I když nepovažujeme Call of Cthulhu za vyloženě nevydařené dílo, rozhodně se nejednalo o to nejlepší, co se v rámci žánru podařilo vytvořit. Prakticky šlo o obstojný zážitek, po jehož absolvování člověk už neměl moc důvodů se k němu vracet. Zastínit tento kousek nyní chtějí vývojáři z Frogwares se svou adventurou The Sinking City, jež se taktéž odehrává v univerzu H. P. Lovecrafta. Zda nás zaujala více než konkurenční kus, vám řekneme v naší recenzi.
• Žánr: Detektivní adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Frogwares Games • Vydavatel: Frogwares Games • Platformy a Datum vydání: PC – Epic Games Store, PS4, Xbox One (27. června 2019); PC – Steam (2020) • Homepage • Čeština: Ano (oficiální)
• Recenze: 25. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
H. P. Lovecraft je znám tím, že své příběhy často propojuje skrze různě silná vlákna. Jednou se ve vyprávění vyskytuje jméno zásadní postavy, jindy zas kniha či jiný odkaz, s jehož pomocí si ihned vzpomenete na povídku, v němž hrál klíčovou roli. Tvůrci z nevelkého studia Frogwares se rozhodli, že v The Sinking City vzdají tomuto autorovi čest a pokusí se ve své hře představit světu co nejvíce z jeho rozsáhlé hororové tvorby. Jimi vytvořená metropole Oakmont je obrovským územím, jež je doslova přeplněno temnými dějovými linkami, zrůdnými monstry a podivně vypadajícími obyvateli města, po jejichž spatření se vám jistě vybaví povídka Stín nad Innsmouthem.
Detektiv Charles Reed se v The Sinking City vydává na výpravu do ulic šílenstvím zmítaného města
Samotný příběh The Sinking City startuje krátce poté, co bylo městečko zasaženo nebývalou přírodní katastrofou, která značně narušila poklidnou existenci většiny jeho obyvatel. Jednoho krásného dne se přihnala gigantická vlna, jež zatopila jeho velkou část, a aby toho nebylo málo, téměř všichni přeživší začali trpět různě závažnými psychickými problémy nutícími je často k hrůzným činům. Když se o situaci v Oakmontu dozvídá hlavní hrdina celého vyprávění, soukromý detektiv Charles Reed, je rozhodnut, že se musí ihned do jeho zatopených ulic vypravit. Sám totiž už nějaký ten pátek trpí poruchou, od níž by mu mohla dle některých zvěstí pomoci právě výprava do vodou naplněné metropole, kde na něj má čekat více zasvěcená osoba.
Kdyby s vámi věděním obdařený muž komunikoval, jakmile dorazíte k městečku Oakmont, příběh The Sinking City by skončil dříve, než by se řádně rozjel. Vývojáři z Frogwares se naštěstí pro všechny milovníky kvalitních vyprávění rozhodli, že vám do cesty postaví špatně naladěného opičího muže, který po vás za informace požaduje nalezení svého pohřešovaného syna, jehož osud je nakonec pevně provázán s tím, co se aktuálně děje v ulicích města. Jakmile splníte úkol, jenž vám byl starostlivým otcem zadán, otvírá se před vámi celá metropole plná různorodých dějových linek, v jejichž popředí je samozřejmě vyprávění zacílené na samotného Charlese Reeda.
The Sinking City – (gameplay)
Každý případ je v The Sinking City zpracován velmi detailně, a nikdy v něm není jen jeden podezřelý.
Celkově musím říct, že se vývojářům návrh příběhu i vedlejších dějových linek povedl v The Sinking City na jedničku. Každé z vyprávění tu disponuje osobitým scénářem, při jehož absolvování budete často nuceni čelit různým hrůzám, s nimiž se nepůjde vždy úplně vypořádat jen za pomoci hrubé síly. Hodně velkým trumfem titulu je samotné město, jelikož hráči nabízí velmi hutnou atmosféru, jež se podaří vytvořit jen hrstce tvůrců.
Oakmont je totiž životem kypící metropole, na níž lze krásně vidět to, jak může dopadnout bašta lidské civilizace, pokud je stižena katastrofou nebývalého rozsahu. V ulicích máte možnost vidět vodou zdevastovaná auta, poškozené stánky a zástupce různých společenských tříd, kteří se nastalé situaci postavili po svém. Někteří z nich se pokouší žít podobně jako před záplavami, jiní naopak propadli chmurám a dali se na uctívání různých kultů. V rámci celku má zaplavené velkoměsto co nabídnout, nesmíte se však příliš pídit po detailech, protože v momentu, kdy začnete dumat nad titěrnostmi, velmi rychle přijdete na to, že některé části města a určité interiéry vývojáři použili ve svém díle klidně i několikrát. Osobně považuji klonování oblastí za nejvýraznější nedostatek hry.
