Všechny dárky jako na dlani Amazfit GTR 3 Pro

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep (NOVINKA) – definitivní edice je na spadnutí

Již brzy

Brian Fargo a jeho inXile Entertainment v roce 2015 vybrali na dostatek financí na to, aby mohli vytvořit čtvrtý díl úspěšné série The Bard’s Tale, jenž nese název Barrows Deep. Titulu notně podrážely nohy technické nedostatky, ale i přesto si hra vedla poměrně dobře. Nyní se na nás chystá The Bard’s Tale IV Director’s Cut, což je v podstatě definitivní edice, kvůli které bude stát za to si „bardův příběh“ znovu nainstalovat.

NovinkyRecenze (PC)

Bard's Tale IV; cover; directors cut

• Žánr: RPG • Multiplayer: Ne • Vývojář: inXile Entertainment • Vydavatel: inXile Entertainment • Platformy a Datum vydání: PCPS4 a Xbox One (18. září 2018) • Homepage: bardstale.com • Čeština: Ne

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep – Novinky

1. Zapište si do deníku dobrodruha srpen 2019
  2. HW nároky pro The Bard’s Tale IV: Barrows Deep PC

Zapište si do deníku dobrodruha srpen 2019

• Novinka: 17. 7. 2019 • Autor: Jiří Fait

Původně byl Director’s Cut oznámen v únoru tohoto roku a teď se nám znovu připomíná v ohlašovacím traileru. Podle slov vývojářů by měla tato edice vylepšit řadu věcí, a to především na základě zpětné vazby, kterou získali díky hráčům a oddaným fanouškům. V Director’s Cut bude také obsaženo dlouho očekávané DLC, které nabídne novou finální kapitolu, jež přinese spoustu herních hodin a dodatečného obsahu navíc. Sice to nikdo ze studia přímo nepotvrdil, ale vzhledem k onomu svítícímu obřímu chlapíkovi na konci traileru je celkem zřejmé, že se konečně dozvíme, co se děje v Haernholdu.

The Bard's Tale IV: Director's Cut – Launch Date Announcement

Director's Cut udělá z The Bard's Tale IV díky všem chystaným upgradům a změnám v podstatě novou hru!

Tento update bude rovněž obsahovat nové nepřátelé, zbraně, předměty, upravený interface, větší množství povolání, překopanou tvorbu postavy, další volby obtížnosti, plnou podporu pro gamepad, rebalancované souboje a náhodná setkání a mnoho dalšího. Prostě vše, co byste čekali od definitivní edice. The Bard’s Tale Director’s Cut si můžete předobjednat na Steamu a později také na GOG.com od CD Projektu. Pokud již titul vlastníte, dostanete všechen tento obsah zdarma v den vydání, který je naplánován na 27. srpna 2019.

Za sebe musím říct, že se mi styl těch to definitivních/enhanced edic a Director’s Cut(ů) velmi zamlouvá a vzhledem k tomu, že jsou ve většině případů zdarma pro vlastníky původního vydání, není zde co řešit. Pokud budou herní vývojáři s tímto trendem pokračovat, nikdo se zlobit jistě nebude... ale taky by nebylo na škodu vydat titul „kompletní“ již v původním dni vydání.

• Zdroje: YouTube, PC Gamer

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep (PC)

1. Je na čase znovu zachránit svět
  2. Definice hlavního hrdiny vám v The Bard’s Tale IV: Barrows Deep moc času nezabere
  3. Útočit ze zálohy se vyplatí
  4. Postaveno před vás bude bezpočet různorodých hádanek
  5. Je The Bard’s Tale IV: Barrows Deep skutečně hotové?
  6. The Bard’s Tale IV: Barrows Deep je neopracovaný diamant
  7. Recenze The Bard’s Tale IV: Barrows Deep: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro The Bard’s Tale IV: Barrows Deep PC

Je na čase znovu zachránit svět

• recenze: 22. 9. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Na počátku světa představovala lidská rasa druh, jenž nebyl příliš vzdálen opicím. Razantně do jeho osudu promluvila dvě božstva, která z jeho zástupců udělala jejich záměrům oddané myslící bytosti s nadáním pro násilí a magii, jež praktikovali především v boji proti ostatním rozumem obdařeným bytostem. Ty jim nebyly schopny osamoceně čelit, a tak po určité době vytvořily spojenectví, jehož cílem bylo poražení agresivních potomků opičáků a jejich krvelačných bůžků. Ačkoli byly jejich šance mizivé, nakonec se jim společnými silami povedlo nepřítele zdolat a jeho temné bohy uzavřít do dimenze mimo svět The Bard’s Tale IV, z níž čas od času zlákají do své služby některého ze silnějších smrtelníků, jemuž se následně musí postavit parta bojem nezocelených hrdinů.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep – počáteční střety (vlastní gameplay)

V počátečních fázích The Bard’s Tale IV nebude vaše parta patřit mezi nejrozsáhlejší družiny.

