• Autor: Filip Němec
Kultovní FPS S.T.A.L.K.E.R. z dílny ukrajinského studia GSC Game World se po řadě let vrací na naše pevné disky a přivádí nás zpět do zóny kolem vybuchlé černobylské elektrárny. Podmanivý otevřený svět plný anomálií, nepřátelských frakcí i osamocených dobrodruhů nás opět vtáhnul do napínavého příběhu, jehož otěže máte v rukou pouze vy. Vše, co o S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl potřebujete vědět, najdete v tomto článku.
(Update): Přidány informace k velké aktualizaci hry.
zdroj: GSC Game World
Po obsáhlé lednové aktualizaci dostává S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl další velký patch, patch 1.2.1, který řeší více než 1700 chyb a problémů. Ve velké míře se aktualizace zaměřuje na umělou inteligenci, zejména tzv. A-Life, tedy systém simulující co nejpřirozenějších chování NPC postav i herního světa obecně. Kupříkladu jde o to, že stalkeři řízení umělou inteligencí nyní umí například sebrat vybavení padlým protivníkům a v případě, že je lepší než jejich, vybaví se jím. Z dalších řešených problémů zmiňme například zasekávání za překážkami, logičtější chování při střelbě, „zamrzávání“ v boji a podobně.
Patch se samozřejmě zaměřuje i na další bolístku druhého Stalkera, a tou je optimalizace, třeba ve formě propadů snímkování ve specifických lokacích či momentech. Nechybí ani řada oprav v rámci příběhových misí, které řeší třeba některé nelogičnosti v rámci návaznosti příběhu. Pokud by vás zajímal kompletní popis všech více než 1700 změn, najdete jej na oficiálních stránkách.
V případě druhého Stalkera není pochyb o dvou věcech: jde o skvělou hru, která ale potřebuje ještě hodně dodatečné péče… a právě tu autoři hře, vypadá to, skutečně dávají. Zatím poslední velký patch, který má úctyhodných 110 GB, opravuje přes 1800 různých chyb a problémů, tím největším vylepšením je ale oprava systému A-Life. Zóna díky tomu působí daleko živějším dojmem, je více „zalidněna“ NPC postavami a ty se také konečně náhodně nespawnují za vašimi zády.
Vylepšení se dočkala také umělá inteligence, jmenovitě jde například o zasekávání NPC postav ve dveřích, schopnost krýt se za překážkami, zaseknutí se v různých pozicích či neschopnost s postavami spustit dialog. Došlo také k úpravám nízkých odměn za některé mise, což jsme ostatně kritizovali i v naší recenzi.
Oprav se dočkala také problematická optimalizace, fyzika, chyby v cutscénách, příběhových misích a spousta dalších prvků. Pokud by vás zajímal kompletní výpis všech více než 1800 změn, můžete se na něj podívat na oficiálních stránkách.
„Návrat do Zóny neproběhl zcela hladce, fanoušci série ale rozhodně nemusejí být zklamaní, stejně jako všichni příznivci stříleček v otevřeném světě, kteří chtějí u hry trochu více přemýšlet a méně běhat za ikonkami.“
Podívejte se na celou recenzi (PC) včetně hodnocení.
Pokračování kultovního Stalkera se dočkalo smíšených reakcí. Ačkoli totiž naprostá většina recenzentů hodnotí kladně hratelnost i obsah, zásadním problémem S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl je špatná optimalizace hry a také množství bugů a chyb. Přestože ale některé recenze doporučují s hraním Heart of Chornobyl nějaký čas počkat, než autoři chyby opraví, většinou si hra odnáší nadprůměrná hodnocení a to právě i přes zmíněné chyby, které má bohatě vyvažovat pohlcující hratelnost a zajímavý příběh. Řada recenzentů dává hře body navíc i za to, že vývojáři dokázali hru vůbec dokončit a vydat poté, co se museli po ruské invazi na Ukrajinu přesunout ze svého studia z Kyjeva do Prahy a v mnoha ohledech začít tvořit hru od začátku.
