějším souboji (o boss fightech ani nemluvě) protože jste prostě kopyta. Jako já.

Sekiro: Shadows Die Twice – Gyobu Oniwa Boss Fight (gameplay)

Bossfighty opět představují tu největší výzvu. Jsou brutálně těžké, neúprosné a svým designem často velmi nápadité. Vlně euforie, jež se dostaví v momentu vašeho vítězství, se jen tak něco nevyrovná.

I když jste rození bohové rytmu, je dost možné, že sem tam nešťastně zahynete. Stejně jako v ostatních hrách studia FromSoftware s sebou smrt nese určité následky – v Dark Souls a Bloodborne jste okamžitě přišli o všechny XP, ovšem mohli jste je znovu sebrat na místě vašeho skonu.

V Sekiro: Shadows Die Twice přijdete o pouhou polovinu XP a polovinu zlata, což je skvělé, na druhou stranu už nemáte šanci ztracená XP znovu sebrat. Jsou prostě pryč a hotovo, což už tak super není. Na druhou druhou stranu ale po své smrti můžete využít volby Ressurect a povstat z mrtvých s částí svého zdraví, což je opět skvělé! Na třetí druhou stranu ale při vašem častém umírání začnou všechna přátelská NPC propadat nákaze zvané Dragon Rot, což k vám v krajním případě přeruší některé vedlejší questy a přidává to ještě malou porci frustrace navíc. To by to nebyl FromSoftware, aby vás nechal umřít v klidu a míru.

Sekiro: Shadows Die Twice je zdrcující zábava, která nepustí

Ačkoli poslední řádky mohly vyznít trochu negativně, Sekiro: Shadows Die Twice dokáže něco, co většina obtížných her nedokáže. Dokáže totiž bavit. I přes tu frustraci ze zdánlivě neporazitelných bossů, přes to zoufalství, když několik desítek minut nedokážete překonat náročnou lokaci, i přes to, že obrazovku s krvavě rudým kaiju symbolem a nápisem DEATH budete vídat opravdu často, to budete zkoušet pořád znovu a znovu, tak dlouho, dokud to neklapne. Hra je totiž těžká, ale férová a pokud máte v těle jen ždibíček sebereflexe, budete pokaždé vědět, jaká chyba vás stála život.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: smrt

Smrt. Tuto obrazovku budete vídat často. Hlavní je vydržet a nevzdávat se!

Fantastický soubojový systém vás navíc prostě přiková k obrazovce a každý nepatrný pokrok, osvojení nového pohybu či pompézní porážka některého z bossů vám přivodí obří záplavu euforie, slasti a serotoninu. I když vzteky ovladač vyhodíte z okna a prokopnete televizi (protože ta věc prostě nejde zabít, že ano) po pár minutách vám to nedá a jdete to zkusit znova. Tedy až potom, co si pořídíte novou TV. Logicky.

Sekiro: Shadows Die Twice – Ashina Elite Boss Fight (gameplay)

Pokud objevíte správnou taktiku a vhodně kombinujete obranu s defenzívou, i zdánlivě nereálné souboje lze vyřešit velmi rychle.

Dalším zajímavým atributem Sekiro: Shadows Die Twice je fakt, že už hra tak docela nespadá mezi akční RPG, ale spíše se posouvá blíže klasické akční adventuře s RPG prvky. Stamina je fuč, úplně odpadlo levelování a zvyšování statistik, po dosažení určité hodnoty XP se vám akorát odemkne jeden skill point, který posléze investujete do nových abilit, obranných či útočných pohybů a tak dále. Dovednostní strom je značně robustní, i přesto ale Sekiro ždíme hráčovy schopnosti na maximum a nic vám nedá zadarmo.

