Všechny dárky jako na dlani Projektory Vankyo

Skies of Fury DX (RECENZE) – arkádové létání míří na Switch

Původně mobilní hra pro zařízení Android a iOS povýšila a hodlá své arkádové letecké souboje představit i majitelům veleúspěšné konzole Nintendo Switch. Podaří se vývojářům ze studia Illumination Games zaujmout i zmlsané konzolové hráče zahlcené výtečnými tituly? Řítí se Skies of Fury DX nekontrolovatelně k zemi, nebo nás tento titul vycházející 12. dubna 2018 přesvědčí o svých kvalitách? Dozvíte se v naší recenzi.

• Žánr: Arkáda, letecký simulátor • Multiplayer: Ano (local, co-op) • Vývojář: Illumination Games • Vydavatel: Nintendo • Datum vydání a Platformy: 12. duben 2018 (Switch) • Čeština: Ne

Obsah recenze Skies of Fury DX

1. Báječní muži na létajících strojích
  2. Válka je pořád stejná i ve Skies of Fury DX
  3. Skies of Fury DX – lítám, lítáš, lítáme
  4. Kolik letadel máš, tolikrát jsi pilotem
  5. Stylová grafika a dramatická hudba Skies of Fury DX
  6. Tohle je můj poslední let
  7. Recenze Skies of Fury DX: závěrečné hodnocení

Báječní muži na létajících strojích

• Recenze: 19. 4. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Skies of Fury DX se odehrává během první světové války, kdy se letadla teprve stávala běžnou součástí armádního arzenálu. Letouny samotné byly chatrné, nepříliš spolehlivé stroje, jejichž pilotování nebylo rozhodně nic jednoduchého. Přesto si tato kapitola letecké historie udržuje určitý romantický nádech. Lidská touha přiblížit se ptákům byla neukojitelná a tvorům, kteří vzhledem ke své tělesné stavbě nikdy neměli být schopni vznést se do vzduchu, se to nakonec podařilo.

Zranitelní lidé a křehké výkvěty techniky vytvořili dokonalou symbiózu a letecké brýle a bílá šála kolem krku se rychle staly symbolem absolutní svobody a příslibu dobrodružství schovaného v hustých oblacích. Netrvalo ovšem dlouho a lidské pokolení v těchto krásných okřídlených strojích objevilo smrtící potenciál a z původních dobrodruhů se stali bojoví piloti. Vítejte ve Skies of Fury DX.

Skies of Fury DX; Wallpaper: vzdušný souboj

Letecké souboje, to je, oč tu běží!

Válka je pořád stejná i ve Skies of Fury DX

Skies of Fury DX pro jednoho hráče nabízí přesně 100 singleplayerových misí rozdělených do 5 kapitol, ve kterých si zahrajete stejnou měrou za britskou či německou stranu konfliktu. Po dokončení každé kapitoly se vám odemkne kratičký komiks, který především přibližuje atmosféru dané doby a popisuje postupné nasazování a využívání aeroplánů ve válce. Uceleného příběhu se zde nedočkáte, ale vůbec to nevadí.

Přibližně do poloviny budete hrou bez větších problémů prolétávat jako bojem ostřílený veterán, obtížnost ale postupně narůstá a zhruba od 3. kapitoly už vám některé úrovně dají opravdu zabrat. Nepřátel je stále více a mezi řadovými letouny se začnou velmi často objevovat i takzvaná esa, jejichž akrobatické a střelecké schopnosti jsou na vysoké úrovni.

Skies of Fury DX; Gameplay: dvojplošník Skies of Fury DX; Gameplay: komiks Skies of Fury DX; Gameplay: sestřelení

Obrázek 1: Eskorta je jedním ze tří typů misí ve Skies of Fury DX. Obrázek 2: Na konci každé kapitoly se můžete těšit na krátký komiks. Obrázek 3: Mayday! Mayday!

Tyto letouny příznačně označené malou lebečkou vás jsou schopny sestřelit z oblohy klidně i během několika sekund, pokud nejste ostražití. I přes stále stupňující se obtížnost jednotlivých levelů se ale nikdy nedostaví frustrace, většinou stačí si příště dávat větší pozor, esa eliminovat co nejdříve a vítězství se dostaví co nevidět.

Zamrzí ovšem malá variabilita herní náplně. Ve Skies of Fury DX v zásadě narazíte na pouhé 3 typy misí, které se neustále střídají – poraz všechny nepřátele, ochraňuj přátelská letadla a doraz v časovém limitu z bodu A do bodu B. První dva jmenované druhy misí jsou přesně to, co od nich podle názvu očekáváte. Poslední jmenovaný je ale trochu netradiční.