A jak hodnotí svět?
Tato hodnocení jsou platná k 25. 11. 2024.
„S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl mistrně kombinuje několik žánrů a přináší tak jedinečný hororový zážitek v otevřeném světě. Díky bezkonkurenční vtahující hratelnosti, úžasné atmosféře, poutavému příběhu a nádhernému vizuálnímu zpracování se jedná o jednu z nejlepších her dostupných na Xboxu řady X/S, a to i přes technické problémy, které ji brzdí.“ – 90 % celá recenze
„Kritizovat technické problémy Stalkera 2 je těžké už jen proto, že je obdivuhodné, že se společnosti GSC vůbec podařilo hru (po všech problémech) vydat. Přiznávám, že díky tomu jsem mohl snáze přehlédnout některé její otravné detaily, zejména když hru nijak nerozbíjí. Ale ani to by nemuselo platit, kdyby se zároveň nejednalo o poutavou hru. Stalker 2 má v několika oblastech výrazné nedostatky, nicméně tyto nedostatky mají tendenci se rozplynout, když se podmanivá nelineární výprava zvrtne díky nepředvídatelnému prvku, který vás donutí ke zběsilé přestřelce. Tato nepředvídatelnost a způsob, jakým se různé systémy vzájemně ovlivňují a vytvářejí odlišné příběhy, odlišuje Stalkera 2 od ostatních. Když k tomu přidáte okouzlující svět a fascinující záhady, které se v něm skrývají, je těžké nepodlehnout jeho lákavému kouzlu.“ – 70 % celá recenze
„Stalker 2 by za pár let mohl být skvělou hrou, ale to, co je prezentováno při uvedení na trh, je technický zmatek, který nevyužívá svého potenciálu. Přesvědčivé vedlejší příběhy a skvělé prostředí celý zážitek vylepšují, ale při uvedení na trh není Stalker 2 dobrodružstvím, do kterého bychom se plně doporučili pustit.“ – 40 % celá recenze
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vyšel 20. listopadu 2024 na PC a Xbox Series X/S. Od prvního dne vydání je hra dostupná také ve službě Game Pass. Další platformy zatím nejsou oznámeny, vypadá to však, že PC a Series X/S verze budou mít pouze tříměsíční časovou exkluzivitu (více zde) a poté bude hra moci vyjít například i na PlayStation 5. Autoři se ale prý zatím soustředí na již vydané verze pro PC a Xbox a vydání na dalších platformách nechtějí komentovat.
Heart of Chornobyl si prošel náročným vývojem, hra totiž byla celkem třikrát odložena (čtyřikrát, pokud počítáme i původně plánované vydání v roce 2012, kdy studio téměř zaniklo). Po jeho znovu-oznámení měl druhý Stalker vyjít už v roce 2023. Hlavním důvodem složitého vývoje byla a stále je válka na Ukrajině, kde vývojáři sídlí, a následný částečný přesun týmu do Prahy (více se situaci kolem války a vývoji hry věnujeme níže).
V případě druhého odkladu pak autoři otevřeně přiznali, že šlo zejména o reakci na zpětnou vazbu novinářů a hráčů, kteří druhý díl mohli hrát. Třetí odklad pak autoři vysvětlili nutností zapracovat ještě na technické stránce a finálním ladění hry. Jak se ale můžete dočíst v souhrnu recenzí, ani tak se hře nevyhnula řada technických problémů.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — Bolts & Bullets Trailer
zdroj: GSC Game World
Druhý díl byl poprvé oznámen už v roce 2010 s datem vydání o dva roky později. Kvůli personálním a finančním problémům byl ale vývoj ukončen a studio téměř zaniklo. Práce na S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl byly znovu oznámeny v roce 2018.