Po nasbírání určitého počtu modlitebních korálků (Prayer Beads) si lze o něco zvýšit hodnotu Vitality a Posture, tyto předměty ale vypadávají ze zabitých bossů či minibossů, budete tedy muset využít veškeré dostupné prostředky. A zde se oklikou dostáváme k vaší umělé ruce, jež kromě háku disponuje arzenálem užitečných vychytávek – sekerou na prorážení štítů, dělobuchy na chvilkové omráčení nepřátel, plamenometem, štítem ve tvaru špičatého klobouku a dalšími vymoženostmi. Všechny tyto funkce navíc můžete i upgradovat, a i když jste po celou herní dobu odkázáni pouze na svůj meč a protézu, jen málokdo si může stěžovat na nedostatek nástrojů. A kdo by to snad chtěl zkusit, ten si zaslouží Deathblow katanou do krku ze zálohy.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: skilly

Dovednostní strom Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro místy překvapí až poetickými momenty

Pomalu se blížíme k závěru recenze, tak už jen něco málo k audiovizuálnímu zpracování a můžeme se zase všichni vrátit ke hraní. Grafika je parádní a ačkoli to není žádný výkvět nejnovějších technologií, vizuální styl sází hlavně na osobitost a vyplácí se to. Celkově se na hru kouká skvěle, na klasické PS4 jsem navíc nezaregistroval žádné propady snímkování nebo jiné technické nedostatky. Jediné, co mě trápilo, byla občas trochu zmatená kamera, hlavně v užších prostorách.

Díky na pohled krásným exteriérům plným chrámů, horských pahorků pokrytých sakurami a smrtícími, ale vizuálně nápaditými nepřáteli na vás úžasná atmosféra sálá z každého okamžiku a kdyby se vás neustále někdo nesnažil zabít, klidně bych po zdejších chytře navržených lokacích jen tak dlouhé hodiny přelétával na svém háku. Za zmínku stojí také skvělá, typicky asijská hudba, jež brilantně podbarvuje dění na obrazovce a těm proudům krve tryskajících z krčních tepen vašich protivníků dodává až poetický nádech. Super super.

Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: pagoda Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: měsíc Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: oheň

Sekiro není nejlépe vypadající hra pod sluncem, ale má styl.

Sekiro: Shadows Die Twice nebude sedět v koutě

Tak. a jsme na konci. Jak si vlastně Sekiro: Shadows Die Twice vede, ptáte se? Ti z vás, kdo čekali další Dark Souls, pouze v trochu jiném prostředí, budou zcela nepochybně zklamáni. Ale ti, co mají styl studia FromSotware rádi a nevadí jim změny, respektive evoluce herních mechanismů, budou jistojistě nadšení. Ano, udatný shinobi sice stojí na pevných základech předchozích titulů, zároveň má ale dost sebevědomí na to vydat se svou vlastní cestou. A že je o co stát.

Hidetaka Miyazaki nám na krvavém podnose opět servíruje neúprosnou, nemilosrdnou a neskutečně zábavnou hru, která méně odhodlané hráče naporcuje jako tuňáky do čerstvě připraveného sushi. Značně přepracovaný soubojový systém, spousta skillů a upgradů vaší protézy a až nečekaně velká volnost pohybu dávají dohromady nezapomenutelný zážitek, který v mnoha ohledech osvěžuje již ověřenou soulsborne formuli.

Tato recenze byla napsaná pro PS4 verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Sekiro: Shadows Die Twice: závěrečné hodnocení

       Hodnocení 94 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
95 %
 Audiovizuální zpracování
85 %
 Znovuhratelnost
95 %
Sekiro: Shadows Die Twice; recenze

Klady

  • Výborná hratelnost
  • Vysoká, ale férová obtížnost
  • Soubojový systém
  • Spousta skillů a upgradů
  • Multifunkční protéza
  • Volnost pohybu
  • Boss fighty
  • Stylový vizuál

Zápory

  • Občas pozlobí kamera
Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Jmenuji se Štěpán Lenk a videohry jsou součástí mého života takřka od nepaměti. Myslel jsem, že z toho časem vyrostu a tuto zábavu nahradí jiné, dospělejší aktivity, ale zatím se tak naštěstí nestalo. Mým milovaným žánrem jsou RPG a upřednostňuji hratelnost před grafickým zpracováním.