Skies of Fury DX; Gameplay: časová mise Skies of Fury DX; Gameplay: escort

Obrázek 1: Časové mise zpočátku vydají jednoduše, obtížnost ale rychle naroste. Obrázek 2: Braňte naše letouny za každou cenu!

V jádru se sice jedná o poměrně klasický závod s časem, kdy prolétáváním checkpointů (ve formě barevných kroužků) a střílením poletujících terčů získáváte vteřiny navíc. Abyste ovšem úkol splnili, nemusíte proletět všemi kroužky, trefit všechny terče a vlastně ani není důležité dorazit do cíle v limitu. Hlavní je proletět cílovou páskou naživu. Vtip je totiž v tom, že po skončení časového limitu vám začne poměrně rychle ubývat zdraví, o napětí tedy není nouze a v pozdějších úrovních už vás každý minutý checkpoint či terč přijdou opravdu draho.

Větší variabilitu hratelnosti Skies of Fury DX alespoň částečně nahrazují lokální módy až pro čtyři hráče. Buď můžete se svými parťáky kooperovat a čelit útokům nekonečných vln nepřátel, nebo se postavit proti sobě a jít si po krku v rámci přátelské rivality. Nejedná se sice o nic světoborného, je to ale kvalitně zpracovaný lokální multiplayer, který dokáže zabavit na slušnou dobu. Citelně zde ovšem chybí čistě online režim pro případy, kdy nemáte buď žádné kamarády, nebo další ovladače navíc.

Skies of Fury DX; Gameplay: ultimátní útok Skies of Fury DX; Gameplay: versus mód

Obrázek 1: Ultimátní útok je ničivý, zároveň ale i časově omezený. Obrázek 2: Lokální multiplayer až pro čtyři hráče je zábavným zpestřením hratelnosti.

Skies of Fury DX – lítám, lítáš, lítáme

Co se základních mechanismů týče, Skies of Fury DX je poměrně prostá hra. Vaše letadlo letí automaticky a ovlivňovat můžete pouze rychlost letu. K dispozici máte kulomet, podstatně účinnější ultimátní útok, 4 úhybné manévry a tlačítko pro vytvoření formace s ostatními přátelskými letci. A to je vlastně vše. Naštěstí i to málo zde funguje až nečekaně dobře.

Ovládání je fajn, jedním joystickem kontrolujete směr a tím druhým klesáte, stoupáte, děláte otočky a tak podobně. Střílení, létání, všechno šlape, jak má. Jediná věc, co mě štvala, jsou zmíněné úhybné manévry. Jsou totiž předdefinované, což znamená, že stiskem například levé šipky provedete rychlý úhyb doleva. Stejný princip platí i pro ostatní 3 strany a bohužel nad těmito efektními triky krom směru jinak nemáte žádnou kontrolu.

Skies of Fury DX; Gameplay: eliminace Skies of Fury DX; Gameplay: vítězství Skies of Fury DX; Gameplay: eso

Obrázek 1: Za každé sestřelení nepřátelského letadla získáte drobný zkušenostní obnos. Obrázek 2: Po úspěšně dokončené misi vás nasbírané zkušenosti posunují blíže dalšímu levelu. Obrázek 3: Nepřátelská letecká esa jsou nebezpečnými protivníky.

Spíše bych uvítal, kdyby tyto speciální akrobatické kousky přímo závisely na vašem vlastním umu a šikovnosti. Ano, teoreticky proveditelné jsou, při automatickém manévru je ale vaše letadlo o poznání rychlejší a obratnější, stejné dynamiky při vlastnoručním provádění těchto úhybů sami o sobě nikdy nedosáhnete. A to je škoda

Samotný pocit z létání je jinak ale překvapivě dobrý. Nečekejte žádný simulátor, Skies of Fury DX je totální arkáda a fyzika letadel a samotného letu je zpracována velmi jednoduše. Hratelnost je ale proklatě zábavná a o tu jde především. Po chvíli cviku budete sestřelovat nepřátelská letadla s lehkostí válečného pilota, o jehož hrdinských činech a neuvěřitelných akrobatických kouscích se budou jednou učit děti ve školách. A tento pocit bude růst a růst, alespoň dokud vás poprvé potupně nesestřelí z oblohy.

Skies of Fury DX; Wallpaper: manévry

Na dvojplošníky a trojplošníky narazíte ve Skies of Fury DX na každém kroku.

Kolik letadel máš, tolikrát jsi pilotem

Letecký model je tedy ryze arkádový, nutno ale říci, že Skies of Fury DX nabízí slušnou řadu typů letadel s odlišnými vlastnostmi, které přirozeně odemykáte hraním. Jestli u letounů vsadíte spíš na výdrž, lepší ovladatelnost nebo na silnější kulomet, je na vás. Mít alespoň nějakou možnost volby je příjemné.

Skies of Fury DX; Gameplay: skiny Skies of Fury DX; Gameplay: vlastnosti Skies of Fury DX; Gameplay: zaměřování

Obrázek 1: U letadel můžete měnit skiny, které přirozeně získáváte hraním. Obrázek 2: Hratelných letounů s různými vlastnostmi je ve hře dostatek. Obrázek 3: Špatně se vám míří? Nevadí, zaměřovačů je na výběr spousta.

Musím se také zmínit o systému levelování a odemykatelných skinech. Za každou úspěšnou (i neúspěšnou) misí získáte obnos zkušeností, a pokud jich nasbíráte dostatek, poskočíte na další level. Za odměnu obdržíte skill point a loot box. Získaný skill point pak můžete investovat do tří dovednostních stromů, jež mnohdy podstatně upraví vlastnosti vašeho letadélka. Lze si tak zvýšit zdraví, míru poškození při kritickém zásahu, účinnost vašeho kulometu či počet nábojů v zásobníku. Podobných skillů je přes dvacet a dávají vám slušnou míru volnosti, jak si svůj letoun „postavit” více podle svého. Dobrá práce.

Bystří čtenáři určitě zpozorněli, když jsem v minulém odstavci použil termín „loot box”. Ano, tento hnisavý vřed na žaludeční stěně herního průmyslu je přítomný i ve Skies of Fury DX, naštěstí zde tyto bedny nijak přímo neovlivňují hratelnost a najdete v nich předměty čistě kosmetického typu (skiny a různé druhy zaměřovacích křížků pro jednotlivá letadla). Krabice ani není možné koupit za reálné peníze a získáte je pouze a jedině hraním. Dámy a pánové, máme tu vzácný případ, kdy loot boxy dávají i smysl. Neuvěřitelné.

Skies of Fury DX; Gameplay: skilly Skies of Fury DX; Gameplay: loot box

Obrázek 1: Prostřednictvím různých skillů lze silně ovlivnit vaše bojové schopnosti. Obrázek 2: Loot boxy si ve Skies of Fury DX za prachy nekoupíš.

Stylová grafika a dramatická hudba Skies of Fury DX

Z audiovizuálního hlediska vypadá Skies of Fury X velmi dobře. Komiksová cell shadingová grafika je efektní, byť ve své podstatě jednoduchá. V handheld modu ale není nač si stěžovat a ani po připojení Switche do doku na velké TV obraz nevypadá vůbec zle. Jsou sice o něco patrnější nevyhlazené okraje jednotlivých letadel a textury krajiny by si zasloužily o pár pixelů navíc, jako celek ale grafická stránka hry prostě působí stylově.

Skies of Fury DX; Wallpaper: sluneční záře

Stylizovaná grafika vypadá velmi dobře, hlavně při západu slunce.

Potěší i různá denní doba během jednotlivých misí. Nejkrásnější jsou rozhodně úrovně odehrávající se při západu slunce. Červeně zbarvená oblaka a jimi prostupující sluneční paprsky ze stylizované grafiky ždímou maximum a vy tak máte tendence automaticky zpomalovat a jen se tak kochat tím uklidňujícím výjevem. Jen je škoda, že po vás pořád někdo střílí.

U zvukového doprovodu nejvíce ční dramatická a až filmově působící hudba, která ještě podpoří velmi dobrou atmosféru Skies of Fury DX. Bohužel si po nějaké chvíli uvědomíte, že jednotlivé hudební stopy jsou žalostně krátké a během misí hrají v jedné nekonečné smyčce, což se vám rychle omrzí. A je to škoda, protože skladby jsou to jinak povedené.

Skies of Fury DX; Gameplay: červánky Skies of Fury DX; Gameplay: exploze Skies of Fury DX; Gameplay: mraky

Obrázek 1: Jen tak se proletět narůžovělou oblohou. Obrázek 2: Tohle nebude hladké přistání. Obrázek 3: Letět ve formaci podstatně zvyšuje vaše šance na přežití.

Tohle je můj poslední let

Suma sumárum ale Skies of Fury DX přináší až nečekaně zábavné arkádové letecké souboje, které na Nintendu Switch dlouho chyběly. 100 singleplayerových misí, různé typy letadel, hromada volitelných skinů a několik herních režimů pro více hráčů vás zabaví na dlouhou dobu a těch pár drobných nedostatků zážitek z povedené hratelnosti nikterak zásadně nekazí. Pokud jste tedy fandové nedokonalých letadel křižujících nebesa během 1. světové války, neváhejte.

Skies of Fury DX; Wallpaper: poškození

Úhybné manévry jsou efektní, ale bohužel je provádíte automaticky.

Recenze Skies of Fury DX: závěrečné hodnocení