Příběh The Bard’s Tale IV startuje v éře temna, která přímo čpí přítomností nového vyvoleného bohů, snažícího se pořádně zatopit ostatním rasám obývajícím toto fantasy univerzum. V jedné z hlavních metropolí tohoto vesmíru, Skara Brae, se spolu se stařičkým bardem vydáte do cechu dobrodruhů, jenž je krátce po vašem příchodu napaden místní fanatickou milicí – ta hodlá zabít všechny přítomné hrdiny bez ohledu na to, k jakému druhu náleží či jaké zastávají názory. V poslední chvíli se vám naštěstí podaří uniknout skrze sklepní poklop do podzemních chodeb rozkládajících se pod městem, čímž si zachráníte život. Ihned poté, co se v provizorní hospůdce vzpamatujete, se vydáváte na dobrodružnou výpravu s cílem zastavit zlo.

Hlavní dějová linie je v The Bard’s Tale IV vyprávěna na můj vkus možná až příliš přímočaře. Aby bylo jasno, nejedná se vůbec o špatný příběh, jen by hráči mohlo být poskytnuto více možností, jak v něm postupovat kupředu či řešit nastalé situace. Chápu, že v rámci dungeon crawler žánru se jedná o standard, který se dá těžko upravit nebo zcela změnit. Autoři by však měli jít trošku s dobou a umožnit dobrodruhům činit náročné volby, definující určitým způsobem vývoj vyprávění, nikoliv jen děj vedlejších zakázek, u nichž se čas od času setkáte s přijatelným spektrem alternativních cest, po nichž se lze vydat.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: bard The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: lesní říše The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: královna

Obrázek 1: Příběh je vám The Bard’s Tale IV: Barrows Deep při načítání prezentován bardem. Obrázek 2: Na vaší výpravě zavítáte do řady odlišně vypadajících míst. Obrázek 3: A setkáte se s mnoha zajímavými charaktery.

Definice hlavního hrdiny vám v The Bard’s Tale IV: Barrows Deep moc času nezabere

V momentu, kdy vaše nohy vkročí do ulic města Skara Brae, vám bude do rukou dána mladičká bardka, která nemusí sednout herním stylem každému. Pokud by vám čirou náhodou nevyhovovala, nemusíte se s ní dlouho trápit. Prakticky hned po vstupu do cechu dobrodruhů ji můžete vyměnit za vámi vytvořenou postavu, která bude plně splňovat vaše představy o tom, jak má vypadat ideální šampion. Při formování máte možnost vašemu rekovi upravit vzhled, navolit jednu z řady dostupných ras a přiřadit mu specializaci. Nabídnuta je vám v The Bard’s Tale IV překvapivě malá paleta herních tříd. Dohromady máte k dispozici pouze čtyři jasně definovaná povolání, jež lze v průběhu hraní zacílit na určitý bojový či magický styl.

K dispozici je vám dán válečník, zloděj, bard a praktik, zastupující klasické mágy. Z bojovníka si po čase můžete vytvořit za pomoci správně navolených schopností strážce, velitele, šampiona, veterána nebo válečníka, jehož primární výhodou je možnost uchopit obouruční zbraň jen jednou rukou, díky čemuž si k ní může vzít i štít. Zloděje lze transformovat do vraha, stínu, špinavého zápasníka, infiltrátora či pána lapků, schopného při obchodu okrást kupce, s nímž aktuálně dohaduje výměnu. O možnost rozvoje nebyl v The Bard’s Tale IV připraven ani bard, který se po získání daného počtu bodů může vydat cestou dudáka, pěvce, bubeníka, flétnisty a sládka, jehož benefitem je možnost vařit unikátní pálenku značně navyšující jeho bojové schopnosti.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: pevnost The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: stoka The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: pustina

Obrázek 1: Všechny herní lokace vám nabídnou úctyhodný pohled. Obrázek 2: Brodit se v The Bard’s Tale IV: Barrows Deep budete muset i stokami. Obrázek 3: V pustinách narazíte na různé typy monster.