Jakub Němec

Jakub Němec

Sekiro: Shadows Die Twice – Pohled začátečníka


Se soulsborne hrami mám dost nevyrovnaný účet. Vždy jsem se do nich naivně pustil, nedbaje rad zkušenějších kolegů, abych dostal vyliskáno od prvního démona na cestě. „Asi na to nemám buňky“, omlouval jsem svou neschopnost a zapomněl na Dark Souls i Bloodborne (i když jsou stále nainstalovány jako memento mori). Jenže když se objevil Sekiro, tak jsem musel své názory opět přehodnotit. Trailery vábily fantastickou atmosférou, slibované přepracované mechanismy mi byly sympatické a pobíhání za borce s katanou jsem vnímal jako fajn trénink na očekávanou exkluzivitu pro PS4 Ghost of Tsushima. Zkrátka jsem podlehl marketingové masáži a vůbec toho nelituju.


Ano, stále trvá stav rozčarování z toho, jak vás dokáže Sekiro sežvýkat, rozdrtit a odhodit jako nicotný odpad, ale já se u toho skvěle bavím. Každá minuta vysoce intenzivního boje přináší nové poznatky, učící křivka se v mém případě i po deseti hodinách pořád drží v hodně strmé poloze a pocit po poražení záludné skupinky samurajů nebo skolení minibosse (ano, mluvím o tobě, proklatý Juzouo!) po několika žalostných pokusech je k nezaplacení. Se svým shinobim budu trávit ještě hodně času a propotím nejedno kimono, než se posunu dále (jestli vůbec), ale budu tak činit s radostí (a nepostradatelným vztekem z vlastní nešikovnosti). Rozhodně se tak připojuju k nadšení Štěpána v recenzi, FromSoftware opět dokazuje, že zkrátka umí.

Sekiro: Shadows Die Twice – Novinky

  1. (15. 2. 2019) Sekiro vás možná zarmoutí obtížností, ne ale HW požadavky
  2. (12. 2. 2019) Trailer představuje Sekirova mentora
  3. (13. 1. 2019) Kolik skillů odemkneš, tolikrát jsi samurajem
  4. (25. 9. 2018) Prokleté mnichy není radno provokovat
  5. (13. 9. 2018) Sekiro: Shadows Die Twice bude pořádná řežba
  6. (23. 8. 2018) Sekiro: Shadows Die Twice aneb protéza v akci
  7. (20. 6. 2018) Sekiro opouští žánrovou škatulku
  8. (11. 6. 2018) Sekiro: Shadows Die Twice – když Dark Souls potkali animé
  9. HW nároky pro Sekiro: Shadows Die Twice PC

Sekiro vás možná zarmoutí obtížností, ne ale HW požadavky

• Novinka: 15. 2. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Dobrá zpráva pro ty, kteří nevlastní tak docela high end železo a i přesto by si Sekiro: Shadows Die Twice rádi zahráli. Hra totiž nebude nijak extra náročná a v pohodě byste si ji měli zahrát i na pár let starém PC. Oficiální HW nároky jsou následující: 

Minimální požadavky:

  • OS: Windows 7 64-bit | Windows 8 64-bit | Windows 10 64-bit
  • Procesor: Intel Core i3-2100 | AMD FX-6300
  • Paměť: 4 GB RAM
  • Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 760 | AMD Radeon HD 7950
  • DirectX: Verze 11
  • Připojení: Širokopásmové připojení k internetu
  • Pevný disk: 25 GB volného místa na HDD
  • Zvuková karta: Kompatibilní s DirectX 11

Doporučené požadavky:

  • OS: Windows 7 64-bit | Windows 8 64-bit | Windows 10 64-bit
  • Procesor: Intel Core i5-2500K | AMD Ryzen 5 1400
  • Paměť: 8 GB RAM
  • Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 970 | AMD Radeon RX 570
  • DirectX: Verze 11
  • Připojení: Širokopásmové připojení k internetu
  • Pevný disk: 25 GB volného místa na HDD
  • Zvuková karta: Kompatibilní s DirectX 11

Jak sami vidíte, Sekiro je poměrně asketický samuraj a nijak přehnané nároky nemá. I majitelé slabších či starších PC by si tak toto náročné (co se obtížnosti týče) dobrodružství měli vychutnat bez problémů. Sekiro: Shadows Die Twice vychází 22. března 2019 pro PC, PS4 a Xbox One.