Při vyšetřování případů se v The Sinking City často řádně zapotíte, protože vám bude nabídnuto tolik důkazů, že ne vždy budete mít jasno v tom, kdo je nakonec vinen.
Přestože vývojáři některé herní oblasti použili více než jednou, má průzkum Oakmontu stále něco do sebe, protože z širšího hlediska se jedná o překvapivě rozsáhlou lokaci rozdělenou na několik odlišně laděných čtvrtí, ve kterých žije jinak situované obyvatelstvo. V okolí přístavu se budete setkávat především s chudinou, když se však vzdálíte od vody, budete čím dál častěji narážet na honosné domy boháčů stojících za pozornost. Pokud se ptáte, proč by vás měla sídla movitých zajímat více než domky chudáků, odpověď je jednoduchá. Nabídnou vám totiž vždy dostatek šuplíků a skříní, jež lze bez jakéhokoliv postihu vybrakovat. Tradiční peníze tu nemají díky rozsahu celé katastrofy žádnou hodnotu, takže je při prolézání cizích osobních majetků budete v The Sinking City zcela ignorovat.
Stejně jako v Metro Exodus tu totiž budete za vše platit v kulkách, které člověku přeci jen poslouží při obranně svého života lépe než zelené papírky dobré tak akorát na podpal. Moc si za ně však nekoupíte, protože jich kvůli vysoké spotřebě při plnění úkolů nebudete mít nikdy tolik, abyste mohli rozhazovat. Zadavatelé zakázek vás mimoto nikdy neodmění množstvím, jež by vám pomohlo zvládnout absolvovat další výpravu. Jestliže budete chtít přežít, nezbude vám nic jiného než prozkoumávat odpadkové koše, staré bedny a skříně, ukrývající harampádí potřebné k produkci projektilů a výrobě obstojné škály různorodých předmětů. Ty následně použijete k obraně proti agresi neskrývajícím obyvatelům města a krvežíznivým monstrům z vašich nejhorších nočních můr.
The Sinking City – pochůzka (gameplay)
Na svých cestách Oakmontem se setkáte s řadou podivně vypadajících postav, které vás nejednou požádají o pomoc.
Za normálních okolností by se člověk zřejmě snažil monstrům vyhnout co největším obloukem. V The Sinking City bohužel stráží ty nejlépe zásobené lokace, takže je nakonec tak úplně ignorovat nelze. K dispozici máte naštěstí pistoli, brokovnici, samopal a zákopovou lopatku. Odměnou za eliminaci nepřátel a plnění úkolů jsou Charlesi Reedovi zkušenostní bodíky, které lze rozdělit do tří vývojových stromů (bojová zručnost, psychická odolnost, fyzická zdatnost) nabízejících vždy dvě alternativní cesty, jimiž je možné hrdinu stabilně vylepšovat. Abych řekl pravdu, zřejmě jsem čekal propracovanější formu rozvoje, s jejíž pomocí bych si kupříkladu mohl otevřít nové dialogové volby stejně jako v Call of Cthulhu, které se mi po této stránce líbilo více.
Asi každý z nás měl v posledních letech možnost hrát hru, ve které se pohyboval v rozsáhlejším prostoru, po němž jej naváděl kurzor směřující jeho kroky vždy k cílovému bodu. V The Sinking City nic takového nečekejte, protože jeho tvůrci se rozhodli, že už bylo dost vodění za ručičku z jednoho bodu na druhý. Když tu dostanete úkol, jsou vám ve většině případů nabídnuty jen souřadnice či jména ulic, v nichž by se měl přístupový bod do domu, bytu či továrny nacházet. Za jistou berličku lze považovat to, že všechny dveře, které lze otevřít, vývojáři označili symboly svítícími v detektivním režimu jako světlušky v temné noci. Osobně si myslím, že autoři chtěli tímto mechanizmem udělat radost fandům čistokrevných adventur.
Ulice města Oakmont jsou v The Sinking City plné různorodě vyhlížejících obyvatel, na kterých jde vidět, že je osud jejich domova těžce zasáhl.
