Je pravdou, že je velmi těžké nabízet hráčům remake The Legend of Zelda: Link’s Awakening s vědomím toho, že se již pracuje na pokračování The Breath of the Wild. Předělávka hry z minulého tisíciletí totiž není tak velkým lákadlem, je však třeba vzít na vědomí, že pokud se v Nintendu začne dělat nějaký remake, je to vždy práce nejvyšších kvalit. Zaslouží si adventura Link’s Awakening vaši pozornost, nebo tentokrát Link šlápnul vedle?
• Recenze (Switch) • Dojmy z Gamescomu 2019 • Oznámení •
• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Nintendo EPD • Vydavatel: Nintendo • Platformy a Datum vydání: Switch (20. září 2019) • Homepage • Čeština: Ne
• Recenze: 25. 9. 2019 • Autor: Filip Němec
Nintendo má v rámci nejrůznějších předělávek výjimečné postavení. Zatímco jiní vydavatelé jsou pranýřováni za oprašování již vydaných her, v případě konzole Nintendo Switch je každý remake či remaster vítán s nadšením. Není se však čemu divit, dalo by se skoro říci, že co Nintendo exkluzivita, to klenot herního průmyslu. The Legend of Zelda: Link’s Awakening je navíc titulem již vcelku zapomenutým, vyšel totiž už v roce 1993 na přenosnou konzoli Game Boy, takže si dokážete představit, jaký vizuál hra původně měla (pokud ne, mrkněte níže na srovnání). Vcelku nečekaný úspěch (hra byla původně jen fanouškovským výtvorem vývojářů Nintenda, kteří Link’s Awakening „bastlili“ po pracovní době) pak vyústil v remaster pro Game Boy Color.
Stylizace The Legend of Zelda: Link’s Awakening je podstatně hravější než u novějších dílů a připomíná spíše sérii Animal Crossing.
Jak už název konzole napovídá, remaster se dočkal barevného zpracování a k této příležitosti byl do hry přidán dungeon se speciálním barevným puzzlem, který je i součástí Switch verze. Ta ovšem není jen pouhým remasterem s přeleštěnou grafikou. Ze srovnávacího obrázku níže je ihned zřejmé, že tady se jen nenahodila nová omítka. Vývojářský buldozer srovnal se zemí původní hru a na jejich základech v Nintendu vytvořili něco, co může vizuálně s klidem konkurovat nejnovějším titulům konzole Switch. Jinak řečeno, The Legend of Zelda: Link’s Awakening je poctivý remake.
Stále jde o izometrickou adventuru, kamera však mírně poklesla za Linkova záda a hra je tak více vtahující. Ocenění nejvyššího řádu je třeba vývojářům udělit za precizní autentičnost každého pixelu. Od jednotlivých domečků až po poslední stéblo trávy. Designérům se podařilo snoubit původní vizuál s prvky, které jsou ikonické pro pozdější tituly ze série The Legend of Zelda, takže budete mít skvělý nostalgický zážitek, ale zároveň se vám při odkrývání tajných vchodů přehrají pod kůži zaryté melodie, jež znáte z Breath of the Wild. Nezapomnělo se však ani na inovace, nově tak lépe funguje systém rychlého cestování a hratelnost vylepšila i přepracovaná a hlavně detailnější mapa.
V levém spodním rohu je původní Link’s Awakening pro Game Cube, v horním jeho barevná předělávka. Po pravé straně pak můžete vidět moderní verzi obou scén.
Sluší se připomenout i příběh, který ale nemá košatost či komplikovanost pozdějších dílů. Nese se na jednoduché, ale dobře fungující vlně původních her, kde musíte v otevřeném světě hledat různé artefakty. The Legend of Zelda: Link’s Awakening je, jak už název napovídá, příběh Linka, který po bouři procitne na ostrově Koholit, a protože je nejspíše vyslán na nějakou výpravu (že by opět záchrana princezny Zeldy?), musí se z něj co nejdříve dostat. K tomu potřebuje jediné - probudit Wind Fish, jejíž tvrdý spánek však dokáže přerušit jen osmička hudebních instrumentů, poschovávaných v dungeonech napříč celým ostrovem.
Nečekejte žádné příběhové zvraty, výrazné vedlejší charaktery či epické cutscény. Podstata The Legend of Zelda: Link’s Awakening tkví právě v průzkumu a objevování ostrova a podobně jako jiné Zelda tituly mi i Link’s Awakening opět redefinoval pojem „vysoká obtížnost“. Jsou puzzly a hádanky ve hře hodně obtížné? Vůbec ne, hru mohou hrát i angličtinu zvládající mladší hráči. Nebo snad souboje? Jistě, vyžadují občas rychlé reflexy, ale nikdo po vás nechce prstoklad na úrovni Vanessy Mae jako v případě her ze série Donkey Kong. Přitom jsem se ale neustále zasekával a přemýšlel, jak dál. Jak je to možné?