• Zdroje: Steam, PC Gamer



Trailer představuje Sekirova mentora

• Novinka: 12. 2. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Středověké Japonsko nebylo zrovna nejpříjemnějším místem k životu. Krásná krajina ostře kontrastovala s válečnými konflikty, jež za sebou po celé zemi nechávaly vypálené vesnice a neúplné rodiny. Právě na bojiště plné smrti nás zavede nejnovější filmeček, ve kterém zastihneme mladého Sekira zálibně si prohlížejícího meč jednoho padlého válečníka, když ho impozantně vyhlížející samuraj vyzve, aby se k němu přidal.

Sekiro: Shadows Die Twice - Story Preview Trailer | PS4

Pokud vás pod svá křídla vezme ostřílený válečník, buďte si jisti, že vaše budoucnost nebude růžová, ale spíše krvavě rudá.

Na konci traileru ale na časové ose poskočíme o něco dopředu, kdy viditelně zestárlý mentor přemítá, že nikdy netušil, co se z mladého Sekira v průběhu let stane. Vzhledem k tomu, že se ovládání Sekira ve hře chopíme až v jeho dospělém věku, můžeme zatím jen odhadovat, co všechno se v jeho minulosti událo. Bude to ale mít na děj Sekiro: Shadows Die Twice nějaký vliv, nebo trailer jen hráčům přibližuje osobnost hlavního hrdiny? Dozvíme se už 22. března 2019.



Kolik skillů odemkneš, tolikrát jsi samurajem

• Novinka: 13. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Systém postupu, nebo chcete-li vývoje hlavní postavy v Sekiro: Shadows Die Twice je jedním z aspektů, které se diametrálně liší od principů zavedených sérií Dark Souls. První výrazná změna se týká zkušeností a herní měny, což budou nově dvě zcela separátní komodity, o které již po smrti nebudete přicházet. Zkušenosti pak fungují víceméně klasicky, dosažení určitého počtu vám zajistí jeden skill point, díky němuž budete moci titulnímu samuraji Sekirovi z dovednostního stromu odemknout jednu z mnoha nových schopností.

Sekiro: Shadows Die Twice – Tokyo Game Show (gameplay)

Odvážíme se tvrdit, že si trailer užijete i bez znalosti japonštiny

Ty ovšem budete moci aktivovat pouze během odpočinku u speciálních model (jež suplují klasické bonfiry z Dark Souls), přičemž několik odlišných větví dovednostního stromu by mělo hráčům zajistit dostatečnou svobodu při budování vlastního herního stylu. Samurajská větev se specializuje především na přímé útoky, sekce Shinobi se zaměřuje na úhybné manévry a ta poslední rozvíjí schopnosti prostetické ruky hlavního hrdiny. 

V Sekiro: Shadows Die Twice sice nebudou žádné atributy typu síla, obratnost, inteligence atd., určité oblasti ale přeci jen trochu vylepšit půjdou. Neočekávejte ale, že by vám hra od FromSoftware dala něco zadarmo, třeba navýšení Sekirových hitpointů vyžaduje objevení 4 modlitebních korálků, spoustu z nich ale budete moci najít až po odemčení určitých skillů, jež vám dovolí se dostat na dříve nepřístupná místa. Takže ano, ačkoli se opravdu nejedná o klasické RPG prvky, nad vývojem hlavního hrdiny budeme mít určitou (a zřejmě nezanedbatelnou) kontrolu, což je skvělá zpráva.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: lokace Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: nepřátelé Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: ruka

Obrázek 1: Lokace by v Sekiro: Shadows Die Twice měly být o něco otevřenější, než například v Dark Souls. Obrázek 2: Od předchozích počinů studia FromSoftware by se Sekiro měl v mnoha ohledech lišit, tuzí nepřátelé a vysoká obtížnost naštěstí zůstávají. Obrázek 3: Multifunkční protéza hlavního hrdiny bude klíčovým elementem celé hry.

Buďte si ale jisti, že každý sebemenší upgrade si u tvůrců budete muset tvrdě oddřít, navíc stále nevíme nic o systému umírání a případného postihu plynoucího z této nešťastné události. Dovětek Shadows Die Twice (Stíny umírají dvakrát) v názvu hry cosi naznačuje, skutečný význam této věty nám ovšem stále uniká. Ředitel FromSoftware ale tvrdí, že hráče bude každá smrt hodně mrzet. A já po zkušenostech s Bloodborne či Dark Souls nemám problém tomuto tvrzení bezvýhradně věřit.