Ti, kteří takto laděným hrám příliš neholdují, nebo s nimi nemají velkou zkušenost, budou mít s hledáním občas zřejmě nemalé problémy, protože celý koncept hodně cílí na to, aby sám hráč dumal a pátral po nabízeném světě. Určitou pomůckou pro skupinu, jež nerada pátrá, je v minulém odstavci zmíněný detektivní režim, který vašemu hrdinovi umožní soustředit se a nalézt víceméně vše potřebné pro úspěšné zakončení vyšetřování. Úroveň pomoci, jíž vám The Sinking City poskytne, lze definovat skrze nastavení obtížnosti, s jehož pomocí si hraní nakonec užijí jak nezkušení zelenáči, tak i adventury drtící veteráni, jejichž zraku nic neuteče.
Na každém stupni náročnosti je však vyšetřování během na dlouhou trať nutícím vás hledat důkazy, spojovat jednotlivé stopy a ve finále určit, zda je obviněný vinen, nebo nevinen. Vývojáři nechávají to, jak si dostupné informace vyložíte, jen na vás, takže se vám nejednou může stát, že se prostě spletete a pošlete na smrt chudáka, který v podstatě za nic nemohl. Tvůrci The Sinking City tu hodně zúročili svou zkušenost z vývoje většiny dílů série adventur Sherlock Holmes. Ta taktéž umožňovala hráči poslat na šibenici obětního beránka nastrčeného skutečnými vrahy, kteří byli natolik mazaní, že polapit je bylo často téměř nemožné.
The Sinking City – souboj (gameplay)
The Sinking City je plné děs vzbuzujících příšer, jejichž eliminace vám dá občas pořádně zabrat.
Většina vyšetřování, se kterými se v průběhu hraní setkáte, má díky přítomnosti různorodých důkazů více než jeden konec. Definovat jej budete nejen za pomoci již uvedených nalezených stop, ale také skrze rozhovory s různými obyvateli města, jejichž spektrum je natolik rozsáhlé, že vám z toho půjde občas hlava kolem. I když ovládám angličtinu na velmi slušné úrovni, musím uznat, že jsem nakonec byl celkem rád za přítomnost české lokalizace, která zpřístupňuje The Sinking City širšímu publiku, než kdyby bylo k dispozici jen cizojazyčné verzi. Za sebe vývojáře z Frogwares za tento krok chválím, protože je dle mého názoru třeba navyšovat celkovou přístupnost her, což podle mého mínění překlady do lokálních jazyků činí.
Hoši a děvčata z Frogwares při tvorbě The Sinking City plně zúročili své zkušenosti z tvorby menších podobně laděných projektů, s jejichž pomocí se jim v minulosti podařilo oslovit hráčskou obec. Charles Reed je jejich verzí Sherlocka Holmese, který má tu čest vyšetřovat různorodé případy v rozsáhlém městě vytvořeném dle díla legendárního spisovatele hororové literatury H. P. Lovecrafta, jehož tvorba měla vždy velmi osobitý nádech. Za vyložený klad tohoto kousku lze označit příběh, vedlejší dějové linky, detektivní režim, hutnou atmosféru zatopené metropole a soubojový režim. Hlavním nedostatkem celku jsou klonované ulice, nedostatečný systém vývoje hlavního hrdiny, občas trošku zlobící optimalizace a přítomnost různorodých bugů.
Lokalizace naláká k The Sinking City řadu hráčů, kteří by jinak nad koupí váhali, jsem proto rád, že se pro ni vývojáři rozhodli.
The Sinking City je povedená adventura, na které je vidět, že když dáte zkušeným vývojářům dostatek financí, jsou schopni vytvořit dílo, jež zcela zastiňuje jejich předchozí práci. Prakticky se jedná o projekt, na nějž komunita zbožňující knížky od H. P. Lovecrafta dlouho čekala, protože nikdo nebyl schopen tuto tématiku řádně zpracovat. Nákup The Sinking City je právě kvůli této skutečnosti povinností pro fanoušky hororových adventur, jimž nevadí vyšší náročnost a nutnost se s nepřáteli popasovat. Ti, kteří se neradi bojí, neholdují střetům či preferují spíše nenáročné, tradiční adventury, by si měli koupit promyslet. Přestože se nejedná o kousek, ze kterého se posadíte na zadek, za sebe do něj investici doporučuji, jelikož jsem příběh hltal od začátku do konce.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Předpokládané HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows Vista 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Celeron E3200 Dual-Core 2.4GHz / AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3600+ | Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz / AMD Athlon II X4 620 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 560 / Radeon HD 5830 | NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Radeon R7 260X |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 3 GB | 4 GB |
Pevný disk | 8 GB | 8 GB |
• Rozhovor: 2. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
(Ondřej Zeman): Kdy jste se vlastně rozhodli ukončit spolupráci se společností Focus Home Interactive? A jaký jste k tomu měli důvod?
