• Recenze
• Autor: Filip Němec
Sony pokračuje ve vydávání svých PlayStation klenotů na počítače. PC verze remaku The Last of Us Part I z roku 2023 se příliš nepovedla, a tak se studio Naughty Dog ve spojení s odborníky na portování her z Nixxes Software pokouší o reparát. The Last of Us Part 2 Remastered vychází na PC včetně veškerého dodatečného obsahu z PS5 verze, a ještě láká na moderní PC technologie. Jak se remaster kontroverzního druhého dílu hraje na PC, zjistíte v naší recenzi.
zdroj: PlayStation
Pokud jste od roku 2020 až dodnes nežili někde na pustém ostrově, nejspíše máte alespoň určité povědomí o tom, jak moc zdařilou hrou The Last of Us Part II je. V naší recenzi dostala téměř maximální hodnocení a označili jsme ji za nového krále příběhových akčních adventur. Na Metacriticu má Part II úctyhodných 93 % (kontroverzní příběh pak dokládá rovněž na Metacriticu uživatelské hodnocení 5,8/10, ovšem PS5 remaster z roku 2024 má uživatelské hodnocení 7,7/10, byť příběh je samozřejmě stejný).
V roce 2024 pak vyšel zmíněný PS5 remaster, který přinesl grafická vylepšení, byť ne tak zásadní, jak se možná očekávalo, ale nabídnul také velmi zajímavý dodatečný obsah i solidní cenovku reflektující fakt, že jde „jen“ o remaster. A v podstatě tatáž hra nyní vychází na PC, a to samozřejmě včetně obsahových novinek z PS5 verze, na které se samozřejmě také podíváme.
zdroj: vlastní
Vítejte zpět v postapokalyptickém světě, kde často největší zrůdy nejsou zombie, ale lidé.
Zejména se ale v recenzi zaměříme na to, jak se podařilo počítačovou verzi optimalizovat, po nepříliš povedeném Remaku Part I na PC je totiž jistě nejeden fanoušek tohoto postapokalyptického světa nervózní. PC porty PlayStation exkluzivit totiž někdy zazáří skvělou optimalizací (Marvel's Spider-Man Remastered), jindy trpí drobnými problémy (Uncharted: Legacy of Thieves Collection) a v ojedinělých případech jsou při svém vydání téměř nehratelné, jako právě zmíněná PC verze remaku Part I.
Jsem si jistý, že i tentokrát platí, že výskyt potenciálních problémů bude jiný případ od případu, stejně jako tomu bylo u remaku Part I, který byl pro někoho nehratelný (třeba pro mě), zatímco další hráči, zejména majitelé silnějších strojů, zase problémy nehlásili žádné. Na mém dnes už spíše podprůměrném PC s procesorem i5-10400F, grafickou kartou RTX 3060 Ti a 32 GB RAM nicméně běží The Last of Us Part 2 Remastered při upscaling na 4K z nativního 1600p rozlišení na vysoké detaily a při stabilních 60 fps, a to i při akčních sekvencích, kdy je na obrazovce nejvíce rušno. Celkově je tedy hra dobře optimalizovaná, i když bych to připisoval spíše tomu, že jde o remaster starší hry, a tak logicky nemá tak vysoké hardware nároky.
zdroj: vlastní
I přes stáří původního materiálu vypadá The Last of Us Part 2 Remastered po většinu času fantasticky.
Přesto ne vše je úplně bez problémů. Občas z nepochopitelných důvodů klesne snímkovací frekvence až někam k hranici 10 fps a buďto se po pár sekundách vše vrátí do normálu, nebo je třeba hru vypnout. Většinou se tak stane třeba při zvednutí předmětu nebo jiné interakci. V případě PC verze Part I Remaku mohl za podobné problémy tzv. memory leak, tedy zjednodušeně řečeno neschopnost hry efektivně hospodařit s operační pamětí a nejspíše se bude jednat o podobný problém i v tomto případě.
Dalším problémem byl v mém případě jakýsi ghosting okrajů prostředí a předmětů, kdy kupříkladu opustíte temnou místnost, ovšem po vyjití na ulici vidíte na obrazovce částečný obrys dané místnosti. Jak to vypadá, se můžete podívat na obrázku níže. Ovšem, pokud by hra neobsahovala úvodní zasněženou část, dost možná bych si tohoto problému ani nevšiml.
zdroj: vlastní
Většina hry se totiž odehrává v temnějším prostředí, kde je obvykle tma, zataženo nebo prší a tyto pozůstatky prostředí je těžké zpozorovat, pokud o problému nevíte. Bohužel právě úvodní zasněžený Jackson, kde je okolí jasně bílé, tento problém dává na odiv zcela jasně. Doufejme, že se ho autorům podaří co nejdříve odstranit. Tím výčet technických problémů sice nekončí, ale už jde opravdu o drobnosti. Občas zazlobí vyhlazování hran kolem vlasů či jiných pohyblivých částí, ale nic zásadnějšího.
V posledních měsících, možná už i letech, se stalo nedobrým zvykem, že PlayStation porty často vycházejí v ne úplně dotaženém stavu a technické problémy se ladí v patchích až po vydání hry. I proto si ostatně řada hráčů (celkem právem) vypěstovala zvyk počkat s pořízením hry až několik týdnů po vydání. Mě však technický stav The Last of Us Part 2 Remastered zaráží i z jiného důvodu.
zdroj: vlastní
Problémy s propady snímkování či někdy velmi obtížně spozorovatelný ghosting nic nemění na tom, že jde o vizuálně dechberoucí hru, i když se jedná pouze o remaster.
Pokud znáte hry studia Naughty Dog z PlayStationu, a je jedno, jestli se budeme bavit o jakémkoliv dílu Uncharted nebo The Last of Us, vždy jde o technicky absolutně vymazlené kousky, kde něco jako problikávající textury, opožděné doskakování stínů a jiné, relativně běžné problémy, prostě neexistují. A přesto tu máme PC porty Uncharted kolekce, Part I Remake a i dnes recenzovaný Part 2 remaster, které jsou na tom technicky výrazně hůře než originál.
PC verzi The Last of Us Part 2 Remastered přitom vytváří studio Nixxes Software, studio, které třeba u PC portu prvního Spider-Mana, Milese Moralese nebo třeba nedávné kompletní edici Horizon Forbidden West odvedlo takřka bezchybnou práci. Letos se ale Nixxes úplně nepovedl port Spider-Mana 2 a ani The Last of Us Part 2 Remastered rozhodně není bez chyby. Jsem dalek tomu byť jen odhadovat, co je důvodem, logicky ale vnímám takový stav i tak trochu jako urážku původních verzí hry.
zdroj: vlastní
Hry studia Naughty Dog jsou pověstné svými detaily.
Celkově ale vypadá The Last of Us Part 2 Remastered nádherně. Sem tam přeci jen narazíte na lokace, zejména ty nejvíce otevřené, které nepůsobí úplně tím nejsvěžejším dojmem, většinu času ale budete žasnou nejen nad tím, jak hra vypadá, ale nad celkovým uměleckým zpracováním, až absurdní mírou detailů, propracovaností animací a realistickým chováním světa.
Když si vzpomenu například na místy prkenné a nenavazující animace ze Star Wars: Outlaws, The Last of Us Part 2 Remastered je úplně jiná liga. Plynulost přechodů jednotlivých animací, kdy z krytu přecházíte do sprintu nebo obrovské množství variant pohybu rukou při pouhém sbírání předmětů, to vše je stále dechberoucí. O to více zamrzí zmíněné technické neduhy, které ovšem i v mém případě, kdy jsem The Last of Us Part 2 hrál už potřetí, nakonec blednou ve světle zmíněných vizuálních fines, i když je tím rozhodně nechci omlouvat.
zdroj: vlastní
Obrázek 1: Zejména některé otevřené lokace nevypadají tak hezky jako zbytek hry. Obrázek 2: Zato interiéry vypadají skvěle vždy.
Pokud byste ovšem hledali nějaké grafické vylepšení oproti PS5 verzi remasteru, budete hledat marně. Při srovnání PS5 verze v režimu věrnosti, tedy v tom upřednostňujícím vyšší rozlišení na úkor snímkovací frekvence, a PC verze na vysoké detaily, jsem nenašel rozdíly absolutně žádné. Snad ve výjimečných detailech se mi podařilo lupou najít některé drobné detaily, které jsou lépe viditelné na PC verzi, ale při běžném hraní jsou nepostřehnutelné.
zdroj: vlastní
Až při velkém přiblížení si lze všimnou rozdílů.
Překvapilo mě, že PC verze na vysoké detaily nenabízí ani třeba lepší stíny nebo delší dohledovou vzdálenost a vyšší detaily v dálce. Pochopitelně pokud budete porovnávat s PS5 verzí v režimu výkonu, který neběží v nativním 4K rozlišení, ale dopočítává ho z 1440p, tak už při bližším zkoumání uvidíte lepší rozlišení, ale míra detailů zůstává stejná. Jedinou výhodou PC verze je tedy v zásadě to, že nemusíte dělat kompromisy a mít 4K rozlišení i s vyšší snímkovací frekvencí, než je 30 fps, případně si díky DLSS dopomoci k vyššímu rozlišení i na slabších sestavách a podobně.
zdroj: vlastní
Zlepšení se nedočkala ani dohledová vzdálenost či detaily v dálce.
Podívejme se ale ještě na nový obsah, respektive ten, který si PC verze přebírá z PS5 remasteru. Skalní fanoušky potěší hlavně možnost projít si úrovně, jež se do finální verze nedostaly, a ještě si v jejich vybraných částech pustit audiokomentář tvůrců, vysvětlující třeba právě proč daná úroveň byla vystřižena. Pro ještě větší fajnšmekry pak je možnost zapnout si v celé hře komentář tvůrců, který obsahuje obrovské množství perliček z vývoje, zákulisních informací a vůbec celkově krásný vhled do vývoje her obecně.
To hlavní je nicméně samostatný rogue-like režim No Return, česky Není návratu. I když může u čistě příběhové hry působit jen jako zajímavost hodná rychlého zapomenutí, ve skutečnosti se jedná o velmi robustní a promyšlenou herní zábavu, která staví na hratelnosti základní hry, ale povyšuje ji prvky rogue-like žánru a vše korunuje taktickým elementem, kdy dopředu vidíte jednotlivá střetnutí, která vás mohou potkat, a tak máte možnost už od začátku svůj charakter vylepšovat tak, abyste uspěli v těch nejtěžších výzvách.
zdroj: vlastní
Vystřižené úrovně kromě toho, že si je můžete zahrát, obsahují také velmi zajímavý komentář tvůrců.
Jednotlivá kola mají různé modifikátory a vlastní minihry, a tak je klíčovým prvkem třeba i správný výběr postavy. Nechybí Joel, Ellie, Abby, ale třeba také Dina nebo Tommy. Každá z postav má navíc vlastní perky a je stavěná na jiný styl boje. Jediné, co mi v tomto režimu chybí, je možnost projít jej v kooperaci, kde by se rozdílné vlastnosti postav daly kombinovat a vytvářet vzájemné synergie. Navíc režim, ve kterém čelíte vlnám nepřátel, je pro kooperaci jako stvořený.
Současně s vydáním PC verze pak hra obdrží i bezplatnou aktualizaci, která přidá dvě hratelné postavy, Billa a Marlene. Navíc do No Return přibydou i čtyři nové mapy, nové trofeje a jak už Naughty Dog oznámili dříve, bude možné si hraním odemknout bundu hlavní hrdinky chystané hry Intergalactic: The Heretic Prophet právě od studia Naughty Dog. Novinky samozřejmě obdrží jak PC verze, tak i ta pro PlayStation 5.
zdroj: vlastní
V režimu No Return dopředu víte, z jakých typů střetů budete moci v dalších kolech vybírat, a tak můžete při vylepšování postavy a zbraní více taktizovat.
Moc bych si přál, aby The Last of Us Part 2 Remastered běželo na PC hladce a bezchybně jako PS5 verze, zmíněné problémy ale nejsou vyloženě katastrofální, a tak věřím, že se je podaří autorům postupně odstranit. The Last of Us Part 2 je totiž videoherní klenot, který by neměl chybět v knihovně žádného fanouška příběhových akčních adventur, ještě když v dubnu startuje druhá řada HBO seriálu The Last of Us, která vychází právě z Part 2.
Pokud jste ještě The Last of Us Part 2 nehráli a nemáte PlayStation, PC verze sice není zcela ideální vstup, ale nejde o žádnou katastrofu. Pokud už ale Part 2 na PlayStationu máte, PC verze snad kromě zmíněné možnosti hrát ve 4K při 60 a více fps nepřináší nic nového, což je za mě málo, abych si hru kupoval podruhé na jinou platformu.
zdroj: vlastní
Umělecky i technicky působí The Last of Us Part 2 Remastered perfektně.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytla česká pobočka PlayStation.
Balíček základní hry a dodatečného obsahu jménem The Last of Us Part 2 Remastered přináší na PC jednu z nejlepších akčních adventur současnosti, škoda jen, že tahle prémiová hra nepřichází i v prémiové kvalitě.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10/11 64-bit | Windows 10/11 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-8100, AMD Ryzen 3 1300X | Intel Core i5-8600, AMD Ryzen 5 3600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1650, AMD Radeon RX 5500XT | NVIDIA GeForce RTX 3060, AMD Radeon RX 5700 |
Operační paměť | 16 GB | 16 GB |
Pevný disk | 150 GB SSD | 150 GB SSD |
• Zdroj: Steam (3. 4. 2025)