Prokleté mnichy není radno provokovat

• Update: 25. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Gameplay video, které se nedávno objevilo na oficiálním YouTube kanále Playstation, ukazuje hlavního hrdinu Sekira statečně se probíjejícího jednou z mnoha úrovní, cestu mu přitom zkomplikuje (vedle jiných nástrah) obří had (ofidiofobikové odpadají s očima v sloup). Dění na obrazovce je bezesporu efektní, jeviště si ale pro sebe v úplném závěru ukradne boss fight s prokletým mnichem v hlavní roli.

Sekiro: Shadows Die Twice – PS Underground (gameplay)

Obří had je možná hrozivý na pohled, střetu s prokletým mnichem se ale vyrovná máloco.

Sekiro: Shadows Die Twice potvzuje, že FromSoftware nezratili nic se své kreativity a imaginace. Nervydrásající souboj na mostu v popředí dřevěné pagody, na který se neustále pomalu snáší barevné lístky okolních stromů, je přímo fascinující na pohled. Souboj je rozdělený na několik fází a zjevně nepostrádá ani špetku z typické obtížnost, kterou jsou hry tohoto japonského studia proslulé. Což je jedině dobře.



Sekiro: Shadows Die Twice bude pořádná řežba

• Update: 13. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Ještě než se spustí zběsilá akce, naznačí nejnovější trailer něco málo z příběhu. Japonský voice over nám Evropanům poněkud ztěžuje porozumění, pár vteřin videa naštěstí vydá za tisíc slov. Pomalé, až osudové momenty ale rychle vystřídají dynamické prostřihy ukazující soubojový systém, plížení a mnohem vertikálněji laděné levely, než jsme od FromSoftware zvyklí. Však se na video podívejte sami.

Sekiro: Shadows Die Twice si zjevně hojně půjčuje z japonské mytologie, můžeme se tedy (ne)těšit na spoustu bizarních monster a děsivých bytostí oblečených do tradičních kimon, to vše na pozadí pomalu se snášejících sakurových kvítků. Hra vizuálně působí opravdu jedinečně a když se k tomu přidá i značně vylepšený soubojový systém obohacený o multifunkční protézu hlavního hrdiny, můžeme s klidem prohlásit, že se blíží opravdu výjimečný titul. Snad se nemýlíme.



Sekiro: Shadows Die Twice aneb protéza v akci

(23. 8. 2018) Možná jste v posledních dnech zaregistrovali zvýšený počet trailerů a nových informací o chystaných hrách. Neděje se tak náhodou, v Kolíně nad Rýnem totiž právě probíhá videoherní veletrh Gamescom 2018, kde se tvůrci ve vydávání nových trailerů snad předhání. Osobně si ale nestěžujeme, jelikož díky tomu konečně vidíme nesestříhanou ukázku ze Sekiro: Shadows Die Twice. 

Sekiro: Shadows Die Twice – Gamescom 2018 (Gameplay)

Nejen tento gameplay nás do značné míry přesvědčil o tom, že na Sekiro: Shadows Die Twice se rozhodně vyplatí počkat.

Tento brutální gameplay ukazuje hned několik zásadních věcí. Za prvé – jednotlivé lokace budou mnohem otevřenější, než je u her tohoto studia zvykem, a jakým způsobem se skrz ně probijete, bude z větší části zřejmě záležet na vás. Za druhé – umělá ruka hlavního hrdiny Sekira bude zjevně víceúčelovým nástrojem vhodným k útoku, obraně a zdoláváním jinak nedostupných míst. Mezi jednotlivými režimy vaší protézy budete moci rychle přepínat, z vystřelovací kotvy tak v mžiku může být sekera vhodná k ničení nepřátelských štítů či vystřelovač metající ostré hvězdice.