(Sergey Oganesyan): V minulosti jsme s nimi měli smlouvu o distribuci, která se pomaličku blížila ke konci. Proto jsme se rozhodli, že je kontaktujeme a domluvíme se s nimi na tom, že všechny IP, které jsme vytvořili, předají do našich rukou, přeci jen jsme je vytvořili, takže jsme se o ně chtěli také aktivně starat.
Jak moc vás překvapil krok distribuční společnosti Focus Home Interactive?
Bylo to extrémní překvapení. V průběhu našich jednání se ve Focus Home Interactive nikdy nezmínili o tom, že by naše hry mohli být někdy staženy z obchodů. Prakticky jsme to zjistili až poté, co se to stalo. Zajímavé je, že pár dní předtím, než náš kontrakt vypršel, nám byla Focus Home Interactive představena nova politika firmy, která přišla odnikud. Upřímně nikdo z nás něco takového nečekal.
Proč myslíte, že se Focus Home Interactive rozhodl přistoupit k tomu, řešit celou situaci po zlém?
Nemůžeme mluvit za ně. Pokud vás zajímá jejich názor, zkuste se zeptat některého z jejich mluvčích. (Focus Home Interactive jsme kontaktovali, nicméně do vydání tohoto rozhovoru na naši výzvu nikdo ze společnosti nereagoval, pozn. redakce)
Snažili jste se s jeho vedením najít jiné řešení?
Samozřejmě. O hrách, na které jsme měli v jejich katalogu, jsme se společností Focus Home Interactive diskutovali od května 2019. Bylo pro nás totiž důležité převedení projektů do našich rukou. V minulosti s tím neměli problém, nyní však už tak vstřícní nebyli.
Myslíte si, že podobnému problému musela čelit i další vývojáři? Focus Home Interactive přeci jen opustilo větší počet herních studií. Nebo se na vás tento gigant zaměřil jen proto, že patříte mezi menší společnosti, které nemají moc prostoru k obraně?
Vzhledem k jejich vyjádření je jejich aktuální politika nastavená tak, že postihuje prakticky každého vývojáře, který odebere hry z jejich katalogu. Takže, ano, technicky mohou do stejné situace dostat i jiná studia. Jak jsem ale již řekl, tato novinka byla představena relativně nedávno, díky čemuž je možné, že v tom zatím můžeme být sami, protože jiným se podařilo své tituly převést dříve, než ji Focus Home začal uplatňovat.
Sergey Oganesyan – jeden z vedoucích společnosti Frogwares
Co na nastalou situaci říkají vaše rodiny a komunita vašich fanoušků? Máte v ní silnou podporu?
Ano, podpora naší komunity je obrovská a neskutečně nám pomáhá v teto nepříjemné situaci. Jít s tím na veřejnost nebylo vůbec jednoduché, takže vidět lidi, kteří stojí za námi a nabízejí pomoc, je skutečně úžasné a jsme jim za to vděční.
Očekáváte, že vás ve vašem boji podpoří jiná vývojářská studia, nebo distribuční společnosti?
Na sociálních sítích je už řada reakcí od prominentních studií, která nám skrze ně vyjadřují podporu, čehož si podobně jako přístupu našich fanoušků neskutečně vážíme. Jsme vděční za to, že celý herní průmysl zajímá to, jak v něm k sobě lidé přistupují. Bez jejich podpory bychom to zvládali těžko. Přeci jen jsme malé studio, které nemá tolik možností.
Věříte v to, že se vám podaří tento boj vyhrát? Přeci jen se bude jednat o střet Davida s Goliášem.
Na konci téhle cesty je našim jediným cílem to, abychom získali naše hry zpět. Chceme prostě jen pokračovat v naší práci a přežit jakožto celek. Tohle není boj jako takový, my s nimi ve skutečnosti netoužíme bojovat. Prostě a jednoduše chceme mít pod kontrolou naší budoucnost a mít možnost prodávat naše hry bez toho, aby nám do toho někdo zasahoval.
V případě, že uspějete, jaké máte plány do budoucna? Vezmete si z této situace ponaučení?
Našim plánem do budoucna je odjakživa stát se nezávislým, své hry publikujícím studiem, které není závislé na velkém vydavateli. Už jednou se nám to povedlo při vydání The Sinking City na Switch. Aktuálním situace nám ukazuje, že zkoušet to jinak se nevyplácí.
Za naší redakci vám přeji hodně štěstí, snad se vám podaří získat, co vám po právu náleží.
Moc děkuji za váš čas a slova podpory!