Osobně jsem si nejvíce zamiloval praktika, jehož dovednosti vyžadovaly povětšinou k aktivaci manu, již získával buď skrze meditaci, nebo klasickým odpočinkem v rámci kol, po jejichž skončení se mu vždy minimálně jeden bodík doplnil. V rámci vývoje je mu v pozdních fázích hry umožněno stát se vyvolávačem, velkým mágem, kouzelníkem, zaklínačem či arcimágem silou značně převyšujícím ostatní nabízené směry. Celkově jsem byl ve finále s vývojem jednotlivých povolání velmi spokojen, kdyby jich však bylo víc, rozhodně bych se na vývojáře z inXile Entertainment nezlobil.

Nějakou dobu po vytvoření hrdiny budete cestovat osamoceni. První společník se k vám přidá až několik minut poté, co se pořádně rozkoukáte v podzemních tunelech pod Skara Brae. Jeho příchod odstartuje nábor postav ve velkém, protože jeho příklad bude následovat v příštích hodinách slušná řádka dalších unikátně navržených osobností, jež spolu v průběhu cestování stabilně komunikují a vtipkují. Vedle tvůrci vytvořených reků vám bude umožněno nadefinovat si za žoldáckou minci své vlastní bojovníky, kteří budou disponovat vámi navolenou rasou, třídou, schopnostmi a povahou. Prakticky bratři vašeho primárního protagonisty, jelikož budou pocházet z vaší dílny.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep – hádanka (vlastní gameplay)

U některých hádanek si v The Bard’s Tale IV velmi rychle osvojíte princip, jakým fungují.

Útočit ze zálohy se vyplatí

Družinu plnou po zuby ozbrojených dobrodruhů nebudete mít v The Bard’s Tale IV jen tak pro okrasu. Primárně je budete využívat v tahových soubojích, které jsou tu na poměry žánru zpracovány skutečně dobře. Každá ze skupin má na začátku svého kola k dispozici několik akčních bodů, jež její členové mohou zainvestovat do aktivování svých schopností. Po vyčerpání všech bodíků přenechá vyčerpaná parta pole konkurenčnímu týmu. Jistě vás nepřekvapí fakt, že při střetech bude vždy hodně záležet na tom, kdo je odstartuje. Agresivnější družina bude totiž mít právo uchvátit první kolo, v jehož průběhu často eliminuje minimálně jednoho protivníkova válečníka, jenž se kvůli momentu překvapení nemá jak útokům bránit.

Průběh soubojů neovlivňuje v The Bard’s Tale IV pouze to, kdo je započne. Zásadní vliv na ně má také úroveň bojujících a výstroj, jíž jsou v průběhu střetu vybaveni. Podobně jako v jiných titulech, i zde totiž definuje kupříkladu redukci zranění, útočnou sílu, či maximální hodnotu magické energie. Kvalitní výbava je v tomto dílku nedostatkovým zbožím. Z nepřátel vám po většinu času budou padat jen zbytečnosti, takže si nakonec zbroje a zbraně budete muset buď vyrobit, nebo koupit u některého z překupníků. Asi nejzajímavějším typem smrtících hraček jsou nástroje vyrobené elfy, jež máte možnost za pomoci hádanek vylepšit ve speciálních svatyních.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: krysa The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: síla družiny The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: monstrum

Obrázek 1: Pří průzkumu měst se střetnete s nejedním podivným výjevem. Obrázek 2: Síla družiny nepřítele definuje náročnost následného střetu, vždy je dobré před útokem zkontrolovat, na koho se vlastně vrhnete. Obrázek 3: Čím větší protivník je, tím více životů v The Bard’s Tale IV: Barrows Deep má.

Postaveno před vás bude bezpočet různorodých hádanek

Samotný svět, v němž budete s vaší družinou bojovat, je sestaven z řady pečlivě propojených koridorů, mezi nimiž lze cestovat buď po svých, nebo skrze portály, jež je možné aktivovat jen speciální melodií cechu dobrodruhů. Velké množství tajů tohoto univerza budete odkrývat právě skrze hudbu, umožňující vám rozbíjet časem nahlodané zdi, povolávat duchy mrtvých, vracet zničené kamení do jeho původního stavu či odstraňovat chrastí zavazející vaší družině v cestě. Asi nejzajímavějším prvkem, s nímž se na svých cestách setkáte, jsou kamenné sloupky s fialovým krystalem na vrcholku, u nichž si budete ukládat hru, jež lze použít buď jednorázově k posílení party nebo dlouhodobě k opětovnému vytváření úložných pozic a pravidelné regeneraci hrdinů.