Sekiro: Shadows Die Twice sice nebude klasickým RPG po vzoru Dark Souls či Bloodborne, jiné prvky, jako jsou obtížné souboje vyžadující přesné načasování a částečně i taktické myšlení, si hra však zřejmě zachovává. Sekiro vám totiž zjevně nedá nic zadarmo a budete se muset dosti ohánět. Oproti předchozím hrám studia FromSoftware překvapí i poměrně velká orientace na stealth pasáže, kdy se můžete schovávat v trávě, tisknout se ke zdem a své protivníky odpravit pěkně ze zálohy jedním dobře mířeným bodnutím katany.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: stealth Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: mnich

Obrázek 1: Stealth bude hrát v Sekiro: Shadows Die Twice zřejmě podstatnou roli. Obrázek 2: V průběhu hry nás nepochybně čekají i děsivé nadpřirozené bytosti.

Nepřátelé se v ukázce rekrutovali z řad relativně obyčejných samurajů, objevil se ale i hrozivě vypadající obr a jsem si skoro jistý, že se můžeme „těšit” i na mnohem fantasknější a děsivější stvoření, tvůrci si je ale zatím nechávají v šuplíku jako překvapení. Sekiro: Shadows Die Twice v pohybu vypadá náramně, a pokud jste měli obavy z toho, že FromSoftware opustí svou tradici kvality a výsledek bude nejistý, myslím, že toto video spolehlivě všechny pochybnosti vyvrací. Kdy si ale budeme moci zahrát plnou verzi?

Sekiro: Shadows Die Twice nás rozseká na maděru už příští rok!

Nemá cenu to protahovat. Sekiro: Shadows Die Twice oficiálně dorazí na pulty obchodů už 22. března 2019. Jedná se první hru od Bloodborne (2015), jejíž vývoj řídí sám prezident studia FromSoftware, Hidetaka Miyazaki. Hra bude v některých ohledech podobná sérii Dark Souls, v ostatních se ale bude dosti lišit od zaběhnutých principů.

Sekiro: Shadows Die Twice – reveal trailer (Trailer)

Datum vydání, 22. března 2019, bylo oznámeno prostřednictvím traileru na Gamescomu 2018.

Kromě obyčejné verze bude k dispozici i varianta sběratelská obsahující figurku hlavního hrdiny Sekira, steelbook, art book, mapu, soundtrack, repliku herní měny a pak samozřejmě i plnou hru. Solidní nářez, v redakci jsme si ale jisti, že nás Sekiro svou obtížností naseká na nudličky i bez ohledu na zakoupenou verzi. Hidetaka Miyazaki už si to pohlídá.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: sběratelská edice

Sběratelská edice vypadá naprosto parádně.



Sekiro opouští žánrovou škatulku

(20. 6. 2018) Začněme hned zkraje tím největším šokem – Sekiro nebude RPG. Můžete tedy rovnou zapomenout na tvorbu a vylepšování vlastního charakteru, podoba hlavního hrdiny je jasně daná. Vylepšování statistik, hledání nové zbroje či zbraní, to vše, zdá se, můžeme rovnou začít oplakávat. Jediná věc, kterou budete moci upgradovat či upravovat, je vaše multifunkční mechanická ruka. 

Ta má hned několik funkcí. Bude sloužit jako vystřelovací lano, jímž můžete překonávat terénní překážky nebo si vypomáhat v boji, ale také funguje jako štít, sekera schopná prorazit nepřátelskou obranu, případně z ní můžete vystřelit dělobuchy a omráčit tak svého oponenta. Jsem si ale skoro jistý, že v plné hře bude těchto možností mnohem více.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: dělobuchy Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: grapple

Obrázek 1: Dělobuchy vám na chvíli umožní omráčit nepřítele. Obrázek 2: Vystřelovací lano vypadá jako efektní způsob cestování úrovněmi.

Sekiro přináší přímočařejší příběh a nové možnosti pohybu

Jedním z faktorů, kterými od sebe série Dark Souls často odrazuje potenciální hráče, je (mimo vysoké obtížnosti) i velmi minimalisticky podaný, místy až symbolický děj. Sekiro by ovšem v tomto ohledu měl být mnohem přímočařejší a hráčům tak naservíruje mnohem lineárnější, srozumitelně podaný příběh postaršího samuraje, jehož posláním je ochraňovat mladého císaře. 