Studio GSC Game World se po začátku ruské invaze na Ukrajinu rozhodlo zemi opustit, aby vývojáři mohli bezpečně pokračovat ve vývoji hry a přemístili se tak do Prahy. V reakci na invazi došlo také k úpravě podtitulu z Heart of Chernobyl na Heart of Chornobyl. Zatímco první varianta slova Černobyl je ruská, Čornobyl je ukrajinský výraz.
Podle rozhovoru pro magazín Wired pracovalo před vydáním hry v Praze 200 zaměstnanců studia, zatímco 130 jich zůstalo na Ukrajině a řada z nich narukovala do armády. V bojích už přišel o život například designér Vladimir Yezhov. Podle zmíněného magazínu iXBT mělo dojít k velkému náboru nováčků, kteří podle neoficiálních informací značnou část hry předělali, a to buď kvůli vlastní vizi, tak i kvůli tomu, že od předchozích vývojářů nedostali kompletní instrukce, jak v práci pokračovat. V Kyjevě zůstaly po studiu Studio GSC Game World nejen prázdné kanceláře, ale také třeba prvotřídní motion capture studio.
zdroj: GSC Game World
Vývojáři si prý zvolili Prahu jako svůj dočasný domov kvůli přátelské atmosféře českého herního průmyslu a nízkým nájmům.
Vedle digitální verze poskytující hráčům pouze hru nabízí S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl fanouškům také další čtyři verze, ve kterých si jde hru zakoupit. Ve standartní fyzické najdete kromě samotného titulu též steelbook, dopis od vývojářů, nálepky a povolenku do Zóny. Limitovaná edice vám vedle již zmíněného dá k dispozici také mapu, plakát, frakční nášivky, psí známky a klíčenku se zapalovačem. Ti z vás, kterým takový obsah nestačí, mají možnost své finance vrazit do Deluxe edice obsahující speciální sběratelský steelbook a sošku stalkera.
Pro nejzarytější fanoušky je tu ještě Ultimátní edice. Kromě hry samotné v ní naleznou také Season Pass, dodatečný vedlejší úkol, skiny do hry pro jednoho i více hráčů, digitální artbook a soundtrack. Digitální obsah však není tím jediným, co tato verze nabízí. Obsahuje sošku stalkera, unikátní lampičku, Ultimate steelbook a veškerý obsah, který najdete i v předchozích variantách. Přehledně se na všechny edice můžete podívat na homepagi hry (dolní část stránek).
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl u nás vyšel s českými titulky na obou platformách.
To nabídne českým, potažmo i slovenským hráčům, skvělou možnost zahrát si S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl v originálním ukrajinském dabingu a zároveň plně porozumět příběhu díky českým titulkům. Atmosféra hry je totiž v případě ukrajinského dabingu daleko autentičtější. Ukázku originálního dabingu si můžete poslechnout v traileru níže.
Lokalizaci řídil oblíbený český profesionální překladatel Filip Ženíšek, který v červnu 2024 potvrdil, že překlad hry je hotový, a protože se mu ze světa Stalkera nechce, začal pracovat na českém překladu deskové hry S.T.A.L.K.E.R., která by měla vyjít v roce 2025.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля — Трейлер «Це не рай»
zdroj: GSC Game World
Snímky dokumentující vývoj her dnes nejsou ničím neobvyklým, War Game: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2 ale rozhodně není klasickým ohlédnutím za tvorbou nového titulu. Na ploše devadesáti minut vývojáři pochopitelně přibližují vytváření hry jako takové, jak už ale název napovídá, dokument, který nabízí i české titulky, se ve značné míře zaměřuje na to, jak vývoj S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ovlivnila ruská invaze na Ukrajinu, kde vývojáři původně sídlili.
Úvodní část dokumentu přesto působí vcelku klasicky – vývojáři přibližují jakým způsobem probíhaly úvodní roky vývoje, kdy se kupříkladu vydali nasbírat co nejvíce detailů přímo z uzavřené zóny kolem Černobylu. Vzápětí ale dochází k prvnímu zvratu. Původně plánované vydání zhatila ruská invaze na Ukrajinu a právě v ten moment se mění celý tón dokumentu, který zprostředkovává nejen přesun většiny vývojářů do Prahy a s tím spojené výzvy, ale i jednotlivé příběhy vývojářů. Jak už jsme totiž v tomto článku psali dříve, nemálo členů studia se rozhodlo bránit svou vlast a v bojích padli.
WAR GAME: THE MAKING OF S.T.A.L.K.E.R. 2 | OFFICIAL FILM | XBOX
zdroj: Xbox
Příběh S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl se odehrává v Zóně rozkládající se v okolí černobylské jaderné elektrárny, stejně tak jako S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Podívat se díky tomu jde do řady dobře známých lokací, vedle nichž tvůrci přidali také úplně nové destinace. Hlavním hrdinou je Skif, jeden z ostřílených stopařů (stalkerů), živících se primárně výpravami do míst, kam by se obyčejný člověk nikdy nevydal. Střetávat se v jeho kůži budete muset jak s lidmi a mutanty, tak s bezpočtem nástrah vytvořených radiací.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — The Time of Opportunities Trailer - Xbox Games Showcase 2024
zdroj: Xbox
Nebezpečná Zóna nabízí spoustu příležitostí, ale i hrozeb.
Příběh se odehrává po událostech všech tří předchozích her, a funguje dobře i sám o sobě, pochopitelně ale přijdete o spoustu narážek a příběhových návazností, takže se vyplatí pročíst si alespoň nějaké příběhové shrnutí předchozích tří her. V Heart of Chornobyl se mimo jiné objevují známé postavy, například Jizva, hlavní hrdina S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, ale i významné frakce v čele s vojensko-náboženskou sektou Monolit.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Official Trailer | gamescom 2024
zdroj: IGN
Dohrání hlavního příběhu zabere zhruba 40 hodin, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ale obsahuje obrovské množství nápaditého vedlejšího obsahu a podle autorů nám pro kompletní odhalení všeho nebude stačit ani 100 hodin. Díky větvení příběhu navíc Heart of Chornobyl nabízí velmi zajímavou znovuhratelnost, kterou umocňují čtyři rozdílné konce. Zakončení hry ale ovlivňují i vedlejší mise v celém průběhu hry, jejichž výsledek se promítá právě do hlavní dějové linky.
S.T.A.L.K.E.R.: 2 Heart of Chornobyl je FPS zasazená do otevřeného světa obsahující prvky survivalu. V rozsáhlém okolí vybuchlé černobylské elektrárny vás tak kromě nepřátel v roli zmutovaných zvířat i lidských protivníků sužuje také hlad či všudypřítomná radiace. Co do proměnlivosti světa si ale hra osvojila i cosi z žánru RPG, vaše okolí se totiž dynamicky mění na základě vašich rozhodnutí. Je totiž na vás, s kým se spřátelíte, koho nebudete mít rádi a koho zradíte. A podle toho se třeba mění obyvatelstvo jednotlivých stanovišť a podobně.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl - Official 'Come to Me' Gameplay Trailer (4K)
zdroj: IGN
Rozsáhlý otevřený svět láká k průzkumu, smrt ovšem číhá na každém kroku.
S problémy se samozřejmě nemusíte ve S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vypořádávat ručně, nýbrž za pomoci pestré škály zbraní. Těch je ve hře 35, každá s možností upgradů statistik a dodatečných úprav tlumiče, hledí nebo vylepšené zásobníky a nechybí ani několik druhů munice. Survival prvky výrazně zasahují i právě do zbraní, hlídat je potřeba jejich opotřebení, které může vyústit i v to, že se vám při střelbě zbraň zasekne. Nechybí samozřejmě ani artefakty vytvořené v radioaktivní zóně, které vaší postavě přinášejí vítané výhody, ovšem čím silnější artefakt, tím je i větší jeho radiace.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — Gameplay Trailer
zdroj: Xbox
Výpravy do srdce Zóny jsou často děsivým zážitkem.
Pro fanoušky předchozích dílů je skvělou zprávou, že autoři odolali moderním trendům, Heart of Chornobyl je tak poměrně obtížnou hrou, která podle autorů pramení ze sázky na samostatnost hráče, ať už jde o důležitost ručního systému ukládání nebo umělou inteligenci s vlastními schématy chování. Například osamocený pes na vás nejspíše nezaútočí, ale celá smečka už bude daleko agresivnější a vychytralejší. Svou roli hraje také absence klasického tutoriálu, na vše si má hráč přijít postupným hraním. Oproti prvnímu dílu však můžete volit mezi třemi obtížnostmi, přičemž ta první je sice stále solidní výzvou, ale je rozhodně méně náročná než základní hratelnost prvního dílu.
Stejně jako minulý rok, také letos přivezlo studio GSC Game World na Gamescom hratelnou ukázku S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, ovšem zatímco loni byla právě i na popud neuspokojivých reakcí z Gamescomu hra odložena, letos se demo dočkalo chvály.
Magazín IGN vyzdvihuje nádherné grafické zpracování a také to, že nepůjde jen o bezduchou střílečku. Druhý S.T.A.L.K.E.R. má být hlubokým herním zážitkem a čekání na něj se prý vyplatí. To si myslí také redaktor serveru Wccftech, zaměřující se ve svých dojmech zejména na hratelnost. Ta se má i nadále odlišovat od jiných akčních stříleček silným důrazem na survival mechaniky a relativně vysokou obtížností postavenou na malé výdrži vaší postavy, ale i nepřátel. Všechny tradiční prvky hratelnosti ale mají být dobře zkombinovány se současnými standardy žánru, takže po gameplay stránce má působit Heart of Chornobyl velmi dobře.
Stejně pozitivní je i magazín GamesRadar, který se v úvodu svých dojmů rovněž pozastavuje nad výrazným vylepšením grafiky. Zmiňuje nejrůznější líbivé detaily i celkovou kvalitu textur, smrtící anomálie či nádherně krvavě rudou oblohu. A přestože při hraní ukázky prý šlo narazit na mnoho bugů, právě odklad na listopad by mohl zajistit, že se dočkáme dobře odladěné hry. Už nyní totiž PC verze údajně běží bez jakýchkoliv technických problémů.
Vypadá to tedy, že historie se bude opakovat jen z části – S.T.A.L.K.E.R. 2 oproti prvnímu dílu vyjde v dobrém technickém stavu, co však nejspíše zůstane stejné, je intenzivní herní zážitek s ikonickou atmosférou.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl se stejně jako předchozí tři hry z této série odehrává v prostředí vybuchlé černobylské elektrárny na Ukrajině. Některé oblasti jsou vymodelovány podle skutečnosti, jiné se taktéž inspirovaly reálnými místy, ale v rámci lepšího zážitku došlo například k jejich zmenšení či jiným úpravám. Autoři navíc vše vytvářeli ručně a při tvorbě velkého otevřeného světa nedošlo k využití procedurálního generátoru.
STALKER 2 VS Reality | The Power of Unreal Engine 5 | Graphics Comparison
zdroj: ElAnalistaDeBits
Inspiraci skutečnými místy vzali autoři velmi vážně, řadu budov a lokací nerozeznáte od originálu.
Celkem má mapa druhého dílu rozlohu 64 km2, což je více než dvojnásobek oproti prvnímu dílu, čeká nás tak skutečně rozsáhlý otevřený svět, který je rozdělen do 20 oblastí s vlastní architekturou, přírodou a obyvateli. K velikosti mapy pak autoři dodávají, že jejich cílem nebylo nutně vytvořit jen prvoplánově rozsáhlý otevřený svět, hlavním důvodem je snaha navodit pocit svobody, ale také osamocení či dokonce úzkosti, tedy to, co by takový stalker skutečně prožíval.
Nejde totiž jen o hlavní příběh, ale také vedlejší mise a průzkum světa, který je pro stalkera hledajícího výbavu a tajemné artefakty velmi důležitý. Právě průzkum působí ještě přirozeněji díky tomu, že prostředí neobsahuje žádné bariéry a hned v prvních minutách se můžete klidně vydat do útrob samotné černobylské elektrárny. A protože se S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl odehrává v částečně stejném prostředí jako předchozí hry z této série, v průběhu hraní potkáte spoustu známých míst, které ale ohlodal zub času. Absence bariér pak znamená i to, že známé oblasti z předchozích her můžete daleko blíže prozkoumat. Například dříve uzamčené budovy sloužící pouze jako kulisa teď bude možné prohledat od sklepa až po půdu.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля — Developer Deep Dive
zdroj: GSC Game World
Svět S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl a jeho fungování ukazují vývojáři na jedné z misí, ve které se vydáme najít artefakt v ibkasti plné nebezpečných anomálií.
Již od vydání podporuje Heart of Chornobyl na PC upscalery od společností Nvidia, AMD, i Intel, tedy DLSS, FSR a XeSS a technologie zvyšující snímkovací frekvenci v podobě DLAA a dalších. V budoucnu by měla přibýt i podpora pro hardwarově akcelerovaný ray-tracing, zatím je totiž tato technologie řešena „pouze“ pomocí softwaru. Pokud ale bude moci hra využít i hardware počítače či konzole, technologie Lumen starající se o odlesky by měla ještě více zazářit.
Na konzoli Xbox Series X nabízí Heart of Chornobyl dva grafické režimy, výkon a kvalita. Zatímco režim výkonu díky menším detailům zvládá 60 fps, režim kvality na úkor hezčí grafiky snižuje snímkovací frekvenci na 30 fps. Vzhledem k relativně častým propadům snímkování hráči aktuálně preferují režim výkonu se zapnutým VRR, který dopady poklesů fps pomáhá maskovat.
Xbox Series S má pouze jeden grafický režim aktuálně zvládající pouze 30 fps, vývojáři však s optimalizací Series S verze neskončili a je možné, že v budoucnu nabídne Heart of Chornobyl na této konzoli ještě lepší zážitek.
Vývojáři si jsou vědomi velké obliby fanouškovských modifikací, a tak i Heart of Chornobyl stejně jako v roce 2024 vydaná S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy podporuje mody, a to nejen na PC, ale také na Xboxu Series X/S. Modifikace lze stahovat z portálů jako Nexusmods.com, Stalker2mod.com nebo Moddb.com.
Už pár dní po vydání fanoušci nabídli modifikace pro řadu prvků a herních mechanik, které některé hráče mohou frustrovat či otravovat, i když třeba narušují vývojáři nastavená pravidla. Mezi nejstahovanější modifikace například patří možnost prodávat i rozbité zbraně, což výrazně šetří místo v inventáři, zrychlení sprintu, protože rychlé cestování je v Heart of Chornobyl velmi omezené či třeba vypnutí opotřebení zbraní.
Stejně jako první díl, také S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl bude obsahovat multiplayer, hra jej však obdrží až později po jejím vydání. Pro autory je v současnosti prioritou příběhová singleplayer kampaň a vzhledem k množství technických problémů po vydání hry odhadujeme, že se multiplayeru v dohledné době jen tak nedočkáme. Více informací o hře více hráčů ale zatím nemáme. Víme pouze to, že nemáme očekávat kooperaci, jak prozradili vývojáři v diskusi s hráči na Steamu.
zdroj: GSC Game World
Časem si s kamarády možná v S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl budete moc posedět u táboráku.
Trailery a další videa můžete nalézt na oficiálním YouTube kanále vývojářů a obrazové materiály na homepage stránkách hry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — Enter the Zone Trailer
zdroj: GSC Game World
Otevřený svět černobylské elektrárny a jejího okolí (pravděpodobně i spolu s horší optimalizací hry při jejím vydání) mají na naše herní stroje vysoké nároky. Za zmínku stojí zejména požadavek na grafickou kartu na úrovni RTX 4060 respektive RX 5700 XT pro střední detaily, což je v rámci této úrovně nastavení grafiky poměrně přísné, na druhou stranu na nejnižší detaily by měla stačit alternativa GTX 1060 či RX 580. Hra si jinak ukousne z disku úctyhodných 160 GB a z pochopitelných důvodu autoři doporučují SSD disk. Kompletní HW požadavky najdete níže:
|
Nízké HW požadavky | Střední HW požadavky | Vysoké (doporučené) HW požadavky | Epické HW požadavky |
---|---|---|---|---|
Operační systém | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit |
Procesor | AMD Ryzen 5 1600X | Intel Core i7-7700K | AMD Ryzen 7 3700X | Intel Core i7-9700K | AMD Ryzen 7 5800X | Intel Core i7-11700 | AMD Ryzen 7 7700X | Intel Core i7-13700KF |
Grafická karta | AMD Radeon RX 580, 8 GB | NVIDIA GeForce GTX 1060, 6 GB | Intel Arc A750 | AMD Radeon RX 5700 XT | NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER | NVIDIA GeForce RTX 4060 | AMD Radeon RX 6800 XT | NVIDIA GeForce RTX 3070Ti | NVIDIA GeForce RTX 4070 | AMD Radeon RX 7900 XTX | NVIDIA GeForce RTX 4080 |
Operační paměť | 16 GB | 16 GB | 32 GB | 32 GB |
Pevný disk | 160 GB (SSD) | 160 GB (SSD) | 160 GB (SSD) | 160 GB (SSD) |
• Zdroj: rockpapershotgun.com (25. 11. 2024)
Mohlo by vás zajímat
• Zdroje: stalker2.com, YouTube (Антишнапс)
Během Xbox 20/20 bylo představeno mnoho zajímavých titulů, žádný z nich však nezvedl můj krevní tep tak jako S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Jeho trailer se totiž nesl na značně temné notě vyvolávající vzpomínky na rok 2007, kdy jsem si měl možnost na svém starém herním stroji zahrát poprvé legendární, avšak dosti zabugovaný, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, který disponoval dvěma samostatnými datadisky, jež byly podobně kvalitní jako první zástupce této značky. Hlavním vyvolávačem vzpomínek se dozajista stalo hned v úvodu se na scéně objevivší impozantní ruské kolo nacházející se v opuštěném městě Pripjať ležícím nedaleko od Černobylské jaderné elektrárny, jež je místem opředeným legendami.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl – Official Trailer #1
První trailer k S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl nás svým zpracováním naprosto odzbrojil.
Ukázáním typického zapomenutého zábavního mechanizmu ovšem exkurze po metropoli duchů neskončila. Prostor dostalo též dětské hřiště, kterému dominovala anomálie na první pohled připomínající ve vzduchu se vznášející kus jantaru, jenž však nebyl jediným artefaktem představeným v prvním traileru pro S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Na scéně se objevil pro sérii typický šroub aktivující neviditelné pasti, či unikátní kus kamene drtícího vše ve svém okolí, který nám svou sílu předvedl na blízko stojících vracích aut. Nakonec v prezentovaných záběrech nechyběli ani divocí psi, mutanti umístění ve vyživovacích kádích a samozřejmě lidé, kteří tzv. Zónu obývají. Přesné datum vydání zatím nebylo určeno, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl by však měl dorazit v průběhu příštího roku na PC a Xbox Series X.
• Zdroje: stalker2.com