Při toulkách světem nebude hudba vaším jediným prostředkem k otevírání uzavřených cest. Často k tomuto účelu budete využívat také zlodějské vybavení, umožňující vám při správné aplikaci obejít nejednu náročnější hádanku. Hlavolamy jsou v The Bard’s Tale IV: Barrows Deep téměř stejně častým jevem jako střety s nasupenými nepřáteli. Nejčastěji se zřejmě budete potýkat s pohybovými rébusy, jež dají vašemu mozku díky své náročnosti občas pořádně zabrat. Přítomny však budou i logické a textové hlavolamy vyžadující vložení správného předmětu do před vámi stojící schránky. Celková náročnost těchto na mozkové závity útočících překážek je relativně slušně vybalancovaná: čím dále jste, tím více se u nich zapotíte. Za sebe musím říct, že jsem byl zpracováním tohoto aspektu nadšen.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: hádanka The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: rébus The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; gameplay: hlavolam

Obrázek 1: Všechny hlavolamy The Bard’s Tale IV: Barrows Deep jsou středně náročné, rozhodně tu nenajdete žádné extrémní hádanky. Obrázek 2: Leckdy je díky střední náročnosti rozlousknete během několika okamžiků. Obrázek 3: Jindy se u nich však slušně zapotíte, protože nebudete znát systém, jakým fungují.

Je The Bard’s Tale IV: Barrows Deep vážně hotové?

U her vytvořených v rámci crowdfundingové kampaně je častým problémem určitá nedodělanost, která je trápí nejen v průběhu vývoje, ale také po vydání finální verze, jež by měla být všech nedostatků zbavena. Třebaže to říkám nerad, Bard'sTale IV se bohužel řadí mezi dílka, o jejichž stavu by se daly vést skutečně dlouhé diskuze. Minimálně po stránce optimalizace se tento kousek nebojím označit za nedodělaný projekt, jemuž by prospělo, kdyby na něm vývojáři ještě minimálně měsíc či dva pracovali.

Diskutabilní optimalizací výčet technicky laděných nedostatků Bard's Tale IV bohužel nekončí. Připravit se musíte také na slušnou řádku bugů a nedodělků, jež vám leckdy pokazí celkový zážitek z hraní. Osobně jsem kupříkladu zažil situaci, kdy se mi zasekl hádankový mechanizmus otevírající robustní vrata. Po chvíli zkoušení jej znovu přivést do chodu jsem zjistil, že to není možné. Ve finále jsem nakonec musel znovu absolvovat hodinu bojů jen proto, abych se k němu opět dostal, protože jsem při ukládání nepočítal s tím, že se mi může pokazit prvek nutný k dalšímu postupu úrovní.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep – severní ostrov (vlastní gameplay)

Pokud nemrtvé v The Bard’s Tale IV nezabijete hned v průběhu prvního kola, opět se vrátí na bojiště a budou vám znovu škodit.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep je neopracovaný diamant

Velká dungeoncrawler RPG nevychází každý den, prakticky se jedná o žánr, na němž pracují především menší vývojáři, jejichž díla nemají moc šancí někoho oslnit. The Bard’s Tale IV je jedním z mála zástupců tohoto typu her, jenž lze bez ostychu označit za AAA titul, který se na herní scéně objeví klidně jen jednou za celou dekádu. Pokračovatel kultovní série The Bard's Tale nabízí vše, po čem fanoušci této značky touží. Nalézt v něm mohou dechberoucí příběh, perfektní soundtrack, náročné souboje, mozku zatápějící hádanky a relativně slušně zpracovaný svět plný tajů. Hlavním problémem celku je to, že není zcela doladěn. Prakticky by se dalo říct, že stejně jako ostatní kousky z dílny Briana Farga potřebují jeho tvůrci ještě nějakou dobu na to, aby jej dali úplně do pořádku.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep; screenshot: cover

Pokud máte rádi žánr dungeon crawlerů, je to pro vás The Bard's Tale IV: Barrows Deep jasnou volbou. Připravte se však na horší optimalizaci a slušnou řádku bugů.

The Bard’s Tale IV: Barrows Deep je dílko, které si rozhodně zaslouží pozornost fanoušků staromilských RPG. Kdyby byl celek skutenčně doladěn, nebál bych se mu udělit jedno z nejvyšších hodnocení tohoto roku. Bohužel není, což je také jedním z důvodů, proč bych minimálně prozatím jeho nákup nedoporučil hráčům, kteří se neradi podílejí na ladění her z předběžného přístupu. Těm, jimž nevadí určitá míra nedodělanosti a disponují silnějším strojem, nemám problém zakoupení tohoto kousku doporučit, protože sám jsem si jeho hraní veskrze užil.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.

Recenze The Bard’s Tale IV: Barrows Deep: závěrečné hodnocení

Hodnocení 75 % Alza Magazín