A protože samurajové jsou něco jiného než rytíři v těžké zbroji, případně viktoriánští lovci monster, Sekiro bude oplývat novými způsoby pohybu, v Soulsborne sérii dosud nevídanými. Hlavní hrdina dostane do vínku zbrusu nový systém plížení, bude se moci schovávat například ve vysoké trávě a nepřátele hezky potichu likvidovat jednoho po druhém. 

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: vyhlídka Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: stealth

Obrázek 1: Tohoto výhledu byste bez skákání a vystřelovacího lana nikdy nedosáhli. Obrázek 2: Plížení bude důležitou součástí hry.

Velkou novinkou také bude, jakkoli to působí úsměvně, i skákání. Skok v určité formě existoval i v Dark Souls a Bloodborne, nikdy ale neměl samostatnou klávesu (skočit šlo pouze za běhu) a každé poskočení tak bylo zoufale krkolomné a otravné. V Sekiro by měl být skok ve spojení s vystřelovacím lanem jednou ze základních pohybových mechanik, jeho provedení tedy musí být co nejpohodlnější. Skok tedy konečně dostane své vlastní tlačítko. Juhů!

A když už jsme u pohybu hlavního hrdiny, veteráni Soulsborne série budou po spuštění Sekiro: Shadows Die Twice určitě horečnatě hledat ukazatel staminy, bohužel budou hledat marně. Staminu zde totiž nahradní hodnota zvaná Posture. Touto hodnotou oplýváte jak vy, tak i vaši nepřátelé a v praxi funguje tak, že odrážením či blokováním útoků protivníkům pomalu snižujete hodnotu Posture. 

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: kritický zásah Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: přesila

Obrázek 1: Pokud Posture u protivníka klesne na nulu, můžete provést kritický zásah. Obrázek 2: Přesile je dobré se vyhýbat snad v každé hře od FromSoftware.

Pokud ji nepříteli vyčerpáte úplně, můžete zasadit zdrcující úder. Tento princip lze ovšem aplikovat i obráceně, takže pokud se při soubojích pouze pasivně bráníte, riskujete potenciální smrtící kritický zásah. Posture se tedy vyplatí si hlídat a podle jejího aktuálního stavu pak střídat útoky a bránění.

Sekiro aneb žiješ jenom dvakrát

Jak jste si jistě pro sebe zvládli přeložit, podtitul Shadows Die Twice (Stíny umírají dvakrát) naznačuje nějakou kulišárnu, která nastane po vaší smrti. A také máte pravdu, po svém skonu totiž budete mít možnost nechat se oživit. Zajímavé je, že nepřátelé s vaším  návratem ze záhrobí nepočítají (překvapivě), takže zatímco se s úsměvem na rtech a pocitem vítězství v duši klidně vracejí na svůj původní post, vy máte příležitost zaútočit ze zálohy. 

Toto vzkříšení ovšem nepůjde používat při každé vaší smrti, navíc zatím není jasné, jestli z něj pro hráče případně neplynou i nějaké postihy. Jsem si ale skoro jistý, že vaše zmrtvýchvstání nebude zadarmo. Mimochodem, populární a pro sérii typická ohniště se prý nevrátí, a to ani v jiné podobě.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: vzkříšení

Jak praví trailer: vypadá to, že smrt ještě není tvým osudem.

Jak sami vidíte, Sekiro bude v mnoha ohledech diametrálně odlišné od Dark Souls či Bloodborne. A i když jsem stejně jako většina fanoušků těchto sérií čekal od studia FromSoftware sázku na jistotu v trochu jiném prostředí, ve finále jsem rád, že se snaží svojí osvědčenou formuli trochu obměnit a mají tendence zkoušet nové věci. Jen tak dál.



Sekiro: Shadows Die Twice – když Dark Souls potkali animé

(11. 6. 2018) Úvodní trailer vykazuje typické znaky her od FromSofware. Tedy specifickou atmosféru, propracovaný soubojový systém a napínavé střety s bossy. Několik prvků ovšem vybočuje ze zajetých kolejí, což ukazuje, že autorům rozhodně nedochází fantazie a nehodlají vykrádat sami sebe. 

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: ninja, lano

Vystřelovací hák do hry přinese nevídanou vertikalitu a bojové možnosti.