• Zdroje: Vlastní
• Novinka: 2. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Ještě před pár lety bylo fungování herních společností něčím, o čem byl skutečně informován jen málokdo. V současnosti je ovšem situace hodně odlišná. Zaměstnanci vývojářských studií už se nebojí tahat na povrch špínu, novináři nepodporují velké molochy a distributoři již nemají takovou silu jako v minulosti. Někteří vydavatelé však odmítají na změnu přistoupit, a tak se setkávají s negativními reakcemi nezávislých tvůrců, kterým se pokoušejí za pomoci síly vnutit svou pravdu. Třeba takový Focus Home Interactive bez většího rozmýšlení ukončil veškerý prodej her od menší společnosti Frogwares, na což prakticky neměl žádné právo, protože prostě a jednoduše nevlastnil autorská práva.
The Sinking City | Death May Die Cinematic Trailer | PS4
Jen málokdo čekal, že se vývojáři z Frogwares dostanou krátce po vydání The Sinking City na Nintendo Switch do problémů kvůli vztahům s bývalým vydavatelem.
Moc se tedy nedivíme tomu, že vývojáře z Frogwares tento krok nepříjemně překvapil. Ze dne na den totiž přišli o zisky vytvářené prodejem jejich starších her, na které dlouhodobě sází každý nezávislý tvůrce. Pokud vás zajímá, proč Focus Home Interactive přistoupil k takovému kroku a co si o něm myslí tvůrci The Sinking City, detaily naleznete v našem rozhovoru, kvůli němuž jsme pro vás vyzpovídali jednu z hlav napadené společnosti, Sergeye Oganesyana. Pokusili jsme se rovněž kontaktovat druhou stranu sporu, nicméně do okamžiku publikace tohoto článku na naši výzvu Focus Home Interactive nereagoval.
• Zdroje: Vlastní
• Novinka: 23. 5. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Americké přímořské městečko Oakmont rozhodně nebude patřit mezi destinace, do kterých by se člověk vydal na dovolenou. Charles W. Reed se jej rozhodl navštívit proto, že by mu dle některých zdrojů mělo poskytnout lék na šílenství, jež pomalu sžírá jeho nitro. Na své cestě za spasením se bude muset vypořádat s řadou nepříjemných situací, v jejichž čele stane zaručeně vyšetřování vražd obyvatel městečka. Těm místní ovzduší nedělá moc dobře, a tak se čas od času dopouští nějakého toho krutého činu.
The Sinking City | Rotten Reality - Gameplay Trailer
The Sinking City bude pochmurnou adventurou, která si bude neustále hrát s vaším mozkem.
Kdyby Charles W. Reed musel čelit jen masovým vrahům z řad lidských obyvatel, zřejmě by se s tím dokázal hravě smířit. Bohužel se jeho křehká psychika bude muset potýkat také s nepřáteli, kteří mají k lidem sakra daleko. Tedy ano, jsou složeni z některých částí, jimiž disponuje normální člověk. Moc si s nimi však nepokecáte, protože jsou to řádně agresivní potvůrky bez vyšší inteligence, které vám půjdou nesmlouvavě po krku.
Velmi příjemným překvapením pro mou maličkost bylo vidět Charlese, jak se ve staromódním skafandru potlouká po mořském dně a čelí různým hrozbám z hlubin. Dosud jsem totiž počítal především s tím, že se s tímto mentálně narušeným hrdinou v The Sinking City podíváme jen do ulic od světa odtrženého Oakmontu. Jeho podvodní části však mají podle slov vývojářů obsahovat řadu temných tajemství, jež vám bude umožněno v potápěčském obleku odkrýt. The Sinking City vychází 27. června na PC, Xbox One a PS4, takže se již brzy dozvíme, co vše se na dně ukrývá.
• Zdroje: Youtube (Frogwares)
• Novinka: 4. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Call of Cthulhu měl být hrou ze světa H.P. Lovecrafta, skrze niž si tento vesmír měl získat pozornost širší veřejnosti. Nakonec se však nevyvedl tolik, jak si většina představovala a jeho místo na výsluní zaujalo The Sinking City, které se celkem průměrnému Call of Cthulhu v mnoho ohledech podobá. I zde nalezneme pečlivou detektivní práci, namísto uzavřených lokací se můžeme těšit na polozatopené město, v němž budeme plnit různé dějové linky. Při pátrání po pachatelích všemožných nepředstavitelných zločinů a neplech nám budou hodně pomáhat nadpřirozené síly, jež má hlavní hrdina Charles W. Reed pod kontrolou.
The Sinking City – Silence is Golden (gameplay)
Na nejnovějších záběrech se The Sinking City prezentuje jako čistokrevná detektivka s prvky všudypřítomného tajemna.
The Sinking City vypadá na aktuálních záběrech skutečně zajímavě, za sebe ale moc nevěřím tomu, že by vývojáři z Frogwares ve finále vypustili ven jen dosti náročně vypadající verzi hry bez nápověd a rad, protože si stojím za myšlenkou, že by tímto krokem odradili řadu hráčů. Po vydání The Sinking City dle mého dostaneme více stupňů obtížnosti, skrze něž bude možné definovat různé herní mechanizmy, zvýraznění a řadu dalších aspektů nastavujících celkovou hratelnost.
I když se na velmi dobře vyhlížející adventuru The Sinking City těšíme, nakonec si na ni budeme muset s vysokou pravděpodobností ještě chvíli počkat. Podle tvrzení magazínu PC Gamer k nám totiž nedorazí příští měsíc, ale až v průběhu května. Dle některých informací bychom si měli v kalendáři zakroužkovat poslední májový den, jisté však aktuálně není vůbec nic, protože původní datum bylo až do dnešních dní také jistotou. V naší redakci doufáme, že se tento odklad projeví na technické kvalitě celku, jehož optimalizace na záběrech z hraní nevypadala moc vyladěně. Komplet by měl dle prohlášení české stránky Čeština ve videohrách na PS4 a PC disponovat českou lokalizací, o tom, jak na tom bude Xbox One prozatím nebyla řeč.
• Zdroje: Facebook (Čeština ve videohrách), Youtube (Frogwares), PC Gamer
• Dojmy z prezentace: 22. 10. 2018 • Autor: Filip Němec
J. K. Rowlingová může blednout závistí. Vehemence, s jakou infiltrují herní svět různá díla H. P. Lovecrafta, je totiž obdivuhodná. Call of Cthulhu, Darkness Within 2, Darkest Dungeon a nyní i zajímavě vypadající adventura The Sinking City. Na letošním Gamescomu jsem se zúčastnil prezentace, která byla doprovázena hratelnou ukázkou a mám díky tomu poměrně jasný obrázek o hlavních prvcích hry. Tím zcela očividným je samozřejmě zasazení do vesmíru vytvořeného oblíbeným spisovatelem, takže se můžeme těšit na velmi ponurou atmosféru plnou tajemných, podivných a často i dosti nechutných úkazů.
The Sinking City je plné tajemných a nevysvětlitelných událostí. Pokud se autorům podaří vyladit hratelnost, mohlo by jít o velmi podařenou adventuru.
Snad více než rukopis samotného Lovecrafta a jeho děl ale ze hry přímo čpí dosavadní zkušenosti vývojářů. Studio Frogwares Games je autorem vcelku povedených, ale ne příliš známých adventur se Sherlockem Holmesem v hlavní roli. Bylo zřejmé, že část svého umu přenesou i do připravovaného The Sinking City, avšak množství i podobnost některých prvků mě na jednu stranu těší (protože jde o mechaniky zajímavé a promyšlené) a na druhou stranu zase děsí. The Sinking City je totiž detektivní adventura, a pokud jste hráli některou z předešlých her od Frogwares s detektivem Holmesem a jeho věrným služebníkem doktorem Watsonem, budete občas zažívat možná až nepříjemná déjà vu.
Pojďme se ale podívat na jednotlivé prvky hratelnosti. Všední dovedností bude průzkum okolí a ohledávání předmětů povalujících se kolem. Vše, s čím jde interagovat, se vám po přiblížení k danému předmětu zvýrazní, takže opět jde zejména o to projít každou píď místnosti a nic nepřehlédnout. Nechybí ani čtení dopisů, poznámek nebo úryvků z knih. Vše je důležité. O něco zajímavější a akčnější pak je v případě nějakého činu řazení jednotlivých skutečností za sebe právě podle toho, co jste v daném prostředí zjistili. Nechybí ani jakýsi šestý smysl, který pomůže s odhalením tajných chodeb... no a v momentě, kdy autoři začali hovořit o paláci mysli (anglicky mind palace), jsem už začínal být ze všech těch podobností se Sherlockem Holmesem dosti otrávený.
Obrázek 1: The Sinking City je hra plná podivných a na první pohled nevysvětlitelných událostí. Obrázek 2: Trochu však nevysvětlitelně působí také občasné akční pasáže, a to zejména díky neohrabanému zaměřování.
Vše vyvrcholilo v momentě, kdy prezentující vývojář ukazoval část v knihovně, kde si detektiv Reed chce vyhledat určitou informaci. Zde už absurdní podobnost spočívala ne pouze v základních principech, ale také ve zcela očividné vizuální inspiraci. Pokud hledáte nějaké konkrétní téma, musíte správně vybrat například časové zařazení nebo obor, a pokud zvolíte správné parametry, článek náhle naleznete. Úplně stejně jako v adventurách se Sherlockem Holmesem.
The Sinking City ale má i své vlastní nápady. Detektiv Reed sám trpí podivnou a pro mě zatím neznámou chorobou či dušení poruchou. Nejen že ve chvíli, kdy narazí na něco obzvláště nechutného či děsivého, začíná mít halucinace, ve vybraných momentech také dokáže krátce vidět do minulosti, což budete rovněž využívat ke své detektivní práci. Z toho mála, co jsem viděl, je zřejmé, že na každé drobnosti záleží, každá informace je potenciálně důležitá a přehlédnutí jediného detailu může znamenat neúspěšné řešení případu.
Významnou roli bude zastávat všudypřítomná voda. Co se v ní skrývá, co v Oakmontu vlastně dělá a proč občas popírá fyzikální zákony? To zatím nevíme.
Ačkoli vás hra bude občas mírně vodit za ručičku a ukázkový případ mi rozhodně nepřišel tak obtížný, jako tomu bylo v adventurách o mnoho let dříve, rozhodně tu máme znatelný příklon k původní hratelnosti, kdy jste si museli na vše přijít sami. Velmi zajímavou složkou hry je orientace v otevřeném a podle všeho opravdu rozlehlém městě, kde můžete zapomenout na to, že vám hra při zadání nového úkolu rovnou i označí na mapě místo, kam se máte vydat. V ukázce se kupříkladu doktor Reed dozvídá o podivných událostech v jednom bytě, jeho poloha je mu však sdělena v dopise informací o sousedících ulicích.
Významnou roli bude zastávat všudypřítomná voda. Co se v ní skrývá, co v Oakmontu vlastně dělá a proč občas popírá fyzikální zákony? To zatím nevíme.
V takový moment je třeba dopis pečlivě přečíst, zapamatovat si jména ulic, otevřít mapu a ručně si dané místo najít. Pak si můžete označit cíl vaší výpravy a vydat se na cestu. The Sinking City se odehrává ve městě Oakmont v roce 1920 a jak už samotný název hry napovídá, město je z části pod vodou, s čímž je spojena i blíže nevysvětlená invaze tajemných tvorů, kteří mají s městem evidentně vlastní nedobré úmysly. A protože je značná část Oakmontu zaplavena, ne vždy se budete přemisťovat po svých. Důležitou roli bude hrát motorový člun, který poslouží k pohybu mezi zatopenými ulicemi.
Hratelnost působí rozvlekle a přemýšlivě stejně jako v jiných hrách od Frogwares, přesto i zde najdeme výdobytky moderních open world her. Ve městě si lze odemknout body pro rychlé cestování, ale pokud se budete chtít k jednomu z nich přesunout, musíte se k němu dostat hezyk po svých – cestování tak rozhodně není zcela instantní záležitostí. Těchto míst navíc podle všeho nebude příliš, mám tedy pocit, že se nám tu rýsuje dosti zajímavá adventura, která nezapomíná na klasickou hratelnost, kdy jste na vše byli sami a nic nešlo uspěchat.
The Sinking City – smrt ve smrti (cinematic trailer)
Zatímco hratelná ukázka působila spíše přízemně, tento psychedelický trailer naznačuje, že The Sinking City má mnoho dalších tváří, které ještě neodhalilo.
Mé dojmy z prezentace jsou nejednoznačné, vzájemně se mísí a přelévají stejně jako podivně nevyrovnaná osobnost hlavní postavy. Příběh The Sinking City vypadá zajímavě, a to samozřejmě i díkyknižní předloze. Naproti tomu podobnost s jinými hrami studia je v některých momentech až ostudná, ale viděl jsem jen několik minut ze hry a nerad bych v tomto ohledu cokoli předjímal. S jistotou můžu tvrdit pouze to, že Frogwares jsou studiem, které dokáže skvěle zpracovat svou předlohu, ale nikdy nešlo o takové fachmany, kteří by dokázali vytvořit titul trhající prodejní rekordy.
Oakmont v hratelné ukázce působil spíše prázdným dojmem. To samozřejmě odpovídá představě téměř opuštěného a zdevastovaného města, ale přesto by měl být zajímavý alespoň natolik, abychom v něm chtěli trávit čas.
O to větší mám strach v případě Sinking City, protože tak velká hra v otevřeném prostředí vyžaduje hodně práce, zkušeností a samozřejmě také financí. A už nyní jsou tu indikátory, které ukazují na slabá místa. Akční složka hry se střelbou je velmi neohrabaná, stejně jako občas kostrbaté nebo dokonce zcela chybějící animace postav. Kupříkladu když chcete vystoupit ze člunu, v jednu chvíli sedíte na dřevěném sedátku lodi a náhle už stojíte na břehu. To jsou neduhy známé i z předchozích „Sherlocků“, ale The Sinking City se prezentuje jako daleko větší projekt. Rozhodně však jde o jednu z her, které budu fandit, aby dopadla co nejlépe.
(14. 6. 2018) Howard Phillips Lovecraft se v posledních letech zařadil mezi autory, jejichž díla jsou hodně oblíbená u nezávislých vývojářů a středně velkých studií, která se snaží z knižních námětů vytěžit maximum. V minulosti jsme do jím stvořeného světa mohli zavítat skrze textovou adventuru Anchorhead, Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, Darkness Within 2: The Dark Lineage či relativně nedávno vypuštěný tahový klenot Darkest Dungeon, jehož tvůrci dokázali využít potenciál tohoto univerza na sto procent. Ve finále zmíněný kousek dle mého ukázal větším společnostem velký zájem o projekty z tohoto vesmíru, a tak na tento vlak před rokem naskočil i Focus Home Interactive s Call of Cthulhu: The Official Video Game nebo Frogwares Games prezentující se v dnešním preview rozebíranou detektivkou The Sinking City.
Pod vodou se v The Sinking City bude skrývat řada hrůz.
Příběh The Sinking City by se měl odehrávat v průběhu roku 1920 v americkém městečku Oakmont, ležícím ve státě Massachusetts. Celé dobrodružství nejspíš absolvujete v kůži psychicky nevyrovnaného vyšetřovatele, který bude muset čelit nejen skutečným stvůrám, ale také monstru, jež vytvořila jeho pomalu se měnící mysl. A aby toho na vás nebylo málo, byla velká část této metropole ještě před začátkem celého vyprávění zaplavena prastarými bohy, s nimiž se zřejmě nejednou střetnete buď přímo, nebo skrze krátké neovlivnitelné záběry.
Celé město by mělo být podle prozatím dostupných informací rozděleno do řady čtvrtí, po kterých se budete pohybovat. Samotný rozsah jednotlivých bloků v současnosti není znám. S vysokou pravděpodobností se podíváme do středně velkých koridorů, v nichž se budou nalézat specifické herní postavy, zajímavé objekty, unikátní protivníci a neopakovatelné příběhové linky, které před vás postaví nejedno náročné rozhodnutí. Pokud se vývojáři z Frogwares Games výrazně neodkloní od svého klasického vypravěčského stylu známého z herní série Sherlock Holmes, tak se máme v tomto ohledu na co těšit.
Vašim primárním cílem bude v The Sinking City objasnění celé situace. Každý ze zmíněných městských bloků budete proto muset prošmejdit. Při průzkumu jednotlivých lokací pro vás bude vždy hodně důležité nalézt bod, z něhož se do okolí šíří temná energie měnící celek v místo plné tajemných úkazů a zmutovaných monster, jimž budete muset relativně často čelit.
Obrázek 1: V rámci vašeho vyšetřování se v The Sinking City jistě podíváte i do pitevny. Obrázek 2: Metro rozhodně nebude místem, jehož průchod byste si užívali. Obrázek 3: Knihovna vám nabídne řadu důležitých informací.
Z minulého odstavce je vám jistě jasné, že v The Sinking City to nebude jen čistokrevné detektivní práci. Přítomna bude ve hře také akční složka, v jejímž rámci vám budou do rukou dány různé typy palných zbraní, s jejichž pomocí budete eliminovat fiktivní i reálné nepřátele, kteří vám půjdou po krku. Osobně vývojářům z Frogwares Games v tomto ohledu moc nevěřím, protože s tímto aspektem nemají mnoho zkušeností ze svých předchozích děl.
Průzkumem zatopeného města byste v The Sinking City měli strávit asi 30 až 40 hodin, takže dostaneme herní dobu, která je typická pro žánr RPG, nikoliv adventury. Upřímně si moc nedokážu představit, že by zástupce této skupiny her disponoval obsahem, jenž by nás dokázal uspokojit na tak dlouho bez toho, aby nebyla herní doba uměle natahována skrze recyklaci obsahu. Snad se mýlím.
The Sinking City nabídne různorodě navržené lokace.