Dětská kola jsou velice dobře ovladatelná a lehká. Jejich konstrukce je odolná, aby se zamezilo vážnějšímu poškození při prvních pádech. Navíc jsou k dostání v mnoha barevných provedeních.
Výška rámu u dětského kola je ideální v úrovni pasu.
Podrobnější informace o výběru velikosti kola naleznete v našem článku.
Ocelové rámy mají vysokou pevnost a nižší cenu. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a podléhání korozi.
Duralový rám je dražší, ale lehčí a zachovává si podobnou pevnost jako rám ocelový.
Nejběžnější variantou jsou véčkové brzdy (v-brake), které brzdí třením gumové plochy o ráfek. Jsou levné, nenáročné na údržbu, ale jejich brzdný účinek při kontaktu s vodou klesá.
Druhou variantou jsou brzdy kotoučové, které brzdí dobře za mokra i sucha, ale jsou náročnější na údržbu. Kotoučové brzdy mohou být ovládány lankem nebo hydraulicky.
Odnímatelná stabilizační kolečka (také je hledejte pod názvem balanční kolečka) jsou ideálním prostředkem v době, kdy se váš malý cyklista s kolem teprve sžívá. Při jejich výběru se řiďte průměrem kol na dětském bicyklu. Na balančních kolečkách je vždy přesně specifikováno, pro jaký průměr jsou určena.
Na trhu najdeme také univerzální typy stabilizačních koleček, které můžeme upevnit na jakékoliv dětské kolo. Běžně dodávány bývají k nejmenším dětským kolům. Postupně, jak se vaše ratolest učí na kole jezdit, je pak stačí posouvat tak, aby se o ně dítě při jízdě neopíralo a sloužily pouze jako opora v případě nejistoty.
Kryt řetězu, prvek pasivní bezpečnosti dětského kola, se hodí nejen malým jezdcům - začátečníkům, ocení jej určitě i ti odrostlejší. Nechráněný řetěz totiž v zápalu jízdy může způsobit nepříjemné odřeniny, může se do něj zachytit kus oblečení nebo tkanička u boty a hned je tu bolestivý pád.
U kol pro menší děti je kryt řetězu a převodu součástí konstrukce kola, pro větší děti, pokud zjistíte, že je potřeba, je nasnadě jej dokoupit. Při výběru vždy vycházejte z velikosti kola. Z montáže nemusíte mít obavu, většinou stačí utáhnout pár šroubků.
Odpružení vidlice jízdního kola zlepšuje pohodlí jízdy. Poprvé se objevilo u horských kol, nicméně v dnešní době už je standardem na všech druzích bicyklů, ty dětské nevyjímaje.
Nejjednodušším (a tudíž i nejlevnějším) typem odpružením je pružinové s elastomerem. To se ale pomalu vytrácí a nahrazují je tlumiče různých typů (pružina s olejovým tlumičem, pružina s tlakovou vzduchovou komorou a olejovým tlumičem). V různé míře je možné sílu odpružení ovlivnit, buď výměnou pružin nebo dofouknutím vzduchových komor.
Nejlepší řešení je koupit kolo, oproti kterému je vaše ratolest na spodní hranici výškového určení. Máte tak jistotu, že ho využije naplno a celou dobu pro něj bude velikostně optimální.
Dětská kola jsou většinou vybavena blatníky, odrazkami a zvonkem. Doporučujeme dokoupit také helmu.
Většina dětských kol je stavěna tak, aby vydržela prvotní pády. Nicméně doporučujeme vyvarovat se nebývale hrubému zacházení a o kolo pravidelně pečovat.
Na dětském kole se sedí v tzv. neutrálním posedu (něco mezi sportovním a rekreačním). Je to posed zcela přirozený vývoji dětského těla. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed, při kterém se sedí téměř zcela vzpřímeně.
Rozhodně ano. Dětská odrážedla totiž pomáhají zlepšit koordinaci pohybů a ta pro starší děti, která připomínají klasická kola, jen bez pedálů, navíc trénují rovnováhu. Cestu ke klasickému kolu tak rozhodně mohou ulehčit.
Přehazovačka je mechanizmus, který najdeme u většiny kol, a slouží k výběru stupně zátěže při šlapání. Při zvolení nízkého stupně (v kopci), se bude šlapat velmi lehce, nicméně s vysokou frekvencí. Naopak při zvolení vysokého stupně na rovné silnici, nebudete muset šlapat s takovou frekvencí a jízda bude pohodlnější.
Velikost rámu je udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se nejlépe podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, nebo výšky postavy. Rámy jsou ocelové, duralové a karbonové. Ocelové rámy mají vyšší hmotnost a podléhají korozi. Výhodou je jejich vysoká pevnost a nižší cena. Duralový rám nepodléhá snadno korozi a je relativně lehký. Karbonový rám je ze všech nejlehčí, nepodléhá korozi, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti.
Odpružení vidlice je založené na stlačeném vzduchu nebo pružině. Pružinové provedení je levnější variantou a poskytuje nepatrně citlivější tlumení než vzduchové provedení. Nevýhodou je závislost mezi sílou pružiny a hmotností jezdce, případně změna vlastností při změně okolní teploty. Vzduchové odpružení je vhodné pro sport i rekreaci. Tlak vzduchu lze přizpůsobit hmotnosti jezdce a díky svým vlastnostem je velmi často využívané, ačkoliv je jeho cena vyšší. Funkce zamykání vidlice umožňuje z odpružené vidlice udělat pevnou. Pokud vidlice zůstane odemčená při jízdě do kopce, část síly, která je přenášena do pedálů, absorbuje vidlice.
Slovník pojmů
Průměr kola
Dětská kola mají nejčastěji průměr 12" - 26". Velikost kola se určuje podle výšky postavy nebo výšky rozkroku měřeného po vnitřní straně stehna.
Věk
2–4 roky
3–5 let
4–6 let
5–8 let
7–11 let
10 a více
Velikost kola
12"
14"
16"
20"
24"
26"
Výška postavy
82–100 cm
98–106 cm
104–122 cm
120–130 cm
127–142 cm
140–158 cm
Výška rozkroku
30–40 cm
36–44 cm
40–54 cm
52–59 cm
57–66 cm
64–70 cm