Za prvé zde máme atraktivní a poměrně neokoukané prostředí připomínající feudální Japonsko, za druhé je trailer sestříhaný stylem zjevně inspirovaným japonskými animovanými filmy, tzv. animé. Vizuální styl a nálada celé hry je z dostupných záběrů značně odlišná od předchozích titulů tohoto studia. Sekiro: Shadows Die Twice působí mnohem světleji a barevněji než ve tmě se utápějící Dark Souls či Bloodborne. Otázkou ale je, jak bude nakonec vypadat plná hra.

Příběh bude pojednávat o nindžovi vyzbrojeném multifunkční mechanickou rukou, jenž se zavázal chránit mladou dívku před neznámým nebezpečím. Zmíněná umělá ruka krom bojových možností funguje i jako speciální vystřelovací lano, pomocí kterého lze překonávat terénní překážky, ale také se v případě potřeby rychle přitáhnout v protivníkovi a uštědřit mu pár bolestivých úderů katanou.

Sekiro: Shadows Die Twice; most Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: příroda

Obrázek 1: Na dlouhých lanových mostech se ani nindža necítí přiliš bezpečně. Obrázek 2: Ostré katany nesmí chybět v žádné hře odehrávající se v Japonsku.

Opět ale zjevně bude platit, že pokud si nedáte pozor a podceníte své protivníky, může vás vaše lehkovážnost velmi snadno stát život. Smrt je ovšem ve hrách studia FromSoftware vždy zásadním herním mechanismem a i Sekiro: Shadows Die Twice bude zřejmě pracovat na podobném principu. Už samotný podtitul hry Shadows Die Twice (Stíny umírají dvakrát) naznačuje mnohé. Co přesně ale bude smrt znamenat právě v této hře, je zatím ve hvězdách.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: nepřítel Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: ninja Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: skok

Obrázek 1: Hra od FromSoftware se neobejde bez spousty obtížných bossfightů. Obrázek 2: Grafika je o poznání barevnější než u předchozích her tohoto studia. Obrázek 3: Jen tak si plachtit vzduchem… a po dopadu propíchnout svého nepřítele mečem.

iPodívejte se na všechny články z herní sekce. Další novinky ze světa her, esportu a technologií naleznete na facebooku a instagramu Alza Gaming.

HW nároky pro Sekiro: Shadows Die Twice PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7/8/10 64-bit Windows 7/8/10 64-bit
Procesor Intel Core i3-2100 / AMD FX-6300 Intel Core i5-2500K / AMD Ryzen 5 1400
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 760 / AMD Radeon HD 7950 NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon RX 570
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 4 GB 8 GB
Pevný disk 25 GB 25 GB
i Mohlo by vás zajímat

Související články

Hodnocení metacritic

Sekiro: Shadows Die Twice vychází 22. března 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.

Sekiro: Shadows Die Twice - PS4 - Hra pro konzoli
-39%
Sekiro: Shadows Die Twice - PS4
Hra pro konzoli - PS4 / PS4 Pro, krabicová verze, žánr: akční a RPG, která se odehrává v Japonsku v době Sengoku (15-16 století). Síla centrálního shogunátu zanikla, a proto vzniká prostor k boji o moc. Sociální změny jsou ovlivněny téměř konstantním vojenským konfliktem. Čekají vás nelítostné samurajské souboje ve stylu Dark Souls.

-39% 1 799,-
1 099,- bez DPH 908,-
Koupit
Obrovský výprodej
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na prodejně Hradec Králové
Objednací kód: MSX549
Sekiro: Shadows Die Twice - Xbox One - Hra pro konzoli
-41%
Sekiro: Shadows Die Twice - Xbox One
Hra pro konzoli - Xbox One S / Xbox One X, krabicová verze, žánr: akční a RPG, která se odehrává v Japonsku v době Sengoku (15-16 století). Síla centrálního shogunátu zanikla, a proto vzniká prostor k boji o moc. Sociální změny jsou ovlivněny téměř konstantním vojenským konfliktem. Čekají vás nelítostné samurajské souboje ve stylu Dark Souls.

-41% 1 699,-
999,- bez DPH 826,-
Koupit
Obrovský výprodej
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na prodejně Ostrava
Objednací kód: MXO528
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
P-DC1-WEB24
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi