Budovatelských strategii zacílených na kolonizaci Marsu jsme tu v posledních letech neměli málo. Většinou se však jednalo o menší nezávislá dílka, která svým zpracováním a celkovou přístupností neměla šanci oslovit širší spektrum hráčů. Větší vývojářské týmy se této tématice kvůli její náročnosti až doposud vyhýbaly širokým obloukem. Když už jsme prakticky ztratili naději, že by se do tvorby pustila některá z velkých korporací, objevilo se na scéně studio Haemimont Games, jež v minulosti pracovalo na několika dílech série Tropico, či slavném RPG Victor Vran. Nyní nám tento žánrový veterán přináší spolu s vydavatelskou společností Paradox Interactive velmi nadějně vypadající kousek Surviving Mars, který v naší dnešní recenzi pořádně rozpitváme.
• Žánr: Strategie • Multiplayer: Ne • Vývojář: Eidos Montreal • Vydavatel: Paradox Interactive • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 a Xbox One (15. března 2018) • Homepage: paradoxplaza.com/surviving-mars • Čeština: Chystá se
• Recenze: 16. 3. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Už dnes je nám všem jasné, že Země jednoho krásného dne přestane vyhovovat našim základním potřebám, a tak se nejlepší mozky snaží nalézt místo, kam by se mohla nemalá část lidské populace přesunout, až ten moment nastane. Zpočátku se hodně uvažovalo o Měsíci. Po pár simulacích, jak by se kolonie na jeho povrchu vyvíjela, bylo však od této myšlenky upuštěno. Dnes se pozornost velkých korporací i světových velmocí upírá k Marsu, který by mělo být možné dle některých informací efektivně kolonizovat. Nejvíce se v této problematice zřejmě angažuje Elon Musk, jenž aktivně prohlašuje, že bez expanze na Rudou planetu nemáme šanci přežít.
Samozřejmě ne každý má k dispozici tolik peněz jako slavný vizionář Musk. Společnost, které se v Surviving Mars ujmete, má perfektní nápad, finance jí však scházejí, a tak jste nuceni spřáhnout se s jedním z velkých hráčů. Zapojit do svého projektu můžete některou ze světových velmocí (USA, Indie, Rusko, Evropa, Čína), nadnárodní korporace nebo náboženskou sektu, jež se snaží za pár šupů poslat své vyvolené ke hvězdám. Každý ze sponzorů vám nabídne odlišné podmínky spolupráce. Někteří do vašeho podniku vloží větší hotovost, jiní vám naopak nabídnou technologické benefity, z nichž můžete těžit po celou dobu hraní. Rusko vám kupříkladu dá k dispozici menší startovní sumu, jako protiváhu však poskytne efektivnější motory, což se dle mého názoru vyplatí.
Po několika hodinách hraní budete v Surviving Mars schopni vybudovat stabilně fungující kolonii.
Zásadní pro vaši misi na Mars bude také výběr člověka, který celý projekt po přistání povede. Do vedení lze dosadit raketového inženýra, život prodlužujícího doktora, mysli ulevujícího psychologa, oblohu pozorujícího astronoma, produkci zvyšujícího oligarchu, specialistu na vodní ložiska nebo politika, jenž stabilně plácá játra. Stejně jako v případě sponzora, i zvolením kapitána výrazně ovlivníte to, jak bude celek následně fungovat. Technicky orientované postavy vám pomohou nakopnout průmysl, specialisté na lidskou mysl a fyziologii naopak pomohou kolonistům lépe prožit jejich čas na stanici. Osobně jsem byl v Surviving Mars nejvíce zaujat futuristou, jehož přínosem bylo zefektivnění fungování senzorových věží a navýšení rychlosti vývoje nových technologií.
Před samotným začátkem hry musíte ještě vaší expedici navolit logo a vybrat jednu z devíti nabízených záhad, jejichž pozadí tvůrci prezentují skrze citáty významných osobností našich dějin. Některé z nich jsou zacíleny na politiku či život ve vesmíru, jiné na děj na našem domovském světě nebo na smrtící nemoci, jež se začnou v určité fázi kolonizace za neznámých okolností šířit vašimi základnami. Po zvolení jedné z prezentovaných možností se aktivuje speciální dějová linie doprovázející vás jistým způsobem po celou dobu hraní. Definicí jednotlivých faktorů v Surviving Mars prakticky určujete celkovou obtížnost, je tedy dobré pořádně si rozmyslet, jak moc se chcete při hraní zapotit. Pro začátečníky je ideální hrát bez tohoto prvku.
Obrázek 1: Velikostí startovního výsadku budete v Surviving Mars definovat obtížnost. Obrázek 2: V prvních minutách toho nebudete mít k dispozici mnoho. Obrázek 3: Každý výsadek bude svým způsobem specifický.
Definovat celkovou úroveň obtížnosti nebudete jen skrze základní obrazovku. Po nastavení elementárních údajů je před vás v Surviving Mars postavena legendární Rudá planeta v celé své kráse. Vaším úkolem v této etapě bude vybrat pozici, na níž přistane první výsadková loď. Hlídat je nutné především výskyt pro život nezbytných surovin a potencionální hrozby schopné dlouhodobě narušit fungování vaší kolonie. Pozor si musíte dát především na místa s poklesy teplot, velkým výskytem meteorů, písečných bouří a prachových ďáblů snažících se zanést budovy pískem. Pokud budete tato nebezpečí ignorovat, může vaše cesta skončit dříve, než stačíte vystavět první obytný komplex.
Po vybrání ideální startovní pozice můžete s lodí, jež nese vybavení pořízené za peníze investorů, přistát ve vybrané lokalitě. První výprava je v Surviving Mars tvořena převážně na dálku řízenými vozidly a roboty, kteří byli vysláni v předstihu proto, aby vytvořili určité zázemí pro kolonizaci, takže od nich nelze čekat žádné zázraky. Vybudovat jste s nimi schopni jen základní typy elektráren, vodních čerpadel, obytných struktur a automatizovaných továren produkujících suroviny nezbytné pro výstavbu a údržbu kopulí chráněných ploch. V jejich útrobách je možné postavit normálně fungující města, jež se moc neliší od metropolí, které se nachází na Zemi.
Obrázek 1: Ve školce se budou speciálně vyškolení pracovníci starat o nově narozené obyvatele Rudé planety. Obrázek 2: Pokud přežijete dostatečně dlouho, budete schopni v Surviving Mars vybudovat slušně fungující komplex.
Ihned poté, co uvedete vaši základnu i s obytným dómem (kopulí zakryté území) do bezproblémového chodu stabilním přísunem vody, energie, kyslíku a jídla, můžete zažádat velení o transportní plavidlo s nevelkým počtem kolonistů. Přestože by člověk očekával, že mu ze Země na tuto misi pošlou jen ty nejlepší možné kousky, je třeba skladbu pasažérů objednané lodi před odletem pořádně zkontrolovat a protřídit. Ne všichni totiž mají dostatek sil a zkušeností na to, aby vám byli skutečným přínosem. Někteří kandidáti jsou příliš staří, nezkušení, líní nebo hloupí. Každý má v Surviving Mars nějaký vroubek, kterým vám bude určitým způsobem znepříjemňovat život. Ve finále je jen na vás, zda jste schopni nedostatky daného adepta akceptovat, či nikoliv.
Stejně jako v jiných podobně laděných projektech musíte i v Surviving Mars kolonistům kromě základních potřeb zajistit také jistý komfort. Každá skupina obyvatel má určité zájmy. Dospělí jedinci utíkají po práci do barů, tělocvičen, obchodů a kasin. Děti naopak touží po školách, hřištích, parcích a rychlém občerstvení. Zásadní je také vybudovat nemocnice, bezpečnostní centra a výzkumné stanice, které vám značně urychlí vývoj nových technologií, s jejichž pomocí zefektivníte určité budovy a výrobní procesy. Pokud budete tužby svých osadníků ignorovat, může se vám stát, že v příští výpravě naleznete jen samé neschopné balíky, protože schopnější jedinci s vámi nebudou chtít mít nic společného.
Obrázek 1: Obyvatelům vašich základen musíte v Surviving Mars zabezpečit základní potřeby. Obrázek 2: Bez odpočinku, jídla a pití se jim na vaší základně moc líbit nebude. Obrázek 3: Když budete mít štěstí, odstartujete svou pouť na místě, které bude nabízet vše potřebné.
V některých žánrových dílech si můžete po vybudování primární kolonie dát nohy na stůl a pozorovat její chod. Surviving Mars se v tomto ohledu od některých konkurenčních projektů liší. Vystavěním první funkční základny totiž vaše práce teprve začíná. Reálným cílem je tu totiž vytvoření celku, který bude schopen fungovat bez stabilních dodávek ze Země, jež vás budou minimálně zpočátku hodně držet nad vodou. Osamělé stanoviště pokryje jen určité množství potřeb, takže je pro vás nezbytné vytvořit efektivně navrženou síť navzájem se podporujících bází, jejichž správa je o něco náročnější než kontrola jediného bodu. Nudit se tím pádem nebudete ani ve středních a pozdních fázích hry, což je dle mého názoru dobře.
Teritorium budete v Surviving Mars expandovat dvěma způsoby. První varianta je náročná především na finance, zapojíte do ní totiž jedno z přepravních plavidel ze Země, v němž na vámi zvolené místo dovezete již smontované budovy a suroviny. Ty následně využijete na vybudování základních kamenů báze. Druhá možnost vyžaduje vaše osobní zapojení do celé akce. S několika dopravními vozidly a jedním stavební drony kontrolujícím průzkumníkem se vydáte k místu, kde by měla stát vaše základna. V momentu, kdy k němu dorazíte, postavíte několik skladovacích prostor, do nichž začnete vozit různé typy materiálu. Ten je posléze využit robotickými staviteli k vybudování nového komplexu, za který zaplatíte o mnoho méně než za výsadek z vašeho domovského světa.
Obrázek 1: Potřebné materiály a kolonisty budete na Rudou planetu dovážet v lodích. Obrázek 2: Každé kontrolní centrum je schopné zvládnout jen určitou oblast, v níž mohou robotičtí technici operovat.
Skutečně pěkně vypadajících strategií není na trhu mnoho. Jejich tvůrci totiž většinou grafiku zanedbají kvůli velikosti celku nebo proto, aby se jim snáze optimalizoval. Jen málokteré herní studio je schopné vytvořit titul se skutečně obstojným vizuálním zpracováním, které by ve vás nevzbuzovalo smíšené, či dokonce negativní emoce. Vývojářům z Haemimont Games se povedlo něco nevídaného. Surviving Mars je totiž dílko, jež dokáže kromě vašich očí potěšit také stroj, na němž hrajete. I přes kvalitní vizuál jede hra při maximálním možném nastavení bez větších problémů za všech okolností. Popravdě jsem čekal, že Surviving Mars pošlape o něco hůře, ve finále jesm byl nakonec příjemně překvapen.
Zpracování technické stránky se tvůrcům Surviving Mars též povedlo na jedničku. Za několik desítek hodin jsem při hraní nenarazil na žádné výraznější nedostatky. Pokud bych měl celku něco vytknout, zřejmě by to byl nepříliš povedený sountrack, který nenabízí moc kvalitní hudební pozadí, takže si s vysokou pravděpodobností brzy po spuštění hry zapnete do sluchátek či reproduktorů něco svého.
Na první pohled nevypadá Surviving Mars nijak zvlášť zajímavě. Když do něj investujete jen pár hodin svého času, neukáže vám o moc víc než většina budovatelských strategií s touto tématikou. Pokud u něj však vydržíte delší dobu, zaujme vás řadou herních prvků, jimiž ostatní projekty nedisponují. Nabídnuty vám v něm budou slušně zpracované aktivní příběhové scénáře, fungující mechanizmus budování, plynulá hratelnost a celková chytlavost. Problém je, že než se dostanete přes klasickou část, kterou nabízejí všichni, uplyne několik hodin, což pro některé hráče může představovat zásadní nedostatek, jelikož jsou zvyklí na rychlejší tempo.
Za sebe bych Surviving Mars doporučil především milovníkům pomalejších budovatelských strategií, kteří nikam nespěchají. Fandové dynamičtějších kousků by se měli poohlédnout jinde. Surviving Mars vychází na PC, Xbox One a PS4 15. března 2018.
Za pomoci nových výsadkových lodí budete v Surviving Mars pomalu, ale jistě expandovat hranice vaší kolonie.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E8600 / AMD Phenom II X3 720 | Intel Core i5-4690 / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 620 / AMD Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 10 GB | 10 GB |
Surviving Mars vychází 15. března 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One.