Obr. 1 Pokud se náhodou stane, že si nebudete vědět rady, stačí navštívit jednu z telefonních budek, kde vždy dostanete dobře míněnou radu. Obr. 2 Link’s Awakening již tradičně skládá poklonu dalším hrám od Nintenda, jako je Mario nebo třeba Yoshi.
The Legend of Zelda: Link’s Awakening vás donutí vstřebat každičkou sekundu hry. Na začátku třeba potkáte na náměstí dívenku, která si prozpěvuje, což si zařadíte jako pouhou kulisu. Když ale o několik hodin později zjistíte, že potřebujete někoho, kdo umí zpívat, naštvete se. Hra vám nedá žádný waypoint, žádnou nápovědu „toho člověka najdete tam a tam“ a přitom je to tak do očí (v tomto případě i do uší) bijící. Tolikrát jsem si posléze nadával, jak jsem mohl jasné indicie přehlédnout. Link’s Awakening je však titul z úplně jiného těsta – donutí vás nad hraním uvažovat trošku jinak a to je něco naprosto úžasného.
Co však vnímám jako nejvýraznější přínos tohoto remaku, není úplně nový vizuál či hratelnost, která probudí mozkové buňky, jež řadu let pospávaly. Autoři opět ukázali, že myslí opravdu na všechno a Link’s Awakening využívá možností Switche, jak je to jen možné. Nejzásadnější inovací je tak kompletně překopané ovládání, původní Game Boy měl totiž o poznání méně tlačítek, a tak bylo třeba pokaždé, když jste chtěli použít něco jiného než meč nebo štít jít do inventáře, přehodit předměty, použít je a poté zase změnit vše na původní nastavení, protože je přeci jen lepší chodit po světě s mečem než pírkem pro skákání.
Obr. 1 Stejně jako většinu her od Nintenda i Link’s Awakening šlechtí originální souboje s bossy. Obr. 2 Inventář prošel kompletní předělávkou.
To výrazným způsobem brzdilo jinak zábavnou hratelnost a v dnešní době by samozřejmě něco takového neprošlo, zvláště když má Switch tolik tlačítek. Nově tak lze například sprintovat kdykoli, aniž byste si pro to museli nasadit speciální obuv a tak dále. Nakonec tedy ani ovládání vůbec nedává znát, že jde o remake hry z minulého tisíciletí. Aby toho nebylo málo, autoři přidali i řadu novinek jako již zmíněné vylepšení rychlého cestování nebo dungeon editor. Ten je však pro mě mírným zklamáním, protože v něm lze skládat pouze předem dané místnosti a není tak možné vytvořit komplexní dungeony, jaké jsou v samotné hře. Sestavit lze pouze síť samostatných místností, jejichž rébusy nelze nijak pospojovat.
Sám jsem si říkal, jestli mě The Legend of Zelda: Link’s Awakening dokáže dostatečně uspokojit, když vím, že už je v přípravě pokračování Breath of the Wild. Nakonec jsem si ale možná i díky tomu hraní ještě více užil, protože jsou vidět jak výrazné společné znaky s nejnovějšími díly, tak i významný posun. Série The Legend of Zelda se z nenápadné, izometrické černobílé hry stala skvělou akční adventurou, která i po všech těch letech nepřestává překvapovat. Link’s Awakening by tak nemělo uniknout žádnému fanouškovi Zeldy ani majiteli Switche. Pokud jste navíc nehráli původní díl, herní doba přesáhne 10 hodin, což je rozhodně úctyhodný čas vzhledem k původu hry a vlastně i mírně snížené cenovce.
Na své stáří je The Legend of Zelda: Link’s Awakening neskutečně rozsáhlou hrou, která nabídne rozličná prostředí s odlišnými puzzly i hádankami.
Skoro by se až dalo pomýšlet na maximální hodnocení, The Legend of Zelda: Link’s Awakening však není vyloženě bez chyby. Předně v dokovacím režimu občas dojde k mírnému poklesu snímkování ve vypjatějších situacích, jde však o problémy velmi ojedinělé. Co mi však vadilo o něco více, je jakési rozmazání prostředí po krajích obrazovky, na které si sice zvyknete, ale jeho význam jsem nepochopil. Editor dungeonů je pak zajímavým přídavkem, ale jeho reálná hodnota je ve výsledku mizivá. To jsou však velmi drobné vady na kráse jinak skvěle promyšleného remaku a já si moc přeji, aby přišly ještě další.
Tato recenze byla napsaná pro Nintendo Switch verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
Původní Link’s Awakening vyšel v roce 1993 na Game Boy, zatímco remake vychází na Switch už 20. září 2019. O novinkách vás budeme informovat.
• Dojmy z GC 2019: 14. 9. 2019 • Autor: Filip Němec
Kdyby se vyhlašovala soutěž o konzoli s nejvíce remastery a remaky, Switch by bojoval o první místo. Kouzlo této hybridní konzole však spočívá v tom, že si tyto předělávky můžete vzít s sebou na cesty, nebo jde o hry, které se na konzolích od Nintenda zatím vůbec neukázaly. Nicméně ani jedno z výše popsaného se nevztahuje na remake titulu The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Původně hra totiž vyšla na přenosnou konzoli Nintendo Game Boy, takže bylo možné si Linkovo procitnutí vzít kamkoli s sebou a asi není překvapením, že příběhy o princezně Zeldě jsou na Nintendo platformě jako doma.
Málokdo dnes už ví, že původně začal vývoj Link's Awakening pouze jako fanouškovský projekt zaměstnanců Nintenda, kterému se věnovali po pracovní době. Postupně se však stal oficiální hrou ze série The Legend of Zelda. Zvláštností pak je také to, že jako v jedné z mála her z této série v ní nenajdete princeznu Zeldu, relikvii Triforce, ba dokonce se ani Link's Awakening neodehrává v království Hyrule.
Co je tedy největší předností The Legend of Zelda: Link’s Awakening? Především to, že původní titul vyšel v roce 1993, a přestože nejde o první hru ze série The Legend of Zelda, stále patří k dílům, které tvář série pomohly formovat. Původní zpracování bylo skvěle přijato nejen v recenzích, ale uspělo také v prodejích, a tak nebylo překvapením, že se hra posléze dočkala také předělávky do barevné varianty pro Game Boy Color (1998). A právě z té remake vychází.
Nově příchozí hráči či mladší ročníky však absolutně nepoznají, že kořeny této hry sahají až do předchozího tisíciletí. Už na první pohled jde snad o ten nejpoctivější remake, jaký jsem kdy hrál, a to se týká i fantastické předělávky Shadow of the Colossus z loňského roku. Link’s Awakening hází za hlavu nejen monochromatický displej, ale také následnou, tehdy už barevnou předělávku, protože to, co hra předvádí na Switchi, je několikagenerační posun, který přiznává svůj původ ve všem právě kromě grafiky. Všechny textury a animace byly znovu vytvořeny, ale na rozestavení herní mapy, či dokonce jednotlivých dungeonů se nesáhlo.
Díky kompletně předělanému ovládání jsou nyní zejména souboje daleko jednodušší, stále však vyžadují dobré načasování a rychlé reflexy.
Díky tomu na jednu stranu zažíváte při hraní zcela autentický zážitek, na stranu druhou ale nemáte pocit, že hrajete nějakou obstarožní minihru ovládající se dvěma tlačítky. Protože se však autoři rozhodli zachovat některé mechaniky, samozřejmě zde zůstal jakýsi neviditelný původní rastr, takže s postavou Linka chodíte po čtverečkovaných cestičkách, které musí respektovat i vaši nepřátelé a celé to působí docela roztomile.
Jde o jednu z mála her, kde se ani na chvíli nevyskytne princezna Zelda, a tak se vše točí právě kolem Linka. Ten se, tak jako vždy, probouzí, aniž by věděl, kde je a co se stalo. Já jsem si mohl vyzkoušet úvodní pasáž hry, v níž musí Link znovu najít svůj štít a meč. Bylo však potřeba hodně sebezapření k tomu, abych během omezeného času jen nepobíhal po okolí a nehrál si s nepřáteli, či se nevěnoval oblíbené kratochvíli ve všech Zelda hrách – kosení trávy pomocí meče a sbírání rupií.
The Legend of Zelda: Link's Awakening – představení hry (Trailer)
V Nintendu si uvědomují, že původní hra vyšla již dávno, a proto v nejnovějším traileru autoři představují všechny základní prvky The Legend of Zelda: Link's Awakening.
Autoři velmi citlivě sáhli tam, kam bylo třeba, a nechali být prvky, jejichž dokonalost či autentičnost vynikne sama o sobě. Dobře zvládnuté je ovládání, jež bylo dříve na konzoli Game Boy hodně zjednodušené, Link’s Awakening však využívá všechna tlačítka Switche a hraní je tak o poznání příjemnější. Úprav se dočkaly i některé mechaniky, takže například štít už nezabírá dvě políčka v inventáři, což je větší pomoc než se může zdát. Naopak dungeony a veškeré puzzly zůstaly stejné jako před lety, takže se připravte na popotahování nostalgických slziček a také bouchání pěstí do stolu, protože v roce 1993 rozhodně nebyly hry tak „user friendly“ a „casual“ jako dnes.
Ano, máme tu další remake. Ale skvělý remake, kterému je těžké něco vytknout. Pokud bych měl přeci jen něco vytáhnout, měl jsem pocit, že na velké obrazovce jsou okraje všech objektů o něco více okousané, než bych si přál, a mám pocit, že některé Switch tituly podobného ražení jsou o něco málo vyladěnější. Na druhou stranu na E3 vzpomínané zasekávání obrazu jsem nezaregistroval ani jednou.
Osobně se hodně těším na puzzly a hádanky, které možná budou na dnešní zhýčkanou dobu až příliš obtížné.
Velmi příjemným bonusem pak je vlastní editor dungeonů, do něhož budete při hraní příběhové kampaně sbírat jednotlivé místnůstky a ty v editoru posléze slepíte v jeden velký dungeon. The Legend of Zelda: Link’s Awakening zkrátka působí jako nutná koupě pro majitele Nintenda Switch, jisti si však budeme 20. září, kdy Link’s Awakening vychází.
• Zdroje: Vlastní
• Oznámení: 13. 6. 2019 • Autor: Filip Němec
Pokud se po E3 2019 Nintendo Directu koupete v lázni radosti i smutku z toho, že už se pracuje na novém díle The Legend of Zelda: Breath of the Wild, ale zahrajeme si ho nejspíše až za několik let, nejste sami. Zkrátit si čekání můžete opakovaným hraním prvního dílu, nebo se vrhnout na něco podstatně staršího. The Legend of Zelda: Link’s Awakening totiž vyšlo na Game Boy už v roce 1993 a to je pořádně dlouhá doba na to, abychom na zážitek z hraní zapomněli. Pro mladší ročníky pak může jít o vůbec první seznámení s touto klasikou.
The Legend of Zelda: Link's Awakening - E3 2019 Trailer (Nintendo Switch)
Rozdíl oproti původní hře je tak obrovský, že na první pohled není vůbec jasné, o jakou hru se jedná. The Legend of Zelda: Link's Awakening prošlo kompletním předěláním, které ale zachovává všechny původní detaily.
Jak už je u Nintenda zvykem, nepůjde o pouhou předělávku s lepší grafikou. I ta samozřejmě doznala výrazné obměny a za sebe musím říct, že mi hra až nepříjemně připomíná na E3 2019 rovněž prezentovaný Animal Crossing, fundamenty série The Legend of Zelda ale stejně nezapře. Z naprostých novinek se pak můžeme těšit na dungeon editor, v průběhu hraní totiž budeme sbírat jednotlivé místnosti, které posléze v jednoduchém editoru půjdou zkombinovat ve vlastní dungeon.
The Legend of Zelda: Link’s Awakening Gameplay - Nintendo Treehouse: Live | E3 2019
Brzy po uveřejnění jsme dostali také půl hodinu nových záběrů z hraní, takže si sami můžeme udělat obrázek o tom, jak skvěle hra vypadá.
Protože The Legend of Zelda: Link’s Awakening vychází už 20. září, na E3 bylo možné si hru vyzkoušet. Není to vyloženě překvapení, ale je dobré vědět, že dojmy z hraní jsou veskrze pozitivní. Link’s Awakening údajně působí přímo rozkošně a skvěle se hraje. Autoři navíc přemýšleli i nad vylepšením hratelnosti, takže například štít už nezabírá dva sloty v inventáři a jeho používání je daleko jednodušší. Naopak puzzly zůstaly beze změn a jsou stejně tak zábavné jako před lety a stále velmi originální, přestože se herní svět od roku 1993 hodně změnil.
Na co si naopak novináři stěžují, je mírné zasekávání hry, které není vyloženě zásadní, ale nejde o ojedinělé případy. Do vydání hry však scházejí ještě tři měsíce a vývojáři tak mají šanci technické nedostatky doladit, protože jinak je prý The Legend of Zelda: Link’s Awakening vynikající hrou, jež potěší jak fanoušky série, tak i nováčky, kteří k této legendě přistupují možná úplně poprvé. The Legend of Zelda: Link’s Awakening vychází 20. září na Nintendo Switch.
Vzhledem k tomu, že původně hra vyšla už v roce 1993, rozdíl v grafice je pochopitelně propastný, zároveň si však můžeme všimnout zachování všech detailů.
• Zdroje: YouTube, IGN